Tänase saate kangelane, anuelfis pärit bassbariton, prinderfel, kes lühikese ajaga on jõudnud klassikalise muusika superstaaride hulka ja kes kuulub tänasel päeval kindlalt rahvusvahelise lauljate eliidi ridadesse. Kuid kõigest järjekorras. Pane laulja sündis 1965. aastal põhja uuel Sis. Laulmist õppis Londonis Wilhooli muusikakoolis Aalto reklasse ja Rudolf Björni juures. 23 aastaselt võitis algaja vokalist kähvlin Ferje stipendiumi ja autasu ja aasta pärast peeti teda kuldmedali vääriliseks. Tähendab tänuväärne avalöök toimus aga 1989. aastal kaadifi rahvusvahelisel lauljate konkursil, kus ta võitis esimese auhinna. 1992. aastal kuulutas ajakiri grammofon taasta parimaks nooreks lauljaks ja järgmisel aastal oli ta tähelepanuväärseima aasta uustulnuk ka nimetuse vääriline. 1993. aastal määras ajakiri grammofon talle taas parima soololaulja autasu. Seekord albumiandi muusika eest. 90.-te alguses oli ta klassiks FM kuulajate lemmik. Ajakiri grammofon määras taas autasu albumi eest, kus ta laulis inglise heliloojate laule ja tulemata ei jäänud ka grammi ooperiaariate plaadi eest. Esinemised ooperis algasid aga juba 1990. aastal Uuelsi rahvusooperis, kus ta laulis Juli Elmot, Mozarti Cosi fan tuttes. Oma Mozarti rollidega jõudis terfel mõne aja pärast ka Inglise rahvusooperisse. 1991. aastal laulis ta juba Ameerikas sandafeeoo päris ja pärast ülesastumist Johannanina Straussi salamees tulid pakkumised suurematelt ooperi kompaniidelt Londonis, Pariisis, Amsterdamis ja Viinis, kus ta Figaro taas loorbereid lõikas. Sigaro tuli, nägi ja võitis ja tema Figaro on esinenud maailma kõigil suurematel ooperilavadel sealhulgas New Yorgi Metropolitan Is kuninglikus Kopenhaagenis ja Pariisis ateljees. Uude teatrisse esinema minnes meeldibki talle kõigepealt laulda Figarot ja teades, kuidas ta välja näeb, ei ole raske ära arvata. Ta, miks osa talle meeltmööda on. Ehkki tema hüüdnimi on karu ei ole terfelis jälgigi talupoeglikust, toimusest ega pikameelsusest. Ta pulbitseb energiast. Tema Figa Roon elulusti täis ja vaimseteks kannatusteks pole tal lihtsalt aega. Bravuurne Figaro. Peab ellu viima kõik oma plaanid, milles tal kunagi puudu ei ole. Figaroga toimus prinderveli Metropolitan debüüt 1994. aastal Chamslevaini dirigeerimisel, kelle juhatusel ka äsjakuuldud Figaro aaria kõlas. Edu New Yorgis võib pidada üsna tavapäratuks, sest tavaliselt saavad publiku lemmikuteks tenorid või äärmisel juhul koloratuur, sopranit, terfeli, sametine bassbariton, tema võrratule ka Ta vallutas tingimusteta kõigi südamed ja pani heldima isegi kriitikuid. 1994. aastal laulis ta Figaro Covencaadenis ja 1997. aastal jõudis tarmukas Figaroga auväärsesse. Las skaala teatrisse. Terfeli puhul on kõik kulgenud kuidagi valutult ja kiiresti. Ainult neli aastat lahutab tema võitu kaadifi rahvusvahelisel lauljate konkursil ja juba talaulabki Chicagos Wagneri rei Nigulas. Tee Mozartist vaagnerini kulges aga läbi vapustavalt lauldult Juhannani Straussi Salo mees. Mingil ajal arvas laulja ised. Wagneri põhiline bassbaritoni roll on hollandlane. Kuid väga sobib tema häälele on hoopis volfram. Tan hoidleris, kelle laul eha tähele ei puudu ühegi korraliku baritoni repertuaarist. Jaa. Oleme kuulanud, kuidas terfel esitab aariaid nii-öelda saksa ooperites itaalia ooperis, ei ole bass palittonile nii väärikaid osi. Bassidel tuleb itaalia ooperites olla kas ülempreestrite või vanade monarhide osas kelle partiid pole eriti ulatuslikud testituuri egot ämbrite poolest. Kuna terfelon bassbariton ehk siis bass, kes ei pelga ka kõrgeid noote saab ta laulda ka baritoni teosi, Rigolettot puusat tilunat. Kuid need nõuavad siiski pisut teistsugust tämbrit. Jäävad üle veel koomilised vanamehed Mustafa Rossini itaallanna Alfeeris toon magnificu tuhka, triinus ja muidugi falstav, mis on bassbariton neile otsekui loodud. Terfeli esitatud falsdafi monoloog Londoni vidi Morhoolis tekitas tõelise vaimustustormi. Ilmekas, veenev ja koomiline, oli tema ülesastumine paksu vana rüütliga. Sama edukas ja nõutud nagu ooperis on tervel kontserdilaval. Jäimzlywaini dirigeerimisel on ta osalenud Mahleri kaheksanda sümfoonia ettekandel. Claudio Abado juhatusel on ta laulnud Brahmsi saksa reekviemi. Ta on esinenud soolokontsertidega Milanos, Firenzes, Berliinis, Münchenis, Viinis, Londonis, Edinburghis, New Yorgis ja tal on olnud kontsertreisid USA-s ja Kanadas. Plaadistamis leping seob teda Deutsche grammofoniga. Kusterfeli osavõtul on salvestatud Prokofjevi tuli ingel Neeme Järviga Straussi Salome ja Putšiini Tosca Giuseppe sinoopoliga ja lehaari lõbus lesk John Eliot kaadineriga. Heliplaadile on jäädvustatud veel Mozarti Figaro pulm, Mahleri laulud, surnud lastest, Wagneri galakontsert, Berliini Filharmoonikute, ka Claudio Abado juhatusel. Valminud plaat lauludega. Rogersi muusikalidest jäi puudu albumit Schuberti ja inglise heliloojate lauludega. Koos pianist Mälko Marty nõuga. Kuulame terfeli esituses Franz Schuberti laulu forell Deutsche grammofoni poolt 1994. aastal välja antud albumilt andi muusik, millel laulja esitab 23 Schuberti laulu ja kriitikute hinnangul ei jää tema kütuse alla kuulsa liidriifišerdis kaua maale. Mulle meeldib selle laulu juures see, et ta on naljakas ja mulle tundub, et vaatamata kehvale elujärjele oli suudertil hea huumoritaju, ütleb Kärsel. Tema kodustel muusika õhtutel Viinis oli ruumini nukratele kui rõõmsamatele hetkedele. Sellest laulust püüan ma teha võimalikult helge ja lõbusa ja lauldes püüan end kujutleda kalana, keda püütakse. Laul. Forell on Schuberti üks väikestest meistriteostest. No. Ma ei taha soosse. Oma 35 eluaasta jooksul ja lauljakarjääri jooksul, mis on kestnud pisut üle 10 aasta on terfel jõudnud hämmastavalt palju. Peaaegu kogu bassbaritoni sobiv repertuaar on omandatud ja nii ei jäägi üle muud kui teha seda, mida teevad kõik suured ooperilauljad. Anda välja heliplaat lauludega, raadiosse, haamer, Steini muusikalides, samping, kuvand, full midagi imelist. Muusikalide laulmine avardab lauljaampluaad, lastes tal astuda meloodilisse emotsioonide, rohkesse ja sentimentaalse-sse maailma. Kuid minna võib ka hoopis teises suunas. Ooperiajalugu ei alga Mozarti ka enne teda olid Monte Verdi žesti Lülli püssel ja teised. Helilooja, kellest ükski laulja mööda ei pääse, on loomulikult Georg Friedrich Endel kelle ligikaudu 2000-st nimetusest koosneb oratooriumide kantaatide, joobes rite kaskaad annab tööd tervetele vokalistide põlvkondadele meie ajani välja. Prinderfeli söör Charles Makerlase ja šoti kammerorkestri koostöös sündis 1997. aastal Deutsche grammofoni vahendusel heliplaat aariatega Hendele oratooriumidest, jooperitest. Muidugi ilmnesid kasiin agad. Endel pole ühtegi korralikku peaosa kirjutanud bassbaritoni ja ikka on esiplaanil kõrged hääled. Kuid näiteks aaria messija, sest miks kõik rahvad ja trompet hüüab ei jää tehniliselt millegi poolest alla endeli koloratuur, aariatest. Need on okkad liikuvad, nõuavad head diktsiooni ja ülimat täpsust. Aga? See on Alati räim paelu. Viimane täispikk Cooper, mister faili osavõtul salvestati, on Mozarti Don Giovanni kusterfelil nimiosa. See salvestus jäiga dirigent, söör Georg Zolti viimaseks tööks. Salti oli dirigent, keda armastasid kõik muusikut. Eriti hindasid teda lauljat sealhulgas ka törtfell, kelle sõnul oli Zoltid tõeline lauljate dirigent. Ja paljud suured vokalistid on laval esinedes laulnud eelkõige talle. Zolti, energia ja talent olid lõputud ta hüpnotiseeri laval, esinejad ja tulemus oli hämmastav. Koos Zoltiga laulisterfel ka viimaseks jäänud Kaala kontserdi Covend kaadenis kus ta esitas falstachi monoloogi. Don Giovanni sander laulnud kõiki kolme talle sobivat rolli lihtsameelset mas etot, dianutikat, Leporelot niiet näinud Jomannid ka läbi teiste silmade ja kes siis veel oma peremeest paremini tunneb, kui mitte tema teener. Näiteks on ta olnud tuntud belgia laulja Ozewan tammele Borello. Varandada. Mandiga projektina. Nii kõla sprinder Fel esituses Leporelluaaria kuid tema peremees Don Giovanni on hoopis teistlaadne kuju. Tervele meelest on ta psühhopaat, kes pidevalt muutub. Ta käitumine on elegantne ja viisakas, kuid samas ettearvamatu ja deemonlik. Giovanni on tugev isiksus, kes sellisena naistele meeldib ja üsna raske vahet teha. Kas on ta kuritahtlik hävitaja ja lõhkuja või sensuaalne võrgutaja. ÜRO. Ooperit, kus osa pakutakse, tahab terfel alati põhjalikult tundma õppida enne kui lepingule alla kirjutab. Ta on iseenda peremees igas mõttes. Teised võivad ju öelda mis tahes, see ei muuda minu tõekspidamisi, ütleb ta. Ma tean ja tunnen ise, millal olen valmis üht või teist rolli esitama. Ehk nagu tavatsevad öelda poplauljad. Ajambla liider Owen gäng. Ma olen jõugu juht. Enesekindlusliidus, intelligentsi, intuitsiooni ja isikupäraga on neid tugipunktid, millel seisab terfeli lauljakarjäär ja saatus. Terfeli lähiminevikku töödest võiks nimetada Figarot San Franciscos volframit Metropolitan operas biot Hollandis, falsdafi Austraalias, Tonio vannid Pariisi ooperis. Jääb vaid loota, et komp tuuri osa, mida esitavad pensionieas või mitte just päris parimas vormis olevat passid Tonio vannis, kus terfelon teisi madalaid rolle juba esitanud lükkub kuhugi kaugesse tulevikku. Silmapaistev briti laulja prinderfel jääb saadet lõpetama oma kaasmaalase Frederick diiliuse lauluga. Ma polnud nukker tsüklist päikeseloojangu laulud.