Te kuulete saadet kirikuelu alates 10.-st oktoobrist on usuasjade talituse juhataja Tiit Sepp ja seda siis proua Andra Veidemanni asemel, kes on nüüd riigikogu saadik ja siin majas mineku meeleolud vastavalt Wales reformile, kaamera Kultuuriministeerium sellisel kujul KK usutalitus sellisel kujul. Ma siis arvatavasti viimase juhatajana tegime selle institutsiooni likvideerimisega ja praegu oleks vist asjalik meelde tuletada usuasjade talituse lühikest lugu. Ja osas talitus loodi. Seal on kaks aastat tagasi tolleaegse valitsusega, mis likvideeris kaheks NSV Liidu Ministrite nõukogu võsaste voliniku institutsiooni Eestis ja lai usuasjade talituse kultuuriministeeriumi haldusalas, kasvõi niisama head kui vead heastada oli kindlasti see, et Eestis väga kiiresti likvideeriti. Ma olen üleliiduline asutus. Koos sellega päästeti laialisaatmisest algumisest praktilised kogused Järgne arhiiv mis pakub 10-st tulevikus väga suurt huvi meie bioloogidele ajaloolastele ristidele ta siis arhiiv on veidi poolik, seda on kõvasti räsitud ja hetkel ei ole päris kindlad andmisele, vaata, kus on osa sellest arhiivist. Arvatavasti avanenud arhiivid annavad ka sellele vastuse. Nii et see väärtuslik materjal terviklikuks mida annab siis ka vastavalt teadlaste poolt uurida. Lisaks küljes oli see, et jäid täpselt välja kujundamata säästarituse õiguslikult aluselt, haritlaste oleks seda tulnud teha Kultuuriministeeriumi raames. Paraku elu veeres kiiresti ja alusetäit konkreetselt välja töötamata, mistõttu meie tegevus on ainult mõnede takistatud. Me oleme püüdnud anda oma parima ja Andra Veidemann, kuidas seda talitust lai siste maheks eetiliseks aluseks oli see, et inimesed, keda ta siia tööle võttis, ei tohtinud olla kirikust kaugel seisvad. See oli ainuke asi, mida Andra kindlasti nõudis. Üteldakse talitluse lõi. Ja nüüd, kui minnakse edasi teist vähemalt teed, siis arvatavasti on ka see põhimõte võiks olla selle uue institutsiooni loomisel ka üheks põhimõtteliseks aluseks. Ma usun, et enamuse kuulajate jaoks liitub usuasjade talitusega nimi kõigepealt uue religiooni seadusega ehk nagu seda täpsemalt nimetatakse seadus kogudustest ja kirikutest. Mäletatavasti baseerub vastavale seadusele 1094.-st aastast. Tõsi, nagu Eesti põhiseaduski selle ümbertegemise käigus palju muutus. Sest aeg on muutunud. Olemuselt on ta, see baseerub sellele ja arvatavasti ta kunagi jõuab Riigikokku. Ehkki hetkel on mõttes olnud seis. Seaduseelnõu tuli tagasi Tiit Vähi valitsuse juurest enne teist lugemist ühesõnaga ei soovitud võtta vastu poliitilist otsust. On isegi õige, see meid eriti ei kurvasta. Võib-olla ongi õigem anda see põhiseaduslikule parlamendil arutada ja uuele valitsusele otsustada seadusena avatud arvutusteks ja töö selle tallele arvatavasti jätkub lähemal ajal uuesti. Möödunud nädalal ilmus Postimehes assessor Villu Jürjo artikkel, kus ta polemiseeriv selle seaduse mõningate sätetega on vaidlemise koht ja selle juures Jaama seadustel lähtuda ikkagi põhiseadusest, mis praegu on täiesti konkreetselt, sätestab kiriklike organisatsioonide võrdsuse. Erigi kiriku puudumise. Selles mõttes on siin härra Jüri vaidlus. Aga neid asju on võimalik lahendada ja kirikute ja koguduste seaduseelnõu annab selleks võimalused. Kui põhikirjade registreerimise tasemel saavad olema kõik organisatsioonid võrdsed sest on, peab olema tagatud usuvabadus Eestis kõigi jaoks. Kummatigi võimaldab seadus sõlmida suurematel suurematel kirikutel lepinguid kas siis lausa Eesti vabariigi tasemel tähendab presidendi juures või ka peaministri juures, kuidas otsustatakse ja nende lepingutega on võimalik anda suuremaid avalik-õiguslikke aluseid. Suurematele kirikutele. Loomulik, sest me püüame oma rahvuslikku kultuuri ja vaimuelu kaitsta igasuguste uustekkeliste vormide eest. Mis meie riiki on siis nii idast kui läänest viimasel ajal. Ma arvan, et loogiline järjekord oleks selline, et kõigepealt koguduste kirikute seadus. Ma kohe sellele järgneksid pidulikud aktid kirikupeade ja peaministri või presidendi vahel. Ja allpool siis juba konkreetsed lepingud konkreetsete ministeeriumide ja konkreetsete kirikute vahel konkreetsetel tegevusaladel. Et need ülemused lepingud on piisavalt raamlepingut, kus lihtsalt vastastikku nendest tunnustatakse. Härra Jürjo seal ette heidab, et ei ole luterlikku kirikut tunnustatud, täiesti õige ja, ja seda oleks tulnud teha arvatavasti küll on sellest praegu praeguse Islandi presidendi ja valitsuse ajal sedagi meist õigem teha. Aga tõepoolest, altpoolt sõlmitakse konkreetsed koostöölepingud sotsiaalhoolduse, tervishoiu, hariduse, vanglate ja muudes sellistes sfäärides, kus täpselt määratakse ära vastastikused kohustused ja õigused. Praegu on käimas valitsusreform, mis peab lõpule jõudma tuleva aasta esimeseks Märtsiks. Kas on praegu teada, kas usuasjade talitusel sellisel kujul, nagu ta praegu on, on kohta uutes struktuurides või mis sünnib edasi? Kui ma enne nimetasin, et seadus seadus aluseks oli omaaegne kuni 40. aastani kehtinud seadus ja vastav riiklik institutsioon oli siseministeeriumi meelevallas siis arvatavasti on võimalik jätkata selles mõttes samal pinnal. Ja ei ole välistatud, et midagi taolist luuakse siseministeeriumi või siseministri haldusalas kusjuures siis sellel tähtsamaks osaks oleks kindlasti riiklikku registrisse. See tähendaks, et riik kogub informatsioon sest riigivõim on siis tugev ja pädev, kui ta oma vajaliku informatsiooni tema territooriumil toimuvate organisatsioonide tegevuse kohta, kaasa arvatud ka usuorganisatsioonid. Ma usun, et kui kuulaja jäidet mõtlikuks, et siseministeerium meie põlvkonnale, kui me kuuleme nime siseministeerium assotsieerub kõigepealt muidugi miilits ja, ja repressiivorgani, mis sellega seotud, olid, aga eesti keeles siseministeerium ei tähenda mitte midagi muud kui ministeerium, mis tegeleb riigisiseselt asjadega, olgu nad siis ükskõik missugused tahes kaasa arvatud ka koguduste registri koostamine, millest Jutan kastele kontakti. Uue ministri uue siseministri Lagle Parek ida ja põhimõtteliselt läbirääkimisi on proua Barakiga peetud meil suuri eriarvamusi nendes küsimustes jäänud majandusele. Lasin vastava dokumentatsiooni mis käis valitsusest läbi, andsime hula siseministrile tutvumiseks. Eks ta oma meeskonnaga seda uurib. Ja, aga teades, kui raske on provorakil uut ministeeriumi luua, mis sellega kaasneb, ta tõesti muutuks riigi siseelu, küsimuste ministeeriumi psühholoogiks välja, sealt kõik KGB ja miilitsa ja ja julgeolekumälestused, et võtab aega kindlasti, aga teatavasti valitsusreform peab lõppema järgmise aasta esimene märtsil. Nii et arvata siis niisugune teatav eeltöö võib jätkuda vähemalt sel aastal ja mõnda aega ka uue aasta algusest ja praegu kõigil tasanditel rõhutatakse vabadust piirata valitsusaparaati, piirata neid struktuure, kuna riigil on raha vähe. Ja kui te peaksite lagu eksamil kaitsma usuasjade talituse kui ametkonna küll pisikese, kuid siiski ametkonna teadussiis, kuidas sa seda kaitseksid, teatavasti sellel institutsioonil ei teki all struktuur ei maakondades, aga valdades. Arvatavasti piisab seal neljast, maksimaalselt viiest inimesest. Et pidada seda registrit kontrollida põhikirju veerida, anda vastuse inflatsioonivabariigi valitsusele, statistikaametile, kõigile teistele ministeeriumidele, loomulikult ka kirikutele, kogudustele endile tagasiside korras. Nii et majanduslikult ei tohiks riigile rohkem maksma minna maksimaalselt 30000 krooni ehk aastas. Praegu teid on jäänud kolm teie ise, juhataja, sekretär, kes seal ühtlasi arhivaar ja siis jurist. Jah, praegu oleme pärast Veidemani lahkumist parlamenti täiesti kolmeks jäänud. Ja olemegi suures kitsikuses selles mõttes, et ei jõua kõiki asju lahendada, mida oleks vaja lahendada. Ja arvatavasti, kui peaks kunagi juhtuma, mis muidugi ei tähenda seda, et kindlasti meid sinna kutsutakse, see on uue ministri meelevallas. Aga arvatavasti viie inimesega, kus kindlasti peaks olema äärmiselt pädev jurist selle organisatsioonis juhataja, tema asetäitja. Ja arvatavasti oleksin rajaga ühte muinsuskaitsespetsialisti vähemalt nõunikuna sest teatavasti väärtuslike kirikuvarade tagastamise koha pealt on neid asju vaja väga pädevalt kontrollida. Ja arvatavasti võiks olla ka Meie nõuanne käepärast võtta ja sest ei tohi unustada, et protsess seal küll alanud aga uus religiooni seadus on hetkel vastu võtmata. Kirikute rahade tagastamine on laias laastus üsna halvasti takerdunud. Ja samal ajal kõikvõimalike uute uskude pealetung nii idast kui läänest, nagu te nimetasite, aina hoogustub. Jah, egot ette, praegune olukord, kus kehtib 89.-st aastast veel Eesti NSV aegne kodanik, ühenduste seadus on informatsioon Eesti riigis väga halvasti hajunud. Ja me kuuleme ainult siit-sealt, et kuskil on loodud jälle mingisugune uustekkeline organisatsioon mille tegevus Eestis oleks võinud võib-olla olemata olla. Kummatigi usuvabaduse tingimustes on väga raske piirata. Aga on üks täiesti kindel alus sellele asjale. Et ikka kõik olen saanud, peavad olema avalikud. Nagu läheb keegi põranda alla sarnaseks muutub ta veel rohkem atraktiivseks, kui ta muidu oleks. Kuulajatel võib meie vestlusest jääda mulje, et ametkondi riik muudkui panevad piiranguid muutku registreerivad. Tegelikult siin ei ole, sest ma usun, et siin tuleb rõhutada seda, et ei, riik, ei teie ametkond ei sekku kirikute siseellu, nende vaimuliku tegevuse loomulikult kirikute ja koguduste seaduses. No lähtubki nendest juriidilistest isikutest kui tsiviilõiguslikust objektidest. Ja loomulikult riik ei saa ega tohi ega ei peagi huvitama tema vaimuliku tegevuse alused. Täna on teisipäev, 27. Robert, mis juhtub lähipäevil ja nädalatel edasi. Valmistan ette materjale arhiivi üleandmiseks uuele institutsioonile. Teen teatud ettevalmistusi ka uue ministri tarvis. Nii et vaikselt likvideerinud vanaasutust ja loon uue loomseks teatava tähendus.