Muuseum tähendab kultuurilugu muuseumi kaudu võime otsustada rahva mineviku, oleviku ja tuleviku üle. Siit muuseumist möödaniku keskelt paistab. Kaugele nii võiks öelda küll, tähendab kui palju on rahval kultuurimälu ja kui palju ta on suutnud oma minevikku talletada väärtuslikku sellest minevikust. Meie muuseumide seas on üks omapärasemaid, meremuuseum, meremuuseumi teadusdirektor Jaak Sammet. Siia kogutud see mälu, mis tähendab merega Ja nii ta on ja nii on ta ka üldjoontes edaspidi, kuid seekord me ei näita merelist. Näitus. Näituse nimi on Isamaa kollektsioon. Son Tomski muuseumist, kellega meil on mitte esimest aastat juba töösidemed, hinnaline materjal, Dowski On ta kogunenud kui vanasse kaubalinna idamaa kaubateel, nii nagu Tallinn mängis vahendaja rolli omal ajal roopa kaubanduses piss taolist rolli mängis Tomski Siberis teel idamaale. Seega on muuseumide üks roll ka lähendada kauneid paiku rahvaid. Me võime nimetada siin päris mitmes plaanis sidemeid, üks näide on see Tomski muuseumiga näituste vahetamine, järgmiseks ootame näitust Sahhalinilt. Septembrikuus läheme ise oma näitusega Eesti Emery Sahhalini koduloomuuseumisse. Eelmine näitus meil oli Kotka linnas Soomest. Kontakte jätkub. Muuseum on ka linn, Tallinna vanalinn tänasel rahvusvahelisel muuseumipäeval Rataskaevu tänaval, Avattile põlisele austusväärsele tallinlasele mälestustahvelkunstiteadlane Jüri Kuuskemaa. Nüüd on roosid asetatud mälestustahvli jalamile Michel Sittowi kestvalt. Michel Sittowi on kõige kuulsam minevikku kunstnik, kes ealeski on võrsunud Tallinnast. Mihkel sõitav on üks 16 sajandi alguse portreemaal jäid, kes on kunstiajalukku läinud prüge koolkonna meistri nime all, aga kes on Tallinna kodanik ja võiks öelda, kes on maailmakodanik, on teada dokumentidest. Michel Sittowi töötas siis Tallinna Rae gildide kirikute kloostrit tellimusel. Vetta maalis näiteks Gregoriuse missa, Pirita kloostrile, altaritahvlit, Tartu kullasseppade tsunftialtarile, Kanuti Gildi Kanuti kujutised ja palju mitmesugust muud. Tööl veel tegi muuhulgas kõige lõbusam, võib-olla tema teadaolevatest töödest on värvitud puuskult tuurid Niguliste ajanäitajale, mis valmis 2520 ja millel oli nähtavasti siis muusikaline mäng nagu käokellas. Igal täistunnil avanes ukseke ja nähtavale ilmusid liikuvad kujud, tiheronüümas surm, Janar, kusjuures narr näidanud siis keelt nii palju kordi, kui ta siis vaatajatest möödas. Tema tööde geograafiline haare, arvestades seda, kuhu nad on sattunud, ulatub Moskvast kuni Washingtoni nii välja ja võiks öelda, et Michel Sittowi äratas eesti rahva teadvusele alles kirjanik Jaan Kross. Kui tema lähtudes teatavaks saanud arhiividokumentidest ning rooslepa Püha Jüri kujust kirjutas, säravad neli monoloogi püha Jüri Assis ja tänasel mälestustahvli avamisel muidugi ma tahaksin avaldada oma imetlust, Jaak Soans siin leidlikkuse üle on temana sky varjanud Loomingu atrot, atribuutide ja butadega. Nii et see renessanss barret laia mantli kohal jätab meile sellise saladuslik mõistatusliku lõpuni ütlemata mulje, mis meie jaoks Kasele kunstnikuga seostub. Ja võib ainult avaldada lootust, et tänase päeva tähesõna ja vaimu kohaselt rahvusvaheline muuseumide päev kui meie kunstiajaloolased suudavad arendada ulatuslikumad koostööd teiste maade kunstiajaloolastena, kus, mis seal sitta on tegutsenud, kus säilub tema looming siis võivad teatavaks saada veel mõned uued faktid, mis meile praegu on veel varjatud. Ja kõigile tallinlastele tuleb ainult soovita taastuda lävi, kui mitte täna, siis vähemalt homme Rataskaevu tänavalt majas. Number 22, mille omandas juba Michel Sittowi isa klaves, kes oli ju samuti maalikunstnik ja puunikerdaja