Tänavuste jõulude üks tunnustähti on plaadile ja kassetile jõudnud Üheteistkümne aastase Maria Listra Hingli hääl. Eestis harukordne, kui 11 aastane laps annab välja klassikaplaadi ning unistab saada ooperilauljaks. Kes on Maria ja kuidas valmis plaat sellest kuulemegi algavas saates räägivad mari jah, tema ema Liivi Listra, kes on tütre lauluõpetaja ning selle plaadi produtsent ning Urmas latikas, kes tegi kõik seaded, mängis sissesaated ja kelle väikeses kodus stuudiosse plaati valmis. Plaat ja kassett Maria Listra anno Domini 2000 fikseerib ära, selle koguni on jõudnud Üheteistkümne aastase Maria muusikalini areng. Kuid ma usun, et see muusikaline kasvatus algas tal juba enne sündimist, kuna ema on ju hariduselt koorijuht ja laulnud mitmes kutselise skooris. Küsin, kas Maria oli ka selline laps, kes hakkas enne laulma nagu rääkima? Päris nii ei ütleks, eks ikka esimesed sõnad. Emmy siis tuli, päris esimene need tulid ikka enne seda, kui laulma hakkasime, aga aga küllaltki varakult ja aasta ja kuus kuud on lindis selline lugu kodus nagu ei tuju eesti keeles muidugi ja, ja tore oktavi hüppe, selle ta tabas ära väga kenasti poolteiseaastaselt ja kellele ta laulis selle lauale iganes novembrikuusteist oli poolteist aastat saanud vahaks ise. See on väga-väga tore toredasti lindis kodus. Ma olen kuulnud, et selline esimene tähtsam esinemine oli kolmeaastaselt Soome presidendile. See nüüd päris ei pea Paika soove presidendi uhkes uues mändi nimi kodus me esinesime, kui Maria oli seitsmene ja me olime käinud Santa Claus song festivalil ülemaailmsel jõululaulufestivalil. Meil oli siis võimalus esineda eraldi saari kodus hetkel ta viibis küll ise välisvisiidil, kuid Bruv Ahtisaari võttis meid vastu kõiki neid lapsi, kes seal suurel uhkel ülemaandusel festivalil osalesid. Kuid Soomes Marial on esimest korda kulme, pole sealt jõulude ajal selline nimetus nagu valgunennougha on Soome riigis heategevusühing ja nemad kutsusid meid musitseerima. Kuidas sõrmed vaevalt vajalt puudutasid, klahvid, mitte lapse häält Marta, sest mingit helivõimendust ei kasutatud ja ja lapsuke laulis häälega, Tsee tuuris ülevalt Isok vihaga magabatusterale ja see tuli hästi välja. Päev hiljem tegi sume raadiotoimetaja marjast imearmsa saate, küsides siis, mis, mis plaanid neil on tuleviku suhtes tõsi ja, ja üldse Maria ja kui, kui väikese laululapse ja, ja niisuguse muusikalembelise lapse tuleviku suhtes ja, ja see on üks tore tore mälestus sellest ajast, see oli siis aasta 92. Ja kuidas laulurada edasi kulges? Ei eksi. Laulurada on olnud kuus, sest minu minu projekte ja, ja tööde kõrvalt Maria on kogu aeg olnud muusika sees ja kuidas kuulame palju muusikat. Klassika põhiliselt ja, ja kõiki minu minu partiide harjutamisi on ta alguses, kuulates, hiljem juba järel lauldes ja, ja nüüd juba hoopis paremini lauldes. On see rada olla niisugune pidev ja jätkuv. Kas väiksena oli tahtmine laulda sama hästi kui ema? Ma ei mäleta seda, aga, aga ma arvan, et ikka sellepärast, et tema oli, oli nagu iidel mulle, et kui mu sussi laulda juba nii hästi kui tema, siis oli ikka super. Sest et muid lauljaid noh siis ei teadnud, ei tundnud ja, ja see muusika, mida ma kuulasin, siis tuli väga vähesel määral ülejäänud, aga enamus ikka kodus klaveri taga kuuletisema. Maria on mitu korda võitnud laulukarusselli ja, ja tal on alati olnud sellised keerulised laulud, mis seal niimoodi vapustanud küll hääleulatuse ja kõlavusega ja, ja tehnikaga. Kas, kas sa selliseid tavalisi lihtsaid lastelaule ei olegi laulnud? Mina olen ikka, ma arvan et konkursi Telema eest, see oli nagu enese proovilepanek, ehk kui sa suutsid selle laule ära õppida, siis see oli jälle üks eesmärk jälle täidetud. Et mitte, et need oleks tähelepanu nende laulude keerukust, vaid et sa nagu proovisid neid võimalikult hästi õppida ja kui need lõpuks selged olid, siis, siis sa enam niimoodi Need on need nii rasked, et noh, see oli ema valik. Ja vaia puhul esimene laulukarussell, mille me osa osalesime, oli 96. aastal ja ja siis me otsisime tükk aega laulu, millega marja võiks minna, muide esimene lugu oli Hint pere lauluga üks muusikaõpetaja kuulis eelvoorus marjati ZAZ armet mikspärast, ometi võtad lapsele nii lihtsalt lood, ma olen teda kuulnud õismäel jõulukuuse juures tänaval, kus jagati lastele toredaid pakikesi laulmas kõik, kõik kogu kogu jõuluReppelt paari ja ja et Maria laulab nii kaunilt, teises oktav-is ja helisevad, miks sa laulad temaga niimoodi klindi ulatuses. Lugu siis tegingi väikse niisuguseid korrektuurid, sest ma olen kogu aeg suure respektiga ikka suhtunud just nimelt nende kõrgete nootide kasutamisse ja, ja, ja, ja üldse töö vokaaliga, seda praktiliselt mina pean ütlema, et meil pole olnud. Marie lihtsalt kuulab muusikat, kuulab väga häid esitusi plaatidelt sest mina olen koorijuht ja, ja hariduselt ja kuigi ma olen nüüd lauljana leiba teeninud väga pikki aastaid. Siiski, ma pean ütlema, et ega ma sellest asjast suurt ei tea, kõiki kapaseerub intuitsioonile intuitsioonile ja ja, ja marja puhul neid laule valides siis järsku otse esimene vooru lugu oli meil Padilla kalake, millega teda esimest korda üllatas kus ta, kus ta niimoodi kõlavalt välja laulis teises salmis Kõrge, teise oktavi Solli ja vot siis järsku oli niimoodi, et kolleegid helistasid ja ütlesid, et see on ju puhta puhta ilu seal, mis sealt tuli. Ja see oligi, ma mäletan tookord, kui see salvestuse päev olin, ma küsisin marja, et ma pole kunagi kuulnud sellist sellist vokaali sinult, et saavad suu ja, ja kõik sõnaga laulad endast välja ja ta ütles mulle selle peale. Aga see koor seal kõrval laulis nii kõvasti, et ma tahtsin näidata neile, et minu hääl on kanda. Vaat selle nimel, et kuue astusele konkrosid osalemisest ja laulude valiku puhul olen püüdnud ikkagi otsida just ka ka selle plaadi puhul, et et ta oleks vokaalselt marjale võimalikult palju pakkuv ja loomulikult sisuliselt ka. Aga just see, et tema hääl saab, saavutab oma erilise sära ja, ja selline sellise sillerduse just just kõrgesti situuris. Ja siis vot selle järgi on neid laule nagu püütud valida emodoldesse. Tore on tal samuti ära. Aga aga? Millal sa panid tähele seda, et, et ta nii suure hääle hääleulatusega ja, ja tal on nagu sellised koloratuurid olemas, see? Esimene kurdne olime Salos. Põhjamaade laste lauluvõistlusel, kus siis ööbiku tiik? Ja ja selleks tuli palju harjutada, jäävad siis ma enne seda sõites oli siis pärast üheksa kuuenda karusselli võitu me seal meil oli õigus osaleda sellel sellel Salo Salo konkursil. Ja siis ükskord Eve Viilup ütles, et Ligi näita mulle, kui suur ollakse hääleulatus ja siis me läksime kolmanda oktavi fooni. Siis ma ütlesin, aitab, rohkem ülespoole ei lähe. Ma tean, et läheb veel. Aga siis ta oli just seitsme seks saanud, see oli kolmandat ta ei saa. Sest kuninganna aaria on olnud talle Lemikaariks. Loomulikult me ei laula seda lihtsalt plaadiga koosta markeerida, aga ma ei luba tal seda mitte väga tihti teha. Ja Kuninganna aaria, mis sai tema lemmikuks tänu sellele, et me saime külastada hiigla põnevalt etenduste 90 siis kuuendal aastal, jah. Helsingi tudengite ooper oli Tallinnas külas ja see jättis marjale nii kustumatu mulje ja mälestuse, et peale etendust läks koju ta ja istus kirjutuslaua taha ja kirjutas jõuluvanale kirja. Ja jõuluvana suvi saanud täita, sest Eestimaal ei olnud võimalik leida ühestki plaadipoest seda ooperit isadelist Soomest ja siis märtsikuuks sünnipäevaks sai selle ooperi, nii et see, see, see kuninganna, olin päris pikki-pikki aastaid juba niimoodi suureks suureks lemmikuks olnud. Peale Mozarti võluflöödi, milliseid ooperielamusi sul aladel? Me käisime vaatamas, see oli vist eelmise aasta märtsis ja kui ma ei eksi, käisime vaatamas Soomes Haydni ooperit Orlando Palestiina ja see jäi mulle eelkõige sellepärast hästi meelde, et see lõppes õnnelikult. Et seal kõik laabus ja see oli täiesti selline muinasjutt, et päriselus mitte kunagi, mis keerleb õnnelikult lauljad olid ka ikka fantastilised, sellepärast ühes peaosas laulist Siberis oli erakond erakordne elamus ja teine koloratuur oli ritva jäägorphonen. See oli jaanuarikuus Mozarti festival. Me käisime Helsingis ja, ja pakuti meile välja. Me olime Helsingi ooperikülalised. Meid kutsuti ja, ja pakuti välja jusse Haydni, kuna me ei olnud ene puudu, puutun kokku selle ooperiga märtsis. Me kuulasime toredat. Oleme püütud nii palju kui võimalik käia just Soomes kuulamas, sest oper on seal niivõrd Ja millist muusikat näiteks sina kodus armastad kuulata? Nii üht kui teist. Et argipäeval ma panen käima ära raadio ja vaatan, mis sealt tuleb, aga, aga näiteks Ma tõesti pole kaua keldris klassikalist muusikat kuulanud, siis ma teen ikka sellise põhjaliku otsingu, et selliseid eredamaid musike heledamat muusikat sealt välja noppida, siis kuulata seda. Ja, ja, ja seda teen ma suhteliselt tihti. Millised praegu on sinu lemmikheliloojad? Mozart. Ja siis Vivaldi jaga Endel. Oli siin juttu ööga öökuninganna rollist, mida sa tahaksid kunagi laulda, aga, aga millised veel? Sellised unelmate rollid on. Tegelikult Evelin nii paljugi ei ole, et kaks tükki, et ma tahaksin laulda Yaletatlejatav jäätest ja siis kuningannat volframist. Sind võlus suvel väga ju karusiina villa. Kui me suvel suvel vihmasel vihmasel suvel Elvas põhiliselt ainult plaadimuusika kuulamisega tegelesime, siis tuues ei olnud midagi teha ja, ja kallil kaksikõel on Elva suvekodus. Tuhke vinüülplaadi kokku ja sealt siis me kuulasime, maid manisime ja, ja avastasin väga palju põnevat. Urmas kui Liivi tuli ettepanekuga salvestada Üheteistkümne aastase lapsega heliplaat milline oli esimene tunne reageering? Mäletan seda kohtumist augustikogusid ja oli ja ja no ma arvan, et kui liivi keelega juhtub, siis ta kohe nagu inimese oma nii-öelda meeldivasse sfäärja kõige positiivsemas mõttes õlut ära niimoodi võiks öelda, kes oskab juba natukene ja mitte ainult muidugi ma olin, ma ei teadnud, ma ei olnud marjast väga palju Pariatega palju kuulnud. Olin kuulnud juhuslikult, aga ja siis ma ei tea, seal Marianne hästi tubli ja ja hästi armas, laulab ilusti ja ma olen sellega nõus. Aga muidugi, mis pärast juhtuma hakkas, siis oli mulle suur üllatus ja. Milliseks kujunes see teie koostaja? Kujunes meeldivaks see koostöö sellepärast et üsna alguses sain ma aru, et Marian hääl on tegemist 11 aastase sti küpse muusikuga juba. Ja see üllatas mind üllatas mind tõepoolest. Ja hetkel ma isegi mõtlesin, et see eesti kuidas nüüd öelda laste laulusaate poole tase on selline muutumatu, kujulastikaga tagab üsna ühesugune ja natukene nagu hallivõitu ja mõtlesin, et Mariaga ei tohi mingil juhul juhtuda, et seal vääriks midagi palju palju enamat ja sellepärast võtsin ma siis nii-öelda oma sellest aparatuurist. Kui aga iseendast välja välja viimase Kui palju siin Maria omalt poolt aitas kaasa inspiratsioonile? Väga palju aitas Marjeri lasevad ju lihtsamaks. Teeks samasuguse ääretult positiivse, rõõmsa suhtumisega asjasse ja ja vahel ma tundsin, et ma saan omakorda teda vaata kui aidata, kui ta ei olnud just kõige rõõmsam. Mõne laulu puhul, mis kuidagi tulla esimese korraga välja. Juhtus ka nii, et see oli väga tore, koosta kindlasti. Maria, kas see kahekuuline töö tööprotsess küsin, ma oli sinu jaoks rohkem töö või selline põnev musitseerimine. Ikka põnev musitseerimine esmakogemus lindistamiseks nagu pikaajalise maks Linnistamiseks. Ja et kõik see aparatuur ja, ja niimoodi, et, et sa, sa nagu võisid tunda, mis tööd. Täiskasvanud laulja, et et sa said sellise kogemuse kogu eluks, et kui tehti ma soovinud lauljaks saada, siis ma juba tean, mis mind ees ootab. Siin plaadil on 15 laulu, umbes pooled on jõululaulud ja teine pool on selline klassikaline repertuaar. Kas need laulud olid kõik nagu Marie repertuaaris? Esita osa laule spetsiaalselt selle plaadi jaoks, mis puudutab plaadi teist poolt, just nagu sa ütlesid, klassika poolt siis Need laulud olid kõik olemas, tähendab, Maria-Ann laulnud ja üldse, ega me liiga liiga varakult ei kipu esitama lugu, mida me ei ole sisse laulnud ikka väga pikka aega. Rogersi esimese esituseni läks aega poolteist aastat enne kui me üldse julgesime temaga laulukarussellil välja tulla. Aga mis puudutab jõululaule, siis õppisime Adami, pesime täiesti, see ongi kõige lühema ettevalmistusajaga lugu. Samuti samuti siis inglise jõululaul Toonane hoobist möödunud jõul. Me laulsime duetina laulustuudio jur kontserditel, kui me esinesime. Aga üldiselt ja enamus laulud on ikka niimoodi sisse lauldud ja, ja tuttavate tuttavad ja, ja juba palju harjutatud. Lood lauljale on ju tohutult tähtis ruum. Kus ta esineb ja Kujutan ette, et kui, kui tore ori laulda plaadiesitlusel seal Kadrioru lossis. Kas see ümbrus kõik mängib kaasa, aga, aga, aga mis tunne on laulda sellises väikeses? Stuudios oli see katusekamber, seda küll ei alluval, kuigi härra koristada. Aga samas akustikale halvasti mõnusast eri peegeldadega nurka ja tekib selline. Natuke öeldakse, oli probleeme haukuvate koerte ja saadivate naabritega, helid, kus siit ju kõik meile stuudiosse. Ja ma pean ütlema, et kui ma esimest korda yles tõusin sinna kolmandale korrusele ja siis ma mõtlesin, et taeva arm ja halastus et akustiliselt ruum last absoluutselt ei aita, et kuidas on võimalik laulda siin sellised Siis jah, et ruumi ma ütleks, et nüüd oli minimaalselt, aga, aga ruumi ikka nii vähe. Et liigutava seal ennast laulmise ajal oli, oli raske. Et kui ma ütlesin emale, et tule proovi seista mikrofoni tagasi, ema läks mikrofoni taha. Ja teised kohe ära selle, et, et ma ei suudaks seal laulda ja niimoodi, et et see oli tõesti raske, oli seal laulda, aga mitte võimatu. Tavaliselt, kui me Mariaga oleme esinenud, need on olnud kas raekoda, Estonia kontserdisaal, kirikud, kus akustika nii oluliselt kaasamängimine, selles mõttes olid kõik väikesed puudused ja, ja apsukesed olid kohe kuulda. Ei mätsinud kaja seda kinni. Ütleme mikrofoni taga oli raske see, et see seisund asjalt ühe koha peal, et kui ma näiteks raekojas esinenud, ma saan ennast vabalt tunda, et ma saan sellest liigutada. Aga see oli ka üks, üks raske Laenama Recroidurvatud korstnarulli vahele ja tal oli isegi vist. Panime sinna lehma, ütlesime Trasid liiga kuskile, et mul ei ole selle peale. Et seal oleks hästi ühtlane. Igal juhul oli see tõeline karastus ja, ja. Väga suurt? Stuudium kindlasti ja Me oleme Mariaga väga tänulikud ja õnnelikud, et just Urmase stuudio olisi, kus me, kus me selle oma esimese plaadi tegime, sest ma olen täiesti kindel, et kogu Eestimaal ei leiaks mina sellist muusikut sellist partnerit, marjale, kes oleks sellisel tasemel need lood koos Mariaga siia plaati plasi Habki sellele plaadile salvestanud, niiet veel kord tänan kogu südamest sind. Milline laul kõige raskemast tuli? Katsiini Ave Maria, ma arvan. Vokaalselt Jon, nii nõudlik on. Petsiiniga oleme me esinenud ühel korral ja, ja see oli kevadel Jaani kirikus hardus hetkel, kus suur kiriku akustika toetas meid ja mulle tundus, et me väga kenasti Maria hääl tähendab, voolab selles muusikas. Kuid kui me tulime stuudiosse ja ma esimene kord kuulsin kõigepealt see tempo välja välja laulda ja välja kanda seda, seda mõtet. Vaat see oli üks üks hetk, kui ma lihtsalt Urmasega arutasime, et kas me kas meieta hakkame selle looga töö tegemist või hoopiski jätame kõrvale. Urmas arvas, et me saame hakkama ja tema positiivne energia oli suureks toeks Odest. Nii, nii vokaalselt nõudliku loo lindistamisel nagu Kaczyni, Ave Maria. Mariale repertuaari leida keeruline, keeruline, aga väga väga sest ka selle plaadi puhul siin nii mõnigi vokalist võiks küsida, et noh, kas nüüd Maria on küps Kaczyni, Ave Maria laulmiseks või, või Adami jõuluöö? Ma arvan niimoodi, et kindlasti kümne-viieteist aasta pärast marja laulab hoopis teise tõlgendusega neid laule vokaalselt palju küpsemalt, kuid antud ajahetkel on tema tema interpretatsiooni just nimelt selline, siis siin on paar laulu, kus sa improviseerid natukene, et, et kas, kas selleks innustas Urmase selline džässikogemus või, või, või kuidas, kuidas see sündis? Et. Kui tavaliselt panime kirja, mis meil järgmine kord lindistame, S10 läksime jälle Urmase hubasesse stuudiosse, siis vaatasime ja seal oli kirjas siis jõulukell hakkasime siis lindistama ja me olime emaga kodus proovinud, et siin on rit, sina laulad ja laulad. Aga ja tegin siis esimese korra, proovisime siis ära seda. Ja siin ütles Urmas, et proovis ta laulda vabamalt ja improviseerida natuke. Ja vaatasin, oled sa, Jack, Ma ei oska niimoodi laulda. Ja siis minul on selline tunne, et ma ei oska ja ma ei saagi. Aga siis andis Urmas meile kasseti jäätised, õppige kodesse selgeks ja siis veel seda endist teda. Kuulake, kuulake diagramm, et see aitaks sind kindlasti ja siis läksimegi koju ja hakkasin proovima ja ma ei tea, kust see tuli, aga ma lihtsalt järsku hakkasin proovima. Ja siis mu enda üllatuseks ma oskasin siiski improviseerida ja me emaga siis lindistasime ühe variandi, reisisime kaks, kolm varianti, siis kõige parema sisema mängis Urmasele ette ja nii ta tuligi. Ma lisaksin siia juurde, et selle laulu sünni puhul on Urmase poolne abi olnud tõesti tohutu, sest ei mõistamina, kuigi naudin väga muusikat, kuid ise ei Improviseerin kipub olema täpselt metropolis. Käib kori küll üks, kaks, kolm, üks. Urmas lausa lausa laulis meile ette, kuidas see muusika peaks kõlama nii et mitte ainult ei, ei, me ei kuulanud mitte instrumentaalsete seda saadet, saatepartiid vaidlemas lausa laulis meile ja alguses tundus küll mina tõstsin käed üles. Ei, need, need, need kaks tähendab Maria-poolne. Interpretatsiooni ja Urmase fonogramm? Ei, need küll kuidagi stiililiselt kokku ei klapi, aga mul tuli oma sõnu süüa, sest Kreesti toredasti ja ma olen väga rahul, kuidas lugu on plaadil ja, ja ja olen õnnelik, et on plaadil, sest vahepeal tekkis küsimus, kas ta üldse plaadile jääb. Liivia oled sa mõelnud ka, mida see plaat võib endaga kaasa tuua ja milliseid, et pakkumisi ja, ja esinemisi ja torneesid ja ja et Maria eluga keeruliseks ja muidugi sellist plaati välja andes ja, ja kui kasin hakkasid järjest lood nii kenasti välja tulema, siis muidugi mõtlesin, et mis edasi saab ja ja seal on ka palju küsitud. Aga ütlen täie tõsidusega, et Maria jaoks prioriteedid on Inglise kolledž ja Nõmme muusikakool ja ei mingisugused turneed ega gastrollinud ei saa segama lapse õpinguid, võib-olla mõned üksikud esinemised või esinemiskutsed kusagile mõnes telekanalis ma ei välista seda. Aga, aga mingit sellist, sellist pikka kontserditurneed, kus laps peab olema koolis kaua eemal, ei midagi sarnast, ei, ei sünni ja kui ausalt öelda niipalju on läinud energiat selle plaadi sünnitarbeks, et ma praegu ei mõtle sellele üldsegi niisuguse tõsidusega või et noh, üldsegi ma võtan päeva korraga ja naudin igat päeva, kui palju on sellel plaadil toetajaid. Ja plaadil on toetajaid olnud tõesti palju, kuigi alguses tundus nagu aastal, kusjuures, kui see idee sündis, et ei lähe nagu libedalt see toetajate leidmine, kuid siiski pean ütlema, et mida aeg edasi, seda, seda ladusamalt need asjad läksid ja ja Eesti ringhäälingu saatekeskus väga oluliselt toetas meid samuti Eesti Telefon, Tallinna sadam-Vanalinna Lions klubi lennuliiklusteeninduse aktsiaselts ja, ja, ja nii et me oleme toetajaid leidnud ja aktsiaselts kivimeister ja nii et meil on toetajaid olnud. Oleme saanud saanud kena kena kena toe endalt nendelt firmadelt. Kui palju osalesid salvestusprotsessis Marja vanemad. Osalesid väga aktiivselt. See nägi välja niimoodi, marja laulis ja siis vokaaliga väikeste küsimustega tegeles Liivi ja, ja Maria isa oli, seisis lausa laupäeval tema kõrval, olles nii-öelda moraalseks toeks. Tugiisik nagu vesi ja, ja sa tundsid seda, seda. Tuge Saikasin. Ja sellepärast, et mina lindistasin stuudio ühes nurgas ja Urmase ema olid siis teises nurgas kogu seda heli heli poolt kuulamas ja siis oli kohe kangesti selline abitu tunne, et, et kõik on nii kaugel ja kedagi ei ole siin. Ja siis ma mõtlesin, et, et isamaa ei mõne raskema loobu. Et isa võiks lihtsalt siin seista, mitte ei taha lihtsalt seista. Ja siis sellest riigi nimetades tugiisik. Ja siis lihtsalt seisis, vaatas mulle otsa ja ma sain sellest tuge. Kui ema ja Urmas seal arutasid, siis meelsed isaga rääkisime lihtsalt, et kui ma olin väsinud, siis isa võimles minuga. Et võimalikult palju energiat ma saaksin, et edasi töötada. No Urmase osa sellel sellel plaadil võime, kostub mees nagu orkester. Täpselt nii ja, ja eriti eriti värvikas ja võimas on see orkester, Rossini lappas, tarel. Kuulajale ongi sobilik siinkohal toonitada, et, et, et kogusele plaadimaterjal on ju noh, see saade on tehtud süntesaatoril, et seal ei ole mingeid muid pille kasutatud ja, ja kui palju erinevaid värve siin on, kas, kas selliste väga tihedat orkestrifaktuuri on, on ka süntesaatoril niimoodi keerukas teha? Kerblane kahtlemata on esiteks asi tema, kus, kuna kogu see partituur tõesti kõlaks sümfoonia, kes sinna tulevad ülevalt alla, Breutidest kuni viimase läbi mängida otsast lõpuni need pildid ükshaaval peole? Ei no muidugi, teades juba seda partituuri, siis no mul olid enam-vähem peos ja hakkan seda üles kirjutama, sest veel palju rohkem aega ka. Aga kuna kuna laulud on ka nii väga väga keerukad kompositsioonid, siis oli, seda on võimalik teha niimoodi et lihtsalt nagu Käsitleda seda asjalood olid nagu, nagu orkestrid. Ereda näitena mulle meenub just nimelt sellesama labastorella lindistus kus Maria üllatava kergusega praktiliselt istumas kolme korraga. Eks Marial see, see keeruline, ütleksin, doktaar ja see ei ole enam laulu. Ja, ja millise kergusega ta lendas seal lõpus üles, nii et ma arvan, et see oli ainus kord, kui ma hüppasin stuudiole. Ja kinni siis minu meelest oli, see oli midagi erakordset. See on hästi meeles ja, ja samuti Gruberi püha. Ma mäletan, kui me läksime, siis oli tal kõik need lindistamise päevad olid meil ju nädalalõpud, sest ühtegi koolipäeva marja ei puudunud. Pühapäev olid siis sõltuvalt siis sellest, kuidas omasel ajagraafik lubas. Ja, ja me läksime Gruberi lindistama ja astusime uksest sisse Urmase ja kaija hubasest koduuksest sisse. Hapukapsaleht võttis mind vastu. Keset novembrikuud järsku mul oli nii jõulutunne, mul ei ole praegu veel sellist jõulutuled, kui oli, siis. Ja ja ülevalt kostus tõeliselt suure kiriku oreli tämber, hääl, saund, kuidas ma ütleksin ja kõik see kokku moodustas sellise imelise tunde, et Marial väga-väga kenasti ja väga-väga ladusalt läks. Krugeri. Plaadistoni seal sain ma endale kaks sõpra. Urmas Markus ja Karl Johann, et kui ma olin väga väsinud, siis ma läksin allakorrusele, ehk ma sain mängida ja lastetuppa lastetuppa. Kui oli lugude ülekuulamine sisema, kuulas, üleval oli kuulda neid lugusid üksteise järel. Ja mina mängisin siis, kui oli vaja mingisuguseid kohti viimistleda ja siis ma läksin. Tütarlast. Ja ma sain seal ka endale selliseid neljajalgseid, neljajalgset sõpra. Need olid kaks kassi, Simba triibu. Et kõige suurem lõppu oli see, kui ma nägin teevõtet, tahan, või siis ma sain muidu mõnusalt sügada helin hästi armas käsia, Simba oli, oli ka ja siis oli seal veel neli hamstrid seal ikka väga armsad ja kalad. Ja suur tore koer hauale. Marja viimased kuud on kulunud kogu kooliväline aeg salvestamisele aga millega sa muidu armastad veel tegeleda? No muidu ma tegelen ka sporditegemisega, et ma käin võrkpallimängija Ta on kirjutanud ka näidendeid jahma, kirjutanud näidendeid, need see jõul tuleb kolmandat. Ma kirjutan, jõuluolen kirjutanud näidendeid klassile kaks korda. Mis selle loo pealkiri on, mille sa kirjutasid? Et ma olen kirjutanud sellise päkapikunimega äpardus. Et kuigi tal läheb ikka, läksime väga hästi, aga, aga ma ei tea, mis ta nimi on. Sellel aastal tuleb teemaks see, kuidas äpardus päästis jõuludele oma. Suurema osa oma ajast veedan muusikakoolis klaverit ja flööti õppides. Ja et, et see ongi minu vaba aeg, sellepärast et flöödi ma juba oskan nii palju, kui mul kodus tuleb midagi mängida, siis ma võin vaadata nooditera ja noodist, enam-vähem see lugu ära mängida. Et see, mis vabastab sind pingetest, sa mõtled ainult flöödi-le, siis näiteks sa saad õppimise juurde jälle asuda. Et see on selline pingete maandaja. Ja praegu on selles mõttes hea pilt. Ta aitab sinu. Ja see oligi põhiline, miks ma eriala vahetamise peale mõtlema hakkasin. Maria-Ann viiendast eluaastast õppinud klaverit väga sümpaatse pedagoogi õpetaja Maire Oidi kivi juures, Nõmme muusikakoolis. Ja, ja siis ma mõtlesin, et, aga nüüd peaks hakkama Maria hingamisega tegelema ja kuna minul endal sellist koolitust ei ole, nii et ma võiksin Marial arendada tema õiget hingamistehnikaid, siis ma mõtlesin, et kõige parem on puhkpill ja muidugi, mis oleks neiulikum ja kauni veel puhkpillidest, kui, kui seda on flööt. Jaa, see, selles sverdi löödiga on ka veel üks väga tore, tore lugu. Sa võib-olla räägid kui toreda kontserdi oma esimese pika soolokontserdi andsid kevadel maikuus selleks, et seda flööti endale endale osta. Isa tuttavad Soomest tulnud Eestimaale, et Eestimaaga tutvuda Tallinnaga. Kui nad olid lahkumas, siis isa tuttavad siis oled, kas marja ei saaks neile paar laul laulda, enne kui ma siis laevale läheme. Ja see kontsert Taimas rästad karikakras. Ja siis ema pani kava kokku ja paarislaulust tuli 40 liivi eedile. Kava põhiliselt repertuaari, repertuaar oli siit sellelt plaadilt ja, ja lõpuks oli siis niimoodi, et kui kontsert lõppes, oli vaimustus suur ja otsustati, et kuna marja hakkab sügisel flööti õppima ja Nõmme muusikakoolil ei olnud võimalik meile pilli anda ja me teadsime, et me peame ostma pill ise Helsingist siis moodustati selline sihtgrupp tal ja, ja esimene esimene selline annetus sinna kapitalile oligi siis see, see flöödiostmise raha ja, ja kui suur see summa lõpuks kokku tuli, need flöödi me saime igal juhul Helsingist osta. Uus Ameerika firma, Pušeer, firma pill, nii et 5800 krooni maksab sellise väikse lapse pill, mis on ikka väga suur, väga suur raha. Aga pill heliseb imeliselt ja, ja ja nagu tillimeister ära nõmme ütles, et ma su investeering tulevikku. No oli kõrval on Marial ju ju suur, Andrus, see on hääl, investeering tulevikku ja, ja selle esimese helijälje selle häälega, selle plaadi tulud lähevad teil lastehaigla toetuseks. See on tõepoolest nii. Miks me otsustasime toetada just Tallinna lastehaiglat? Esiteks, heategevus kui selline olen püüdnud marjale nii mina kui isa Matti Mariet kasvatada vaimus, et see hääl, mis temal on loojalt kingitusena saadud et ta seda häält jagaks teiste lastega teiste teiste inimestega, et et mitte ei ei kasvaks maast madalast mõtlemine, et vot see ongi ainult minu oma aiad ja, ja kuidas ja mis ma sellega teen, tähendab, ta peab seda kindlasti jagama ja, ja mitte ainult et oma häälega rõõmu valmistades kontserdikuulajatele, vaid ka, et selle plaadi loodetava tulu saaksime selle, selle rahaga aidata haigeid lapsi lastehaiglas. Marial on kolmel korral tulnud abi paluda lastehaiglast ja ja me oleme ääretult suure hoolitsuse all olnud seal ja me arvasime, et see oleks õige, õige, õige koht, kuhu me selle plaadimüügitulu suunaksime, samuti lasteaed, Karikakar. Kus Maria siis oma oma esimesed toredad toredad laulud esitas ja, ja kus mina praegusel hetkel töötan oma oma laulustuudioga. Nii et isa maja toetame ka selle plaadi plaadituluga. Moria on ingli puudutusega tüdruk ja teie pere käte ütleme, ema ja isa kätte on usaldatud tõeline aare, et seda edasi arendada ja lihvida. Mulle tundub Te, oletegi seda teinud suure vastutustunde ka ja, ja teadvustades, et see nii on oleme tõesti püüdnud marja häälekest hoida ja, ja kaitsta ja, ja, ja, ja paitada selle sõna otseses mõttes, sest et selge on see, et kui lapsel on seitsmeaastaselt hääleulatus kolm hektarit ja, ja iga aastaga arenedes kasvades see seal omandab aina kaunimaid või siis on selge see, et ma arvan, et võiks öelda lausa nii, et minu missioon siin elus on laps täiesti minu kaitse ja hoole all juhatada selle heani, kus ta jõuaks tõeliste laulupedagoogid tõeliste meistrite kätte. Et siis sellest sellest, kuidas me ütleme kalliskivist või demondist lõpuks meistri käes bilanss saab ka, ei tohiks sellist väljendit võrdlust, võrdlus kasutada. Ja püüan kogu hingest Mariate vokaali osas hoida sellel õigel teel ja marjade väga hästi. Kui palju kordi ema kodus taevalgi ütleb, et ole pai ja, ja ära nüüd praegu laula, peame vahepeal natuke vahet ka, sest tegelikult päev möödub lauldes. See on üks osa temast ja, ja võib-olla vahel isegi tunne, see on natuke nagu süüd, et ma ei tohiks teda nii palju tagasi hoida, et noh, kui laps tahab. Aga samas minu, minu muusiku kõrgele ütleb, et noodid on loetud nagu öeldakse, ja eriti kõrged noodid, et neid ei tohiks mitte mitte liialt liialt kulutada ja, ja püüan hoida teda kogu hingest. Tema häälekest. María, mida sa jõulukingiks soovid jõuluvanast? Jõulukink tegelikult ongi plaat, sellepärast et et kogu see plaadiprotsess on, on nagu suusoo kinnitas, sellepärast et ma poleks elu sees midagi niivõrd sõna otseses mõttes lõbusat ja põnevat. Tootnadki sellepärast, et, et ma ei teadnud üldse, mida alguses algusest peale plaadi lindistamise, nagu arvata, et mul ei olnud selliseid nagu ma ennem kasutasin pikemaid kogemusi olnud lindistamisega. Jaa, jaa. Minu kingitus on see, et ma saan anda, ma saan enda lastehaiglale, sest et. Tõesti on väga kurb mõelda, et, et lapsed peavad olema lastehaiglas, kuigi see on kohati vajalik. Sellepärast kui vanemad ei saa seal olla, siis on neil minul endal oli ka väga kurb, et ema oli kooriproovides ja püüdiseme järvi, proovid olid, kus ma ei saanud olla, aga tädi oli sinuga ja püüdis olla nii palju minu õe kui, kui võimalik, aga, aga siiski. Võib-olla mõned toredad kannid, siis asendavad natukene seda ema ema eemalolekut, kui saaks lastehaigla või, või mitte mingit väga vajalikud arstiriistad, mis, mis aitaksid lastel seda olemist kergemaks muuta ja, ja seda valu vaigistada, mida tuleb seal haiglas tunda? Võib olla. Ja oma jõulukinki, jagatsa kõigiga, kes su plaati ja kassetti kuulata tahavad. Saade Ingli puudutus oli 11 aastasest laulu tüdrukust Marialistrast. Lisaks marjale rääkisid tema ema Liivi Listra ning vastse plaadi koostööpartner Urmas latikas. Saate seadis kokku Kersti Inno koos helioperaator Hellebaasiga.