Tänavuse maidemonstratsiooni osavõtjaile torkab paratamatult silma uhiuus hõbedavärviline omnibusse taoline auto miteedistama võidu väljakul aukülaliste tribüüni kõrval. Selle hommikuse kevadpäikeses helkivaid katusel nähti meeste gruppi, kes suure põnevusega paraadi ja demonstratsiooni kulgu jälgib ja kelle liikmed üksteise võidu millestki lõpmatult kõnelesid. Aga mitte isekeskis. Ka mindi eseme suunas, mis käis meil käest kätte. Eemaltoni muidugi võimatu selgus saada kummalist teenistust. Need mehed peavad. Jõuti vähemale siht jälgus auto otsmikul ja külgedel maalitud suurtest sinistest pealkirjadest ringis. Häving Eesti NSV-raadiokomitee. Millest on küsimus? No muidugi ringhäälingumehed, demonstratsiooniülekannet ja reportaaži ootamatult. Ja autoreportaaži auto hõbedavärviline ometi seesama, mis kuulus vältimatu motiivina iga sõjaeelse paraadi ja demonstratsiooni pilti võidu väljakul mis hõbedase süstikuna heegeldas mööda Tallinna tänavaid igasuguste suursündmuste puhul mis kandis mikrofoni kõikjale üle terve kodumaa igale poole poole, kus midagi tehti või sündis maksis jutustada kõigile raadiokuulajaile. Ometi sama ringhääling ratastel mida nii hästi ringhäälingutöötajad kui ka ringhäälingu kuulajad püüdsid hellitavalt hõbe Alliks. Maidemonstratsiooni puhul esmakordselt püürilvi astunud Ringhäälingu reportaaže auto on nii oma värvuselt kui ka üles andilt küll samuti hõbehall kuid mitte endine eelsõjaaegne. Vahepeal hävis sõjatules. Uus hõbehall on saavutus veajärgses taastamise töö ja lihtsalt nagu kohe juurde ringhäälingutöö seisukohalt väga suur ja märkimisväärne saavutus sest see hõbeda värviliste vetikate kesta mahutatud ringhääling ratastel on õige, komplitseeritud ja hinnaline, tehniliste seadmete kogu ehitamine ja komplekteerimine. Sõjajärgses olustikus on olnud väga suuri pingutusi nõudev ülesanne. Ringhäälingutöö seisukohalt on uue hõbehalli tööle tulek umbes sama võrdse tähendusega nagu Uusma saajale. Hobuse omandamine. Kestab siis see suur rõõm ringhäälingu rahva peres kadunud ja jälle leitud hõbehallist. Sellest arve raadiopäeva tähe all jagada seda rõõmuga teiega, lugupeetud kuulajad. Seejuures kuuluks nagu asja juurde külastada raadiopäeva puhul eriti neid töötajaid, kelle otsesest tööst ja vaevast on võrsunud uus hõbehall. Reportaaži auto projekteerimine ja ehitamine on sündinud raadiokomitee tehnilise osakonna juhataja Asmeri juhtimisel ja hoolet. Seltsimees asper, olge nii hea, jutustage meile mõne sõnaga uuest hõbehallist hea meelega. Aga kust me alustasime, see on tõepoolest, küsimus, on nii sile, sellel tõepoolest igasugune pidev puudub, millest kinni hakata. Aga kui me algaksime aluses? Koos uue auto ehitamiseks. Koosneb teadupärast mootoris telgedest rates sõnaga kogu käega Mehlisi võõrsõnaga nimetatakse seda alus, taotluse asi. Eelmine Ühe asja vana sõber, seal ehitatud tavalise autoga siis Brasiilia, mis aga ei olnud väga otstarbekohane, uue auto ja eks ole täiesti uue sõjaväe side seaduses siin, mis vastab kõigiti reportaaži, autod erinevatele, millistest erinevatelt on siin jutt. Looduses on tunduvalt kergem eelmisest poogiate pehmetamiseks ja kere rappumise vähendamiseks on auto varustatud üliamortisaatoritega ja õõtstelgedega, aga moodsad sõidavad seal oluline aparaatide hoidmise mõttes. Auto annab tugevajõulist mootorit ja nelja ratta vedu kosmonastiku käiguga. Nõnda et sellega peaks olema võimalik liikuda ka raskematel teedel, kuhu endisel ajal igatahes suure kaalu tõttu ligi ei pääsenud. Nii see on küll. No kui auto alus oli olemas, mis oli siis järgmiseks sammuks auto ehitamisel järgmiseks tarvis koostada kere ning sellega seoses tehnilise sisustuse projektis, see oli vist raskemaid probleeme poolest auto kere ja tehnilise sisustus vanema otstarbel küll õige lahkumine, kuid siiski tihedasti seotud. Tere tuli projekteerida võimalikult kirge, kuid mehaaniliselt, tugev ja ilupüsimist pidanud tagaplaanile jätma. Samuti tuli kere ehitamisel kaaluda seadmete otstarbega paigutamise võimalust, arvestades nende mõõtmed. Tööülesanded elektrilisena, kes teostasid projekteerimistööd, kohtasin koos raadiokomitee, insenere, Sillatega, mis juures üksikküsimuste lahendamisel. Ütlesime kere osas insener rangesse. On ehitamine algas esiteks kere ehitamine ja teiseks teadude komplekteerimine raskemad protsessori kere ehitamine kuna meil varem säärast eriotstarbelist auto keret ei ole ehitatud. Nõukoguliku asjasse suhtumisega asus aga Tallinna linna trammitee juurde. Vaatamata väiksematele raskustele, mis esinesid mõningate spetsiaalmaterjalide puuduses teostas tralli autodesse trust, kere, ehitustööd suure hoole ja asjatundlikkusega. Ehituste üksikasjade suhtes peaksime osutame talle autot, seepärast. Ja saab ikka, et me neid külastame just raadiopäeval. Nende endi ehitatud autod. Kui katse õnnestub, oleme jälle suure sammu edasi läbi tehnika. Lähenev Tõnismäe suunas samm, selle täistuubitud vagunid lähenevad juba jäiks selja taha. Aga nüüd oled. Tutvustan trammiautoga, sellepärast ei pea Indiale Miina romuring. Tulime selle külastama selliseid Niina ja nimelt teie töökojas valmistatud. Külastust, kuid pole midagi, Lohtu. Casilmide esimesel proovisõidul midagi puudus jäi selline, et meil on, kõik on korras, proovitööd on läinud hästi, tulime hoopis muu pärast. Ja nimel. D käitumisest valmis oluline osa meie uuest reportaaže, autoraadiopäeva puhul tahtsime kõnelda korraks ka uued autod enesid. Säärased reportaažid ei saa ju ometi puududa need, kelle töövaevas ringhäälingutöö seisukohalt nii hädavajalik tehniline vahend on valminud. Ka sooviksime kõnelda nendega, kes on uue hõbehalli valmitamisel Ta töötanud. Nagu mäletavad Pino, olite teie juba esimesel reportaaži auto projekti nägemisel kindel, et teie töökojad on võimelised säärase töö tegemisega hoolimata sellest, et neid ega üldse Eestis ei ole varem niisugust eriotstarbelist auto keret tehtud. Ja eks selles selles ohtu omajagu julgustki siis naudi, see on meie töösõjas kannatanud niisamuti jooksva tööga koormatud, sest oleme ju Tallinna trammi autoti, trusti taastajaid jälgida ala, kuna see töö oma erakorralikkusega neid huvitas. Ja neid ka ringhäälingu taastamise tähtsust. Ehk siis panime asjale käed külge asja eduka kordamineku anniks oli mul ja asjatundlikult oskustöölised lääne töö, vaata, seal saame nendega vestelda. Sa räägid jälle, selle töö, tegid seltsimehed Maasik ja seltsimees räimann jõuda selle plaadi teine masina tagasi pealatud, põrata, kandesõrestiku ehitatud. Ei ole kunagi võimalik sõrestiku ehitusi, tamme ja saarepuu, kus suured kandvad osad kõgerdus, terad, prillidega kärestik, isegi tugev, kui ta tingimata peab olema, tegime töö seltsi Reimo nii hoolega, et seal ei või midagi juhtuda. Tänavad veterinaarid, soli keeledanud jutujärjele saamiseks. Oleme päris kindlad töö on hästi tehtud. Paluksime meid juhatada neid flektreppade seltsile Treimani ja palju juurde. Ja teadlased auto, kere plekiga katmine. Needelena maalriosakonnad siin töötab selle tõttu, et koos teil sellest kuulda aga andis reportaaži autole hõbehalli värvuse maalidest jälle kirjet ja tegid sisemised maalide. Kuidas hargneb kogu autoplekke regatt kõigepealt mitu korda. Ta täitnud klientide siledat Vellerale katsime kere autoriga nitrohalli värviga kere seesmise katkine õlivärviga, nii et Tiit Hõbe uhke kasukas pärinebki talle selga õmmeldud. Perse later. Nüüd oleme vist riivanud kõike olulist, mis on trammiauto purjetrusti poolt Repablagi auto ehitamisel põhiliselt küll, ega siis muud, kui suur tänu ringhäälingu töötajate nime. Kõigile Audubki töötajatele kaunide. Oleme reportaaži autoga tagasiteel. Kõnelda on veel ühest olulisest, toodab nimelt autoraadiotehnilistes seadmetes. Kuna meil kõigil on aeg napilt p, kõneleksime sütele, teen seda enam, et me esimene katsesõidu aeglase reportaaž andis tulemusi. Racter, kas te kirjeldaksite, millised seadmed asuvad reportaaži autol ja milleks nad vajalikud selle ülesvõtetelt autole kaks magnetofoni millest üks päev ja jäädvustab meie kõnet ning seal teisel pool on kaks helilõikeseadet, enne aga elektriliseks pingeks muidugi heli jõuab magnetofoni klaarimegi teadmani peabki läbima, mitmed teadnud. Siin keskel asetseb kuulge meil niinimetatud mikrofoni võimendaja juba välimuselt, tema paljude käsitlemist regulaatoritega ja mõõteriistadega päris keerukas teave. Seadmete juhikasse kokku kõikidelt üleb seadet mikrofoni pealt saadavat elektrilist pinget reguleeritakse vastavalt. Ja nõndanimetatud muundaja, mis muudab alalisvoolu, tähendab see on kõiklit, seadmetesse puutub aparatuuri pesad küll, aga peale selle on auto taga ostmas sisse monteeritud spetsiaalselt kaader oli mikrofonide ja telefonipidemed toitavale ja kust need eriotstarbelised teatanud saadud ja kelle poolt on teostatud nõnda montaaž autosse. Seadmed on enamikud, taadiotaar. Olemegi jõudnud tagasi raadiohoone juurde tukkunud linnulennul kuue reportaaži autoga. Oleme veendunud selles essee Nõukogude Eesti ringhäälingutehniline edusamm. Tunduvalt aitab kaasa meie saatekava mitmekesistamiseks parandamisest.