Tänases õhtu džässis esinevad kaks maailma muusika eredat tähte Kontšaboika Hispaaniast, teavissaikoven Iisraelist. Nad peavad väga lugu üksteise muusikast ja esinevad ka festivalil jätskaar samal päeval. Kontša Buica nimi kõlab üha sagedamini maailma lavadel. Juba on ta 2010. aasta kontserdi graafika ääretult põnev ulatudes Pariisist ekvatoriaal Ginjaani, mis on ta isakodumaa ning Kolumbiast Iirimaani. 15.-st oktoobrist kuni 20. novembrini annab ta kontserte Ameerika Ühendriikides ja Kanadas. Suurtest džässifestivali teist võib teda kuulda paljööblöö festivalil Pariisis festivalil Rotterdamis ja mitmel pool mujal. Kontša putkat kutsutakse nõnda palju esinema, sest ta muusika läheb inimestele väga korda. Tema kohta on öeldud kord kuuled, kuid ei unusta iial. Ta ise on öelnud, kui ma teile laulan, tahan olla teie sees. Ehk on seesama fenomen, mida teevad film ja kirjandus. Selline on minu muusika. Hispaanlanna album Phoego, mida just kuulame, sellel kõlavad flamenco laulud ning Hispaania ja Mehhiko ballaadid ning plaat kandideeris 2009. aastal läkin Grammy nominentide nimekirjas aasta albumi kategoorias. Kontsa põikad peetakse küll vahel flamenko lauljaks, kuid päris õige see ei ole, sest temale omaselt anda muusikasse kaasanud nii hoogsalt biiti kui ka mitmesuguseid maailma muusika mõjusid ise, ta peab ennast vahel džässilauljaks, sest ta ema oli kirglik jazzmuusika austaja ning nende kodu kaunistas tervet seina kattev riiul džässiplaate. Ja eks seda Tšassilikust on ka vahel kuulda. Kontšaboika sündis 1972. aastal Palma temal Yorkas kuuelapselises peres. Tema täisnimi on maria kontseptsioon val mao Vuica. Ta kasvas üles sealsete mustlaste seas, kuid päritolult on või kahu Pisa aafriklane Kenya juurtega. Oma klassis oli ta ainus mustanahaline laps. Tema kirjanikust ja demokraadist isa oli poliitilise pagulasena sunnitud sünnimaalt lahkuma ning leidis varjupaiga Euroopas. Kui tüdruk oli kuuene, läks isa kodumaale tagasi ning nii kassas lauljat Tatari üles ema muusikalises mõjusfääris. Lapsena õppis Kontša omapäi mängimak klaverit, kitarri ja bassi, aga hiljuti hakkas teda huvitama hoopis tšello. Esimene häälekogemus oli kodus džässiplaatidele kaasa laulmine. Esimese avaliku kontserdi andis ta seitsmeteistaastaselt, asendades ühes klubis oma tädi, kes oli kontserdi üles öelnud. Koolitüdrukuna laulis juba ta Mallorcal, kohalikes klubides, seejärel proovis on naabersaarel Ibizal ja kui tiivad juba rohkem kandsid, siis hakkas esinema ka Mandri-Euroopas. See oli Kontša põiga oma lugu, nii sõnad kui muusikamenti, roosa. 2000. aastal sai kontsa põika tööotsa las Vegases Gustamatkis ühes kasiinos Tiinat et jääda Jaana Rossi. Olulise tõuke põika karjäärile andis produtsent Hawyerlymoon, kes saavutas 2003. aastal lastel suure edu miljoni läbimüügini jõudnud heliplaadiga laagrimas neegras. Ja tema kirjutas Scania põikale päris palju lugusid ja oli talle ka produtsendiks. Praegu Kontša Buica juba past antud täht, aga ta on esinenud ka lõuna- ja Põhja-Ameerikas Aafrikas ning tema kontserdireiside geograafia üha avardub. Tema muusika segustab flamenko soulmuusikaga, džässi, Fangiga ja 90.-test aastatest on ta olnud väga aktiivne, laulude kirjutaja. Kriitikud on öelnud. Lauljana on ta kui soul, diiva Tiina tööneri, džässi legendid. Äravooni sümbioos. Laulutekstides jutustab Konsa peamiselt aga enda läbielamistest mida tema seiklevat eluviisi arvestades on tal olnud rohkem kui küllaga. Põgusa Londonis õppimise ajal tutvus Kontšaboiga pääsmesiiniga, kellest sai lauljatari karjääri oluline toetaja. 2005. aastal seal ilmunud Kontšaboika esimest albumit saatis temaga tomaal sensatsiooniline edu. Lauljatari hääle omapära ja laulmismaneer äratasid kohe kriitikute tähelepanu ja neid vaimustas, kuidas Puiga suudab tungida laulude sisemusse. Kui karismaatilised suudate edasi anda emotsioone. Piirideks on justkui hingelõhestavad kannatused tuli teisalt. 2007. aastal võitis see album minia loola Hispaania plaadiauhindade jagamisel aasta parima produktsiooniga plaadi tiitli. Juba 2008. aasta sügisel esines Puiga Londoni džässifestivalil. 2009. aasta septembris ilmus põikal koos Nelly Ford Laadoga singel Strong Kontšaboika uusima heliplaadi ele. Ultima Drago andis välja suurfirma Warner Music. Lähed salvestati Kuubal, Buica partneriteks on siin legendaarne Kuubadenisti rakeeria liigedžeutscha Valdes. Isolen Kontša Buica kontsert, titt näinud Helsingi Juhla Viikadel läinud aasta augustis. Kontserdil olid peategelasteks hääl klaver, bass ja löökpillid olid väit täienduseks. Klaveril kuuleme seekord Ivan, meil on liuist. Ja oma hääle kohta ütleb Puiga. Mu hääl on vanem kui mina. Ta ootas mind, sest varem ei olnud ma tema jaoks valmis. Ootame põneva karismaatilise lauljatari eesti debüüti põnevusega. Niisiis, Kontšaboiga esimesel mail Nokia kontserdisaalis. Alisei Goeni loominguline karjäär on veidi sarnane Kontšaboikale ehk mõlemal läheb väga hästi, aina tõusvas joones. Passistil ei ole küll nii sootilist välimust kui ta mul lauljat päris, aga see-eest on muusika, mis haarab esimestest hetkedest peale. Avisay Goeni profikarjäär on kestnud juba paarkümmend aastat ja Eestisse tuleb ta kolmandat korda. 2005. ja 2008. aastal käis ta esinema samad Riiaga kus kõik trio liikmed olid väga head muusikud ja talle võrdväärset partnerit. Iga soolo oli väga nauditav immo, Mihkelson kirjutab nende esinemiste kohta Cavani ansambli mõlemad jätkare kontserdid tekitasid saali ja lava vahel tugeva ühistunde ning muusika, mis mõlemal korral kõlas, oli orgaaniline pealaest jalatallani, haarab rütmi, meloodia ja harmoonia sulam. Kuuen ei tekita eklektilist segadust, vaid seob erinevaid taustasid ja mõjusid ühtseks elegantseks keeleks. Ja see legansson oluline märksõna iseloomustamaks Coveni mängu. Loomulik kütkestav. Vast see ongi õige maailma muusikamaailma džässrikas mahlane ja mänguline. Siin kuulsime triot, kui Savisaikooniga mängisid Sämmers klaveril ja maak Juliana trummidel löökpillidel ja saksa fonil tegi kaasa ERR-i ja need esimesed kolimeest käisid siis 2005. aastal jätskaarel. Tema kontsertide kohta on öeldud ka, et neis šokeerivat ja müstiliselt melanhoolselt ilu. Goen on justkui leidnud muusikalise paradiisi. Bassist ise tunnistab, et talle meeldib end vahel seada piiri olukordadesse ja lasta end aeg-ajalt ekslema. Tema muusika inspiratsiooniallikaks on vahemeremaade muusika. Juba ainuüksi Iisraeli muusika kätkeb endas väga palju erinevaid mõjusid ja peegeldab sajandit heite pikkust kultuuride põimumist. Seal on kuulda jälgi Maroko, Türgi, Kreeka, Bulgaaria, araabia kultuuridest ja mitme viimase aastakümne vältel on sellesse regiooni toonud teistmoodi kõlasid igalt poolt maailmast ka juudi päritolu inimesed, kes on elama tulnud Iisraeli. Ja kõik see pakub Avisay Goenile tohutut. Täna aasta kodumaale, et olla lähemal oma juurtele. Aga veel kogu aeg kõlab niikuinii juurtemuusika, ma tahaksin ühte muusikanäidet mängida ta 2008.-st aastast, kui Richouenn esines Vene teatris ja see on vist ainus lugu, mis ei ole tema enda kirjutajad antud, vaid on Lennon McCartney sulest. Kui oma esmakordsel Tallinnas viibimisel oli Avichoueni kava instrumentaalne, siis 2008. aastal laulis ta juba mõnes loos. Või õigemini ütleme Ta esitas vokaali ja sel korral tuleb Avisay kauem uue kavaga Aurora samanimeline album ilmus 2009. aasta maikuus. Kuulsab Leo, nõuti firmamärgi all Lean plaati müüdud üle 35000 eksemplari, mis ainsa jazziplaatide puhul ju avaldav number. Passisten selle kavaga andnud sadakond kontserti ja kõikjal on see maagiline projekt saanud suure menu osaliseks. Avisay oma ansamblite kontserte on kuulanud üle 250000 inimese. Ka järgmisse aastasse on juba planeeritud hulk kontserte, sealhulgas näiteks Pariisi legendaarses senjuusikaali. Olen pea ja siis tänavune juunikuine kontsert seal play Alice Pariisis on juba välja müüdud, nagu on välja müüdud pea kõik havi Saikovani kontserdid. Tema Aurora kvintett kuuluvad hämas, Hoffmann audil hitta Marduaari. Väga loominguline löökpillimängija sai maestro kas ka eelmises loos soolot mängis noor pianist, kelle kõladesse äärmusid kuulajad eelmisel jätskaarel ja hunnik kaalse häälega paindlik vokalist, kaaren malka. Aurora sõnavis sai leidnud väga hea tasakaalu vokaali ja instrumentaal improvisatsioonidel vahel täiendlauljaks pigem sõnumi edastajaks, sest sõnal on Kado jutujõud. Ta laulab sellel plaadil heebrea, inglise, hispaania, ladina keeles. Hääl on siin talle vaid vahend emotsioonide edastamiseks. Laulud jutustavad lugusid, vedu iinidest kõrbes, elust, armastusest, noorusest, vabadusest. Nõndaks siis oleme Avisha ikooni juures, kes on väga mitmekülgne muusik, ta kontrabass väga imeliselt laulda, aga siin selles loos kuulsite, kuidas mantra boss muutus loo lõpukus Okpilliks, mille iga sentimeetrit oskas ta väga-väga vahvalt kasutada. Avisay Goen sündis 1971. aasta 20. aprillil Tel Avivis. Muusikast innustust ta lapsena ja ema, kes oli kunstikalduvustega, soosis igati lapse harrastusi. Ema mängis ise hästi klaverit, kuid Ta ei olnud professionaalne muusik. Avisay võttis tuli tema eeskujust diaalustas klaveriõpingutega. Teismelisena võttis ta kätte basskitarri ja innustavaks. Eeskujuks oli siin legendaarne Jacko pastoorius, kelle heliplaate ta kuulas väga innuga ja isale pühenduskida Tšassile. 21 aastaselt pärast sõjaväeteenistust läks ta New Yorki õppima jazzmuusikuna läbi lööma. Väga olulised kogemused tulid Danilo Perezi grupis latiino džässi mängides. 90.-te aastate keskel pani teda tähele aga pianist Chick karja, kes kutsus teda oma uude grupp. P Origin. Just selle ansambli ridadest saavuta savi sai rahvusvahelise tuntuse ja küpsuse muusikuna. Kuni 2003. aastani oli ai, sai Kaczyg karja neutrio liige. Lisaks on ta töötanud veel selliste Tšassidy pudega NAGU lobimeks Errin rai, Harbruv hävi, häncock, nina, friilon, Meldav, Claudia, kuna pakitoderi Veera ja seda loetelu võiks lõputult jätkata. Ta on esinenud ka koos tingi ja liisia kiisiga Londoni Iisraeli sümfooniaorkestrit ega ning andnud oma kontrabassihääle veel paljudele tema elektribassi. Kontrabassi võib kuulda ligi 40-l heliplaadil, millest 11 albumit on ilmunud oma nimega all. Ja muusika, mida kuuleme, on pärit 2003. aasta albumilt Laela. Eelmisel korral rääkis Savi, sai kauem ajakirjanik Madli Partsile oma loomingulise tee olulisust, sest eeskujudest ja siis ta tunnistas, et talle meeldib Vidžaaliminguse John Patti Tutši saund. Samuti köidavad teda latiino passistid Cashaaja andikkondales. Just Gonzales peab oma üheks olulisemaks õpetajaks New Yorgi perioodil, kes aitas tal omandada latiino Tšassile omaseid mänguvõtteid. Aga loomulikult meeldib tal lega tšakobastooriuse elektripassi, saund, Bacodelusi flamenko, kitarri kõla ja viimasel ajal ka ood, mida siis tema viimasel heliplaadil Aurora mängib Aamos Hoffmann. Klassikutest hindab ta väga kõrgelt Bachi Mozartit, Liit, Rahmaninovi, Beethovenit. Needki heliloojad on mõju avaldanud kauani värvikale World Johnsonile. Ja kuulame muusikat Hoynte song tema albumilt Aurora. Tosinat New Yorgi aastat Savi sai kauem 2003. aastal oma plaadifirma Records ja mind on alati huvitanud erinevad žanrid Tšassist, rokist, popist, klassikast, latiino ja Fankini. Ma olen alati tulvil ideedest ning seotud erinevate projektidega ja seepärast otsustasingi teha oma plaadifirma, põhjendas kauem bassesti neli plaati Layla Athoum. Kontiinio. Live Lyonaut on välja antud härrastas Recordsi firmamärgi all. Aga heliplaat Aurora on välja antud liunooti firmamärgi all ja kahtlemata seega saanud ka hoopis laiema leviku osaliseks. Iisraeli passist Avi sai ka UN on oma heliplaatide ja kontserttegevusega mänginud end maailma džässieliiti ehkki džäss on talle vaid üks muusikalistest väljendusvahenditest. Goenit on nimetatud ka globaalseks džäss visionääriks ning ajakiri pleemägesin valis ta 20. sajandi 100 kõige mõjukama bassimängija hulka. Avis sai Goen on ka maineka festivali reetsee jääs festival, kunstiline juht. Oma artisti missiooni kohta ütleb ta. Kunstnikuks olemine on tõeline maagia. Kunstnik on keegi, kes jagab teistega kõige sügavamaid tundeid, teid ta väljendab ennast ja inimesed järgnevatel. Avizzai Goeni maagiast on võimalik osa saada siis, esimesel mail. Jätskaarel.