Tere, kallid ajaloo huvilised. Täna nagu lubatud. Ma räägin teile Hispaaniast ja valime välja ka ajamomendi. Et oleks natukene asi detailsem ja noodiksime eesti keeles üksikasjalikum. Olime aastal 1000 519519. Aastal sai Saksa Rahva Püha Rooma riigi keisriks Karl viies kes oli enne seda juba olnud kolm aastat Hispaania kuningas Carlos esimese nime all. No nüüd juhtus siis nii, et tema alamataks oli väga palju erinevaid keeli kõnelevaid ning erisuguste eluviisidega rahvaid. Hispaania ise juba oli siis maailma riik kus päike okei, ei loojunud niimodi öeldigi seal riik, kus päike kunagi ei loojunud ja miks seda öeldi, aga sellepärast, et Hispaanial oli siis juba niinimetatud ronijad, asumaad. Osa oli neist Ida-Aasia saartel, näiteks Filipiinidel molucky saared. Ja teine osa oli juba Ameerikas Ameerika valdused. Nii et näete, kui oli ühes kohas, oli tingimata päev, nii et selles riigis kunagi ei olnud momente, kogu riik oleks olnud võimuses. Noh, see oli nii suusoojaks öeldud, aga näiteks süngele kassiljal ja ja lahkemalandaluusial polnud omavahel midagi ühist. Elanikud olid seal omade tavadega omade pärimusega ja neil olid erinevad religioonid. Ühiskonna tipus olid Hispaanias tol ajal garandid, grandid grand, see tähendab suur, suur. Suur nikuga ülesande võiks siis öelda eesti keeles. Ja ainult 20-l perekonnal Hispaanias oli õigus sellele tiitlile 20 perekonda. No need krundid olid väga ülbed, ennast täis. Ja nad kandsid ainult kantslis flaami moe järgi rõivaid. Pitskrae oli isegi Kürashi külasson muidugi soomussoomusvest, midagigi oral kanti, pidi kaitsma kuuli ees ka kandjat. Ja nüüd küsida, et mikspärast kandsid prantsuse või flaami moe järgi rõivaid, mis on sellepärast, et neil oli raha küll. Vastavastatud Ameerikast oli toodud juba väga palju kulda. Kuningale muidugi see jagas ka seda oma garandidele kirjeldad põhiliselt toetus. Ja kuna Hispaanial ei olnud veel oma tööstus tööndus, ei olnud arenenud õitsev loga pähe. Aga, aga Prantsusmaal ja, ja Madalmaadel paisati teha väga ilusaid riideid rõivaid ja andsin isegi tooni kogu maailmale, tol ajal siis muidugi rikkad inimesed oma kulla eest ostsid. Riiutasidki vastavalt nendele oli raha küll. Ja paistab, et nende naisedki olid nii ehetega ja rõivastusega sümptoni üle koormatud. Et kui me vaatame nende portreesid tolleaegseid kaasaegse Kulsi poseeritud portreesid, siis me näeme seda. Need naised, kes neid kaala rüüsid kannavad pidulikke rõivaid kannavad. Nad on nagu halvatud, sellesse uhkuse ja, ja rikkuse. Ka nagu halvatud, seal seisab nagu puukuju seal keset oma ehteid. Ja ma tooksin teile niukseid näiteid, kui teil on võimalik vahest saada kätte mõne kunstialbum, siis tollest ajast üks kunstnik on Guello kolonialismi tolleaegne kunstnik Hispaanias. Temal maalinud seal terve rea portreesid. Näiteks kuningas Felipe, teisest ja jääkuningannad Veski. Ja nüüd me vaatame neid portreesid ja me märkame, et kõigil on üks ja sama viga. Kui mehed on enam-vähem veel. Normaalsema ilmega, siis naised, kõik paistavad olemad nagu halvatud. On näha, et ta ei saa ennast liigutada. Seal on kuninganna portreed, on, tal oli seljas väga kõrge kraega mingisugune pidulik kleit, tagant krae läheb isegi kõrgemale kui juuksed ja staadion täis pärleid. Briljanti ühesõnaga täiesti näitus. Ja samuti on realsi rinnaesine kaetud ka igasuguste väga väärtuslike pisiasjadega. Nii pidi kihis hoidma ennast nii rahulikult, et meil midagi maha ei pillaksistelt. Iga asi, mis maha kukkus, oli ju varandus. Paistab, et see on tõepoolest nendele suur nikkudele oli see piinakamber minu meelest ta pani selle muidugi, selge siis, kui ta läks kuskile esindusliku vastuvõtule või võttis ise kedagi vastu. Kui ta kodus oli, siis kahtlemata seal oli hoopis teistsugune, natuke mahedam, tualett. Kui vaatame siis lähemalt seda perioodi, siis selle suursuguse hispaanlanna eluviis oli ka täiesti vastav. Tema rõivastusele, nagu me näeme. Ma toon teile ühe näite siin tüüpilise näite. Väga tähtsad grandi, abikaasa eluviisist. Tema virgub hommikuti väga hilja, päike on juba kaugel üleval, kui tema vilgub. See oli niisugune esimene. Siis tõmbab selga mantilia Nomantilias pika niukesi. Motiksime pissi moodi hõlmadega ja mantel hakkab peas peale Julia juurde läheb ta seljale ja ümber ja nii edasi. Seal mantiljandal seljas ja, ja siis ta läheb oma jaga, duenialisid jamasi, seltsidaam või õuedaam, kuidas seda nimetatakse. Läheb siis sellega saartel läheb kirikusse kõigepealt. Ta pole veel söönudki retke ja siis kohesele süda läks kohe kirikusse. Siiski liikusteleb koju. Nüüd ta joob tassikese kakaod, kakao see oli tollal ka suur uudis. Seda toodi Ameerikast lähvateti peeneks ja ja tehti siis niiskust, jooki. Ja see oli siis väga peen ja selles jagati siis ka suhkruga ja tšehhi magusaks ja oli see oli siis nende väga rikastel inimestel. Hommikune menüü osa. Pärast seda, kui kakao oli ära joonud, siis ta kohtub oma pihi isaga. Nii see suurtel kandidaadile ei olnudki nii väga-väga kõrged vaimulikud pihisadeks seal, tõsi, tavaliselt mõne madalama seisvusega vaimuliku ja miks see on ka teada saanud, sellepärast et kõrgeid pisi isadel tülid põlimis võimuahned ja ja grandil seisu nüüd huvi, et need teaksid nende saladusi liiga palju ja sellepärast võeti niukene väiksem vaimulikke. Sellega aeti siis oma pihtimused ära ja siis oli käes juba keskpäev. Siis alles võeti kerge hommikueine. Mida seal hommikueine ajal pakun, oli, see on mul ka siin üles märgitud, aga see vist ei, ei olegi nii üllatav, sest et seal oli kõike asju, aga väga vähe. Et paar suurt käid igasugust toitu ja muidugi seal kõik väga vürtsitatud ürtidega rikastatud, seal oli siis näiteks kaalikas ära riivitud vürtsitatud siis maisi toodud Ameerikast jällegi Riga Ameeriks toodud kraam. Maisiputru natukene ja siis oli kitsepiima. Nii huvitav, kui see ka pole kitsepiim, siis natuke juustu natukene sealjuures võid ei ole olnud ka nendel veel olemas, siis, siis oli õliga praetud kala, igasugust kala, seal oli siis fileega, tähendab ainult puhas liha oli välja lõigatud edasi. Südames siis söödi, siis tekkis juba see aeg, mida nimetatakse siesta siesta südapäeva aeg, kui päike on väga kõrgel ja kõrvetab hirmsasti ja siis sel ajal on väga raske üldse ilutegevust jätkata, siis tavaliselt silla all kuskil varjus pikali noh, magavad nähtavasti pil esivad. Ja siis ta kestis tavaliselt talviti kuni kella kaheni ja suviti kuni kella neljani, see oli siis surnud aeg. Ja pärast sedasi estad, vot siis tuli alles lõuna. Lõuna-juba oli natuke erinev selle poolest, et lõuna ajal pakuti tavalised praadi. Need olid kas siis igasugused ulukeid, mis seal käte, sealsed linnud või siis oli ka loomaliha. Paistab, et sealiha ka väga vähe tarvitati, eriti turnikude poolt. Vaesemat küll kasutasid ka sealiha. Küllap vist oli siin ka mõju sellele, et aga palju juute elas ka tollal Hispaanias. Ja ega nemad sealiha ju ka väga ei tahtnud vastu võtta, isegi siis, kui nad olid juba ristitud sunniviisiliselt, muidugi Hispaanias. Seda tehti. Nüüd, mida pärast lõunat siis tegi ka meie see väga suur daam. Tavaliselt tuli siis visiit kellelegi juure muidugi kuldse peale kutse oli siis ta läks ilma kutseta, ei mindud visiidile. Olümposele päeva praaži visiiti, siis oli jalutuskäik ikka Sloveenia saartel muidugi ei häiri. Ja siis õhtuses käikse kestis umbes tund aega. Ja siis tuldi tagasi koju, võeti kerge õhtueine, õhtueine oli tavaliselt siis ikkagi jälle puuvili või keedetud kompott mingisugune. Ja kui see oli ära võetud, siis mindi voodi ja kogu see majapidamine ja see oleks seal oli väga suursugune suured ruumid. Nii et seal nad isegi pihivad oma memuaarides. Üks ütleb, et mu kodu on nii suured Makko, karda seal käia. Et ma kardan, et seal iga nuka taga võib olla mingisugune kummitus või mingi niisugune asi. Et ma, ma ajan oma tagasihoidlikkuse magamistuppa, siis on seal peab olema ka inimesed juures, et ma kardan üksi olla, me maja on niivõrd suur. Vaatame nüüd peenieskonda, kelle suure daami teeniaskond köök, muide tänu kunstnik vilaskelsele vilaskes väga nimekas kuulus kunstnik, näeme, meil on õnneks üks pilt väga ja suure inimese elamus olnud köögist. Ma püüan seda köögi dire kirjeldada kõigepealt keset kööki on, on Priit, see on mantel ahju. Teate mis mandril mantelkorsten, mis läbi ülemise korstnaga lai, et varade suitsu alt ja siis ja. Need nõud, mis on pliidi kohal, ripuvad vastavate konksudega üles riputatud. Need need pajad pannid ja siis on kõik kaudu tõesti väga lihtsad. Ei ole ka mingisuguseid ehteid ega niukseid nagu nõeldusliku. Me nägime seal Madalmaadel, seal oli palju rohkem ehitud, aga nendel on väga lihtne ilma mingi hetk, lihtsalt tööriistad. Ühesõnaga, ja paistab, et see köögiriistade lihtsus oli tingitud sellest, et sinna ju ei pääsenud ükski teine inimene peale oma teeniaskonna uudistama. See oli nagu tabu keelatud ala, keegi ei tohtinud sinna minna. Nüüd vaatame edasi peale kõrgaadli oli ju, oli olemas ka, kes kaader, neid mehi nimetati, hiid algudeks, siid algo. Kui te olete lugenud, ongi hotedžisse menetletud tüklongi horde oli ju ka hitte, algkoos oli siis keskajal vaesunud aadlik Aavik field. Ja need olid väga kadedad siis kõrgaadli peale. Aga neid oli palju rohkemaid ida algusid. See oli kõige arvukam väikeaadlikiht. Aga ometi oma vaesusest hoolimata nad püüdsid ka jätta suurt muljet. Etiketi nõuded olid väga karmid abi täpselt võtma kübara peast, täpset kindla liigutusega sellega mitu korda siis vehkima ja vehkimist, seekord see näitas, elagu ütleksite, austab seda inimest, keda ta kummardab kuskohalt juriisi kübar pihku haarata, vehkida temaga, kuidas kummardada sealjuures kui palju pidi olema pea ja rinna kohalt madalamal või mitte. Kõik see oli ette kirjutatud absoluutselt täpselt ja nemad muidugi siis pidasid ka endal väga arvukat teeniaskonda kes muidugi pidi siis virelema ja vaevlema, sellised toitu polnud ju nii palju. Aga näete, ta pidi olema lihtsalt sõid siis väga kehva ja viletsat toitu. Aga ide algord ise siis läksid hära suurimatest linnadest, kes, et nad leidsid, et see oli eile läbilembust, siis oma mõisates, kus nad siis oma rahvastel väga palju kurnasid nende arvel püüdsid olla ka suured? Joonistasid muidugi üht nagu toongi hotes kirjutab servantes. Nad unistasid, ütlevad, on ka suured rüütlid ja kui me vaatame näiteks kunstniku veini freenjee Sebastian Reineegrabüüle Hispaanias käis, siis me näeme. Ta on isegi teatud määral irooniline kunstnik näitab, kuidas võiksid Algursisema suure teeniaskonnaga. Liigub mööda tänavat või maanteed. Pioneerteenijad on kõik täitsa kerjuse moodi räbalates, aga tema ise püüab siis olla väga nii esinduslik. Ja muide, sellest asjast on kirjutanud Hispaania tuntud kirjanik Gweeveedu. Kuue veel seitsmeteistkümnenda sajandi kirjanik 1626 on ta selle raamatu kirjutanud paablust kuulsast kell, mis näitab, kuidas sile kerjuste ulguse liikumine Hispaanias, kuidas see mõjutas kogu elu. Nii et kui teil on võimalik seda lugeda, raamatu nimi on siis Pablo, kes on suurpettur ja ja intrigaan ja kes lõpuks ikkagi jääb vahele ja kes ikka isegi ka Puka selle tõttu paljastatakse. Lõpuks ta esineb valede nimede all ja varastab rõivaid, kannab neid, esineb ka aadlikuna ja nii edasi. Ühesõnaga. Olukord Hispaanias. Kes oli küll väga rikas muidugi, aga ikka tulid ainult Suurnikud garandid. Kuidas ta tegelikult tuli, kerjuste liit. Ja kõik see kuld, mis toodi kokku tema asumaadelt. Püksi, kuld ei tulnud midagi kasu Hispaania rahvale pressinud rikkadi ülikud ostsid selle raha eestile kullast, ostsid sealt kraami ja mujal hakkas arenema, tööstus hakkas arenema, kaubandus loodi isegi spetsiaalselt Madalmaadel ja see oli ka muuseas tollal Hispaania üks asumaadest. Seal isegi loodi spetsiaalsed töökojad, et teenindada Hispaania kulla eest Hispaania Suurnik, Hispaania laeva näiteks ehitati ka Hollandis põhiliselt laevavarustus, köied, purje, Taklar, kõik kõik osteti Hollandist ja Inglismaalt. Tänu sellele siis hakkasid need maadi kohutavalt arenema. Tekkis seal tööstus, ühesõnaga Haanja kuldhaiglas jalule Hollandi madalmaade ja Inglismaa tööstuse rikas riik ja ise pärast varsti pankrotti kuld, raisatud oma maali, arendamata jäetud väga need maad tõusid rikad rikaste hulka ja hakkasid juhtima elu millega ta hakkama sai, Hispaania, see oli siis keisrite tagakiusamisega. Et midagi pakkuda rahvale siis ka see on ikkagi võimude üks üks mõte, et juhtida rahva tähelepanu kuskil süüdlasele. Süüdlased on need, kes on ususeadusi rikkunud, kes on, kes ei ole käitunud nii, nagu katoliku kirik nõuab ja ette näeb neid nimeliselt esiteks tähendab usus alagajadeks ja need kiivasi taga isegi loodi inkvisitsioonikohus inkvisitsioon 1482, juba loodi siis see, kuhu see oli kohutav, põletati inimesi nende. Ja kui aastal 1492 samal aastal, kui Kolumbus jõudis Ameerikasse selsamal aastal vallutati ka granaat tallinn seal Lõuna-Hispaanias araablastele, Mauridelt, siis aeti maalt välja, nüüd araablased ja isegi juurde saadeti maalt välja. Aga need, kes siis hirmuga võitsid vastu, siis ristiusu. Mauride juudid täis küll alles sinna Hispaaniasse, aga tegelikult oli seal ikka tagakiusatud ja, ja sundristimine, mis läbi viidi ka nende hulgas seal sageli ja nüüd mingisugust tulemust mingisugust head tulemust ei andnud. Ja neid niikuinii ei usaldatud ka veel. Ja mina arvan seda, et siin see kõige-kõige Vassikumal kombel, kus on ilmnenud kirikutegelaste Väga inetu käitumine, see on katoliku kiriku poolt tehtud nelja tagakiusamine, kes ei täitnud Jentse toogmasid, kes ei olnud nende omadega kooskõlas. Ega siis muidu ei tekkinud samal ajal, millest ma praegu räägin Saksamaal juba see sai alguse, see on siis usupuhastusreformatsioon Rogovi kirikus Martin Lutheri poolt alustatud 1500 seitsmeteistkümnendal aastal, mida siis oli Hispaanias ka väga levinud, see oli nende insulgentside intulgentsijate müümine, indulgents, patulunastuse kiri. Tähendab, kes oli rikas, kel raha oli, võis osta selle kirja paavsti allkirjaga kiri, millega anti andeks kõik patud, mis oli teinud. Ta võis olla mõrtsukas või ükskõik, mis asi seal oli, see kiri oli vabastatud pattudest. Ja isegi niisugune lugu olid. Ta võis ette kaost ja selle tarvis ostaside indulgentsi ja juba ära ja selle kostja juba selle patuga õigeks, mida ta kavatses alles teha. Kujutage ette, missugune lugu. Muidugi, ega siis Martin Luther ka ilma aegused seda oma protesti ei avaldanud. Ta püüdis alguses veenda ka isegi paavsti seadis paavstile kirja, kuid seda üldse läbi. Kiviliselt visati minema ja ka siis, kui kui paavst lõpuks märkas, et Lutheril tekkis nii palju hooldajaid, eks ole, siis ta paniga luteri kirikuvande alla ja saatis selle bulla sinna Wittenbergi Saksamaale, aga Lutter põletasid temagi jaoks samuti ära, viskas ka tulla. Aga. Ja nemad, nende elulaad ja eluviis oli võimatult sünge. Mida kõrgemale jõuti, seda süngemaks asi läks. Aga lihtrahva, see oli juba harjunud mängima kirjust või siis röövima. Kaks võimalust oli tal üldse elada. Kas tapad ise või sind tapetakse. Ja kui Ameerikasse hakati saatma, siis neid järjekordseid konkista toore tähendab neid vallutajaid, kes seal Ameerikas indiaanlastega kohalike elanikega tegid suurt ülekohut, vot need läksid Kalawellidega teele ja sinna läksid kõik tavalised. Ma ütleksin otse välja, et kõrilõikajad, eksid sinna omale raha tegema. Tulite tagasi tavaliselt rikastena. Omavahel läksid muidugi tülli, tapeti omavahel ka kulla pärast, nii et see oli ikka väga ränkraske periood ja Hispaania pidi seda kõike põdema. Aga veelgi raskem oli insel rahvast sülitada. Hispaanlased olid tulnud täielikult hävitama. Riikide riik Kesk-Ameerikas Ats streigid väga huvitava kultuuriga, samuti hingad praeguse Peruu aladel olnud rahvas. Väga uhke ja tore, muide ma mõtlengi seda, et järgmisel korral ma räägiksin teile nende asteekide ja inkade kultuurist mis oli tol ajal, ma ütleksin, nii mitmeski suhtes Euroopa kultuuris kaugele ette jõudnud. Aga muidugi ta ei olnud ka nüüd nii ideaalne, et me peaksime seda kiitma hakkame, me katsume vaadata mõlemaid pooli sebis seal hea oli ja mis halb ja järgmisel korral kallid inimesed lähemegi Ameerikasse enne 16. sajandi esimese poole Ameerikasse ja vaatame neid huvitavaid rahvaid, keda oli tulnud hävitama hispaanlased tänaga.