Tulite rahutu vaimuga päevasest muredest üle kuuell pakitsev rind hellitas lootusi teekutsetest, heitlevam ekslevam kunstidest elule lähim valis teid rahvast. Ja tõi väärikalt rahvale taas eneseteostust, jagades hingest, et sõnas siia kujus. Sistidest kehastis sai vendluse ühiselt tööl. Asteid nüüd 10 ses otsingus põgusalt veerenud mööda. Mitmete heitluste meesosi on vahetanud aeg eneses algamist, ahastust Ruja sageli trotsi, kahtluse pettumus, sihin seal juba loomise rõõm. Palju on muutunud ajas ja paljude eneste keskel mitmete vendadest viinud saju, varane surm. Aga siin edasi tunglevad nendegi põrandat vaated. Kuigi mäe vahele käib eesriie teisal ehk muld. Noorust ei kohuta raskus. Kui tahtest lööb lõkkele julgus, Kanda rahutus, tuld. Selles on vääravam jõud. Hamleti kahtlusest jaatav pool hommegi omagi olla. Elu on neid edasi viib, kellel on julgete verd. See oli Juhan Sütiste luuletus noorele teatrile, mille ta kirjutas 31. jaanuaril 1931. aastal Tallinna draamastuudio 10. aastapäeva auks. Tänane juubilar, Eesti NSV teeneline kunstitegelane Leo Kalmet oli nimetatud stuudio esimeste õpilaste seas. Draamastuudio teatri algus oli omapärane. See oli täielikult seotud teatrikooli. Nõukogude Venemaalt tuli 20. aastal näitejuht Paul Sepp. 1000 920. aastal mida nimetati Walthammastu teoks esimesse õppelse seas, näeme Felix moori Leogalmetit ilma lepid kaali, Aloojatoto. Sepp nõudis oma õpilastel palju iseseisvat tööd. Siin tulid meie teated praktikasse esmakordselt. Mõisted, stuudio, etüüd, improvisatsioon, kuulajaile, oi, selge, et siia nalja tegema ei tuldud. Aja jooksul meie õppegrupp kuunes mingiks võiks öelda. Niisugusest põhimõtetest olete õpilased vaimus tööd mis oli paljuski väga uudne. Draamastuudio esimene lavastus Dickensi Kilk koldel võeti väga hästi vastu. Arvustaja Hugo Raudsepp märgib sel puhul Paul Sepp. Teatrikoolijuhina edustab meile vene kooli Moskva kunstiteatritraditsiooni mille eeskujusid ning töökava meie noort õpilaste kaudu korduvalt katsub tõestada. Teatrikooli järgmiseks lavastuseks valiti Ekspressionistlik teostontersonaat. Siin oli kuude koortes sus liigutuste nurgelisus ja liikumisi mehaaniliselt ülekaalus. Kostüümid olid papist ja kõvad, nii et neid ei saanud õeti hästi liikuda. Sepp kõneles nii, et vutist sonaadi repertuaari lootuses, et ekspirtsionistlike võttisi kaudu ja öise efektiivsusega saab katan. Neid sisemisi puudusi, mis aastal lõpetas draamastuudio esimene lend. Esimene lend lõpetas oma õpingud 24. aastal. See lend aga oli nii monoliitne, et otsustas Guyaku jääda asetada oma teatri draamastuudio teatri. Mitu lendu oli üldse draamastuudiole. See meie. Kui 33. aastani tuli Teataja koolist veel neli lendu, kus tuli juua rida nimekaid näitlejaid nagu Aadu hõimle. Anno Suuror, Salme Liiv, kiida paberit. Paatne lepp oskal Põlla, Salme Reek, Linda Veial taiaden, raud, vee loodui, Katia talde, Uku Halla, Maie suur oli petnud antunud Helmi Alman alise pull Johannes Roomotja juurde algsed keeles mõned käigud, siit kannetti juhtidena. Meest nimedes võime selgesti näha, kui suure panuse on draamastuudio teatrikool andnud Eeessid Danemise loosse gammas stuudio esimese 10 aasta jooksul. Meie praegu on jutu vaproksid mitmed katastroofid, mis ähvardasid nootiaatrit õige mitu-mitu korda likvideerida. Need olid tõsised juhtumid. Kuid sellest saadi üle. Praegune taama teatas kosmaalsetes tingimustes ööl oli nii kõrge, et röövis kogu meie sissetulekud. Teatriperemehena oli baltisakslane shot, kes oskas kõik su võtetega meie olukorda etenduste andmisel ja proodel eriti raskeks teha. Esimese kunstilise tõusu andiks 20 kaetama loo ajal. Ants Lauter tulek meile. Eriti on jäänud meelde tema Seksbee lauastus, palju kära ei millestki. Ka Heidelberg oli silmapaistvaid laualt süü teinud nagu Dantes, kuid selle hooaja järele tuli suur kontsini langus sest laudtee läks tagasi Estoniasse. Engelbrecht haigestus tuberkuloosi, mille jeldavaldsi suri ja kamoon. Kuidas töö sellest järjekordsest raskusest üle saite? Sel ajal 25. aastal tekkis meil vahekord tööstiaatriga. See vahekord kestis kaks aastat mille jooksul anti Teie andsite eluõigusega draamastuudio rändteatrile. Kuidas see sündis? Antud rändnäitlejad Mari Möldre, Ruut, Tarmo ja Sandril. Meil kulus rida aastaid nii etendusse andmise golf ja olud muutusid normaalseks. Seda aastatepikkust rasket tööd kandsid oma õlgadel draamastuudio näitlejad. Kuid seda pioneeritööd kimbutasid elu sammud, mida näitlejad oma pingutustest nägid? Tänapäeval, see on aastakümneid hiljem võime rahuldusega märkida, et etenduste andmise ja linna vahel vahet enam ei olegi. Millal te andsite esimese vaba õue etenduse? Vööpidude orgaanilise Forarh sündmuseks meie teatrielus sai Raudsepa, Miku, Märdi, nüüd jõudsime siin voodi juurde, mis on tähelepanu väärne kogu meediad Ajaloos kraamas stuudio saates taldumusest meie tukua teatripublik. Olgu märgitud, et tavaliselt läks Estoniasse ka hea tükk ballett umbes 20 korda üldse. Ja et poolteiseaastasega mängiti Mihkuvatid 150, seal ta siis oli see täielik revolutsioon. Ja see oi, diaati kriisi ajal Sedalaadi imeks nihku märsi edu seisis meie oma tegelikkuse teravmeelses küttiseerimisest ja oma lähedase kuude ja tüüpide ilmekas mängimises. Üldse saime siit kogemuse, et meie publiku töötab oma tuntud menüü, jäätsin sügavalt vaatamine ja kujud. Otsides algupäraseid teoseid, mängimises, satsi, Tammsaarepoolsele. Anton Hansen Tammsaare kõrval oli teil lemmikkirjanikuks ka Oskar Luts. Oma imestuseks nägime, et etendusel oli saal täis kasvaid tungil. Siit tekkis mõte kevadet miiti enam kuulutada noorsetedusena vaid anda Aarliku etenduse päeval, kui õhtul hääles oli tol ajal huvitav märge et kevade mõeldi lasteni, kuid papad-mammad Tügisid lapsed diaates välja, milles siis seisis kevade suur menuköisi balt. Näha neid laval flööti näitate töisteks leida selliseid nüansse, mida tavaliselt lugemise juures ei märka. Ja seda leitigi. Teate mõju on alati suurem. Tootsi mängis Mari Möldre. Mölder Toots oli läbi läbipoisilikult tehtud. Nii liigutustes kollageen kuis mõjude kui karakternäitleja faktuur sobis siia hästi. Möldre tood oli väga tõsine, üldse oli tema kuus tunda nässatlikustut, nohust, vihmale, trotsi ja võsatu miimikast. Sel ajal ei osanud paremat toot ette kujutadagi Olev Eskola. Kiir oli. Temal oli tüüpiliselt käsi püsti, et midagi jälle kaevata. Eskola oli väga püüdlik näitleja ja loolis oma osa. Nüanssides. Olev Eskola lõi kuju, mis jäi kauaks prototüübiks. Kiire, mängi, jäine luiged mängisin mina. Algu pärandite kõrval oli teatri repertuaaris ka tükke välisdramaturgia, st nagu näiteks poola keeles tõlgitud teie lavastus tseesar ja inimene. Tauli võiks nimetada Maessteetikuks ja seal taga oli ilma tehtud poosi ja hoiakuta. Seejuures oli tema inimlikult lihtne, mitte ainult väni käitumine. Peeter Liis Paide kollektsioon, kus oli kasutatud võimsaid antiikse arhitektuuridetaile. Tol ajal oli meil juba dramaturg yks Juhan Sütiste kes täie innuga sukeldud selle teose lahtimõtestamise. Tema hakkas meile saatis loengut pidama. Tee särje inimene tuli lavale 1940. aastal ja teda mängiti ka 41. aastal pärast nõukogude korra taaskehtestamist Eestis. Nii et me võime seda nimetada ka üleminekulavastuseks. Esimeseks kultuuri ja kunsti dekaadiks Moskvas 1941. aastal valmistas ka meie teatrirahvas. Näete juhid Andres Saarep ja Kaarel Ird Valgas laiaulatuslik töödeegaadi ettevalmistamiseks mis aga järsku katkes algava sõjapuul. Ühe ereda tähena meie Nõukogude Eesti teatriajalukku on jäänud teie lavastus, võitlus rindejooneta. August Jakobsoni võitlus rindejooneta on jõulisem teos meie algupärases. La kirjanduses nimelt esimesis nõukoguliku repertuaari etapis. Ta proovidel ta võttis kõigis parandustest osa ja keeltes teksti juurde, tema kaasaegsus tähendas meile palju. Veenvalt andis hõime usku tulevikku, kui ütles seekord tähendab pakku. Kuid tulevikus loeme teie uksele täie kämblaga. Oma vaikimisega ja vähe süttimisega mõjus usutavalt Aarne Ruus, onu Simuna. Kuju, mis räägib väga ise loomustavalt. See on kolleeg kinni, August Olev Tinn oli siis veel sale noor poiss, kes võis veel mängida noorukeid tema kõigest hinge sea õppimist, ihkeva töölisnooruki libastumine. Cap talisi Donomehitamisele, hoidja mahhaatuslikekitus kui tema silmade avamine tõsiasjadele tassis augusti viha kapten Lissist onu vastu. Ah ta läks, ta oli, eks ole, kaasa, see oli oma ajajärgu huvitav lavastus. Me oleme rääkinud siin mitmetest lavastustest ja sellega seoses ka mitmetest osa täitmistest nendes lavastustes. Kas te nimetasite veel mõningaid eriti hästi meelde jäänud osatäitmise teie lavastustest? Petturid ja kergtühiku Kasalt mängijat keetsenski pulmas mängis Ants Eskola oma eluviiside ohjeldamatu see poolest on täies rahate ja tema igapäevaseks mureks on kust ja kuidas raha saada. Ta ongi siin mainitud ikka mõisniku Nooramski tütrele. See on temasse kõrvuni armunud. Huvitav on Ants Eskola kaebaikne mänd. Kõigepealt on vaja mängida Almunud kuni peatse laulatuseni ja saada kätte kaasava kolm miljonit rubla. Ja siis Vaata haaval isa juurde. Aga ise hakkab kaasa valvaga show'le asju ette võtma, mängima Kledzintsi rahalisi ja muid valgustkartvat tehinguid, soovitas ZAZ Blue. See on üks tume kuju, endine Aadi ja nyyd põhjakäinud tüüp. Nagu näeme, tuli ta just vahega mängupõrgus. Lugeda ja vastavatesse hunnikutesse jäägaba. Ta on osanud kavalusega liigkasuvõtjalt raha välja pumbata. Kui nauding on jää. Ta muutub lapseks. Ta puhkeb nutma nii suure rahahulga nägemisest. Ta silitab vahepakke, kui õrnemad olevust seal sammas puhkeda näha. Härma vähehunnikuid puudutades tundub nagu vaimuhaige. Kuid mõne aja pärast saab siiski. Tarmo avas veenvalt Juzzasply inimliku olemuse, tema väiksuse, tühisuse. Seisukohast, sest ZAZ Blue parem mitte ainult pisike kurjategija vääga ühiskonna ohver. Nüüd tahaksin rääkida also terasest kõlbud soovina samanimelisest. Toonud Ohalt tänaval. Pasunapuhuja on imearst, kes suure pasuna puhumisega olla võimenie inimesi terveks ravima. Võtab seda ülevalt kui länditamis vastu ja laseb tal tulla vaid sellepärast, et tema arvennale saada. Nii tulebki sisse pikk kõhetu mees keda mängis Ervin Aabel kandes seljas suut, kas pasunad ta tõsine, kuid alantiki näol. Pasa mees vastab päris siiralt, et ei tea. See siirus meeldib soovile jääda annab selle peale pasale mehele raha. Teie panite aluse meie teatri pedagoogikale. Paljud näitlejad, kes nüüd loovad Nõukogude Eesti teatriajalugu, on võrsunud teie käe all. Me ei saa praegust teatrielu ette kujutada ilmateateõpe osutuseta. Vanem põlv on põhilised juba teatrilavalt lahkunud. Tänan teid. Lubage teile soovida jätkuvat tööindu ja head tervist. Tänan.