Head kuulajad. Te olete sageli istunud teateid ja nautinud lustliku muusikalavastust. Olete imetlenud millide keeruline, kui teid ja ohjeldamatu huuga etendus rullub näitelaval. Olete olnud võlutud solistide armikusest ja tantsijatega praktilisuses. Olete olnud haaratud kooli võimsat esinemised ja orkestridistsipliinid. Eesriie avaneb teid, kiki on lausa hämmastanud silmipimestavalt kirev lavapilt ja nii mõnigi naissolisti kostüüm on põhjustanud saalis istuvate daamide. Oo kas teada olete teadlikud selle, kui palju eeltöid on tulnud teha selleks, et kõik lavalt pakuta läheks libedalt, ilma takistuste ja viperusteta, kui palju vaeva on näinud juhid ja tegelaskon kuhu seda hiigelmehhanismi liikuma panna, nii et seal kõige pisemgi osa oleks täpselt oma kohal. Me püüame teile pisut appi tulla ja pakkuda Peile heli. Esialgu veel kahjuks ainult heliülevaadet sellest tööst. Selleks palume teid koos meie mikrofoniga sooritada üks kuulamisretk Estonia teatri kulisside taha, et põgusaltki tutvuda muusikalavastuse ettevalm. Vabandage, härra, näitejuhte, julgen tülitada just praegu kuulsin, et teie juhatajaga järgmine lavastus. Olen uudishimuline, kuidas This lavastamine õieti poolt. Näidend on tõlgitud ja paljundatud, mis siis edasi saab? Eelkõige peab muidugi mul enesel selge olema lavastuse bla mis üldjoontes valmib juba esialgsel lugemisel. See enam-vähem kindel arutlen direktoriga ja muusikajuhiga, kellele näitleja, milline osa usaldada. Siin tuleb muidugi arvestada, et näitleja oleks võrdselt võimeline läbi viima nii osa tekstist külgi kui ka laulupartiid. Rööbiti sellega selgitanud tantsujuhiga, millise iseloomuga peaksid olemas solistide ja rühmatantsud dekoraatoriga, milline peaks saama lavapilt kostümmeerijad, lepime kokku kostüümide suhtes. Härra näitejuhid, kui hakata vaatlema tööde käiku, järjekorrad, kuidas seisis kujuneda? Sest mitte alati pole tõlkijal õnnestunud eestindada vastavalt muusika iseloomule. Samal ajal töötan välja kodus kirjutuslaua taga lavastusele lõpliku plaani määranud kindlaks solistide ja koori liiklemise laval ja nii edasi. See kõik peab muidugi lavaproovidega juba täiesti kindel olemad. Milliseks kujuneb töö kolmandal nädalal, siis algend solistidega, seade, proove, laad, milleks kulub kogunema mida teevad esimese kolme nädala jooksul teiste alade juust, eks ikka eeldujaid. Läbivõtmiseks, no vähemalt neli-viis tundi nii palju. Aga millal te hakkate üksikuid osi kokku sulatama? Tahaks päevad spetsialistidel osad enam-vähem valmis olema ja kooripartiis helged, kuna algavad proovid juba koos kuuriga, kus peatöö Tavaliselt kuna seks ajaks peavad lõplikult selguma kõik tarvilised muusikalised kärped ümber praegused ja nii edasi. Korrektuur. Millal alustatakse kostüümide ja dekoratsioonide valmistamisega niipea kui eelarve on direktori poolt kinnitatud kavandit minu poolt heaks kiidetud ja eelmine lavastus välja toodud tavaliselt kaks nädalat enne esietendust ja milliseks kujuneb viimane, kuues nädal kõige raskemaks? Igal nädalal algab lõplik kokkusulatamine. Näidend võetakse läbi igal päev kõigi osavõtjatega algusest lõpuni. Neli viimast proovi on juba koos orkestriga. Kaks viimast proovi aga rulluvad üle näitava juba Krimmis valgustusega dekoratsioonide, kostüümide, rekvisiitide, piani, ela. Aga muidugi, et saalis publik kaasa istuvate omadega võsud. Neis proovides antakse veel viimane lihv ja lavastus peab olema küps publiku taastamiseks. Olen teile väga tänulik, härra näitejuht. Ärge olge pahal, et raiskasin teie kallist aega. Jumal, palun, palun teinekordki. Näiteid ju on esimesed ettevalmistused täis. Üksikaladel, juhtidel on juhised antud, millistel põhimõtetel ja millises suunas tuleb liiale. Meid huvitab nüüd lähemalt tööd ja teatritrepikojas on mustale taksolille näitejuhi poolt välja pandud osade jaotusele millega näitleja ongi patuigaüks, teab milline osa tuleb temal täita uues lahkut. Samal tahvlil on ka suur proovile märgitud, mis kellaajal, kus kohal kellega ja millega on proov. Proovilehelt, erilahtrit, draama, ooperisolistide, operetisolistide tantsurühma kooli proovida, et ahhaa siin me näemegi, et neid huvitava muusikalavastuse proovid toimuvad praegu mitmes paigas. Ühes proovisaalis on proov tulistridega, teises kooriga ja kolmandaks tantsurühmaga. Head kuulajad. Tala, kuulakem, neid proove. Koormeetri TÖÖ kooriga proovin maalin. Orkestri korrektuurproov. Jälle trump Gerdil on. Vaadake arbuusid, esimene trapets. Tappa ja. Sealt edasi. Teatrirätsepatöökojad teeb kibe töö. Koordineerija poolt valmistatud kostüümide kavandid heaks kiidetud kostüümide peale kulutatava summa suuruses on kokku lepitud, materjalid on tellitud ja äride poolt töökotta saadetud ja nüüd teavad nobedad nõela kuningad kõvasti pingutama, et kogu oma energia kokku võtma. Et kõik kostüümid oleksid tähtajaks valmis. Kõigepealt võeti tegelasi muidugi mõõdud, millele järgnes nii-nimetet juurelõikamine. Siis esialgne, kokku traageldamine, selga passimine ja lõplik viimistlemine. Viibimegi töökojas laudadel jahve intel näeme kavandeid, millede järgi valmistatakse kostüümid ümberringi peente ääre asetatud varnadel. Riputama antud igasuguseid kirevaid kostüüme, mis lavalt peavad rõõmustama publiku silma. Üks munder on asetatud niinimetatud mannekeenile, kus talle antakse veel viimast lihvi. Üks Rätsep on parajasti ametis juurelõikamisega. Kas kuulete? Ei seal rätsepal on tegemist õmblusmasinal juures. Kallas Rätsep Bon pressimisega tegevusest. Ega see kerge töö ei ole, võtab suu alul vett täis, purskab selle riidele. Asetab siis märjale riidele tulise raua riia aiva susiseb. Ei, ma tahtsin. Kuule, kuule, kuule, kuule, see õlg. Alla panna. Aga kuidas talje on päri, pole mudeliga kujutlenud, et õige tihti kurde probleem siiani bittide kohta palju, palju, palju palju jäi siis võtab ees. Eeldan muidugi päris hea. Ei raha ega liin tuleb väljale. Nii käib meeste kostüümide selga proovimine daamide kostüümide selga proovimist, lugupeetud kuulajad. Teile küllalt arusaadaval põhjusel me kahjuks ei saa jälgida. Ja nii käib siin töökojas intensiivne töö hommikust õhtuni. Hooaja jooksul. Ansambli proov näitelaval. Jumala pärast, värvussõna jääb nii, haru, ütleb, elab, veetleb, vajab, veener. Veetleb, vajab Rava vallas tuleb juure ära. Dekoraatori poolskitreeritud ja näitejuhi poolt heaks kiidetud kavandite järgi on nädalapäevi maalimissaalis valmistatud dekoratsioone. Eel peaprooviks toimetatakse nad esimest korda lavale ja seatakse üles selle toimingu juures Webraegu viibimegi. Lava on nagu sipelgapesa. La töölisi askeldab edasi-tagasi. Kõlab näiti, juhi rekoraatori, inspektsiiendi ja lavameistrikäsklusi, mida nobedasti rutatakse täitma. Silm pisutki harjunud. Toimiv, aga näeme, et see askeldamine pole mitte mingi ülepeakaela ja huupi tormamine vaid kõik sünnib organiseeritult. Igal lavatöölisel on täita oma kindel üles. Me. Üks jääb üles, näitesein, teine toimetab kohale praktik kaableid, see tähendab esemeid, milledest püstitatakse lavale tarvilised kõrval nikud. Kolme kas seab nende ette trepiastmeid. Neljas paigutab lavale vajalise mööbli, viies muretseb kohale vaibad, linikud ja nii edasi. Kuues kinnitab uste ETK kardinaid. Valgustusmeistriks jäävad üles prorektoreid, lühraid, lampe ja nii edasi. Rekvisiitor hoolitseb selle eest, et kõik tarvilised rekvisiidid oleksid laval omal kohal ja nii edasi ja nii edasi ja nii edasi. Kõike seda inspitsiiendi, see tähendab näitejuhiabid, hoolas pilk, kelle silmade ees ei tohi midagi harjulegi ajada. See on ka arusaadav. Inspitsient on vastu selle eest, et etenduse tehniline külg läheks täiesti viperusteta. Sellepärast peab temaga eel peaproovil kõik täpselt järele vaatama, Harjumaa nägema ja teadma, milline ülesanne kellelgi.