Tere päevast, kodanikud ülekuulamise kambri uks on sulgunud ja tänase avatud toimiku vahelt leiate te Värner lootsmani endise Harju maavanema seletuskirja selle kohta, mis on toimunud. Seletuskirjast võib lugeda, miks ikkagi Harju maavanem Värner Lootsmann ametist kangutati ja milline peaks olema üks korralik maavanem ning milliseks võiks kujuneda haldusreform Eestis. Kuulamise toimik number 119. Lootsmann pärn, endine Harju maavanem. Ülekuulajad on Reimo Sildvee ja Urmas Vaino. Ülekuulamine alusta. Lootsmann Värner sündinud 18. augustil 1945. aastal Loksa lähedal pere viiest lapsest nooremana. Päritolu esivanemad on peamiselt meremehed ja väike maapidajad. Haridus- Loksa keskkool, Tallinna polütehniline instituut, masinaehitustööstuse ökonoomika ja organiseerimine. Parteilise. Ja Keskerakonna liige. Tegevus maavanemana nõudis aktiivselt haldusreformi, kehtestas Harju maakonna piires öise alkoholimüügi keelu enne sarnast keeldu kogu vabariigis. Kaitsepolitseis on trahvinud Lootsmann Värnerit korruptsiooniseaduse rikkumise eest. Ülekuulatav Lootsmann, kuidas teie pole need siis need pöörduda, olete te endine maavanem või jätkuvalt veel Harju maavanem? Ma olen kindlasti endine maavanem. Nüüd on juba selge, kõik on korras, laupäevase seisuga, Te olete endine maavanem, töötavad. Vaata, ma olen, ma olen töötu, ma olen jah ja ma ei ole jõudnud ennast veel arvele võtta. Aga. Või on parteiliinis juba kõik ära sätitud, kohad leitud, linnavalitsus pannakse kokku, võib-olla leidub? Ma arvan, et parteiliinis ei ole vaja mul kohta otsida, ma arvan, et mul on piisavalt võimalusi, aga, aga täna mul on hoopis need mõtted, et tahaks nagu veidi puhata sellest närvilisest lõpust ja ja mis seal salata, tähendab tõepoolest tänasest ma tänasest ma olen vaba mees, vabal maal, nii vaba kui üldse üks inimene olla kuskil saab. Asjad on ühesõnaga maavalitsuse majas kokku pakitud human tühjaks. Ruum on, ei, ruum ei ole päris tühi, ruum on umbes sama täis, kui ta oli siis kui mina sinna kolm ja pool aastat. Tagasi läheks, olete kindel? Vaadake, tänapäevases maailmas ei ole teada midagi, ma arvan, et nad juba praegu otsivad, et mida loosman kaasa. Ju ikkagi aga maakonnavara, aga sellepärast me koos istusimegi ja andsime kahepoolselt allkirjad, kes siis nüüd võttis nagu ajutiselt maavanema ülesanded nagu endale ei kirjutas ka alla, et kõik on olemas, kõik on korras, et kui pärast seda midagi midagi puudu on, siis tuleb otsida juba kuskilt. Teate, kuskohast ta kindlasti ei märganud, vaadata sellest narkomaani käest ära võetud autosse, kindlasti te unustasite mingeid asju, mis, mis, mis te oma asjad sinna olite viinud mingise jääkaabits, eks ju, ja ja kanise seal igaks juhuks 20 liitrit taga kaasas oleks ja, ja nii edasi ja nii edasi, et need kindlasti unustasite sinna autosse. Ja kindlasti ma unustasin seda autot, Urmas ei ole, enam ei ole, see auto on juba ära müüdud, see auto oli juba sellel ajal. Oli, kui viimased. Lugupeetud ministri jutuajamised kuskil olid pressis. See oli juba ammu juba kuulutus pandud, Edda pannakse müüki, ta kogu aeg nii ongi, ongi olnud, et me müüme neid siis pahadelt. See on selge, see on teie kohustused. Loodus on ikka täiesti aus, pange käsi südamel, oleme tulistajad, raadiokuulajad, seda teete. Et kas te sõitsite siis selle autoga või ei sõitnud. Ja sõitsin ja sõitsin, sest ma ma sõitsin sellega siis, kui ma seitse päeva pärast puusaoperatsiooni tulin haiglast välja ja ma küsisin ka tollal see maavanema ülesannetes oleva Isku päästet, et mul oleks vaja just nimelt seda, sest et ka arsti ettekirjutus oli, et ma noh, teatavasti pärast puusa operatsiooni ei ole nagu kõige lihtsam see liikumine. Et, et selle, selle, selle masinaga oli lihtsalt lihtsam liikuda. Kuna mul oli vaja käia maavalitsuses, konsulteerida ka maa maavalitsuse ametnikke, samas ka käia tohtri juures päris päris tihti ja siis ma tõepoolest sellel hetkel tähendab see oli siis kuskil 27.-st juulist, ma arvan jah. Nii et ikkagi riigivarade kasutasite sisuliselt oma erasõitudeks arsti juurde koju ja nii edasi. Tähendab ma kasutasin seda autot sellel ajal, kui ma olin haigus haiguslehel, tõepoolest, see on õigus, mille kohta ma ka andsin oma selgituse. Nüüd ja hiljem. Loomulikult ma ei kasutanud riigikütustega ega midagi sellist, kuid üksnes selleks, et mul oli vaja käia käia nii maavalitsuses kui kui arsti juures ja, ja lihtsalt mul teist varianti sel hetkel lihtsalt ei olnud. Päris autot ei ole, siis on küll, ainult et ma tahangi teile öelda, et seitsmendal päeval või 10. päeval pärast sellist puusaoperatsiooni et ei istu, ei ei mersu ega, ega Opeli rooli ei, ei ole väga mõeldud. Kas te aru ei saa, et see oli nagu vigade ja see oli, see oli, see oli loomulikult viga, ainult et kaks asja on vaja lahutada. Tähendab, minu vabastamine regionaalministri ettepanekul koostöö mittelaabumise tõttu ei puutu, ei ole kuidagi puutumuses. Selle case'i kaitseb. Nojaa, aga te saate aru, regionaalministrile ei meeldi maavanemad, kes teevad vigu. Regionaalminister tegi otsuse eelnõu viimase otsuse eelnõu 25.-st juunist. Ma tuletan meelde ja kõige esimesed otsuse eelnõu anti, mille mulle hoopis 27. aprillil Kas ja nii ma segan nüüd vahelises kronoloogilise järjestuse, mis on, mis on väga detailne ja tore kas ka teistel maavalitsuse ametnikel oleks olnud täpselt sama õigus ja võimalus kasutada seda, seda maasturit oma erasuid nagu teil siis haiguslehel viibiva? Ma ma arvan, et kui see vajadus oleks tõepoolest väga tekkinud, siis see võimalus oleks olnud ka loomulikult ei olnud minul. Mul on ametiametiauto olemas ja, ja ma ei oleks võinud ju mitte seda seda kasutada. Loomulikult ma tahan teile veel seda öelda, mis puudutab nüüd noh, me ikka räägime praegu, mitte minu vabastamisest nüüd koostöö mittelaabumise tõttu me räägime ikka sellest autost, tähendab tänase päeva seisuga puudub tegelikult kahjuks puudub üldse siseministeeriumis kord ametiautode kasutamise kohta. Mulle teadaolevalt nüüd, kus me siin istume, see on reedesel päeval, siis, siis selline kord on praegu väljatöötamisel ja nii palju kui ma tean, siis peaks täna mingi kiri jõudma ka ka maavalitsusse ja. Mitte ainult harju omasse, vaid siis kõigesse. Kõigisse kõngisse ja. Tuletan meelde ka veel sellist asja, et kui me väga üheselt täna minister räägib, et need on vaja müüa, need on vaja kindlasti just nimelt ära müüa siis on varematel aegadel neid konfiskeeritud. Autosid ei ole mitte mitte sugugi müüdud alati. Näiteks 2006. aastal kuskil neli või viis autot anti üle anti üle hooldekodudele kasutamiseks hoolde mitmele hooldekodule, näiteks. Nojaa, aga siin on erinevus sees teie kasutuses autot, mis oli hetkel üleval ka aktiivsena müügipakkumistes. Aga need autod ongi konkreetselt, millest just rääkisite ju üle antud asutuste kasutusse. Et siin on väikene vahe sees. Moment, ta ei olnud veel müügis üleval, ega ta oli minemas loomulikult. Sest küsimus on selles, et neid autosid tuleb küllaltki palju ja meil pigem võib-olla pooled autod või kolmandik viiakse pigem noh, siis ta ostab just nimelt sellepärast, et need ei ole nagu võimalik müüa ja alati tuleks selleks, et riigil kasulikum oleks, siis tuleks leida see hetk, et riik sellest ka tõepoolest rohkem kasu saaks. Ma ütlen ka sellel juhul praegu, et kui see auto nüüd müüdi maha, eks ole, aga kui, kui selline auto müüakse maha 150000-ga mille, mille tegelik turuväärtus on, on, kui, kui natukene tööd teha sellega rohkem on kuskil 250 270000, siis ma ei arva, et see on kõige mõistli mõistlikum. Tegevus on absoluutselt õigus, seda enam, et nüüd on võimalik sinna juurde, et maavanem isiklikult on sellega sõitnud, see juba kasvatab nagu hinda 10 protsenti ikka vähemalt Sa pead autogramme selle juurde. Ma tean küll, et raadiokuulajad ka teavad väga hästi, et, et autodest rääkima, see on minu kirge, võiks jämeda, terve selle ülekuulamise jooksu sellest rääkima, aga räägime sellest koostöö mittelaabumise. Seda on teile heidetud praktiliselt päevast peale, kus vahetus valitsus ja teid maavanemaks aidanud Keskerakond valitsusest lahkus. Mis olid need peamised asjad, mis tõesti tee ja, ja regionaalministri omavahelises suhtluses ei laabunud. Te saate nüüd saad aru, ise nii-öelda värvida nii nagu teile meeldib ja on arusaadav, et hakata kohe seda tegema. Aga see võimalus teil on, palun. Tähendab, mina ei, mina ei värvi, neid ei, ei mustvalgeks ega, ega värvilisemaks, pealegi kunagi ei ole mustvalged, igas mustlason ka mingit värvi ja valge. Aga mis siis eile, aga ma tahan teile seda öelda, et esiteks Keskerakond ei aidanud mind maavanemaks, vaid. Juhuslikult ei juhtu siin ilmas midagi. Te teate täpselt seda, nii nagu ka mina hallidest aegadest on maavanemate kohad olnud valitsuskoalitsioonis olevat erakondade poolt noh, kuidas öelda, paigutatud. Välja arvatud siis Pärnumaa, kus on parteid? On noh, erandeid, erandeid, erandeid juhtub, iseküsimus, kui parteitu üldse keegi inimene on, isegi kui ta ei ole mõne erakonna liige, see, aga see on ka teine küsimus ja, ja tol hetkel, kui kui need kohad jaotati või võikohad, siis otsustati, siis oli see tõepoolest nii, et et Harju maavanema koht läks siis keskerakonnale. Seda eelmine koalitsioon, nagu teate, oli Res Publica Rahvaliit ja Reformierakond olid väga-väga selgelt pandud paika keskus, täpselt Isamaa viis kohta sinna viis kohta tänna kolmandasse kohta mäletate ka seda, kui Harju maavanemaks pidi saama, siis ju rahvaliit pidi saama Harju maavanema koha, Jaan Pöör ja, ja noh, aga kuna kuna enne hakkasid muud muutused nii koalitsioonis, siis, siis langes jälle see situatsioone. Samas oli ka juba tollal teada, et reform ütles, et Harju maavanema kohta on nende oma olnud on ja peab olema ka tulevikus, noh, täna me oleme sisuliselt kohe varsti kindlasti selle tunnistajad jälle. Et see, see soov muidugi maavanemast vabastav tekkis tõepoolest kohe ja nii kiiresti kui võimalik. Kuna pärast Rutt Martini keissi vabariigi valitsuse seadusesse kirjutati sisse selline tore klausel ja mis ei puuduta ainult siis maavanemaid või kantslereid, vaid ka millegipärast maavanemaid et kui on aastakoostööd olnud ministriga, siis ministri hinnangul koostöö mittelaabumise tõttu on võimalik siis vabastada maavanemat. Nii te teadsite algusest esimesest päevast peale teie pea kohal kogu aeg. Absoluutselt, ja, ja kui see aasta täis sai. Ja kui oli esimene võimuvahetus, kui minister Reima tuli, ma mäletan seda, et neljapäevasel päeval kinnitati Reima ministriks Riigikogus ja esmaspäevaks või oli see teisipäevaks palus Reimo mind enda juurde ja tal oli laua peal juba juba otsuse eelnõu, et temal seda teinud ei ole, aga tal on see valmis ja ja, ja tuleks nagu tuleks, nagu siis koostöö mittelaabumise tõttu vabastab juba juba sellest-tollest hakkas pihta. Kusjuures kui asi edasi läks, siis tol korral ei olnudki midagi muud otsida, siis otsiti põhjust, et lootsmann on, on Sakala keskuse ära lammutanud või siis õigemini Karla katedraali. Küllap oli mõnedel kompartei järeltulijatel soov võib-olla kunagi sealt, ma ei tea konverentsi pidada mida iganes, üks muide mulle isegi ütles, et küll oli tore seda viimast konverentsi seal pidada. Ja siis leiti see põhjuseks, kuigi kõik toimiv Sakala keskuse ümber olid heaks kiitnud viis viimast valitsust ja viis kultuuriministrit ja, ja kui see siis veel ei õnnestunud, noh hiljem muidugi muudeti siis vabastamine Sis noomituseks mille ma vaidlustasin ja mille loomulikult halduskohtus ma võitsin. Edasi läks ta ringkonnakohtusse, ringkonnakohus jättis halduskohtu otsuse jõusse. Huvitav muidugi seejuures, et kui see noomitus määrati, siis meie Eesti rahvusringhääling ja televisioon olid mul enne veelgi mine otsust, nägin, olid juba ilusti mul maavalitsuses, et kuidas nii nüüd on siis olemas, kui ma võitsin pärast muide siis keegi huvi tundma teha. Aga tol hetkel oli ju, mul on olemas üks äripäeva artikkel väike 12.-st aprillist 2007.-st aastast kus, kus võetakse intervjuu siis Leenu Mägilt, kes tollal siis pidi nagu olema üks kandidaatidest, ma uue maavanem kohale. Ja, ja tema tsitaat on siis siin selline äripäevale, et see on aga kindel, et ta maavanema kohalt ära kangutatakse. Kas see juhtub aprillis-mais või juunis. Aga, aga nii see saab olla. Tuleb öelda, et läks palju rohkem aega, eks siis see näitab muidugi lihtsalt seda tegelikult, et reeglid on kehvad ja nii-öelda nende reeglite juskui, järgede täitjad, kõik need viletsad neid seadusepügalaid leidmisest, et oleme ausad, tegelikult see ju loogiline on. Kui valitsuses ei ole nii-öelda lõhnagi veel hetkel selles parteis, kelle ridadesse teie kuulute, siis teie viibimine selle valitsuse esindajana, maakonna vanema ametikohal või maakonnajuhi ametikohal on nonsens. Absurd. Ei, ma ei ole, on, see ei ole üldse absurd, ei saa ju täita Reformierakonna ja IRL. Aga ei peagi, te olete valitsuse esindaja, maakonna maa ei ole ma valitsuse esindaja selles mõttes, et ma pean täitma valitsuse ülesandeid, seal ma teen. Järelevalve ja järelevalve tegemine ei tulene mitte ei ühegi ministri soovidest või tema mõtetes, vaid eelkõige seadustest ja seadustest tulenevatest aktidest. Ja see on järelevalve, mis ei saa olla küll seotud mitte kuidagi ühe või teise poliitilise jõuga. Seda enam on kummaline, et kui seesama erakond, kes rääkis, kuidas maavanemad peavad olema hirmsasti apoliitilised. Pärast seda läheb kaks kuud mööda ja enne imet seesama minister paneb paika ühe või teise maavanema millegipärast juhuse läbi kindlasti aga, aga ikkagi just sellest või teisest erakonnast. See kõik see jutt on väga tore ja selles mõttes erakordselt idealistlik ja ilus. See on sellise pilvitu taeva, absoluutse päikesepaiste ja, ja täiusliku elukorralduse mudel, millest te räägite. Aga kunagi see asi ju tegelikult nii ei. Ole aga me ei ole kunagi kuna mina ju ei räägigi, ma räägin seda, mida on nemad rääkinud mina ütlengi seda, et tegelikult see asi nii pilvitu ei ole, et tegelikult on asi ikka nii, et need, kes on võimul koalitsioonis olnud, alles hiljuti pandi, aga see on loomulik. Ja kui me vaatame näiteks maavanem ise, ütles. Kui me vaatame, kui politiseeritud on kas või Eesti vabariigikoolide direktorid siis tuleb külmavärin peale ja see käib absoluutselt kõikide parteide kaupa, nii. Et kui näiteks ma tegin viimati ühte järelevalvet, see oli üks, vist oli Pirita linnaosas, oli see Tallinna osas oli vist üks järelevalve seal ja, ja kui minister hakkab andma korraldusi, et mitte ainult minister, vaid ministri kaudu, siis yks ametnik hakkab andma korraldusi, et see peaks ikka seda järele, peaks nii või teisiti tegema, selle kohta on olemas muide kaks kohtulahendit, kus Tallinna halduskohus on öelnud, et minister, lõpeta, kus sekkumine maavanema järelevalvesse, see on lubamatu. Ja vot tihtipeale võib-olla. Ma räägin, ma ei räägi üldse umbmääraselt, ma räägin konkreetsest järelevalvest, mille kohta on olemas Tallinna halduskohtu otsuses sõnaselgelt öeldud, et minister sekkus maavanema järelevalvesse. No sellessamas ma räägingi, et meil on kogu see liin on poliitiliselt säetud, selles mõttes on isegi kahju, et valitsusel läks nii kaua aega, eks ju, see näitab nende saama. Suur nad ei saa hakkama, aga lõpuks suur töövõit ja ma olen natukene mures. Meie meie regionaalministri pärast ei rääkigem seetõttu nüüd sellest, mis puudutab haldusreformi ja, ja seda, mida te olete näinud valitsuse juures ja ma ootan, et te olete nüüd tõesti avameelne, sellepärast et te saate rahulikult rääkida sellest, mis toimub, ta enam ei pea kartma, et teie pea kohal kirves ripuks ja ametist ilma jäänud. Ma ma arvan, et kuna ma, kuna ma olen kogu aeg seda öelnud, mida ma, mida ma arvan ja siis küllap on ka see üks põhjus, miks ma eba ebamugav võib olla ebamugav maavanem mõnele ministrile või õigemini siis valitsusele koole. Et, aga mis puudutab Tavaliselt ikkagi põhjus oli olemas, miks koostöö mitte lausuda? Sest te olete nii ebameeldiv inimene ja ma ei, ma arvan, et ma olen väga meeldiv inimene, aga kui mul on oma Arvamus siis arvamuste lahknevus. Ei, ta ei saa mitte kuidagi olla koosmõjus koostöö mittelaabumise. Seda täna öelda, et väga astjatena arvamusele inimesed on vaja aeg-ajalt jämedalt Kiislerilt Räkija stiivsel tegelikult olemas mingi haldusreformi kava, nii nagu meile lihtsurelikele eemalt vaadates tundub Teile tundub, et on olemas. No vähemalt kui ikkagi, kui Ansip peaministrina saab kommenteerida, et see miski on seal bullshit, siis järelikult see miski on olemas kasvõi selle Pulschetina. No vaadake, tähendab see, mis olemas on, mis väidetavalt kuskil olemas on, seda mina ei tea ja mulle tundub, et seda siiski olemas ei ole. See kõige selline kiiver, lihtsalt jama ja poliitika. Seemis ta eelmise aasta jooksul püüti nagu välja tuua, kui 2008. aasta detsembris Mesis Glehni lossis korraldasime haldusreformialase konverentsi, kus olid kohal mitte poliitikud. Pigem ma kutsusin sinna just nimelt spetsialistid oli seal Sulev, Mäeltsemees, Garri Raagmaa ja, ja nii edasi, kes on selle asja sees kogu aeg olnud ja seal jäi väga ühene ja selge seisukoht. On vaja selle asjaga tõsiselt tegelema hakata, mitte ainult rääkima, et Meil on seda, meil on teist, meil on kolmanda, et meil on juba midagi valmis. Pärast seda haldusreformi konverentsi Glehni lossis pöördusid minu poole ka seal on muide ka oli ka Kiisler ise ja seal pöördusid minu poole nii Harju ettevõtluse arengu juht Kaupo reede kui ka siis tollane Holly ja praegu noh, oli esimees Urmas Arumäe ja me koos pöördusime ministri poole, et moodustada selline komisjon, kes vaataks kogu selle olemas asja üle hakkaks sellega edasi minna ja vastuseks oli, seda on juba piisavalt arutatud, see kõik asi on juba nii selge, siin ei olegi enam mitte midagi arutada ja pole, pole seda vaja. Nii. Ja pärast seda pöörduti siis juba Harju maavanema poole, et siiski selline komisjon teha. Ma kutsusin kokku selle aasta kevadel või oli vist jaanuar-veebruar talved, kutsusin kokku sellise komisjoni komisjonis oli kuskil 23 või 24 inimest kolmes neljas töögrupis. Noh, ma nimetaks võib-olla ainult et seal olid Raivo Vare, seal oli Sulev Mäeltsemees, Garri Raagmaa. Seal olid omavalitsusliitude esindaja, linnade liidu esindaja, seal olid omavalitsuste juhid. Seal oli Sulev Valner Maalehes, tähendab, ma ütlesin kõige esimesel kokkusaamisel, et unustage head inimesed ära. Kuigi paar vallavanemad püüdsid hakata seda kuidagi poliitiliselt seda keerama, et unustage ära see poliitika ja võtkem kokku see, mis tehtud on, siis tehtud on ju räägitud, on ju enam kui 10 aastat 15 aastat vaja haldusreformi, eks ole, aga tehtud ja selle sees on ju paljugi tehtud, aga võtkem see asi kokku analüüsigemise ära. Ja minge edasi. Muide, sellesse komisjoni esialgu ka regionaalminister saatis oma esindaja Väino Tõemetsa, Karl Laas, asekantsler saatis mulle ka meili, et väga hea, et niisugune komisjon on moodustatud, sellest on kindlasti väga palju abi ja see ei ole mitte Michal komisjoni tulemus küsima kohe kohe kohe ütlen, te ei tundnud huvi siis, kui raportit esitasime. Ja see tulemus on see, et 30. või 31. augustil toimus selle komisjoni tööraporti presentatsioon rahvusraamatukogus. See mul ei ole mõtet täna hakata lahti kirjutama, seal on mis on, võidupõhituum on, selles on toodud välja need aspektid, kuidas võiks ja peaks edasi haldusreformiga minema, mitte ei ole joonistatud seal kaarte, et meil peab olema nii mitu valda nii mitu linna, vaid on põhiasjad. Põhiküsimus, et kuidas peaks haldusreformiga edasi minema, et põhi. Aga mis on siis esimene samm, see põhipostulaat, millest hakkab asi arenema, et lõpuks saaks siis vajadusel nii-öelda Eestimaa uue kaardi joonistada? Vaat ei taha neid kaarte joonistada. Põhiasi on see, meil on vaja haldusreformi ja mitte ainult, vaid see peab olema ka regionaalhaldusreform, see peab olema koos mitte ainult nende valdade joonistamine, vaid see peab kätte ma ennast ka sellesama maavalitsuste teemat, kas neid on vaja? 15. Aga see on aru saada, kuidas seadutsioon avalikud Teenusetoomine rahvale. Aga tooge nüüd üks eluline näide, et kui ma elan näiteks ütleme Kernu vallas, siis mis seal sellest põhipostulaadid lähtudes oleks minu jaoks? Muutunud või muutuks, tähendab põhipostulaat on, see on seal see, et haldusreformi tehes me peaks tegema joonistama kaarte, peaks lähtuma ajalooliselt ja täna välja kujunenud nii tõmbekeskustest, struktuuridest. On olemas käsklused, paraku asuvad juba kaartidel need mingi kaart on siiski olemas. No aga neid tõmbekeskusi on oluliselt vähem kui täna on meil tegelikke omavalitsusi võtkem kasvõi üle 30 nõndanimetatud rõngasvalla või, või mis need on? Peale selle imepisikesed tõepoolest ei ole tänases majanduslikus olukorras mõistlik või ei saa öelda mõistlik, lihtsalt võimalik imepisikestel omavalitsustel, toimetajad, no võtame Harjumaal Anija, vabandust Aegviidu valla, kus tema põhitulu on ju üksikisiku tulumaksust laekuv raha, see on mõni miljon. Mida saab üks omavalitsus sellega teha? Palavanemana palkama? Absoluutselt tahtsingi öelda, saab ainult oma ametnikele palka maksta, aga ei enamat. Rahvamaja, rahvamaja ahju pole ka võimalik. Kuulge, te olete kõrvaltvaataja olnud ja te teate ja näete, mis asi seal valitsuse sees toimub, mille tagasi asi siis ikkagi on, kas selle taga, et Kiislerile ei ole plaani või Reformierakond ei lase seda plaani ellu viia, mis Kiisleril olemas on? Ma arvan, et seal on kaks asja. Esiteks. Mina ei tea täpselt, milline on Kiisleri plaan haldusreformiks. Küsimus on tegelikult ei tea lihtsalt, mida minister sellepärast tunnete, vähe. Ka minister ei ole seda ka sellisel kombel tutvustanud, taan tutvustanud, ise küsinud olete. Aga loomulikult oleme. Aga kui minister ütleb, seal kõige olemas, tähendab nagu ta siis on olemas, aga meile teadaolevalt oli ainult üks, see oli 15 pluss viis, mis välja käidi ja mida te teate, kõik nagu ütlesid, et, et see nagu nüüd see kõige parem plaan küll ei ole. Tähendab, ma arvan, et on kaks asja, ei ole siiski olemas täna tegelikku haldusreformi kava, kuidas sellega edasi minna. Samas ei ole ka kahel valitsuse osapoolel omavahelist ühtset arusaama, kuidas seda koos teha. Mida näiteks Reformierakond sooviks sooviks teha, mida, kuidas teile on jäänud mulje? Siin peab lähtuma üksnes eelkõige ju peaministri väljaütlemistest, et eelkõige vabatahtlik ühinemine ja mingit reformi nagu ja küllap siis ükskord ka kõik paika läheb, see on jälle, et ükskord juulis, juulis või oktoobris, oh ei, mitte seda, ma arvan, kui me räägime ikka, räägime nüüd niisugustest ühinemiste, siis on täis vabatahtlikud, siis, siis ma arvan, et me võime 20 aasta pärast rääkida vabatahtlikust ühinemisest ikka veel. Täna näiteks Kalle Küttis möödunud aasta detsembris. Klein lossis ütles väga, väga huvitava. Noh, sellise, mis olukord on tekkinud. Ta ütles, et vabatahtlik ühinemine tähendab seda, et nendel on näiteks Viljandi. Viljandi maakonnas olid need, kus ümber ühinesid, aga kes oli seal keskel, üks pisike omavalitsus, ütlesid, aga keegi ei taha teid. Et ikkagi tuleks ka mõnes kohas sundkorrosiooni tõmmata? Tähendab mõnes kohas tuleks, tähendab loomulik kult aidata, kaasa tuleb selgitada ja no selleks peab olema väga korralik analüüs, tähendab ega siis valdade ühendamine üksi ei tähenda midagi, see on vaja panna kokku, milline saab olema tema finantsvõimekus pärast seda, kui kokku läheb, kui lihtsalt kaks nagu kehvakesed kokku panna ja see seda paremaks ei tee. Tähendab, ma väidan veel kord, et see finantsvõi tähendab see haldusreformikomisjoni töö, raport. Selle me saatsime nii riigikogule, valitsusele, ministrile, ja ka õiguskantslerile ja presidendile. Ja mul on pärast tagasiside olnud küll näiteks ka linnade liidus, kus nad ütlevad, et no see on nüüd esimene tõepoolest selline dokument mis on sellised kokku pandud, et ei ole mitte öeldud, et peab nii mitu valla olema nii mitu linna olema vaid seal on pigem need põhimõtted, kuidas seda haldusreformi tuleks edasi teha. Aga miks see hinnang on sellele andnud, sellele raportile teed siis komisjoni tööle andnud minister ise või, või tegelikult kogu selle null null tähendab seda, et äkki just nimelt teile, kui see ülesanne antiministri poolt oligi see kaval nipp, öeldi, et ehitage leivast redelvi, tooge sõelaga vett. Ma väga vabandan, minister ei ole mulle seda ülesanded andnud, tema aparatuuriga. Ei Harju maavanem võttis selle ülesande ise, kuna Harju arengu ja ettevõtlusjuht ja Harjumaa omavalitsuste liidu juht pöördusid minu poole, et selline komisjon moodustada. Aga tagasi te ütlesite siiski ka, et ministeeriumist või siis ministri büroos tulid eile vastav teade, tuleb koostada. Ma esindaja tuleb, sulle saadeti esindaja sinna, kuid kolm päeva hiljem võetis esindajaga tagasi sealt millegipärast Nad suhtusid selle komisjoni loomisse väga positiivselt. Ma ütlesin teile seda, et asekantsler saatis isegi meili, et see on väga hea ja saadeti oma esindaja millegipärast kolm-neli päeva hiljem võitis esindaja sealt tagasi. Ja ja ma arvan, et väga ilmekad olid selle selle raporti esitle esitamisel. Raivo Vare arvamus asja kohta, kui ta, kui ta ütles, et noh, otseselt nii, et ministeeriumeid senimaani ei ole olemas veel mitte midagi ja senimaani on haldusreformi öeldakse täielikus tupikus. Me oleme loosun, vahetame natukene seda, seda nii-öelda, seda teema konteksti aga, aga püsigem lainel. Kui valitsus oleks hakanud samamoodi kangutama, nii nagu teid praegu Pärnumaavanemat Toomas Kivimägi, siis siis ma usun, et pigem on, võib-olla ei oleks lennanud valitsus, aga, aga hambaid sinna peale ei oleks saanud, sellepärast et kõik Pärnu omavalitsused oleks, oleks, tõstad kisa. Miks teil samasugust fenomeni õnnestunud korrata? Ma arvan, et kindlasti üks põhjus on see, et et nii nagu juba algul sai öeldud, et on üks maavanem, kes, kes ei kes ei olnud üheski erakonnas. Ma, ma arvan, et see kindlasti on üks põhjus kindlasti võib-olla see üks põhjus, et et keskerakondlasest maavanem ja üleüldse esimene maavanem Harjumaal, kes ei ole erakondlane, noh, eks ta ikka ole siis punane rätik küll, võib-olla kindlasti. Aga rahvaarmastusse tundsite tajusid maakonnas ringi sõita absoluutselt. Absoluutselt. See ei panna teid kandideerimisele veel ja veel. Noh, ma, ma arvan seda, et et kui me võtame meiega 24 kohalikku omavalitsust, siis ka minu kinnitamisel oli ju täpselt niimoodi, et 24 oli poolt, 20 või 19 tuli vastu ja, ja vist kolm, neli erapooletud üldsegi mitte nii halb, nii halb. Sest, et ei saa kunagi 90 protsenti või 80 protsenti vist olla nii nagu ka igasugustel valimistel. Jaa, jaa. Ütleme niimoodi seda seakisa, vabandust, et ma niimoodi nimetan omavalitsuste omavalitsuste kostnud hääli, aga teie mätta otsast vaadates oli seda ikkagi palju ja seal nii-öelda, aga need kohalikud omavalitsused lõid lärmi küll selle üle, et miks meil on nüüd selline tegelane nagu Lootsmann määrad. Näiteks, et siis peaks vaatama, millisest omavalitsusest ja, ja, ja, ja kes oli konkreetselt see see vallavanem või volikogu esimees, millises erakonnas siis täpselt ka oli, kui me, kui me niimoodi või nii, et see, mis algul toimus, see oli ju pigem ikka selleks, et milleks meile see maavanem, noh, kui ma ühe tuntud reformierakondlasega ma ei olnud veel kinnitatud tollal maavanemaks ja kui ta käis Riigikogus minu juures ja, ja kui me temaga vestleme, vestlesime ja siis kui ta ütleb, et no kuulge, no mis asi, no meil ei ole vaja vot seda maakonda või seda Harju maakond, Harju maavanem peab meie oma olema. Noh, nii on ja eksis. Mina selles, et mina ei näe selles midagi kummalist, midagi selles mõttes, et ikkagi oleme ausad. Kui valitsusel on oma esindaja, siis see peab olema oma mees, ei, on, Aga ütleme niimoodi, et miks siis Harju maavanem peab ilmtingimata, ega see pole inglise kuninganna troon mingisugune, et see peab ainult ühe oma olema, eksima. Pukis. Et kui, et ministrite ministri kätega tehakse seda kohta hoopis hoopis teisele Kuulge, aga räägime nagu, püüdke nagu erapooletult vaadata või mõista nagu seda, et, et nii see kaua jätkuda ei saa, eks ju. Et et maavanemad või noh, see põhimõtteliselt saab jätkuda, aga, aga mida oleks vaja nagu maavanema statuudis muuta, et muuta teda tegelikult efektiivsemaks, et tegelikult tekiks ka mingi muu roll peale inimestega kohtumise ja ja niimoodi koos. Järelevalveaktidele allakirjutamiseni. No siin alustan lõpust, siin te eksite sügavalt, kui keegi räägib, et maavanema töö või mahtu, et on kuskil, võib-olla ma ei tea kuskil lindilõikamine või kuskil, siis siis see on sügavalt ekslik. Seest maavanema ülesandeid on väga palju, iseküsimus on see ja ma olen seda ka välja öelnud ka möödunud aastal vist Postimehes paar korda. Ma näen tulevikku selles, et kui meil muutuksid hakkaksid toimima tugevad omavalitsuste liidud siis kindlasti kõik, mis puudutab maakonna arengut võiks tõepoolest sellega tegeleda, seesama omavalitsuste liit ja maavanemale jääks üks üksnes järelevalve poolt. Täna tegeleb maavanem siiski ka maakonna arenguküsimustega. Aga seda järelevalvepoose võitleja näiteks hobused on riigikontrolli alla, nii tegeleb järelevalvega riigi varade asjadest. Te olete lugenud? Minu artiklit minu Postimehe artiklis oligi täpselt niimoodi, et kui Üle poole silda lihtsalt mentaalses mõttes kuulub teie perekonda. Et kui me, kui on, on mitu varianti, on üks variant see, et meil ei pea olema ilmtingimata riiklikku järelevalvet maavanema näol kõigis 15. punktis Eestimaal sest on täna absurdne olukord, kui, kui me ütleme, et Harju maavanem teeb järelevalvet maakonnas, kus on 550000 elanikku. Hiiumaavanem teeb järelevalvet maakonnas, kus on 10000 elanikku ja, ja pooled teevad järelevalvet, kus on kolm 40000 elanikku. Kui Harju maavanema järelevalveta maht aastas on circa 1800 kuni 1000. Kui Harju maavanemal on igapäevaselt ka täna menetluses kuskil 30 kuni 40 kohtuasja siis mõnes teises maakonnas, mõnel teisel maavanemal on kaks kohtuasja aastas ja, ja, ja 10 10 järelevalve. Et. Nii et neid riigi teivasjaamu ei ole Vajalik ei, ei ole vaja mane, tähendab, on teine variant. Kui haldusreform viiakse läbi, kui meil tõepoolest neid kohalikke omavalitsusi hoopis vähem olla, no siis kaob mõte. Vot selliste kohe tähendab omavalitsusliitude suure hulga. Pealegi no kui ühes ühes tänases maakonnas on kolm, kolm omavalitsust, mis liitu seal nii väga vaja on, et sel juhul siis on see arengupool hoopis anda maavanemale. Ja aga ikkagi ma näen seda, et sellisel hulgal ei ole vajama. Kas põhimõtteliselt ei oleks loogiline ka see, et tegelikult see maavanema tekkimise süsteem üldse ümber vaadata, et ta on küll valitsuse esindaja, valitsuse kontaktisik aga seda ei määra see poliitika, mis on valitsev Toompeal, vaid selle määrab ära see, kes on valitsev koha peal, ehk siis omavalitsused nii-öelda lepivad, kui valivad maavanema ja valitsus lihtsalt peab olema temaga nõus ja sõlmima töölepingu. Õige ja ei ole ka, tähendab, selles mõttes on jumala õige, et nii võiks seda ju teha ja sel juhul oleks maavanem selle maakonna arengu. No ma ei häälte kokku, aga nii nagu ka kivimäega, eks ju Pärnus nüüd on ka linnapea seal, eks see lõppude lõpuks ei ole nii-öelda. Aga vaadake, sõltumatu, vaadake, milles on asi, tähendab sestpeale on maavanem teinud nii tegelenud maakonna arenguküsimustega kui ka järelevalvet, teinud nüüd kuskil aasta tagasi või kaks äkki hakati rääkima seda, et näete, see on ikka väga vale. See oli vist minister Reima, kes ütles, et et kuidas ikka saab maavanem teha samal ajal järelevalvet ja samal ajal tegeleda siis arenguküsimustega 20 aastat. Varsti taasiseseisvunud Eestit. Ei ükski õiguskantsler, ei, ei riigikohus ei keegi ei ole vaidlustanud seda, et maavanem ei. Pea seda, Soloogiline äge häire on tegelikult, aga siis ma ütlesin ka möödunud aastal täpselt selle mõtte välja. Siis on võimalik ju anda järelevalveküsimused osaliselt õiguskantslerile üldaktide üle teeb ka täna tema järelevalvet ja riigikontroll, kellele on pandud finantsküsimuste osas nii või teisiti täna järelevalve ka kohalike omavalitsuste üle. No miks mitte, anname sinna juurde, teeme sinna veel midagi, võtame selle maavanema pealt üle, üleüldse selle järelevalve ära, jätame ta maakonna. Tehku küsimustega tegelevas, teeme läbi haldusreformi, lõppude lõpuks ei pea siis enam, meil ei ole seda kahtesada kahtekümmend, kuut. Pisikest ja suurt omavalitsust tähendab, küsimus ei ole ju alati ka omavalitsuse suuruses, mõni suur omavalitsus on ka kehva, mõni väiksem, aga me peame leidma seal selle, selle kuldse kesk. Te saate muidugi aru, et nii teie partei esindajad kui ka kõikide teiste partei esindajad ei saa sellega lihtsalt nõus olla, sellepärast et see tähendab ikkagi väga suurt võimalust kontrollida, kontrollida nii-öelda sündmusi, mis piirkonnas toimub. Vaadake selle selles mõttes mina ei olegi nõus ka ka mitmete Keskerakonna mõtetega, mis puudutavad seda haldusreformi ja seda vajalik. Kas me võime selle kohta korrata, saates paar korda, kuidas te ei ole nõus mitmed Keskerakonnast? Tähendab, loomulikult ma ei ole seda meelt, et nii nagu mõned mu parteikaaslased on küll öelnud, et haldusreformi pole vaja ja, ja see, see, see ei ole seal haldusreform on väga vaja maa kolm aastat tagasi kohtusin taanlastega kellel siis noh, nendel tehti see küll päris niimoodi jõuga see asi ära, olid nad päris kurvad, kui aasta hiljem Nendega kohtunud. Tegelikult vistika asi asi tasus seda ära, tähendab, meil on ta ka vaja teha ära. Aga see loomulikult ei tähenda seda, et, et tuleb kolm meest kokku või, või neli parteid kokku ja joonistavad need ruudud ära, sinna. See on töö, millega on vaja ükskord hakata tegelema. Täna on tegelikult võimalus selle töö baasil mida see eelnimetatud komisjoni raport ennast kätkeb, on võimalik, tõepoolest. Aga kui on seal peab poliitiline tahtinud, on võimalik 2013.-ks aastaks haldusreform läbi viia. Saad aru, ised, teie isik on nüüd sellele haldusreformile muidugi ka sellele plaanile vähemalt konkreetselt kiviks kaelas, sellepärast et ei ole võimalik IRL-ile ja Reformierakonnale seda lihtsalt kuidagi ära teha, sellepärast et seda jäädakse nimetama Lootsmannil. Reformi peal juba juba sellepärast, et loeksid astuma parteist välja. Eesti parema tuleviku nimel kujutama ennast nii-öelda eemalseisvaks ja natukene nii öelda koguma pühadus Auback. Tehke see samm ja päike. Urmas mõni aasta tagasi oli üks mees, kes ütles, et ma ei taha teha parteid, aga ma tahan teha mitte parteilast parteid. Väga tore oli rääkida sellest haldusreformi teemast mis ametikoha peale ta Tallinna linnavalitsuse süsteemis saate. Mina lähen ja puhkan pärast sõda. Noormehe Loogaid ees poliitikas. Noh, ma arvan, et mul on aastaid kindlasti piisavalt, on tervisel pole ju väga viga. Riigikogu valimised, aga, aga ma arvan, esialgu ma tõepoolest puhkan, mul on üle kahe kuu puhkust saada ja, ja kuna mul riik on meil rikas maksta, siis mulle ka kuue kuu kompensatsiooni veel. Kaudu julges ta nii rool. Ega praegu hetkel siin ütlete tunnistajate juuresolekul, siis loobuge sellest, olge see aumees. No ma ei tea, kas kas selles annetage see näiteks eelarve kas Tallinna eelarvesse või siis haldusreformi rakendamist moodustab, on siinkohal MTÜ haldusreformi läbi viia, ma arvan, ma arvan Tallinna linn saab oma asjadega hästi hakkama ja ja, ja kindlasti kõikidel omavalitsustel on teatud raskused ja, ja küllap need on, need on ületatavad, aga aga, aga samas, mis, mis puudutab nüüd annetamist, siis noh, sellega on nii, et vot ega ei tea, küllap küllap siis valitsus kompensatsiooni määrates ja mis on ka seadusega ette nähtud. Arvab, et ega ikka maavanem viib jõutud töökoht, kusjuures suremus on kuus kuud kokku 108, see on meedias juba läbi käinud 180000. Sellest saaks täpselt osutuda Rahvuskultuuri fondi juurde haldusreformi. Ma ei tea, ideel on mõtet, et äkki ma võib-olla midagi isegi mõtlen, aga ma ei tea veel, mida. Kuulge, riigikogu, valimised on tulemas, kui Keskerakond teeb, millal need tulevad, need noole järgmine aasta tulevad õige pea, see aeg läheb. See aeg läheb väga ruttu. Kui Keskerakond kordab oma valimi seda Tallinnas kogu riigi peale, siis regionaalministri koht on ju saadavad. Tere, no ma arvan, et kindlasti ma olen veel tulnud ja soovin, et Keskerakond oma oma tublit saavutust kindlasti kordab riigikogu valimistel, miks ka, miks ka mitte? Ma ei peakski teisiti teisiti arvama, sellepärast et Keskerakond on minu esimene erakondadele üldse kogu minu üldse kogu minu ajaloost. Teisi parteisid mul ei ole olnud, on küll olnud üks ja ma olen kaks aastat olnud liberaaldemokraatlikus parteis, mis oli muide tänase reformierakonna alge. Aga, aga ma arvan küll, et tulemus me loodame ja teeme kõik selle nimel, et see tulemus oleks kas just nüüd nii hea, kui kui ta oli kohalikel valimistel Tallinna linnas või, või mõnes teises kohalikus omavalitsuses, kus olid tulemused veelgi paremad, on ka neid omavalitsusi. Aga Keskerakond sai ülekuulatav loodusvaateid, aitab nüüd keeruta. Et kas see koht, regionaalministri koht on teile juba nii-öelda linnukese kirja panna? On see marssali seljakottide, ega siis see ei ole nüüd Harju maavanema koht, tead, mis on nagu inglise kuninganna trooni, et peab olema ühele erakonnale. Aga Tallinnas linna, sinna Vabaduse väljakule, teie Telefoneerinud ei ole küsinud seda kohta. Ei, loomulikult mitte, aga miks ma peaks? Tähendab te teate, et seal ei ole ju nii vara, aga, aga ma ütlen veel kord, et ega siis. Ei, ministrikohad ega, ega maavanemate kohad ei peaks olema sellised pärandatavad või, või edastatavad täpselt seda ühte liini pidi. Noh, see on kurb, et et see, et see nii hakkab. Mõnel, mõnel juhul, kui ei, mina ei ole. Kas väga pikalt, sellepärast et me teame väga hästi, et sotside hulgas on neid töötuid ikkagi väga palju. Mina, nemad tahan, aga mina, mina küll, pagan, ma puhkan ja ma sõidan Saksamaale hoopis oma tütart ja väikest tütart vaatama, keda ma ei ole tükk aega näinud ja ja ma puhkan kohe hea meelega, tervitage neid ülekuulajate poolt kindlasti üle ja ma loodan, et neil ei ole tulla vaja tulla. Ülekuulatav. Ülekuulamise toimik Lootsmann Värneri kohta on avatud, uurimine, jätkub. Ülekuulamine.