Karmen Puis, kas te oskate öelda, olete ooperilaulja või kammerlaulja oratoorium laule või solistlik? Ma ma arvan, et ma lihtsalt laulja püüan teha kõike nii hästi, kui ma oskan ja neid erinevaid stiile samamoodi, sest et eks nad on kõik erinevad, erinevat moodi tuleb neid laulda ka. Aga kammermuusika ennast väga huvitav, sest seal on mitte ainult muusikal määrav osa, vaid ka. Tekstil ja loomulikult ja sellega on alati huvitav tööd teha, sest et siin on ikkagi need kaks inimest, kes peavad ikkagi ka kokku leppima, kuidas mingit konkreetset lugu teha, siis kontsertmeister, laulja ma pean silmas. Ja, ja noh, eks inimesed on erinevad ja igaüks saab erinevat moodi aru ja ja noh, igast inimesest endast sõltub täiesti isiklikust suhtest ja ma ei tea päevast Ütleme, tegelikult neli, helilooja tegid ka veel loomulikult seda, aga noh, konkreetselt sellest, mis sünnib nüüd, kust te tunnetate, et vot see sobib minul, et ma tahan seda laulda, et te peate ikka enesest selle muusika teksti läbi laskma, muidu säralda. Jah, täpselt nii ta ongi, et mõnda lugu. Mul on olnud juhuseid enne riigieksamit ja näiteks ma vahetasin kaks nädalatele riigiks, mitte ühe loo välja, sest et ei sobinud ja lihtsalt ei saanudki. Usaldate ennast usaldajatega vanemaid kolleege, kes soovitavad. Kindlasti usaldan vanemaid kolleege ja õpetajat ja, ja ka põhiliselt ikkagi, ma arvan, et otsusemad otsuse ma teen ikkagi selle järgi, kuidas ma ennast tunnen, sest et kui ma ikkagi midagi lauldes ennast väga halvasti tunnen, siis ei saa ju sobida, sest et see on kindlasti kuulda kohe näha. Ja kui saal on hiirvaikne, siis on hea tunne. On küll on seda juhtunud on küll. Nii et kammermuusika on selles mõttes huvitav, eks ole, ooperis on seda müra ja kära ja muud tausta nii palju ümber, eks ole. Jah, võib ka nii öelda, aga mina lihtsalt arvan, et ooperit on mõneti palju lihtsam laulda, sellepärast et seal on niivõrd palju abistavaid tegureid seal orkester, kes toetab ja on grimm ja valgus ja lava ja dekoratsioone, kostüüme, mis iganes, tähendab seal on seda välist nii palju, et et võib-olla tihtipeale rattagi nii palju tähelepanu sellele, mismoodi see muusika seal kõlab. Ma kujutan ette, et keskmine inimene selline noh, nii-öelda halvasti öelda Harju keskmine tuleb ikka vaatama ja eelkõige mitte kuulama. Kammermuusika on selles suhtes ikkagi keerulisem, et seal sa oled ikkagi väga-väga üksi ja alasti selles suhtes, et seal on kõik kuulda ja kõik näha ja ja sa pead olema ise nii suur näitleja ja artist selles suhtes, et et publikul oleks huvitav, et üks keeles laulad, nad saaksid aru sellest, mida sa neile öelda tahad. Ja kui see õnnestub, siis nad ongi, Hirvate kuulavad. Ja samas on ajastu päeva väga oluline, eks ole, ei saa nüüd Ester Mägi võrrelda näiteks Mozarti kroonimismissat, kuidas seal. Ilus oli nagu Mozart ikka? Ei loomulikult ei saa, nad on niivõrd erinevad ikkagi. Muidugi järjekordselt orkestriga on ikkagi üks asi teha ja, ja teine asi on klaveriga ja. Mis on südamel, mis on sooviks? Oi, see oli küll raske küsimus, ma ei oskagi öelda, ma soovin, et mul lihtsalt oleks palju huvitavat tööd. Kontsertmeister on niisugune rahvakeeles öeldes väga kergemeelne inimene, ta peab paljude solistide sobimatuks. Jah ja muidugi, eriti kontsertmeister töötab teatris siis nagu ei ei sõltu võik just kontsert mõistest ja sellest, kui hästi ta mõne inimesega sobib või ei sobi Peate mängima igatsugu muusikat, eks ole, igasugust muusikat põhiliselt muidugi ooperimuusikat alles avastan kõik enda jaoks. Aga. On lihtsalt põnev kaheksa lihtsalt solistide erinevad hääled, erinevad ja tunnetus on erinev. Te peate sellega kaasa minema. Kui paljust e saitab saatorid mõjutada ka. No ma loodan, et ma siiski mingil määral saan. Väga muidugi hästi palju sõltub see ikkagi mängust ja, ja ega alati ei ole nagu sõnadega vaja õpetada ja öelda ja impulsid, nagu andma arvan. Noh, see on see kuues meel või tunned nagu enne, kui me kuulasime läbi töötasid ilusti, et vot siin on ilus, pauside hingasid üheaegselt. Ja just see ta ongi seda vaja ongi. Nii et laulate mõttes kaasa laulan. Harjutan ka niimoodi, et laulan kaasaga viisi teater. Niimoodi kui, kui üksi üksi omaette laulis, vahepeal selgub, et ei pea. Te olete kooris laulnud koorides oijah pool elu, millistesse no ma käisin Tartu seitsmendas keskkooli, siis see on ju selline tuntud orikool. Nii et lastekooris, kurekell ja hiljem laulsin Tartu noortekooris aasta ja siis veel viis aastat ülikooli naiskooris. Aga siis nagu oli vaja ikka Tallinnas nagu ka olla õppida ja siis ei jõudnud enam.