Üle 10 aasta tagasi tekitas meie publiku hulgas rohkesti elevust Austraaliast siia sõitnud ansambli kiri-uu esinemine. Kavas olid tollal eesti rahvalauluseaded nii ansambli liikmete endi tehtud kui ka Veljo Tormise omad. Siis oli ansambli liikmete hulgas 12 inimest. Praeguses koosseisus on vaid kaks peategelast. Lauljad ning multimeediamenetleja Olev Muska ja korallid Joss. Ja laulu koori asemel kõlab sämpleriga tekitatud A capella arvuti. Repertuaaris aga on endiselt rahvamuusika ja rahvamuusika seaded. Kirjuon esinenud Austraalias, Euroopas, Ameerikas ja lähitulevikuplaanis on koostöö New Yorgi koreograaf, tantsija Marika Blosseldiga. Olev Muska ongi tänase saate külaline ja temaga vestleb Margit Peil. 86. oli esimene ütleme nii, vist aprilli maikuus, kunagi oli tükk aega kavatsus luua ühte laulugruppi, kes laulaks eesti laule huvitavalt, see oli selline, noh, väliseesti värk ja meid oli küllaltki energiline kamp koos ja mõtlesin, et hea küll, aitab iva keisriaialauludest ja otsime midagi muud. Muidugi ei olnud kahtlust, et tormise tööd olid kõige huvitavamad ja sellega võtsime neid kalendrilaulud kätte ja siis esietendus toimus aasta lõpul ja kuulajaskonnale või see, no peaasi, et eestlased, aga, aga nendel oli see nagu ootamatu ja, ja suureks üllatuseks. Ja siis. Asjad liikusid küllaltki ruttu. Järgmisel aastal oli juba, lõi võib-olla ülejärgmisel hajutami, heliplaat oli siis, andsime heliplaadi välja ja üsna ruttu peale, seal toimusid ESTO 88 Melbourne'is, seal olid siis Eestist esimest korda hulgaliselt rahvas koos. Ja tehti ettepaneku, et olgu siis ka Eestisse esinema ja siis ütleme see Eestis esinemine 89. Aasoi täitsa vapustav ja nagu kõrgpunktiks kogu selle laulugrupile. Ja siis peale selle, aga mõõda läksime laiali, mõni kolis üle mere. Ja siis lõpuks kasvas välja see selline vaiksem ansambel, mis rohkem tehnikaga tegi, valmistus oma oma materjali. Aga selles endises kiri uus, palju teid oli, aga need olid kõik eestlased. No küsimus on, mis on eestlane, mis on austraallane? Ütleme kõike, peamiselt Sydney inimesed. Eesti tagapõhjaga. Tegelikult segaabieludest oli mitu saksa tagapõhi veel siis roots rootsi paaril naisel oli rootsi isa ja tead, see oli huvitav segu, nii et ei olnud nagu puht patrioodid või sellist asja ei olnud, oli lihtsalt. Teatud ühtekuuluvusvõi sõprusside ja meid oli keskmiselt 12, vahel vähem, vahel rohkem. Ja Eestis vist oli, ma arvan, et laval oli kaheksa kokku kaheksa esinejat. Seitse daami ja üks härra seadus olema mina, nii et mul läks hästi. See, kes tegi tollal need rahvalauluseaded ja need kõik need esinemiseks asjad valmis, seadis. No eks igalühel oli ütlemist või, või ideid, aga ütleme põhjalikumat salvestatud ööd ja ikka üksikasjaliselt ajamist oli peamiselt, et mu enda Mihkel Tartu vahel ka Anni meister ja Aga miks kirju on nüüd muutunud selliseks, nagu ta praegu on? No praktiliselt põhjus ette üks asi Ei jõua lihtsalt sellise suure grupiga tegutseda pikemat aega, kui see on kui ise oma rahadega ajada seda asja. No ja muidugi see, et mõned lahkusid Austraalias niikuinii, veed Rootsi, teised Ameerikasse ja eks me kõik esimene omatmoodi üks Ingridi teos näiteks on praegu austraalia ooperis laulab, teeb küllaltki suuri edusamme seal ja iseelaba Itaalias neid kuus kuud, vähemalt. Tal on Itaalias mees. Ma ma arvan, teine põhjus. Näiteks mul oli soov arendada, tehnikat eksperimenteerida ja lihtsalt natuke midagi teiste, ma arvan, et peale selle koorilaulu kõrgpunkti oli paras aeg, et et kuidagi teist suunda minna. No praegu siin Eestis esinesid te ju kahekesi need, kas praegu teie kaks moodustate Giselle, ansambli? Ütleme esineb esinemise poolest küll Hololei see uss ja ma ise meil on kuidagi. No kokkupuutumine Austraalias ka oma professiooni haalseistades, karovi on ülikoolis sinis kaasaegse muusikakeskuse ekspeategelane ja mina vahel vabakutseliselt õpet, on seal ka muusikatehnikat või multimeediat? Praegu on üks, kolmas liiges on mu vend Arno, kes. Tema ütleme, videod ja fotod on kuidagi mängus, eriti video taastadel esinemisel ja tema organiseeris tehniliselt meie kodulehekülge. Nii et jällegi see kirju ei ole, ainult pillimehed või lauljad, aga, aga see koosneb ütleme, laias mõistes multimeediategelastest. Räägiksime edasi veel ka sinust endast, aga, aga võib-olla sa praegu natukene tutvustaksid korallid rohkem sa ütlesid, et ta on selle muusikakeskuse juht ja aga mida ta veel on teinud ja kas ta on, on ta hariduselt muusik või kuidas ta üldse seotud muusikaga? Jah, ka siin on alati olnud muusika või tal on, ta on muusikaga tegelenud hästi. Kaua aega tagasi kavatses klaverimängijaks hakata, aga siis läks laulmisele üle õpissiniop ooperikoolis. Ta esines Saksamaal laulis saksa liidrit, et näiteks Schuberti ja Straussi ja kõiki selliseid. Ja näiteks meil on praegu ette nähtud nende laulude. Seadmine ümberseadmine elektroonikale. Ja see kindlasti tuleb, huvitav, sest et me isegi ei tea, missugune ta võiks välja kukkuda, aga panen katsetusi teinud ja, ja leiame, et seal on palju võimalusi ja siis oli kuidagi leidis kahet. Tehnika võimaldab hästi palju ja lihtsalt võttis kätte ja hakkas õppima, tegi helikursuse läbi ja õppis veel multimeediat ja tema on küllaltki hästi kursus kursis ja ma pean ütlema, et kunagi varem ei olnud sugugi nii, ütlesite ära toominud masinate lähedalegi. Ma rikun nad ära ja on lust vaadata, kuidas inimene on nüüd sellises tähtsas paigas seal ülikoolis ja, ja õpetad teistele, kuidas neid masinavärk kuritarvitada. Kust ta pärit on, ise? Väga põhi on Šotimaalt olgugi mitu generatsiooni on juba Austraalias oldud, aga loodan kuidagi Iiri tagapõhi, kahe võib-olla isegi prantslase mingisugune. Aga see šoti värk on talle istuma jäänud ja, ja millegipärast Kujunes välja, ega ei ole üllatuslik, üllatuslik, et Eestis olles on, on kõik see noh, õhkkond ja kultuur siin on teda innustanud ja et oma juuri otsima minna ja ta on leidnud just eriti šoti muusikas on, on midagi hästi võluvat. Ja noh, meie uuel plaadil ongi selline ja Eesti ja või soome-ugri ja šoti muusika segu ja nimega šoti ugri Karoli on enne ka Eestis käinud. On küll ta käis 89. laulugrupiga ja siis ta ei teadnudki, kus kohal see eesti üldsegi asub. Nagu mõte oli vapustav ja talle jättis sügava mulje. Siis 92.-le esinesime koos siin kahekesi ja eelmine, las ta. Laulupeol mõlemad laulsime Ilo naiskoori teiste altidega koos laval. Mina kandsin lippu kah, nii et see on, kuidas mina ennast sinna vahele sokutasin. Sina kui muusika looja ja sina kui arvutispetsialist, et kumb on sinusse tugevam pool? Ma ei pea vahet, ma ei, ei tõmba piiri. Just eriti, kuna selline sellised programmid, mida ma kasutan tänapäeval, on, on nii In intuutiivsed kasvu, vali heli. Nii et ütleme, et selline hästi avara võimalusega on, on see salvesti salvestamine kui ka helilooming küll üldsegi ja ka veel see, et ma olen niisama hästi disainer kui muusikainimene ja, ja ma tihtipeale ta tule tunnen hoopis disaineri kandist töö juurde. Nii et. Ma leian, et tihtipeale teed ma. Mu looming on skulptuur, jne, et ma lihtsalt ajan asju kokku. Ja, ja tuleb siis selline suur hunnik helik helihunnik ette ja siis ma kuidagi püüan seda kontrollida ja, ja näiteks Juhuslikud asjad on väga olulised siin ma ei taha ette arvata, et missugune asi peaks välja kukkuma. Nii et praegu tõesti, kui sa armud til lõikad ja kleebid ja traageltropp ja tappa Eesti ja kõike seda, siis lõpuks tuleb tõesti. Väga palju üllatusi sellest vägist. Mida sa oled üldse teinud näiteks enne seda, kui kirjuulse sündis loomale? Tegutsenud heliga ja ma olen alati disainiga ja kunstiga tegelenud. Ma õppisin sinikunstikoolis maalikunsti ja ka muid asju. Ja no ütleme tänaseni on sama sama lugu, seal oli juba kokkupuutumist muusikaga siin, kui ma vabakutseliselt õpetan disaini ülikoolis siis ma õpetan nendele heli jaguma heliülikoolis õpetanud, siis ma õpetan nendele disaini. Ja ma olen alati kõrvuti visuaalseid kui ka helikunsti teinud. Ja Ma arvan, et see on võib-olla minu taga põhjas, vanavanaema on Kihnust pärit ja seal nad tegid kõik ise ära, eks ole, omad need taimevärvi värvid ja, ja rõivaid tegid ise ja kõik ja mul on kah selline. Ma olen kedagi põikpea, need kõik tuleb ise ära teha, et Eerik. Ja kui mul on sellised sõbrad, kes ka samuti mõtlevad, siis ma olen nagu sõiduvees. Ja eks vahel ole rohkem ühte, vahel rohkem teist. Ma leian, et mu looming on looming ja ma leian, et nad on väga oluline, et et vaatad ikka proovid variatsioonid, et sul tulevad need oskused juute. Ja, ja tõesti, me püüame Kiviuuga sinnapoole ikka edasi minna, et kuidas seda tervet, et asja rohkem nagu visuaalselt kui ka heli poolest arendada ja mul on ka, ma leian, et näiteks kui ma alguses näiteks Tormise muusika kokku põrkasin, siis ma Helist isee juba kostis selline hästi. Tundus hästi visuaalne heli poolest ja, ja veel, kui neid vanu heliplaadi Khani vaadata ja isegi terve see esteetika on kuidagi ühtlane ja ma arvan, et sama asi minu loominguga Olgu siin veel öeldud, et muusik Olev Muska on Austraalias kõrgelt hinnatud ka disainerina sest üks viimaseid suuremaid tunnustusi tuli 1998. aastal ja see oli Austraalia kirjastajate ühingu preemia parima lasteraamatu disaini eest. Aga siinkohal üks tema disainitud isuri täditsionaal suu lauldi, söan murehti. Kui sa seda plaati kokku panid, see, mis meil siin nüüd mitmel raadio töötajalgi laual on kuidas, kuidas toimus see laulude valik, kas, kas see ja see kontserti oli siin pühendatud ka tegelikult tormisele. Et kas oli see kuidagi seotud tema seadetega või olid siin ka sinu oma täiesti oma leiud ja, ja uued ideed. No jällegi segu, mõni asi, ise leiad, et kui sa valmistad midagi, et noh, kas see jäi umbes samasuguseks kui ta alguses oli? Oleneb laulust, mõni muu kohe suunab sind hoopis. Kas või vastastikku suunda ja teed hoopis midagi erinevat sellega. Ja jällegi ja. Kuna me instinktuaalselt töötame Sellega me laseme tal minna, ükskõik kuhu ta minna tahab, nii et täielik segu seekord ja, ja noh ma arvan, et niimoodi toimub ka, et siis pärast vaatad, kuidas nad kokku sobivad ja Kirjelda natuke seda tööprotsessi, kuidas üks üks lugusid sünnib. No jällegi, ma, ma ei oska kindlat ja selget vastust anda, saan kirjeldada mõnda varid variatsiooni näiteks. No hea küll, võib-olla töötame sellega palju. Ja üksvahe oli niimoodi, et ütleme, eelmise plaadiga, Ingerimaa õhtud, see oli täielikult selline, et lihtsalt sõitsime sämplerisse sisse üksiksilpe ja siis ehitasime need refrään osad ja kõik panime neid silbid kokku jällegi ja just see lahti tõmbamine kõige tagasi kokkupanemine tekitas sellise huvitava tekstuuri ja seda tegime ka siin mõne lauluga. See on aga võib-olla kohutavalt aja viitev ja nii, et seda on liiga palju, enam ei tee. No ütleme, et hea küll, ma võib-olla tarvitan kaks peamist resurssi, üks on see sämpleri. Mõiste ja ei pea nüüd enam toimuma ainult sämpleri siseaga, see võib arvutil toimuda ka nii, et võtad, võtad lihtsalt lõikeid. Ja siis pead lugu taktist, et kui mitu no takti minutis oli ja, ja siis kannad sellele teise programmi ja, ja teed kindlasti killaksite takt on vastav ja siis lihtsalt teed neid, noh, lõpp nagu me nimetame inglise keeles korduvalt ja lasteaia, siis mängib omaette ja hakkate filtreerima niimodi naamoodi ja siis aga, aga iga variatsiooniga, igat variatsiooni sa säilid ja siis pärast on selline hästi suur fail. Või hästi suur. Kaust, kus kõik need failid sees on. Ja siis lähed tagasi sellisele no kompositsiooni programmi juurde ja hakkad neid sinna sisse laduma ja kombineerima erinevate radadel ja siis sealt edasi võib-olla. Lisad kajaefekte ja muid asju ja ehitud ikka korraliku loo selle eest ja, ja asi on, et kuna ta on digitaalsiis, sa võid jälle lihtsalt lõikeid võtta, selle eest ühikust ja neid tagasi söötajale sämpleri, programmi ja lihtsalt et edasi-tagasi ühest programmist teise. Ja näiteks selles semplomi programmis on võimalik minna visuaalse rami juurde, näiteks nagu Photoshop ja seal saab siis seda maalida kuidagi ja siis toota tagasi ja vaatad, mis aigas tuli, kas tulid ilusad värvid või mõtlen helivärvid või on, on see täielik pori mis ta millestki, mis, mis temast sai. Aga lõpuks jah, tood nad kõik kuidagi ühte ja, ja siis lõpuks on sul teatud lugu käes ja siis sa saad sinna veel. Edasi juute soololaulu laulda või kasvõi pillisoolopilli mängida. Nii et hästi mugavalt, vahepeal aeti kohvi, arvuti mängib rahulikult omaette, ei vaidle, sinuga ei ole mingit jama jagamast muidugi tehnilisi pahandusi on küll, vahest ta lihtsalt ei tee, ütleb ennast üles, tead. Aga muidu muidu on asi küllatki. Küllaltki hea õhkkond minu roostetehnikaga suhelda. Koos koralli joyssiga on olev muskal sündinud mitmed erinevad muusikaprojektid. Kuna korallid on tegelenud muuhulgas ka liidi laulmisega, on üks suund nende töös seotud just sellega ja kuulamegi. Nüüd kiri u varianti Schuberti laulust muusikale. Milline on sinu suhe kuulajaga, ma mõtlen, et kui sa teed sedalaadi, noh need on ju etendused, ikkagi nad ei ole, see ei ole ainult kontsert. Jaano oleneb kuulajaskonnast. Me küll ütleme alati, et me ei ole levimuusikast eriti loome, oleme huvitatud levimuusikast, aga, aga meie senini ei ole seda teinud. Võib-olla me proovime tõelist levimuusikat tekitada ka kunagi. Eks näe, aga huvilisi on küll igal pool ja võib-olla see oli üks asi, mis nooli nagu meeldetuletuseks, kui me siin Tallinnas esinesime, et siin oli ka küllaltki palju turiste, kes võib-olla üldsegi sellisest muusikast lugu ei pea ja ja me nägime, kutsuti, tulemus oli sellel. Aga karda, kuulajaskond, aga need olgu nad kes iganes sugulased, sõbrad, vaenlased. Ja minu arust see on omaette elamus ja meie õpime sellega. Ja aga lõpuks tuleb siiski selline välja, nagu ta tuleb, Soomad instinktid, instinktina mängus ja ega meil palju rohkem ütlemist ei ole, nii et me ei istu maha ja nüüd hakkame teeme sellise loo, mis mis kõigile meeldib, see. Millist muusikat sa ise kuulad? No, mul on üks lemmikraadiojaam sinise, ta on ristiusujaam. Aga kuna nad ei ole kommertslikult, nad mängivad ja nendel ei ole resurssi, nad mängivad just selliseid vanu koledaid heliplaati, näiteks Saksamaalt. Tulevad ka infot ja ja kõik sellist taustamuusikat. Aga kuidagi ma leian, et paljud nüüd ütleme nii, viiekümnendatel 60-ni kümnendatel valmistatud lood on, on, on väga ausad. Ja helivärvid on nii peened ja ilusad ja, ja meisterlikult kokku pandud ja sellist asja hiljemal ajal ei ole. Nüüd on muidugi teised teised huvitavad asjad, mulle väga meeldib. Meeldivad mõned tehnoasjad, sest seal on ka eksperiment teerimist jaa, jaa, hästi, tujukad, lood, mõned, aga kokkuvõttes ma arvan, et ma kuulen igat asja, ükskõik mis ta on ja ja jällegi mul ei ole ütlemist, et kuidas see siis istuma jääb, kas, kas see mõjutab mind kuidagi või, või mis, aga, aga ütleme, et üldüleüldiselt mu, mu kuulamine on kuidagi eklektiline. Siin on praegu kena suvi, augustikuine suvi ja, ja, ja septembris tegi ulatud pihta, milline ilm seal Austraalias praegu on. Austraalias on võib öelda, et on kuidagi sarnane eesti ilmaga, praegu võib-olla natukene külmem. Aga ütleme, see üleminek praegu sügisele on umbes samasugune nagu meie talve lõppeesmärgiks on nüüd. Normaliseerida Eestis külas käimist, et saaks tõeliselt osaleda muusikalises loomingulises õhkkonnas, et ei oleks nii, et mingi müstiline tulnukas on sealt kaugelt siia tulnud ja siis jälle kaob tükiks ajaks et võib arvata, et tuleval aastal meil on ette nähtud. Et koostöö Marika Plaželtiga ja see on Ja ma arvan, et see tuleb kindlasti jälle toob uusi võimalusi. Me oleme kuidagi rohkem oma värki esitanud nagu kontserti taustal solistidena. Rohkem nagu muusikainimesed, aga siin on võimalik, kus seda ikka. Ja Marika on kindlasti. Koostöös on meil palju kasu ja loodetavasti ka vastupidi ka, sest et meerime omad värki isemoodi ja nii, et kummagi on uusi elamusi selleks. Ansambliga kiri-uu, kohtume siin Eestis taas järgmisel suvel. Ansambli liikme Olev Moskaga vestles Margit Peil. Saate salvestas kakuga grimaadik. Hingem koju kõlab saate viimase loona pärit kirju plaadilt Ingerimaa õhtud.