Muidugi jutustavad meile teatriajaloo ja arhiivide materjalid viirast tema tööst, tema diaatrist paluksime teilt abi, seltsimees Karin Kask. Viina kohta on meil päris hulganisti säinud materjali. Niisiis hiljem ostavad tema tööd ja loomingut. Vanemuises. Vile tuli Vanemuisesse. Juba samal ajal kui Koidula või alused meie teadile. Kuid tookord mitte veel mitte veel lavastajana vaid etütlejana näiteks taliette ütlejaksega säärases mulgis 1008 71. Siis hiljem töötas ta sahker juues sammuteete ütlejana ja alles 78. sel aastal. Sai piirast Vanemuise laulukoori orkestri ja ühtlasi näitetrupijuht. Võib-olla heidaksimegi nüüd linnulennul pilgu Viira teatritööle. Viila teady perioodi vanimusi juures tuleb arvestada 78.-st aastast kuni Vanemuise muna põlemiseni 1903. aastal. See tegevusperiood langeb kahte põhilisse suurde ossa. Võiks jahutada nii viriad, tegevus kaheksakümnendail aastail ja Viira tegevus järgnevail 90. aastal ning sajandi alguses. Meil sageli eriti kodanikuperioodi kirja on, siis on rikutud villale liiga tegema sellega, et Wireton mõõdetud. Tema teeme teise perioodi järgi, kus Viira Haldusteeme enne tema väikekodanluse maitset, kuid sealjuures mindi mööda Viila väga viljakast tegevusest kaheksakümnendail aastail. Siin tuleb märkida, et vira oma teatri algaastail jätkas seda, millele Koidula oli aluse pannud. Vira loomingu algaastail kajastub tugevasti rahvusliku liikumise. Mõju rahvuslik võitlus, võrdsuse taotlemine sakslastega. Mida uut ei Viira teatrilavale, mida seal varem enne teda ei olnud? Kõigepealt läks muidugi rääkida just muusikateatri rajamisest. Tema esimeseks sellekohaseks lavastuseks oli pritse osa 83. aastal. Kas on säilinud kandmeid näitlejatest, kes tollel perioodil Viira teatris kaasa tegid? Peab ütlema, et vira teatritrupp oli üllatavalt suur. Siia kuulub näiteks 80. aasta keskel ligi 50 näitlejad. Kusjuures on huvitav märkida see siin meesnäitlejate ülekaal oli tunduv aja vaimus tingitult. Jah, kindlasti. Sellepärast, et näitlejatest sujub, suhtuti üldse väga nii halvustavalt, eriti naisnäitleja. Nii et naine, kes julges kord lavalt üle käia, seal oli hädaoht üldse saada siira gruppi kuulus veel peale näitlejate koosseisu. Meil on orkester ja terve rida veel niukseid tehnilisi jõude, nii et see kõik ulatas 100-le inimesele. Tomson, kes seal oma teatriteed alustas? Kui palju teil nüüd praegu aastaid on juba? 90 noh, siis püüdsime, vastan teie juubelit. Ikka tulevad. Ja mida te praegu kaasa teete? Uus aastast täna õhtul olla. Ja kui te teatrisse tulite, palju siis aastaid oli? Proovimänge ja mina mängisin talle proove ja kukkusin läbi. Ja ta ei usu tänapäevanigi minust näitleja on saanud. Ta ütles ikka. Comentigite Laanlaseniga jahib tast ei saa ju midagi. Mida ta proovi laskis teha, siis. Õlled üks ühegi algul. Austust avaldav. Kes olid viirajal kõige tugevamad näitlejad, ka tema trupis nendest peaaegu midagi ei teata. No seal oli see suur koomik pulat ja üks rätsepmeister oli ju ka, kelle juures ta ise vist elasite isegi laas jaoks kangelane ja. See plaas ooperilaulja ja muidu suurteks laulu osadeks keisrile keisri käskjalaks ühe sajaaastase üles. Oli väga niisugune sümpaatne ja jõuline tenor, bariton, tenor. No ja eks Amalie Konsa on ju ka sellest ajast Operrettidest ta oli kange ja pritsioosa, selles osas olid mustlased tüdruk. Te mängisite ka kahekesi nii paljudeski näidendites koosi ametis pärast Viira et emad ja meie olime Ta ütelda abielupaar, lavaline abielupaar, kuskile nalja tegemist vaja oli, siis tõmmati jälle haalsen Jagolsa kõrvuti lavale ja siis läks lahti. No ega Viira ei olnud ju mingisugust ettevalmistustega haridust saanud näitejuht testimiseks, tema lihtsalt no jaagu talla. Sealtmaalt tuli õpipoisiks. Tasaemale meistri käest luba Vanemuise seltsis laulmas käia laulukooris vana Jannseni ise oli ju siis lauluõpetaja ja Viira esimest kord läks, lauluprooviloss oli parajasti käsil. Vana Jannseni oma õuest valminud laul lühid üles vene alavad kuju vaenlased teid piirava. Jazz valajansenise laulis tenorit mõistnud sõnu ja ikka? La ja Viira poisikese nolk ütles seda tagasi ei lähe te peategi sõnad ära õppima. Slavu, sellest saab seda hästi. Ja keegi teine laulja siis müksas talle küünarnukiga külje, kontide vahel. Sopiiratsu. Johnsonil oli järgmisel proovil sõnad, selge. Oli kasu küll, tema lavastused olid ju selles mõttes huvitav, et tema kasutas igasuguseid efekte seal ja oma ilumängud tulid välja viieselt. No hea mees tal seal ei olnud midagi käepärast, erilist, kõige rohkem, mis ta seal teha vööris oli. Sinist või kollast. Benghaali põlemas ei viskas siis esiteks seda iluleeke jätta ööseks siis katus lava ja saal paksu suitsuga ja kui inimestel vaja oli parajasti käsi plaksutada, siis ei olnud aega, siis igalühel röökis ikka ukse poole. Et saaks ikka uksest välja. Kas te mäletate ka neid näidendeid 80 päevaga ümber maailma, mis ta tegid? Jah? Mäletan küll seal sibula mängis seda inglise reporter ja ja see on mul meeles, kui suurtükikuul tuli läbi akna sisse Bulavatest enni, viskas läbi akna välja ja ütles. Telegrafeerige minule hele suurtükikuul lendas tuppa ja kirjasaatja viskas ta läbi akna välja. Aga pärast vist hakkas allamäge minema. See asi tal seal. Nojaa, võistleja tuli ning tuli oma diaatriga. Tulid uued ajad ja uued juhid ja vanaks oli taga jäänud. Millest oli siis õieti tingitud Viira teatri ummikusse jooksmine? Kaheksandas lõpus ta saab päris nii häid hinnanguid intelligentsi ridadest. Intelligentsi lootus on kiilal, eriti just Vilde siin ütleb välja, et loodab, et Vanemuine kujuneb sellest taimelavaks. Kust või pöörduda meie kutseline teater. 20. aastate keskel paneb siis Viila sellega aluse meie välisklassika etendamisele teadlis siin etendavad üksteise järgi altari Muhamed, Smale, Ristnas. Veneediku linna kaupmees ja kangekaelsed taltsutamine kuid suhtumine on ilmselt teine juba 94-ga aastail. Stiira siiski ei täida temale pandud lootusi. Mina ei lähe kaasa mitte esindusliku intelligentsiga vaid orienteerub siiski väikekodanluse nõu teele. Ja uueks teerajajaks saab siis Karl Menning. Karl Menning on vist esimene meie näitejuhte, kes on saanud ka vastava ala ettevalmistuse. Jah, seda küll miiningule tehti ettepanek näide juhtimine enda õlgadele võtta vanima siis juba 1904. aastal. Ja selle järgi Menning siirdus Saksamaale, õppis siin mitmetes linnades peamiselt Berliinis ja tutus saksa lavastajate töödega. Huvitavan Menningu muidugi, märkides see, et Menningu tee. Neti üks saamiseni oli hoopiski erinev viirast ja ennustas väga vähe sellist valikut, sest Menning oli teatavasti valineldanale kirikuõpetaja kutse. Ja Menning alustas vis päris tühjal kohal taju vira teatris kas ainult lõputanseni ja omale kontsa võttis oma teatrisse. Ja siin tuleb arvestada seda, et kui Menning tuli Saksamaalt tagasi siis olid temal olemas juba väga kindlad suhtumised teatrisse. Menningu seisukoht oli see, et selleks, et tema kunstilisi printsiipe läbi viia ja rajada teadvid nagu tema seda kujutas leidis ta, et tuleb alustada algajatega, et algajatel ei ole veel niukseid kindlaid võtteid lavalisi nõnda ütelda nõkse siis see kulunud kulunud. Ta täiesti otsast peale. Sest et vigu on raskem kõrvaldada kui algajatest näitlejaid kujundada. Millal teie, seltsimees tõrk Menningu teatrisse läksite? Esimese hooaja teisel poolel, nii et ka päriselt ära, kuid 11. veebruar oli see, kus esimene korda esinesin. See oli läti kirjaniku Plaumeni trükis haigestunud Anseni asemele Miku osas. Teie olite enne ka kuskil mänginud, mina varem paar aastat juba töötanud Tartu karskusselts Ugawoodiagaid ringis. Jah mõningad repertuaar teenes juba hoopis teisi eesmärke, kui seda omal ajal Viira. Realistlikku teati rajajat näeb seda, Menningu loidžib oma kindlad printsiibid, kindel lähtekoht, millega ta realistlikke nõudeid rakendas. Menningu repertuaarist meie ei leia. Niukseid kergekaalulisi janti senti mentaalseid minut laamasid. Meie kõiki neid ei leia seal vaid selle asemel domineerivad märkused. Realistlikud kirjanikud kes käsitlesid ühiskondlikke probleeme nagu näiteks Niibsen, Aucknen Sudermann, üsnagi rohkesti algupärast repertuaari. Võiks öelda isegi, et Vanemuise teatri kutselise teatri rajamine, Menningu töö tiivustas ka meie algpärase repertuaari kasvu. Menning ei teinud mingit järele, mis asi see väikekodanliku publiku maitsele ka mittekodanikku publiku maitsele vaid rakendas, koguma töö selleks et edasi viia eesti teatrit. Kasvata eesti näitlejate publikut. Seltsimees Türkon Menningu käelise töötanud üheskoos proovidel olnud õppinud teab temas päriski palju jutustada. Oli kange mees, nii inimesena teatri direktorina, näiteid juhina nagu juba parem, kuulsust oli. Selles mõttes, et hiljem oma praktilises töös. Kui näidendis esines kirikuõpetaja, siis ta armastab neid peaaegu karikatuuridele, kord väga teravalt. Iseloomustada nõudis loomulikkust. Kui palju me tookord seda suhteliselt muidugi aaredes, pikapeale, aga siis põhilõudmil loomulik, lihtne, loomulik proovid olid väga ranged. Täpsel ajal algasid, lõppesid täpsel ajal. Tüki analüüs oli võrdlemisi tugev. Iseloomud olid selgelt joonistatud meni Kostas eriti hästi näitleja isiklikke omadusi ära kasutada, aga see oli suur eeldus nii, osadel andestage, sellepärast Holly veel suuremalt osalt kõik algajad meni kooli väga karm, võiks öelda peaaegu türann. Kuid niisugune türann, kes mitte ei solva inimest, vaid selle töö türannia tagatunnet, iga kogu aeg suur õiglust, suurt otsekohesust suurtelt ainult tööst on innustav, mitte asjast enesest mitte, aga enese isikut ei surunud peale. Kui mõne oma arust õnnestunud osapool siiski pöördus tema poole loo, kuidas mul läks ja siis vaatas ta vihaselt Pikaga vatsa ja kui asi oli kuidagi siiski Haldestatud, siis Läks taga eile lauda seal ta juures tähistanud natuke aega viidi saed ajal siis oma abilise Alt Simmiga, Alzini, Kaial tol päeval ka peaaegu mingisugust kontakti, nähtavasti harudel. Aga siis selle juures olnud. Räägitakse Menning ei olevat armastanud näitlejaid, kes tahtsid kollektiivist kõrgemale tõusta. Me jälgime kodanikku aegset teatrialast kirjandust ja siis seal peamiselt just räägitaksegi, et mõni, kes Saksamaal eluliselt tagasi mõjudega nato plaamilt ja maksa heisatud ja teistelt lavastatelt. Kuid kui me jälgime Menningu enda kirjutisi, sõnavõtte ja tema tööd teadis Need, kellest rääkis mingi siis me nägime seda, et miiningule on vaieldamatult väga suurt mõju avaldanud Moskva kunstiteater. Ja soovitab otsida eeskuju. See, et Menning oli kontaktis Moskva kunstiteatritööga jälgis seda tööd. Seda kiitvad sellised faktid, et Menning tellis välja kunsti ajakirju mis tol ajal Moskvas ilmusid. Et Menning tellis mitmel korral välja ka Moskva konsidiaadist, Fotosid üksikute lavastuste jaoks näiteks põhjas, lavastuse puhul aga veel kõige enam vast kinnitab Menningu lähedust Moskva kunstitehastele. Tema töise ta leiab, seda. Lava peab kujutama. Tõde, nagu ta elus on muidugi diagi spetsiifiliste vahenditega. Kuid näitleja käsitöölikus vanade kulunud võtete kasutamine selle vastu on Menning otseselt jaama praktilises töös. Ta viib seda oma uuendusi läbi sellega, et ta rakendab uut kõnetehnikat. Selleks, et vabastada näitlejaid paatosest, soojutab näitlejatel tegeleda kehakultuuriga. Ja toob sisse veel terve rida uusi võtteid lavastajatöös. Missugused lavastused teile näitlejale, sellest perioodist kõige sügavamaid elamusi? Kus siis üks väga tugevaid lavastusi oli? Äiermanssi revolutsioonilise põhitooniga lootus õnnistusele, lootuse õnnistuse pääle. Seal oli võrdlemisi väga suur mõju, eriti Vanemuise väga tugeva karakternäitleja naisnäitlejanna alitlesid. Kes kalluv tüdrukud joo osas erakordse Nigulis sellise menu saavutas. No siis vaikselt nimetada peaaegu kõiki neid eriti rahvavaenlast, kelle kallal ning nii suure innuga erilise innuga töötas. Võib-olla meenutaksime neid näitlejaid, kes, Alustasid oma lavalist teed Menningu koolis. Seal tuleks esmajärjekorras nimetada Vistanzzymmy väga andekas, väga-väga suure amplituudiga, näitleja mängis poisikesest kuni vana raugani ja ja paljusid väga õnnestunud. Tol korral me olime natukene hellitatud kinematokraamist, kus esinesid väga ilusat mehed, Simm isiklikult ei olnud, pidi ilus mees natukene külmas, natukene kähiseva häälega natukene võib-olla pisikeste silmadega, aga lavalda rattal sõitis ümber kõik. Suurt sisemist soojust, nii et laval kadusid kõik need vaid valamisse ehk talv barbal. Teate ehkki või siis ka need kadusid ära ja silm lihtsalt tulija võiks siis väiks nimetada veel suurepärast koomika koobikut als rebast. See ei teinud lavalmite midagi, tuli lavale, oli ja kõike mäest. Ta ei teinud selleks mingisugust pinget erilist, vaid terves olemuses oli mingisugune suur koomika, joon ta siis tuleks nimetada kaakindlaste Karl kadakad. Suure tugeva pojaga väikse keeleliselt efektiga kujul ärev tähte põristas aga kuidagi kadaka-le sobisseeriverson teine kardvalifala väikene defekt Gogoli vooruseks head nii iseloomulikuks jooneks naasis, muidugi tuleks ka Leopold Hanseni nimetada, kes olin, oo, esimene ehtsate lihtsate maatüüpide eestitüüpide kehastaja. Aga juba vala ehitadena veteran privad Annana vaid vana etena, unustamata on tema väikene osakene ja üks üleminek üle lava. See on lootus õnnistuse peale. Ja kellele seesama reeder siis, kui poeg juba uppunud on, see annab külmi kotletti kaks tükki ja kui ta läheb ükskord üle lava surmavaikses saalis. Eks Menningu üks suuremaid teeneid oligi vist, et ta valmistas ette tugeva diaatri kaadri meie kutselistele, teatrile. Kahtlemata siin võiks õieti niimoodi iseloomustada meie teatri põhilist põhise arengujooni. Meil tekib sajandi alguses kutseliste teatrite sünniga Tallinnas ja Tartus kaks niisugust põhilist tüve mis kannavad meie edaspidist teati arengut. Üheks selliseks tõveks on Estonia tolleaegne väga andekas kollektiiv. Suri Danilist talendiliste näitlejatega mis läbi aastakümnete viib edasi meie Diaadi realisti kehtatsioone ja tähendab, millele meie realistlik kunst võiski nii tugevasti küsida Estonias ja teises Tallinna teadidest ja teisepõhiselt, noh, tuleb näha siis Menningu trupi Menningu kooli Menningu kooli näitlejate. Saatus ei ole nii nii roosiline. Ei lähe nii sirgjooneliselt kui Estonia trupi näitlejatele. Seda seetõttu, et Menning ise lahkub tugevate vastuolude tõttu teatris 14. aastal ja hiljem tema trupp laguneb. Me siiamaani oleme rääkinud mõningast, ainult positiivsed, milles siis lahkerid, konfliktid? Konfliktid tekkisid põhiliselt sel pinnal. Need Menningu realistlikud printsiibid TEMA rangus selles suhtes ei olnud kooskõlas sellega, mida nõudis valitsev kodanlus, teatrit jutt sellest Menindi leidnud emale poolehoidjad tema kunsti leidnud tunnustust pole õigus, peaks täpsustama nii et Menningu kunst ei leidnud toetust tektoonilise kodanluse hulgast, kes helistas laval, näha lõbusat ajaviidet, mille eesmärgiks oli ja pealtvaatajad tähelepanu kõrvale ühiskondlikest nähtustest, vastuoludest. Kuid samal ajal Menningu teater leidis omale uue pealtvaatajaskonna, mille read hakkasid kasvama, ei oleks kindlasti veel kasvanud. Kuid Menningu töö lõppes väga niukse ägeda terava kokkupõrke näol. Vanemuise peakoosolekutel 15-l aastal, kus Menning jäi järele andmatuks.