Ahoi kõigile, kel huvi mere ja merenduse vastu. Täna kõneleme vanast, ent ühtlasi uuest tuttavast praam laevast Nord Neptunus. Ta sõidab Rootsi lipu all Tallinna ja Stockholmi vahet. Eestlaini firmamärgiga. Veresaade ahoi läheb riigiettevõtte Tallinna sadam ja laevade tehnilise hoolduse baasi eestkostel. Meri saade ahoi külastab täna Tallinna sadamat reisisadamat vanasadamat kus ühe põhikai ääres on laev Nord Netunus Rootsi lipu all. See on nüüd Rootsi liinil sõitev reisilaev parvlaev Estland. Seni liiklusdirektor härra Toomas Saare pere see laeva tunduvalt väiksem kui teised laevad on olnud. Jah, nii see on, väiksem on, kuigi Kaupo võtab ta appi olles sama palju kui näiteks Mae Baltikum tähendab, võtab ta meil niimoodi, et 23 15 meetrist treilerit võtab põhitekile ülemisele tekile 17 tükki. Ja kokku on tal liinimehed tõid 600. Ehk teisisõnu 255 autot sõiduautot ei saa, võib ta peale võtta 320. Kuid tänasel päeval on meil reisijate arv piiratud 150-ga. See laev tuli nüüd liinile, et iga päev siit Rootsi Rootsist siia pääseb, kasutatakse seda laeva. Kasvatatakse küll, eriti populaarne on ta just autojuhtide seast, miks talle ei ole ikkagi selliseid mugavusi, kui on näiteks Baltikumis tallam peal üks pood, üks restoran ja ega need lõbutsemist ja nii nii palju ei olegi. Aga noh, autojuhtidele ta väga meeldib. Need on inimesed, kes lihtsalt teevad tööd. Ja peale pikka autosõitu nad saavad seal puhata. Kas teie tegelete siis reisijatega? Ja mina tegelen nüüd reisijate poolega. Ja teie olete proua Marie Braun. Ja tänu selle uue laevatulekule on meie reisijatel võimalik iga päev sõita siiski Stockholmi ja samuti sealt ära. Paljud on seda laeva oodanud, paljudele on see laev ka tuttav, kuna ta on meil ka varem liinil olnud. Tähendab ta oli 93. aastal oli meil liinil nii et, et autojuhid kindlasti mäletavad seda ja samuti oli ta populaarne tudengite seas, kuna ta hinnad on veidi odavamad kui maare Baltikumi. Mis te iseloomustavat selle laeva kohta ütlete? Ta tundub siit ülevalt vaadates aknast vaadates on väga väike. Kõne ongi selline väikene ja mugav laar, tähendab mul hiljuti oma tuttavat, sõitsid selle laevaga ja, ja olid väga rahul, ütlesid, et nad tundsid, et nad on kohe laevaperemehed, et laevas on nii rahulik, nii, Vaikneni meeldib puhata, söök oli maitsev, meeldiv ja kui nad olid Rootsi poole peale jõudnud, siis olid neil rootslased vastu tulnud, öelnud hoide, tulite selle kaubaveolaevaga, et kuidas nii. Aga, ja järgmine päev juba, kui nad tagasi tulid, oli sõitnud meie eelmine Rootsi saadik selle laevaga ja siis nad olid väga uhked, helistasid Rootsi tagasi, ütles, et näete, isegi Lars Grünberg sõidab selle laevaga, nii et et see laev on igati normaalne. Et midagi kõlbada kohta ei saa öelda, aga ta ei ole mõeldud kruiisilaevaks, ta ei ole mõeldud lõbustuste laevaks. Tan ülevad. Aga mis puudutab üldiselt, kust ja niimoodi on võimalik saada, Nordneb toonuse pileteid siis Estline'i on väga suur agentide võrk üle Eesti, samuti Lätis, Leedus ja ilmselt ka varsti Venemaal, tähendab kõik meie agendid, kes müüvad maare Baltikumi müüvad nordnet toonust ja moodi meie enda Aia tänavakassa, mis asub siis Aia tänav viis ja loomulikult sadamakassad. Meie rida on võimalik meie broneeringu tsentrumis, see on siis kuus, kolm, üks, kolm, kuus, kolm, kuus sellisel telefoninumbril ja sealt juba saab ka täpse informatsiooni, kui palju on meil seal veel autokohtasid järgi ja nii edasi. Aga nüüd pisut ka selle laevad tehnilisest küljest tehnilistest andmetest, kui suur ta siis on vee välja survelt ja. Laiuselt jah Neptun usk on ehitatud 1977.-le vastal ümberanded ehitatud 80 291 ning üldpikkus 14,4 meetrit. Laius 19,8 meetrit, süvis 4,7 meetrit. Ja tähendab teenistuslik kius, kui nii-öelda jah, on tal 16 sõlme, kuidas ta märg talub, kuidas inimesel seal sees olla on? Tormiga kahjuks ei ole jõudnud selle laevaga sõita. Kuid ma usun, et ta talub need hästi. Päeva veidikene kõigutab samuti ka meie Baltikumi, aga ma ei usu, et seal inimestel ebamugav olla on. Mis puudutab nüüd peamasinate võimsust, siis on tal kaks peamasinat koguvõimsusega 1200 hobujõudu. Ma ütleksin, et see on sellise laeva kohta küll meeskonda kui suur peal. Meeskond 14 inimest ainult jah, isegi vähe küll on, on vähe ja tähendab võimalik suurendada reisijate arvu juhul kui panna peale veel kaks meeskonnaliiget, kellel on päästepaatide juhtimise sertifikaat. Hakkasime suurendada reisijate arvu 420-le, kuid noh, praegu ma ei näe selleks vajadust. Kas sellest võib siis järeldada, et reisijaid ei ole kuigi palju? Ei antud hetkel? Vist jah. Tähendab, praegusel hetkel me ei saaks öelda, et eriti palju reisijaid on, ütleme, et kuskil 40 protsenti täituvust võib öelda, mis on need momendil mõni päev rohkem, mõni päev vähem, eks nüüd oleneb kuidas kaup liigub, kuidas inimesed liiguvad ja nii edasi ja seda enam, kui Mare Baltikum on meil täis just nädalalõppudel, siis vastupidiselt Norneptuunusel, no ta ei ole kruiisilaev, siis sellega ka keegi ei kipu eriti nädalalõpul sõitma. Nii, aga noh, suveperioodil loodame kindlasti saada rohkem inimesi, sest eks siis on minemas gruppe ja lastegruppe noortegruppe, üliõpilaste gruppe, kes kindlasti on huvitatud just nimelt odavamatest hindadest, mida sisuga Nordneptuunus ta suudab pakkuda. Ma kujutan ette, et need mõlemad laevad nii Mare, Baltikum kui ka nüüd nord tunnus või Netunus teevad salve läbimist sellel liinil. Ega te ju ei kavatse ühtegi kumbagi laeva maha võtta. Ei ole sellist kavatsust küll, et laevu maha võtta, nii et kindlasti sõidavad nad rõõmsalt terve selle talve veel kenasti. Tahtsime Öelda Nordned toonuse kohta, seda, et ma ennem rääkisin neist kajutikohtadest ja meeldivatest istumiskohtadest, siis seal on olemas, kas liitpinn tähendab seda, et lamamisnarid, millel on võimalik juurde osta, siis linad, tekid, padjad, nii et saab seal ka ilusti pikali heita ja magada, aga noh, tal ei ole kajuti mugavusi. Meil on plaanis jaanuarikuussada 96, panna liinile täiendav kaubale laev mis võtaks 500 600 liinimeetrit kaupa. Nii et nagu näha, nõudlust on, liin on elujõuline. Eks laieneme vaikselt, et uus laev tuleb juurde. Jah, seda kindlasti. Ja lõpetuseks tuleme selle omamoodi valusa probleemi juurde. Praegu laev seisab siinsamas Tallinna sadamas ja tal on see ninaosa on just siiapoole ja see on lahti avatud teistel niisugustel Rootüüpi parvlaevadel on see juba kinni keevitatud, tähendab. Asi on selles, et nord Netunus oli augustikuus remondis ja ja sellel ajal täiustati oma nina konstruktsiooni. Nii et jah, sellel laeval ei ole vaja ninaosa kinni keevitada peale Estonia hukku nõudeid karmistatud viidi visiiri konstruktsioon vastavusse siis nende uute nõudmistega pandi lisa lukk, lisakinnitusi ja nii edasi, nii et antud hetkel see laev vastab rahvusvahelistele nõuetele ning ei ole mingit vajadust ninaosa kinni keevitamiseks. Põhimõtteliselt kas ta töötab nii nagu need teistel laevadel või on tal mingisugune teine konstruktsioon, ei ole põhiline, see on tema viis CIA aparelli vaheline kaugus on 4,2 meetrit, nii nagu näevad ette No see garanteerib ka siis ohutuse täpselt nii, et kui midagi visiiriga juhtub, et ei juhtu nii, nagu juhtus Estonial, et visiiri ärakukkumisel tõmmatakse kaasa ka ütleme, lamp sellist asja sellele laevale juht. Ja nagu mõtlesin, lisakinnitused jah, peaks olema üks kindlamaid laevume. M. Lee Murray. Need on praegu õhtupooliku Tallinna sadama hääled, reisilaevad on sadamas sees, inimesed lähevad laevadele, varsti sõidavad üksuse, järeldasid laevad välja. Liini aktsiaseltsi tegevdirektor Harri Johannes Johanson. Vanale meremehele on kõik need hääled, mis siin sadamas praegu toimuvad. Väga tuttavad. On küll ja tuletab meelde sügavat noorusaega, kui need sadama hääled ja sadamatuled tuttavaks said meelde esimene reis, kui ma olin kaheksateistaastane ja mäletan seda esimest reisi vist eluaeg, kui Kopenhaagenis nägin esimest korda välismaad, välissadamat ja väga ilusat sadamat, nagu Kopenhaagen on. Sellest on siiamaani jäänud võrratud muljed ja kõik need sadamad, ütleme, Lääne-Euroopa on tulnud käia Jaapanis, Austraalias, Põhja- ja Lõuna-Ameerikas, aga mõlemad on sadamad ja tuttav tunne on jälle nüüd teha. Tee ääres ja sadamas oma tuttavat tööd, millest on kunagi noores põlves alustatud. Praegu on Tallinn-Stockholmi liinil uus noh, võiks öelda ka mitte uus, vaid juba vana tuttava laeva nord. Netunus taan teistest laevadest tunduvalt väiksem ja on ka praegu siinsamas sadamas. Nord läheb tunnus on jah, meil vana tuttav ja ta töötas omal ajal paaris ka Estoniaga. Tal on väga hea autotekk piisavalt võimsad masinad. Reisijad ei võta eriti palju peale, aga noh, mis puudutab laeva suurust, muidugi tahaks kindlasti. Meil oleks suuremad laevad, aga arvestades just selle laevaga viirust, on ta täiesti võrdväärne partner. Antud juhul praegu Maarja valdkonnale ja hommikul vaheldumisi Nad tulevad meile sisse sadamasse ja hommikul on tore vaadata, kui Nordneptuunus tuleb, ta eriti nagu ei pidurdagi seal väravate vahel tuleb kui ka ilusti on äkki mõrsti kai ääres niisugune tunne. Et vööriluuk on temal lahti, ta on tugevdatud, vastab täielikult Rootsi veeteede ameti väga karmilt selle nõuetele ja see võimaldab tal tulla kohe vööriga nii-öelda kai rambi äärde. Ja, ja see on, tundub praegune, kuidagi käib väga ruttu see asi nii, et nagu öeldakse, kuulge, see ei pane jalga maha. Te ütlesite kohe mürtsti, kuigi tegelikult laev sildub väga pikkamööda ja pehmelt. Ja seda kindlasti ja suured laevad, ütleme meie oma maarjaBaltikum peab tegema, see on väga vaevarikas ja aeganõudev operatsioon. Ta peab tulema ahtriga kai rambi äärde, ta pead sadama territooriumil ennast ringi keerama. Ja, või teine suur laev, mis Tallinnasse tuleb. Silja festival keerab ennast ringi juba väljaspool sadamat. Toorium ja juba väravas tuleb ahtriga ees tagurpidi, ütleme niimoodi, maakeeles tuleb sisse. Nii et võrreldes nende operatsioonidega tuleb nord, Neptuun ost hästi, otse jooga. Seda on tõesti mõnus vaadata, et see operatsioon käib väga ruttu, sellepärast ma kasutangi niisugust väljendit, et noh, et äkki juba on väravas juba kai ääres. Seal on Rootsi meeskond peal ja nii nagu me teame, on see maailma praktikas tavaline asi, et laevakompanii Tal on erinevate rahvustega meeskondi. Ja see on täiesti normaalne meresõidupraktikas, et üks firma võtab rendile teise firma laeva ja teeb seda, üks variant on kas koos meeskonnaga või võetakse renditakse laev ka ilma meeskonnad ja see võimalus on ka olemas. Antud juhul me oleme intenud, Nurneb tunnuse koos meeskonnaga. Ja noh, siin midagi imelikku ei ole, meil on ju palju laevu on olnud, näiteks, on sõitnud meie firma nii-öelda töid ja ülesandeid täitnud prantsuse lipu all Soome lipu all. Eesti lipu all, ütleme, oleme merelaevanduse rentinud ka laevu koos meeskonnaga, nii et see on täiesti normaalne. Nähtavasti on. Kasud sees, et koos meeskonnaga või oli siin mõned muud asjad mängus. Otseselt öelda, et siin nüüd sellega seoses kasud sees on, aga tähendab meie ei pea, ta ei ole meie päev, meil ei ole vaja ette valmistada meeskonda, me saame juba nii tekki, masinameeskonna kui ka nii-öelda käite ringi poole, inimesed ette valmistatud ja niisugused lepingud on suhteliselt lühiajalised, et siin ei ole ette nähtud seda, et meeskonnavahetust ja see on juba raskem ja tõsisem operatsioon, hakata tervet laeva meeskonda ette valmistama koolitus ja kõik, mis sellega kaasneb. Me teame küll, mis see tähendab, me oleme saanud seda töötaja siis, kui käivitasime Mare Baltikumi siis oli meil vahepeal oli neli meeskonda ette valmistatud, kaks meeskonda Estonia peale ja kaks Mare Baltikumi peale. Aga antud juhul see on lühiajaline leping esialgu kuni kevadeni. Ja sellega seoses on meil muidugi lihtsam seerida laeva, seda tonaalses juba koos meeskonnaga ilma ilma mürata nii-öelda selles suhtes. On teil mõni soov ka nüüd merele või meremeestele või laevadele? Jah, ma lõbeduseks tahaks soovida kõikidele meremeestele ja ükskõik, mis firmas nad ei töötaks ükskõik mis lipu all nad sõidaks ikka niisugust üksmeelt ja, ja kokkuhoidu, nagu see oli kunagi minu aegadel, kui tõesti need Briti meremehi ja, ja tõesti, see nii oli nii koivateks inimesteks, meremehe töö ei ole kerge ja, ja on ka merel tunda. Reitingu ookeanil oled, näed, eemalt laeva alati tervitati 11 ja alati tuldi hädas appi. Milleks ma sellest räägin seoses meie Ronja ukuga muidugi siin kahjuks tekkis niisugune tunne, et see niisugune ühtekuuluvus ja kool hoidmine hakkab nagu otsa lõppema, kui ühe riigi mära mehed süüdistavad asja sisu tundmata ja teadmata, milles põhjus on süüdistavad teise riigi meremehi ja teise sõrma Meremäe. Ma loodan, et see oli erandlik nähtus ja võib-olla ma ei tea, mis tunnetest dikteeritud, aga aga tahaks loota, et see siiski ei ole üldistus, son rahandusjuht ja ma pean silmas just konkreetselt Silja festivali kaptenit, kes väga teravalt ründas meie meremehi ise, teadmata milles oli asi ja, ja see aeg ei osanud veel keegi täpselt öelda, aga noh, loodan, et see on erand. Kõikidest meremeestest. Ahoi kõigile jälle Kuulmiseni nädala pärast.