Aga siis praegu on sõnana Indrek Grigori. Seina ääres ei tahtnud nagu ilma mikrofonid hüüda Katile, aga, aga minu meelest Rael nagu paluski nendele inimestele, kes vastavalt vastata viis nime. Ja ega seal ju tema on aga tegema, sa pidid talle saatma ainult viise. Kuidas aga mul, tähendab, ma mõtlesin selle sinul, 25 argumendi personal, tekkiski küsimus, et võib-olla tõesti, et kui ta sai nagu ainult 13 vastust, et äkki ta ei saanud kahtekümmend viite nime kokkugi nagu isegi nende 13 vastuse peale, et. See ei ole ka selge Kukkuda veel? Edetabelite koostamisest meil oli esimene käsi, oli Ants Juske. Et ma arvan, et rajal jätkas. Toppide koostamisel tere minu poolt on selles mõttes ma olen natukene nagu sellises otseses mõttes nagu suuvoodri positsiooni sealt tegelikult peaksin istuma Markus Toompere, aga paraku ei saanud tulla emas. Kõnelen tema sõnu. Maris maris jah, palusime siia esindama nagu mingit sihukest justkui justkui Tartu kodanikuvalvesektsiooni. Ja ma olen sihuke paari sõnal kujutas umbes etet, nüüd suudan teile siin esitada sellist noh, no teatri poliitpoliitkooli, Kultuurkapitali, Kultuuriministeeriumi eriversiooni, aga aga selleks mul kompetents puudub. Ja, ja ma tegelikult arvan, et ma isegi mitte ei pea olema või sellist kompetentsi, et et kui me siin koos nagu kurdame, kuidas meil ei ole kunstikriitikat, siis minust märksa nagu julmem probleem on see, et et meil ei ole sellist professionaalset kunstiajakirjandust, sest nii-öelda dokumendiregister, mida ma teile varsti näitan, siis on täiesti veendunud, et on terve suur hulk ajalehtede toimetusi, kas iga päev vaadatakse, mida huvitavat on sotsiaalministeeriumi, rahandusministeeriumi ja, ja nii edasi ministeeriumide dokumendiregistrite, seda, mis toimub, aga kõvert Kultuuriministeeriumi, noh kõigepealt no keda huvitab, eks ole, ja teiseks need summad, mis liiguvad, on nii väikesed, et noh, ei ületanud uudisekünnist. Nii et, et, et seni, kui kui, kui seda kuskil professionaalsel tasandil tehta, siis ainus viis Kultuuriministeeriumi tegevustest nagu mingisugustki ülevaadet saada on, on ise vaadata, huvitav, mis nad seal huvitavat teevad? Kõige lihtsam koht ongi siis Kultuuriministeeriumi nii-öelda koduleheküljelt vaadata, midagi huvitavat liigub ja esimene lihtne koht oleks näiteks samune uudiste riba, mis neil siin esileebel on. Ja kui meil on täna nagu raha rahateema ja ühe konkreetse juhtumi küsimus sisse kuskil siin on suurepärane uudis. Kultuuriministeeriumi toetusprogrammid aastaks 2000 10000 huvitavad, eks ole, et oleks vaja saada ministeeriumist toetust. Kaunid kunstid. Ja üks suurepärane loetelu või asi, mida selles toetusprogrammide loetelus aastaks 2010 ei ole, on projekt, kunstigaleriid, see programm, kunstigalerii oli tal oli veel aastal 2008, aga juba aastal 2009 seda enam siin ei olnud. Ja, ja nüüd meil on taas käes aasta 2010. Ja, ja seda ikka veel ei ole siin. Et, aga, ja need, kes ei tea, mis asi on. Mis, mis asi see programm kunstigaleriid on, siis ma siit niimoodi võtame nagu tutvustuse nagu ette, eks ole, programm kunstigaleriid seal ilusti paksukene kirjas, need 2009. aastal avaliku taotlusvooru sinna programmi ei toimu. 2010. aasta kohta ei ole endiselt mitte sõnagi. Aga no möödunud aasta kuskilt maalt selgusetu toime aastal taotlusvooru alguses väideti, et te ei ole üldse sellist programmi olemas. No nüüd programmi tutvustuse koha pealt, et toetuse saamiseks peab taotleja esitama siis tähtajaks esitama sellise nagu taotluse, eks ole, teatega taotlema seda, et sealt raha saada. Nii ja siis Kultuuriministeeriumi poolt nimetatud komisjon hindab, hindab esitatud taotlusi ning teeb kultuuriministrile projektide rahastamise ettepaneku. Noh, ja siis kinnitatakse ministri käekirja käskkirjaga. Venelase ühesõnaga on nagu selline noh, ette nähtud, kuidas sa saad sealt raha küsida, aga avaliku taotlusvooru ei toimu. Vot. Nii palju nüüd kui seda 2009. aastal nagu juhtus et nii-öelda avaliku taotlusvooru toimumisest artišoki publitseeritud ka selline väike artikkel, mis siis nagu võttis kokku selle küsimusega, kuidas siis 2009. aasta alguses kuulutati välja taotlusprogrammid need toetusprogrammid, mida ma siin enne veel näitasin 2010. aasta kohta ka siis seal ei olnud seda kunstigaleriisid. Ja kui sai helistatud kultuuriministeeriumisse, siis Piret Lindpere ütles, et seda programmi Te olete kõik aga siis lihtsalt kuskilt maalt Kultuuriministeeriumi dokumendiregistrisse siiski ilmus ministri ministri käskkiri, millega siis projektist kunstigaleriid määrati, Eesti Kunstnike Liidu galeriide-le 270000, seda programmi ei olnud, aga selle programmi raames määrati 270000 Eesti Kunstnike liidule. Ja noh, siis sai nagu üritatud kuidagi meedia tähelepanu juhtida sellele, et vaadake, sellised imelikud imelikud asjad toimuvad ja ja kuidagi nagu kentsakas on, eks ole, et on justkui vaja esitada taotlusi, aga taotlusvooru ei toimu ja nii edasi ja sellest noh paraku ei sündinud nagu mitte midagi. Postimehes olid lood tretiltra, võttis ka seisukohtadega, kus tema seisukoht oli umbes see, et see 300000 oli nagunii väike summa. 1000 300000 270000 said, eks ole, esialgu see 270000 nagunii väike summa, et, et noh, seda nagu galeriide vahel laiali jagada nagu mõttetu ja siis seda õmblesid, igaüks saab 10000, noh, tegelikult ma tean reaalselt sealt kunstigalerii projektist küsisin umbes 22 galerii toona toetust. Nii et igatahes otsustati nagu kogu raha anda EKL ile või tähendab esialgu siis 270000 sihuke 30000 ripakile. Aga seda lihtsalt, ma pean möönma, et too hetk, kui, kui sai seal ka tegelikult siis esialgu ei pannud nagu tähele, sest noh, lihtsalt vaatasin, et mingi raha hitt ja hiljem selgus, et eelarverida oli 300000 ja see alles jäänud 30000 sant detsembris. Kunstihoonele remondirahaks. Mis on jälle niisugune kahtlane värk, sest sellepärast, et kui modelle ennem seda kunstigaleriide, seda tuleb esitada taotlus ja komisjon otsustab siis seal ei ole kirjas nagu selle raha kasutamise ideed, aga kui sa selle lepingu sõlminud seal raha kasutamise peale, siis lihtsalt see lepingus oli kirjas, et noh, et 50 protsenti sellest summast läheb galeristi palgaks. Ma ei ole aga nüüd anti 30000 remondirahaks. Okei, ja siis, kui sain artišoki, see lugu möödunud aasta nagu publitseeritud sai lõpule, kui pandud, siis selline retooriline küsimus, et mis siis on, kui aastal 2010 ikkagi saab, sest me lootsime, et, et äkki siis ikkagi nagu juhtub midagi vägiministeerium. Noh, ühesõnaga ma ei arva, et nad ise oma suhtumist suudaksid nagu muuta. Aga pigem oli nagu see lootus, et äkki vähemalt ei toimu enam sellist sõna otseses mõttes nagu noh, sahkerdamisega noh, kus täiesti nagu süüdimatult assitakse. Ja siis kordne vahepeal saame targemaks, et tuleb ikka jälgida, nagu ka kultuuriministeeriumi nagu eelarveridu, et siis saab nagu teada, palju summa on, sest eelmine kord juhtus nii, et 270 ainult jalaga, 30 nagu jäi ripakile ja keegi pannud nagu tähelegi. Huvitav, kas tahab lahti tulla? Siin vahepeal, et turi minister, muideks ministeerium parandas hiljuti oma kodulehekülg oluliselt, ta kunagi oli palju koledam. Et kui keegi tahab ka siis nagoogidel, mida huvitavat ministeeriumis on siis ministeeriumi leebel ministeeriumi all, siin on dokumendid ja siin on dokumendiregistrid rahasid vaid valida omale seda huvitavat küsimust. Mul on siin lingiga välja toodud. See 2000. 2010. aasta eelarve kinnitamist näitab Dokument saab homsest registrist Aga ma ei tea, kas ma saan sellega kuidagi noh. Et 2010. aasta eelarves on ette nähtud programmile kunstigaleriid 270000, aga sellist toetusprogrammi välja kuulutatud ei ole. Limper selgitus sellele, miks see juba möödunud aasta niimoodi oli ikkagi see, et kui see eelarverida üldse ära kustutada, siis seda siin uuesti tekitada on jälle keeruline. Hoiame seda seal mingi minimaalse summaga, eks, aga noh, siis selle anname ikka helile. Nii, aga igatahes see juhtus 2009, aga 2010. aastal samamoodi eelarverida on olemas kunstigaleriide nagu toetus välja kuulutatud midagi ei ole. Et tulen tagasi selle, et okei, nii raha on, programmi pole midagi valesti, eks ole, et mida teha, tuleb esitada ministrile teabenõue, mõtlesin, et ma näitan teile seda, ah not found. Paneme Nothoundi kinni, lähme lihtsalt ministeeriumi, näe peale kontakti alt saab võtta sellise suurepärase asja nagu teabenõude vorm, sinna saate kirjutada oma teabenõude. Ja Markkus Tampere siis kirjutas ministeeriumile teabenõude, eks ole. Nii et näete, Kultuuriministeeriumi eelarve 2010. aasta eelarves on kinnitatud summa 270000 programmile kunstigalerii, samas ei ole antud programmi välja kuulutatud kunstiministeeriumi kodulehel. Kunstiministeeriumi toetus praamid 2010 all. Kuna antud programmile siiski on raha eraldatud, esindan siinkohal mitmet, galeristide küsimust, millal ja millistel tingimustel taotlema hakata. Barcustote Tartu Kunstnike Liidult galeriist. Ja siis pretlintre vastus Markus Toompere. Sellele päringule postiministeeriumi 2010. aasta eelarves on programm. Vabandust. Nii kunstiministeerium 2010 aasta eelarves on programmile kunstigaleriid eraldatud 270000 krooni, millestki protsenti on eelarve planeerimisel nõuete tõttu jäetud reservi. Sellepärast ka 2009. aastal anti kõigepealt ära 270000 siis 30000 pärast. Nii et me saime lõpuks teada, aga muidugi tead, miks seda eelmine aasta niimodi jagati. Seega oli programmi reaalne maht 240000 krooni. Ministeerium pidas kõige otstarbekamaks eraldada see toetus Eesti Kunstnike liidu galeriide-le ning seetõttu ei kuulutatud välja programmi kunstigaleriid. Avaliku taotlusvooru toetus on sihtotstarbeliselt eraldatud ministri käskkirjaga. Neljandast märtsist 2010 number 104 Eesti Kunstnike Liidu näitusetegevuse korraldamiseks Eesti Kunstnike Liidu galeriides ning 14. null kolm on kunstnike liiduga sõlmitud ka sellekohane riigieelarvelise toetuse kasutamise leping. Noh, siin on kohe sellised. Ma tahaks öelda, et nii palju siis sellest, et ikka hallisa ministeeriumi käest otsetoetusi. Lihtsalt varjatud kõõrd, eks ole. Aga võtame selle ministri käskkiri ette, on ju, millele siin on viidatud, millega siis Eesti kunstnike liidu galeriide läheb see summa nagu anti. Et vaatame, noh, huvi pärast, need on samamoodi. Selles. Dokumendiregistris tegelikult, eks ole. Dokument. Sealt samu sellest on nüüd samamoodi leida tuleb kunagi lahti ka, sest see on päris huvitav dokument. Et. Et toetuse eraldamine programmis kunstigaleriid vabariigi valitsuse 12. novembri 1996. aasta määrusega number 204 284 kinnitatud Kultuuriministeeriumi põhimääruse punkti üheks alusel tähendab punkti üheksa alust punkti 17 alusel ja lähtudes Kultuuriministeeriumi 29. detsembri 2009. aasta käskkirjast number 436 eraldan toetust programmist kunstigaleriid alljärgnevalt on ju 240000 Eesti Kunstnike Liidu äridele. Nüüd ühelt poolt on see justkui sihuke täiesti mõttetu dokument, mis ütleb meile, et jah, tõesti, et on antud EKLi galeriides ja 240000. Ja esmapilgul nagunii tunduski, et ehk, et kui me küsime, et mis saab aastal 2010, siis esimese ropsuga võiks öelda, et mitte sittagi ei muutunud, eks ole, kõik ei saa vanamoodi. Aga siiski, et kui me nüüd hakkame natuke täpsemalt näpuga järge ajama sisse. Kõigepealt on seal see vabariigi valitsuse määrus 12.-st novembrist 96, see on tegelikult täiesti ebaasi, aga noh, kuivõrd-kuivõrd ta siin oli, siis ma mõtlesin, et kuivõrd ma pidin teile näitama nagu selle dokumendiregistrit, siis mis oli punkt üheksa aluspunkt 17. Kõigepealt see, et kuivõrd tegemist on vabariigi valitsuse määrusega, siis see ei ole mitte kultuuriministeeriumi lehe peal, vaid see on riigi teatajast. Et nii. Punkt 17, kus nad, punkt 1917. See on siis kultuuriministeerium, esitab vabariigi valitsusele ettepanekud ministeeriumi kulude ja tulude aastaeelarves eelnõu ning vajaduse korral lisaeelarve eelnõu kohta otsustab eelarve vahendite kasutamise ning valvab eelarve täpse ja otstarbeka täitmise üle täiesti mõttetu antud kontekstis, eks ole. Nüüd teine asi, millele siin dokumendis viidatakse. On siis. 2929. detsembri 2009. aasta käskkiri number neli kolm kuus. See on seesama eelarve, et ma ei viitsi selle dokumendiregistrite uuesti välja otsima, aga see on seesama eelarvest, see tähendab siis seda, et On ju vastavalt sellele, et see vabariigi valitsuse määrus annab ministrile õiguse teha eelarvest väljundeid, siis saad sellest eelarvest tehakse siis on ette nähtud teha nagu selline väljendus. Ja ongi kõik. Nüüd esmapilgul nagu on kõik suurepärane alast, on üks väike konks mis näitab seda, et mis siis nagu vahepeal muutunud on. Et. Püüan teile lahti võtta 2009. aasta. Taotleda toetusi tutvustava või noh ühesõnaga selle ministri käskkirja, millega, milles on fikseeritud 2009. aastal Eesti Kunstnike liidule antud toetused Antud toetus. Vabariigi valitsuse kahe lähme ka, eks ole. Seal on jälle see. 96. aasta vabariigi valitsuse määrus ja 2021. jaanuari 2009. aasta käskkiri number 13, milleks on eelarve ning kultuuriministri neljanda märtsi 2000 902009. aasta käskkirjaga number 74 moodustatud komisjoni. Ja protokoll ei ole, tähendab 2009. aastal moodustati komisjon selle komisjoni, see täpne koosseis on selles artišoki artiklis, millele ma enne viitasin nagu üles, aga loetud ei ole praegu iseenesest väga oluline, aga moodustati komisjon, kes tuli kokku, sülitas lakke ja otsustas, et jah, et tundub, et EKL-i näitusel on nagu kõige paremad, et toetama nagu neid galeriis, eks ole, et nad mingeid taotlusi ei saa esitada keegi midagi. Mitte mingit nagu sellist reaalset alust, mille alusel komisjon saaks justkui võrrelda või mingit otsust langetada ei ole, see on puhas nagu selline emotsionaalne hinnang tegelikult, eks ole, ja ja ka selline, noh, kuidas ma ütlen, niisugune poliitiline tegelikult Tallinna-keskne hinnaks ainult mittemidagikomisjonilt, Tallinnale. Aga igatahes vähemalt komisjon kokku ja sõites laket anname Eegaaellile siis, mis 2010. aastal juhtub, on see isegi komisjoni enam ei kutsutud kokku, vaid lihtsalt kultuuriministeerium otsustas, et annab Eesti Kunstnike liidule kogu selle raha ära. Noh, ja ongi kõik, et. Et. Okei, et kui küsida, et mis muutus siis? Ma mõtlen, puudud nagu sõnade ja panime ka see, et ministeerium teeb seda kuidagi noh, süüdimatuse või seal ei ole mitte mingit vajutuselt nagu passivad ja varjavad kõigepealt, et selline asi üldse olemas on ja siis nad nagu noh, lihtsalt annavad selle siis ja kuivõrd see summa on nagunii väike, siis ajakirjandus reageeris, on tõesti nagu reaalset proovisime juba 2009. aastal, et kuulge, mis toimub, noh, siis nagu Postimehes mingi riba ilmub. Seal artiklis on ka viited kõigil nendel olemas, et midagi nagu liikus, aga, aga 300000 mõtlesin, et keda huvitab, eks ole, kultuuri. Nii et noh, ma ütleks, et nii niimodi tehtigi Tartule ära ja mitte ainult, eks ole, Tartuseks ennekõike kinni ainult Raili galerii, aga, aga ma ei kujuta ette, kui suur kontsert võis mujale olla. Kas ma peaksin või ma jätan selle lõpu ära ikkagi. Ja mulle tundub. Mulle tundub täiesti vale inimene, istub siin pileti impradegelt istuma või Laine Jänes, et ma ei tea, kuidas ministeeriumidest rääkida. Lihtsalt selles mõttes selle koha peal, et Piret Lindpere peaks istuma, et mis mind võib-olla armastas, kui ma nagu Markuse ja Indrekuga rääkisin, sellest oligi just see et kui Markus tegi ametliku järelepärimise ja, ja on tegelikult nagu minu meelest küsimus ei ole selles, et raha sai öelda kunstnike liidu galeriid minu meelest kellelegi ei ole nagu pretensioon nende galeriide sisulise tegevuse kohta. Aga pigem on minu meelest probleemsem just selles, et, Et ministeerium või siis tõesti antud juhul suures asemel Piret Lindpere isikus, nagu valib, väga konkreetselt välja, kellega suhelda. Ja kui Markus Toompere esitas ettepaneku, et tegelikult on ju probleem kogu galeriide rahastamise süsteemis kui sellises üldises kogu süsteemi, et see oleks nagu hea võimalus algatada laiem või avalikum diskussioon selle üle, et kuidas üldse aga kunstigaleriisid sees, mis ei ole nagu ainult suuremate institutsioonide küljes, rahastada siis sellele ettepanekule sinu meelest oli suhteliselt nagu hea algatus ei tulnud mitte mingit vastust, seni, kuni me hakkasime Margaret Taliga koostama kunsti rahastamise eri ja, ja teavitasime ka piletid, et me tahame selle juhtumi sinna sisse panna ja alles siis tuli vastus ka mitte Markusele, vaid nagu meie järelpärimisele. Et minu meelest see suhtumine ei ole okei. Aga Elin selles mõttes äkise siiski kommenteerib paari sõnaga või siis. Täpsustuseks sellest juttu, vabandust, mu hääl on selline, nagu ta on jutt olgu, sest tegelikult on see 2005. aastal reglementeeritud, kuidas ministeeriumist saadavad rahad jagunevad ja mille jaoks küsida tohib, et tegelikult see, et 50 protsenti peaks minema koleristide töötasuks, et see ei ole päris niimoodi. Et need rahad on ette nähtud galeriid ekspluatatsioonikuludeks, rendirendi katteks kunstnikele, kui nad peavad renti maksma ja võivad kattuda koleristide kulusid. Et ma võin ainult oletada, mil, millisel ajendil siis ministeeriume valikuid ei teki 2809 ja 2010. Aga puhtalt fantaseerides, et võib-olla nad siis otsustasid need rahaeraldused ka selle järgi, mille jaoks tavapäraselt on küsitud. Et kunstnike liidu galeriide jaotavate rahadega olen alati tegelenud mina siis aastast alates 2005. Ja mitte kunagi ei ole nendest ministeeriumilt saadud erinevatest summadest mitte sentigi läinud. Galeristi töötasu lisaks mitte palgad väga suured oleksid või üldse suured oleksid. See pole tähtis, vaid, et ikkagi 80 protsendi ulatuses on läinud see raha tagasi kunstnikele ehk siis rendisummade näiteks ministeeriumi eelarvest. Et ma võin siin tuua näite. Kõik need numbrid ilmuvad ka peatselt kunste ees. Kui 2009 oli 270000 krooni neljale galeriile. Isse summa jagunes lähtuvalt galeriides toimuvatest näituste arvust. Ehk siis näiteks hobusepea galerii-le 79420 krooni millest läks siis kunstnikele rentide katteks 64026 krooni. Ehk siis lihtne arvutus näitab, et kulutusteks ülejäänud galerii väljaminekutega jäi ministeeriumi rahadest 15000 Eesti krooni terveks aastaks. Et see võib olla üks põhjus, miks ministeerium on otsustanud anda Kunstnike liidu galeriide, ma muidugi ei tea, kuidas teised galeriid aastast 2005 on ministeeriumist saadud toetusi kasutanud. Ja kuulujuttude ja see, mida ma kuskil kohvilauas kuulnud olen, et see ei ole see koht praegu. Siis selle kohta, et kunstnike liit ei ole neid rahasid küsinud, ma muidugi ei tea, mida on teinud kunstnike liidu president Jaan Elken kultuuriministeeriumis seda küsida. Et võib-olla ta tõesti on käinud, küsinud, et andke raha, mind, see aasta ka meile, et see võib nii olla. Minul on jõudnud need rahaeraldused, täpselt nii, et Piret Lindpere on helistanud ja ütelnud, et eraldasime raha. Ja ikka see ongi nagu see osa, mis tuleb ennekõike nagu veider või noh, et. Et kui helistan lindperele, siis nad ütlevad, et programmi pole üldse olemas, siis tagantjärele selgub, et avaliku taotlusvooru ei toimu. Ja siis toimub mingi väga veider. Noh, tekib nagu küsimus, et mille alusel siis nagu jagatakse, või noh, tähendab sihuke sellel asjal on paratamatult nagu halb maik, et probleem oli ennekõike nagu, nagu siitpoolt selles ja, ja miks tal on veel nagu eriti halb maik ütleme sellises Tallinna pärisest seisukohast, et et kui muidu võiks nagu oletada, et, et Eesti Kunstnike liit on nagu see koht kellel on selline see reaalne ja poliitiline võim, sümboolne võim justkui kaitsta kunstnikke ka siis väljaspool Tallinna siis antud juhul nagu nende rahade eraldamist, aga selles konkreetses küsimuses Eesti Kunstnike Liit väga otseses mõttes ära ostetud. Noh, on täiesti välistatud, et Eesti Kunstnike liit nagu sekkuks sellesse küsimusse. Ja, ja sellega on nagu noh, galerii tegevus väljaspool Tallinnat nagu muudetud sihukseid Väljas suuremaks asjaks. Kunstnikele. Ma ei oska seda selle 50 protsendi küsimus, tähendab see oli, kuivõrd ma ise, nagu mul on siinse suuvoodri koha peal, et põhimõtteliselt on ette nähtud, kuidas sa pead seda raha nagu kasutama. Et see oli kuskilt mulle nagu meelde jäänud. Markuse kommentaar selle projekti olemuse peale ministeeriumiga nagu sõlmib selle lepingu, siis seal lepingus on nagu kirjas. Mis on. Ei sellist asja ei ole 50 protsenti palgalisaks on jama. Päris kindlasti mitte ei ole. Rainer, ma võtan selle, võtan sotsiaalsubtaas maie. Ja et seal on antud, nagu ma lugesin ette need read, et milleks on ette nähtud ja sealt ei tohi kõrvale kalduda, kunstnike liit ei tohi sellest ateljeesid remontida ja WC-tarvikuid osta ja, ja esinduskulusid. Et aga sellist küll ei ole, kahjuks või õnneks galeriis saab siis 50 protsenti rahast endale palga lisaks. Et ennekõike ikkagi läheb see kunstnikele. Kas ma tohin vahepeal nagu ma ei, ma ei teagi, kas see on küsimus või kommentaar. Et väga tore on see ja nagu, et inimesed oskavad kasutada internetti ja seal nagu noh, et kodanik peab olema, teagi? Ei kas ma tohin nagu jõuda mõtteni? Ma ise saan ka sellest, mis hakkab Eesti kunstielus toimuma teada Kulka eraldistes ja siis noh, ma teen omad järeldused sellest, kui mul on vahel aega vaadata, et kellele ei antud ja see on, see on väga suur nagu kultuuripoliitika teema ja ma olen nagu probleemiga nõus. Aga mis mind tegelikult nagu kõige selle juures, mis sa siin nagu kirjeldasid nende dokumentide põhjal nagu kõige rohkem üllatab, et mind ei üllata see, et Eestis nagu ametnikud või riigistruktuurid ei suuda asju väga läbipaistvalt ja väga korrektselt ajada. Aga mis mind nagu selle programmi puhul üllatab, on see, et siin ei ole tegelikult kriteeriume või noh, vähemalt sellest kõigest siin ei tule seda välja, et et milleks riik, et seal oli, noh, oli näha, et oli vist neli või viis programmi toetusprogrammi muusikale kolm filmile, kolm kirjandusele, siis noh, okei, kaks siis tehniliselt kunstile üks arhitektuurile, see, see üks kunstitoetusprogramm on see nii-öelda surnud programm, millest sa siin räägid? Toetusprogramm kunstigalerii idele. Meil on olemas teatud arvela eragaleriisid, kellel on teatud mingi kommertstegevus, siis meil on kunstnike liidule kunstnike liitudele kuuluvad galeriid, mis on tehniliselt ikkagi non-profit, nad on nii-öelda kodanikeühenduse või loomeliidu alluvuses olevad, sellised mitte kommertslikult. Aga kunstnikele kindlasti mitte tasuta kättesaadavad eksponeerimispinnad. Ja siis on olnud erinevaid non-profit projekte nii-öelda eraalgatuslik, kuna ja, ja neid on ka erinevates Eesti geograafilistes paikades, aga aga see toetus pro gramm nagu deklareeri, kusagile, mida toetatakse. Profid. Profid kommertsnäidistegevus ja Millist näitas tegevust, kes näitetegevust non-profit, galeriides? See on sul täiesti kirjas et. Et mis nagu defineerib, sellel on prohvli profitluse nagu jah, et ei teeni kasumit, on MTÜ mis iganes, aga kelle müügitegevusega ehkki tegelen müügitegevusega, kas draakoni galerii siis on kaks erinevat firmat? Müügiga tegeleb tagumine osa, mis on eraldi firmuja näitusetegevust, Kunstnike liit. Samas tulles tagasi selle juurde, mille üle ma arvan, Kultuuriministeeriumis võiks ka mõelda, et noh, vaadeldes seda välja, mil, mida nad nii-öelda juhivad need nii-öelda kommertsgaleriid samamoodi ju tegelikult noh, Eestis paraku funktsioneerivad täpselt samadel alustel, mis nii-öelda non-profit, galeriid, miks näitusetegevusvaal galeriis siis sellisel juhul nagu on just kõik proffid ja näitusetegevus, et noh, ma ei tea näiteks Tartu Kunstimaja see on profitsise. Et nagu, et miks see juba iseenesest on erinevad. Ma ei tahakski nagu võib-olla et et oleks mingi komisjon, mis otsustab, et jah, see näituseprogramm jah, ja see ei aga et, et juba selles nagu algses dokumendis ma tahaks rohkem nagu aru saada, et miks selline programm üldse on nagu algatatud. Et miks peetakse normaalseks Kunstnike liidul, on kogu see nii-öelda kunstitegevuse põhimõtteliselt nagu monopol. Mida siis toetatakse? Tervist Ma ei ole üldse kunstivaldkonna inimene, aga seesama lusti rahastamine ja kultuuripoliitikavits huvitab et nii palju, kui mina olen kuulnud, siis Kultuuriministeeriumi poolt üks argumente on see, et puudub Kunstikunstnike liidu ja kunstimuuseumi kõrval selline suurem institutsioon, kellega suhelda. Et jah, see on see, mida ma olen kuulnud. Ma ei tea täpsemalt, et kas on, kas toimib selline galeriide liit või selline ametlikum koostöö. Kas see toimib ja kas, kui ei toimi, siis kas oleks võimalus, et sa hakkaks toimima? Rääkige mulle, kui sellele võhikule. Minu teada ei tohi. Mõte äkki? Seda nad ootavad. Siin ma esindan isa ennast, minu nimi on Maria Mölder. Aga jah, ma olen, töötan ametlikult heliloojate liidus, olen hoopis teisi asju ilmselt ka iseendana. Lihtsalt olen käinud mingitel üritustel, kus tutvustatakse nii oma kui välismaa inimestele, et mis meil toimub. Käige ka vahel. Selles mõttes on pääse püsi, et näiteks kui me tegime selle rahastamise eri jaoks intervjuud piletiperega, siis sealt tuligi. Ei, see vist oli isegi paar aastat varem, kui me tegime intervjuud Helene Tedrega, kes sellel hetkel oli kultuuriministeeriumisse kunstinõuniku ametikoht. Ja tema sõnum oli ka tegelikult väga üheselt see, et on vaja nii-öelda usalduse, laisad partnerid väljalt, kellega suhelda ja et ei ole teiste peale kunstnike liidu, kes oleks nagu piisavalt suur mõjuks ministeeriumi silmis nagu piisavalt usaldusväärselt. Ja see on minu meelest põhiline probleem, et, et sul on tegelikult teema kogu kolmanda sektori ja avaliku võimu ja avaliku sektori vahelises koostöös, kuidas. Kuidas avalik võim ei usalda selliseid väiksemaid? Mitte ma ei tea, kaheksakümneaastase ajalooga organisatsioone ja iseenesest nagu MSL on teinud selle nimel päris palju tööd, et koolitada ja muuta nagu ministeeriume või seda avaliku võimuga nagu avatumaks, suhtlemaks, mitte ainult kõige suuremate ja selliste monopolide ka väljal. Nii on ka igas ministeeriumis tegelikult kaasamise volinik vist tööl ja kohtusime temaga. Aga see, vähemalt kultuuriministeerium, mis mul on tunne, et ministeeriumile vähemalt selle, sellise avatuse ja suhtluse aja sellise just sellise kolmanda sektori väärtustamisega kõige, ma ei tea, vähemalt kujutava kunsti osas kõige enam taha jäänud koht, et, et sellel samamoodi see kaasamise volinik küsis kohe, et me küsimusi see, kui, kui meil on mingi idee või parandusettepanek, kuidas ta ministeeriumile kommunikeerida, et mu esimene soovitus oli see, et noh, et, et neid ei oleks, mitte kaks tüdrukut siin, aga tore oleks, kui teil oleks näiteks 100 palun esindaja, kes alati inimest, siis me rääkisime teiega umbes ja nii edasi, et see suhtumine on tegelikult ongi täpselt see et kas teil on palun mingi esindus, suur liit, kellega me saaksime suhelda ja, ja kui ei ole siis see nagu noh, midagi toimugi suhtlust ei toimu, siis me suhtlemisele ühe Eegaaelliga, kes noh, on täpselt, see on jällegi kolmanda sektori probleem, et et selline liibki tegelikult reaalsuses ei esinda enam väga suurt osa ka, on muutunud selliseks nii-öelda tühjaks esindajaks, aga kuna tal on see nimi, tal on see võimu sümboolika, siis avalik võim suudab ainult sellega suhestuda. Et see on minu meelest probleem ja just nagu siin on ka, et, et see selline tegelikult need tendentsid, et hakati eelistama rahastamises just selliseid, ainult institutsioone, institutsionaalseid kohti, et see on minu meelest ka nagu laiem või, või samamoodi Näiteks see, miks talvefoorumisse kunstiministeeriumist ühel hetkel toimus, päris huvitav ahelreaktsioon, lihtsalt tõmmati kõik rahad ära ja, ja öeldi, et sellistele väikestele traditsiooniga asjadele ei ole lihtsalt kohta. Ja. Ja seesamamoodi näiteks sellel aastasel ürituse läbiviimiseks saime honorari rahade esinejatele, aga nagu selle klausliga ühtegi ainult esinejate rahad, et see, milles korraldus siin toimub, mille eest on kogu meeskond teinud tööd ja nii edasi pooleaastase nagu toimub õhust ja armastusest ja vot see on minu meelest väga konkreetne nagu jõudemonstratsioon. Et te võite küll korraldada ja maksate inimestele suhteliselt normaalse summa oma 20 minuti poole tunni eest. Aga, aga noh, kuidas üritas, ise kokku tuleb keda huvitab, nagu sest, et see on niivõrd väike sündmus või noh, nii-öelda see siin taga Yalemist institutsioonist taga ongi lihtsalt grupp inimesi, kes teevad seal seitsmendat aastat lihtsalt. Et minu meelest see, mis probleem, et sellesama selle galeriid otsusega põhimõtteliselt ministeerium andis väga selge signaali, et väljaspool kunstnike liidu galeriide tegevust ei ole isegi nagu ei ole isegi mõtet arutada, kui on niisugune probleem, et meil on vähe raha, ei ole siin mõtet arutama hakata nagu kellele seda anda või või nagu üldse nagu mida. Minu meelest oleks võinud ministeerium antud olukorras teha selles mõttes, et on loogiline, et on igal pool kärpedele tabavad kõiki väga valusad seda imeväikest kujutava kunstisummat ministeeriumis, eriti ka minu meelest oleks võinud olla ikkagi avatult rääkida sellest probleemist võib-olla kutsuda kokku, kas mingi laiem ümarlaud mitte, mis koosneks umbes Piret limperest Liinasiibiste Sirje Helme, seda, eks ole. Et, et natuke nagu laiemapõhjaline diskussioon ja paluda ettepanekuid, mida sellises olukorras teha. Ja minul näiteks ettepanek konkreetses olukorras oleks olnud, et oleks võinud 100 270000. Kuna selle programmi sihtgrupp oli tegelikult väikesed maakondlikud galeriid väikestes linnades üleüldse jällegi info, mis pärineb ministeeriumist endale. Et, et see oli hästi selline regionaalse nagu toetusega toetuspotentsiaaliga, et saaksin seda raha vabalt kasutada, näiteks ma ei tea galerisside koolitamiseks mingiks aardla vendi kursust, eks, et et aga igal juhul, et oleks olnud mingi avalik, ettepanekute võimalus, et minu meelest see lihtsalt see suhtumine on hästi halb signaal, et nagu sa enne ütlesid, et kohe minu meelest keegi ei kahtlegi, et et te kasutasite seda raha nagu selles mõttes nagu tarbekaupade soetamiseks või sinu palgaks selles minu arust ei ole küsimus, küsimus on suhtumises lihtsalt ja see on minu meelest hästi suur probleem. Siis ma näen, et selle Markole Hästi lahe ja oluline teema. Aga mul on niisugune tunne, et et. Te nagu. Kuu pealt ütleme et okei, et ministeerium, Eesti kultuuriministeerium suhtleb, suhtleb institutsioonidega, et see on nagu etteheide põhimõtteliselt ministeeriumit suhtudki institutsioonidega ehk siis mida väärikamad ja, ja suurema liikumisharva liig Seda, seda parem, miks? Sellepärast et Kultuuriministeeriumi raha nullist kuni siis lõpuni välja. Isegi miinus on absoluutselt selgelt poliitiline raha. Ehk siis. Kogu selle raha liikumise üle otsustab ja vastutab laine. Kes esindab siis väga selgelt meie riigi praegust ametlikku ideoloogiat? Ja absoluutselt edasi tuleb seda raha liikumist käsitleda. Nüüd teine asi sellisest korruptiivsusesteks, et ministeeriumil on mugavam suhelda organisatsioonide ja institutsioonidega, kelle liikmelisus arv ei ole kaks. Loomulikult. Ka 20 on vähenenud, tehakse kui tegemist ei ole olümpiamängijatega olümpiavõitjad, eks. Et see on, see on selles mõttes nagu, nagu asi, mida tuleb, ei tohi ära unustada. Teine asi on olemas, suur rahahunnik, mis ei ole nii poliitiline, rahahunnik on täiesti olemas ja mis peaks seda funktsiooni täitma. Kultuurkapital nõu, problem kultuurkapitalis on umbes selle summakesega võrreldes raha, oi-oi kui palju rohkem. Ehk siis tegelikult on asi see, et, et see kõik on natukene ebamääraseks läinud, et kultuuriministeerium peaks ja põhimõtteliselt seda ta ka teeb toetama neid institutsioone, mis, kes on tema alluvuses või kellega ta on pikalt, kellega tal on pikaajalised koostöösuhted, eks ole. Ja Kultuurkapital oma ekspertidega peaks teadma ja tundma neid kahtekümmend, inimest, eks ole. Ja suhtlema ja jagama raha neile, eks, et tegelikult ju lihtne nüüd siin Maria poolt tõstatatud probleem veel kommertsgalerii, eks ole, et ei, ma arvan, et kommertsgaleriisid ei peaks toetama, sest et neid aitab, aitab teatavasti Adam Smithi lemmik, nähtamatu käsi. Et ja ma arvan, et äritegevusele ei peaks kultuuriministeerium raha siiski suunama Lasnamäel. Hea meelega nõus olema kuu pealt seal täiesti fain, aga minu arust see ikkagi ei ole mingit põhimõttelist põhjust. Vaata see, millest sa räägid, ministeerium suhtleb ainult suurtega ja seal talle mugavam ja edasi. Vabandage, kasulikum ei ole tegelikult mitte mingit põhjust, miks see Eestis iseenesest ei võiks olla nagu teisiti või sellepärast, et meil on isikute põimpilet limpele, meil ei ole anonüümseid kohe. Meil ei ole mingeid anonüümseid ametnikke seal vastas, mille nimel ja kes on siit samalt väljal pärit ja mingi minu meelest ei ole nagu tegelikult mitte mingit põhjendust ja tegelikult aa ja siis selle kohta, et see kulka on olemas ja võtab suure osa nagu koormus nii-öelda või noh ja peaks nagu juba järgmine teema, see, kogu see kulka ja nii edasi. Aga, aga samas on ministeerium vahepeal käitunud suhteliselt avatult. See kunstigaleriide programm ei ole ainuke, nagu nii-öelda praegu sellises varisurmas programm, samamoodi oli seal ka regionaalse kunstiprogramm. Et, et tegelikult on vahepeal olnud väga avatud Jah, jah, et, et tegelikult vahepeal ministeerimisele jällegi info pärineb intervjuust Helene Tedre kand, kuna meil oli siin meiega. Et, et tegelikult ministeeriumil on nagu teatav valmidus suhelda väiksematega ja võtta nagu teatavad vastutuse enda peale. Lihtsalt praegu on jälle kõik nagu tagasi nii-öelda kitsamaks tõmbunud, aga, aga minu meelest see ongi see koht, kus sellele võiks nagu avalikult tähelepanu pöörata. Kui seal vahepeal nii olnud. Ütlen vahele nagu kõigepealt Maariumisele praeguse kommentaari peale, et see on ilus, aga see ei ole päris lõplik tõde, sellepärast et Piret Lindpere ei ole kunstinõunik ja meil ei ole kunstinõunikku. Ta täidab neid ametikohuseid ja see on kõik tehniliselt korrektne, aga, aga reaalselt nagu kunstipoliitika ka ei olegi meil nagu ametnikku, kes selle sellega tegeleks 24 tundi päevas seitse päeva nädalas ja see, mis ma vahepeal tahtsin öelda, selle vastaseks selle loomulikult ideaalses maailmas oleks ma viimane inimene, kes ütleks, et oleks vaja toetada riikliku rahaga kommertstegevus nagu kaasaegse kunstiväljal Eestis. Ka kunstiametnikud või kultuuriametnikud peavad aru saama, et see väli on ühtne, meil ei ole seda nähtamatut kätt ei ole siis siis ma tahakski lihtsalt selgeid, selgeid kriteeriume, mis alustel, nimetage siis ümbernäitusesaalide toetuseks või, või on mõista, meil on see galerii väli täiesti nagu väga miks tapp? Et see ei ole väga selge nähtus, kus me saaksime nagu jah, tehniliselt ma saan aru, et äriühingule on raske anda riigi toetust ja aga lihtsalt sõnastage see siis nii ära. Tehke stipendiumid näitusetegevuseks, projektipõhiselt, mis iganes siis see oleks selge, siis meil ei tekiks neid küsimusi täiesti õigustatud. Esimese. Kooli tegemisega tegeleda või? Selle järgmise, selle viimase diskussiooni klapi teema samal ajal loen. GEN'is peitmendist sirbist, Kunstnike Liit läheb messile. Mis asi see on? No ühe ühe mitte kommertsorganisatsioonikunstnike ühenduse, eks ole, loomeliidu loome, liigu liidu otsus. No ma ei näe üldse mingit probleemi, eks, aga noh, kalaturule võiks minna või? Noh, et lihtsalt ma tahtsin ja ma olin tähelepanu juhtida ja üleüldiselt Et noh, keeruline jah, et põhimõtteliselt ei ole seal kunsti jaoks, kus kultuuriministeeriumis polegi raha. Eks noh, ja selles ongi kogu kogu asja trikk. Raha pole, pole ametnikku, pole. Vaata, kui seal oleks raha, ütleme noh, oletan, teeme ühe väikese, nagu olete natuke rohkem kui Kulka taastaseks ütleme 25 miljonit. See suhtumine muutuks ka ka avalikkuse tähelepanu muutuks ja nii edasi, eks ole, aga kui jutt on umbes nagu 300-st 1000-st, mis on noh, ühe näituse eelarveks korraliku siis noh, see on nagu. Aga siin on üks teine trikk, sepp rääki tahtsime see, et okei, otsustakse mingi komisjon sisse, tuleb kokku. Komisjon. Ei taga sulle mingit mingit erilist nagu, mis, mida, mida muutub sellest, et tuleb mingisugune komisjon kokku ja otsustab midagi või noh, selles ongi kogu kogu keiss ongi selles, et et kui see komisjon paneks välja põhjused, et kõik oleks avalik, et näed, andsime selle. Kunstnike liidule selle raha, sellepärast et noh, ütleme, et sellepärast, et Jaan Elken toredat meest iga muutuks sellest mitte midagi. Põhimõtteliselt olete alternatiivne lahendus oleks olnud ilmselt see, et siis oleks katsutud kokku ikkagi konkurss oleks välja kuulutatud, see oleks läbi viidud ja kui siia rahuneksid mõisnike liiduga, eks ole, põhimõtteliselt oleks lihtsalt olnud JOKK lahendus on ju, aga ei midagi muud. Sest et. Noh, igal juhul mina arvan, et tegelikult nagu siis mitte kommertsiaalset galerii tegevus peaks toetama, aga ma ei ole kindel, kas peaks toetama, siis minu meelest võiks toetada Eesti kommertsgaleriide tee kommertsrealiseerumist. Sellisel moel ma oleks nõus. Vaata sellele, et ärme mängime, loll, las siis ostab. Kust nad ostavad bit välja. Et et las nad siis tegelevad näits tegevusega ainult sellega tegelevadki. Et ärme mängi nagu mingisugust kunstiturumängudele kolmele kollektsionäärile. Et võib-olla see võib tunduda nagu radikaalne lillaks üks. Ja siis ta võtabki müügi pealt protsendi, eks, et noh, tegelikult oli tegelikult tegelane selle, ta ei tegutse selle kommertsgalerii, nagu ta peaks tegutsema, on ju. Et siis võiks nagu rääkida, praegu ta tegeleb, ma ei tea, mingisuguse Gunti kunsti butiigindusega lähedal. Ta ütles, et ta ei toeta kunstniku agendat, tähendab kuidas tegutseb üleüldse nagu kommertsgalerii tähendab nagu Lääne mõistes tal on oma kunstnik, ta kuradi poputab ja, ja sopsutab teda, ta tegeleb selle tõsiselt tema müümisega ja produtseerimise, samas eks ta võtab sealt 50 protsenti vahend. Sest müügis, aga ta müüb seda reaalselt välja. Mingi turg, käiakse messidel, galeriiga, nähakse kuradike ohutut vaeva, et seda nagu kehtima panna, see, mingi kolm-neli aastat võtab see aega, et üleüldse nagu mingist nullist hakata üles ehitama midagi, mis raha välja ei viiks, onju. Aga see on tõsine tööle. Minu meelest Eestis need kommertsgaleriid nagu lihtsalt ei vääri ei vääri üldse galerii nime, nagu selle koha pealt, teine. Fokin Kell nähku vaeva tähendab investeerigu sellesse investeeringu selles suhtes on mingi väärtus, on naine mind käiguga kuradi mööda maailma tähendab katsugu töötada selles režiimis nagu kõik teised töötavad, siis räägime nagu edasi. Aga mis puudutab noh või siis teine lahendus, kuulge lõpetage pull ära, onju. Kui on nagu kultuurihuviline Kalarist ärimees, siis pidage üleval nagu infrastruktuuri, et küll siis nagu näitusetegevuseks ikka raha leitakse kusagilt. Et juhul, kui me teeme seda nüüd ausalt, et tal nagu Metzee naine siis. Omaniku taandub metsadeni positsiooni, sest sisuliselt ta ju ka midagi rohkemat ei tee. Ta tegelikult on praegu, ta on ekspontaatorelia sti rõve, kuradi eks pluat tahator. Aga et noh, siis ta oleks vähemalt nagu sihuke õilsam nagu funktsioon ühiskonnas täiteaine. Ma arvan. Aga. Ma ei teagi, kuidas see probleem hetkel on nagu noh, võib-olla ma ei oleks vaja mingit väärtust komisjonile. Et siis kes hakkab otsustama, et millised nad, et, et noh, ma saan aru, et, et see kuidagi tundub nagu lambist võetuna, et näiteks, et nad, et nad helini galerii sai, on ju need Tartu Kunstimaja ei saanud. Noh, mina, eks ole, ma võin siin ülbelt nagu Tallinna positsioonilt nagu istu naine ja möliseb, aga sorry, ma ei ole kuulnud ühestki nagu olulisest näitusest Tartu Kunstnike Majas. Väga pikka aega. Et jah, tähendab, aga tehke mulle see atraktiivseks, tehke see minu jaoks vältimatuks, et ma pean, kui nad istuvad bussidesse Tartusse sõitmine. Palun tehke seda niimoodi, tähendab nii kaua kuni seda ei tehta, ei lähe ka sinna, eks. Et ma lähen siis, kui mul on asja. Et et noh, niikaua kuni tõi teenus nagu rohkem nähtavaks, kuni ta rahvusvahelist kuidagi istute seal kuradi oma Tartu pakingurka sain ja ja kus põhiprobleem on nagu mingi impressionismi küsimuse väljend jätkuvalt, et siis siis noh, niikaua ei juhtu ka seal teiega mitte midagi tähendab ütelda, et me peaksime hakkama ikkagi Tartus, kus sa Tallinnast kunagi välja ei lähe, siis? Noh, see on sinu palve. Jah, aga imperialism peaks ju kultuuriministeeriumile veel eriti meeldima. Ei, ma arvan, probleem kusagil mujal. Et aga muidugi tähendab, mida see tähendab muidugi ka, et kunstnike liidul on lihtsalt parem lobikultuuriministeeriumis, eks, kui on seda Tartu Kunstnike Liidult. Just nimelt ja, ja Tartu Kunstimaja galerii, Tartu Kunstnike Liidu nagu galerii. Nojah, aga see näitab Eesti Kunstnike Liidu suhtumist Tartu kunstnike eito. Okei, aga need on need siis kahe liidu omavahelised suhted ja ausalt öeldes Kunstnike liit esitas kaks aastat tagasi juba lahkumispalve Eesti Kunstnike Liidust ametlikult, nad ei ole alaviit. Endiselt on ju, et nad ei ole, nüüd ei tohiks sinna A eksida siinkohal. Nüüd me hakkame kuhugi jõudma. Märkus üks märkus siiski veel, et nagu minu meelest selle nagu sümboolse kapitali hõivamiseks, et saada reaalset kapitaliministeeriumist, tuleb nagu natuke tööd teha, et minu meelest nagu Tartu probleemid on põhipõlised, Tartu probleemid, ma ei usu, et seal on väga palju muutunud, on nagu võib-olla natuke online, aga, aga ma arvan, et strukturaalselt on nagu Tartu ikka iseenda hädades süüdi, nagu update tegi oma update, tegi oma strukturaalselt tegevust, institutsionaalset tegevust. Tooge mängu kuraatoripõhiseid näitasid, tooge sisse. Institutsionaliseerinud kuraator on ja siis räägime nagu edasi sama muuseumis. Täpselt seesama kuradi Tartu muuseumis, niikaua kuni Eesti kuradima sitases püherdada ja rahvusvaheliseks ei muutu. On ja ei ole nagu mitte midagi teha ka teie tänu tänu selle programm kunstigaleriid ära kadumisele läks kinni Raili galeriis ainus galerii, mis reaalselt kinni läks, sellega kadus ära, nagu kuraatori põhineb. Võib ju väga tähtis selleks, et rohelise väitis nii. Aga ma ikkagi tahaks, et see asi ei läheks mitte selles mõttes mingilt Tartu sõimumiseks, mis oli nagu noh ei, no miks peaks kamoon nagu selles mõttes, et et see on täiesti mõttetu, aga minu meelest küsimus ei ole mitte siin Tartu ette võtmatuses või, või kaasaegse sees või pressinismis või sitas. Aga küsimus on sinna, kuhu väikestes ja suurtes mõnes mõttes, sest et ega, ega ainult nagu Tartu galeristi Sorjel ainukesed, kes selle peale häält tegid. Rael mõtles väga talle nagu hiti sära nagu koht nüüd mida öelda ja oma viibinud mitmetel raamatu esitlusel, kus ta nii mugav välja käia, et et võeti ära ja nüüd ma panen kõik kinni ja kõik on läbi. Nüüd, aga tegelikult on fakt see, et mitte keegi teine peale nagu tartu galeristid ei ole seda teemat absoluutselt puudutanud, üles võtnud. Ja vot see on minu meelest. No kurat, sümboolset kapitalikoguga, kurat, tehke midagi oluliselt. Rohkem olulised asja, seal arvuti teete, kõlbab, teete, teete, Joel tegi ka, mõtleks natuke vahele siiatuleku, et ega ma selle tooniga ka väga nõus ei ole, kuigi ma elan Tallinnas. Kuigi ma elan Tallinnas, tuleb meelde üks Marko Laimre näitus, mis oli vist sellise pealkirjaga väikesed puust inimesed väikeses puust linnas ei ole, oli nii, et niisamamoodi hästi iseloomustab Tallinnast nagu arrogantse ja kõike muud, aga olles seda tartu kunstiajaloos ei saa isegi väga poeetiline, võetakse nagu poeetiline. Olles näinud seda Tartu kunstielu ja natuke ka osalenud, et see on üsna paljud asjad nagu isetehtavad, muidugi, aga ilmselt nende vana kaardiväe surve näituseruumidele on ka küllalt suur. Samas kaasaegsed kaasaegseid huvitavaid näitusi on seal küllalt olnud, aga ära minuarvates see ei ole üldse oluline. Ma ei tea, miks see Tartu ütlesid Tallinnast nagu eriti. Ta ei paista aga minu arust Tartralile üldse mingit vajadust nii-öelda Tallinnale ennast eksponeerida. Tänapäev, sest tänapäeval on kõik teed lahti ja kui inimestel vähegi nagu hoidu on ja vähegi kunsti, millega kuhugi minna, mida näidata, siis nad ei tule seda Tallinna näitama, nad lähevad seda otse sinna, kus kunst kõige paremini välja paistab. Ja võib-olla mõned ongi seda teinud keda võib nimetada võib-olla Peeter Allik ringi sõidab ja mõned teised entusiastid, aga minu arust on see nii palju, kui mina mäletan, kogu aeg vardas sõimatud ja tallinlastele küll Tartu üldse korda ei lähe, aga tartlastele läheb Tallinn väga korda, on see, kas nad näevad neid või mitte. Aga minu arust see toompere tahtis ju väga entusiastlikult teha just selliseid uue kunsti, kaasa arvatud ka uue tehnoloogianäitus, aga minu arvates neid ei juhtu seal väga sageli. Ja kuigi ta kuulutas Nathan ühes eravestluses, et ta nagu tõesti togivad selliseid näitusi, tehke selliseid näitusi, sellest eelmise aasta algus vist. Ajasime jälle oma tudengid kokku ja mõned välismaalased kes näitasid uue tehnoloogia kunsti, nii et see näitab täitsa rahandus, kirjutasin vist isegi arvustada. Ja aga peaks olema tõesti järjekindel praktika, millega võiks väga nõus olla, et mingit rida nagu edasi viia või nagu läbi viia, sest minu arust Tartus potentsiaal on üsna palju. Sest eksisteerivad institutsioonid, mis varem eksisteerinud Tartu kõrgemat kunstikooli pean silmas, kus on väga palju selliseid vaba kunsti lähenemisega inimesi aga neid tuleks nagu kureerida kuidagi nagu kokku panna, juhtida. Teine nüanss muidugi see, et tee, mis sa teed, aga see ei paista ei kosta, kus sa seda ise broomi ei promo isekirjutusele ise kogu aeg räägi sellest isegi sellest ei piisa, ütleme see nagu elementaartase, et sa räägid ette taha kureerid, eks ole, kirjutad vähemalt kolm artiklit ise kureeritud näitusest. Siis tulemus on ikka niimoodi. Tartus oli siis põhimõtteliselt ikkagi Mariann Raisma seal galeriis siis ikka kirjutati, küll, tähendab ja ja ta oli pildise täistekkeliselt üle Eesti. Põhiliselt tegeled olid teist meedias olemas, seal tegi nagu talu juurat oma 90.-te aastate kõige olulisema teistelegi Tartu Kunstnike maja. Et. Et lihtsalt ise tuleb rohkem suuremat aktiivsust üles näidata nagu nina vingus, et näed, antakse nagu Elinil, aga meil ei olnud ja see ongi nagu enda nähtavaks tegemine ikkagi ka kokku, et et ma ei olnud nagu selle juurde ikkagi tagasi, et et. Ma saan aru, et otsus on nõme, aga no mis teine lahendus oleks, et antud kaks 24-le galeriile igale ühele 10000 krooni ma ei tea, kas teine, okei, noh, probleem probleem, aga siis aga minul galeriile 100000 krooni. Aga mulle tundub, et, et siin on noh, ilmselt ilmselgelt oleks vaja mingisuguse siis kuskil avalikkuse nagu pöördumist vaja teha. Esiteks noh, selgelt on vaja suurendada on vaja suurendada seda, seda eelarverida, eks ole, galeriide toetust, eks ole, mis ei lähe ainult siis galeristi palgaks või, või. Ja, ja muidugi ja üks teine tohutu teema, mis tegelikult on jäänud jäänud nagu noh kuidagi niisama või ikkagi see samane rist, ristfinantseerimine kui ka ministeeriumi omavahel, eks ole, sest loomulikult ministeerium tahab Kulkad kasutada oma käepikendus, on see täiesti selge. Ja, ja noh, see jube mugav, rahalisel ripakil. Aga, aga teisest küljest jällegi noh, nii ei peaks olema ikkagi. Et kuigi ma tean, et alati hakkavad need erandjuhtumitest pihtaja lõpetavad regulaarselt, eks ole, noh, kunstihoone on kõige klassikalisem näide. Mina võtan Laimre, selle kalamarja läheb galerii jaoks Kulkast raha küsimuse juures tekib nagu selline absurdne situatsioon, kus galerii hakkab konkureerima selle kunstnikuga, kes tahab sealsamas galeriis teha näitust. Muideks edukalt saab kunstihoone sellega hakkama. Minu, minu ei, ei, ei ma küsima, tähendab, aga, aga lihtsalt see küsi Te olete ka kunstihoone, miks te ei püsi nii nagu kuningas. Sest et meil ei ole, et sama autoripositsiooni, Andersiooni kui institutsiooni ninaga. Valesid pilte säilinud, aga kuidagi. Külarahvas ei võta. Noh, selles mõttes, et meil on siin ma olen nõus, et nagu me rääkisime, on olemas nii-öelda sümboolne võim ja siis reaalne võim, aga et see plokk tegelikult räägib reaalsest võimust, mida rakendatakse raha teele. Tegelikult see probleem oleks palju suurema kella küljes. Kui täpselt sellesama mehhanismiga oleks välistatud näiteks kunstihoone rahastamine. Selles mõttes, et ja see on see, millest on pärast räägime, sellest võiks nagu omad järeldused teha. Probleem on ikkagi selles, kuidas asjad käivad. Et ja probleem on selles, kui palju on kuskil raha või seda ei ole, et nagu tegelikult noh, mis need kunste erid on või see eri? On nagu olnud ainus koht, kus on, on räägitud kunsti rahastamisest nagunii lahtise tekstiga ja see on tegelikult kohutavalt suur probleem ja see on järjest suurem probleem, sest et Kulkas ei ole palju raha hulgas, on koos kõik institutsioonid, need võistlevad seal reaalselt nendesamade kunstnikega nendesamade kirjutajatega, et, et see nagu stipendiumite sihtstipendiumite ja siis selle riigi osaluse Kuidagi kaardistamine ja ja nende proportsioonide otsustamine on jäetud tegemata ja see lihtsalt hakkab nüüd juba natuke liiga valusalt pigistama. Siin on veel midagi, et kui tähelepanelikult vaadata, siis ei ole Kulka komisjonis mitte ühtegi kaasaegse kunstiekspert, eks ole. Ja kuna Kulka komisjoni nimetab minister väga suurest valikust ma arvan, siis see on väga konkreetne kultuuripoliitiline otsus, eks, et. Ja selle üle. Sellest Tartu Postimehes sihtasutus ja siis sihtasutuse. Eks ole, Tartu Kunstnike Liit sihtasutus, siis sihtasutus oleks põhimõtteliselt siis Tallinna kunstihoone ka samades nagu institutsionaalsetes tingimustes. Seejärel tuleks ikkagi nagu saada selleks institutsiooniks ja lõpetada ära nagu see otsene, nagu käepikendus. Tartu Kunstnike Liidu ja kunstimaja vahel, eks ole, ja seejärel juba noh, siin on nagu terve rida samme, mida võiks teha ja seejärel juba saaks hakata nagu mingisugust nagu institutsiooni minateadvust arendama, et et noh, et see ei ole nagu ainult Tartu Kunstnike Liiduga nende liikmetega ei piirdu see näitused ja tehakse mingisugust nagu aktiivset promotud väljapoole, et luuakse kodulehekülg näiteks. On küll absoluut. Tähendab, kuidas on, Andres, praegu oli nagu 22 galeriid, kes nagu ennem küsisid sealt raada kõigi probleem. Seda, kellel tegelikult võimu. Aga nad ei noh, mõtlesin ma veel ka meil siia impede jooga nagu olemas, nad ütlevad, et me lihtsalt andsime, eks ole, andsime sellepärast, et noh, tegemist on suure ja usaldusväärse institutsiooniga ja, ja nii ongi. Ja vot see on nüüd see koht, kus ma tuleksin alguse juurde tagasi, miks mina tahaksin, et ei peaks oma professionaale nagu kultuuriajakirjandust, sest mul tekib nagu küsimus, et kas nagu, kas kõik on juriidiliselt ikkagi korrektne ja see on see koht, kus, kus nagu mõistus, saab kuskilt mad otsa või no ma ei ole eriharidusega. Ma tegelikult ei tahaks sellega üldse tegeleda, ütleme niimoodi, et ma tegelikult arvan, et peaks olema nagu kes sellega sõltumatu taotlesime tegeleda sisuliste asjadega, nagu need tegeleks parankureerimisega, selle asemel, et lugeda dokumendiregistrit. Et võib-olla noh, et kui sa tegeled piisavalt kodeerimisega võetakse sind järgmine kord ka tõsiselt ja väga sama galeristidega ka mina ei ole see probleem. Nii kaua teid ignoreeritakse, kuli, teid on võimalik ignoreerida? Täpselt nii kaua. Sellisel hetkel, kui te saate nagu vältimatuks, kurat, ei saa mööda vaadata, ka mingi jõud on taga on ja siis muutuvad asjad ka Nad. Et selles mõttes, et jah, et tuleb võtta endale see positsioon ja see tuleb nagu hõivata. Aga et alguses on selles mõttes tehtud, mis ma tahtsin öelda, on see, et. Ära pahanda, Anders, kas see sinu nagu ma olen mõttega nõus, aga see, kuidas sa seda ütled, on kohutavalt patroneeriv. Et, et selles mõttes, et seda saab? Seda saab öelda teisiti, see. No aga see ei muuda asja sisu nõuga. Ta annab nõu, aga see See see selles mõttes, et seesama patroneeriv suhe on näha selles tabelis Sanders et nagu noh, et kui meil on kõrvale panna see, et milline see tulemus siis oli siis see ongi see, et, aga et noh, et kui teil nüüd siis okei, ma arvan, et see minuni harjaga, et Siivi ei olnud okei, et ma loodan, et see ei ole nagu sisuline märkus. Aga, aga põhimõtteliselt ongi nii, et koguge enda taha mass. Ma ei tea nagu, mis see mass peaks olema? Et arvestada sellega, et seda Jama. Oma võimetele. Ja annetele see raha kätte siis on rahu majas. Selline jaga valitsuse poliitika toimib nii üksikud ei no tegelikult satume nagu siis me satume noh, umbes nagu samasse paati, et me oleme piisavalt suur, võetakse kuulda ja siis me vaatame sealt ülevalt teiste peale, kes on nagu kuskile ära kadunud. Et see mulle vähemalt praegu, kui ma veel olen nagu selle positsioonis, kelle peale ülevalt alla vaadatakse, tekitab moraalse nagu probleemile tehnilist nõu, et ei, see suurus on üks, üks argument, aga võib olla ka tähtsus, näiteks, et sümboolselt nagu tähtis asi, meil on üks omalaadne organisatsioon. Kaasaegse kunsti Eesti keskus, eks ole, mis praegu nagu sisuliselt eksisteerib. Ma ei tea täpselt, kuidas on tema finantsiline seis, mis rahadega ja kuidas, aga aga ei huvita absoluutselt, eks ole. Kus ta istub. Aga lihtsalt see, et, et noh, et Veneetsia biennaali nagu noh, tegemine on ainult et üks asi, millega ta tegeleb praeguse. Noh, õigustab tema olemasolu, eks ole. Noh, ja, ja tuleb niisugune asi välja mõelda, ma ei tea, et maailmas on veel igasuguseid, tahtsite, Sidney vä? Mõte jääb samaks ja siis ma tuleks selle tagasi selle kunstnike liidu ja messikülastuse peale, et kunstnike liit vähemalt Elkeni väitel taotleb selleks nüüd ministeeriumilt ka veel eraldi vahendeid, et äkki neid vahendeid võiks taotleda see kaasaegse kunstikeskus ja viia siis nagu sellise feicaleriina kunstnike messile. Kui keegi on kuskil otsustanud, et mess on oluline koht Mis on ilmunud? Mitte keegi ei oska seda. Ikka messidel käidud ju küll, eks ole, siin maal erinevad erinevad galeriid, aga, aga see, et, et et noh, ma ei tea, eks ole, et noh, et, aga mida noh, selles mõttes, et. Kunstnike liidul ei ole ju nagu väga kuhugi minna, eks ole, sellises mõttes, et eks nad siis peavad minema messile. Jälle kommenteerime Jaan Elken itega ma lugesin üllatusega sedasama lõiku, et kunstnike liit läheb messil, et esiteks, ma ei saa aru, nagu sellest strukturaalselt loogikast, kuidas seda hakatakse põhjendama ja teiseks on see, et minu meelest nagu mesindus on nagu turg kõigi oma primitiivse omal moel, et kas nad maha põlenud Nõmme turule, mis nüüd üles ehitatakse, tahad osta värskeid kurke, siis tõenäoliselt läheb nagu selle butiigi juurde ja kus on see tuttav tädi, kes näit. Neid kurki müüb, ehk siis mõte on selles, et mesindus saab olla edukas ainult nagu teatud praktika põhjal, et ta messil käimine toodab kahjumit täiesti kindlalt tükk aega. Ehk siis nagu enne, kui see potentsiaalne kasum hakkab tulema. Ehk siis noh, sa pead kogu aeg käima välja mingeid samu nimesid, samu brände ehitama seda nagu kaubamärki. Tuues seda mudelit nagu Eesti peale, siis pigem võiks olla siis mingisugune galerii või galeriide ühendus, kes on juba messidel käinud ja kes läheksid ja keda siis riik toetaks täiesti olles ohtlik, et see toob kahjumit. Selles mõttes on noh, täiesti majandusloogika ja lõppkokkuvõttes nihukest messidel käimist võiks vabalt hoopis majandusministeeriumi hallata, eks ole. Nojah, näiteks näiteks näiteks, et et kui, kui noh, põhimõtteliselt jah, aga kui, kui kultuuriministeeriumis ikkagi arvatakse, et Janalikel on tore mees, eks ole, anname talle ikka raha temale, eks ole, kas või messile või ükskõik, kuhu ta läheb, pealsetanu, saab ta rahul, on siis noh, so what, mis sa teha saanud ja. Ei, ma arvan, et tõmbame selles, et kokku praegu ilma ja jutt juba läks sujuvalt, jällegi Jaan Elkeni läheb suurepärasel isikule liidule, mille eest ta seisab. Nii et teeks praegu kohvipausi, umbes pool tundi üritan kätte saada Gert Raudsepa näitlejate liidust, kes peaks rääkima meile näitlejate liidust. Ja siis pärast seda kohvipausi on siis loomeliidu teemaline väikene laud. Aga aga aitäh Elini läheta välja tuli. Täitsa raske olukorda tõsisemaks, aitäh Indrekule ja siis tervita Marcust, palun. Olgu.