Tänases saates nüüd muusika, on võimalus kuulata katkendeid uurigeni projektist Goldbergi variatsioonid ning osa saada kauri kääni muusikalistest tõekspidamistest ning kommentaarides sellele projektile. Uri Kein on jazzmuusika mainega helilooja, arranžeerija ning pianist ja Ta saavutas tuntuse just Gustav Mahleri muusika projektida, kus ta töötas, kus ta Maarja originaalloomingut. Ning sama on ta teinud ka Richard Wagneri loominguga, kelle teoseid lindistas ta originaal neljees Veneetsia tänavakohvikus. Tänase saate pearõhk on siis Johann Sebastian Bachi teose Goldbergi operatsioonidel teosmisena Lancia kirjutatud sooloklaverile, kuid uurige, projektis on omandanud see teos hoopis teistsuguse välimuse. Goldbergi variatsioonide põhiolemus on väidetavalt endiselt olemas. Vähemalt nii väidab Goldbergi variatsioonide projekti eestvedaja. Uuri, käin ning see koostööprojekt valmis Johann Sebastian Bachi 250.-ks sünniaastapäevaks. Järvas taotas kasutatud intervjuud tegi uurigeiniga luiskaago. Niisiis, millest sai Bachi projekt alguse? Selline plaan mõlkus mul meeles juba pikemat aega. Goldbergi variatsioone kuulasin esmakordselt nii 12 kolmeteistaastaselt Glen kuuldi plaatidelt. Alguses oli plaanis teha töötlus sooloklaverile, kuna ta originaalis on just sellisele pillile kirjutatud. Aga siis ma jälle kavatsesin laiendada ja kaasata inimesi ansamblist, kellega mängisin, tehes teisi eelnevaid projekte näiteks maakleri projekti. Ja kui sellesse Goldbergi operatsioonide projekti sekkus vestocharunud küll siis pakkus ta Omalt poolt välja ka koori ning originaal instrumentidel mängivaid Kölni muusikuid. Põhiline tahtsin tegeleda variatsioonivormiga, sest jazzmuusikud improviseerivad väga palju nende näiteks mõne laulu teemadel ja seega loovad oma isiklikke variatsioone. Pahi elu lõpul kirjutatud teos. Goldbergi traditsioonid on nagu kokku võtta või tagasivaade muusikale, millega ta on kokku puutunud. Ning ta ühendas Goldbergi variatsioonides palju erinevat muusikat, mis tavaliselt ei sobi ega käi koos. Näiteks on selles teoses variatsioone, mis vihjavad tantsumuusikale, variatsiooni kaanoni vormis ja ka variatsioone, kus ta teeb nalja ka virtuoosse klaverioperatsioone ja selles peitubki variatsiooni vormivabadus. Et võivad olla koos erinevad variatsioonid ja neid ühendav aspekt on teema. Ja kui pah kasutas tantsuvorme nagu džiig, siis arvasin, et mis juhtuks, kui ma kirjutaksin variatsiooni mambo tantsuna mis samuti baseerub originaalteema harmoonial. Operatsioonid on väga erinevad, mõningates variatsioonides on teema selgelt välja kuuldav ja osad neist viitavad Bachi muusikat kale, näiteks luteri koraal keetringerbach ansambli esituses. Aga on ka teisi variatsioone, kus kasutad, tahaks rohkem improvisatsiooni. Näiteks press, ansambel mängib akorde ja selle taustal soleerib klarnet Fache stiilis. Kuid originaalstruktuur on seal endiselt olemas. Kuid on veelgi abstraktsemaid variatsioone selle tsükli jooksul. Kõlab operatsioon, mis kannab nime tunds, variatsioon ja selle esitavad meile Ralph Walesi trompetit Don Baera klaarnetil Rolf Peterson trummidel, Juss rosman trombooni ning Bob Stewart tuubal. Sa mainisid nime Glenguld. Milline tähendus on sinu jaoks, Glen kundi, 1965. aastal sisse mängitud Goldbergi varatsioonidel? Kohv on minu jaoks rangelt akadeemiline helilooja aga Glen kuldi mängu maagias võis kuulda väga palju erinevaid hääli ja ka rütmiliselt kõlasse väga svindivalt ja liikuvalt. Kontrapunktiliine on tegelikult väga raske muusikas välja mängida. Ning Glen kuuld näitas inimestele uut džässi likult liikva rütmikäsitlusega. Goldbergi variatsioone. Kõlab Bachi variatsioon number üks ja esitavad selle uurik Ein klaveri ning Vitoria kelmika hambal. Kas sinu meelest võimaldab Bachi hilislooming rohkem improviseerida? Eriti pean siinjuures silmas abstraktsemaid teoseid nagu muusikaline ohver ja fuuga kunst. Kas sa tunnetad nendega sellist suuremat lähedust kui näiteks kontaatidega? Neid viimaseid teoseid tuleb kindlasti eelkõige näha, kui tema tehnikat, kokkuvõtvaid, teoseid, paha on seal vanemaks ja tema muusika oli vanamoeline isegi juba tema poegade arvates. Kes kirjutasid tol ajal juba palju modernsamas ja meloodilisemad stiilis. Johann Sebastian Bach kontsentreerus aga suuresti kontrapunktivõtetele ja püüab just oma viimastes teostes viia seda tehnikat uuele tasandile. Tal ei ole oluline moodsus ja tema viimaste teoste sügavuses on kogu tema elukogemus. Mina isiklikult armastan tema erinevaid stiile. Mulle meeldib tema klahvpillimuusika, mida olen mänginud. Olen uurinud ka Brandenburgi kontserte ja tema orkestri süüta. Ma ei tee vahet tema erinevate stiilide vahel ja ei eelista hilist loomingut. Kuigi allikvormina on variatsioonivorm erakordselt avatud õieti võib siin selle vormi juures rääkida kahest olulisest joonest. Sul on võimalus luua suurt kontrasti erinevate variatsioonide vahel. Ja neid variatsioone võib näha isegi Iseseisvate miniatuurne järgnevusena. Ja kui seda teha veenvalt töödeldes põhiteemat saab sellest põhiteemast organiseeriv ühendav element. Samas Bachi õppimismeetod Copponeerimisel oli kopeerida teiste heliloojate teoseid. Ta oli huvitatud sellest, mis sündis Itaalia ja Prantsusmaa muusikaelus tema enda komponeeris. Meetod oli teatud määral seotud erinevate elementide sulandamisega erinevate de traditsioonide sulandamisega ja ka nende transarmeerimisega. Goldbergi variatsioon ongi parim näide sellest tehnikast. See on otsekui foolio erinevatest stiilidest, mida ta tundis. Goldbergi variatsioonides on tantsuvorme virtuaalset kontrapunkti, Kromaatilisust, pea, rahva muusikaliku lihtsust. Ma arvan, et Goldbergi variatsioon on Bachi mitmekülgsuse sümbol. Bachi Goldbergi variatsioonid esitavad meile kaanoni Ralf allessi, trompeti luurikain klaveril Milton Kardona löökpillidel. Jamps, geenius, passilkregosby altsaksofoni ning Ralph Peterson trummidel. Tagasivaates mõtled teosed, mis tundusid omas ajas vanamoeliselt näiteks osa Goldbergi variatsioonides, muusikaline ohver, fuuga, kunst on tulevikule palju suuremat mõju avaldanud. Näiteks Mozarti läve, Pärn siis, mis sa sellest arvad? Selliseid asju on muusikale vältel juhtunud mitmeid kordi samuti ka kunstiajaloos teoseid, mida omas ajas ei tunnustata hinnatakse järgneva põlvkonna poolt ümber ja see tõesti on paradoksaalne. Ma arvan, et idee pahvaias uuesti avastamist tundub meile küll nii hämmastav et kuidas saada kedagi nii suurt üldse unustada. Aga minu meelest teadsid muusikute ta alati, kui näiteks lugeda Brahmsi biograafiat, kuidas ta saavutas uue tasandi oma loomingus töötades läbi Bachi teoseid ja kuidas ta võttis ka ilmselgelt üle mitmeid armoonilisi ideid mainides veel paljudest heliloojatest mõnda näiteks Beethovenit, kes hakkab oma elu lõpul ka kirjutama, puugasid näiteks tabeli variatsioonides. Ja sa võid kombineerida väga erinevaid poolusi, Bachi jõulist kontrapunkti ja seda tema imelist rütmilist liikumist. Ma isegi ei tea, kuidas kirjeldada proportsioonitaju ja selget harmooniat, mis eksisteerib tema muusikas. Samuti on Bach mõjutanud kaasaegseid heliloojaid nagu Stravinski, Webernid, Schönbergi, kes olid temast ülimalt lummatud sest Bachi muusika võimaldas nende muusikasse tuua abstraktset tasandit. Ja see võikski olla üks lahendusi sellele ajaloolisele Paradoksina muusika ajal. Areng ei seisne kulgemises punktist A punkti B vaid A ja B vahelistest suhetest. Kui ühel hetkel muutub miski liiga domineerivaks, siis tekib vastureaktsioon ja sel kombel töötab ajaloodünaamika. Sa oled niisiis töödelnud Mahleri Schumanni, Wagneri muusikat. Kas sa tunned ennast vabamalt Bachi muusikaga tegeledes just tema abstraktsuse tõttu? Abstraktses annab suurema vabaduse kokku võtaksin operatsiooni vorm võimaluse mängida palju eripalgelist muusikat ja parimad variatsioonivormis teosed moodustavad tervikliku teose. Samas on ka heidutav töötada Bachi muusikaga, sest et seda just tema muusika sisulise tähenduse suurused, et sa pead olema ettevaatlik, kuidas tema muusikaga ümber käia. Aga ma tahtsin lihtsalt näha, mis juhtub, kui sa ühestainsast tuumast arendad välja terve projekti. Ja see tähendab ka võimalust näidata palju erinevaid stiile ühe teose sees. Ma arvan, et selles peitubki projekti olemasolu põhjus. Loomulikult peitub selle projekti olemasolu põhjus ka Bachi muusika ilus. Aga see on lihtsalt üks põhjendustest. Ma tahan öelda ka seda, et kui keegi kuulab tangot siin Goldbergi variatsioonides siis ta kindlasti küsib, mis on sellel pistmist Bachi Goldbergi variatsioonidega. Ja seda küsimust tuleb ka hinnata, aga vastus on selline, et kui kirjus muusikamaailmas on olemas tantsuvormid ja kui isegi pahneid tsiteerib, siis mina võin teha täpselt samamoodi. Ja kui ma saan selle abil näidata, et koguteos tõesti põhineb ühel teemal näidata harmoonilist ühtsust, siis võib-olla see projekt töötab. Kuulame märge varatsioonidest Tonga variatsiooni ja selle esitavad meile uurika klaveril Jörg Reuter akordionil ja Kölni keelpillikvartett. Ma tean, et kui sa töötad klassikalist muusikat, uuritsa, nende teoste tagapõhja ja ajastut viljad originaalis kirjutati. Maakleriprojektiga ei kajasta see projekt niivõrd Bachi elu vaid ma püüan siin välja tuua mõningaid seiku, näiteks 30. variatsioon sellest Goldbergi tsüklist kannab pealkirja tšenkinud paarti ehk siis joomapidu. Ja minu idee seisnes selles, et panna laulma üks koor joomapeole ja vaadata, kuidas selles palas selles operatsioonis kontrapunkte võtab. Kuid üldiselt põhineb see siiski abstraktsete ideel ja ma loodan, et need kaks poolt moodustavad mingisuguse terviku. Kuulame Bachi Goldbergi variatsioonid just 30. positsiooni ja selle esitab Kettli keri Bach, ansambel. Milline oli kriteerium, et sa selles Bachi variatsioonis järgid Bachi originaalloomingut kuid seda variatsiooni Transformeerit radikaalselt. See oli evolutsioon, vihjelisus ma pidin välja valima variatsioonid, mis tundusid olevat avatud. Nii et seal võis olla mon loomulikul moel improvisatsioon näiteks variatsioonid, kus esinesid koorilõigud ja kus improviseerin David Moss. Ja need koorilõigud olid väga rütmiliselt avatud, nii et sinna vahele sobis improvisatsioon. Aga näiteks varatsioon 25. Ma püüdsin seda mõelda erineval moel, algselt mõtlesin seda arranžeerija rokkansambli ja siis teha koosteid tiitšeidega. Aga edasi mõeldes tundus mulle, et see peaks jääma originaali sest tegemist on radikaalselt ja grammatiliselt ilusa palaga. Glenn kuld esitab variatsiooni number 25. Sinu mängus ja variatsioonide valikus peegeldub Glen kuldi mõju. Ma pole Glen kuldisugune pianist. Mu esimene klaveriõpetaja vihkas Glen kuldi taga, käskis lõpetada Glen, kuuldi kuulamise, sest väidetavalt see pianist rikkus Bachi muusikat ja väidetavalt, et polnud tema mäng, akadeemilised akne, Bachi tõlgendus. Tema muusikas oli liiga palju emotsioone ja õrnust. Minu meelest Glen kul näitab, kuidas Bach nuut noodilt muudab radikaalselt harmooniat oma teostes. Ja see on iseloomujoon, mis talle minu meelest on väga iseloomulik ja, ja see õpetagu järgnema noortele põlvkondadele, kuidas kirjutada grammatilist muusikat. Tehes seda plaati, oli meil liiga palju muusikat ja ma pidin midagi välja jätma. Sellel plaadil pidi kõlama küllaldaselt Bachi originaalloomingut, aga ka seda, mida ma ise olin juurde kirjutanud. Ka seda tahtsin ma sisse panna. Ma näiteks töötasin paljude inimestega, kes tegelevad arvuti muusikaga ja ma mängisin neile arvutisse sisse kogu Goldbergi variatsioonide tsükli eksperimenteerida, teatud katsetused meil õnnestusid, aga mõned siiski pole eriti tugevat teosed. Ja need saidki välja jäetud. Alguses oli plaan teha kolme CD-album aga oleks palju tahta, et inimesed kuulaksid nii palju muusikat ühe korraga. Paljude muusikutega, kes on osalenud minu projektides mängides New Yorgis on meil olemas üksteise mõistmine. Kui ma tulen nendega stuudiosse, siis me võime proovimise teel luua palju eriilmelist muusikat. Ja lõpuks me valime sellest parima osa välja. See on kuidagi loomulik töömeetod ja erineb totaalselt sellest, kuidas me tegime koostööd Kölni muusikutega muusikut, kes järgivad rangelt nooti. Ja kui nad said teada, et meie muusikud hakkavad improviseerima, olid nad pisut šokeeritud. Ja kui neil paluti Bachi Goldbergi variatsioonide ainel improviseerida, siis nad ütlesid, et me küll oskame pisut argumenteerida, aga ei oska improviseerida. Ja selles mõttes kujutas projekt endast ka inimeste võimete piiride katsumist. Sest ka jazzmuusikud pidid mängima noodist. Sellised probleemid on osa inimestega koos protsessist. Kindlasti oleks lihtsam teha sooloklaveriprojekti, aga ma läksin, see karteisteid. Kõlab Bachi Goldbergi variatsioonide introovitus variatsioon, mille esitavad meile Gregor Hepner, Tiiulil Getwigeri Bach ansambel ja laulja David Moss. Sinu muusikas on palju erinevaid tasandeid ja kihte. Püüangi teha luua erinevaid seoseid kihtide ja tasandite vahel. Isegi helistikke muutumisel tekivad elemendid, mis mõjuvad kohati irooniliselt, naljakalt ja mõnest ees koos jälle sügavalt ja tõsiselt. Modernsemat heliloojate puhul nagu mooleri muusika töötlemine on pisut lihtsam kui Bachi puhul, kelle muusikas afektid moodustavad terviku ja ei muutu teosest teosesse. Aga ma püüan, nii et kui näiteks laulja David Moss improviseerid, siis on seal teatud elemendid Bachilt kuid need on moonutatud ja laiendatud, nii et see kõlab hullumeelse improvisatsiooni. Kõlab operatsioon, mis kannab alapealkirja doktor Jekyll ja mister Haide, selle esitavad meile referentsi trumpetel kordile Pravier plokkflöödi Don Baeran klarnetit Origin, klaveril Kress bassil, Arno Joshen kambal teid mas laulab ning viiulit mängib Annegretsiide. Miks sa valisid välja põhilised Ladina-Ameerika tantsud nagu näiteks rumba ja Baszonova ning tango? Ma pean ka teisi tantsuvorme ja loomulikult väga atraktiivseks, aga mul on omasemad just mõned teised tantsud, sest New Yorgis kuuleb palju Porto Rico ning kuuba muusikat ja seetõttu kuulama neid tantse ka oma peas ja need on mulle äärmiselt omased. Kolme Bachi Goldbergi variatsioon just kontrapunkte variatsiooni mille sideme Räsfalessi trompeti Marko per muudes laulab ja tema poolt on kirjutatud ka selle pala sõnad. Uri käin klaveril Milton Kardona löökpillidel, Chamscenes bassil Gregospialt saksofoni ning Graspiterson trummidel. Miks sa otsustasid töötada koos nii paljude erinevate tiitchedega, selle asemel, et kontsentreeruda ühele? Minu jaoks on erinevate muusikutega töötamine äärmiselt oluline. Ma olen töötanud koos tšellootsikuga ja ma arvan, et ta on koostööprojektides väga avatud. Ta on harjunud erinevat muusikat kombineerima ja eriti hea on ta plaadimasina taga samuti džauli. Me töötasime koos maaler projekti valmimisel ja praegu on ta vaimustuses arvutimuusikast. Temaga koos projekte tehes on loomulik töösti selline, et ma mängin talle muusika arvutisse. Ja veel säh, tantsin kärptyczybomiš, tema tegeleb põhiliselt trummi ja bassiga. Ja tema tugevaks jooneks ongi löökpillimuusika. Džässmuusikute Rässalessid on Baeroniversbidesseni ja Šoasmanin pop Stewart'i esituses kõlas Bachi Goldbergi varatsioonidest üks variatsioon. Kui oluline on teada Bahia originaalloomingut, et mõista sinu muusikat? Tahaksin öelda seda, et mida rohkem sa mõistad, tausta, seda rohkem sa mõistad, mida selle muusikaga tehtud on. Kuid ei ole ka midagi hullu, kui ei ole kuule eelnevalt Bachi juhtunud kuulama. Kuid ilmselge on see, et kui sa tunned originaalmuusikat, siis on huvitavam jälgida ka töötlust või käsitlust. Ma arvan, et üks kuulajaks oluline moment on üllatusmoment. Sa kuulad plaati või kontserti ja tunned huvi, mis järgneb, mida ta teeb variatsioonist number 13 või number 14. Aga kui pärast esmakordset kuulamist pole enam üllatusmoment ehk siis ehk hakkad mõistma ka seda, mis seal tegelikult sünnib. Ma arvan, et muusika kuulamisel on tihti see probleem. Kui üllatusmomenti enam pole siis ka lapse muusika kuidagi tavaliselt. Loodetavasti on minu muusika sügavam, kuigi loomulikult mulle meeldib üllatada ja hoida kuulajat põnevil. Ja selles mõttes see minu käsitlus erineb tavalisest Goldbergi variatsioonide esitusest, mille puhul ollakse harjunud paariversiooniga. Loodetavasti on minu versioonil olemas siiski sügavam seos kui lihtsalt erinevate asjade kokkumängimine. Aga mulle meeldivad tugevad kontrastid. Kõlab Bachi Goldbergi variatsioonides minimalistlik variatsioon ja selle esitame Ralph alles trompeti kordeprovie plokkflöödid on Baeran klarnetit uurigen klavessiini trügress baasil, Arlo Joshi kambal ja David mas laulab ning viiulit mängib Anegratsiidel. Uurigeenile omaselt on tema töötluste salati sees ka mõni pala, kus loeb luulet, mõni ta lemmik poetidest ja siin kõlabki saadik vei luuletus ja klaveri saadab teda uurik, käin. Järgnevalt kuuleksime veel ühe katkendi Bachi Goldbergi veratsioonidest uurigeni töötluses ja siin kõlab operatsioon, mida on töödeldud kambakvartetile ja selle esitab korteto Aitaliana Tivoolajatega hamba. Tänast saadet jääb lõpetama variatsioon ola peakirjaga igavikuline ja selle on sisse mänginud, nib lium ning Chris Kelly. Tänases saates kõlasid Luis Kaaga poolt tehtud intervjuust katkendid ning ka katkendit Goldbergi variatsioone diast albumilt, mis on ilmunud firma Winter ainult Winter arv aastal 2000. Tänase saate mängisid Coop Ko, Mirje Mändla ning helioperaator Katrin mõõdik.