Jaan Eel rulamees mõtles. Mõtte. Tere päevast, head raadiokuulajad, kell on neli, läbi viis minutit, mina olen Jaan elule, nagu signatuur ütles ja mõtlen koos teiega kaasa. Pakun välja tänase mõtlemise teemaks sellise teema, et kõik me oleme igapäevaselt mingil määral seotud liiklusega ja selle liikumisega, mis viib meid punktist A punkti B. Olgu see siis kas jalakäija või jalgratta või mopeedijuhina või siis hoopistükkis ühissõiduki kasutada Läheme või ise roolis olles. Ja ise, kui ma sõidan autoroolis, ma väidan, et viimase 10 aastaga on liikluskultuur Eestis tunduvalt paremaks läinud. Kas on ka teie arvates niimoodi? Igal juhul? Mikrofonid on varsti kohe avatud, et võtta vastu selleteemalisi mõtisklusi? Loomulikult ma ootan väga, et te külastasite, kellel on võimalus, külastasite, meie koduleht seal, mis mõttes punkt vikerraadio poee ja vange oma kommentaar sinna kirja seda pärast tore lugeda. Ja sealtsamast kodulehelt võite ka veel viimane tund aega hääletada. Viker raadio septembrikuu parimat sügislaulu. Väidan siis praegu, et kõige vähem on saanud üks laul, kolm protsenti häälestaja häältest ja kõige rohkem on saanud üks laul. Kohe ütlen, viis 11 16 protsenti häältest. Äkki muudame. Neid tulemusi hääletage, kes veel hääletamas pole käinud neid laule ja siis on mõnus järgmises tunnis mängida näiteks ette raadio kõige populaarsema sügislaulu ja kõige ütleme nendest 10-st kõige vähem populaarsema sügislaulu, aga liikluse ja autosõiduga kuidagimoodi käib kokku ikka kantrimuusika ja ega siis midagi panen mängima. Täna esimese laulumis ongi kantrimuusikastiilis ja see lugu on praegusel hetkel väga müüdud lugu Ameerikamaal millegipärast. Ja see on Billboardi edetabelis esimene Rudy kuudel, ringiveer on loo nimi ja Philly Carrington laulab selle loo. Õllejoomine ja autoga sõitmine küll kokku ei käi, aga kantrimuusika küll auto sõitmisega kokku käib, ma olen ise seda kogenud ja päris mõnusa mõnda head kantrimuusika plaati kuulata. Kui mujal ei ole aega, siis pikemat autoretke ettevõtetes ettevõttes on seda täitsa teha ja ja see sobiva autosõiduga väga hästi kokku mees mootos, punkt, vikerraadio poee. Meie kodulehekülg on saanud ka Kristerilt esimese oma arvamuse ja Kristel nõustub minuga, ütleb jah ka mina nõustun sellega, et liikluskultuur on palju paremaks muutunud. Üldiselt annavad autojuhid jalakäijatele teed, samuti on üksteise suhtes viisakad. Muidugi on ka neid, kes viisakusreeglitest või lihtsalt ka liiklusreeglitest ei pea lugu aga üldine tonaalsus on hea. Tahan Silbol tervitada kõiki, kes on praegu autoroolis, istuvad ummikutes ja sõidavad punktist A punkti B. Ootan ka kõnesid telefonil kuus neli üks null kuus üks kolm, et teada saada, kuidas praegusel hetkel maanteedel ja ummikutes on, kas lastakse ära lõppevast reast ahele või ei lasta, kas lastakse hoovist välja keerata või ei lasta. Arp Mülleril siin vahetult enne tema äraminekut vestlesime siis ark ütles, et muide Tallinnas on hulga parem liiklusskulptuur kui Tartus. Äkki mõni tartlane lükkab selle ümber? Mine tea, ootame neid kõnesid ka siia ja paneme siitpoolt mängima ühe eestikeelse loo ja tervitame Vormsil olevat Sulev simmansoni. Sellepärast see mees on päris toredaid lugusid omal ajal lindi külge laulnud ja eesti rahva südamesse ka, näiteks nagu järgmine lugu, mille nime loomu kallis ja Sulev simmanson on ansambli jokker üks liidritest, et Sulev sinna Vormsile, palju õnne sulle ja kuulame seda suve lõpulaul. Nii kaugeid. Sünni. Niimoodi laulis Sulev Siimanson ansamblist juhinger ja see lugu on salvestatud, ma pakun noh, kuskil seal 80.-te alguses vähemalt sound on selline, aga meil on liinil helistaja, kes ütleb, tema on juba, vaatad üle 60 aasta liikluslubade omanik, tere õhtust. Tõenäosus, kellega ma räägin. Halduriga. Tere, Eldur, sina oled siis väga, ütleme pikaajaline autojuht ja keeran natuke raadio vaiksemaks, meil tekib nikkel tobe, kajab. Kalidori, mine Kalidori hoopis. No vot nüüd on hulga parem, Kalidurasid niuke, hea, aga, aga, aga mina ütlen, oled sa sellega nõus, et mina ütlesin, et 10 aasta jooksul on oma ja hakka varem. Ma ei julgenud neid varem varem neid neid aastaid arvustada, aga 10 aasta jooksul küll on Eestis liikluskultuur paremaks läinud. Kuule, ega ei saa aru neid kuradi hull noori tuleb niivõrd palju pääle, kes saavad esimest korda masina rooli taha nendele õpetama, kõigepealt jalgrattasõitu siis mootorrattasõitu ja siis alles masinad. Kui nemad ei ole kunagi liikluses olnud ei jalgrattaga, mootorrattaga ega soome saaniga luustega rahvas, ja siis nad ei oskagi sõitma hakata. Noh, küllap nad ikka mõistavad, aga asi on selles, et seda küll, seda küll tuleb ju. Ja ei, me ei saa öelda, et ainult eestlased või ainult venelased, ainult prantslased ülbitsevad, eks iga rahvuse juures nüüd ülbitsejaid, aga mina leian seda, et tuleb ise olla. Eeskujuks. No ma olen eeskujuks. Ma sõidan näituseks Tartust välja, Räpina teed. Liigume linna piirimärgini saan, mul on seal 50 juba ujutakse must möödaeelne märki ja eriti need suured kummutid, mis kõrval. Siis vajame armu kiiresti Teamis, vampiirid, nad kõik on. 20 jagu, kuhu banki lendab? Aga kas midagi head on ka meelde jäänud praegusest liikluskultuurist? Jah ikka firmolstiiruse tagaajamine. Ma teen väikese statistika, ma kirjutan lihtsalt pluss ja miinus ja ma kirjutan teie poolt, annan ikkagi liikluskultuurile miinuse, meenus selge, aitäh Heldur ja see on siis üks miinus, aga Kristel ütles meile, et tema ütles meile plussi. Sellepärast see, kes ma, keda ma siin ennem ennist ette lugesin, Taavi on kirjutanud niimoodi, üldjoontes võib viisakusega juba rahule jääda. Miskipärast on aga ikka need niinimetatud maailma nabad, kes sõidavad ühissõidukirajal, pargivad invaliidi kohtadele ja sõidavad seal, kus neile meeldib palju juurde tulnud ka blondiine, kes ei ole näiteks parema käe reeglist mitte midagi kuulnud. Pensionäridele võiks selgeks teha, et autojuhtimine ei ole kohustuslik tegevus. Nii modi ütleb meile Taavi, aga oota, ma ei oskagi nüüd öelda selle kommentaari kohta, kas ma võiksin siia plussi või miinuse panna? Ma järgmise laulupala jooksul uuesti seedin seda Taavi kommentaari ja ütlen ka teile, käige ära meie kodulehel, kirjutage sinna kommentaare, kas on Eesti liikluskultuur paremaks läinud või on midagi vajaka? Palin jalutamas täitsa meie omal alleel, samal hetkel, kui sai tõmmata paralleel meie vahel pole sellest ajast ükskite ikke pruuniks tassi sujuva vee lõhnaveli, roosat värvi, liiga magus seisab seal peal, ei ole varem olla. Nii tõesti, minu veresoonte sees tekib vajadus, mis lipperis tundeid südameid samas kohas tagasi, kuid äkki ongi kõik sellest sellel ja see, mis oli kunagi. Varbad kandilised, külma peedis sinakad, käed koovad, heegeldavad, tikivad, kuid silma enne teda, kes tulla varem ega hilisemalt ka koleda eskustub määrus minema ei pea sinna, kuhu ta emale Kapi nurka jätsin, kirja järgmisele põlvele tegin, siis oli väiksena ikka iseendale, sest. Olin jalutamas hetkel, kui sai tõmmatud. Olin jalutamas täitsa meie oma alleel, samal hetkel, kui sai tõmmatud teatud paralleel meie vahel pole sellest ajast peale ükskite pakike värbit pruuniks tassi sujuva vee. See oli artist nimega Antonina ja pakike oli selle loo nimi. Taavi. Sellise kommentaari panin ma siia küll plussina, sellepärast Taavi ütles, et üldjoontes võib viisakusega juba rahule jääda. Maanteeameti kodulehekülje pealt loen ma ka sellist head ja ütleme südamelähedast statistikat, et ajavahemikus esimesest jaanuarist üheksanda septembrini 2008. aastal oli meil Eestimaal 87 hukkunut, 2009. 65 hukkunud ja 2000 Endal 54 hukkunut. Hukkunute arv läheb aina vähemaks, see on väga tore lugeda, et vähemalt midagigi läheb meil paremaks, kui äkki on keegi, kes on praegu Tartu-Tallinn maanteel või kuskil Tartu Pärnu maanteel. Kui lähete väikest kohvipausi tegema bensujaama, võtke ühendust telefonil kuus üks null kuus üks kolm ehk siis kuus 410 613 ja rääkige meile, kuidas praegusel hetkel liikluses on son, kultuuritus näha või on kõik kultuursed juhid. Aga meil on üks helistaja juba ammu liinil ja ütlen talle tere päevast. Tere päevast, õigemini õigemini küll juba niisugune, õhtupoole pärast lõunat. Just. Nii kuulasin ka käega, olen kuulanud praegugi autoroolis ja eks seda, aga ma loodan, et teil on Hans süsteeme ja jäi auto auto auto pargitud Espaki hoovis ei ole veel väljalehti. Enne linnas sõites kuulasin. Politsei on väga-väga valvas seda telefoniga rääkimist ja mina sain ka ükskord ära, sellepärast et ma ise ei helistanud, aga mulle helistati ja, ja ma võtsin vastu ja nii nagu ma vastu võtsin, nii läks. Ja ega see on õige ka, ega ta ikka hajutab tähelepanu, ega midagi teha ei ole nõus. Ja see on paraku Ta on, aga eks me tahame selles suhtes tõesti ikka keegi helistab, mõtled, oi, oi. Ja see on tähtis ka ja siis krahmad seda telefoni ja ja see on, seda, seda peaksime tõesti kõik vältima, aga mina ütleme, olen elus ikka päris noh, vist ikka üle 40. No päris peaks ütlema, et just 45 aastat on, on siin alades tsikliload sai ja siis edasi autojuhiload 18. Nii et sõidetud päris palju ja, ja nüüd selle, noh, ja nagu teie nüüd 10 aasta on muidugi läinud selles mõttes natuke paremaks, et ta siin 10 aastat tagasi oli ka päris metsik. Kuhu, nagu hinge peal on, see on see nende talveaegsete kee, no ütleme, kevade sügise hilja selle lörtsi saju ajal sõidab, eks ole noh, kuskil niisuguse on nagu 95 97. No mis on veel nagu politsei poolt lubatud, keegi tuleb ikka tapressiivsust mööduda ja veel kõige hullem see kõige rumalam see, see on, kui on kaherealisel teel, kus ei ole vaja kohe rivistuda Tabressiivsuste ikka 100 või 105 või kuuega ja siis keerab koer mauhti ette ja siis hakkab sulle vastu silmi pori panema pidurdama, sina pead pidurdama ja silmad pori täis ja seda on, seda nii palju tehakse, siis tuleb küll niisugune tunnedu, kuramus küll, kui võtaks taskus Koldi lõhutaks lindid hajusid, aga ei oleks pikk rusikas ja justjust teostajad tuuakse nagu mõistuse koju, et no mis uisa tahad. No pane siis, kus tahad riiklus rikkuda, oled julge mees, hea küll, oota, kuni politsei võtab su võib-olla sinna sinna binoklisse, eks ole, aga no tõmba siis selles teise sõjas pane siis sajab vahe. Miks sa mul soliti vastu nägu keerad, eks ole, noh? Üks levinud komme? Väga ja väga levinud ja veel ühe asja, miks? Ei tea, miks meie noh, ma ei tea, meie liikluskultuur või politsei isegi julgen öelda, et peaks olema tunduvalt karmim. Miks ta aksepteerib seda, 10 12 13 kilomeetrit kiiremini sõitmist? Ma ütlen, et mina sain oma elu esimese augu vana õhtul veomasinaga. Kiirustasin siin Tallinnas koju 42 kilomeeter, kaks kilomeetrit rohkem ja mulle tehti auk, Lakstitab sõidutalongi. See kaks jooli ju vaieldav, sellest sõideti nagu järgi ja noh, leiti, et tema, tema ta näitas, eks ole, kaks kilomeetrit, no kaks Iijagaks sinna, eks ole. Kui täpselt need spidomeetrit. Kas tol ajal selline protesteerimine oli täiesti mõeldamatu? No täiesti mõeldamatu, see pandi kohe plaksti, võeti augurauda, tehti ära ja kogu moos. Selge, aga panin siis teie jaoks ja plussi ja kolme väikese pisikese miinusega. Huvibutused miin sugugi siis ka meie, meie liiklusjälgijad ikka ikkagi konkreetsemaks ja karmimaks, siis jääks kimamine äraga. Selge pilt, aitäh, me nüüd jõuame ära kuulata ühe laulu ja siis helistan Villu Vanele ja kuulame, mis temal liiklusest rääkida. Täna on meil liiklusteema ja umbes poole viie paiku on ka liiklusuudiseid kuulda olnud. Helistanud olen maanteeameti nõunikule Villu Vanele. Tere, Villu. Tere. Kuidas on meil tänapäev liikluses läinud? Tänane päev on, tundub, et liikluses ainult päris hästi teateid õnnetustest ei ole. Ei ole teatatud ka sõidukivargustest ja loodame, et reede õhtupoolik ja eelolev öö mööduvat sama rahulikult kui tänane päev. Natukene on maanteeinfot, maanteeinfokeskus annab teada Lääne-Virumaal Tallinna-Narva maantee teisel kilomeetril Ubja ja vaeküla ristmike piirkonnas on täna seoses tormimurru koristustöödega kiirust piiratud 50 kilomeetrini tunnis ja läbisõit tsoonis kitsendatud. Teekatted remonditakse Tallinn-Tartu-Võru-Luhamaa maantee 213. kilomeetril. Naaritsal tööde ajal on kiirus piiratud 30 kilomeetrini tunnis. Piirang 50 kilomeetrit tunnis jääb aga kehtima kuni esmaspäevani ning kuni kella viieni. Täna on Läänemaal suletud Tuudi risti maantee 12. kilomeetril oleva teetruubi ehitamiseks. Ümbersõit on karuse kaudu. Ning Raplamaal suletakse seoses ehitustööde järgmise etapiga tänasest kuni 14. septembrini Seli angerja maanteel olev selli sild. Ümber saab sõita urge või juuruja piiranguga. Hiiumaal Kärdla Käina maantee 22. kilomeetril selja ristmiku lähistel ehitatakse aga täna teetruupi ja tee on suletud kuni kella seitsmeni õhtul. Ümber saab sõita Suuremõisa, Käina Emmaste, et mööda sama maantee kilomeetritel 10,3 kuni 17,7 Tammela ristmiku ja allika vahel tehakse aga teekatte parandustöid. Kiirus on seal piiratud 30 kilomeetrini tunnis. Nii palju siis seda tänase päeva liiklusi. Kuidas selle nüüd selle suure valupunktiga selle Hüüru, Tabasalu, Laagri, selle kandiga on, et kas seal on näha, et millal need inimesed saavad hakata lõpuks mingisuguse augu kaudu koju minema? Praegu on seal vist hästi suured tööd. Tööd käivad ja ega seal olukorra olulist leevenemist juba enne ei tule, kui kui tööd ühele poole saavad ümber sõita on võimalik. Tabasalu kaudu ka seal on remonttööd käimas, aga õnneks on seal kiirus piiratud ja, ja ei pea seisma jääma nii-öelda. Et liikluskiirus on lihtsalt tõusu peol seoses jalakäijate tunneli ehitamisega. Kuidagi piiratud ja Kanama viaduktil peaksid olema freesimistööd minu teada nüüd lõppenud ja siis saab sealtkaudu hakata sealine kaudu saab sõita ja sai sõita ka freesimistööde aeg, sellepärast et neid tehti ju jupikaupa ja, ja nii-öelda harude kaupa. Ja sealgi oli lihtsalt väike möödasõit või, või kõrvalpõige mõne teise haru kaudu, nii et minu meelest see nüüd ka oluliselt küll seda ei takistanud. Käisin mõnel õhtul ka seal ise sõitmas ja ei, ei täheldanud küll mingeid ummikuid. No lihtsalt, võib-olla on ka see, et inimestel on harjumus sõita sealt Hüüru kaudu, aga nüüd järsku siis ei saa, siis on muidugi väga raske. No seda ka ja, ja teine asi, mis on nüüd tõepoolest halb oli, oli see, et kokku sattusid kaks asja teeremonte kooliaasta alguses, sellepärast et selge on see, et esimese septembri saabudes liiklussagedus kõikidel Tallinnasse suubuvatel teedel kasvab noh, nii-öelda päeva pealt, silmaga nähtavalt seda ma olen. Ma olen nüüd mitmel aastal juba juba oma töökoha hoovi pealt näinud, et Pärnu maanteel peale kooliaastat kooliaasta algust on kohe sabad ja need sabad tekkivad juba kolmveerand kaheksast ja ja olukord on taas selline rahulik või, või enam-vähem suvine. Peale kella üheksat. Selge pilt, no ma olen siin kuulajate käest täna küsinud, et kuidas nemad arvavad või kuidas nad on selle väite poolt, et liikluskultuur Eestis 10 viimase aasta jooksul on paremaks läinud, mina väidan nii. Mida sina Villu arvad, sina oled ju pikka aega tegelenud liiklusega ja mis aastast sa siis juba raadios lugema hakkasite, mis aastas oli? Ma arvan, et see oli aasta 1983. Naer natukest aega küll, jah, natukene aega, sa oled nagu jälginud seda liiklust ja, ja oled ka teinud liiklusrikkujatele trahvisid. Trahve oled teinud hästi palju ja ja sa oled ju liikluskomissar puha, eks ju, olin sinu sinu võimuses oli siis ka kohe nii-öelda trahv välja kirjutada, kuidas siis? Tuurikond noh, fakt on see, et liikluskultuur kui, kui selline on paranenud, et siin ei saa keegi öelda või teistpidi arvata ja seda on ju tegelikult silmaga näha kui nüüd veidi mõtiskleda ja meenutada Mõned aastad tagasi nähtud liikluspilti ja selle tõestuseks on tegelikult ka ju need uuringud mida maanteeamet on läbi viinud ka juba kümmekond aastat. Tehtud vöötradadel ja vaadeldud on siis jalakäijale vöötrajal tee andmise kohustust, kohustuse täitmist. Ja kui aastal 2001 oli nende juhtide protsent, kes ei andnud jalakäijale teed, mis sa arvad, kui suur? Ohohhoo no ma arvan, üle 50 äkki. On julgelt juurde panna, uuring näitas, et see oli 73 protsenti juhtidest, ei andnud jalakäijale vöötrajal teed. Siis aastal 2009 oli see 17. Ehk siis see on ikkagi märgatav paranemine. Tuleb nõustuda, siin ei saa nagu vastu vaielda, lisaks võib võtta ka turvavöö, eks ole. Et kui, kui juhtwani turvavööd 2000. aastal seal kinni 60 protsenti juhtidest kasutasid turvavööd ja veidi rohkem kõrvalistujad, siis siis aastal 2009 oli see peaaegu 90 et ka nagu ilmselge märk paranemise poole ning noh, tegelikult ka selline keskmine sõidukiirus on viimastel aastatel alanenud. Jaa, jaa ka joobes juhtide olukord on paranenud, kuigi me Me alati räägime, et joobes juht on kurjategija ja neid on palju ja see on probleem ja see ongi probleem. Aga Meil ei ole ainult meil, see on igal pool, jah. Aga kui politsei hakkas 2002. aastal tegema kõik puhuvad politseioperatsioone, siis oli joobes või jääknähtudega juhtide osakaal kontrollituist, et üle kolme protsendi ja 2009. aastal oli see 0,82. Nii et ka siin on olukord ju läinud. Tegelikult vaata et pea kolm korda paremaks. Ja see kõige hullem statistika, mida ma siit maanteeameti lehel loen, on need hukkunud, mida ma siin siis juba saate sees vara ikka siin, et et ka 2008. oli liikluses hukkunud ajavahemikus esimesest jaanuarist üheksanda septembrini 87 inimest, 2009. 65 ja 2010. 54, see on ka positiivne tulemus. Noh, muidugi, eks see ongi ju see üks üks noh, ma ei, ma ei oska öelda, indikaator on ilmselt paha sõna, aga aga see on üks Üks üks kindel näitaja, mille järgi ju Ja omavahel võrreldakse ja mille järgi liiklusohutusalast olukorda ka ka Hinnatakse ning kui, kui nüüd võtta miljoni elaniku kohta, siis. On praegune seis ju see, et kui eelmisel aastal hukkus liikluses Kuus et tegelikult on ju veel riike, kus on hukkunute arv miljoni elaniku kohta veelgi väiksem seal 20 30 vahel, nii et tegelikult on meil puhu pürgida päris kindlasti. Just ma tahan nüüd küsida veel lõppu siia. Sale ammu enam ei ole politseiametnik. Ja nüüd kui eravärvides sõiduki omanikuna sa püüad näiteks Tallinnas kuskil hoovist sõita, teha vasakpööret, kas sind lastakse? Ma ütleks, et ei ole, ei ole see vasakpöörde tegemine kuskil hoovis tänavale sugugi väga hull, vähemalt Tallinnas on nii, vähemalt Tallinnas on müüa, ma sõidan iga päev ju Kadaka puiestee ja Kadaka teed mööda ja seal on hommikuti ja õhtuti tegelikult päris tihe sõidukitevool ja ka seal ju tulevad inimesed tahavad nagu öeldakse, seal kvartali sellest välja pääseda ja ja kes siis pööra paremale, kes vasakule, need lastakse läbi ja lastakse päris päris ilusti, nii et ma arvan, et olukord on, on silmnähtavalt läinud ikkagi paremaks. Nii et ma Villu Vane poolt pann panna meie väikesesse tabelisse plussi ja päris kindlasti aitäh, Villu, head õhtut ja ja kõikidele liiklejatele ohutut liiklust. Ja loomulikult saade jätkub meil nüüd küll järgmise looga ja, ja siis on meil aeg nii kaugele jõudnud, et avame telefoniliinid selle jaoks, et saaks oma viiulit vinguma panna. Sellepärast et vinguviiul ja vinguviiul ei ole üldse temaatiline, vinguviiul võib olla ükskõik mis probleem teil hingel on. Näiteks naabri koer hammustas või, või haavase Liive väikene, millede poest ostsite või keegi ütles halvasti. Öelge ära saata, süda saab südamel kergem ja siis on mõnusam täna õhtut jätkata, nüüd aga väikesed kultuuriteated ja siis kohe kohe vinguviiul. Eesti Televisioon esitleb Tamme änksi ja Steven Spielbergi sellel aastal valminud kümneosaline draama viib vaataja otse teise maailmasõja meeletusse lahingumöllu sõjadraama vaiksel ookeanil täna õhtul kell 21 40 Eesti televisioonis. Seekordne saade on kunstiõpetaja ja mänguasjade koguja Heli Männiga. Seal käis külas Haldi Normet-Saarna Kuulmiseni reedel kell 23, null viis. Vinguviiul on häma, vingumised nüüd alustanud. Kõigepealt siis saab siin vinguda, mitte siis liiklusteemadel, aga kui on südamel mõni liiklusteemaline vingumine või väljaütlemine, siis laske aga käia. Mina näiteks tahaksin ka vinguda selle koha peal. Mina vingun, et, et mulle hirmsasti meeldib kantrimuusikaga meie peatoimetaja, mitte ei luba mul kantrimuusikasaadet teha, mina ei tea, mis tal selle kantrimuusika vastu on, aga nüüd on telefon avatud ja meil on esimene helistaja. Hallo hallo, tere päevast, tere päevast. Mina olen elli Tallinnast. Asi on niimoodi, et vingumist on päris palju ja see on päris õigustatud, muidugi on vaja ja mina elan Haabersti linnajaos, mis kuuluka, pakume alla, elan siin juba viis aastat Aetheri tänaval. Aga mis paneb vinguma, on see, et meie tänav on kui kuumaastik, et murra või jalaluud. Ja teiseks puudub tänava valgustus, ei ole isegi tänavavalgustusposte. Kas on kellegi tegemata jäetud või ma ei tea. Ma kunagi rääkisin jah, aga see öeldi, et tehke, ma ei tea, mis avaldused, veerised ja teine asi on see, et sõidan iga päev 21 bussiga kakumäel, igal pool on asfalteeritud tänavad, tänavavalgustus, et kõik on ilus ja kena, aga meil on pime õhtul tulema koju taskulambiga. Ja siis ei ole ka imed kuskil põõsa taga, mõni pätt veel välja kargab. Ja, ja mis võib juhtuda, ei tea. Aga ma loodan, et Tallinna linnaisad ja Haabersti linnaosa vanem härra Vassiljev selle tänava läbi sõita, kas autoga või jalgrattaga. Ja siis ta näeks seda pilti, mis seal toimub, seepärast paistab, et kedagi see ei huvita, aga ma mõtlen, et see oleks vaja ikkagi korda teha, seepärast, et eakad inimesed tahavad ka elada. Aga ma arvan, et võtke teil on seal vabaõhumuuseum kohe lähedal, eks ju, mingi võtke. Minge võtke sealt üks plaanvanker niimoodi hobusega ja minge sõitke sinna linnaosavalitsusse ja võtke see Vassiljev peale ja sõitke taga läbisele, tähendab. Ehkki aken mina nüüd jaka vankriga minema tema minust noorem mees, ta võib jalgrattaga küll tulla. Ei, no siis vankri peal on eriti hästi. Jalgratta pealt näeb ka aitäh. Kõike kaunist voolame veel, äkki meil on mõni vinguviiul veel vingumas, mina vinguksin ka, aga ma pigem ei vingu sellepärast, et inimesed helistavad. Halloo. Inimene ehmatas ära, no kas meil on siis täna, reedel päev on nii hästi rõhuda, keegi ei taha üldse midagi halvasti öelda. Ega selle vinguviiul ja ka see, et nii nagu keegi midagi hästi ütleb, nii katkestame kõne ja kui keegi hakkab roppust ütlema, siis katkestame ka kõne, need nüüd ootame vingumist või siis noh, nii-öelda pahandamist. Halloo, tori sead. Tere päevast. Tere päevast. Mina olen, ma tahaks selle eelmisele mehele, kes väitis, et suured ja võimsad autod küsivad temast mööda. Minul on sama kaua autojuhiload kui tollel mehel, kes seda rääkisid, pressivad mina, sõidan praegu paar aastat vana Volkswageni suhteliselt uue autoga. Iga liikleja peab tajuma enda situatsiooni, sest kiitlus on kollektiivne ettevõtmine, millel on eeskirjad. Kui mina sõidan ja minu taha tuleb 600-le merso või seitsmenda seeria BMW ja ta sõidab kuskil 10 või rohkem kilomeetrit minust kiiremini. Ma näidanud suunatuld, ta sõidab mööda ja teate, väga viisakalt tänades. Tahtsingi öelda, et seda veel tänatakse ka. Pannakse isegi ohutulesid ja kõike põlema. Kui sina vingerdavad sellel autol ees 10 kilomeetrit oma sõiduvõimetega ja kui tal suust tõesti ükskord mööda saab, siis ta teeb tagasi täpselt sellesama, mida sina tegid, temal. Selge teie vingusite selle eelmise eelmise helistaja suhtes. Tahaks tõestada, et igaüks peab tajuma nii elus liikluses omal situatsiooni kuid selle mehele, kes ütles, et pensionäril ei ole kohustus autoga sõita siis mina olen ka, mul on load 60.-st aastast. Ma kutsun igasuguse mersumehe ja seitsmenda keerija BMW vigursõidule ja ma tahan näha, kes peale Selge, aga ütelge midagi pahasti, meil on vinguviiulit. Ei, ma ei, ma, ma ei taha, ma tahaks, et kõik läheks paremini, mitte niiet pahasti, selge. Lõppkokkuvõttes kui me kõik ainult vingume, siis kujutage ette, siis tekib ja me võime süüdistada linnavalitsust. Me võime süüdistada parteisid ja kõiki sellest ei ole mitte midagi kasu. On vaja tuua välja konkreetne asi ja ma ei oleks helistanud, kui see mees ei oleks nii väited pat sõidavad mööda ja peksavad sul sodi silmad täis. Assama oled sa teinud samale mehed enne 10 kilomeetrit? Just just ja küll aitäh. Võtame järgmise helistaja, äkki saame natukene negatiivsema või natuke pahur oma kõne. Halloo. Ei taha keegi enam üldse pahandada. Hallo, hallo, hallo kas või kandiliste on meil helistaja. No siin mitu korda on raadios kõlanud juba siin inimeste poolt jutt, et üks Eesti raadio teadustaja Priit Kuusk prodgama kõrvarõngast Jube vaadata. See on näkku sülitamine, inimestel võib olla taluvad, aga vanade talusõda. Aga. Aga siis peaks tegema, aga kelle muidu Priidu saated meeldivad? Siis mul ei ole viga, aga teeme niimoodi. Aga teeme siis niimoodi, et ütleme, nendele režissööridega, võtaksid Priitu, teiselt poolt. See sobiva kanda ainult kodus või kvartsi, suhkrut, aga mitte ekraani. Aga mul on ka kõrvarõngastest son Joberis jube. Aga kõrvarõngad, kõrvarõnga ajalugu oli, miks? Pole vaja ekraani peale see asi ei sobi. Ja teine on veel üks üksi, saatejuht on veel juurat, temaga telekast. Temal on ka kõrvarõngas ja, ja see jube, aga kas riit linnal võib kõrvarõngas olla? Teine asi enam? Meremeestel oli vanasti mustlaste emissiooniteaduste pole mingi meremees, kurat. Aga mustlased? Mustale pole ka mingit teadust, televisioon, televisioon jäägu ikka rõnga nädalas. Teeme ühiskirja praegu Margus Allikmaa, kollektiiv. Saaks tõesti nii jube vaadata. Jube. Selge pilt, jube hea küll, aitäh, aitäh. Teeme ettepaneku, et kaamerad võtaksid Priitu teisest küljest, kus rõngas ei paista, võtame veel viimase vinguviiuli, helistaja. Te olete. Mind ajab, ajab lausa naerma selle, selle vanapapi jutt, see on juba, ma ei tea, mitmes kord tema juba nüüd raadiosse helistab. Neljas kord kindlasti küll ei meeldi talle Anu Välba, küll on ta hädas Priit Kuuse kõrvarõngaga. Püha taevas. 21. sajandil ei ela kusagil pimedal keskajal, mul on ka kõrvu nagu vana mees oma suu kinni. Niimoodi just nimelt. Väga hea, kas või midagi muud veel vingud on teil? Ei, mul praegu otseselt ei ole nagu koeri hammustada, paberid on kõik head jõussuai, meil on väga head naabrid ja meil on siin väga hea läbisaamine. Ja ma mõtlesin, et äkki midagi halvasti. Nisukesed toriseja vanamehed, kes on võtnud omale mingisuguse eesmärgi kellelegi võib-olla kahe-kolme inimese arvamus siin edastada, no olgu See selge pilt, võtame veel ühe vinguviiuli helistada, sellepärast et meil on täpselt üks lugu, mis on kolm pool minutit. Pike Me jõuame ühe vingumise ära veel kuulata. Halloo. Tere, tere, helistan Võrumaalt. Nii, kuis lõhkuda, kuid kus läheb täitsa hästi läheb pensionäri elu, mis tal viga ei ole, hätta ei taha, ainult vingu. Et noored mõelgu, kui nad hakkavad ükskord pensionile minema ja saate miinium palka. Sihte saab 11 aastaga ainult neli aastat tööstaaži ja mõelge selle peale. Tehke see pensioniseadus nii, ringeb aasta läheks ikka aasta ette. Ja muud viga ei olegi muud? Ei, mitte midagi. Voorus, päike paistab epil ammu juba seeni on metsas on ja kas te ütlete Mutsun või mõtsa? Ei meil ei ole mõtsa. Rakese jää ei oleks, siis oleks setu, ei õhtul. Kõige pensione peale, kui ei ole keskmist palka, siis sa saad aasta eest ainult 0,3 koefitsent. Mõelge selle peale. Selge pilt aitäh ja kõike kaunist sinna ja me jääme oma tänasest esimest saatetundi, lõpetame Huberti looga, mille pealkiri on nooled, siis Eesti raadio uudised ja siis kohtume taas. Ringi eks valda? Kuslapuud. Ma toidu et milleks seda vaja on, kellel, Ei ole. Õige see ongi. Mees veeldatud. Toodu tuleb. Ula palgebee. Roodee võimegi Mado edu nõmmel milles. Mees. Tundis. Huvi.