Lihtsalt parim tere. Mina olen Olavi pihlamägi ja püüan aasta viimasel õhtul meenutada neid meloodiaid, millised tegid meile rõõmu lõppeval aastasajal? Kohe alguses pean ma kahetsusega teatama, et Eesti muusikat ka eestikeelset de nende saatetundide jooksul ei kuule. Ja põhjus pole mitte selles, et meie muusikast ei ole midagi väärilist meenutada vaid pigem valiku raskus. Tahan ka mina uude aastatuhandesse astuda ilma vaenlasteta. Kõiki eesti muusikuid ma saatetundide jooksul naguniiviisi tõsta ei suuda ja mainimata laulja või helilooja pöördumatu Rajev ei pea mitte sel kaunil õhtul minu peale langema. Seega vaatame üle sellest, mis toimus meil ja praegu. Euroopaga ühinemise vaimustuse tuultes sobib olla suurem oma pisikesest kodumaast. On ka teine põhjus lääne muusika, täpsemalt ingliskeelse muusika helistamiseks. Neil on see edetabeliasjandus pea sajandi pöörelnud ning kust mujalt objektiivsust taga ajada. Just meie saate kaks viimast tundi kella 21-st alates ongi aastakümnete kaupa Briti ja Ameerika Ühendriikide edetabeli kuldsete lugude päralt. Aga sajandi laulude saate lihtsalt parim. Esimene tund kuulub neile lauludele, meloodiatele, mille puhul just kriitikud on tunnistavalt heatahtlikud olnud. Alustame sajandi laulust, milleks juba lõppeva aasta keskel valiti biitlite Yesterday. Päris oluline on valiku puhul tõdeda, et omal ajal ei jõudnud see sajandi lugu üldse edetabelisse. Alles 11 aastat pärast tema esmaesitust jõudis ta 1976. aastal tabelites tagasihoidlikule kaheksandale kohale. Nii et edu aluseks ei pruugi edetabelid sugugi olla, kuid muude kriteeriumite puudumisel aitavad nad laule ikka mingilgi määral järjestada. Yesterday on laul heliplaadilt help mis on teadupärast hoopis samanimelise filmimuusika. Kriitikud on üksmeelsed, et tegu on kõige avameelsema pliitite plaadiga, mida nad kunagi olnd teinud. Laulu Yesterday peegeldab poolmekaatni päranisilmset mõtlikust, millest on saanud tema kaubamärk. Laulu lindistamisel kasutas produtsent George Martin esmakordselt neljarealist lindistust ning seetõttu on ka sound hoopis erinev varasematest biitlite lugudest. Olgu veel juurde lisatud, et laulu autoritena mainitud John Lennon ja Paul McCartney on nimetatud ka sajandi suurimateks muusikuteks just sellises järjekorras. Ja olgu selle paljumängitud ja lauldud loo puhul heidetud siis pilk eelsesse, kuhu peatselt jääb kogu sajand. Kui Yesterday hääletati rahvusvahelise kriitikute meeskonna poolt sajandilauluks, siis paar tükki on veel välja pakkuda. Muidugi oleks neid sadu, kuid jääme siiski mõistlikkuse piiridesse. Laul, mis kõige enam nädalaid on sajandi jooksul edetabelites erinevate lauljate poolt esitatuna püsinud on maju, ei minu tee laulutee maailma olla ka omapärane. Kanadas sündinud laulja, helilooja, poolanca, kes juba kakskeelse sünnima tõttu oskas hästi prantsuse keelt kuulis üht mõtlikult sügavat laulu prantsuse laulja Claude Francois esituses ning otsustas selle uues maailmas kuumaks kütta. Poolanca tegi inglisekeelsed sõnad ja uue arranžeeringu ning pakkus seda laulu oma vanale ja heale sõbrale Frank Sinatra-le. 1969. aastal Sinatra selle laulu inglisekeelse versiooniga ka välja tuli ning alates sellest ajast on laul lugematute esitajate repertuaaris olnud. Lisame siia poolanca enda Elvis Presley, Tom Charlesi Dorotis koersi ning pumplegendi ansambli Sex Pistols, kes oma nägemusega sellest kaunist loost 1978. aastal maailma hirmutas ning isegi edetabelisse jõudis. Täna kuulame seda lugulaulumaaletooja ja ingliskeelsete sõnade autori poolanca ning vanameistri Frank Sinatra elektroonilise duetina poolanca uusimat heliplaadilt. Lisan täpsuse huvides juurde ka autorite Claude Francois šekre Woo ja Riltibu nimed. Minu tee. So. Kolmanda sajandi laululine julgen välja pakkuda lihtsa koolisema heliteose mis vaatamata nõudlikule vokaalile on maailmas uskumatult levinud. Juba ainuüksi ansambel blatters on alates 1956.-st aastast, mil see laul loodi, tosin korda edetabelitesse jõudnud. Muide, Peters üks liikmeist back rämps on selle igihalja loo autor. Kui lisada veel Ringo staari Jeff Collinsi maguantari ja ansambli Hildoppers nimed siis pole üles loetletud kaugeltki kõik, kes seda lugu on esitanud. Kaunite meloodiatega jätkame ja loome nüüd ka silme ette mälestuspildid menufilmidest mille muusika täpsemalt, milles esitatud menulaulud on sajandi jooksul ilma teinud. Paraku on siin kaalukauss ilmselgelt 90.-te kasuks. Põhjuseks kas või filmitööstuse võime toota kallimaid ja efektsemaid filme kuhu muusika kokkuostmisel sugugi raha ei säästetud. Siin on statistilise esikoha pälvinud filmis ihukaitsja kõlanud laul. Uruguai slavõi ju mille esitas linateoses peaosa mänginud tõmmunahkne kaunitar. Võtmisjuust on ise. Olgu mainitud, et aasta oli siis 1992 ja laul ise hoopiski kantri blondiini tooli paatoni repertuaarist üles soojendatud. Meie saates aga Whitney Houston. 1991. aastal kirjutas Kanada muusik Bryan Adams imekauni laulu filmile Robin Hood. Film ise oli vaatamata suurtele staaridele suisa mage, kuid laul eludingaidu I do it for you jäi ning hoidis USA-s seitse nädalat esikohta enda käes. Selle laulu kuulamisega ei tule mitte meelde niivõrd film Robinho uudist, kuivõrd Bryan Adamsi kontserdid Eestis. Selle sajandi üks kulukamaid, efektsemaid filme Titanic kogus sellise hulga Oscarid, et juba see oleks laeva põhja viinud. Kuid filmi üheks pärliks oli ka selles kõlanud laul My Heart Will Go selindiooni esituses lu autoriteks Jeans hooner ja Will Jennings ning produtsendiks mootor Afanasjev. Ma ei tahaks mööda minna ka lõppeva sajandi ühest suurest edukast kommertsprojektist kinolinal. Need on agent null null seitsme seiklused. Vaatamata James Bondi filmide küsitavale kunstiväärtusele on neis alati maailmamainega solistide ja heliloojate loodud laul. Tooksin siin esile Tiina tööneri poolt esitatud nimilugu filmist i, millele kirjutas muusika legendaarne iiri muusika monokoos oma bändikaaslase entsiga. Aasta oli siis 1900. See oli siis laul kuldsilmast. Tahtmata unustada sajandik kaunimate filmilugude hulka kuuluvaid vanemaid meloodiaid, pakun välja popuri nendest. Tundsite kahtlemata ära meloodiad filmidest Hommikusöök, Tiffany juures ristiisa, doktoshivaago armastuse lugu ning mees ja naine. Lihtsalt parim. Nüüd siirdugevam aga kinolinal teatrilavale, kus 20. sajandil võimutses Musicale. Tsiteerin uudisteagentuuri Reuters teadet, et sajandi tulusaimakshoux on Andrew Lloyd Weberi ooperifantoom, mis on tootnud enam kui kolm miljardit dollarit, ületades ka selle sajandi edukamate filmide tähesõjad ja Titanic tulud. 1986. aastal esietendunud muusikali on mängitud 15 riigi 91. linnas ning heliplaate on müüdud üle 25 miljoni eksemplari. Ega siis ooperifantoom ka meie saates välja ilmumata jää. Ooperifantoomi esitas Steve haavli ja kaunist lauljannade Saara Friedman, kes on muide helilooja Andrew Lloyd Weberi teine tänaseks küll lahutatud abikaasa. Kuid Ooperifantoomi loomise ajal elasid nad koos ja eks saanud Sarabraitman oma abikaasal olla muusaks muusikali ühed kaunimad. Kõik, mida sinult palun loomisel. Muidugi on Saara selle üks tippesitajaist ning toitis, kuulete veel, söör Clif Richardi lüürilist häält. Kuid Reuters jätkab. Andri loid Weberil on rõõmustamiseks põhjust veelgi. Tema teine supermuusikal kassid on läbi aegade tulususelt teine meelelahutusartikkel olles sisse toonud kaks miljardit dollarit. 1998. aastal suurejooneliselt oma viiekümnendat juubelit pühitsenud nooruslik helilooja võib oma nimes kasutada sööri tiitlit. Uut sajandit kujutab Ensuloyd Weber, et ikka töö tegemise tähe all möödumana sest oma muusikalid tahab ta ka kinolinale tuua. Muusikalist kassid jääb teatrist lahkudes meelde laul mälestus, mida nõrkemiseni kõiksugustes versioonides esitatakse. Meie saates tõlgendab laulu kulus ameeriklanna Barbra Streisand, kelle esitust mina parimaks pean. Loomulikult võiks sajandist peale Andrew Lloyd Weberi loomingu meenutada teisigi suurkujusid kuid jäägu meil täna kõlama sajandi kõige edukama muusikali kuninga oma. Kui nimetada statistiliselt sajandi edukaim ansambel, siis selleks on biitlus. Kui edukaim laulja, siis Elvis Presley. Ometi tahan ma selle saatetunni lõpetada meie regiooni edukaima ka kes vaatamata oma skandinaavia juurtele suutis selle sajandi muusikaturul olulist rolli mängida. Loomulikult on jutt Rootsi parimast eksport artiklist seitsmekümnendatel aastatel ansamblist Amma 25 aasta möödumist oma kunagisest võidust Eurovisiooni lauluvõistlusel tähistas ansambli heliloominguline tiim veni Henderson ja pioneer tõus muusikalise etendusega mamma Mia Londonis. Kuuldavasti jõuab see muusikaline lugu teistessegi maailmat teatritesse. Võib-olla on vähetuntud fakt, et oma edu tipul loodi 1977. aastal abapoolt minimiuusikal kuldsete juustega tüdruk. See oli rohkem kontsert muusikal ja plaadile jõudis sellest mitu ilusat laulu. Tahan teilegi pakkuda sümboolse tähendusega pala. Tänan sind muusika eest, millega väljendan ma oma tänu neile tuhandetele heliloojatele, kes seda sajandit oma loominguga on kaunistanud. Ja üks meilegi lähedasena tundunud ansambel ongi olnud apa. Loodan, et uuel sajandil aitab suure läänenaabri muusikaline kogemus meilgi maailmaturul päikesevalgust näha. Saade lihtsalt parim jätkub tunni aja pärast ning siis teeme kokkuvõte lõppeva sajandi populaarsematest lauludest edetabelites esikohti mõõtes kuulmiseni. Lihtsalt parim.