Tere kool oma retromuusikasaadet nimega retromina olen Madis Aesma ja see oli ansambel Baglus looga videokild veidio staar, tegelikult asjad on läinud natukene teistmoodi, kui nüüd hakata selle loo pealkirja üle siin vähemalt Eesti kontekstis võib-olla juurdlema. Teatavasti oli see siis esimene muusikapala, mida MTV mängis, kui nad omal ajal tegevust alustasid ja tegelikult aastal 2010 tuleb nüüd tõdeda, et pole see raadio surnud midagi. Piss MTV on vahepeal vähemalt Eestis kinni pandud ja see MTV Music televisioon, mis mujal alles on, ei ole enam eriti muusikaga seotud, võib-olla vähemalt mitte nii palju, kui alguses. Oletatavast kaastundest MTV ja muusikavideote vastu ongi tänane retrosaade omamoodi selline videosaade ka raadio muidugi jätkuvalt pilti ei näita, aga pilti loo ajal kuulates peas, juurde mõelda, mis seda pagulasi lugu puudutab, siis seda, et see oli esimene lugu, mida Ivy mängis, seda teavad paljud, aga mis lugu oli MTV eetrist teisena, kui paljud seda teavad? Mina näiteks ei teadnud, teine oli siis pätt, Tatari lugu, juubederon mis isegi vist on tema enda poolt kergelt ära põlatud, kuna pole isegi ta suuremate hittide plaadile mahtunud. Kolmandana läks eetrisse vanameister võt looga Dance võib meie siis tuli neljandana üks selline lugu, mis oli, mille video oli erakordne tollal selles mõttes, et ta oli kunstilistele eesmärkidel mustvalgena tehtud ajal, mil mustvalge telekas oli ikka täiesti out tegi siis see järgmine ansambel sellise käigu, et tegi mustvalge video. Miks must Valgsus, miks must valgusauto oli, sellepärast et värvitelevisioon oli lihtsalt niivõrd uus asi. Värvitelevisioon oli tollal olemas olnud Euroopas vaevalt 13 14 aastat, aga kombel HU tegi oma loole jubädev jubetsist. Tõepoolest, video, mis oli täitsa mustvalge Ansambel The Shuja jopede jopet, lugu, mis oli siis neljandana eetris sel päeval esimesel augustil 1981, kui alustas tegevust telekanal nimega MTV, see oli siis tõepoolest neljas video, mida anti viis, näidati. Aga kui muusikavideote ajaloost natuke rääkida, siis tegelikult kuigi empty viiuli tõepoolest see meedium, tänu millele väga paljud bändid üldse hakkasid videosid tegema omas inglitele, siis eelkäijad olid loomulikult empty veel olemas, ka muusika videosid tehti tegelikult varemgi, kuigi need alati videot üksi nimetanud tehti teistel eesmärkidel ja tehti teistele teistele sellistele seadmetele, mitte ainult televiisorite. Kõige vanemaks videoks loetakse juba aastal 1928 tehtud ühte lühikest saate filmi ühele Ameerika bluusi lauljanna nimega pessis, mis tema siis ühele loole tehti, selline dramaatiline, lühike filmike juurde ja tegelikult tegid ka Nõukogude Liidu kinomehed kolmekümnendail populaarsetele vene lugudele selliseid filmikese juurde, neid oli siis hea näidata. No kinos enne filmi algust ringvaatena põhimõtteliselt või kuidagi sedamoodi, aga 50.-te aastate lõpus leiutasid prantslased ühe võimsa aparaadi nimega Skopi Tõun ja see oli siis põhimõtteliselt selline nagu, nagu vana hea Chuck powskigi, pistad mündi sisse ja saad lugu kuulata, aga Skopidownil oli siis lisaks sellele, et ta lihtsalt mängis muusikat, näiteks tiga 16 millimeetrine film oli selles masinas sees, panid mündi sisse, kuulasid oma lemmiklugu, nägid siis pilte ka juurde ja üks põhilisi Skopidowni hitte oli tollal, 50.-te lõpus, 60.-te alguses, mis Prantsusmaal Tony masinates kogu aeg käia, mis seal oli? No eesti keeles öelduna Serge kais Voogiaga prantsuse keeles siis puu üks põhilisi esimesi hitte. La aastast 1958. Selline lugu siis, mis oli populaarne omal ajal Prantsusmaal aparaadil nimega Skopidownjases copy to on tegelikult see videoga vaks või videoga selline lemmikloom mängimise seadeldis, Lewis tere ka Inglismaale. Aga seal noh, ta niivõrd populaarseks ei saanud. Kuigi seal oli ka oma selliseid hitt bände, kes enda lugusid selle peal kõvasti promosid. Üks nendest ansamblites oli siis legendaarse Saiko produtsent Joe Miikiga seal tegutsenud ansambel Tornado, seal nende singel, Tell staar oli Skopituudi peal siis mängitav pala, see oli isegi selline selline tellijate lemmik, aga tornaado tegi siis, kui tegelikult MTV oli veel väga-väga kauge asi, täiesti selline nähe, mida ei osanud keegi uneski näha, tegi juba siis tegelikult ühe täiesti korraliku video selles mõttes, et näeb välja tõesti nagu muusikavideo, seal ei mängita lihtsalt pilli rivis seistes, vaid toimub selline dramaatiline, väga kummaline jabur tegevus. Selle video nad tegid siis loole nimega robot. Ja ma arvan, et kõikidel tasub sellisest toredast kohast nagu Youtube see video üle vaadata, see näeb väga-väga naljakas välja väga-väga naljakas a- ja kõikidele vähetähtsate faktide sõpradele siis selles videos peaks kõikide eelduste kohaselt olema ka ühe tegelasena askeldamas ansambli News laulja näpelame isa, kes oli siis tornaado kitarrist ja ma arvan, et ta käib seal ringi, mingisugune kopsik peas. See on siis tornaado. Robot. Luisa kaid rabameloodiaid umbes 10 aastat. Et enne seda, kui tõsisemat roboti muusikat hakkas viljelema saksa ansambel Kraftwerk nii. Nii ja Bob Dylan Homsik pluus, see lugu aastast 1960 anud, mis ta nüüd oligi, mis ta nüüd oligi, mis ta nüüd oligi, mis ta nüüd oligi videol igatahes aastast 1967, aga lugu ise tehtud juba kaks aastat varem. Sellel lool oli ka täiesti korralik selline video olemas, tänapäevases mõistes video, kuigi jah, kust seda tollal näidata oli, seda nüüd päris täpselt ei tea, aga see oli siis see video, mida on mitmeid kordi plageeritud, parodeeritud ja nii edasi ja nii edasi, mille, mida teistes videotes tsiteeritud, see on siis see viidik, kus Bob Dylan seisab ja hoiab käes paberit ja iga lehe peale on kirjutatud siis üks või kaks sõna ja segame. Ma ei tea, kuidas laul kulgeb, pillub ta neid lehti siis looga kaasas käia nende maha. Ja no tegelikult kui teha nüüd edetabel neist videotest, kus artistid näevad välja nagu neid üleüldse see video tegemine ei huvitaks või siis isegi, kus nad näevad välja nagu nad vihkaks videote tegemist, siis Bob Dylani ilme selles videos on küll tõepoolest selline, et see lugu võiks olla selles video vihkajate edetabelis täiesti rahulikult esimesel kohal, ma arvan. Nii. Aga kui nüüd jäta Dylan kõrvale ja ennem kõlanud ansambel tor näidatud ka siis üldiselt Ta oli 60.-te 70.-te selline tüüpiline klassikaline muusikavideo ikka selline, et bänd on laval. Lava on suhteliselt pime, bänd mängib oma lugu, kogu moos ja VH üks klassik või viijatš vanglas kuidasmoodi ikkagi soovib, Nemad mängivad selliseid lugusid tänapäevalgi päris palju ja ega väga enne seda, kui MTV tuli süžeega videosid ei tehtud, et see oli ikka selline erandjuhtum, mõned tehti, aga need olid kummalised, veidikene sellepärast, et muusikavideoga mingi trall toimub, see oli ikka selline segane žanr. No tekkis meestel lihtsalt küsimus, kes bände tegid, et miks peaks videos peale muusika mängimise veel üleüldse midagi olema. Mõned tüübid siiski võtsid ette selle dramaatilise video stsenaariumiga video, näiteks üks aasta aasta enne seda, kui MTV tuli aastal 1980 tegi ansambel juudas priist ühe väga vahva video võimsa pangaröövi video ja nad tegid selle just nimelt sellele loole. Toodas preestri lugu sellest kuidasmoodi seadusandlike dokumentide järgi Preikida noh, tegelikult muidugi lugu räägib sellest, kuidas seadust rikkuda, aga jah, tõepoolest sai räägitud siis sellest, et sellele loole tegid suusasprindimehed siis sellise video, kus toimus võimas panga röövimine, nemad ise seal röövisid seda panka, aga mis oli väga-väga kummaline selle video stsena klaarime või siis süzee juures oli see, et nad seal videos panid pangast tuuri omaenese kuldplaadid, mis mingisugusel põhjusel kõik olid siis sattunud ja nad pidid neid siis ise varastama. Aga igatahes juba natukene hiljem peale seda, kui juudas briis selle video, kui aastal 1980 maha sai, jõudis kätte MTV Aegi, hakati palju-palju rohkem kui enne süzeesid väljumas mõtlema ja vahel tulid need juba tollal. Muusikavideote tähendab MTV aja alguses välja nii hästi, et siiamaani kõrguvad, et kõikvõimalike muusikavideote tabelite tippudes näiteks seda järgmist lugu selle videot on sageli nimetatud kõigi aegade parimaks muusikavideoks üleüldse. Päris palju kordi on see aset leidnud, tõepoolest, see on siis Michael Jackson ja sõller. Õudne naer, õudne naer, Michael Jacksoni thriller oli siis lugu, mille video, mis oli tegelikult täispikas versioonis 14 minutit. See video oli siis üks kõige vingemaid muusikavideoid läbi aegade väga-väga paljude ekspertide arvates ja see video, mis tuli välja aastal 1983, oli siis ka selles mõttes väga-väga oluline. Ta siis pani paljuski ikkagi paika selle paljude artistide bändide režissööride produtsentide jaoks, et et kuulge, mehed visuaali ja on väga-väga oluline ja videod ei pea olema igavad, videotes ei pea olema lihtsalt siis see, kuidas tüübid seisavad ja mängivad pilli, vaid võivad olla ka igasugused ekstravagantset tantsunumbrid rohke rahvamassiga, nagu täpselt selles samas videos see asi käis. Ja tõepoolest väga-väga suurt mõju avaldas see thrilleri video kõikidele noh, mitte võib-olla kõikidele, no ma kahtlen, kas võib-olla mootorehed sellest midagi õppis, aga, aga paljudele popmuusika popmuusikavideotegijatele oli see väga-väga oluline verstapost. Aga ja noh, loomulikult neid bände, kes hakkasid videote peal oma karjääri peale MTV tulekut üles tama ja kelle karjääri ilmantiviita võib-olla tänapäeval ei tunduks küll üldse mõeldav neid bände oli ikka päris mitu ja üks nendest ansamblites oli loomulikult türann türann, kes oli siis noh, vaieldamatud oma hiilgeajal, 80.-te esimesel poolel maailma kõige stiilsematest inimestest koosnev hunti, nende videotes sisu neid kuigivõrd ei olnud või on mingisugust sellist noh, ütleme stoori, laini lugu seal ei olnud, narratiivi ei olnud, aga selle eest oli seal alati palju kahtlaselt üle värvitud naisi. Kuttidel endale oli mõnus silmameik ja kõik muu, mis kaheksakümnendatel selle asja juurde käis ja igalt dekoratsioonilt nirises igas videos lakkamatult neoonroosat värvi. Ansambel türann, türann ja nemad põhimõtteliselt olid sellesama loo Angry lik-Wulf videole võlgu üsna suure osa oma hilisemast edust tõesti sellepärast et kuigi nad alguses ennast USA turule murda ei suutnud, siis tänu selle loo videole, mis oli siis Sri Lankal filmitud ja mis oli mõnevõrra selline poliitiliselt ebakorrektne, näidates seal no see selline koloniaalstiilis video, türann, türanni stiilsed tüübid olid seal selliseid ülimuslikkust valged mehed, igatahes tänu sellele videole ja tänu sellele, et MTV pani selle hange Wulfid video Hewirotionisse, kui nii võib öelda, ehk siis oma A nimekirja ehk siis ketras seda sageli vahetpidamata tänu sellele nad siis said. Rahvusvaheliseks sensatsiooniks lõpuks ometi. Samadel radadel jätkame. Hiiumaal liig Tony ja selle looga oli samasugune lugu nagu ennem mängitud türann türanni palagagi nimelt ka selle loo puhul oli lugu siis säärane, et plaadifirma vööd Siin sai aastal 1981 aru siis sellest, et on tõesti väga oluline see, et lool oleks hea video ka sellepärast, et just tol aastal diviiv alustasid, nagu räägitud sai, ja siis, kui Hiiumaal liigil oli uus singel tulemas, otsustati, et sellele tuleb teha üks igavene vinge video ka. Ja selle vinge ja kalli videona sellele samale loole tegidki, kusjuures tavapäraselt filmiti tollal videosid ikka selle hariliku videolindi peale, aga see tehti siis 35 millimeetrisele filmile ja filmiti see selles samas linnas, kus siis toimub Briti toreda komöödiasarja Office tegevuseks Sis linnas nimega slov. Ja selle video nii-öelda nii-öelda süzee seisnes selles, et Philip põuki oli nii-öelda filmirežissöör. Seal videos mängis filmi režissööri ja siis siusanud Sully sellest liigist, lauljatar mängis siis sellist rentslist kõrgele tõusnud staar näitlejannat, kes filmib, kätelt minema, jalutas ja loomulikult olid kõikidel silmad meigitud, paksult ei olnud vahet, kas tegu mehe või naisega kõik häid videosid samas ei teinud, et tegid väga halbu ka 80.-te alguses või siis väga naljakaid. Mõnedel sai lihtsalt fantaasia otsa, näiteks nagu ansambel, nii ka juhtus selline lugu, nad hakkasid ka videot tegema oma loole sõprad või sa mõtlesid, et kuidasmoodi seda teha ja vähemalt videost saab küll järeldada, et millegi peale nad ei tulnud, sellepärast et ühest küljest noh, mõtlesid, et tahaks teha nagu sellist klassikalist, mängime pill, videotega võiks seda teha, võib-olla sadamas läksid sadamasse, hakkasid seal siis pilli mängima, niisama tundus, et on võib-olla veidike jama ja nad jõudsid katastroofiliselt otsesele teha video siis selline, kus nad kõik mängivad nii-öelda õhuinstrumente. Kitarrist mängis õhukitarri, sündimees mängis õhus. See on üks kõige võimsamaid õhusündi mängimisepisoode maailma muusikavideote ajaloos. Trummar loomulikult mängis õhutrumme ja basskitarrist loomulikult õhubassi. Tulemus täiesti naeruväärne lugu, samas dramaatiline tasub kõikidel taas kord üles otsida see klipp, siit tuleb tsiooni, sõpradelt võis. Ansambel fööni siis poolest Seprorit vaid väga selline dramaatiline dramaatiline, armastasid pala. Aga kui nüüd torni juures edasi liikuda ja jääda endiselt nende kummaliste halbade videote juurde, siis ammu enne seda, kui Eestis alustas bändina ka kiigelaulukuuik, alustas USA-s selline bänd, mida võiks põhimõtteliselt nimetada näiteks kämbi disko kuueduks. See bänd siis oli miilits Pihl, nemad olid teatavasti ikka ennekõike tuntud kui selline mitteametlik geimeeste bänd ja noh, võtame siin nende suurima, Heti Iiemm näiteks selles ikka pöördutakse otseselt noorte meeste poole igasuguste üleskutsetega, aga vaiendsee videot ja me kõik tants käib seal tänaval ja matsime nende ravi ja kõik need lood veel räägivad sellest kuidasmoodi. Need ei ole omavahel enam lihtsalt sõbrad. Hiljem kui kuulsus kaduma hakkas, mõtlesid vilets piiblikotid, aga ühel hetkel ka seda, et kuidagi peaks ka raju heterotele peale minema oma muusikaga ja niimoodi siis aastal 1985 ilmus neil singel nimega seks võrdub õun ja selle videos hakkasin hoopis naistele külge lööma. Polnud tegelikult midagi segasest, Filit piiblis reaalselt kuuekümned viis olidki heterod, ainuke, kes ei olnud, oli see indiaanlane. See ongi nüüd vilets Piipliiateks. Iraani raadios raadium kaks. Olivia Newton-John ja füüsikal oli siis see, mis kõlas siin retro saat, teise tunni esimese muusikapalana, mina olen jätkuvalt Madis Aesma ja kõik lood, mida ma täna siin mänginud, kõik need vanad lood, need retropalad on kuidagiviisi muusikavideoandlusega seotud ja Nendel kõikidel lugudel on olnud videot, mis on millegi poolest märkimisväärsed. No mis sellesse Olivia Newton-Johni pisikali puutub, see lugu tuli välja just nimelt sellel samal aastal, kui MTV tegutsema hakkas aastal 1981 kuu aega hiljem umbes tuli singel välja, kui MTV alustas selle loo singliga Sallo singli video oli siis säärane lugu, et loomulikult jagasid videomeistrid jagasid režissöörid ja produtsendid lahti selle juba siis, et seks ikkagi müüb ja müüb päris hästi ja hakati siis kiirelt seksikaid muusika videosid tegema. See sisikali video oli siis üks selline üsna seksikas video. Aga kõik ei olnud sugugi valmis sellisteks sellisteks asjadeks ja sellesama loo videos siis juhtus niimoodi. No see ei olnud just nüüd võib-olla kõige seksikam seega tegelikult või noh, oleneb, kuidas on, kelle jaoks, aga selle loo videos juhtus siis niimoodi, et Olivia Newton-John seal taidleb jõusaalis koos paksude meestega paksud mehed teevad siis trenni seal jõusaalis ja siis mida edasi see lugu jõuab, seda paremasse vormi. Need, paksud mehed jõuavad. Lõpuks on nad juba täiesti sellised võimsad lihastes musklitest tüübid. Ja lisaks sellele, et nad muutuvad sellisteks muskleid, esiteks lisaks sellele nad siis ma tean, et tegelikult kas transformeeruvad, kas transformeeruvad või siis nad juba tegelikult ongi ennem ka paksu, täna igatahes avaldub neis homoseksuaalne joon nendesse meestes ja video lõpus nad siis võtavad soliidselt baaridesse ja lahkuvad käsikäes riietusruumide suunas. MTV selle loo lõpp, kui sageli ei näidanud ja see jäi siiski eetrisse ära, seda ei keelatud, aga samas mitmete lugudega läks tollal niimoodi, et need keelati ära ja neid ei lastud eetrisse näiteks Queeni pala padi, länguid. Selle videot MTV keeldus näitamast. BBC keelas ära Ronny video loole Köl saanud film, kus siis paljaste rindadega naised muda maadlesid ja tollal ei olnud muud varianti, ega tegelikult praegu ka väga ei ole. Kui ikka paljaid naisi tahavad näidata, siis pead tegema kaks videot, üks on siis selline, kus nad paljud ei ole ja. Niimoodi tegutses ansambel, möll, öö, nemad tegid siis loole Köls ööl video, kus esimeses versioonis ikka korralikult paljad naised tantsisid ja MTV ütles. Minge minema selle videoga või siis tehke uus, mõtlik tahtis siiski erg diviis olla, Nad tegid uue video, mis oli siis mõnede paljaste naiste vähesed. No kuidas ma ütlen seda, mis oli siis jaman, kuna seal ei olnud palle naiseks ole, me peaksime niimoodi, ütleme, meesterahva seisukohast ja tegid uue video tegid uue korraliku video ja neid saatis edu. Mötlik ö Köl Köls nõrdlik ööga üks mõnevõrra sarnase suunitlusega ansamblilt võistet syster sai omal ajal ka ühe video sujuvalt ära keelatud, nende loo nimi oli siis nende video, mis ära keelati. Seal ei olnud küll paljaid rindasid ega paljaid ega muid paljaid kehaosasid kellelgi küljes, mida seal näidati, vaid et võistled tsisterni pala juures kuul keelati ära, siis sellepärast, et see oli kohutavalt koolivastane, seal oli siis seal oli siis selline mustjashall atmosfäär selles koolimajas, kus tegevus toimus ja absoluutselt kõik õpilased, kes seal videos ringi käisid, näitlejadki õpilasi mängisid, nad olid siis mõnusalt zombi teks zombideks maskeeritud, ühesõnaga väljendas ansambel The Sisters is oma selle videoga seda, et kool on üks kole koht ja kõikidest saavad tahtejõud, tahtejõuta. Tondid ma arvan, nad tahtsid seda võib-olla siis tõesti sellega. Aga see Twister tsisterni lugu juures kuul oli omapärane selle poolest, et kui see ilmus 1985. aasta plaadi peal, siis seal selles loos tegid kaasa mitmed teised artistid erinevatest žanritest, kelle puhul ei ootakski võib-olla, et nad, noh, nii väga kooli vastas on vähemalt mõne puhul. Okei, Alice Cooper tegi seal loos kaasa, tema on ise teatavasti teinud looni möödas, kuulsaud, kus ta rõõmustab selle üle, et on vaheaega hakanud. Aga veel tegi seal näiteks kaasa ansamblist strei, kätsin rockabilly mees kuigi temaga võib-olla on selline selline mässaja hing. Aga veel tegi seal kaasa üks selline tegelane, kes on vähemalt mulle küll alati tundunud suhteliselt suhteliselt viks ja viisakas. See mees on ka järgmise laulu autor. Jah, Billy Joel on see ja tema hitt Absaungi ööl aastast 1983 ja selle loo. Video oli Billy Joeli enda jaoks kahtlemata väga-väga oluline, sellepärast et seal seal Arne siis selline story, et oli üks automehhaanik oli üks tüdruk ja seda tüdrukut mängis siis naisterahvas nimega Kristi Pünkli ja nagu muinasjutus jõul paar aastat hiljem peale seda, kui ta oli sellele loole lasknud video vändata, siis abiellus sellesama naisterahvaga, kes seal videos sedasama tema enda unelmate naist mängis. Hiljem läksid asjad muidugi halvasti. Meil on muidugi sedapuhku läheksid asjad hiljem kahjuks halvasti. Nad abiellusid küll aastal 1985, aga üheksa aastat hiljem läksid siis mõlemad oma teed ja kui Billy Joel läks 94. aastal tuurile, siis seda lugu enam kavas ei olnud ka. Aga 94. aastal, noh, tegelikult natukene varem maadles MTV taaskord ühe päris põneva looga, mis keelati natukeseks ajaks ära. Aga siiski mitte nüüd mitte nüüd väga kauaks korraks keelati, siis lasti eetrisse tagasi, leiti, et ikka tegelikult on võib-olla tegu pigem naljaka muusikapalaga sellise kohutavalt kedagi solvava või ründav, aga ja seal selle muusikapala juures jõuti siis, kui ennem olid paljad rinnad kogu aeg teemaks, siis seal jõuti. Selles loos naisterahvadt Gea arvestuses nii-öelda allapoole. Söör miczaloteediga Thak aastast 1992, no see on peaaegu juba nii uusaasta või noh, mitte nii uusaasta, vaid niivõrd hiljutine aeg, et ei tea, kas seda üldse retrox tihkabki nimetada, aga samas ikkagi 18 aastat tagasi see on juba mõned inimesed jõuavad selle ajaga sündida ja isegi keskkooli lõpetada, nii et käib küll, ma arvan, aga sellest uuemaid lugusid täna nüüd päris kindlasti küll ei kuule. Nii, aga kui minna tagasi sinna 80.-tesse ja sellesse aega, kui siis muusikavideod alustasid oma võidukäiku, siis igasugustest Paljuräägitud tänases saates ja sellest kuidasmoodi nad Ennast siis videote abil müüsid, kuidas nad kuulsaks said ja nii edasi, aga igasugustele indi ja alternatiiv vändidele, mis hakkasid kaheksakümnendatel tegutsema ja kuulsust koguma. No nemad tegid ka videosid, aga nendel oli põhimõtteliselt nende videote tegemise juures kolm varianti, milliseid videosid tegid? Esimene variant, tuli teha selliseid kunstilisi segaseid videosid ja kunstiliste segaste videote absoluutne valitseja, kaheksakümnendatel oli siis ansambel Aaviemm, sellepärast et nende 80.-te videod koosnevad põhimõtteliselt segasest hämust, kus bändiliikmeid endid peaaegu mitte kunagi näha ei ole. Kui näha on, siis nad teevad seal kõike muud kui selliseid tavalisi bändi asju. Pilt on tavaliselt väga-väga udune Neis videotes. Kui keegi üleüldse on kaadrise midagi teeb siis tavaliselt aegluubis ja peamiselt lihtsalt seal. Kui üleüldse on tõesti keegi seal videos, siis ta tegeleb lihtsalt tavalise ringi tollerdamisega ja selliseid videosid tegi AGM umbes 10 aastat ja väga edukalt, sellepärast et aastal 1989 anti neile MTV poolt parima. Postmodernse videoauhind anti siis loole nimega Oryntškross, mille video oli mustvalge ja samuti väga-väga-väga-väga segane, aga väga, väga sügav. Üks lugu kõikidest nendest singlitest, mis AGM kaheksakümnendatel välja andis, oli siis sellise tavalise lihtsa, arusaadava ja konkreetse videoga. See oli see lugu. Ansambel Aurjemm looga oma teiselt albumilt nimega reco ning aastast 1984 ja selle pala nimi siis Soutsensenshal Rein. See video oli tõepoolest, kui arvestada nende kaheksakümnendatel videosid, selline, täiesti tavaline, seal nad lihtsalt olid stuudios mängisid pilli, aga üks asi oli selle video juures ikkagi väga-väga omapärane ja eriskummaline, ma ei olegi kuulnud, et tegelikult keegi seda teinud oleks või noh, vähemalt ei ole see selline levinud praktika, nimelt siis pillimehed, trummar passimas kitarristid mängisid lihtsalt selle lindi järgi, eks ole, lugu pandi käima, nad lihtsalt tegid nagu mängiks aga laulja Maikel stipp, temale tundus see lindi järgi maigutamine sedavõrd vastukarva. Ta lindistas video jaoks oma vokaali partii uuesti, ehk siis videos ta laulab põhimõtteliselt otse. Ühesõnaga, kui pandi, kui pandi kaamera käima, siis ta laulis ka uue vokaali sisse, mis siis läks ka selle videopildiga kokku, nii et ülejäänud ülejäänud partiid jah, sama, mis plaadi singli peal, aga vokaali spetsiaalselt video jaoks uuesti tehtud ED peaks maigutama. Nii. Esimene variant, kuidas siis Sindi mehed kaheksakümnendatel videosid tegid, on nüüd ära räägitud, see oli siis kunstiline hämu. Või siis selline udu, järgmine variant, teine variant oli lihtsalt kogu aeg nalja teha. Ansambel nimega füürer töö Minnesota osariigist Ameerika Ühendriikidest linnast nimega sant pool ja nemad tõepoolest eriti ei viitsinud mingisuguste tõsiste asjadega tegeleda, vähemalt selle loo videos küll päris kindlasti mitte, seal nad lihtsalt siis mängisid natukene linna peal ringi ja vahepeal vaatasid kivinenud ilmega kaamerasse, tegid lolle nägusid, lõpus tuli sinna videosse veel kaasa lööma keegi eakas pensionär, keegi eakas naispensionär, nii et mingisugusel hetkel hakkasid nad välja nägema väga kahtlaselt kollektiivi operatsioon õ ja Maie barrik moodi seal selle video lõpus, kuigi noh, võib-olla siiski siiski jäi video lõpuni pisut tõsiselt võetavamaks, kui nüüd see kodumaine popungi projekt, aga see lugu meiks nonsense tool pärit, siis tööalbumilt flip ja kuigi see oli selle 85. aasta plaadi pealt ainukene singel tegelikult, ega neil ei olnudki mahti neid singleid välja anda, sellepärast et nad tegid kogu aeg vahetpidamata uusi albumeid juurde ja siis, kui üks plaat ilmus Janatuuril läksid, siis neil tuuril olid juba kõik uued lood, sellepärast et nad lihtsalt kogu aeg vahetpidamata tootsid muusikat. Lõpuks läksid loomulikult laiali, aga jah, tõepoolest see lugu siis aastast 85 ja nüüd on siis kaks sellist indi meeste varianti ära mainitud, teha uduseid, videoid, teha totraid videoid, esimese tegi siis oriemm teise hüsker töö, kolmas variant, mida siis viljelesid? Võib niimoodi öelda hüsker, töö, kaaslinlased, kuivõrd sant pool ja mine, Jaapanis on põhimõtteliselt sellised kaksiklinnad. Seda kolmandat varianti viljeles siis kaaslinnastest koosnev ansambel tiigrid, placement siia, nemad olid loomulikult absoluutsed videote vastased mistõttu nende videod olid väga-väga erilised. Hakkame nüüd mõtlema, milliseid videosid võiks teha üks bänd, kes vihkab videosid järgmisele loole nad tegid väga-väga huvitava video, ma räägin kohe sellest lähemalt. Niisiiis ansambel tiivi Playsmend ja pala päästes. Soviang albumilt nimega Synne, mis tuli välja 1985. aastal ja selle loo video oli siis selle poolest eriline. Omapärane kummaline, et seal ei toimunud absoluutselt mitte midagi, seal oli siis lihtsalt üks võtta, põhimõtteliselt filmiti ühte kõlarit, algas lihtsalt sellise kõlari kaadriga see video peale siis suu, mis tasapisi välja niimoodi, et oli natukene rohkem sellest sellest stereokombainis näha ja siis suu, mis veel natukene välja, siis oli näha juba terve see stereo ja siis natukene ka mingisugusest elutoast ühte osa aga mitte piisavalt, et aru saaks, mis seal elutoas tegelikult toimub, siis vahepeal võis aimata, et keegi tuleb ja istub nagu maha kusagile peaaegu kaamera kaadrist välja, teeb suitsu ja niimoodi siis lihtsalt see lugu veeres ja video oligi lihtsalt selline ühe kaadriga võetud pilt põhimõtteliselt ja ja just tahtsidki triple tüübid osundada siis sellele kohutavale Entivi mõttetusele sellega, et liidavad niimodi, energilise muusikapala ja täiesti uimasele targilise video ja noh, neil oli sarnaseid, selliseid loome purtsatus veel ühes videos siis ansambel Dirwipleitsments lihtsalt istu sohva peal ja põhimõtteliselt ei teinud mitte midagi. No eks kaheksakümnendad olid võib-olla igavad ajad ka, polnud ussimäng mobiiltelefonis, aga 85. aastal tegelikult üks teine oluline asi juhtus veel, kui rääkida nüüd siin just muusikavideote seisukohast, nimelt 85. aastal hakkas tööle siis järgmine dismuusikavideote kanal nimega VHF üks ehk vii Juan, nemad siis alustasid täpselt esimesel jaanuaril 1985 ja alguses oli siis kanali videoid van, mitte lihtsalt VH üks on tegelikult, see tähendab sedasama ka praegu, aga nüüd on see lühend lihtsalt oluliselt rohkem käibel ja nemad. Noh, kui ma mängisin tänase saate alguses seda lugu, mis oli siis MI5 esimene lugu siis WHO ühe esimest lugu ma mitte kuidagi mängida ei saa, sellepärast et see oli Ameerika hümn, mille oli sisse laulnud maar vingei. Aga üldiselt nemad võtsid kohe alguses suuna, siis vanematele inimestele võtsid suuna teisme-east, väljakasvanutele ja isegi veel vanematele nendele, kes mäletasid paarikümne aasta taguseid aegu ja muuhulgas siis lisaks nendele videotele, mis olid selleks ajaks tehtud selle viie aastaga, sellised korralikud videod muuhulgas lisaks neile on, näitasid väga-väga palju kontsert, materjale, vanu, selliseid mustvalgeid teleesinemisi ja muuhulgas näitasid nad väga palju väga mitmeid kordi ka seda järgmiselt. Ja just nimelt sellised nõud Downi plaadifirma alt omal ajal välja tulnud lood olid WHO ühe videokanali esimestele no tal üsnagi sellised olulised ja neid vanu mõõthani lugusid mängiti seal ikka huviga muude hulgas siis ka seda ansambli The Queen's pala nimega beibi lav, keda siis laulis ta Jaan Ross pärit aastast 1964. Nii viskasin pilgu peale sellele, millised on siis need kõige kallimad muusikavideod, mis on läbi aegade tehtud, on tabeleid kokku pandud igasuguseid ja informatsiooni leida. Raske ei ole kallitest videotest esikolmekümnes on näiteks Michael Jackson koguni viie videoga, muuhulgas on temal siis seal tabelis ka kõige kallim muusikavideo, mis üleüldse kunagi tehtud. On see siis video looles, kui seal Talõed Janet Jacksoniga veel on, seal üks minule täiesti tundmatu jaapani lauljatar Johanna saaki nelja videoga madonna, Janet Jackson kolme videoga, Britney Spears, Kanye West, mailin, Farmer, konsen rosis ja MC hämmer on listis kaks korda ja just ühte ma olin farmeri lugu, ma nüüd mängida tahakski aastast 1989. Ma olen või milin baarmen, selline Kanada päritolu prantsuse lauljatar ja Tõepoolest, see lugu, puu, kel see sai siis samuti endale väga-väga võimsa video ja see video, kui see video tehti, oli läbi aegade kõige kallim ja kõige pikem video sellepärast et ta oli isegi veel pikem kui see Michael Jacksoni thriller. Tollesama farmeri video pikkus oli siis juba 17 minuti koguni. Ja see lugu ise rääkis siis seksuaalsest ärakasutamisest, seksuaalsest kuritarvitamisest ja selle loo refräänis. Farmer pöördus siis oma armastatu poole, kes mõtleb ainult tema kannikatest, ma ei tea, kuidasmoodi täna ainult sellised teemad siia sattunud on, aga igatahes ka see video keelati ära, kuigi ta oli väga kallis ja kohutavalt pikk. Selle muusikapala video on päris mitmete kõige õõvastava mate muusikavideote edetabeli. Edetabelite tipus olnud. Giulia lolla Bay, nende argumendid tissidentliku ESM, mis ilmus aastal 1989 ja see video tõepoolest, kuidas Robert oli siis mähkunud ämblikuvõrkudesse on kahtlemata iga Aranofoobi õudusunenägu. Retrosaade hakkab otsa saama, tänane kuulasid ja mul jääb siia lõppu üle ainult mängida. Jänese vaieldamatult test. Lemmikvideot jah, lemmikvideot omavates lugudes. Pieter Keidrile on see Leesi Amer. Kõike head.