Tol ajal ei olnud see, kes võõra pilli järgi tantsivaid käinud, mis läks halvasti, olin miinus kõik mõttetunal, eks näis, tundsin, elu muutub põrguks puu või üles mälu mõistmata rõdu ellu, tulid sa sellest hetkest elada. Ja, ja ei saa. Joogi neetud. Kuivuga. See on ansambel quick start ja kes lugu ei mäletaks või ei teaks vaieldamatult üheksat 10.-te aastate üks teema lugudest, et mitte öelda hümnidest meie koduses popmuusikas ja viib meid teema juurde, mille juhatasime sisse eile ja millega kuulda raadios Raadio kahes Eesti muusika nädalal tegeleb jõudumööda reedeni välja kella tagasi keeramine mingis mõttes me tuletame meelde Eesti muusikaäriga seotud pikantseid juhtumeid ja et seda teha, olen ma endale ühe külalise palunud. Täna on selleks meheks, Auris Rätsep, tere tulemast Tauris. Tervitan kõiki häid raadiokuulajad ja võin omalt poolt öelda seda, et ma kujutan ette, et selle esimese avaloo stardikingituse kingituse tegemise ajal enamik tänaseid raadiokuulajaid olid alles nagu vanal ajal öeldi, viisaastaku plaanis. Auris Rätsep oli nendel aegadel, kui kui töö Quick Start selle albumi välja andis, olen loobuda sust proovinud. 1995 plaadifirma i tempot, juht ja Auris on otseselt või kaudselt siis süüdi, et see plaat ilmus lisaks veel kuhjade, kümnete kaupa eesti muusikat. Aiden pott läks hingusele, mis aastal? Hayden Battle? Pidulike matustega Estonia kontserdisaali Talvajasingusele 10 aastat umbes 10 aastat ma täpselt seda aastaarvu ei mäletagi peale peale selle plaadi ilmumist kusagil 2000 2000 kopikatega, nagu öeldakse, 2000 võib-olla neli või viis või kuskil seal. Mis asjaoludel sina Auris sattusite, selle liini juurde sattusid välja andma eesti muusikat. Aga kõik oli tegelikult puhas juhus, et meil oli tol ajal populaarses kontorikontorimajas kõige populaarsem kontormaja tol ajal oli Pirita hotell, kus siis toad, toad olid firmadele välja renditud büroodesse, kontoritesse, kuna kontoripindasid Tallinnas tol ajal väga napis, meil oli seal reklaamifirmale, mil mille nimi oli top meedia top meedia, tegutsen siis reklaamivaldkonnas, valmistas reklaame ja lõi klientidele reklaamikampaaniaid, siis puht juhus viis mind kokku, Alar Kotkas ega kes otsis endale stuudio ruume, et kus kohas siis muusikat salvestada ja tekkis mõte, et noh, miks mitte et kuna, kuna selles kontorimajas seal Pirita hotellis oli tube saadaval, siis meie reklaamifirma kõrvaltuppa saigi renditud väikene, renditud ja ehitatud siis välja väikene stuudioruum, et Piero laulis tegelikult duširuumis duširuumis oli siis tehtud laulu laulutuba ja, ja salvestusruum oli siis nagu hotellid on paika. Ja, ja niimoodi niimoodi see stuudioruum sinna Pirita hotelli 94. aastal asutatud saia, ega tegelikult kõik see kõik see koostöö algus oligi nagu sedavõrd hästi juhuslik, et mina olin puutunud mingil määral kokku äri ehk siis ettevõtlusega ja Kotkas-Paulus Laisaar olidele kõvad muusikatootjad ja, ja niimoodi me selle neljase neljase tiimi neljase tiimi omal ajal lõime ja ja tõepoolest siis esimene plaat, mis ilmavalgust nägi, oli oli, olen loobuda sust proovinud. Ja inimesed, kes seda plaati on näinud, et eks ole ka saanud nagu selliseks teatud mõttes nagu verstapostiks plaatidele, logode panekule, reklaami müügil, et kes seda plaati näinud on, siis need teavad, et selle plaadi esikaane peal on sinine long dringi purk ja kui plaat lahti teha, sest seal sees on vasakul pool, on ikka logosid päris ohtralt ja täiesti lugupeetud ettevõtete logosid pankadest kuni muude toetajateni välja, nii et see oli esimene selline, noh, ma võin julgelt öelda, et esimene nagu päris päris päris nagu äri äriprojekti ja noh, kes, kes siis. Eesti tuntud produtsent Alar Kotkas teaks tema piinlikus täpsuses ja õli nõudlikkuses, et ma mäletan, tol ajal oli ka selline episood, et kotkas nõudis, et CD-plaate tol ajal või müüdud üldse ja see oli täiesti uus ja tulevikunähtused. Kassetid olid nagu põhiline äri ja mäletame, et kotkas, nõudlus, et kõik peab olema tehtud viimase peale toodetud hästi kvaliteetselt, nii nagu muusika, iga pakend, nii need kassetid ise, siis me tellisime kassetid ka Soomest, need olid tollal erakordsed valge ümbrisega ja musta mingi raud rauarauda sisaldava lindiga. Kõik oli nii-öelda mega giga super-hüpernii sisu kui vorm ja, ja see projekt muidugi majanduslikult osutus väga edukaks, nii et olen loobuda sust proovinud tšuktši stardi esimene plaat kataloogi numbriga bot 1001 oli, oli tõeliselt edukas projekt ja ja siis ma selle reklaami business i kõrvalt hakkasin vaatama, et ohvet et kassetid, plaadid müüvad ju tegelikult päris hästi, et miks mitte, miks mitte tõsisemalt selle valdkonnaga tegeleda. Ja sealt see lumepall siis veerema läks, nii et algus oli juhuslik ja sealt läks kõik edasi. Sa said jõukaks kiiresti. Ma võin öelda, et ma ei saanud selle äriga mitte kunagi jõukaks tegelikult kõik, mis me teenisime väga-väga vingete ja heade ja suurte müügiprojektidega, Me kõik rei investeerisime uuesti samasse ärisse ja ma võin nii-öelda nendele inimestele, kes ei ole selle ettevõtlusega kokku puutunud, et see väline glamuur ja sära kõik, mis selle sellise muusika soovisin juures käib, et see teinekord võib olla puhtalt puhtalt nagu näiline, et et Eestis selles äris isegi tol ajal mingeid mega gigasummasid liikunud täna tänasest päevast ei maksnud üldse enam rääkida, et kõik, mis me nagu teenisime, teenisime hästi, see sai uuesti ümber investeeritud uutesse projektidesse. Ja rusikareegel oli see, et ikkagi iga selline noh, ütleme, et kui iga viies projekt nagu mõjus väga hästi, et siis oli, oli nagu väga, väga, väga hea saavutus, aga see tähendab seda, et ülejäänud neli projekti tuli nagu mingitest rahadest ka nagu ära toota. Et eks ta niisugune katse-eksituse meetod ja kompamine oli, et ja see muidugi muutus, muutis selle äri alati põnevaks, uueks ja huvitavaks, sest iga päev olid uued artistid, uued projektid käsil. Et jah, tuleb tõde tunnistada, et ega, ega nagu rikkaks ei õnnestunud, isegi mitte Eesti mõistes ei õnnestunud selle äriga saada, aga need 10 aastat olid väga-väga põnevad, väga huvitavad ja, ja julgen kasutada sõna väga meeleolu. Kirjelda seda konkurentsisituatsiooni tookord 90.-te keskel, siis kui Aiden pottärisse sööstis. Päris esimesed ei olnud, sellepärast et Valmis jõudis välja anda vahetult tüdrukuid stardi eel džämmi esimese plaadi, mis, ma kujutan ette ajastul närvi tookord suhteliselt mustaks, sellepärast et Quick Starti peeti ikkagi lipulaevaks džämmi mingis mõttes. Ma ei oska öelda, kas just jäljendajaks, aga, aga no vähemalt ajas sama rida jõudis teist natukene ette ja ja kogumikku sarjas, mis sinu moodi oli suvehitt sügiseti ja nii edasi. Selles liinis jõudis Ooka rekordset sarjaga eesti hitt. Siinkohal pean pea Sten Teppanit tõepoolest kiitma, et et tegemist on saatejuhiga nagu hea raadiokuulaja võib ka praegu kuulata, kes, kes mäletab ajalugu väga hästi ja täpselt kõik see niimoodi oligi, et minul võib-olla see närv nii väga mustaks läinudki selle džämmi ja tuumikstardi nii-öelda plaadivaras, kumb, kumb plaat või projekt nagu varem välja tuleb, et minul närv nagu selle peale väga mustaks läinud, aga aga kotkas oli ikka päris närvis küll, et tegelikult oli, oli eesmärk ikkagi omaette olla esimene olla suurim, olla parim tol ajal, ambitsioonid olid ikkagi noh, ütleme siis tärkamas Eesti muusika Business siis nagu selles mõttes väga kõvad. Ja tõepoolest jah, džämmi jõudis selle oma oma nii-öelda diskotümpsu plaadiga võib selle kohta niimoodi öelda, nagu tol ajal öeldi, jõudis, jõudis ennem ennem ehk varem välja ja nagu ma enne ütlesin, siis tegelikult plaatidest oli asi kaugele, et müüdi müüdi ikkagi Emsiisi ehk siis helikassette põhiliselt ja see plaadi tiraaž on, mäletan selle tuubi stardi esimese plaadi puhul oli ka seal vist pelgalt pelgalt 1000 tükki ja tegelikult me nägime kurja vaeva, et seda tuhandet plaati nagu realiseerida. Aga aga sellest sellest ka tegelikult tollest ajajärgust hakkas ka plaadimüük väga jõudsasti hoogsas Eestis arenema. Ja hiljem Ma mäletan, järgmised projektid, mis tulid ka juba samal aastal järgmisel aastal, sisuplaatide tiraažid hakkasid kenasti tõusma, aga seevastu muidugi kasseti müüdi tonnide tonnide viisi, nii et kassett oli nagu see, mis tol ajal oli kõva sõna. Aga ma arvan, et mis oli nagu esimene nagu päris päris äri, millest on nagu vähe räägitud ja millest ka vähe teatakse. Nii nagu sellest Eesti muusika Businessi telgitagustest üldse avalikkus nagu teilt vähe teab. Esimene nagu päris äri, ma arvan, oli hoopiski aeg ei peatu. Kui ma õigesti mäletan, oli selline Viru tornis tehtud portreepilt kasseti peal mati luudega ja selle väljaandjaks oli minu minu mäletamist möödasalu muusik Madis Salum, äkki oli selline mees ja ma kahtlustan, mul ei ole õnnestunud temaga kunagi rääkida. Aga nii palju, kui ma olen nagu asja uurinud ja tol ajal ka kokku puutunud, siis ma kahtlustan, et, et see, mida korda saatsid omal ajal truubik starte tšemm oma esimestele ja õigemini siis kassetid, iraažidega, soli, absoluutne poisikene ja könn võrreldes sellega, mida Madis Salum tegelikult müüs Mati Nuude esimest kassetti, et ma olen kuulnud kosmilisi absoluutselt kättesaamatuid arve, aga seda peaks muidugi tegija enda käest küsima. Raadio kahes külas Auris Rätsep. Me räägime plaaditööstusest muusikaärist Eestis viimase 15 20 aasta jooksul. Hayden potil on selles oma väga-väga suur roll mängida olnud. Aga enne nüüd, kui Aurisega jätkame, on ette mängida üks kurioosum. Ütelda vaat et skandaalsem lugu eesti muusikas viimase paarikümne aasta jooksul, kui Eestisse tõi oma nina ja tegemised Mike Emelay. Ma arvan, et kui too quick start fenomeni hoolimata sellest, et aega on väga palju mööda läinud, me eestlastele üldiselt vaata, ma ei pea noh, nimi ikka on tuttav ka nooremale generatsioonile, ma loodan siis Mike Emelayga võib natuke üheteistmoodi see lugu olla ja kes ei ole iial seda nime kuulnud ja nägu sinna juurde ka ette ei suuda kujutada, siis siis Eestisse jõudis segastel asjaoludel mustanahaline mees. Ma täpselt ei teagi, kuhu tema juured seal Aafrikas viia võivad või viisid äkiliselt Nigeeria või oli see doktor Albany teema, mul võivad vabalt sassi minna, aga tuli eksootiline mees ja eestid vaevas või kiusas tollal tõesti doktor Albany vaimustas Rootsist mäletate see hambaarst lauludega hello aafrika ja sing, halleluuja, it's my life. Ja ma kahtlustan, et selles vaimus sai Maike Eestis soodsa positsiooni, et midagi taolist siin korraldada ja segastel asjaoludel Auris oled sina seotud tema muusika avaldamisega Eestis. Nonii. Meil oli tol ajal Tondi elektroonikamajas Hardi Volmeri poolt väga vingelt kujundatud ka päris päris selline plaadifirmasugune, šeff, suur kontor ja päris palju töötajaid ja ma mäletan Ühel kenal päeval siis keegi Uuno raadiodiskor, minu meelest kui mu mälu mind ei peta, vedas kättpidi meil uksest sisse täiesti tumeda tumeda mehe, kellel oli plaadi peal kaasas üpris korralikult produtseeritud erinevad erinevad laulukesed, mida siis mees oli sisse laulnud, aga tegelikult olid need korralikult tehtud lood ja mees oli sinna juurde suutnud välja mõelda ka päris hea legendi. Legend pajatas meile siis seda ehk siis Eesti inimestele, et et tema kui Mike Genelay on pärit tõepoolest Nigeeriast ja doktor halvaniga samast külast ja vähe sellest, et mees on saabunud Eestisse nüüd jäädavalt oma juuri juuri otsima, nagu hästi mäletame ja põhiline juuri otsima saame, saabus Eestisse figuuri otsima ja, ja ühtlasi, kui mu mälu mind ei peta, siis kas ta mitte kai ei õppinud vähemalt jutu järgi vist vastus ka Tartu Ülikooli ja Tartus olid üpriski kõva tegija, ma mäletan hiljem, kui need grupid ja tšikid kestaga ringi hängisin, selliseid mööda klubisid ja kellega ma videosid tegime. Need tublid ja toredad Tartu inimesed, nemad olidki kõik, see oli selline Tartu koolkond, kes järgnes venelaile ustavate ümbritena igale poole, kuhu imela läks. Ma ei ole Youtube'i kontrollinud, aga vaadake igaks juhuks järgi, lööge maik Emelay sisse, äkki saate mõne tolleaegse video kätte? Ma usun, et paar videot peaks peaks kindlasti olema, et ma isegi mõnikord, kui, kui, kui nagu tahan, et nägu naerul lähedased hea tuju tuleb, siis tasub kindlasti vaadata. Kui kaugele ta selle oma eesti vallutamisega jõudis, ta oli minu meelest ka pealtnägija saates kangelane ja sinna niisama juhuslikud tegelased ei satavat, oli ta siis oli ta siis täht ka natukenegi. No mine sa tea, kuidas need asjad nagu tal täpselt planeeritud olid, aga kukkus igal juhul välja niimoodi, et temast sai igal juhul Eesti mastaabis väga-väga vinge popstaar tema plaadid ja kassetid küll omavahel öeldes, ma võin öelda, et ei müünud absoluutselt või müünud eriti mitte midagi, aga paar hitti, paar raadiohiti sealt siiski tõusis sedasama Elaikvodžibüüdiumi oli ju tegelikult kõva lugu ja, ja pärast pärast minu meelest üks üksit oli isegi veel mida ei saa ka paljude teiste artistide kohta öeldud paljude artistide omapärast esimest hitti, raadio, ehiti, surevadki, et noh, see, see, ütleme, artistid pool oli üks pool ja, ja kõige kõvem enda austaja. No kahtlemata nii nagu artist peabki olema, oli Maikena lai, oli Maikenela ise, aga see, see igasugune narkosmugeldamise, mille eest kaheksa Tartu vanglas kinni istunud ja ma olen teda ise käinud seal Tartu vanglas vaatamas. Et, et see, see smugeldamise ja see, see äri, et noh, jäägu see tema südametunnistusele, et kas see, kas see nii-öelda muusika muusika tegemine oli kõik fassaad või mitte, aga igal juhul ta tegi seda, ta tegi seda nagu väga-väga osavalt ja väga veenvalt, nii et et eestlastel ei olnud kahtlustki, et Eestimaal on saabunud meie oma. Mike Emelaile edu soovides, kus iganes ta moega praegu veedab, loodetavasti läheb tal paremini, kui, kui siin vahepeal räägime veel Hayden potiga seotud kaubamärkidest ja tegemistest. Sa jõudsid välja anda kah kogumiku sarja või, või ütleme natukene nad erinevad, üks oli siis see suve ja talve ja sügishittide sari, aga teine, millest ma enne tahaks rääkida, oli kutse tantsule. Põhiliselt vist vanemale generatsioonile suunatud värk, kus peategelasteks olidki Mati Nuude, Voldemar Kuslap. Aga, aga müüs hästi, ma arvan, eks. Jah, aga tegelikult see äriplaan, ärimudel oli nagu lihtne, et kui on teada, et millised sihtrühmad muusikat Eestis tol ajal tarbisid ja tarbivad tegelikult tänaseni siis väga, väga nagu jämedalt või robustselt võis jagada selle, selle sihtrühma või tarbijaskonna kaheksat, olid vanad, olid noored ja noortele tegime siis tõepoolest aastaaegade hiti nimelist sarja konkureerisime siis tol ajal okkamuusik okkamuusikafestivali sarjaga, mingi mingi aja kustus hiljem ära. See nende sari siis kutse tantsule sari oli jah, selline suur estraadisari, et samasse auku võiks, võiks, võiks öelda, et vist valmis on teinud raha paneb rattad käima Eesti kullafondi, nagu samasse auku on teinud samale sihtrühmale. See kutse tantsule sari oli, oli väga-väga edukas, julgen seda täiel rinnal ja, ja täie tõega tunnistada ja meie pürgimus oli see, et ükskõik mis plaat või mis projekt meil tol ajal teoks sai, ükskõik, mis plaat õnnestus välja anda, siis iga asi pidi ikkagi reaalselt olema sündmus. Ehk need olid nagu need ajad alates 95.-st aastast alates sellesama tung stardi esimese plaadiga kuni meie Hayden porti tegevuse lõpetamiseni, kus iga projekt pidi olema reaalselt sündmus kahtlemata veidi olemas, aga meediasündmus sellepärast et meedia on ju see, mis lõpuks teeb nagu selle müügi müügiedu ja tutvustab rahvale nii, et sündmus ja sündmuse sündmus pidi olema iga plaat, mis välja tuli, seda ei saa täna mitte öelda praktiliselt enamiku selle, selle nii-öelda massi kohta, mida, mida ohjeldamatult kogustes müüki paisatakse, müüakse neid asju odavalt või kallilt, vähesed vähesed ja liiga vähesed projektid on, on nagu suured sündmused tol ajal niimoodi, et kui kutse tantsule plaat välja tuli, siis siis toimusid ikka korralikult presentatsioonid, meil oligi plaadifirmast kindel süsteem. Sõitsime läbi kõik kohalikud raadiod, eraldi inimene oli selleks tööle võetud. Suusaliidu hilisem president Jüri Järv oli see mees, kes sõitis oma autoga mööda Eestit ringi. Kindla graafiku alusel vedas popstaare mööda kohalikke raadiojaamasid mööda ajalehti, tehti promo lugusid, oli selline suur, suure vägev süsteem ja, ja see võimaldas meil teha reaalselt edukat toodangut. Hiljem, kui me selle Aiden poti Aiden poti ettevõtmise sulgesime, otsustasime ära müüa Doctenile, siis oleks dopteni ärimudel oli veidi veidi teistsugune, et sealt tuli juba nii palju plaate järjest välja ka selles kutse tantsule sarjas, et noh, seal ei olnud enam plaadifirmale, meestel ei olnud füüsiliselt aegagi enam sündmuseks vormistada ühtegi uut välja tulevad plaati, nii et meie, meie jaoks on tähtis see, et plaadid näevad head välja, plaadid oleksid oma sihtrühmale tehtud väga korraliku sisuga sisuga olema, korralik vorm peab olema korralike korralik promo ja meediasündmus ja kisa-kära peab käima asja ümber, et siis siis oli projekt alati edukas. No üks asi on see, et sina olid plaadifirma juht, aga, aga tookord olid hästi moodsad ja populaarsed kõikvõimalikud tuurideks Kayden poti all olevat esinejad pandi kokku, saadeti suveks Eestimaalavadele ja rahvast oli meeletult. Seda aega meenutades oli sul probleeme ka, kas, kas noh, nii-öelda üle käteminemist või või seda lõbusa elu nautimist tuli ette või sinul oma artistidega seda probleemi ei olnud, et keegi kusagil oleks hotelli läinud ja jäänudki ja siis otsi taga ja, ja mida iganes sinna juurde. Noortemate artistidega nende suvest suveni tuuridega selliseid probleeme küll ei meenu, sellepärast et esiteks tuuride peaprodutsent Alar Kotkas tol ajal, kes teatavasti teatavasti on ka ise täiskarsklane, selline ütleme, heas mõttes kuri inimene. Et kesse Kotkase korraldatultuuridel siis ikkagi nii väga julges mingeid tina panna või pidu panna, et seal nagu mingit sellist tingel tangelitega vigurit ei vigurit ei toimunud, küll aga võin öelda, et äärmiselt meeleolukad olid erinevad estraadikavade estraadikontserdid, millega ma sõitsin mööda Eestit ringi, et mis värvi on armastus. Kaubamärk, millega me tegime vist kaks aastat ja kaks hooaega tegime suurt tuuri mööda Eestit, et see on niimoodi, et seal juhtus nii mõndagi, oli väga lõbus, väga lõbus, seal pandi ka selle sõna väga heas tähenduses, pandi ikka korralikult pidu oli endal lahe olla, oli publikul lahe olla ja publik tunnetab seal alati ära, et kui, kui see, kui see seltskond, kes sulle lavalt midagi pakkumas on, kui nad elavad ja toimetavad omavaheline kui hästi kokku, siis need, mis härn, armastus, tuuri kontserdid olid alati äärmiselt meeleolukad estraadikavad enne kontserdi ajal, kui ka pärast pärast kontserti. Aga nüüd, kus on kõvasti aega mööda läinud ja asjad on saanud settida, siis eksprompt küsimuse peale tuleb sulle meelde, mis sind kõige rohkem üritas või, või kõige rohkem rõõmustas kaks asja tookord seda plaadiäri ajades, esinejatega suheldes asju korraldades, mis need võisid olla negatiivses positiivses mõttes. Käivitavad jõud, et ikka tõesti nagu pudistatud. Kõrgeks noh, sellist mingit väga ärritovi nagu momenti olnud, mind on mõnikord panud lihtsalt imestama see, et kui lühikene, nagu inimeste mälu, et hästi palju on selliseid artiste olnud tegelikult täna ka väga lugupeetud artiste on siin olnud Mait Maltis ja Erich Krieger ja Tõnu Aare, kellega on olnud rõõm väga professionaalset koostööd teha ja need artistid on olnud ka selliseid, kes keda nõnda neist on õnnestunud Soomest siia Eestisse tagasi meelitada, aktiivselt bändi ja, ja artisti elu elama ja mõne mõnda neist on õnnestunud laevalt siia tagasi meelitada ja veenma Eesti Eestis nii-öelda muusikat tegema ja ja noh, riigi puhul näiteks oli see, ma mäletan, et kuidas me tegime põgenema tulenevalt plaati, siis krigerile on selline teatavasti oma on selline no kerge selline kiiksuga kriigeri lugude luul vanadel vanadel Grigori plaatidele, et noh, osad inimesed ei saanud üldse arugi, mis muusika see niisugune on ja ja noh, teatakse küll seda laulad hullud naised ja see on võib-olla kõige tuntum lugu tema nii-öelda vanadest aegadest, aga tegelikult oli ta väga omapärane repertuaar, mis tegelikult suurele nagu laiale rahvahulgale üldse peale läinud ja ma mäletan, et selle põgenevad unenäod plaadi puhul, kui me istusime meil plaadifirma kontoris, siis me tegime kriigeriga sellist diili, et nii eris ütleme niimoodi, et teeme sellise kokkuleppe, et sina tohid plaadile panna kaks oma oma lugu, mida sina tahad valida oma nii-öelda maitse järgi. Aga kõik ülejäänud lood paneme meie sellepärast, et me teadsime nagu väga hästi, mis läheb nagu rahvale peale ja see põgenevad unenäod, plaat, krigeri, kutse tantsude sarjas, plaat osutus taaskord väga, väga nagu menukaks, aga midagi sellist, mis nagu oleks väga meelehärmi valmistanud. Ma ei suudagi nagu meenutada, võib-olla see teatud mõttes nagu selline lühikese mälu, millest juttu alustasin ka lühikese mälu nagu tänamatust on mind pannud nagu imestama, et sa oled nagu inimesed toonud areenile tagasi, teinud nendega head koostööd, promovad Bushinud neid, see on olnud vastastikused, väga hea klapp ja koostöö ja läheb mingi paar-kolm aastat mööda ja kui sa kutsud, et kuule, et ole hea mees, tule, saad sa tule bändiga või tule esinenud natukene, siis pannakse sulle täie rauaga, mingisugune niisugune isegi turuhinnast kehtivindiaid küll sellel vennal pappi on, et las see vana nagu maksab täie rauaga, et no vot selline nüansid nagu väiksed olnud, aga mingit sellist, et mingit kibestumist või kurjust või mingit viha kellegi vastu või mingeid episoode sellisest plaadifirma perioodist küll küll ei mäleta, ka ei oska nagu esile tuua, et kõik on tegelikult olnud väga kena ja väga meeleolukas, väga hoogne ja need 10 aastat ma võin öelda, et need möödusid nagu linnutiivul. Raadio kahes on külas Auris Rätsep. Me jätkame kohe pärast seda, kui kuulatud taas üks lugudest, mille väljaandjaks Auris saab plaadifirmaga Aiden bot. Omal ajal oli raadio kahes esineb Maarja-Liis veel nendel aegadel, kui ta vist lausa teismeline oli. See on kohtumine. Ilusaid tüdrukuid, kes muuhulgas ka laulda oskasid, oli Aiden potifirmamärgi all mitmeid. Üks nendest, Maarja-Liis ja see oli kohtumine kogumikult. Suvehitt 1995. Stuudios on Auris Rätsep, meenutame veel natukene aegu, mis eesti muusikas olnud ja, ja läbi plaadi väljaandja silmade, kelleks Auris tookord oli. Need üks asi, mis Aiden potimärgiga seoses mulle meelde jäänud on, on igasugused koos tekstid, sündisid need siis tuuri tarvis või plaatide tarvis, seda saate kohe täpsustada. Aga ikka igasuguseid kombinatsioone sattus stuudiosse näiteks siinsamas kogumiku peal suvehitt 95 too quick start koos Kuldse Trio Nänsija Musta Kuuga, siis ma mäletan isegi jõuluhitt ilmuse, kui, kui lumes sahisevad noored inimesed, Hedvig Hanson, Pearu Paulus, Mart Mardisalu ja Maarja-Liis oma asja ajasite, et kelle peas sellised ideed küpsesid, kas sina käisid neid välja, käskisid kotkasel ära korraldada või, või see loominguline asi oligi puhtalt nagu nende teema. Mis puudutab. Kotkas-Paulus Laisaarega koostööd siis kõik, mis nagu looming oli, oli puhtalt nende teema, et mind sellesse ühendatud ja polnud ka asja, sest mina olin nagu selline noh, võib olla rahaline või äriline äriline vormistaja, nende, nende plaatide, projektide ja, ja tuuridega koostöös. Et looming tuli ikka puhtalt loominguliste meeste poolt. Aga tol ajal oli, eks ole ka tänapäeval niimoodi, et on ju mingi käputäis nii-öelda selliseid top või ütleme, tipp tipp-produtsent tol ajal, kes sellist halvustavalt nimelt nimetati, seda küll päkapikudisko-ks, aga aga tolle ajas eesti uuema aja nii-öelda popmuusikat ja tantsumuusikat, kes provotseerisid, oli ju teada, et Margus turul oli seal kuldne Trio oja ja Must Kuu oli, oli Margus Turu nii-öelda kamandada ja, ja Ivar männikul oli, oli mitu-mitu kena tütarlaste bändi ja kolkas paugus, laisaarel oli ühte koma teist ja valmis oli, oli ühte koma teist, nii et seltskonnad, produtsentide seltskonnad ja produtsendid, oled teada, kellel midagi pakkuda oli ja eks siis selle vahel prooviti kombineerida äriliste eesmärkide saavutamiseks. Lepiti kokku, et kelle lood lähevad mingite kogumike peale ja kui need lugusid piisavalt palju Bushiti erinevate kogumike peale ka sellepärast ka see aasta aastaaegade hitikogumik oli nagu hea, et ta tuli ju tegelikult viis korda aastas, et on küll neli aastaaega, aga kõige rohkem müüs alati sedasama jõuluhitt, eks ju, mis ei olnud üldse üldse nagu aasta aia aasta aiakogumik ja kui, kui aasta ringi ikkagi ütleme, sügisest kevadeni õnnestus seal promoda ja pushida teatud artiste nende hitiplaatide peal, siis ka sealt pandi see seltskond hiljem kokku, kellega siis konkreetselt mingile tuurile ning edukas tuuri kaubamärk oli meil omal ajal näiteks suvest suveni, et selline selline tuur nagu väga hästi ja noh, täna, kellest on teenimatult vähe olnud juttu ja kes ka täna tegelikult esineb kui hästi-hästi paluda ja kui hästi osata paluda meil ka paar aastat tagasi alles siin grilvestil Türil esimees oli Läntsi, kes oli tegelikult ikkagi tolle tolle aja mõistes ikkagi Eestis absoluutne absoluutne megastaar. Nii et ehk siis omavahel lepiti kokku produtsentide vahel, et mida promotakse, mida pushitakse keskele tuura teeb ja eks ta niimoodi ärilistel kaalutlustel akustilistel kaalutlustel mõnikord Need projektid nagu kokku said nii plaadid kui ka tuurid ja ja noh, omal ajal oli niimoodi, et plaadimüük ja kassetimüük on ikka reaalne business. Ja tuuri tehti ka sellepärast, et plaati, kas kasseti nagu promoda, aga mingil mingil hetkel hakkas nagu see vaekauss kalduma rohkem. Just nimelt nende tuuride, tuuride ja avalike ürituste nagu äri, äri, kasukesed, plaadi-kassetimüügid vähenesid ja, ja samas võib-olla asutusele rohkemaks rohkemaks selles, et uurida, tuurida äri niimoodi, et üks nagu toetustest ja tegelikult eks see toetab täna 11 tuurid plaataja plaadid, tuure ja kontserte ja nii ja vastupidi ei terves terves maailmas. Nii et ega see Eestis Eestis kõik, mis Eestis on toimunud, on ju tegelikult kõik juba aastakümneid aastasadu juba varem kuskil välja mõeldud. No kui väga tahta niimoodi mõelda, siis saab öelda, et sina olid Nendest meestest eelpool nimetatud härraste kõrval, kes eesti rahvamuusikamaitse peedistamisega ikka korralikult vaeva nägi. Ütle, Auris oled sa mõelnud selle peale, miks tol kümnendil üheksakümnendatel kitarrid ja, ja ikka selline laiv koosseis peaaegu ära kadus, täitsa tagaplaanile jäi? Noh, eks ta on selline. Selline ütleme muusikamaitset trendide tõusude mõõnade teema ühtepidi aga aga mingi moment oli see, et et 94.-st aastast, kui tulisama Chami esimene plaat ja, ja 95 tuli kohe-kohe stuubik stardi esimene plaat, et siis oli selline noh, nii-öelda nälg oli sellise tol ajal küllaltki olematu uue nähtuse uue nähtuse vastu nagu Eesti Eesti disko, eesti tantsumuusika, eesti popmuusika, sellises nii-öelda tümaka tümaka vormis võin seda väljendit täna täna kasutada. Et rahval oli nälg sellise asja vastu, seda nälga tuli rahuldada ja, ja ega seda naljakat oleks rahuldanud meie Kotkas-Paulus Laisaar, siis oleks seda rahuldanud ju keegi teine ja eks neid konkurente oli ju siin paljugi. Alati alati olid nad või konkurendid, aga väga paljudes episoodides oleme olnud koostööpartnereid ja siin tuleb veel kord hea hea sõnaga meenutada Margus Turu ja ja, ja Aarne Valmis, kes ka täna valmis, on ju täna tänagi veel tegija, eks ju. Ja muusikastiilid ja maitsed ikkagi aeg-ajalt aega sealt arenevad ja muutuvad ja käivad spiraali pidi niimoodi, et et ega, ega tegelikult jälle kui retro ajastavale tagasi tuled, siis needsamad vanad head tantsulood kas miksitakse ümber või tehakse mingis uues kuues või tehakse mingi traadibänd esitluses. Ega kõik, kõik see niimoodi spiraali pidi spiraali pidi kulgeb ja raadi vahel tegelikult ajalooliselt olnud väga tähtis roll Eesti popmuusika tutvustamisele üldse, et kui me meenutame 10 aasta taguseid 10 aasta taguseid aegu, siis kaks sellist, ütleme popmuusika propaganda kunni ma võiksin vabalt niimoodi nimetada on ikkagi Roosilehte Rannamäe oli selline hea tandem raadiovahesid. Et kui roosilehe saada ikkagi kell 11 algas, vist oli tööpäeviti siis kui sinu lugu või sinu plaati või sinuga ühte intervjuud, mis seal saates tunni jooksul tehti, mida Roosileht tegi, kui seda lugu või, või plaati või intervjuud seal saates ei olnud, sind ei olnud sisuliselt olemaski ja samad väljas ka pärastlõunase Märt Rannamäe saate kohta. Ma mäletan, et noh, et et kui sa ikka Roosilehe Rannamäe saates olid reaalselt eetris reaalselt esindatud, siis võis ikkagi arvata, et sind saadab edu. Ja sellised ajad on tõepoolest Eesti raadiomaastikul olnud ja ja, ja päris huvitav. Selle jutuajamise kokkuvõtteks hakkab mängima veel üks sinu omaaegsetest artistidest, kelle kohta sa ütlesid, kuidas sa need kõlasid. See kõlas niimoodi, et teda teda on kahtlemata hea kuulata ja mõnus kuulata ja mõningatel pidudel ma olen teda isegi isegi hea meelega kasutanud, ei mänginud, aga veel parem, kui seda vaadata, vaadata, saada, videotanud, karm videod on olnud väga nauditavad, nii et ma ei tea, kas Youtube'is üleval on, aga, aga, aga võtke ja vaadake ja ma saan aru, et jutt käib ansamblist Best Before. Heabesbefoor võtab selle intervjuu kokku, ma armastan luuserit, Auris Rätsep oli meil külas, Auris aitäh tulemast, nutad natukene taga ka neid aegu või, või on ikka igavik, sa ei mõtle enam selle peale kunagi. Ei nuta tagasi sellepärast, et tervis ei peaks vastu. Sellepärast müüsid sa ära muuhulgas ka sellepärast, et ega ütleme niimoodi, et maksan ikkagi ka piiratud võimetega ja eks rokenroll ja suu Business on, on selline, nagu ta on. See oli lepingutesse sisse kirjutatud. Nii ta oli, jah, aitäh veel kord tulemast.