Algab seitsmeteistkümnenda mai saade helikaja, mille teemad on järgmised. Peterburis kant, Te olete Rudolf Tobiase oratoorium Joonase lähetamine. Kuidas jõuti ideest teostuseni ja kuidas Joonase lähetamine Venemaal vastu võeti, sellest räägib Vardo Rumessen. Eesti filharmoonia kammerkoor ja kammerorkester Kaljuste juhatusel käisid Pärdi ja Bachi festivalil Saksamaal sündmusest rääkis Kersti hinnale Eesti filharmoonia kammerkoori direktor Anneli Unt. Selle nädala kolmapäeval oli Tallinna filharmoonia hooaja lõppkontsert. Kevadkontserti Mozarti muusikaga käis kuulamas iija Remmel. Pärnu Endla teatris saab varsti näha Giuseppe Verdi ooperi Rigolettot uuslavastust Linnar Priimäe interpretatsioonis. Ka see on Kersti Inno vahendatud teema. Tartu muine lõpetab sel pühapäeval oma muusikahoo ja kevadkontserdiga. Dirigent Anu Taliga. Rääkiseediglet. Toimub ERSO viimane kontsert sarjas põhjatäht, kus solistiks on Hänninkraage Ruud kes mängib hindamatu väärtusega Itaalia meistririiulil. Dirigent on Jorma panula. ERSO lõpetab hoo ja tuleval reedel Arnold Schönbergi Curre lauludega. Lähemalt kuulate Mirje Mändla vahendusel. Pühapäeval, 18. mail on Tartus metsasarvepäevade kontsert korraldaja Urmas himaga, kõneles Hedvig Lätt. Homme on ka Kadri lossis kammerkontsert, kus esinevad Silvia Rainame tšello ja Mati Nikolai klaveril. Milline muusika kontserdil kõlab, sellest räägib Silver Aino mäe ja saate helikaja lõpetab Priit Kuusk. Kes räägib sellest? Maailma muusikaelus toimub head kuulamist. Möödunud pühapäeval kanti Peterburi filmima Ronja suures saalis ette Rudolf Tobiase suurejooneline oratoorium Joonase lähetamine millega anti oma panus Peterburi linna 300. aastapäeva tähistamiseks. Vardo Rumessen eelkõige just tänu teile on seda teost mitmeid kordi ette kantud nii siin Eestis kui ka mujal. Kuidas Joonase lähetamine Peterburi jõudis ja kuidas selleks? Joonase lähetamise ettekanne oli 11. mail ja see oli pühendatud Peterburi linna 300.-le juubelile. See idee tegelikult Ta oli Neeme Järvi ei tee. Kui tema aastal 2000 üle pika aja juhatas Peterburi filharmoonia suurt sümfooniaorkestrit siis Peterburi filharmoonia kutsus teda tagasi uuesti juhatama. Ja Neeme Järvi ütlesite, et ta tuleks ainult sel juhul, kui ta saab juhatada Tobiase Joonase lähetamise ja kuna sealjuures viibis ka tolleaegne Eesti konsul Jüri Trei, siis tema võttiski ühendust Eesti vabariigi kultuuriministeeriumiga ja nii see idee hakkas idanema. Ja kui Neeme Järvi juhatas 2001. aastal Tubina festivalil avakontserti siis me kutsusime sel puhul siia Peterburi filharmoonia direktori härra Schwartz kohvi ja nende kunstilise juhi Larissa Volkova. Ja meil toimus nendega üks väga kena vestlus. Kohtumine Kultuuriministeeriumis. Tol ajal oli kultuuriministriks Signe Kivi ja Neeme Järvi ettepanek oli teha koostöös siis Eesti ja Peterburi muusikutega Joonase lähetamise ettekanne Peterburis. Ja ma mäletan väga hästi, kui Signe Kivi ütles, et see saaks olema siis Eesti riigi suur kingitus ka Peterburi juubelile. Mul on selle üle väga hea meel, et see teos jõudis nüüd lõpuks ka oma ise 1000-ni Venemaal, millest oli ju meil pikalt juttu juba 1995. aastal ja see oli väga suurejooneline ettekanne. Seda enam, et ettekanded viibis Eesti vabariigi suursaadik Venemaal Karin Jaani, samuti Venemaa kultuuriminister Michaels võt kui ja Eesti kultuuriminister Urmas Paet. Noh, sellega ma ei tahaks nüüd küll öelda seda, et, et see oli poliitiline ettekanne. Mingil juhul niisuguse helitööettekanne on ikkagi eelkõige muusikaline suursündmus ja see oli lihtsalt väga tore, et poliitikud leidsid ka võimalust tulla seda ettekannet kuulama. Ettekanne ise salvestati ka Eesti televisiooni võttegrupi poolt ja. Ma kujutan ette, et sellel on ka Eesti kultuuriloos lahendus juba selle poolest, et tõenäoliselt saab seda salvestust näidata nüüd ka Venemaa telekanalis ja me saame kaasa aidata eesti kultuuri levikule väljaspool Eestit. Sellest ettekandest võtsid siis osa Eesti poolt suur oratooriumikoor. Ja peale selle veel segakoor Latvija, kes esitas muide suurepäraselt korrusmistikkuse partii. Ma ei ole nii hästi seda korrusmistikust veel varem üldse kuulnud. Mis oleks niivõrd puhtalt niivõrd paindlikult, et niivõrd muusikaliselt ette kantud, nad olid sellega tõesti ka teinud proove. Ja selle tõttu see jättis muusikaliselt väga hea mulje, moodustades suurepärase kontrasti nende suurte kooridega, Peterburi filharmoonia suur sümfooniaorkester, nõndanimetatud Pravinski orkester osales siis marintski, tead tri noored solistid, rahvusvaheliste konkursite laureaadid nad tõesti lõid sellise pingelise õhkkonna, kus dramaturgiliselt see teos oli äärmiselt terviklik ja pääses väga hästi mõjule ja see võeti ka väga hästi Peterburi väga palju näinud ja, ja palju kogenud muusika publiku poolt suurepäraselt vastu. Nii et mul on hea meel, et selle teose järjekordne ettekanne, mis oli arvult nüüd minu meelest Üheksateistkümnes siiski toimus. Ja tahaks väga loota, et selle teose võidukäik maailmas jätkub ka edaspidi. Peterburis oli juttu ka Neeme Järvi ja, ja Eesti Kontserdi direktori Aivar Mäe vahel võimalikest ettekannetest edaspidi. Ja väga oluline oli see, et kohale oli sõitnud ka Londoni maailmakuulsa kontsertorganisatsiooni pärlotti kaks agenti kes tundsid väga huvi selle teose esitamise vastu edaspidi Londonis. Nii et ma usun, et tuleb see aeg, kui see ükskord kõlab ka Londonis suures Albert hoolist. Eesti filharmoonia kammerkoor ja Tallinna kammerorkester käisid eelmisel nädalavahetusel Saksamaal Pärdi Bachi festivalil. Annely hunnik, milline oli selle festivali programm ja milline osa oli meie muusikutel selles? See festival toimus ühes väikeses Saksa linnakeses peaaegu Poola piiri vastas nimega nui Hardenberg. Seal on üks preisi aegne loss, mis kogu Ida-Saksa aja oli Vene armee käsutuses. Meie inimesed oskavad ette kujutada, mis sellest võis olla järelejäänud selleks ajaks, kui armee sealt lahkus. Aga edasi läks nii, et üks Berliini pank ostis ära selle varemed ja ehitas selle üles selliseks kultuurikeskuseks, kus siis nüüd pea iga nädalalõpp või siis üle kahe nädala toimuvad sellised kultuurina, nädalalõpud, seal on kunstiseal, on filmi, seal on teatrit, džässmuusikat, klassikalist muusikat ja selle nädala lõppu. Siis täitsid suures osas Eesti muusikud, Eesti filharmoonia kammerkoor, Tallinna kammerorkester ja meile lisaks siis üks Jaapani päritolu pianist Momo kodama Pariisist. Ürituse keskne mõte oli muusikaline dialoog Bach ja Pärt. Festivali pealkirjaks oli Spiegel im Spiegel. Ja kahe päeva jooksul toimus kokku kuus kontserti lossi kirikus. Kontserdikavad olid kirjud selles mõttes, et ei olnud eraldi koori, kontsert või orkestri kontsert või klaverikontsert, vaid oli valitud teosed, mis omavahel kuidagi dialoogi astuvad ja ja kokku mingisuguse teistmoodi terviku moodustavad, nii et ühel kontserdil olid koorija pianist. Vaheldumisi oli ärge kontsert, kus siis oli viiuli ja klaverikombinatsiooni ja tšello ja klaverikombinatsiooni ja palju ka Bachi sooloasja klaverile. Koor laulis seal väga mitmeid Pärdi a cappella teoseid koos orkestriga, siis suurteoseks oli Berliini missa ja A capella suurteosena veel Pärdi kaanon, Poka Jaanen. Väga suur osa oli Tallinna kammerorkestrile ja meie solistidel. Minul isiklikult oli, oli tohutu suur rõõm kuulda, kuidas Harry Traksmann mängis Bachi Edur viiulikontserti, Arvo Leibur Bachi soolosonaati. Meil on ikka väga head viiulimängijad, mõned siin olemas ja nemad kahekesi mängisid ka siis Pärdi kahe viiulikontserdis tabula roosas. Peale selle oli meil ka klaveri tsembale mängija Reinud Tepp Gazas, kes soleeris Bachi Chambale kontserdis. Ja siis koos Harry Traksmann ja Leho Kariniga kandsid nad ette Pärdi Spiegel. Spiegel kaks versiooni. Nii et meie muusikud said palju üles astuda mitte ainult orkestrile, vaid ka soololugudes kes on kokku pannud selle festivaliprogrammil. Festivali kunstiline juht on tiiter Rex rood, kes on Saksamaal väga tuntud ja hinnatud just selliste nagu pühendunud ja spetsialiseerunud muusikaürituste korraldajana, kus igal üritusel on mingisugune teema või sügavam mõte ja seos, nii et sellega ja me panime kokku väga tihedas koostöös temaga ja, ja tema ettepanekutele tuginedes. Nii et see on suures osas nagu tema idee ja muidugi Arvo Pärt ise oli kaasatud ja oli ka ise seal kohal. Ja ma pean ütlema, et ta jäi küll väga rahule ja ta oli väga õnnelik. Kust tuli sinna publik, nagu ma aru sain, on tegemist ühe üsna kõrvalise kohaga. Ja see koht on nii kõrvaline enamikel saksa kaartidelt ja seda isegi ei leia. Aga suurem osa nende sealsete ürituste publikust sõidab sinna kohale, kuna on tegemist nädalalõpuüritustega, siis sinna tullaksegi nädala lõppu veetma kaunitest kunstidest osa saama, elatakse seal lossi kõrval hotellis ja ka meie üritusel oli väga suur osa publikut siis Berliinist kohale sõitnud Nad spetsiaalselt selle ürituse pärast. Et need on nagu tõsised asjatundjad või fännid, kes tulevad kohale selleks, et kuulata neli kontserti päevas, see ongi nende sinnasõidu eesmärk. Ja, ja selle tõttu peab ütlema, et oli ka väga asjatundlik publik, kes kes noh, Bachist rääkimata ka pärtli väga põhjalikult tundis ja teadis, mida ja keda nad kuulama tulid, sest et eks Eesti filharmoonia kammerkoori ja Tõnu Kaljuste ja Tallinna kammerorkestri Pärdi plaadistused on, on ju ikkagi, oldi asjatundjatele väga tuntud. Arvo part ise ütleb, et eestlased on teinud tema kõige paremad salvestused. Ja kuidas tundsid meie muusikud end andes neli kontserti päevas? Muusikud tundsid ennast hästi, sest et alati on tohutult hea, kui sa saad ühele asjale niimodi keskenduda, et sul ei ole selles päevas mingeid pikki sõite või või mingit ka liiga palju vaba, aga mis kisub tähelepanu mujale, meie eest kanti hiilgavalt hoolt ja, ja iga paari tunni tagant oli siis kontsert. Muidugi me keegi meist ei teinud, neli täispikka kontserti päevas, tähendab, koor osales kolmel kontserdil, orkester osales kolmel kontserdil, aga seal Need ülesastumised vaheldusid, nii et et võib-olla tundides oleks teinud kaks kontserti, kaks täispikka kontserti päevas, mitte rohkem. Aga see ei olnud üldse kurnav, ütlesid kõik, me sõitsime eelmisel päeval kohale, tegime Covid ära eelmisel päeval, nii et laupäevasele ja pühapäevasel päeval ei olnudki õieti nagu muudkui esineda. Nõnda siis tuntside jagasid meie muusikud Eesti filharmoonia kammerkoorist ja Tallinna kammerorkestrist koos dirigent Tõnu Kaljuste ka oma rõõmu Bachist Pärdist. Publik sai süüvida muusikalist dialoogi kuulsaima saksa helilooja ja nüüd Saksamaal elava kuulsaima eesti helilooja vahel ning pühapäeva hommikul osa Arvo Pärdi ja festivali korraldaja tiiter Riks rooti avalikust vestlusest. Järgmine muusikaline dialoog Mi haardenbergi lossis on kahe saksa helilooja Beethoveni ja Wolfgang riimi vahel ning see saab teoks juuni alul. Kolmapäeval, 14. mail toimus Estonia kontserdisaalis Väike-elegantne galakontsert glamuursetele solistidele Läti rahvusooperiprimadonna Sonora Vaidze ja menuka Taani flotisti Jannet. Homseni säramiseks moodustas sobiva tausta dirigent Andres Mustonen. See on koos Tallinna Filharmoonikute ka Tallinna Filharmoonikute orkester, mis enamuses identne Tallinna kammerorkestriga. Kontserdi muusika oli Mozart. Roogoku Mozart, Opera seeria, Mozart, dramaatilist aariatega, kus ühtelugu peatutakse ülivirtuaalsete kadentside retsitatiivide esitamiseks. Stiili, Mozart, mahedate magusate saksakeelsete aariatega prantsusepäraselt keerutlevedvistav Mozart, kus flöödikontserdis hooti välgatab tõsidust ja lihtsust. Vahepaladeks sai kuulda osi Mozarti Tiiderdygmentide lahedast vabaõhumuusikast. Orkester esitas oma osa mingi probleemivaba toetusega, mida õhutas omalt poolt ka Mustoneni lustakas dirigendi impulss. Ei olnud seal mingit elutud teoitiseerimistega kabinetti musitseerimist. Õhtu absoluutne tippversioon oli minu jaoks sõpransonaara Vaidze rei noore, alles 14 aastase Mozarti aariad ooperist Dmitri daates Pontose kuningas, mida Vaidze kontserdi esimeses pooles esitas Ma veel aimu Figaro pulmast Don Jovannist võluv süüdist vaid on kirjutatud täitsa kerge pealiskaudse menu ooperireegleid järgides. Tehniliselt on nad aga seda raskemad. Tolle ajastu primadonnad pidid ju laulma, kui ööbikud võistlema, flöödiga kõndima, kuulama jutuajamisse ja flirti misse kinni jäänud publikut. Kaht oktavi haarav diapasoon ees passaažid ja drillerid. Ega iga laulja nendega kaasajal toime ei tulegi. Vara, vaid selle aga nad raskusi ei valmistanud. On ja kontserdisaali just lauljatele ebamugav akustika, kust vahel kostab laulja hääl saali ainult kui üks kahin samuti mitte missivälimusega lillakasroosas kleidis flöödimängija Janne, et homsel oli samuti kaunis nähtus laval. Ja sugugi mitte ainult ilus vaadata, vaid ka kuulata. Muusikuna on ta heitlevam ja ebakindlam kui Vaidze. Samas on temas võluvat Uiedust, imposiivsust ja mängus peent naiselikku taju. Tema teoste kujundus polnud ühtlane. Mozarti flöödikontsert näiteks justkui mitme erineva stiili klassitsistliku kainuse, prantsuspärase koketteri ja tantsulise uljuse kokkupanek. Aga võib-olla oligi seda kõike Mozarti 22 aastaselt kirjutatud kontserdis. Õhtu lõpetasid shelli balleti autori Adolf daami Pavu variatsioonid Mooserti teemal kus flööti sopran asusid võistlusesse, kes suudab rohkem kaunistusi esile manada. Pärast hoidnud mõlemad aga inimhääli tekitatud puhtad ja täiuslikud 16 kümnendikud 30 kahendikud ja drillerid suudavad vast v rohkem hämmastust tekitada kui instrumendi oma. Sonora vaikset saab varsti taas kuulda Läti rahvusooperi külalisesinemiste ajal Pärnu kontserdimajas. Kuuendal juulil laulab Sonoravaitsejevioletat Verdi ooperis Travjaata. Pärnu teatris Endla edendatakse tuleval nädalal kolmel korral Giuseppe Verdi ooperit Rigolettot üks armastatumaid, Verdi oopereid tuuakse lavale 21. sajandi orkestri, Pärnu linnaorkestri ja Endla teatri koostöös. Erki Pehk, kuidas tekkis selline mõte tuua Pärnusse taas ooper? Taas on jah, väga õige täiend 96. aastal viimati endas tõesti mängiti ooperit, see oli minu ettevõtmine, aga nüüd on täiesti uus ettevõtmine, mis on lähtunud Klaudia Taevi inimestes konkursist, mis nüüd sel aastal toimub juba kolmandat korda. Me mõtlesime natuke laiendada konkursi sellist väljundit, et kui preemiarahad käes, et siis nagu ei olegi rohkem midagi, et siis sõida kodumaale tagasi. Meie mõtlesime, et neil on põhjust Pärnusse tagasi tulla. Pärnu publik, kes kuulab neid suurepäraseid soliste, saaks neid veel üks kord kuulata. Praegu ongi niiviisi välja mõeldud, ehk siis need ka sel aastal tuleva kahe aasta pärast ja siis me teeme jälle uue ooperi ja vastavalt sellele, kes võidab vastasele, valime ka tüki ja et tekiks selline väikene traditsioon siia Pärnusse mängida vähemalt korra kahe aasta järel, üks eks oper maha, kus on siis suurepärast sotsialistid ja eelmise korra Tian. Anna Samuel on ja meil peaosas tema järgi otseselt on ka etendus valitud, nii et oleks võinud bariton olnud. Rigolettot võitis otra, silda on suurepäraselt Savipaiste Annale. Kasvõi lepet laulda on tema elus õnnelikud sündmused, tore algus tema loomingulisele elule. Ja tal on väga hea meel üle kahe aasta taas Pärnus olla. Puslikulgursse ja Joarabodyd omas kuskil ma seda nüüd triiningistentslascaniverovitšidandžike jätiva. Pärast eelmist konkurssi alustas ta tööd Moskvas Stanislavski nimelises ooperiteatris, et tegi kaasa Straussi nahkhiire Rimski korsakovi Muinasjutt, Tsaar, Saltaan, kuldKikas, tonitsepti armujoogis Verdi Traviaatos. Hanna Saamueli unistuste roll ja ta on väga õnnelik selle üle, et tema dirigendi ja lavastaja soovide kokkulangemise tulemusel õnnestub tal nüüd Pärnus childat laulda. Rigolettot osas on rahvusooperis Ronja esibariton Jassi Zahharov ning maantoa hertsogi osas Moskva suure teatri noor ja perspektiivikas tenor Norlambek. Muudes osades on Eesti noored andekad lauljad Helen Lokuta juuli Lill, Priit Volmer, Märt Jakobson, Roland Liiv, Olari Viik, Holm jaamite, teised. Etenduse muusikaline juht ja dirigent on Erki Pehk. Kostüümikunstnikuna debüteerib noor popkunstnik Kiwa. Lavastaja Linnar Priimägi. Palusin tal tutvustada oma lavastuskontseptsiooni. Verdi Rigolettot nimitegelane on teatraalne narr, tema annab etendusi õukonnas ja selle lavastuse sümboliks on ka teatri sümbol, naer, maski nuttev mask. Selles ooperis on maru koomilisi kohti ja siis ääretult sügavalt kurbi kohti. Need mõlemad puudused on siin esindatud ja tegelased jagunevad siis kaskaad, noh ütleme elukandjateks surmaga märgistatud tegelasteks, surmaga märgistatud on need, kes armastavad lootusetult, need, kes panevad üksteisele needusi või kannavad siis needust ja, ja elu tegelased on need, kes elavad, mõtlesin oma rõõmsat igapäevast elu ja, ja vaatavad keegi selle niisuguse suure ja sügavama mastaapsem peale vaatavad veidi üritatud niisuguse muheda pilguga. Kooritegelased on niisugused, ma olen näinud mitmeid lavastusi ja, ja pean oma lavastusi, oleks just nimelt seda, et, et koorist on tehtud tegelane ei ole mitte lihtsalt helikulis. Vaideta koosneb individuaalsust, sest et meil siin suhteliselt väike koori koosseis, siis on võimalik need üksikud individuaalselt lik nähtavaks teha ja poisid mängivad nii suure lõbuga kõike ja sai, nii et mul läheb tuju heaks, kui ma neid vaatan, ma loodan, et publikul ka ooperit, lavastajate te esimest korda, kuidas teile praegu tundub, kas siit võib nüüd alguse saada uus tegevussuund teie tegema, siis? Noh, mina olen niisugune inimene, kes võib-olla lavastab aasta üks kord, aga eks see ei pea tingimata ooper olema. 1974. aastal puutusin esmakordselt ooperi lavastamisega kokku, kui ma olin Tartus Vanemuises saksa lavastaja Peeter preemigifideeljo juures assistendiks, siis ma nägin, mismoodi see käsitöö käib ja ja noh, vahepeal olen ma olnud ja ka muusikateatri kunstiline juht ja nägin seda protsessi seal pealt, mismoodi see toimub. Ega siin mingisugust nüüd üle mõistuse saladust ei ole, võib-olla andekuse spetsiifiline laad, mis siin kehtima peab hakkama, on see, et oskad arvestada nii paljusid tingimusi, mis on seni seadmisel sa pead vaatama, et ansamblit kokku kõlaksid, sa pead vaatama, et see kujundus, mis meil on ju majanduslike tingimuste tõttu paratamatult minimalistlik, et see aitaks kujundada neid neid ruume või markeerida neid erinevaid ruume, kus sündmustik aset leiavad. Et see oleks niisugune kõrgem matemaatika, mis siinjuures toimub, aga kõrgem matemaatika on ju loominguline ala. Ja tööprotsess on pakkunud siiani rõõmu teile. Jah, kahetine tunne on ühest küljest nii, nagu oleks kõik olnud ühe sekundiga kõik see, mis me siiamaani oleme teinud ja me oleme selle põhikarkassi nüüd kokku keevitanud, nagu oleks see kõik toimunud ühe sekundiga. Ja teisest küljest tunnen ja armastan neid inimesi, kellega ma koos töötan. Nii nagu ma oleksin töötanud nendega juba mitu aastat. Tänasest algavad Endlas proovid Pärnu linnaorkestriga, etendust saab lavaküpseks neljapäevaks, oopereid mängitakse Pärnus, kad, tuleval laupäeval ja pühapäeval. Vanemuise teater lõpetab sellel pühapäeval oma põhihooaega kevadkontserdiga, kus kõlavad katkendid Ameerika muusikalimeistri Richard Rogersi lavateostest. Vanemuise teatri ooperikoor ja sümfooniaorkestrit juhatab Anu Tali, kes lõpetab selle kontserdiga oma esimese hooaja Tartus. Sel pühapäeval kõlab siis nüüd lõpetuseks niisuguse kuldse autorite baari Rodgers ja Hammerstein i muusikalide muusika ja peale meie oma solistide minu lemmikute solistid Rando Piho, Merle Jalakas, Karmen Puis ja Janno Oja ja peale selle veel Maarja-Liis Ilus ja Silvi Vrait. No täiesti super Vanemuise ooperikoor, kes on minu arust äärmiselt kõrgel tasemel ja juba täna esimeses proovis rõõmustas mind väga meie sümfooniaorkester, nii et muusika on äärmiselt kirev. Mõni lauljannast Frank Sinatra poolt tuntuks lauldud ja mõned on jälle ooperilauljate esituses inimestena muusikalilavadelt meelde jäänud Julie Andrews ja teised, nii et äärmiselt meeleolukas ja võtab kokku hästi hooaja. Mina tegin esimest korda elus ooperit esimest korda elus, muusikali muusikat ja oma paremad eredamad näited. Olen siia Vanemuisesse külla toonud, et hooaeg koos nendega lõpetada. Kui palju neid numbreid muusikalidest kontserdil kõlab? Tegelikult on see valik tehtud juba siis Ameerikas, selline pakett ongi niimoodi üritaksegi välja, et algab Oklahoma valsiga ja, ja siis on esimeses pooles osadest muusikalidest ja ongi huvitav, et me mõned asjad on eesti keeles, mõned asjad on inglise keeles, et kõikidest meil ei ole tõlget olemas ja lähevad siis originaalkeeles, aga need, kus meil tõlge on nagu helisevast muusikast ja Oklahomas ja, ja need siis saab Eesti rahvale eesti keeles laulda. Kontserdil mõeldud, aga Maarja-Liis just küsis minu käest, et tänu, kas ma pean ka pidulikult pikka maani kleidiga tulema ja minu arvates on, sest igaüks esindab seda stiili, seda žanrit, kus ta ennast mugavalt tunneb ka muusikas, et kui näiteks täna löökpillipoistega vaatasime üle, et kui ikka laulab Maarja-Liis või Silvi Vrait, et siis on natuke svingilikum, jääd seal komplekti lisada ja kuulata, kuidas Sinatra on neid oma big bändiga ja oma ansambliga teinud, et me täielik sellise tänapäeva maailma võib-olla kõige moodsam muusika ongi krossove idee, et kus siis need nii-öelda mitte klassikale tümps taha, vaid pigemini väikeste svingirikaste improvisatsiooni stiilinäidetega rikastada olemasolevat muusikalimuusikat ja see ongi uudne. Kas kõik muusikud on lava peal või orkester on ikkagi tavapäraselt lavaaugus? Me tahame kõik lava peale, et saaks korraks kõik seal laval kokku ja mõelda ja koos laulda ja musitseerida ja olla ja mõelda sellele, mis aasta jooksul on tehtud, sest et Vanemuisel oli küll raske, aga äärmiselt huvitav hooaeg, ma loodan, et see jätkub. See oli sinu esimene hooaeg Tartus Vanemuise teatris mida tahaksid eriti välja tuua. No minul oli selles mõttes väga huvitav, et ma proovisin kõike, proovisin alates tonid sätist, lõpetades Bulangiga ja nüüd Roshersiga, et ma olen teinud kontserte, ma olen teinud lasteetendusi, ma olen teinud ooperit ja ma olen teinud ka niisugust kaasaegset 20. sajandi muusikat ja minu jaoks on saanud väga põnev ja ma muidugi loomulikult ma olen tänulik, et mul on äärmiselt suurepärane koostöötrupiga ja kui võiks natuke norida, siis võiks veel öelda, et et loomulikult on meil Vanemuine on nii, nii sedavõrd vana teater, et võib olla rasked fassaadi esile tõsta linnapildis, et inimesed võib-olla arvatakse, et noh, tead küll, kus Vanemuine on, küll ma sinna tee üles leiame, aga üha vähem leitakse sellest hoolimata ma loodan, et meil jätkub jõudu veelkord fassaad punaseks värvida ja esile tõusta, et, et võib-olla natukene siis oma repertuaari läbi mõeldes või ka lihtsalt seda, mitte müügipoliitikat, aga seda esitus intensiivsust veelgi tõsta, sest et minu arust on täielikult põhjust Vanemuisesse täna tulla. Vanemuise teatri hooaja lõppakord ja kevadkontsert sellel pühapäeval Vanemuise teatri suures majas ja kõlavad katkenud olendid kuulsatest muusikalidest. Kaasa teevad Vanemuise teatri solistid, ooperikoor ja orkester ja muusikajuhiks on Anu Tali. Tere tulemast kevadkontserdile. Ootame teid väga, et siis koos toomemäele, kes sõprade ja oma perekonnaga koguneda lõpuks ja suve hakata tähistama, sest nüüd on juba esimesed, pungad on puhkenud ja lilled õitsevad ja mis seal siis ikka lõpetama selle muusika aastaja suvega edasi. Kevadkontsert sellel pühapäeval kell 19 Vanemuise teatri suures majas. Eesti riiklik sümfooniaorkester seitsmeteistkümnendal mail Estonia kontserdisaalis. Kavas Sibeliuse synding tsensenjaneelsel soleerib Norra viiuldaja Henning kraageroosn, dirigeerib Jorma panula Soomest. Niisiis nad kaasSapsid asten, Lev. Jarno panuna sõnab, et ta siin Eestis seekord omamoodi Leissegestami assistent ja kava on kokku pandud Leisse kestami poolt, kuid kuna sekestami kavades on alati tema enda sümfoonia, siis siin on küll kava pisut välja vahetatud. Nimelt kõlab homme õhtul kontserdi teises pooles Carl Nielseni sümfoonia number viis. Homsel kontserdil osaleb ka Norra päritolu viiuldaja seening Gregerud, kes mängib omaaegsel ora, viiuldaja ja helilooja, hoolepulli armastatu jumal Giuseppe Garnieri 1744. aastal valmistatud instrumendil aga Rob Jorma panule Christian syndingi ettekandele tulevast viiulikontserdist. A-duur. Jarno panula tunnistab, et Christian syndingi viiulikontserti ta tegelikult varem ei tundnud. Tegemist on üsna raskepäraselt orkestreerinud teosega, kus soolavad D. Esiletoomiseks peab sisse viima mõningaid omapoolseid muudatusi. Küll aga tõi ta esile Johansoni kuulsat romansi viiulile ja orkestrile. Hukkus 26, mis samuti tuleb homme õhtul ettekandele kontserdist põhjatäht. Klassikaraadioülekande täna õhtul algusega kell 19. 23. mail lõpetab Eesti riiklik sümfooniaorkester hooaja Arnold Schönbergi hilisromantilise suurteosega korre laulud ja selles projektis teeb orkester koostööd rahvusooper Estoniaga. Teos põhineb Skandinaaviamaades tuntud legendil kuningas Valdemar iste, tema armastatud imekaunist Oovest ja Nikolai Aleksejevile on kurelaulude ettekanne selle hooaja. See sündmus saaks teostuda sel aastal suure publikumenuga esitanud ka Peterburi filharmoonia suures saalis Moskva suures teatris ja olgu siinkohal mainitud ka solistid Larissa Gogoli eskaja, Larissa selliverstava Peterburi Maria teatrist. Läti rahvusooperist, Karlist sarints rahvusooperist Estonial Leonid Savitski, Algirdas Jaanutas sigitas Dirse Leedu rahvusooperist ja kontsert. Nagu öeldud, toimub 23. mail. Ülekanne klassikaraadios algab kell 19. Sellel nädalavahetusel toimub Tartus mitu huvitavat kontserti. Pühapäeva õhtul lõpetab oma hooaega Vanemuise teater ja pühapäeval toimub ka Tartu metsasarveühingu eestvedamisel kaks metsasarvekontserti korraldaja Urmas Himma. See oleks nagu igakevadine traditsioon juba kolmeteistkümnendat aastat järjepannu Tartu metsasarvemuusikat päevad sellel aastal on ta kahanenud üheks päevaks, kuna eelmise aasta saare päevade lõppedes otsustasime, et jätame ühe aasta vahele, aga kõikide olude kiuste ja tahtmiste tagajärjel sündis ikkagi metsasarvepäev ja kavas on siis kaks kontserti. Esimene kontsert on päeval kell 12. Tartu Tähe tänavamuusikakoolis mängivad noored metsasarvemängijat Tartust, Tallinnast, Elvast, Märjamaalt, Avinurmest ja pealelõunal. Kella nelja ajal on kontsert Vanemuise kontserdimajas. Kontserdi kavas on inglise muusika. Esineb Tallinna kammerorkester, solistideks on siis Uku Ratas, metsasarvel Mati Turi tenor ja selle kontserdi nagu pealooks oleks Benjamin Britteni serenaad metsas arvele edenarile. Noored metsasarvemängijad esinevad pühapäeva hommikul on neid noori palju. Praegusel ajastul puhkpillimängijatest räägitakse, et on puud metsasarve kohta, seda päris nii öelda ei saa. Eile õhtul minul käis külas minu esimene õpetaja ja tema ütles, et temal on Võrus neli metsasarvemängijat muusikakoolis viies, tahab ka tulla, aga ei ole pilli anda. Et mängijaid ikka on. Kuna metsas arv on küllaltki keeruline ja kapriisne pill, siis õppimise aeg kestab tegelikult terve elu. Aga noh, niimoodi mängijaks saada, et noh, et orkestris kaasa lüüa ja ansamblites osaleda, siis peab vähemalt 10 aastat oleme õppinud pilli ja neid mängijaid õppijaid on, ütleme nii. Ja milline on see kontserdikava noorte metsasarvemängijate esituses? Seal kõlab muusikat nüüd seinast seina, alates lihtsatest lastele torudest lõpetades natukene keerulisemate juba spetsiaalselt metsa, seal oli kirjutatud paladega. Tegelikult on nendel päevadel läbi aegade vot väga suur tähendus üldse Eesti metsasarvemängule, sellepärast et võiks öelda, et siin Tartus on viibinud selle 12. aasta jooksul maailma kõige juhtivamaks vaat pedagoogid, kelle õpilased on saavutanud suuri konkursi, vaid siin on käinud erinevates koosseisudes mõni brassansambliga, mõni solistina, mängijaid töötavad maailma kõige juhtivamates sümfooniaorkestrites, soolametsale, mängijatena ja NATO on andnud selle aja jooksul seda õpetust, seda infot siia meile. Kui seda niimoodi järgi mõelda, siis siis praegu tundub, et ega see sarvemäng nii väga keeruline ei olegi, lihtsalt on vaja teha õigeid asju algusest peale. Sellel pühapäeval kell 12 Tartus esimese laste muusikakooli saalis esinevad noored metsasarvemängijad ja õhtul kell neli Vanemuise kontserdimajas Tartu metsasarvepäevade pidulik kontsert, kus esinevad vaata Tallinna kammerorkester, solistid Uku ratas, Mati Turi, Jüri Leiten, Aleksei Saks ja dirigent On galerva kulmalakülalisdirigent Soomest. Homme pühapäeval on Kadrioru lossis kammerkontsert, kus esinevad Silver Aino tšello ja Mati Nikolai klaveril Silver Aino. Mäe on noor tšellist, kes õpib Sibeliuse akadeemias. Silver mitmendal korrusel. Sa juba oled? Kolmandal kursusel olen nüüd ja, ja praktiliselt on meil siin Sibeliuse akadeemias on viis ja pool aastat. Õppeaeg. No kuidas sul see hooaeg see õppeaasta üldse läinud on? Päris hästi, mul on nüüd teist aastat, õpin professiononasega ja siin olen märganud, et on nii mõndagi veel õppida tema käest ja ja ennem kui välismaale edasi asuda õppima, siis tuleb ikka mingi aeg veel olla, siin. Oled sa ka sel hooajal esineda saanud? Jah, on olnud siin võimalusi mängida natukene kammermuusikat ja, ja siis mõningaid kontserte, mis nüüd on Tallinnas olnud ja orkestriga ja siis maestro Eri Klasiga oli võimalus mängida veebruaris ja samuti Kaaemm suvi. Tegemist on olnud küll. Ja nüüd pühapäeval esined sa Kadrioru lossis Kozmati Mikkal haiga, mida te seal mängite? Seal on veel nüüd Klootilisee sonaat klaverile tšellole ja siis on Dmitri Šostakovitši sonaat klaverile kellale ja siis on veel Schubert järevolutsioone sõna. Kas te koos valisite just need teosed ja ja miks just selline valik? Me oleme kunagi Mati, Nikolai mänginud ainult esimest osa, Arbet soonest ja, ja see lugu on mulle isiklikult on olnud väga südamelähedane alati ja ja ma olen seda ennemgi mänginud tervikuna, see oli selline, mis tundus väga loomulik, et mida ma siis juba märkasin, et Mati Nikolai ka meil väga hästi arvamused läksid kokku, et et selles mõttes oli see väga loomulik valik ja siis teiselt poolt oli soov saada sinna midagi erinevat, midagi erinevat, et mitte väga samasugust mängida. Siis on Sostakovitan jälle teiselt poolt selline lugu, mis on nii mulle kui, kui matile väga meeldib. Ja, ja siis tervisii, on mul praegu siin muidu ka kavas ja mida ma siin pean nüüd mängima veel sügisel ka ja mõtlesime, et oleks tore võimalus seda mängida ja klaverimängijaga saada kogemust selle loo suhtes. No eelmisel aastal sai sind kuulda ka Pärnus pois trahhi festivali raames toimunud kontsertidel, kassaga sel suvel esineda Eestis. Praegustel andmetel vist mitte selle jaoks, et mul on siin tulemas sõit Euroopasse praktiliselt terveks suveks, et kõigepealt sõidan juulis Luxemburgi professor Marja kliigeli meistrikursustele, seal lähengi juba otse Šveitsis kus on sovhoosis kolmenädalane kammermuusikakursused ja meistrikursused. Kus on siis kild hoolist? Londonist on professor olekoogan ja pärast seda on veel Šveitsis meil klarnetitrio ka üks kontsert, seal toimuvad mingid festivali raames. Praktiliselt olen juuli Augusti järjest Kesk-Euroopast. Silver ainumäe koos Mati Mikoloiga esineb pühapäeval Kadrioru lossis. Kontsert algab kell 17. Alustame täna New Yorgist pärast märtsikuist eelmist sarja jätkub uus kontsertide rida Lincolni keskuses tsüklist Ameerika meistreid. See on pühendatud John Adams, sile. Märtsis käisid Adamsi mängimas ka Los Angelese filharmoonia orkester Essabekas saloneni juhatusel. Siis mõõdan maineka esineja London Symphony Ta ja helilooja enda käe all. Juba eelmisel pühapäeval alustas Adamsiga Santo toorentsi keelpillikvartett. Esmaspäeval toimus põnev Adams ning koreograaf Pieter Martins siis seminar, mis oli adresseeritud neljapäevasele uuele balletile Adamsi muusikal samas New Yorgis teid siiaatoris, kus neljapäevane esietendus sky. Trupp, kes balleti välja tõi, on Pieter Martins siga lavastajana New York City Pälli ning see on etendus vähemasti orkestriteose giid, tuustreenspleidsis, muusikal ja helilooja ise ka dirigendiks. Üritused jätkuvad täna, mil stalli kaplan penthouse'i toimub diskussioon nimekate asjatundjate osavõtul Ameerika tänapäeva muusikat. John Scheffer on vestlusringi juht ja õhtul alist tulli hoolis siis London Symphony. Jäta kontsed üleni Adamsi kavaga, kus kaastegev vokaalgrupp Heather Ovoissis Paul Hillier juhatusel ning väga tuntud klarnet-ist Michael Collins. Veel ka kontserdile enne vestlus Benthausis Kawasega kammersümfoonia 1992 siis kõnerly võtans ning Grand Piano Music. Viimane Euroopas juba 20 aasta tagune. New Yorgi Metropolitan Opera on oma etendused statsionaaris lõpetanud juba maikuu esimesel nädalal New Yorgist velled Prokofjevi aasta märk meilgi Prokofjevi mängimas käinud Frederick Joe'd, kes eelmisel nädalal esitas Metropolitan Kunstimuuseumis Prokofjevi kaheksanda klaveri plaadi ja enne veel fermoonti ülikoolist terve Prokofjevi õhtu. New Yorgi filharmoonia orkester tegutseb 21. juunini. Nüüd on taas sel nädalal dirigendipuldis mandri preewin koguni viiel kontserdil. Kolmapäevast järgmise teisipäevani kavas Aru takemiitsu tseremoniaalne New Yorgi esiettekandes Brahmsi viiulikontserdis, solistiks kiunguvatsioong. Nagu tänagi. Ja põhikavas on veel anri tüti ö. Sümfoonia number kaks duubel ja natuke veel Prokofjevi jälgedel. Monte Carlos viienda klaverikontserdi solistiks. Jeruusalemma Henrik Raulhoolis, kolmanda klaverikontserdi solist Albert Emrjev. Just täna viies kontsert ka Lyonis, kus suures lyoni auditooriumis soleerimas kääri Coulson Leoni rahvusorkestri peadirigent David Robertson mõlemad Ameerika muusikud. Heli kõlas Winimuciferainis leitnant giežee liini raadio sümfooniaorkestri ess, Ulf sirmer, ET Toomas Tseed, Mairi mängis Stockholmis kuningliku filharmoonia orkestriga. Prokofjevi esimese viiulikontserdi. Tahakski siitkaudu põhjama saalidesse minna, kus neil päevil on tõeliselt põnevat. Mõlemal Stockholmi esindusorkestrile on suhteliselt noored peadirigendid filharmoonia orkestri, ameeriklane Alan Silberg, raadio orkestriga, austerlane Manfred hoonek. Nõndanimetatud igaühes seerias oligi Tšaikovski viiulikontserdiga raadio värvalt hällis publiku ees Nonii Nikolai snaiper ja Beethoven ning Rawell. Veel 28. mail tuleb Rootsi raadio sümfooniaorkestrile Meie Olari Elts. Helsingborgis oli eelmisel pühapäeval kuulajates köitev kava Kleopatra surm Bellioosi samanimelise teose järgi, kus solistiks Rootsi nimekas metso Charlotte Ellekanud soomlasest peadirigent Hannu lindu, juhatamas, kellega sai sügisel heaks tuttavaks ka Erkki-Sven Tüür, kui lindu tema silla kontserti Rootsis ja Taanis dirigeeris. Taani Raadio Sümfooniaorkester andis üleeile raadio suures saalis oma uue peadirigendi Gerd Albrecht Igejal ooperiga ala kus kontsertkorras kõlasid kaks 20. sajandi esipoole Tipmist kammerooperit. Arnold Schönbergi ootus ja Bella paardoki hertsog sinihabeme loss. Solistid olid esmaklassilised Svenbergis väga tuntud Taani sopran laneelsen väärtukis, duo teeniskreems ning Robert Heil. Raadio orkester kui ka Wilhelm Hanseni kirjastus, kelle puhul nädal tagasi kõnelesime rüüd Langoordi oreliepopöa Messis väljaandest tähistavad sel hooajal heliloojate Antonio viimalo kaheksakümnendat ja Hans Abraham Nissani viiekümnendat sünnipäeva. Soome rahvusooperis Helsingist Peterburi 300. aastapäeva tähistamiseks eelmisel nädalal esietendusele Aleksander Clazonovi balleti Raimonda koreograaf Marius petipa järgi. Anna Marie Holmes. Täna neljas etendus. Viimati oli ballett Helsingis laval kolm aastakümmet tagasi. Eile ja täna toimub Lahtis Sibeliuse talus tore Mozarti festival peadirigendi Skanska lahtisse kutsunud kuus Soome noort nimekamad, viiuldajad ja ühe artisti ning kavas on Mozarti viis viiulikontserti ning sümfooniakontsert Dante solistide hulgas Raco kuusist, orkestri kontsertmeister Elina vähele ning meil ois trahhi festivalilgi käinud Wiederi hinginen. Tänasel suurel keelpillimuusika kontserdil mängib keski Pohjan ma kammerorkester Juha kangasse juhatusel koos siinse konservatooriumi kahe keelpilliorkestriga. Solistiks on ka meie viiuldaja Elar kuiv. Veel tagasi Helsingisse. Linnaorkestri klassikute sarjas kõlas samuti üleeile Prokofjevi esimene viiulikontsert, solistiks Aleksandr Desdvenski. Dirigeeris Gennadi roosidessenski singi kavas veel klasema tema Karjala legend ja tagasi Rootsi, kustkaudu tuleb meile oluline uudis seotud meie ERSO, Paavo Järvi ja lepad Sõmeraga. Üleeilseks oli kavas müügile lasta plaadifirma piss uus plaat millel ERSO esitab Paavo Järvi juhatusel bot Sumera tšellokontserdi David keeringasse, kes solistina muusika profana ning Sumera kuuenda sümfoonia. See on siis viisi juba neljas plaat, Paavo Järvi ja maailme sümfooniaorkestri kolme varasema järel Sumera loomingust. Kates helilooja Loomingu orkestrile nüüd üleni. Nii märgitakse PC pressiteates. Samas meenutatakse eelmiste plaatide head vastuvõttu kuni niisuguste autoriteetsete väljaannete, nii nagu Ameerika Enrico giid. Just seal märgiti, et oleks ootamist väärt ka Sumera järgmised plaadid. Ja ilus kingitus nädal hiljem ka Lepo Sumera 52.-ks sünniaastapäevaks. Ent Paavo Järvi ise teeb juba suuri tegusid Itaalias. Teisipäeval esietendus Firenze May festivalil tema dirigeerimisel Beethoveni Fideeliu uuslavastus. See hambapole esmakordne Peri juhatamine Itaalias ja esmakordne pealegi nii kuulsatel pidustustel. Sugugi mitte igal aastal ei vahetata Firenze kuulsast teatri kommun hääles May festivali ooperikava uuega välja. Paavo Järvi juhatab siin, kui viid Fideeli etendust, homme on nendest kolmas ning kuu lõpul dirigeerib veel kaht kontserti mansi musikaalne süüarantiino orkestri ees, kus kavas Pärdi kantus vahepeal veel korraks ka uue muusika festivalidel ja konkurssidel. Ning siis lõpetuseks vini pidunädalatele. Sel nädalal algas uue muusikarahvas nahaline festivale Anseerika Itaalias Polonias ning 16. uue muusika ekspositsioon Tšehhimaal prognoos. Viimane nimeta seal kajad loodusest. Ja Moskva konservatooriumi kaasaegse muusikakeskuse korraldusel algas kolmapäeval teine rahvusvaheline Jerry Jürgensoni nimeline konkurss. Horvaatia dias saadarisson homseni. Neljas rahvusvaheline kooride konkurss, kus just nüüdismuusika esitamine on keskpunktis ning eile algas Inglismaal, pärssis rahvusvaheline muusikafestival, mida ka uue muusikahuvilised enda jaoks tähtsaks peavad. Vini pidunädalatel, mis eelmisel laupäeval pidu fanfaaridega Viini raekoja platsil avati, toimub kokku 63 kontserti. See on siis 16. juunini sel multifestivalil eriti oluline osaga teatril balletifilmil kujutav kunstil. Ooperipoolel on sündmusteks Verdi Aida uuslavastus folkangu positsesse dirigeerimisel. Ning Helmut lahelmanni uus ooper, väike tuletikutüdruk Alfred Kirchner Juuslevastatuna ning siis veel Schuberti Ilusa möldrineiu lavastus ning ka valli kalistoya. Tänasele heligajale tegi kaastööd Kersti Inno Mirje Mändla, Hedvig Lätti ja Priit Kuusk. Saate toimetas Tiina kuningas. Operaator oli hel lebas.