Raadio kaks elamise kunsti nimeline saade raadio kahes käsitleb nüüdki narri sooloteemat, kitarrisoolo on püha asi kitarri inimeste maailmas ja kui sa oskad mängida kitarrisoolot, siis on südamed sulatatud ja hinge sõprus saadud, kuidas mängida hingeminevaid kitarrisoolosid ja meil on stuudios spetsialist, inimene, kes on 25 aastat mänginud kitarri Harri sealhulgas päris mitu soolot, ilmselt rohkem kui kolm. Ange Laak, tervist. Tere. Tere. Sa oled mänginud väga paljudes erinevates bändides, ütleme kõige viimati loomulikult pläki, mis on sinu käimasolev suur suurprojekte. Noorena oled sa mänginud neli aastat koos Gunnar Grapsiga. Vahele on mahtunud siin koosta Jaanika Sillamaaga vangohhiga ning sa oled ka kõrtsi Saaki oja olnud siis üks, üks kahest põhi põhitegelasest ning mänginud ka laevadel, ehk siis kohtades, kus tegelikult tulebki osata väga palju erinevaid asju, mistõttu me me suurima hea meelega sinu meile täna külla kutsusime, kuna meil on vaja üht inimest, kes valdab seda kitarrimängu spektrit nagu võrdlemisi laialt. Ja jaa jaa, küsiski sinuga seda, et et kui sa nagu kitarri võtsid esimest korda kätte, siis kui kaua läks aega, et esimene soolo sealt välja tuli. Et kas soolo on midagi väga rasket, et kõigepealt ma tahaks, alustatakse väga suur au, et just mind olete välja valinud kitarri jälgima, et et Eestis on tegelikult väga palju häid kitarristi. Aga okei, kui nüüd minna nagu teema juurde, et siis ma arvan, et ikka kohe enam-vähem tuligi Jakatute kodukandi tegema oma hea sõbra Jüri roosaga koos väiksest peast, siis ega me hakkasime ikka soolasid ka, ma arvan, aga kas te saaksite praegu lihtsalt imaginaarne ette kujutada, milline ja tollel ajal oli esimene soolo sinu elus näiteks? Ma ei mäleta, kas tegelikult ikka soolo olnud, esimene, et, et mingi käik oli ilmselt ma arvan, esimene milline olla võis, kuidas see sinu, ma arvan, et midagi sellist. Ja ta ta ta ei olnud, see ei ole soolona ja mitte see. See hea jah, aga soolo kõige esimene, kas see võis olla midagi väga lühikest ja primitiivset või vastupidi, sa võtsid noorena ette just midagi suurte keerulist kohe? Ei, ma arvan, et seal on ainult lugusid. Me hakkasime muidugi ka omaloomingulisi lugusid kohe-kohe tegema, aga mingi Fangi musa saata seal nagu, kui sa mängid bluusiskaalas seal isegi kui mõni natuke, mis asja sa mängid? Bluusiskaalas nii-öelda või noh, ühesõnaga seal nagu. Inimesed noh, ma ei oska seda nagu skaalad on tegelikult kogu muusika on ju, eks ole, püsti vedas igast skaala nagu küllaltki oluline asi seal, eks ole, tollel ajal ei teadnud muidugi midagi sellest selles mõttes, et mis ma tahtsin öelda, et kui, kui mõni noot läheb võib-olla nats mööda, et siis ei ole, ei ole nii noorel või ka või ka profil, et no vot tegelikult on noh, on nagu see on hästi vaieldav asi, et need õiged noodid, valed noodid, et ma nagu praegu suht-koht kaua mänginud ja ka tehnika käin kontserdil kuulamas. Et vahest kui liiga õigeid noote mängitakse, et siis ei ole huvitav, et igaveseks ja ma ei mõtle, et mitte kala paned, et paned nagu helistikust või no ütleme, seal see kidamängija või siis mängime kui jumala valesti, eks ole. Aga kui tal on nagu mingeid huvitavaid noote, mis tegelikult ei ole nii-öelda selles selles selles skaalas, eks ole, selle süsteemi et siis on nagu huvitav, et need niimodi suudavad mängida ja mõtlevad sihukse asja välja, et see on nagu kõige lahedam. Ühesõnaga, see võis praegu kõlada muidugi meie kuulajale üsna ehmatavalt, kes tahab ju meil hakata kodus mängimas soolosid just ehmatavat võis kõlada, see läbis need skaalad ja ja süsteemid ja hirmutavad kõlada, jäägu siit kõlama siis see, et võib natuke mööda mängida, et ei ole katki midagi. Aga milline võis olla sinu elu üks esimesi soolosid, mis stiilis või sotse Väksid Fongis, kuidas umbes võis kõlada, noh, ma arvan, et, Vot, ma nüüd ei mäleta isegi lugu, mis helistikus oli, aga, aga ma arvan, et, Ma ma, kui ma mäletaks helistikus, ma suudaks nagu sellel mingi käik Tadelat Tartada aga seal oli meil igaüks, kes alustab kitarrimänguga kohe võimeline algatuseks selliseid soolaseid mängima, tõdeda, et tõdeda, et Eino tegelikult ei, no alguses jah, vast ei ole, et ennem tuleb võib-olla see teese. Seda mängis minu seitsme seitse aastat vanem vend ka tema õppisin selle käigu, kes praegusel ajal enam pille ei mängita, andmed mängisin magnetofoni tollel ajal ja nüüd mängib möödud ühesõnaga. Aga räägime erinevatest žanritest, et soolo on siiski seostatav, noh kui sa mõtled nagu kidrasoolo peale, siis vähemalt minule esimesena tuleb ikkagi silmadeta selline heer metal või selline, ütleme noh, hevimuusika nii-öelda noh, selles mõttes on lihtsalt eri muinastäpselt nagu pluusiski on nagu kidrasoolo veel siiski küllaltki kuidas öelda noh, suur tähtsusele noh, ütleme, et nad jäävad seal kõrvu, et metal bändides mängitakse tihti tehniliselt hästi kiire tehnikaga, kiirendi, sihukse kihvte asju ja see näitab nagu meeldivasse näitab kvaliteeti, mängija kvaliteeti. Tehnika on kindlasti üks pool asjast, et kui sul ikka tehnikast üldse olete, kas tegelikult ei ole tule midagi eriti välja ka? Isegi kui sa mängid kaks nooti, siis sul on toonia tehnika, need on ikkagi Need kaks nooti kõlavad jumala erinevalt õpitud, keegi. Mul ei olnud idateistpidi kätte, näiteks mina ei oska praegu, praegu keerati kitarr tagurpidi, peened keeled üleval, jämedat keeled all. Näed, ei saa. Niimoodi, mina ei mängiks. No ikka sihuke udunõmm kuidagi natukene. Peab vist nõustuma, kuigi täpselt enam ei mäleta. Ots kõlaima võiks sinu kätte anda, siis saaks teada, et võtad mingi noodi, et kuidas on, aga ma võin võtta täiesti lambist ühe noodi praegu. Mine võta. Temal on väga põnev jahvatavalen oma mikrofonist isegi eemale korraks. Sellepärast et seda ju sisuliselt kogeb ka siis meie kuulaja, kui ta läheb, Ta hakkab esimest korda oma esimest kitarrisoolot, mängis nupust natuke peale kõgeram, keera nupust peale. Nii. On Marta stuudios võtnud sisse kitarristi asendi, mis on siis selline, et noh, ma arvan, et jala Angela pingi peale. Tuleb esimene noot. Suhteliselt ähmane muideks sa võtad mitu nooti korraga. Ei, miks sa loomulikult ega keelatud. Võtan ühe noodi, üritan sullerid ära teha, nii. On see oli minul praegu? Ma ei tea, ma ootan nüüd Eerika. Tegelikult mulle täitsa meeldis, selles oli igatsust, et ma arvan, et kui, kui sa oleksid suutnud sinna otsa mängida veel seitse sinna sobivat sellist, kas seal oli tegelikult igatsust, see on nii ilus, et sa nii ütled, oli minu meelest see oleks võinud hinge minna, varastasime, saanud liikuda võinud no ütle, et läks veel ei läinud see polt soolo selge, aga ühesõnaga metal on kindlasti üksis valdkondi, millest me praegu rääkisime ja ja ma küsin, kas vähemalt nagu hevi kontekstis on siis nagu, et mida kiirem soolo sul on kiiremini näputamata seda vart edasi-tagasi. Kaks asja, et esiteks kui inimesed, kes hakkavad kidra õppima juba tegelikult juba oskavad midagi, et siis kui juba nats on tehnikat, tahaks hästi kiiresti mängida. Mul on neid aegu ka olnud, eks ole. Teine asi on nagu metal bändis, eriti näiteks kaheksakümnendatel aastatel oli nagu moes mängida hästi palju tihedalt ja paljud noote. Et selle kohta on isegi naljaka pealkirjaga kergelt parodeerinud Timorsi tuumeni nõudsem Youtube'ist. Kevadel muidugi sellel teemal natuke huumorit, eks ole, tasub otsida Jomeni nõuts Youtube'i lüüa, siis leiab jajah, aga enesest kogu see tehnika, ega noh, tegelikult on, inimene on õigel teel, kes tahab nagu õppida, tehnika oleks hea seda arendada, aga tee üks näide ühest metal soolost või hevisoolost, et inimesed saavad aru, millest me siis räägime, sest et võib-olla paljud, kes kuulavad muusikat niimoodi juhuslikult ei panegi tähele, kui soolo tuleb näiteks, proovin mängida ootamissalisesse. Ega ta mul ka eriti hästi välja ja mis seal, mis seal nüüd räägid? See oli ikka päris soolo, mitte ainult teile. Pabistan natuke, ma ei ole sellises. Meiega ei ole otse-eetrist mängib kitarri meie saates, et selles mõttes päris päris uhke värk, see oli väga äge hinge ja mitte ainult ei läinud hingivaid, see küttiska täitsa üles, tundsin selle loo ära ja mul tuli meelde, et noh, ega see ei ole, selles mõttes ei olnud hetkel nagu mingi musternäide, aga noh, et Nonii saare elamise kunst ning väga hea meel on stuudios tervitada endiselt Angelaaki, kes on umbes 25 aastat oma elust veetnud koos kitarriga ja rohkem isegi isegi rohkem arutasid juba välja. 28 täis. Ja ma ei tea jah, ikka ikka rohkem varsti on, tead, sul 30 saab teha suure juubeli 30 aastat Harry käe siis mängida, neid soolasid, mida sa meil tänagi siin esitad suurel laval, miks mitte Saku Suurhallis? Kuigi ma üldse ei välista, et tegelikult meie saate kuulajaskond on juba suurem, kui suur salli rahvast mahub, nii et selles mõttes on see sul juba käes. Nüüd oleks rohkem veel pabistama. Ei, asi pole selles, et selle suur sa suurhalli suur saal suurhalli ja Wimbledoni staadioniga on tegelikult niimoodi, et sinna nagu, kui on, kui on midagi öelda, siis on see aeg ka, et kus sa seal mängid, seda on nagu eraldi eesmärgiks seadnud minu meelest täitsa võimalik, aga me mängisime siis süstime hevisoolot nüüd enne kui Black Velvet laulma hakkas ja kas muidu, ütleme, rokižanr on, on väga palju erinevaid. Kas rokižanritest on veel midagi sellist, kus veel võib leida sellist nagu soolot väga palju? Noh, tegelikult on minu meelest on roki, kui sellise üks alustalasid on bluusmuusika kus siis alguses inimesed jutustasid lugusid lihtsalt kitarri või noh, enamasti kitarri saatel. No see on see, mis mustad pluus eetris, nad rääkisid ka kohe v laulsid siis nagu nii-öelda räpi eelkäija. Nojah, räppi jah, võib ka niimoodi öelda jah, et et aga tähendab sealt siis sellesse ropp muisasse nagu hard rocki hõikan nagu jube palju võetud ja siis on tekkinud segu aegade jooksul ju kõik ju segunenud ja areneda teha. Pluusil on nagu väga tähtis roll. Aga kui on nüüd ütleme, et meie kuulaja, kes ka praegu kaasa mänginud info võib seda saavutada, siis siis talle ei meeldi talle hevi istuada Nevi soolod nüüd kuulnud ja ta ei taha seda väga, et ta tahaks võib-olla strite bluusisoolot mängida ühe väikese bluusi liku soolod. Ma olen jah, nii et ma ei ole tegelikult nagu, et kuigi ma mängin mingil määral, aga ma ei pea ennast nagu bluusikitarristiks, on see tegelikult väga. Aga eks ma üritan minagi. Väga ägem siin tegelikult on bluusiga ma hakkasin mõtlema, et inimene, kes seda kuulavad, kellel vaata, ei jookse nagu see, et mis, mõtlesin, harmoonia käib. Et akordion seisma, et siis on nagu ühe noodi vähenes edasi-tagasi? Enne tunduda jah, lugesin välja seda, et mis nagu pluusi, ütleme, soolos praegu toimus erinevalt hevisoolost on see, et siin all on selline hästi selge struktuur, selline tank Tõnk Tõnk tõlkmile siis sisse nagu ehitatakse soolo. Nojah, tegelikult on nende pluusi ja kohati ka ka sellest välja kasvanud rock n roll'i nagu stiilide kohta seal viiekümnendatel, eks ole, kus rock n roll seal tuli. Et, et on öeldud, et mängitakse tegelikult üht ja sedasama lugu, aga natuke erinevatest helistikest erinevatest uurides nii-öelda, et eks selles on oma väike tõetera on sees ja noh, erineva kiirusega natuke, nii et selles mõttes ta niimoodi natuke on jah, siis pluusi noh, kuigivõrd sugulane, eks ole, samalt kontinendilt on kantri. Näiteks kui me räägime erinevatest erinevast võimalustest nüüd siis kodus soolo peale mõelda. Ja kui ikka praegu on tahtmine, tehakse kantritants. Ja sealt välja natuke kahtlaselt, aga no mis, mis on kantri soola selline ütleme pärast? Kindlasti on ta siin ei ole nagu mingit keerulist harmooniat, kantris on nagu puhtad harmooniat masoorne enamuses selline lõbus jonka jonka öelda jah, et ma, ma ei ole nagu väga suur kantrispetsialist, aga aga noh, eks ta on ka tegelikult üks alustalasid näiteks tegelikult kui sa jõuad nii-öelda kuhugi, oled juba kaua aega mänginud mingit pilli, ütleme antud juhul kitarri, eks ole, ta tegelikult ühend ja lood mingit lugu või, või ütleme siis mõtled seda soolot sinna jalgu, et sa ühendad kõik need asjad tegelikult, mis sinusse nagu kogunen lisaks siis see, mis südamehääl ütleb niimoodi välja, et seal võib-olla seda kantrit või mingit pluusi või mida iganes, et tegelikult on kõik asjad on alustanud kavatse intrigeerida, kas disco soolo on olemas? Miks mitte selles mõttes näiteks need, mis olid Rootsi bändi I taipalysica Rootsi? No seal oli selles mõttes, et live-esituses näiteks olid suured marssali võimud ja kidamängijad ja kahe basstrummiga trummari talilaval mängiti igast soolaseid asju kuigi seda võib nagu diskobändiks pidada, eks ole. Aga seda, kuidas disko soolo kõlada võiks, kas sa seda ei oska meil praegu mängida kuidagi? Selles mõttes ei ole nagu põhimõtteliselt vahet seal mingit sina oleks hea, kui saaks mingi loo vaata käima panna. Taipi proovime või, või on liiga tümakas vaatenurga missid tuleb. Alguses on sissejuhatus. Vaatame, mis seal nüüd tuleb, eks ole. Vara see asi siin alguses lõpeb, nüüd hakkamegi laulma. No tegelikult on niimoodi, et vaata, eks see ütleb, ütleb see südame hääl, et mida oleks saanud ainult noh, tegelikult oleks ebasobiv, kui laulja laulab, seal nüüd löritud sai. Mul ei käi tegelikult. Kas sellest meeldima, et nagu tõeline selline elamise kunst või kuidagi nagu kuidagi selline trassi oma näiteks see, kui ikkagi sa lähed ööklubisse või mille reivile, kus õudne temakese läheb, näiteks noormees läheb, võtab kaasa oma elektrikitarri ja võimu ja lihtsalt hakkab oma neiule mängimas edasine loole peale. Sina praegu mängisid loole peale, hakkasin mõtlema, tase on praegu isegi ütleme nii-öelda huvitav Mariel meiega lobiseb, klubis ei lasta ju laval, et kui oma nurgas mängib, tuleb nii kõvasti seal see musa, et seal polegi midagi kuulda, tegelikult tuleb lihtsalt kaasa võtta väga, valige oma kitarrivõim, selge, lasta sisse. Aga mis ma siis hakkasin mõtlema, on see, et siin loos on isegi huvitav rütm, et ta ei ole päris selline, nagu tegelikult see on omas mõttes on väga lahe bänd, et rääkida diskaste kantakse eri metallist, näiteks ma ei ütleks, et diskobändid oleksid taks kuidagipidi halvemad olema. Et see teema on täiesti välistatud. Muusikani muusikat võib olla ju absoluutselt, ma lihtsalt mõtlen, et kas huvitav olla üldse teoreetiliselt võimalik mängida ka kaatri peale vä? Nii midagi Angela teeb nüüd oma arvutiga. Ta mängib läbi arvuti, lihtsalt teadmiseks suurtele kidrahuvilistele plokke kaasa võtma. Kuule, tead, mida sa praegu teed, Angela, maid, sisevõib-olla ei saa ka ära, sa teed praegu jeesi. Vees mängib minu arust niimoodi, ta mängib hästi lahedat kasvatajatega. Kogu seda Tyley värki ja seda ja Angela, kui nüüd keegi tõesti tahab ühe soolo pidanud ja oletame, et inimene teab, milline kitarr välja näeb, aga ei oska seal peal eriti midagi teha, siis õudselt tahaks, saaks üllata sõpru näiteks, ja tal on ainult 10 minutit aega nende üllatamiseks, mida teha annaks, siis ma oleks jälle kidra sinu kätte andma. Meil on seepärast teada, mis sa sellega oled teinud, aga kust alustada? Ma arvan, et see julge alguses ikka pool väitnud, et kust alustada, no tegelikult on niimoodi, et, et mingid akordaja tuure ka ju happeks nagu õppima võiks, võiks, osatakse nagu ka soolost rääkida, siis sest no vot siis tuleb juba, kui see nagu, kuidas öelda, sul on akordid ja tuurid, niuksed asjad on juba selgelt soolo, hakkab vaikselt iseenesest juba sinna tahab tulla. Aga kui sa oled noor inimene, siis võib juhtuda, et sul need sõbrad ja vanemad sõbrad, kellega sa väljas käid, nüüd juba oskavad neid akorde tuure, ei tõuse sellega esile. Sa tahaks kohe hakata soolot, no siis las nad mängivad. Soolot, näita kõige Primivat asju, mida annaks teha kitarriga niimoodi soolo kontekstis. No ma arvan, et kui mul on siin hästi vale sound, on praegu Põhimõtteliselt praegu tegema seda jalgadega, mida sa teed, käte pedaal tegelikult ei käi asi niimoodi, öeldakse läptop, mõned vist mängivad, aga no minul see nagu, kuidas öelda, live kontsert, riigem natuke teistsugune välja. Nii, aga rohke, väikene väikene, lihtsa asja näidis. Aga ma arvan, et rock n roll'i soolot näiteks. 10 minuti kohta on seda liiga palju. Mõned on natuke lihtsam välja. Odapapad, vot see oli hea koht, ta on ta on, ta on seda sellepärast. Et saaks aru, et mismoodi harmoonia muutub vahepeal muidu vaata inimesed mõtet, sa mängid kogu aeg ainult ühte nooti nüri näoga. Tegelikult läheb ju harmoonia all ju. Ta mängibki ühte, minul oleks monitor ees isegi ei näe, me tõuseme korra püsti, ta näita uuesti. Kuidas sa, kuidas see kõige viimane. Tegid praegu? Ja põhimõtteliselt näeb välja niimoodi. Sa võtad siit viienda Grifi pealt kahe esimese näpuga kinni ja siis selle näpuga siit venitatud. Milliseid keelise sa pead jõudis? Ja kolmandat keelt venitad natuke. See nagu maast kõrgemale siis kidra on nagu niimoodi käia, viienda peale vajutad, ühesõnaga. Nimetissõrmeotsaga. Ja esimese näpuga esimene teine keel, ütleme siin see kui sa midagi tead, siis hobustanet, viies nagu ristisid Seda ma hakkan küll proovima, see keeruline. See asi maailmas on mõni soolo, mille puhul ei ole üldse seda vasakut kätt, ehk siis seda, mis mööda seda kitarri kaela liigub, vaja kasutada, vaid, mis on ainult puhtalt nagu keelte enda peal. No tegelikult ei ole nagu minu meelest üldse ühtegi reeglites kida mängida, peaasi on et oleks lahe kuulata ja kuulavad, kas on mingisugune huvitav tuntud soolo, mida kõik teavad ja millega ma saaksin laineid lüüa, aga aga mida on väga lihtne mängida, et millel ei pea oska seda valdama, seda sõrm sõrmitsemis niimoodi ei oska öelda, et eks need, mis on nagu pääsenud nii-öelda sinna ilmselt ka millest meil siin ennem oli, eetriväliselt oli juttu, et 100 maailma kõige paremad kidra soolot, et ma ei tea, kas siin on jõudnud mõni selline, mis oleks hetkel niimoodi kohe eriti lihtne, vähe jah, et ma arvan, et nad ikka eeldavat nagu kitarrimänguoskust, noh et ega need ei ole keegi mingid suva inimesed, Te olete mänginud, nüüd siis seda ma võin küll kinnitada, et ei ole jah. Aga ma annan sulle Gunnar Grapsi kolmikplaadi korra, et sa oled kunagi kuninga koos mänginud koguni neli aastat valiselt pealt üks laul, mida võiks ja sinu workshop i lõpetuseks kuulata, mis kannaks ka võib-olla sellist kidra soolandust edasi, aga võib-olla lihtsalt kuidagi. Paneks ühe hea punkti sellele intervjuule. Võiks tegelikult mänginud. Oota, ma vaatan, kas siin on niisugune lugu pealgi juura mängis seal muidugi soolata, aga selline laul nagu mosaiik oli. Meie perioodist rääkida, mina olen ikka, olin kindlasti peaks olema, mul läks endal, kas kublad, koda, selles mõttes tuleb nagu tuttav ette, otsime üles ja ütleme, mitmes mitmes lugu on ja siis lähebki mosaiiki. Jah, see number seitse siin nagu selle kolmanda plaadi peale. Et seal on nagu kidrasoolo lõpus, mis on hästi ilusti armsalt mängida, tuleb lõpuni ära kannatada, siis saab olema seda, millest me räägime. Ei, see lugu ei ole väga pikkelsed, täiesti raadiosõbralik lugu. Legend suur tänu, Angela Aak, selle väikese vokk sobi eest oleme lõpetanud tänaseks koolituse, kuidas mängida hingeminevat kitarrisoolot ja täiesti algajad, kuulake nüüd üle lihtsalt Meie saade uuesti, kas siis podcastis või lihtsalt järelkuulamise raadi kohe kodukal ja ütleme, maailm on avatud nagu Angelagi tegijat, mängige lihtsalt kaasa, kuulate paar nooti ära juba oskate kaasa mängida. Ja lõpetama jääb siis ansambel, kus Angela kunagi mängis. Gunnar Grapsi Grupp ja lugu, mosaiik Angela Merkel, suur tänu tulemast. Aitäh teile kutsumast. Ja loodetavasti siit siis tuli ka muusikapisik paljudele külge, kellel seda varem ei olnud. Ja see ongi elamise kunst.