Jaapanlane Ameerikas või jaapanlane Viinis võiksime pealkirjastada algava saate. Parafraseerides Leonard Bernsteini, kelle assistendina nüüd juba 40 aastat tagasi alustas oma suurt karjääri seitse osava esimene läänes tuntuks saanud tõusva päikese maa dirigent. Ta on jaapanlane läbi ja lõhki välimuselt käitumiselt harjumustest. Vaatamata oma pikkadele Ameerikas elatud aastatele olevat tema inglise keel ikka pisut puine aktsent selgelt tajutav. Tema lähimad sõbrad on jaapanlased. Ameeriklastele mõjub ta mõistatusliku müstilisi inimesena ning paljud kõrvalseisjad väidavad, et tema autoritaarne hoiak annab mõista, et tegemist on jaapani kul Tuuri prominentsel esindajaga, kes pole tihedaid sidemeid kodumaaga kunagi kaotanud. Tema perekond on jäänud elama Jaapanisse ja tema lapsed lõpetanud jaapani kooli. Seitse osava on olnud bostoni sümfooniaorkestri 13. ja kõige kauaaegsem peadirigent, ületades staažilt legendaarse Sergei kusse. Sky, kes tegutses samal ametikohal kunagi veerandsada aastat järjest kus Savitski järel juhtisid orkestrit šars mees ja eri Slynsdorf. Käesolevast hooajast osa Viini riigiooperi ja ühtlasi Viini Filharmoonikute muusikadirektor. Hiljutise Viini uusaasta kontserdi ETV otseülekannete kaudu tutvustas ta end selles rollis miljonitele muusikahuvilistele kogu maailmas. Osava lahkumisele bostonist reageeris Ameerika ajakirjandus üsna elavalt. Ajakirjas along kriitik Paul Sesta küsis ühe oma artikli pealkirjas retooriliselt. Kas võib ka hea dirigent pärast kümmet aastat öelda veel midagi? Ja vastas ise, et juba 10. koostööaasta järel suudab vaevalt ükski dirigent pakkuda orkestrile midagi oluliselt värsket. Aga iga orkester vajab uusi impulsse ja uusi ideid. Ometi jäiga kõige kriitilisemates reaktsioonides kõlama peamine tõdemus. Osava ligi 30 peadirigendiks olemise aasta jooksul on bostoni sümfuunikud püsinud ameerika orkestrite esiviisikus ja maestro on jätkunud tahet koondada siia parimaid muusikuid ning saavutanud Ameerika orkestrite seas paremini korraldatud finantseerimise mille üheks kindlamaks tagatiseks on orkestri suveresidentsis tangel. Voodis toimuvad iga-aastased festivalid. Nende pikaajalisele traditsioonile pani aluse Sergei kusse vitski 1936. aastal. Tähendab uudis toimuvad suvekursused noortele muusikutele regulaarselt dirigentide konkursid ning rikkaliku programmiga festivali üritused mis on saanud ameerika üheks ligitõmbavamaks muusika fenomeniks. Justangerbuudi konkursil saavutatud esimene preemia aastal 1961 pani aluse osava ülimenukalt karjäärile ja avas tee maailma parimate orkestrite ette. Seitsme osava pole kunagi kogenud neid vaevu, mida paljud algajad dirigendid saavad tunda tagasihoidlike provintsiorkestrite ka töötades. Tangel pudi kunstiliseks juhiks sai osava aastal 1970 ja on olnud sellel kohal 2001. aasta suveni. Tema viimasest festivalist kõneldakse ülivõrretes seonud tõeline tähtede paraad, mille keskseks tegelaseks oli muidugi osava ise kelle fantaasial kontsertide atraktiivsuse loomisel polnud piire. Suursündmuseks kujunes Richard Straussi Salome kontsertettekanne Debora Voika nimiosas ilma lavastuse kostüümide ja seitsme loori tantsu. Ta oli see ometi emotsionaalselt ja visuaalselt haarav. Ettekanne, mida illustreerisid. Loetud katkendid Saalomon teksti autorit Oskar Vaildi, inspireerinud Gustav floberi jutustusest, hero'd ja tee ning installatsioonid motiividega, Kristab Moro Saalomon ainelisest maalist ja oodri püüdsley graafilistest illustratsioonidest Vaidi draama esitrükile. Läinud suvefestivalist tangel voodis kõneldakse kui ühest märkimisväärsest ka seetõttu et see oli pühendatud kahe muusikalise suurkuju festivali traditsiooni rajaja dirigent Sergei kusse vitski ning helilooja Arnold Schönbergi viiekümnendatel surma-aastapäevadele. Juba üksnes muusikaliste lavateoste valik oli põnev. Liba rokkooper The see Raveli Hispaania tund ning lapsi ja võluasjad Bachi 199. kant taadi esitus Ta on absurd. Petersell Arci lavastuses. Avakontserdil juhatas osava Slafrozdropovitšias Tiivel Äntšelli soleerimisel Richard Straussi sümfoonilise poeemi Dongzhou. Festivalil esinejate rida oli aukartust äratav jojo maa, Iisak, pelman, kiirite Kanawa samal äks peenart haipink, kes praegu tegutseb bostoni sümfooniaorkestri esimese külalisdirigendina Andrebreerin Tseemskolon ja nüüdseks maailma juhtivate dirigentide hulka tõusnud maris Jansons oma Pittsburgh'i orkestriga. Festivalipublik küündis 350000 kuulajani pluss need sajad tuhanded, kes kontserte võisid jälgida televisiooni või mitmete raadiojaamade vahendusel. Thangelbudi festivali koori ja orkestriga ning nimekamad solistidega on siis osava heliplaadile jäädvustanud ka mitmeid varasemaid suurprojekte nagu teeks ühe oma meelishelilooja Arnold Schönbergi hiigelteose oratooriumi korre laulud kontsertettekande, milles soleerivad Chessi, Norman. Seis, makreikin Tatjana tru, Jaanus Verner Klemper kõne rollis. Te kuulete kurje lauludest Claus narri allegoorilist lõpus seeni. Harjunud seal loeme. Nüüd. Artuaar veel endise N Lions viidad. Vee ja friiai. Reeglitest valvetes puudus. Sõitsi osalva kujundas bostoni orkestri mitmekülgse repertuaari suure rõhuasetusega just 20. sajandi muusikale. Kummutades väidet, et Ameerika orkestrit on sunnitud oma finantsasjade tasakaalustamiseks liigselt arvestama publiku klassikat ja populaarset muusikat eelistavad maitset. Osakavades on alati olnud silmapaistev osa uutel, sageli orkestri enese poolt tellitud uudisteostele. Tihe koostöö on teda sidunud kuulsa kaasmaalase ja sõbratorud takemitsuga, kelle mitmed orkestriteosed on esmaettekandes kõlanud just osava dirigeerimisel. Nii bostoni, sümfoonikute kui ka jaapani orkestritega. Te kuulete fragmenti Dacenid suhest viimasest teosest tseremoniaalne alapealkirjaga ood sügisele mida osava peab helilooja kõige jaapanipärasemaks teoseks ja mis on tihedalt seotud jaapani luule peente varjunditega ega loodusmotiividega Jaapani aedade ebasümmeetriliste kujunditega. Helilooja on kasutanud siin omapärast rahvuslikku instrumenti. Bambus suupillisood, mille mediteerib rituaale, soolopartii teos avab ja lõpetab. Mängib jaapani Saito kiinen orkester seitsme osava juhatusel. Seisi osava sündis Hiinas Ženjaanis esimesel septembril 1935. aastal. Tema lootusrikkalt alanud klaveriõpingud lõpetas õnnetu juhus, kui ta ragbit mängides murdis oma kaks sõrme. Nii sai temast kompositsiooni ja dirigeerimise eriala õpilane tohu kõrgemas muusikakoolis, mille ta lõpetas parima tulemusega 1959. aastal. Prantsusmaal. Pessansoonis võitis ta samal aastal esikoha dirigentide konkursil, mille žürii liige, nimekas dirigent, tollane bostoni sümfooniaorkestri peadirigent Charls nüanss. Kutsustatangel voodi, kus ta taas võitis esimese preemia Sergei kusse vitski nimelisel konkursil. Aasta õppis ja systeeris osava Herbert von Karajan juures Berliinis, kus kohtus kal Leonard Steniga, kes pakkus talle assistendi kohta New Yorgi Filharmoonikute juures. Pärast debüüti kaarnegi Hollis. 1961. aastal järgnes koos New Yorgi Filharmoonikute ka pikem jaapani turne. Kahe esimese aasta sündmused järgnesid sellise peadpööritava kiirusega et alles hiljem hakkas mõistma, missugust rolli etendasid nimetatud suurkujud tema muusikalisel kujunemisel ja elus üldse. Neljal hooajal. Toronto sümfooniaorkestri peadirigendina salvestas osavaga oma esimesed heliplaadid suurt tähelepanu äratanud, mis siiani Durangaliila sümfoonia ning toru take mitsu üks esimesi orkestriteoseid. Novembri sammud. Just selle teose esiettekanne pani aluse kahe suure jaapani muusiku koostööle ja lähedasele sõprusele. 1962. aastal sai seisu osavast San Francisco sümfooniaorkestri peadirigent. Muuseas just selle orkestri esinemistele seisi osava juhatusel võis ka tänase saate autor kaasa elada Leningradis 1973. aastal. See oli üldse esimene kord kuulata välismaa orkestrit. Sõitsime nagu tollal üht konservatooriumi tudengitest õpetajatest muusika janusel grupil traditsiooniks sai sageli Neevalinna. Mäletan, kui uskumatuna tundus kokku viia eriti Brahmsi sümfoonia esituse puhul kaht näiliselt täiesti vastandliku tahku. Dirigent, kes oma juhatamis maneeri meenutas pigem rituaalset tantsu, tantsivad samuraid kui meie euroopaliku juhatamis maneeriga harjunud ettekujutus dirigeerimisest kui niisugusest. Aga külatulemus oli ju täiesti Pramsilik või oli sellest saadud emotsionaalne laeng nõnda võimas, et minetasime kriitikameele. Veelgi põnevam oli ALSi muusikast saadud elamus. Ehkki kais polnud enam päris võõras, olin tema neljandat sümfooniat juba paar aastat varem Varssavi sügisel kuulnud. Oli siin kuuldu oma värvirikkuses rabav. San Francisco järgneski pikkadeks aastateks koos bostoni sümfooniaorkestriga. Kogu selle aja jooksul seisu osava olnud oodatud külaline nii Berliini kui fini Filharmoonikute ees. Üks tema alalisi esinemispaiku on olnud Pariis. Nii ooperiteater kui kontserdid prantsuse rahvusorkestriga. Seitsme osava on prantsuse kõrgeima autasu auleegioni kavaleri ordeni omanik. Seda üle andes toonitas president Jacques Chirac osava teeneid nii dirigendina et kui ka prantsuse muusikat, toetaja ja propageeriana. Perli osi depressiierrewelli muusika kõrval kuuluvad tema repertuaari ning heli plaadistuste hulkaga mitmed ooperid, näiteks ohver, Bachi Hoffmanni lood ning mõistagi pise Carmen mis meelgi heliplaadipoodides müügil on olnud. See on kuul tuist, üks põnevamaid kirglikku maid, Karmeli salvestisi eelkõige muidugi tänu fantastisele nimitegelasele Sissy Normanile Te kuuletesse kui Tiiad ooperi teisest vaatusest. Jaa. Seitsme osava kunst on pälvinud hulga teisigi preemiaid, näiteks kaks Emmy auhinda, esimene sarja õhtut sümfoonia seest aastal 1976 ning teistkordselt EMI plaadi auhind, sarjad vorsak Prahas eest aastal 1994. Seitse osava on olnud tihedalt seotud Euroopa kahe kuulsama orkestri, Berliini Filharmoonikute aga juba 60.-test aastatest ning Viini Filharmoonikute. Ka mõlema orkestriga on ta teinud ka mitmeid heliplaate otse loomulikult parimatele firmadele, nagu Philips, Sony, Classical, Deutsche grammofon. Nende firmadega on ta sidunud ka oma jaapani orkestrid. Järgnevalt kuuleme kolmandat osa allegretogratsiooso Anton vorsaki kaheksandast sümfooniast. Osava dirigeerimisel mängivad Viini Filharmoonikute. 80.-te keskel kutsus osava Tokios ellu tänaseks suure populaarsuse võitnud orkestri mis koosnes esialgu peamiselt tohu muusikakõrgkooli tudengitest. Orkester sai oma nime Saito kiineni järgi, kes oli Jaapanis üxtun tuntumaid lääne muusikatraditsiooni tutvustajaid ja osava enese kunagine õpetaja. Viie aastaga saavutas Saito kineni orkester sellise taseme, et võis esineda nii Euroopa kui Ameerika lavadel. Isegi kaarnegi hulli avakontserdil 1991. aastal. Traditsioonilistele esinemistele matsumotofestivalil kaasnevad tavaliselt plaadistused. Nii on heliplaadile jäädvustatud Mozarti, Tšaikovski, Serenaadid, Beethoveni ja Brahmsi sümfooniad, Stravinski oratoorium kuningas Oidipus, millest on ka videosalvestus. Kõrgeimalt hindab osava ise Mahleri teise sümfoonia plaadistust koostasinjukaiguuriga. Jaapanirikas muusika traditsioon ja eriti tulemusrikas muusikaõpetus on toonud loorbereid paljudele noortele muusikutele. Kõige nõudlikumatel konkurssidel jaapani viiulikool on maailma hinnatumaid ja selle rahvuse esindajaid kohtame üha enam nii Euroopa kui Ameerika orkestrites aga neid jagub küllaga ka jaapani uutesse orkestrit. Üks neist on mitu kammerorkester, mille residentsis on moodne miito, kultuurikeskus teatri ja kontserdisaalide ning kunstimuuseumiga. Mitu orkestri Euroopa turneed 1998. aastal dirigeeris seid osava eriti kõrge hinnangu pälvis orkestrit täiuslik keelpilli kõla nii Viinis kui viiulimuusikaga sünnimaal Itaalias. Seitsme Osabas sidemed kodumaaga on viimastel aastatel aina tihenenud. Seda enam, et Ameerikas käib osava, nüüd järjest harvem seisi osava harrastuste hulka kuuluvat tennisemäng ja suusatamine. Sportimine mõjub hästi tema füüsisele osa väike, kuid atleetlik keha on uskumatu, paindlik ja nõtke ning see kajastub ka tema dirigeerimis maneeris. Eriti suureks auks pidas maestro mitte ainult esinemist Nagano olümpiamängude avapidustustel dirigendina vaid ka seda, et oma uhke laskumisega avas talimängude suurslaalomivõistluse. 2001. aasta sügisest osavad tööleping Viini riigiooperi ja final muunikutega. Kuid enne Viini tulekud möödunud aasta sügisel pidiseid Josawa lahendama veel mitmeid konfliktseid situatsioone bostonis õigemini danger voodis, kus oli tekkinud tõsine konflikt tema ja festivali ülejäänud kunstilise juhtkonna vahel kuhu kuulusid näiteks kah pianistid Leon Fletcher ja Silberg kalis, kes heitsid osavale liigselt autoritaarsus ja samurailiku üleolekut. On vihjatud sellelegi, et osava koondas ootamatult koguma Energiat angel voodile just pärast seda, kui luhtusid temal lootused saada Claudio Abado järel Berliini Filharmoonikute peadirigendiks. Kuna orkester valis oma juhiks aga inglase Saimon rätli. Oma lahkumiskirjas bostoni orkestrantidega selgitas osava Viini riigiooperile antud lubadus sellega, et teda huvitab sel eluperioodil üha enam ooper. Kuid lahkumise põhjuseks polevat mingil juhul bostoni orkester ise, kellega maestro arvas end olevat seotud kuni surmani. Nüüdseks on osava menukalt alustanud tööd uues ametis, mida enne teda on pidanud sellised legendaarsed kujud nagu Gustav Mahler, Richard Strauss, Wilhelm Fort, Wenger, Herbert von Karajan ja Claudio Abado. Kuuldavasti olevat kabiinlased oodanud enda ette, nagu mõni aasta tagasi tavatseb öelda Euroopa orkestrite oodatuim kosilast Saimundratlit. Osava lepinguliste kohustuste hulka. Viinis kuulub hooajas vähemasti 25 etenduse juhatamine ning ühe uue lavastuse väljatoomine. Lepingu üks klausel näeb ette, et sellega peab piirduma tema tegevus saksakeelses muusikaruumis ei piira samas aga tema tegemisi Pariisis ega Tokyos. Osa on sõnaõigus ka orkestri koosseisu puudutavates küsimustes ja orkestri, see tähendab Viini Filharmoonikute kunstilise profiili kujundamises. Osava esimesteks töödeks on Janadžiki menu ooperi Jen UFO ja Wagneri Lendava hollandlase väljatoomine. See ooper on muuseas osavalt salvestatud ka heliplaadil. Osava eneseplaanide hulka kuuluvad veel Bergib otsedki ja Richard Straussi Elektra uuslavastused Viini riigiooperis. Äsjane Viini uusaastakontsert seisi osava dirigeerimisel on põhjustanud elavat vastukaja eelkõige saksakeelses pressis. Berliini ajaleht Die Welt pealkirjastas oma artikli osava vallandas rõõmuhõisked, kus öeldakse, et seda ülipopulaarset kontserti võib õigusega nimetada humaažiks kultiveeritud elurõõmule. Tants valsi pilvel. Nõnda iseloomustab teine artikkel osava sulgkerge, et uus aasta kontserti põhjalikus ülevaates toonitab artikli autor, et osava ei püüdnud olla iga hinna eest erinev efektne. Aga tee oli tema tantsulises maagias midagi ainulaadset. Orkester kõlas värskemalt ja põnevamalt kui parem. Osava muusikaline poeesia on õrn, habras, kuid ometi main. See kontsert, kus orkestrandid publikut ja televaatajaid oma erinevais emakeeltes tervitasid ei jää meelde ainult seetõttu. Ta oli euroajastu esimene ja osava tõenäoliselt esimene eurodes honorari saanud dirigent. Vaideid liiniliku elurõõmu võib ka nõnda eksootilisel moel vahendada jagad. Uue peadirigendina ei ole osava teinud aga veel ühtki europlaati. Seepärast jääb meie saadet lõpetama Gustav Mahleri teise sümfoonia kolmas osa Jaapanis Saito kiiniani orkestri esituses mis kõlab viinilikult armastusväärse elegants, siga. Küsimusele, kas uusaastakontsert oli ikka maestro enese jaoks midagi erilist, vastas osava, et see oli loomulikult eriline, sest ta tuli Viini orkestrit juhatama aastaiks. Ja sellega osutas kollektiiv avalikult talle esimest tunnustust. Bravo saate jaapani dirigendist seisi Osaevast tegi Maia Lilje ja mängis kokku Katri maadik. Saates kõlasid fragmendid peensusteni vestlejaid storist, Arnold Schönbergi oratooriumist, korre laulud, toru take mitsu teostest, ood sügisele ja novembri sammud ning Bizet ooperist Carmen. Vorsaki kaheksanda sümfoonia ning Mahleri teise sümfoonia kolmandad osad. Mängisid San Francisco ja bostoni sümfooniaorkestrid ning Jaapanis Aitokinjani orkester seitsme osava juhatusel.