Tänane saade vestlusi kultuurist on pühendatud föder eksopeni 200. sünniaastapäeva tähistamisele Varssavis. Nende ettevõtmiste korraldajaks on olnud Poola föderiksopääni Instituut institutsioon, mille tegevus sai alguse aastal 2001 ja selle taga on Poola vabariigi valitsuse otsus eelloona vaid niipalju öelda, et 1910. aastal, mille oleks võinud tähistada šopääni sajandat sünniaastapäeva, oli Poola poliitiline olukord selline. Šopääni sünnipäeva tähistati Vaidulvovis, kus pidas väga innuka kõne Hiinas. Verski šopääni sajandat surma-aastapäeva tähistamine langes 1949.-sse aastasse. Nii oli see siis vaipa paar aastat pärast teist maailmasõda ning Poola tegeles riigi ülesehitamisega. Küll aga jätkati šopäening konkursside korraldamist. 1960. aastal, mil tähistati helilooja 100 viiekümnendat sünniaastapäeva, toimus Varssavis ka juba esimene šotaani loomingule pühendatud tud konverents, mille algatajaks oli pooloshopaania Akadeemia eesotsas professor Irina Dowskaga, kes korraldas ka järgmist konverentsi aastal 2003. Ja on olnud ka üks neid, kes on pidanud vajalikuks šopääni pärandile suurt tähelepanu pöörata. Schopeni instituudi tegevus hetkel keskendub šotaani pärandi hoidmisele säilitamisele ja hetkel tegutseb, pani instituudi juba ka šabani muuseumi vastas asuvas hoones, mis valmis Schopeni 200.-ks sünniaastapäevaks ja samuti valmis ka uus kontseptsioon shopaania muuseumist pani instituut on korraldanud ka viimaste aastate jooksul mitmeid Chopini loomingule pühendatud festivale. Üheks selliseks on ka festival, mis kannab pealkirja šotaan ja Euroopa ja toimub ka sel aastal augustikuus. Šobeni muusika on ilmunud soprani Instituudi algatusel täiesti uues kontseptsioonis. Seda on esitatud ajastu pillidel Eraarile Ableyellil, kaasatud on ka ajastu pillidel mängivaid orkestreid kindlasti üheks stabiilsemaks koostööpartneriks on olnud 18. sajandi orkester ja nii ongi välja antud šotaani tervikteosed mängituna perioodi pillidel. Soprani sünnipäeva aegu toimus sünnipäeva kontsert, sari, mille kunstiliseks juhiks on olnud Stanislav Ližinski, kes lähtus Schopeni interpreteerivad valikul pianismi hetkeseisust ja teisele kohale jäid tema enda esteetilised eelistused. Üheks kriteeriumiks oli kindlasti ka see, et tuua Varssavisse šopääni sünnipäeva tähistamise aegu, ka neid pianist ja kes on läbi aegade olnud Chopini konkursi võitjad. Nii andsidki kontsert, et nädala jooksul nii rahval plehhatš Mariper, Raija pederandresseski, Ivoga Korealis, kärikaalson, Jevgeni disNikolai temidenko. Aga kaanesson, Köönerkerinkenner ja thank, thats, son ning suurepärase kontserdi andis ka Leif Ove Antslas ning kohale oli kutsutud ka jundi. Mõned ministrid andsid ka festivali jooksul intervjuusid ning neid ongi võimalik tänases saates kuulata. Üks põhjuseid, miks Lewinsky kutsus kohale väga erinevaid kaniste oli anda ka publikul endal võimalus mõtiskleda soprani interpretatsiooni üle ja leida igalühel enda tõde. Singel katkend Frederic Chopini fantaasiast A-duur Poola teemadele ja soleeriminasson köner mängib 18. sajandi orkester Franzbrüheni terrigeerimisel. Väga meeldejääva kontserdi andis ka Marbera ja šotaani loomingust kõlaseid ballaadas tuur, mõnede tüüdid, masurkad ja Noctornsis, Malias kärtso, E-duur ja see kõik kõrvuti Bahia Beethoveni loominguga. Marberaya kontserdi kavas olid kõrvuti Bachi peetvanyashopääni teosed ja see peegeldab tema kontseptsiooni ja nägemust šotaani loomingust ja teda mõjutanud heliloojatest. Braie leiab, et nende kolme helilooja vahel on sarnasusi. Me teame, et tõenäoliselt oli Bach, pani üks lemmikheliloojaid samuti kui Mozart ning teame, et Bachi teoste uurimisega tegeles shop põhjalikult. Ka olid tal Bachi mõlemad Haadeegaad kaasas viibides Lorcal ja tegelikult kuuleme me neid mõjutusi välja shopaani, muusikast, tema kontseptsioonist, kuidas ta kasutas kontrapunkti. Jälle tundub, et šopääni lordide tekkepõhjus peitub shopaania arusaamas kontrapunktist. Tõenäoliselt lähtub ta oma õpetaja Elsneri Viini traditsioonist. Schopeni suhet Beethoveni loomingusse oli võib-olla mõnevõrra komplits veeritum. Nii nagu ta sõnas veidi enne surmadele Kruaale, siis tekitab Beethoveni looming temas vastuolulisi tundeid. Kuid võib-olla oli see pigem temperamendi küsimus, sest šopääni on Beethoveni loomingut mõjutanud. On ühele oma lemmikõpilasele ka kinkinud väga kauni klaverikontserdi esitusest videole partituuri ja me leiame ka Schopeni leinamarsi sonaadist mõjutusi Beethoveni loomingust. Ka Schottanis Kertso olemas tuleneb Beethoveni loomingust ja tundub, et side nende kahe helilooja vahel on olemas. Avaldub kontrapunkti harmoonia käsitluses. Tegemist on puhta muusika, kus iga noot on oluline. Marbe raie on väga palju esitanud trykshopääni loomingut ja ta mõtiskleb jätkuvalt Schopeni loomingu üle. Sellest on saanud omamoodi kirg. Ta on mänginud Mosurkasid, ballaade, kontserte, tööde sonaate, kõike seda ei ole ta küll esitanud kontserdisaalides, talle tundub, et pianistina õpivad muusikat, shop plaanilt, kuidas laulda narratiiv edasi anda tantsulisust ja ka mitmekülgse poeesia olemast. Tundub, et pianistide jaoks on sopaan läbi aegade ulatuv õpetaja. Braie samas tunnistab, et Chaplini loomingut on küllaltki keeruline mõista. Ja see raskuspunkt ei peitu ainult selles, et Chapman kasutas oma loomingus poola rahvamuusikat. Rahvamuusikat on kasutanud väga paljud heliloojad, kuigi nad ei ole võib-olla jõudnud Chopini tasemele. Schopenn armastatud, kõikjal tema teoseid kontserdil esitades on igaühel tema loomingust omaette arusaam. Samas on tema muusika väga kergesti kuulatav. Selles on poeesiat, kirge, nostalgiat, kurbust ja rõõmu. Selliseid tunded on õnnestunud muusikas väljendada geniaalsetel heliloojatel, nagu Bach ja šopäen suutis seda Bachi tasemel. Nad mõistsid muusika olemust. Räni jaoks olid emotsioonid muusikas väga olulisel kohal, kuid ka ratsionaalsus on oluline. Oli haritud muusik tema õpetaja Poolas Elsner väärtustes Bachi loomingut. Teraie tõdeb, et kontrapunkt on muusikas kõige olulisem tunded on tähtsad, kuid tunnete väljendamiseks on vajalik kontrapunkt harmoonia ja ta hindab just šotaani, harmooniat ja treiali. Tundub, et shopaania Rubaato tuleneb muusikalistest põhjustest. Toonia tonaalne plaan tekitab Rovaata vajaduse ning selles väljendub muusikapingestatus. Shopaania oli eelkõige muusik, mitte kirjanik või poolakas. Robado olulisem põhjus peitub muusikas. Alles seejärel saab Taani Poola päritolus. Pereaia on šotaani ballaadidega tegeledes küll lugenud skeevitšip poeesiat ja mõistnud Poola eksiilis elajate tundeid, mida nad mõtlesid demokraatlikust ühendatud Poolast. Mulle tundub, et olulisim on siiski tegeleda šotaani muusika uurimisega. Ta ei ole leidnud väga head Schopeni biograafiat sest kui kuulata Tanja muusikat ja seda uurida, siis näeb ta enda ees väga vaprat ja tugevat isiksust. Ja kõik need teated, kuidas seal oli haige või närviline või nõrk tunduvad päraje jaoks küllaltki ebausutavad šotaani. Muusikas ta neid iseloomuomadusi ei kohta pere ja on väga palju tegelenud muusikaga ka omaaegse õpetaja Meczslav Hortšovski juures, kelle juures ta Ta õppis. Kaks aastat käis tema juures kodus tunde võtmas ja ta imetles väga Portšovski mängu, eriti Bachi interpretatsiooni. Raie sõnab, et Hortšovski enam väga loomulik robaata, samas seda rub vaadata ei osanud Hortšovski kasutada ränimuusikat esitades ning raie ei ole selle käsitlusega väga nõus. Kuid ta imetleb Hortšovskid nii inimesena kui muusikuna ja Hortšovski tegeles muusikaga pühendunult. Tal oli erakordne legaato. See oli väga erinev kogemus võrreldes Horowitz siga, kes tegeles kõlavärvidega ja vormidega suuremas plaanis Hortšovski kõneles motiivide omavahelistest seostest dema. Lääni esitus ei olnud võib-olla nii eepiline võrreldes kortoga. Hodžovski šotaanike esitlus seondub klassitsismiga teatav ilustamatus, austus, mis erineb väga sentimentaalse Stru paatost, mida šopääni interpreteerimisel tihti kuuleb ja mida ta ei pea õigeks lähenemiseks. Sest nagu ta juba Robada tuleneb muusikaliste sündmuste põhjustest. See ei ole sentimentaalne esitluskunst, kus on esikohal odavad efektid. Shop Meie robot on sügav. Selle abil püüab helilooja väljendada muusikapingestatus hoidžovski mängu nimeline tema tüüdid, kus on küll vigu ja ka tasakaal ei ole perfektne. Tegemist on siiski imelise kunstiga, sest ta tegeleb muusika põhiolemusega. Teiseks laia välja toob, on Moriitsi Rosenthal 1862. aastal Covid sündinud Poola pianist ja veel Toperaya välja 1882. aastal Krakowi lähistel sündinud finantsi Friidmanni ja demoshopeni Surkade interpretatsiooni samuti kuigi natsi andadererskit, kelle esitusest leidub väga häid mälestusi prio mõtisklenud. Miks tänapäeva pianistidel on nii palju küsimusi Schopeni muusika esitamisel ja üks põhjusi, mida Peraie oskab välja tuua, on see, et kui mõelda ka eelpool nimetatud Poola päritolu pianistide peale, kes teadsid oma emakeelt loomulikul moel, et üks põhjus võiks olla keeles ja küsimuses, kas pianist, kes tegeleb shopaania muusikaga, oskab sedagi? Kuulame siinkohal Marberaie õpetaja slov Hortšovsk esituses kõlavat Schopein Octurni esstuur. Kontserdil, mis toimus 26. veebruaril oli Varssavi filharmoonia lavale toodud ajalooline perioodi Pill Eraar, 1849.-st aastast. Sellel musitseerisid kolm pianisti Kevin Jenner, Nelson kääner ja Jaanus olenich ning ettekandele tulid kõik soprani teosed, mis on kirjutatud klaverile ja orkestrile ja koos pianistidega musitseeris 18. sajandi orkester Franzbrüheni dirigeerimisel. Argentiina päritolu pianist Nelson Kööner esitas kontserdil Shapääni varasemaid teoseid klaverile ja orkestrile ja see kava on ilmunud ka albumi, mis on pälvinud diapasoon toori ning sõnas, et teda inspireeris mängima Schopeni loomingutest perioodi pillidel Stanislav Lessinski ja tegelikult võttis tal mõnda aega, et harjuda selle ideega ning harjuda pärjati pillil mängimisega. Kas välispessa polidis? Sanker hindab kogemust, mängida Schopeni loomingut ka perioodi pillidel väga rikastavaks ja tema esimene kogemus leidis aset aastal 2005, nii et ta on nüüd viie aasta jooksul neid võimalusi veelgi kasutanud. Perioodi pillide kõlale väga eriline kvaliteet ja eripära ja soprani muusikat esitades ei ole siin võimalik kasutada ulatuslikku dünaamilist skaalat. Kasutusele tuleb võtta Ardiculatsioon ja sütitav sõrmetehnika, kuid ta on jõudnud perioodi pillidel mängimise kaudu lähemale Schopeni muusika olemusele ning näiteks esitades Noctorne perioodi pillil kõlavad nad palju kõrgemalt ja neis on palju rohkem voolavust. Koostööd 18. sajandi orkestri ning dirigent Franz Prüheniga hindab ta erakordseks. Tegemist on kammermuusikaga perekonnale. Sultani teosed, mis on kirjutatud klaverile ja orkestrile, me tavaliselt ju ei käsitle kammermuusikana, sest klaveripartii väga solistlikul positsioonil ja orkester teisejärguline, kuid 18. sajandi orkester mängib iga nooti erakordse tähelepanelikkuse ja mõistmisega ning tekitab tunde orkestripartii olulisusest ning see mõjub väga toetavana ka soolopartile. Idee tegeleda põhjalikumalt Taani varasta teostaga tuli loomulikult Klažinskilt. Köler rõõmustab tänu Lewinsky ideele on ta nüüd tegelenud kõikide šabani teostega, mis on kirjutatud klaverile ja orkestrile. Loomulikult oli ta varem lugematu arv kordi esitanud Cashaanid klaverikontserte kuid šopperi varaste teoste puhul alustas ta fantaasiaga Poola teemadel ning seejärel lähenes ka teistele pardituuridele ning on nüüd tulemusele äärmiselt õnnelik. Pani loomingu mõtestamisel on tema meelest vaja teada šopääni muusikalisi eelistusi ja tunnetada esteetikat. Šopäen on tema vanast rahvuslik helilooja ja ka interpreet peaks neid tundeid tabama kas teadmiste või intuitsiooni najal või mõlemad kaasates ning treenerina ja tundub, et ka temal on olemas kogemus rahvamuusikaga just selles osas, mis on olemas šopääni muusikas. Šotaanik klaverikontserte on perioodi pillidel koos Kaheksateistkümnenda sajandi orkestriga salvestanud tanklaid on Vietnami päritolu pianist, kes võitis šopääni konkursi 1980. aastal. Plaadistus, pälviska, diapasoon toorim ja koos Kaheksateistkümnenda sajandi orkestriga andis Londonis on ka kontserditurneel Schopeni sünnipäeva aegu Poola erinevates linnades ning ta astus üles ka esimesel märtsil toimunud pidulikul galakontserdil. Tang Grayson viitas esimese märtsi õhtul toimunud galakontserdile, kus ühe õhtu jooksul võimalik šopääni loomingut kuulata on nii perioodi pillidel kui ka kaasaegsetele instrumentidele tema jaoks. On perioode pillide kõla, võrreldav küünlavalgusajastuga ja kontserdi turne Poola Ärgemates linnades leidis väga head vastukajasonile. Tundub, et inimesi huvitab shop räniloomingu kõlapilt perioodi pillidel. Tank täis on ei ole just väga palju salvestanud ja tegemist on tema eelistusega, et miski ei suuda asendada kontserdi atmosfääri ja kõlapilti. Pani muusika on mõeldud kõlama intiimsest, sõprade ringis ja näib, nagu sa ei sobikski kõlama tänapäeva kolme-neljatuhandelise kohaga kontserdil. Võrreldes kaasaegsete instrumentidega onsoni sõnul igal perioodi klaveril omapära, omanäoline kõla ning hing teatud dimensioonist lähtudes. Kui rääkida šopääni muusikast võimaldab perioodil esile tuua dramaatilisi karaktereid. Kaasaegsel pildil on oht üle forsseerida. Reedi Pill võimaldab vabadust ja kaasaegsel pillil on võimalused, kui kasutada pedaali liiga palju, tekib vibratsioon ning lõhutakse muusika ilu. Kuid perioodi pilli pedaal on selge muusikaartikleid häiritud ja tuuakse esile šopääni poeesia deklareerimist. Tankrayson väljendas oma tänutunnet, et just tema oli üks nendest pianistidest kellel oli võimalus esineda šopääni sünniaastapäeva õhtul Kaala kontserdil. Ja kui mõelda ka sellele eelnenud kontserditurnee peale, siis rõhutab ta siinkohal inspiratsiooni, kohalolu ja rõõmu võtta osa suure helilooja pidulikul sünniaastapäeva tähistamisest. Esimesel märtsil andis Varssavis kontserdiga aastal 2000 šotaani konkursi võitnud jundi kelle jaoks konkursi võit tõi kaasa ka esimese plaadilepingu touch grammofoniga. Paani konkursi võitjana tunneb Julie ennast Varssavi saga õnnelikuna. Tema karjäär sai 10 aastat tagasi alguse just Chopini konkursi võiduga. See oli meeldejääv sündmus ja esimesel märtsil 200. sünniaastapäeva kontserdil esinedes tunneb ta ennast kõrvuti teiste suurepäraste pianistidega esinedes väga õnnelikuna. Jundi püüab šopääni loomingut esitleda vägal loomulikul moel ja täpselt samamoodi nagu 10 aasta eest jõuab shopaania muusika hinge. Tšubani looming on nooruslik, energiline, poeetiline ja kaunis. Juudikava šopääni sünnipäeva kontserdi aegu seondustema peagi ilmuva albumiga iie mai alguses kõlava šopperin oktuurnid sündi peab Nocturne šopääni loomingu olulisimaks ja väga armastatud osaks. Šopäen komponeeris neid terve elu vältel ja need peegeldavad erinevaid tundeid. Esimese märtsi kontserdil esitas šotaani varastada loomeperioodi teoseid. Näiteks on aktuuri number kaks, millel on imeilus meloodia ja mida on väga lihtne kuulata. Selgitab, et šopäänis sünnipäeva kontserdi kavavalik oli tema jaoks eriline kuna šopäen peegeldab nendes teostes tundeid, mis on ka jundil omased. Kuna Schopen oli nende kirjutamise aeg umbes sama vana kui hundi praegu. Nii ta tunnetab selle muusikaga teatavat lähedust ja ta on kavasse lisanud ka andandes peanoto ning Poloneesi. Sõnul on Schopeanipoloneesides olemas rahvuslik tunnetus, häroilisus nooruslikus Schottani iseloomulikult Polonesid väljendavad Poola rahvuslikke tundeid ning ta tunneb ka ise uhkust, et tal on võimalus neid teoseid. Ei tunne ärevust, esitades pääni loomingut Varssavis, Poola publiku ees, kes on niivõrd hästi šopäädi loominguga kursis. Ta tunneb ennast väga rahulikult ilmselt oma 10 aasta taguse võidu tõttu ja talle tundub, et poolakad võtavad teda väga hästi vastu. Talle meeldib Poolas kontserte anda ja talle tundub, et Chopini muusika on inimeste jaoks väga oluline. Schopeni sünnipäevasari algas rahvale lähedki kontserdiga järgmisel õhtul esines ka Ivopogareelis, kes on Varssavi publiku seas viimasel ajal tekitanud pigem küsimusi kui vastuseid. Ja seda just oma ajakäsitluse osas. Erinevate helinevate teostas jaga šopääni loomingut interpreteerides ja Poola raadio. Kolleegid küsisid kiiva Bogorealisi käest, et milline on see saladus, kuidas ta on püsinud muusika areenil niivõrd pika perioodi vältel. Ivogareerisi meelest on muusiku olulisim roll pühenduda instrumendile ja heliloojate loomingule kuid milline on siis interpreedi roll, kui kaugele võib ta helilooja partituuri käsitledes minna? Bogorelisi sõnul hoitakse heliloojate teoseid raamatukogudes ja interpreedi roll on muusika taas ellu äratada. Togorealisi interpretatsioon on väga vastuoluline ja tema kontserte kuulama. Kas on mõned publiku seas šokeeritud ja mõnede vaimustunud? Nõnda ongi küsimus, kas Bagoreeris püüab murda komponeerimise ja interpreteerimise reegleid? Puhur eelis on enda sõnul muusika suhtes väga aus ja püüab klaverivõimaluste piire laiendada, püüab tabada substantsi publikule piisab ka korrektselt partituuri esitamisest vastavalt heliloojat näpunäidetele. Kuid kas boor eelis tõepoolest järgib helilooja instruktsioone? Ta vastab, et jah, samas Bogoreilisi kahe aasta tagune kontserde Varssavis, mil tuli ette kanda Rahmaninovi teine klaverikontsert tekitas küsimuse, kas borealis pöörab tähelepanu Rahmaninovi mõtetele. Boworealisi sõnul ei ole tema Rahmaninovi interpretatsioon odav ja võrreldav kankaani või Broadway muusikaliga. Ta püüab oma mängus tabada Rahmaninovi muusika olemust, kuid vahetevahel tekitab borealisi interpretatsioon tunde, et tal on kunstnikuna, on teistsugune ajatunnetus. Sõnul on tal teistsugune kõlatunnetus, tema kõla on sügavam, kestvam, selles on rohkem varjundeid ning tal on vaja aega sellise kõla kujundamiseks kui tulles tagasi soprani juurde, mida ta püüab soprani loomingust esile tuua. Boga Realis meenutab šotlane esmakordselt oma muusikat Varssavis esitas ütles ta, et publik ei peaks kuulama mitte tema mängu, vaid tema muusikat ja sellest lähtub Gaborelis. Schumanni looming puudutab inimeste südameid kogu maailmas, seega ei saa olla ühte ainult Schopeni interpretatsiooniviisi ning on esitusi, mis suudavad silmas pidada šopääni heliloojana kui pianistina, sest nagu me teame, oli ta revolutsiooniline pianist ja uuenduslik helilooja Bagorealis peab ennast Vene pianistide koolkonna esindajaks, on, mida see võiks tähendada? Bogoreali eristab Vene koolkonda ning Nõukogude koolkonda ning ta ise peab ennast Peterburi koolkonna järeltulijaks, kuigi ta on ametlikult saanud hariduse Moskvas. Boworealis peab ennast Bethany õpilaste seitsmenda põlvkonna esindajaks ning helisti õpilaste viienda põlvkonna esindajaks. Tema enda õpetaja oli Aliisakeseratse ning tema õpetaja Peterburi konservatooriumis Niina Georgina. Pliškova Bogorey usub, et pianism on jätkuvas arengus ja kui Beethoven sellele ka aluse pani, siis list tekitas selles hoopis uue vaatenurga ning kapogorealis, olles 51 aastane, Arrab olevat õpilasseisuses. Schopeni. Festivali aegu toimus ajalooline sündmus, nimelt Ivoga Realis esitas 30 aastat pärast skandaalset, 1980. aastal toimuva šopääni konkurssi lõpuks ometi Varssavi publiku ees ka sapäänik klaverikontserti f-moll. Togorealisi hääles on ka 30 aastat hiljem tunda teatavat kibedust mille tõdeb, et pidi seda teost esitama Varssavis juba oktoobris 1980 kuid siis pälvis ta kommunistlike žüriiliikmetelt hinda. Null. Püüti muuta olematuks borealisi ülesastumist sellelt konkursil küll aga tema hinnangul kaotas ainult konkurss ise sedakaudu prestiiži borealisi tulevikuplaanides on uute teoste omandamine. Ta tegeleb Beethoveni happesse Nato sonaadiga ning valmistab etega šotaani loomingut, näiteks ka tema etüüdi hobus 10 ja 25 ning ka tegeleb šoppani e-moll kontserdiga. Siin kõlab näide Chopini loomingust. Esmalt esitab seda iva Baborelis Noctorn ess-duur. Tegemist on kontserdi salvestusega aastast 2005 piassensast ning seejärel kuulame sedasama teost ka Maria hua piires esituses. Esimesel märtsil, Rixopaania ametlikul sünnipäeval taasavati ka Schopeni muuseum Varssavis Ostrovski palees. Muuseumi renoveerimise teostas arhitekt Jaroslav Segoshi ja näitusedisainis itaalia arhitektide stuudio miljoreisser Vetta muuseum, ka kaasaegne, kaasatud on multimeediat ning föderiksopääni instituudi direktor Andres suvadki sõnul väljendab see tedre Instituudi filosoofiat luua emotsionaalne kontekst, mis tekitab inimestes tundeid mitte ainult näidata šopääni muuseumis, vaid pakkuda kuulamiseks ka tema muusikat. Sellepärast on nad ka korraldanud sünnipäeva, kontserdite sarja ja ka teisi festivale. Teder pani muuseumi kuraator Alissa knast rõhutas, et tegemist on muuseumiga, kus on silmas peetud üksikisikuid ja nende ideeks oli anda igale külastajale individuaalne kaart, mis võimaldab valida personaalset teed läbi muuseumi ja võimalik, et jätta ka vahele mõningaid ekspositsioone. Ta pani muuseumi võiks kirjeldada kui mängutoosi, kus igas nurgas võib leida soprani noote, kuulata tema muusikat, vaadelda fotosid tema elus. Ja seda kõike muinasjutulise atmosfääris. Siin nii peal oli võimalus külastada ka kolmandat, rahvusvaheliste šopääni muusikateadlaste konverentsi ja tegelikult oli seal väga palju põnevaid teemasid, mis võib olla küll klassikaraadio eetrisse tänasesse saatesse. Hästi ei taha enam mahtuda mainiks, vaid siinkohal, et loenguid pidasid nii professor Jelena Ponjatovski, kes toetas interpretatsiooni paljususe võimalust Helmut loossegi ülevaate Feliks mendasan Barthaldi kirjadest, kus oli juttu šopääni isikust ning kirjas Reiga mendasani arvamusi šampanja loomingust. Loomulikult sai väga palju informatsiooni sellest, kuidas Chopini looming on mõjutanud järeltulevate põlvede heliloojaid nii Poolas kui terves Euroopas. Ja väga huvitav oli kuulata ka Austraalia helilooja Shats Batman raekontseptsiooni kuidas Robbeni muusika listi kaudu mõjutanud Wagneri ning Mahleri dissonantsi käsitlust tänase saatel. Ma tahaks aga öelda, et see saade oleks valminud ilma Poola klassikaraadiotoika kolleegide toetuseta ning klassikaraadio tänab ka Poola suursaatkonda Eestis ning laamira paraska Petersoni tänase saate pani kokku Mirje Mändla.