Trumpetist, kes esitas oma orkestri saatel itaalia helilooja pestalodza populaarsed palad Siri Piribin oli Harricheimz. Temast tulebki juttu seekordses svingiklassikat käsitlevas saates. Olgu mainitud seegi, et Siri piripinn oli Harrigeemse orkestri tunnusmeloodia. Harri Seim sündis 15. märtsil 1916. aastal, suri viiendal juulil 1983. aastal. Ta isa oli tsirkuseorkestri juht ja tema oligi pojale esimeseks muusika ja trump peti mängu õpetajaks. Õppides Vumonti keskkoolis võttis Harrytšeimise osa õpilaste muusika konkursist ja tuli 14 vastasena Texase osariigi meistriks Lely instrumendil. Varsti pärast seda mängis ta tantsuorkestris, seejärel teises ja kolmandas. Üheksateistaastaselt kuulus ta juba pen pollaki tollal ülipopulaarsesse kollektiivi, kus ta 1936. aasta septembris tegi ka oma esimese heliplaadi. Sama aasta lõpul kutsus peni Kudmenda oma orkestrisse ja seal sai Harri jamsist staar, solist, kelle sära hakkas pikapeale dirigendi aupaistega võistlemagi. Omamoodi duelliks äri Seimsi ja Benny Goodmani vahel kujunes orkestri repertuaaris olnud lovi priimapala. Laula, laula, laula selle viimane kolmandik. Märkigem, et Benny Goodmani orkester on olnud omamoodi orkestrijuhtide kooliks juba üksnes selle sõjaeelsest koosseisust kerkis esile rida tuntud orkestri juht Džiin kruupa, Lionel Hampton, panniberigen sigi elman ja 1939. aastal ka häri jams, kes leidis, et saavutatud populaarsusest piisab juba omaeneseorkestriga läbilöömiseks. Tõepoolest ei lasknud edu end kaua oodata. Ta oli aeg üldse bigbändi, teile eriti soodne neidangaseeriti meeleldi suurematesse restoranidesse ja tantsusaalidesse. Viimased mahutasid sageli oma 1000 tantsuhimulist ja nende jalgade sahinat ja jutuvadast üle kostmiseks oligi vaja suurt orkestrit. Väikest ansamblid poleks niisugustes tingimustes keegi kuulnud. Kuigi samal ajal hakati ka võimendusseadmeid kasutama, ei olnud need veel suutelised kõrvale tõrjuma publikule sügavasti südamesse läinud efektset bigbändi. Harrigeemsiku solisti hinnates on paljud kriitikud võtnud hoiaku, mis tunnustab teda veeningudmeni staar solistina, kuid heidab talle ette halba maitset oma kollektiivi eesotsas teiste sõnadega kommertsi realiseerumist sel määral, et see viis tema kui muusiku allamäge. Muidugi pidi ta kollektiivi juhina palju rohkem arvestama laia kuulajaskonna maitset. Mängis sellele vastavalt rohkesti. Lööklaule kasutas ka palju niisuguseid efekte nagu poolepumbaga võetud helid, hästi lai vibraato klissandod ja kõrged helid. Edvistas ehk pisut ülearuga oma tõepoolest hiilgava tehnikaga. Trompetimängus oli ta oma eeskujudena nimetanud, maksis bänieri ja Loui aastrongi. Orkestrites pidastab parimaks kaund teisi oma ja mängis rõõmuga teisi repertuaaris olnud Palu vannud plokk, trump ja do oktšamp. Viimasest tuli üks tema hiilgenumbreid. Järgnev mõte on pärit 1955.-st aastast, mis näitab, et see pala püsista orkestri repertuaarist tõesti kaua. Hiljem tegid samu teema rehve kasutades veel pikema pala pealkirjaga uus do galopp Champ, milles oli rohkesti ruumi soolo improvisatsioonidel. Kahjuks pole plaadil märgitud koosseisu ega esitus aega, kui võtta arvesse Harrytšeimze orkester tegutses 1939.-st aastast kuni 46. aasta lõpuni. Millal kaheksa nimekad bigbändi, nende hulgas Kuutmeni ja torsi orkestrid pidid tegevuse lõpetama majanduslikel põhjustel. Ma arvan, et tegemist on hilisema plaadistusega oma 10 aastat hiljem või enamgi. Pöördume nüüd aga tagasi Harrytšeimze orkestri tegevuse esimesse perioodi, peab ütlema, et tollal oli tema repertuaaris palju teiste orkestrite poolt populaarseks mängitud palu. Eks seegi kõneleja teatud hirmust riski ees. Kindlam oli tulla välja publiku lemmiklugudega, kui hakata ise tundmatule palale populaarsust looma. Harrisensi kiindumusest, teisi orkestrisse kõneleb järgnev pala Peisi Shorty George tõlkes nässakas George Peisi plaadistas selle 30.-te aastate lõpul. See, mis 1943. aasta oktoobris soolosid, mängivad peale häridžeimsi pianist, lööner ja tenorsaksofonist kooki. Kaakoran, kes oli üks püsivamaid Harrytzeemse orkestri soliste. John Greeni pala keha ja hing on plaadistanud paljud tenorsaksofon instid Stan Getz, Sonny Rollins, Charley vend, suure ja teised kuulsaimad on kolman Hopkinsi Don Paiasse ja Lester yangi versioonid. Selle palaga hiilgamiseks pakkus häritseimz oma orkestris võimaluse koorki kooporanile pakutud võimaluse kasutas saksofonist päris kenasti ära eelpool nimetatud suurusi siiski ületamata. Pange tähele ka seda, et Chamsoli sooja doosi eeskujul samuti hakanud keelpille kasutama. Äsja soleerinud tenorsaksofonist kooki kogran oli alates 1941.-st aastast mõne vaheajaga kuni surmani 1979. aastal Harri jamse orkestrist peamiseks solistiks dirigendi kõrvale. Teine silmapaistev solisseimise orkestris oli afroameerika altsaksofonist villis, mis keda peeti kolmekümnendail aastail, peni kaarteri Johnny Hodžesse kõrval, kolmandaks selle pilli tippmängijaks. Pärast Simmilanspordi orkestris veedetud üht-teist 10. aastat oli, mis kaks aastat Chalis pyyvaki orkestris tuli 1944. aastal Chamsi juurde. Ja jäi ka pärast 1946. aasta laialiminekut loodud uude koosseisu kuni 1951. aastani, millal Cheim staaž neli aastat vahet pidas. Willis, mis suri 1967. aastal, olnud kolm aastat varem veel lühemat aega äritseemse orkestris. Kuulake teda soleerimas ka Mikeli palas tähetolm plaadistatud 1944. aastal. Neli aastat varem oli Aadi Shoo samast palast teinud bestselleri. Seda mängisid aga kabennigud mentomi toorsi Glenn Miller. Kergem on nimetada neid, kes seda ei mänginud. Muidugi ei jätnud ka Harry jamsise Willismissi kõrval soleerimata. Kuigi svingi tõusuperioodil olid bigbändide instrumentaalsolistid publiku huvi keskmes, ei saanud orkestrit läbi vokaalsolistid etta. Häri Seimsi juhtus raadiost kuulma üht noort lauljat, kelle ta oma värskelt asutatud orkestrisse kutsus. See laulja oli Frank Sinatra, Tra sense orkestriga tegi ta ka oma esimesed heliplaadid. Kahjuks on minul olemasolev koopia neist esimestest võtetest raadiosaateks kõlbmatu kvaliteediga. Seepärast kuulakem siinkohal teist saritseimze orkestri lauljat, keda võis kohata ka Ardi sooja Benny Goodmani orkestrit ees. See oli Helen Forrest kellelt kuulete 1943. aastal salvestatud Fred kuutsi laulu. Sa hakkad mulle pähe. Laul oli viis aastat varem populaarseks saanud. Sedalaadi repertuaaris oli džässiprotsent küll üpris minimaalne, kuid lai kuulajaskond armastas taolisi romantilisi laule ja neist ei pääsenud Kahereczynimsi orkester. Oma tegevuse teisel perioodil, 50.-te aastate teisel poolel koondas ta enam tähelepanu instrumentaalse Tšassile, unustamata ka oma virtuoosi võimeid. Üheks selle perioodi soositavamaks palaks oli trompeti pluusia kantaabile pärit Harrigeemsi oma sulest. Siin oli esiplaanile toodud orkestri trumpetistide kollektiivne meisterlikkus eesotsas muidugi Seimsise. Harriseimza armastas sageli näidata ka oma lüürilist palet. Paljudes ballaadides kõlab tema mahlaka tooniga trump, et ja võib öelda, et tema mängulaad leidis palju matkajaid muidugi nende hulgas, kellele see üldse jõukohane oli. Kuulake tema versiooni, Lorenzo ja waiting, 1925. aastal kirjutatud palast uneaja tütarlaps plaadistatud 30 aastat hiljem. Kuuldule kontrastiks on samal, 1955. aastal mängitud Mattiase pala Cheimis session, kus orkestrijuhi trompeti sädeluse vahele mahub ka korgi kokkarani. Tenorsaksofonisoolo. Juba oma trumbetisti karjääri algusest peale esines hävinud James ka filmides. Peale muusikaliste võimete aitas teda sealjuures hea välimus ja oskus end kaamera ees vabalt tunda. Viie aasta eest välja antud džässifilmide entsüklopeedias on tema nimi seotud 35 filmiga. Nende hulgas on muusikalisi lühifilme, aga ka täispikki mängufilme, milles häri Jamesil on peale trompetimänguga sõnalisi osi. Tema heliplaadipärand on väga rikkalik. Kui palju on selles ka unustusse langenud. Olles küll esmaklassiline trompetis, ei suutnud ta dirigendina tõusta esimese suurusjärgu tähtede hulka. Pöördugem tänase saate lõpetuseks tagasi TEMA orkestri esimesse tegevusperioodi 1945. aastal mängitud Mcjuu palaga tänavapäiksepoolsel küljel. Tollal polnud veel teada, et päike bigbändide tänaval läheb aasta pärast pilve taha ja näitab end edaspidi palju harvemini kui eelneval kümnendil.