Tere algab saade, laste lood. Minu nimi on kadridiisel. Oleme Tartu Kesklinna kooli esimese klassi õpilastega külas Tartu mänguasjamuuseumis. Muuseum ise on meil juba üle vaadatud. Õpetaja Ave viirmaa rääkis, et muuseumis tööl kunstnikud, kelle töö on mänguasjad niimoodi välja panna, et need sobiksid omavahel hästi kokku ja neid oleks huvitav vaadata. Nüüd proovime koos ka ise näituse kokku panna. Kui muuseumisse tulevad mänguasjad, siis tuleb panna kätte kindad. Ja mul on teile siin kõigile hinda paar. Nii, palun, sina oled teadlane ja sina oled teadlane. Sina oled varahoidja. Mängime nüüd mängult selle seda mängu, et muuseumisse tuli üks tavaline inimene ühel päeval ja tõi kastitäit mänguasju. Oi kui põnev on varahoidjal, oi kui põnev on, teadlased uurivad neid asju, aga mida nad uurivad? Kui vanad need asjad tehke väljas täiesti võib olla. Aga mis sa arvad, kuidas nad teada saavad ja nii ka, et vaatamata peale, siis seal. Aga kuna need on tehtud ja vaata, kui huvitav on rühma tõsta poisid teie ette ühe karbiga ja autosid, nii, aga tüdrukud siin terve kastitäis igasuguseid muid asju. Kõigepealt, kui tulevad mänguasjamuuseumisse, keegi toob need muidugi siis ongi hästi põnev vaadata, et mida toodi onni kasti seest tuli välja siin karu meedianukud, erinevad ja koerakesed ja väga-väga palju. Siis, kui varahoidja on üle vaadanud kõik vahvad asjad siis vaadatakse, millises seisukorras, kas nad on. Ja kas nad on ja puhastada, kui mõni asi must, täiesti õige. Selleks on pintslit võtta pintsak. Nii kas sa leiad sealt karbi seest ühe auto, mis tundub sulle täitsa must? Täitsa must ja palun ta pintsel. Aga miks nad ei või olla mustad ja tolmused, kas keegi oskab öelda? Ja, aga veel? Äkki ei käi nii palju, puhastatakse tolmust tõepoolest sellepärast et mänguasjad säilimiseks on tarvis, et nad on puhtad, et seal peale läks tolmu. Ja meil on siin laua taga näha muuseumis et kuute vahvat väikest teadlasteks kõik hoolega uusi ja toredaid eksponaate puhastavad. Valged kindad käes, pintsli pihus. On arvan, et kas seda saaks parandada ja ma arvan, keel kuidagi ma ei tea. Vaata, kui sa seda nüüd lähemalt uurid, siis mis materjalist see nukk on? Katsu, katsu siin siukene, kuum, täpselt õige, see on kummist nukk, tal on selja peal üks niisugune pisike auk, milles on vilekatke plii, kui õhkida pääseksid pea august välja systeks piiksu. Ära peita, kuigi poisi välja panna. Kas te olete nüüd mänguasjadega päris korralikult ära tutvunud? Nüüd, kui te võtate kindel, Ray, annate mulle pintslit tagasi, siis saavad teist hoopiski kunstnik ja teadurid, kes panevad nüüd hoopiski näituse kokku. Millise näituse te võiksite nendest asjadest kokku panna? Nukud lähevad, räägib asendisse ja pehmed loomad lähevad eraldi kassadesse. Miks sa arvad, et nad võiksid eraldi minna? Ja ma vahel ei lähe? Et kui vaadata, et oi kui palju erinevaid huvitavaid aut doosid on olnud kunagi. Ja, ja siis, et kui palju erinevaid, näiteks koeri, näete, kui palju erinevaid koeri. Aga. Sina taga, aga tehke teie kahekesi koertenäitus. Talviti lukkudega, nii, sa peaksid ruumis natukene ringi vaatama, kuhu sinu koertenäitus sobiks? Lambanahk alla, seal valgega käed kaelas. Kaks neiut tulid tohutu koerte kuhjaga siia. Miks sa neid kohe siia lambakarva peale pannud? Et siis ma saan neid sättida? Muidu on liiga palju liiga väherruu. No pange siis vaikselt need koerad paikam, tulen pärast vaatama. Tüdrukud, nukunäituse tegijad, kas teil on tarvis toole oma näituse juures? Nukutoole lukku, toole sa nuku tooma, Sa saad võtta ja nukumööblit näiteks nendest majadest seal, mida sa näed eemal mängutoas. Lina pandud laual kolm tooli ümber, ulme. Ja tüdrukud hakkavad siia looma nukunäitust, kõik nukud on välja otsitud ja otsitakse veel mööblit juurde, kuhu need nukud istuma panna. Teie näitus vähem on nii huvitav, et teistel on põnev vaadata neile väljend. Nonii, tule vaatame, kas teie näitus on huvitav vaadata, teil on pandud kõik koerad siia niimoodi ritta plastmassist jaga, teised on pehme, siukse aadele ära eraldatud ja aga nad võiksid olla veel pandud näitusele niimoodi, et nad oleksid nagu, nagu nad mängiksid omavahel on ju. Ja siis sa võid võtta veel mängutoast esemeid, mis oleks koera mänguasjadeks praegu tüdrukule pannud, pehmed koerad ühte seina serva ja, ja kõvad koerad teise seinaservaga. Ülejäänud lambanahk, mis neil siin all on antud, on täitsa tühi. Kuidas nukunäitus edeneb? Siin üks nuku hakkab pistma, mina olin kohe-kohe nendel värvikarp lahti ees tooli peal ja otsib pilguga kaunist paika. Istub mate kätt kahe tugitooli peal. Mine mine nukumajade juurde ja vaata, sa leiad teleka. Telekalaua leiad ka. Kuidas koerte näitusega läinud? Juba palju vahvam näitus. Üks koer tahab teist koera karmiks kätte saada, ei taha mängida, talle käega emale karbis käia ja siin üks koer mängib palli, suur vedru, koer ja väikestel koertel on pisikene kuulikene pandud palliks või teil on nüüd tõesti päris näituse moodi. Kui see näitus on, siis juba niimoodi valmis pandud ei mängi, mängib niimoodi pikali lõule mõnule siis sa võiksid välja mõelda mõne koera kohta ühe huvitava loo, mida sina räägiksid teistele. Kui sa seda koera vaatad, siis kelle omada võis olla nii, et tal on natuke kõrv katki. Mõne tüdruku koer? Siis mõne poisi oma, kes ei oska õmmelda lämma koera kõrva, synni õmblen. Kuninganna esen trennina, aga, aga laps, kes nendega mängis, milline laps võiks olla. Tüdrukud, mõelge mänguasja kohta välja üks lugu, kuidas ja et kuidas, kuidas üks koer näiteks on muuseumisse sattunud, kelle käest, missugune laps on temaga mängijaid? On ju siis te saate meile seda rääkida. Seda lugu. Proovi ise ka oma mänguasjadest näitus kokku panna ja lood sinna mänguasjade juurde peaks sinul olema varrukast võtta. Näitust õpetas tegema ame Viilma. Tartu mänguasjamuuseumis olid külas Tartu Kesklinna kooli esimese klassi õpilased ja toimetaja Kadri diisel.