Hea klassikaraadiokuulaja tänaõhtune saatetund on suurest vene muusikamehest Dmitri portjanskist mehest, kelle oleme ehk teenimatult jätnud oma tähelepanust liigagi välja. Saate autor on klassikaraadiokuulaja, kunstiajaloolane Jevgeni Kaljundi ja härra Kaljundi, kas te kõigepealt räägiksite kuulajale, milles teil tekkis selline huvi vene muusika vastu? Ei, ta ole nüüd vene muusika vastu, ma olen üldse kõike see ja, ja, ja kõik on ju juhus. Ja kui selles kunagises pikas saates ma rääkisin, kuidas muusika juurde tulin, täitsa nullist. Ja, ja olen edasi läinud ja, ja, ja tunnen praegu vaeva, et mul ei jätku oma kõrvasin maid järsu mõnovski viiskreabini vastu või niimoodi jaoks siis Bortnantski lihtsalt ükskord avanes, mul on palju plaate. Ja kes seda teab, miks ma ostsin selle? Kolm plaati? Ostsin Bortnanskinud, tegelikult ostsin ühe plaadi ja ma olin nii vaimustatud, et ma läksin kohe ja ostsin veel kaks plaati, mis need, mis olitses potenski. Juubeli puhul hakati välja laskma ühte seitsme plaadilist sarja mis kahjuks meieni ei jõudnud, kolm esimest jõudsid, aga siis lagunes Nõukogude Liit ära enam enam kätte ei saanud. Aga rõõm tema kuulamisest oli nii suur, et tahtmine jagada seda rõõmu teistega. Ma olen, olen Võrtnanskist rääkinud tuttavatele ja, ja kõik on saanud rõõmu, nii et see, see kõik ei ole vene muusika. Mul ei ole ma, ma ei ole ise oma oma olemuselt mingisuguse kitsa, kitsa rahvuse eeliste ja muusikas Camite. Bortnanskit peetakse üheks vene muusika algatajaks ja ukrainlased peavad teda kindlasti oma muusika kõige suuremaks kujuks. Enne klinkad oli ta tõesti võib-olla ainuke suur helilooja, välja arvatud ehk Berezovski umbes kaasaegne partenske, kes suri väga vara. Bortnanski sündis 1751 Luhovo linnas. Selleks kunagi vanal ajal ühe väikse vürstiriigi pealinn mis sume oblastis praegu, mis mida mainitakse esmakordselt juba 1152. Ja alates 1700 kaheksast oli ta Ukraina Hetmanite pealinn, nii et omal ajal. Ta oli küllaltki tähtis tähtis koht. Asub mitte kaugel teisest, erakordselt tähtsast linnast. Arhitektuuriajaloolised nuugarotzewerskist. Luhowa vali Luhuvas valiti küllaltki tähtis meie saate jaoks. Kruhas valiti Hetmaniks krahv Kirill Razumovski 50. aastal tähendab täpselt üks aasta enne enne meie kangelasest sündi ja Luholi tema residentsiks linnas vallidelt ATV, tehti komöödiad ja mängiti instrumentaalmuusikat ja eriti palju koorilaulu. Vaimuliku. Ja see meeldis Razumovskidegazumovski vend oli teine krahh oli võtta Petrovna soosike favoriit. Aga Dmitri Võrnjanski. Sündis seitse väe 51 tähendab aasta enne Bachi surma. Ja sel ajal, kui tegutsesid nii Hendel glüke, Haydni ja viis aastat enne Mozartit need ajaliselt paika panna. Ja 58. aastal 57. ema märkas, et poisil on pagana jae-. Ja erakordselt hea muusikaline mälu saadeti ta Kiievisse õppima, kus üheaegselt temaga õppis hilisem tuntud ukraina filosoofia luuletaja Grigori ska võrra ta seal õppis ka semaksim Berezovski, aga natuke mõni aasta varem. Ja üks aasta sai Kiievis olla. Ja siis ta võeti Peterburi. See oli niisugune aeg, kus Ukrainas korjati seitsme-kaheksa-aastaseid, poisse saadeti Peterburgi laulukoori. Kui neil hääl murdus ja mõni mõnel lauluhäält ei tulnd, siis ei teadnud, mis nendega peas. Nüüd paigutati kunstiakadeemias, sest said neist kunstnikud. Üks nendest isegi sai. Lõssenko sai kunstiakadeemia rektoriks. Ja kuna kooriga belli saadeti noor poiss, alguses õpilane, aga tal oli eriti ilus ja puhas diskant siis seitsmeaastaselt algas tema laulja elu. Seal oli säärane pool kasarmukord kus, kus näiteks koorikappelisele laste juures oli isegi kolm kokka. Nagu öeldakse, Weba pöia ilmuslik. Ja ja, ja pidi olema korda loomas üks allohvitser, unter, ohvitser, kes oli mingi väga hea südamega olema, valiti sinna, et lastega siis oleks. Ja, ja juba peatselt 1764 Tähendab kolm kolmeteistaastaselt võetakse ta koorigapellist ka ooperisse laulma. 64. laulab ta meespeaosa Raupachi ooperis talt Sesta. Tähendab selleks pidi tõesti väga hea hääl olema. Ja 1766 68 töötab ta samas kapellise ooperis Peterburi tulnud Walta saarega lupi käe all. Ja tutvumaks Bortnjanskiga esimese illustratsiooni, nagu niimoodi võib öelda, võtame tema kuulsetest koori kontsertitest number kolme selle esitab endise NSV Liidu. Riiklik kammerkoor dirigent Valeri Polanski juhatusel Portenski sattus traditsioonidega koori kus lisaks koorilaulule õpiti viiulit mängima pandurate Kuslit. 1738 oli loodud juba säärane koor Peterburis, anna Joanna najal. Aga nüüd, kui ta laulis ooperis, see oli Aldsesta 1764. Gallupi, võtab ta endaga käe alla, õpetab teda ja ta mitte, ainult et laulab oma imeilusa häälega, vaid ka mängib orkestris mitmesuguseid pille. Ja alustab ka komponeerimis õppimist. Kuid gallupi. Pess tal oli kaheaastane leping ja ta oli väga tähtis isik Itaalias. Ta läks tagasi Veneetsiasse ja ta võttis kaasa ka Võrtnanskiga. Lupja oli küllaltki tuntud helilooja. Sündinud 1706 85 surnud fineetses. Ja Ta on loonud ligi 100 ooperit, töötas 41 43 Londoni ooperiheliloojana ja 48.-st kuni 85 Veneetsias Markuse katedraalis. Et niisuguse mehega sõitis noor Bortnanski Veneetsiasse, kuhu ta saabus 1769. Ja kuigi Bortnanski on kuulus just oma koori kontserdite poolest laias maailmas, on ta loonud sümfooniat künteete ja romansse ja ja kuulakski praegu ühte sonaati klaverile. Fama showl. Nende esineb Dmitri Blagoi klaveril. Ja Veneetsias ei ole ta otseselt just Gallupi õpilane, ainult vaid ta on tol ajal eriti suurelt tuntud. Padre andvat istu martiini käe all, martiini oli oma aia jaoks väga-väga suur intellektuaal 17, tuhandese raamatukoguga ja, ja kirjutas muusikaajaloo ja esmaklassiline pedagoog. Kuid mitte ainult Veneetsias, sest 10 aasta jooksul käis partnanski Roomasse, kolooniasse Firenzes ja, ja Modenasse Milanosse nii edasi. Ta. Nägi ja tõenäoliselt nende reisidele suhtlemisel inimestega ta, ta sai ka ennast arendada. Sel ajal muide, Palonia akadeemias õppis veel teine ka hilja avastatud suur tšehhi helilooja Joseph mõistleviček. Nii et tõenäoliselt olid need kontaktid veel olemas. Ja Maksim Berezovski võinud Massimo Berezovski valiti just kaks aastat pärast Volkonski saabumist Polonia Akadeemia liikmeks, kusjuures ta sai 15 valget muna 15-st. Ja seal oli teisigi, sest kunstiakadeemiast olid nõndanimetatud pensionärid. Need on need komandeeritud õpilased, kes mitte ainult muusikud, vaid, vaid ka kunstnikud, presidendi ja tema sai suureks sõbraks. Martusega. Martus tegi tema püsti ja Markus oli see mees, kes Eestis võib-olla rohkem tuntud on. Selle järgi, et ta Moskvas punasel väljakul minia požarski mälestussammast teinud pärast sai kunstiakadeemia professoriks isegi rektoriks. Kuna ta tundis palju keeli. Ta isegi. Ta kirjutas teoseid ka ladina ja saksa tekstidele, mingisugust Ave Maria diakloorijate salverrigina ja samas ka luteri kirikule tegi saksa missas. Ta oli ta oli seal nagu oma oma inimene ja ta õppis palju keelida täht, tähendab ta oskas, tunneb itaalia, prantsuse, saksa ja ladina ja kreeka keelt mida kasutati ka siis, kui üks graafidest Loovides sat sattus Itaaliasse Naapolisse suure laevastikuga oli parajasti üks türgi sõdades käimas ja kasutati diplomaadina tõlkijana ka Vortnanskit. Meie aja paradoksina on siis, et Venemaa kaitse Salbaanlase siis, kui just nüüd on vastupidisel türklaste vastu. Veneetsias karnevali ajal 1776 tähendab seitse aastat oli ta Itaalias ja tuli esimene ooper. Kroonik ta ise dirigeeris. Senjoor, Bortnjanski, muusik Venemaalt dirigeeris nii, nagu kaval oli öeldud. Seejärel samas Veneetsias. Metas taas mõtestasio libreto järgi all kiides. Kusjuures metestaaži oli säärele mees, et et tolle aja üks suurimaid Libretiste ainuüksi Arto Xerxese oopereid on tema tema libreto järgi loodud üle üle 100 ja 1778 kolmas ooper Modennas Quintus Fabius, mis kestis terve terve suvehooaja, nii et see ta Veneetsias oli kõige tähtsamast, umbes 10 muusikalist teatrit oli, ta oli kõige suuremas eta Modennas püsis terve hooaja, näitab, et ta oli juba siis seal tunnustatud muusik. Ja illustratsiooniks kuulame muusikat sellest modena. Kaua aega laval olnud ooperist kuulamiselt. Quintus Fabius, sest marssija pestot. Nagu öeldud, 1778 kutsutakse ta tagasi, et aitab juba 10 aastat oled riigi rahaga õppinud Itaalias, et riik on sinu peale raha raisanud, tule nüüd kodumaale. Ja ta saabub tagasi Peterburgi, saab dirigendiks kapellmeistriks. Küll on ta sõjaväe õppeasutustesse Smolne Instituudis mulin instituudis teatavasti oli tütarlasteinstituut. Alustab koolikontserte esitamist ja 1785 määratakse kapellmeistriks nõndanimetatud Väikse õukonna juurde. Ja samaaegselt Katariina teise õukonnaga Peterburis Luuakse tema pojale Paul esimesele Paulusk, kus ehitatakse paleed. Tekivad diaatrid, tekib ja nimetatakse väike õukond, maalid, vorm. Ja seal töötab tema, Maria Fjodorovna Pauli abikaasa, õpetaja enese oli väga andekas muusik, hästi laulis ja marja födern, ta loob ka muusikat, kirjutab klaverisonaadi teedetsükli kontserti, tšembolule kvintetti. Ja ka just seal vene muusikaajaloo esimese sümfoonia tähendab üldse absoluutselt esimese 85 on ta ametlikult tähendab seal kapellmeistrina ja sealsamas sel ajal loob ta järgmised kolm ooperit, nii nagu ta Itaalias tegi kolm ooperit järjest singa. Seeniori pidu Braznest Vosseniora Katzinnale, Sokolov pistrik ja Pavlov skis sünsop Sapernib poeg Rivaal 1787. Samas ta teeb Jelizaveta suurvürstinna Jelizaveta Aleksejev nõle, kes on tulevase Aleksander esimese abikaasa romansside tsükli. Ja Paulile teeb katsina Marsi, kuna see oli suur sõja trilli-mees samaaegselt ta läheneb strooganovidele ühe rikkama perekonnale, stroganavite palee, kes nüüd tunneb Peterburgi on suur Rastrelli palee Nevski prospekti alguses. Ja seal ta tutvub paljude paljude kultuuriinimestega, ta ise oli väga suur maalikunstisõber ja Itaalias 10 aastaga ta kogus väga suure maalide kollektsiooni ja siin ta tutvub maalide spetsialistidega. 83. aastal oli loodud kitsam muusikaline klubi, kus ta tutvub selle muusikahuviliste klubi ja seal ta tutvub väga tuntud vene kultuuritegelastega fon viisiniga suure Kavril Romanovite ter Saviniga, kes oli vene tolle aja parim poeet, kes on ka siiamaani tunnustatud vene kultuuri. Sageli käis antersavini juures. Poeeti Herascoviga ja stroganovi palees esines ta sageli. Ja 1007 91 palee põles. Ja väliselt ta jäinud Strokonna Loginovi palee jäi. Jäi, jäi rest trelli ehitatuna, kuid sees ehitas ta ümber tol ajal juba hoopis teine vene arhitekt. Ronisin, kes on võib-olla meie inimestele tuntud Nevski prospektil ehitatud suure Kaasani katedraali ja kui see suur tulekahju, mis oli seal ja seejärel avati taas et vastuvõttude diaatrid siis Terzavini sõnadele Bortnanski tegi avamise puhul suure Tervitus kantaadi Pastraviitiline kantaata. Pesin Tomu lubjaasju nõuki ihu toorsestva samaaegselt umbes tema teeb tema. Ka ilmub romansside laulude kogumik. Ja nüüd kuulaks selles Paulovski perioodil loodud ooperist poeg võistleja pool grivaal. Ooperi. Teise vaatuse finaali. Dirigeerib Mihhaili rovski. Mõeldagi. Ja 1796 määratakse Bortnjanski õukonna laulu Campbelli juhatajaks upraviljaajussi. Selle kooriga tegeleb tema nüüd elu lõpuni, kui ta sureb. 1000 225801 alustab tegevust Peterburi filharmoonia ühing, kus esitatakse Euroopa tuntumat muusikat tuntumaid heliloojaid ja seal saab ka Võrtnanski kapellidil direktoriks. Valitakse Peterburi kunstiakadeemia auliikmeks on mingil moel minu koolivend nüüd et ma olen sellesama kooli lõpetanud. Ja 1796 samuti Pauli naine kingib Bortnanskile Paulovskis ühel suurel maavalduse. Ta päris sellega belli direktor ei ole nagu juhataja ja Paulduma teeb ühe veidruse tema suurte veidruste sarjas. Kui tema ema sureb, siis tema on pahane, et tema isa ei olnud imperaator. Ta kaevab imperaatori Peeter kolmanda maa alt välja. Kroonib teda imperaatoriks pärast seda ennast. Ja selle jaoks on vaja koorikapellija koorika Bell. Direktorit ei ole ja Paulil on seda väga kiiresti vajada, paneb ütleb, et noh, Bortnanski saab. Bortnovski hakkab reformima, kooli, toob ligi 100 uut noort juurde jälle muidugi väga palju Ukrainast. Kapellis toimub 1008 ajast alates suurelt laupäeviti. Avalikud kontserdid. 1801 tehakse temale ülesanne luua üldriikliku liturgia näide, kus tema loob muusika. Täitsa kirikuteenistuseks ilma autorlused läheb laiali mööda kirikuid ja, ja on nagu monopoolne. See läheb laiali nimel prostoje peenie lihtne laul. Ja 1816 moodi natuke ette, Aleksander. Esimene annab sellekohase ukaasi. Ainult Bortnanski loodud muusika on õige või kui on loodud kellegi poolt Bortnanski tsensuuri alt peab läbi minema, kas kõlbab vene kirikumuusikaks või mitte. Samaaegselt tegeleb tema vana vene muusika dešifreerimiseks esse vana konksu süsteem, kus ei olnud Venemaal noote või tulid ligi 100 erinevat kong, seda püüab seda alustada, kuigi seda ei lõpeta. Sel ajal loob ise mitmed hümnid ja sealhulgas oma kümmekond Heru Vimskajaid, millest seitsmes saab väga kuulsaks. See oli see aeg, kui selle huvi vana vene asja vastu tekkis. Lugulaul Igori retkest tekib, hakatakse uurima Andrei rubloovi ja viimane vene suurkroonikakirjutaja garamsin, alustab oma instorje kas või arst siis kõva vene. Ajaloo peateose koostamist. Ta tutvub paljude kirjanikuga ja looka hümni Eraskovi sõnadele, mis kuni Venemaa uue hümni tekkimiseni mitteametlikuks hümniks. Ja lõpetan võib-olla siin kohas sellega, et nende uute poiste hulgas, kes tema juurde tulid oli 1811 tuntud tulevane helilooja Varlamov, kelle ta oma tiiva alla võttis, nii nagu teda võeti kunagi omakorda ja õpetati välja lagunemist saab pärast päris kuulus vene helilooja. Ja järjekordseks illustratsiooniks valisime Bortnanski kontsert sümfoonia kammerorkestrile. Ja seda esitab originaal instrumentidel tuntud kammeransambel varroko Me esitame teise osa sellest. Largeta. 1812 algab suur isamaasõda kus Napolion vallutab Moskva. Suur Prodiini lahing. Lõpuks saab Bonn lahti ja siis töötab. Partnanski kooslukovskiga Žukovski tekstile tuleb säärane patriootliku liikumise lainel. Üks teos, mille nimi on Piretsvastani Ruski Fuennof tähendab laulja vene sõdurite laagris isenda sel ajal juba 61 aastane. Ja sellest saab väga kuulus teos tähendab ka tema patriootlik liikumine. Ta on selleks ajaks juba täielik autoriteet. Ta on Venemaa nii muusika propageerija kui ka ütleme, selle nootide uurimiseks teinud ühte teist, algatanud selle, ta on sümfoonilised teosed loonud ja ta tutvustab Euroopa muusikat. Ühesõnaga sellel ajal ei ole temast kuulsamat meest enam muusika vallas Venemaal olemas. Ja nüüd lõpetuseks tahaks tema kõige kuulsama asja esitada Herruubite laul number seitse, ta oli neid loonud üks kümmekond ja see number seitse vapustas maailma. Ja sellega sai ta väljaspool Venemaad väga kuul kuulsaks. Seda esitab vabariiklik akadeemiline Vene koorikapell Jürlovi juhatusele.