Helga ja muusikauudised muusika uudised laupäeval kell üheksa, null viis. Saade kordub kell 15, null viis ja internetis stiilis abi. Teile sobival ajal. Elliga ja algab muusikauudistesaade helikaja, olen selle tänane toimetaja Liina Fjuk. Saate teemad, sellised. Virve Normet jagad muljeid Joseph Haydni ooperi üksik saar ettekandest Nargen Opera projektina. Kuuendal novembril esitavad Tallinna raekojas Antoni torsaki kammermuusikat metsosopran Helen Lokuta, Tarmo Eespere klaveril ja Tobiase keelpillikvartett. Räägib pianist Tarmo Eespere küsib Mirje Mändla. Seitsmendal novembril algab noorte interpreetide konkurss-festival Con prio 2004 räägib produtsent Madis Kolk. Üheksandal novembril annavad kontserdi Eesti rahvusmeeskoori solistid ja ansamblid. RAMi peadirigent Ants Soots rääkis sellest Kersti hinnale. 11. novembril algavad Tartus kolmandad rahvusvahelised kitarrimuusikapäevad kestadele kitarr. Peakorraldaja Kuldar kuduga tegi intervjuu Hedvig Lätt. 12. novembril juhatab Eesti Riikliku Sümfooniaorkestrit Toomas Vavilov klaverisolist Toomas vana dirigenti küsitles Mirje Mändla. Maailma muusikasündmustest teeb ülevaate Priit Kuusk. Oktoobrikuu lõppes Eesti draama Teatris järjestikku kolme ooperiõhtuga. Jah, see näib olevat nagu žanri tüdimus, aga võib-olla asjaolude kokkulangemine, et Estonia tuli välja draamatükiga, Draamateatris aga mängiti Joseph Haydni õukonna ooperit, üksik saar. Ütlen kohe ette ära oma hoiaku ja arvamuse. Ooperiõhtu õnnestus suurepäraselt. Aga tahaksin siinkohal rääkida paar eellugu. Need aga on mõeldud mul väikese tagamõttega. Alustame hoidmist ja tema õukonna ooperitest. Mul on suur kiusatus loetleda kultuuri lembese esterhaasi õukonna poolt rajatud vürst Nikolause ajal 1766 valmis perekonna residentsis veel teine uus luksuslik palee, kus oli näiteks 126 külalistetuba raamatukogu, 75000 köit ega kunstigalerii, kontserdisaal ja ballisaal. Kaks aastat hiljem valmis veel 400 kohaline ooperimaja ja 73. aastal teater nukulavastuste jaoks. Joseph Haydni oli ligi 30 aastat esterhaažide teenistuses kapellmeistrina ja ta vastutas kogu muusikalise meelelahutuse eest õukonnas ka teiste heliloojate ooperite esitamise eest. Ja loomulikult kirjutas ise igaks vajaduseks igas žanris, mida vaid õukonnaelu dikteeris. Ja veel üks näide. 10 aasta jooksul 1780 kuni 90 lavastati seal 1038 ooperit, sealjuures 67 esietendust. See kõik kokku, neid peaks andma ettekujutuse Haydni töö mahukusest. Joseph Haydni ise on loonud 20 lavateost ja enamikku neist just esterhaasi trupile. See info, mida loetlesin, pärineb üksiku saare kavalehelt. Mul oli rõõm kuulata, vaadata esietendust 29. oktoobril. Lugu mängiti vaid kolm õhtut järjest. Valiku Haydni ooperit teletegi dirigent ja oma värske Nargen Opera juht Tõnu Kaljuste. Lavastajaks valista Priit Pedajase kunstnikuks Pille Jänese. Soliste oli neli sopranit Helen Lokuta ja Kädi plaas, bariton Uku Joller, mõnel õhtul ka Rainer Vilu ja tenor Mati Turi mehed. Need kannavad juba tuntud firmamärki. Lauljatari olid noored, kuid lootustandvad ja äärmiselt sümpaatsed. Miks Tõnu Kaljuste valis Haydni? Ta muide, jätkab nii-öelda samal teemal. Veebruarikuus on plaanis Haydni elu kuu peal samuti draamateatri etendus ja armida Estonia kontserdisaalis maikuus. Iga teost mängitakse vaid kolm õhtut. Ainult ega sellele nähtud etendusele ei saa läheneda päris tavamõõdupuuga. Kuigi üksik saar on tõsine, mitte Bufooper ei kohta siin ei suurt draamat. Ei tapp, vaid kirgi, pigem libretistil meta staazio, sule läbi loodud niinimetatud eksimuste näite lugu. Selle sisu naiivsus on nii armas, et oleks jube olnud selle juures näha surmtõsist, lavakujundust ja sügavalt traumat kritiseeritud või nii-öelda läbimõeldud lavaelu ja liikumist. Nii üks kui teine olid samuti tinglikud, lihtsad näiv teatraalsed ja see oli mõnus. Pean lisama, et üksiku saare esietendus oli reserveeritud etendus Eesti maksumaksjate Liidu sünnipäeva peoks. Publikust oleneb etenduse õnnestumise koha pealt nii mõndagi. Ja see oli hea publik. Mitte see päris tavaline pika kleidi ja prestiiži õhtu publik, mida kohtab enamasti esietendustel ja kallitel importkontsertidel. Ja kui maksumaksjad olidki Haydni ooperi esimese vaatuse ajal veel hillitsetud tagasi hoitud kaasaelamisega siis pärast tõelist õukondliku ja mõnusat vaheaega sulas igasugune barjäär esitajate ja publiku vahel. Mõisteti ja kviteeriti iga lavastaja ja näitlejate poolset andekuse ilmingut iga muusikalist õnnestumist. Dirigent muutus puldis üha sädelevamat vaimukamaks ja muusika ühes sellega üha nüansirikkamaks. Haydni muusika on kaunis ja tervistav, seda mõtet on Tõnu Kaljuste ju korduvalt öelnud ja küllap sellest on ta lähtunudki oma valikutes. Tahaks teda selle eest väga tänada. Õhtu lõppedes kibeleb mõtteis aga kaks järeldust. Üks neist sai esile kutsutud sealsamas ühe pooltuttava ärimehe hüüatusest. Ütle, aga sain, mõtles seda tõesti tõsiselt. Jäin vaid sekundiks mõtlema, et seda peaks nagu Tõnult küsima. Aga kuulsin, ent samas vastamas ja ka küsimusega. Kas sina ise ja millisel määral võtad tõsiselt oma tööd? Hayden tegi ju tööd. Ja selle üle tasuks meil kõigil ehk mõnikord mõtelda teise järelduse teen komplimendina, maksumaksjate liidule ja soovituse ja üleskutsena äripäevale. Muide loe eelmise nädala äripäeva puhkepäeva äripäevale ja kasutustele. Kas poleks aeg juba ettevõtete sauna ja õlle ja süldipeod asendada nii-öelda õukondlikumate etendustega? Võimalusi jagub. Kuuendal novembril toimub Tallinna raekojas kontsert, millega muusikud tähistavad Trošaki sajandat surma-aastapäeva. Kontserdi kavas on torsake pagatellid hobust 47, kahele viiulile, tšellole ja harmoonia mile piibli laulude lõpus 99, kus soleerib ka metsosopran Helen Lokuta ja keelpillikvartett number 12 tekstuur hobuse 96 alapealkirjaga Ameerika kontserdil esinevad lisaks sellele Lokutele veel Tarmo Eespere klaveril ning poodiumil ning Tobiase keelpillikvartett. Mõned kontserdil ettekandele tulevatest teostest ei ole Eestis ilmselt olnud just väga tihti mängitud ja kontserdikava, tutvustab lähemalt Tarmo Eespere. Jah, tõesti on kavas esitada pursaki laulude tsükkel nimega piibli laulud, mis on siiski põhinema põhimõttelised Taaveti raamatu tšehhikeelsel versioonil ja mis on erakordselt tundlikud ja, ja tõesti suure respektiga kirjutatud laulud. Et seal on tõesti iga fraas muusikaline pärl ja, ja kui tõesti meenus terminite Forsakil täitub 100 aastat tema lahkumisest siis on see küll selline ideaalne teos, seda kurba sündmust meenutamaks, kuna Porsakumal ajal kirjutas need teosed, olles mõjutatud tema kaasaegsete ja suurte heliloojate Tšaikovski ja seaduslikku noor lahkumise järel. Nii et, et igati sobilik teos tõesti sellise tähtpäeva tähistamiseks ja need on kirjutatud algversioonis klaverile ja Aldile. Ja kuna praegu on elu mind kokku viinud ühe eesti kena noore ja perspektiivika metsosopran Helen Lokuta ka siis tekkis mõte nende laulude esitamisel, seda enam, et tõesti siin Eestis ja mulle ei meenu küll, et neid oleks väga sageli esitatud, on olemas muidugi ka nendest lauludest hiljem tursakenda poolt tehtud ka orkerstratsioon ja võib-olla heliplaatidelt võib tihemini kuulata just nende kestriga variantides lauludest. Helen Lokuta ka osalesime eelmisele kond prio konkursil koos ja kus Helen esines kenasti, jõudis finaali ja on viimasel ajal ennast igati veegacti ilmselt ja toredasti näidanud erinevates projektides, nii et ma loodan küll, et see koostöö meie vahel jätkub ka tulevikus. Võib-olla paari sõnaga räägiks kaabaka hotellidest, atlas 47, et siin oli juttu, et sel puhul viiakse Tallinna raekotta. Harmoonium osaleb selles teoses. Ja see oli selle kontserdi produtsendi Aare Tammesalu idee ja, ja temal leid et on olemas selline Väike-jest väiksest palast koosnev sari, mis nimetatud siis pagatellideks ja ja seda vist võib küll päris julgelt väita, et nende lugude esmaettekanne Eestis saab küll toimuma laupäeval kuna ei olnud isegi nooti mitte eestist saada noodipidi Meiega tellima, nüüd on see noot meil käes, oleme vaadanud läbi, et põhimõtteliselt on tegu toredate, päris kergesti seeditavate paladega, see on nagu mõeldud just tursakile, nii nagu tal ka mõned teised teosed, paar triot meenub mulle kirjutatud spetsiaalselt selliseks koduseks musitseerimiseks. Ja, ja sellest ka tingitud selline küllaltki kummaline koosseise, kaks viiulid, tšello ja harmoonium. Kuna eks muusikute rühkis, kogunes professionaalsed muusikud käisid küllaltki tihedad, et nad koos ei olnud nende käsutuses muud klahvpilli kui harmoonium ja siis selleks puhuks tursaks kirjutaski spetsiaalselt need lood ja Pharmooniumile nimelt kindlasti huvitav leid ja ma usun, et raekoja akustikas igati sobilik. Kõneledes Tarmo Eespere kontserte korseti muusikas toimub laupäeval, kuuendal novembril Tallinna raekojas algusega kell 18. Algab noorte interpreetide konkurss-festival Con prio 2004 telefonil on Eesti kontserdi produtsent Madis Kolk. Kui palju sel aastal on osalejaid ja millistel instrumentidele? On 13 osalejat ning instrumendid on suhteliselt tavapärased pianisti on mitu, aga on ka Flitist mitu vokalisti kitarrisolist viiuldaja need kõige levinumad pillid ja hääled. Con prio on eesti noortele interprojektidele võimalus ennast näidata ja see toimub igal aastal. Siiski võiks ühe korra üle rääkida, mis teeb selle con prio festivali just eriliseks. Noh, ta ongi natuke mitmeharuline üritus, Me nimetame teda konkurs festivaliks, kui te nüüd on juba õige, mitu korda oleme korraldanud, con priosid üle aasta esimestel aastatel oli iga-aastane kombri ja seekord on kaheksas ning ma usun, et eriliseks teeb tegelikult Konbriod, nende järjepidevus, sellepärast kui vaadata, kes need nüüd juba mitusada eesti noort muusikut on keskkond Riiadelt läbi on käinud ja auhindu saanud ja kui vaadata, kuidas Need, kes on ka Eestist maailma tasemele välja murdnud, on tihtipeale ka ühe tõuke oma karjääril saanud eduka esinemisega Konbriol. Ja ma ka näen ja tean kolleegide käest, et paljudele on ka huvitavad esinejad, esimest korda on neid märgatud ja nad on meelde jäänud, on priodelt. Nii et ma arvan, et nõnda aastate peale kokku on see päris suur Eesti uute pealetulevate interpreedi, põlvkondade panoraam. Millised auhinnad sel aastal ootavad parimaid? On olnud algusest peale sisuliselt peaauhinnast, kuigi me seda nii ei nimeta. Eesti Kontsert ja auhind, mis on teatav stipendiumi rahasumma, mis seekord on 25000 krooni ja teatav arv esinemisi Eesti kontserdi järgmisel hooajal vähemalt viis kontserti, tee pakume võitjale või Eesti kontserdiauhinna pälvijale ja on olnud ka kõigil con priodel väljas ja parimaid ootamas. Eesti Muusikaakadeemia auhind, milleks on olnud toetusõpe või esinemisreisile Eestist väljapoole, on olnud ja on ka praegu Eesti riikliku sümfooniaorkestri auhind milleks esinemine ERSO ka järgmisel hooajal. Juurde on tulnud paaril viimasel Konbriol Vanemuise sümfooniaorkestri analoogiline esinemisega auhind ja on olnud Cap traditsiooniliselt Meeldiva koostööna Eesti televisiooni ja Eesti raadioauhinnad, milleks on saateta selle auhinna pälvinud esinejatega ja Eesti raadiol on ka selle juurde panna anna esitamine Euroopa noorte interpreetide Euroopa raadiosüsteemi konkursile, mis järgmisel aastal seekord on Bratislavas ning juurde on tulnud esimest korda sel korral EMT auhind, mis on publikuhääletuse auhind. Niisiis nagu pulaarsema esineja valimine ja auhinna sisu on EMT poolt välja pandud, et telefon ja rahaline auhind kokku 15000 krooni väärtuses. Tulgemgi nüüd publiku juurde, millal võib publik tulla siis noori interpreet kuulama? Me oleme jaotanud Konbrio kahte ossa. Esimene osa eelvoorud toimuvad pühapäeval ning esmaspäeval, pühapäeval juba hommikust ning kella 10-st ning esmaspäeval kella kolmest pärastlõunal ning lõppkontsert või finaal, kuhu pääsevad neli kuni kuus žürii poolt valitud parimat esinejat, on järgmisel pühapäeval kell viis ja ma usun, et, et ka eelvoor on juba kuulamist väärt, sellepärast ega praktiliselt ei ole piiranguid kolm PRIAst osavõtul, kui et lihtsalt seekord on meil kaks eelvooru päeva eelmistel kolm priodele sattunud esinejaid rohkem kolme päeva jagu kunagi on PRIA-le on oodatud kõik pillid ja kõik koosseisud ja võib tulla oma parima, kõige sobivama repertuaariga poole tunni ulatuses, siis ma usun, et see on suhteliselt ebatavaline võimalus kuulata nii erinevaid koosseise, instrumente, interpreet koos ennast suurel kontserdilaval proovile panemas, mis ongi con, prio eesmärk. Tegid vana? Maailma lõhnav ja on asja siiski väike kulu ja ju. Pealegi. Tantsuringi siis on nooremad ja. Lisameede tuleb läbi tantsida. Oo. Kokku. Ei kaenlas ja oh. Oh. Aga käia täie auruga. Teine tee, kui jagad iluga Tekkis vanaisa lega patu, nendest maailma tunnetab ja on aidanud. Eesti rahvusmeeskooris on alati au sees olnud ansambli laul, jaga soololaulmine ja ka nüüd juubelikontsertide sarja on lülitatud üks kontsert, kus saab kuulata rammi solisti ansambleid Ants Soots. Kuidas sai see kava kokku pandud, kes on praegu rammi solistid ja kui palju neid ansambleid on? Jah, rammis on jah, läbi aegade küll tõusude-mõõnadega solistide ja ansamblite kontserdid olnud regulaarselt ja nii ole meiega viimasel viiel-kuuel aastal seda püsivalt hoidnud hooaja sees. See kontsert tekkis lauljat endi initsiatiivil. Tõsis mõnda meest on võib-olla natuke kutsetatud, et ta võiks tegeleda endaga, aga pigem oli tegemist sellega, et kõik kavasse ära mahuksid. Et kui juba mees tahab oma kava laulda, siis tuleb aega anda, ei saa ainult teha sellist läbijooksmise paraadi. Et seekord astub üles kaheksa meest solistina. Ja kava valikul olid põhimõtteliselt vabad käed. Lihtsalt ma nii palju koordineerisin, et kavaleks vaheldusrikas sisaldaks erinevaid stiile. Et seal oleks nii ooperi kui operetiaariaid oleks romansi, oleks rahvalaule. Nii et kes tundsid ennast ooperi opereti vallas paremini, nemad valisid sealt numbreid. Aivar Kaldre, Terrile totina, Ludmilla kõrtsiga, käin vajamegi, Mart Kroon. Soololaulu esitavad Priit Põldma, Saari Mägi, Indrek üldiselt koesitab rahvalaule. Andrus Kirss, laulab Taavi Teder. Need on nüüd üksiksolistid. Aga nagu oli alguses juttu, et rammis, on kõikvõimalikud ansamblid olnud. Kahju, et seekord ei tee enam kaasa kuninglik intet, keda väga hästi teatakse. Kuna kaks meest on koorist lahkunud ja siis enam ei olegi võimalik nii väga koos käia, aga seetõttu tekkis uus ansambel ramm kaamerata sektorit. Marek Slove, kes teda juhendab peale seal laulavad Indrek jultšenkole Koit, Erkki Targo, Priit Põldma, Juhan heinapuu. Neli aastat on tegutsenud kvartett, Taneli Mait Männiku juhendamisel, laulavad seal Raul Mikson, ole Koit Joosep Sang. Huviga kuulan, mida pakuvad William Vesilind, Erkki oma loominguga toidina ja improvisatsiooniansambel improlo kes on viimasel ajal väga aktiivselt tegutsenud. Priit Lehto, Renee Keldo, Aare Kruusimäe, Christian lasimer. Loomulikult on tegemist organisatsiooniga ja seetõttu ei saagi seda kuidagi konkureerida praegu. Ja astub üles ka ramm sümboolikud. Üsna pretensioonikas pealkiri. Jah, seda ma just tahtsingi küsida, mida see endast kujutab? Jah, sest et meil on palju mehi, kes on mitte ainult harrastajad, pillimehed, vaid, kes on õppinud erinevaid pille. Nii et seal on üle 10 mängija, sõnal vaskpilli mängijaid on puupillide mängijaid ja Juhan heinapuu on solist. Aga rohkem ei tahaks palju lobiseda. Nii et see suund jätkub teil kindlalt, et igal mehel peab olema ka selline intiimse musitseerimise võimalus. Lisaks suurele koorile Et ma sellepärast pooldan selliste kontsertide tegemist, et kooris on paratamatult tegemist ikkagi mingi individuaalsuse nivelleerimisega, aga kõik ju on ka isiksused oma seesmise muusikaalsusega ja neile tuleb anda võimalus, et nad saaksid ennast ka ise omal käel vabalt väljendada. RAMi solistide ja ansamblite kontsert on Mustpeade maja valges saalis teisipäeva õhtul kell seitse. Klassikaraadios saab seda kuulata nädal aega hiljem, 16. novembril, kui on rammi sünnipäev ja see on meil pärastlõuna tabas algusega 15 20. Laene meenutavad. See hästi teod, sõprus, mar. Värvi. Klassikaraadio esitleb otseülekanne Rootsist. Kolmapäeval, 10. novembril kell 19 null null esineb Rootsi raadio koor Stefan parkmanni dirigeerimisel. Kavas typet Hepner Peterson ja Aliin. Otseülekannet Pervald hallanist vahendab Mirje Mändla. Järgmisel nädalal, 11.-st kuni 14. novembrini toimuvad Tartu rahvusvaheliselt kitarrimuusikapäevad fiesta de la kitarr 2004. Kitarrimuusikapäevade peakorraldaja on Kuldar Kudu, mida huvitavat näha ja kuulda saab. Ja seekord toimuvad kitarrimuusikapäevad juba kolmandat korda. Jah, sellisel rahvusvahelisel kujul ja sellise pealkirja all nagu fiesta kitarr siis kolmas aasta toimumiskohaks start ja festivalist on küllaltki raske ülevaadet anda, sellepärast et tegemist on mitmekülgse üritusega. Kuigi jah, ühendavaks lüliks on kitarr. Mitmekülgsus, milles seisneb stiililine kõigepealt stiililine mitmekülgsus ja stiilideks on selliseid kammerlikud žanreid nagu, nagu klassikaline kitarr, kitarr, džässis ja üks eriskummaline koosseis, mille stiilist liigitust ongi raske öelda, kuid noh, võiks teda nii teatud mööndusega etnostiiliks nimetada on Charangoya klaver, sellises koosseisus astuvad ülesse Berliini muusikud Argentiina litoluga ühise nimetuse all pia Rango välisesinejatest välisesinejatest. Kõige olulisemaks peab kitarriselts Rinbertiversid Saksamaalt. Seda sellepärast, et tema on tänavuaastase festivali ainukene tõsine klassikalise kitarri ja kelle repertuaar sisaldab klassikalise kitarri tähtteoseid. Koostöös Eesti kontserdiga on meil hispaania vanamuusik José Miguel Moreno esinemas festivali üritustel ning üks huvitav koosseis on duo pea, Rango lausa kitarri koosseis ei ole, seal on ühendatud Boliivia rahvapill Charango ja meil Euroopas üliliigagi hästi tuntud klaver. Kuidas need kaks täiesti erinevad pilli kokku saavad, see on neile endalegi üllatuseks ja publikule kindlasti ka. Arengut võib pidada kitarri sugulaseks küll ta on kitarrikujuline, aga umbes kaks korda väiksem metallist keeled on seal peal ja paariskeeled justkui nagu mandoliinid ja kõla on siis mandoliini või lauto sarnane päikesel auto sarnane, aga siiski mängitakse sõrmedega ja tal on palju soolovõimalusi ja akordi võimalusi. Ja see muusika, mida nad koosseis on mängivad, on Argentiina rahvaviisid Argentiina tuntud meloodiad ning Astorbijad, Solla originaalmuusika tangomuusika ja millal need kontserdid toimuvad? Perangu esineb kolmel korral, siis kõigepealt, neljapäeval, 11. novembril Viljandi kultuurimajas, reedel, 12. novembril Võru muusikakoolis ja viimane kontsert on neil laupäeval, 13. tatart Tartu Ülikooli ajaloomuuseumis ja kontserdite algus on õhtuti kell seitse. Me oleme rääkinud külalisesinejatest, kas eesti kitarristid ka osalevad kitarrimuusikapäevadel? Loomulikult festivali avapäeval, neljapäeval on siis korraga kontserdid nii Tartus, Viljandis, Pärnus, Viljandi ja Pärnu. Kontserdist sai nagu räägitud, aga Tartus siis astub üles kitarriduo imagenes koosseisus Kuldar kuduja, Kristo Käo. Nüüd edasi õhtul kell üheksa Tiit Pauluse project cafe šeik spiris, iga festivalipäeva lõpetab kell üheksa Shakespeari teatri kohvikus olev jazzi õhtu säsi õhtudest võib-olla nüüd kohe laiemalt. Reedel järgmisel õhtul, siis kell üheksa on, on sealsamas Shakespeari kohvikus Robert Jürjendali sooloõhtu, mis on ka uudisüritus, kuna Robert ei ole varem sellist täispikka sooloõhtut teinud. Mulle endale on väga meeldinud tema sooloesinemised üksikutel kontserditel, mis mul on õnnestunud näha ja sellepärast tegin talle sellel aastal selle ettepaneku. Ta nimetas seda uueks väljakutseks, näeme, mis ta teeb oma live-elektroonika ja kui tark reakt stiilis üksinda Eesti esinejaterivi sellega ei lõppenud. Pühapäeval on meil Pauluse kirikus isadepäeva kontsert, kus astuvad üles Eiki Mätlike, Andres Uibo duo kitarr ja orel ning lõppkontserdil näete mitmeid eesti soliste, kes astusid üles ka varasematel päevadel ja loodetavasti saame sel aastal jälle kokku Harri orkestri ning ka mõni väliskülaline. Ilmselt on veel siin Eestis, et saab lõppkontserdil üles astuda, millel on lõppkontsert Jaagus. Lõppkontserti näete pühapäeval 14 10. novembril kell neli Tartu Ülikooli aulas. Lisaks kontsertidele toimuvad ka meistriklassid ja pillide esitlus. Pilli esitlema oleme kutsunud Soome kitarrimeistri Kauko liiganeni ja laupäeval kell 12 siis Elleri koolis on selline üritus nagu pillide esitlemine ja liiganeni pillidel mängivad festivali külalised. Muuseas ka mu enda isiklik pill on liiganini poolt meisterdatud ning kitarripäevade juurde kuuluvad ka meistriklassid. Nii et reedel ja laupäeval, siis hommikul kella 10-st alates annavad meie kitarri, üliõpilastele kitarri, õpilastele häid näpunäiteid House Miguel Moreno Hispaaniast ja Patrick seoli Berliinist ning rindelt Evers Saksamaalt kitarrimängu vastu huvi on kitarrimängu vastu on väga suur huvi, kuigi jah, see huvi on üles äratatud või õhutatud rohkem nagu rokk ja popmuusikute poolt kõikides ansamblites. Seda pilli mängitakse ja, ja järelikult ka kõik poisid ja ka tüdrukud, eks seda pilli tahavad mängida just tänu sellele eelkõige see on ka hea sellepärast, et palju lapsi üritavad ja nende hulgast ikka mõni üksik leidub, kes siis avastavad enda jaoks selle peene ja noobli klassikalise kitarri. Aitäh Kuldar Kudu selle intervjuu eest ja kitarrimuusikapäevade infot saab ka kitarriseltsi kodulehekülje pealt. Ja meil on uus koduleht sellest sügisest www punkt kitarriselts punkt. Tartu rahvusvahelised kitarrimuusikapäevad fiesta de la kitarre 2004 11.-st kuni 14. novembrini. Novembrikuus juhatab Eesti riikliku sümfooniaorkestri abidirigent Toomas Vavilov orkestriga, et kontsertprojekti esimese tulemust võime kuulata 12. novembril Estonia kontserdisaalis, mil tuleb ettekandele Schuberti sansansija Ripsi korsakovi looming. Teine projekt on võib-olla veidi lõbusam ja mõeldud just lastele. Buratino, sõbrad ja orkester, Abi dirigent Toomas Vavilov on salvestanud koos orkestriga ka mitmeid teoseid Eesti raadiole viimati septembri koos Sergei, kus Savitski ja Eduard Tubina kontrabassikontsert. Samuti on ta salvestanud Helena Tulve Rostromil võidulooks pärjatud sula ja paari sõnaga Toomas Vavilov kirjeldab oma rolli Eesti riikliku sümfooniaorkestri juures. No ühesõnaga tore suhe, et vahetame juhatajana vahetevahel klarnetit arvestuste juures, see tähendab, et eks mu tööülesanne olla tegelikult selle koha peal, kus ma hetkel võin olla kasulikum. Järgmine nädal ma juhatan pile järgnema juhatan siis, kui tuleb Olari Eltsi raske kava kus on väga vinged klarneti saavad siis ma siis ma võtan endale kohustuse klarneti, sooled väga vingelt ära mängida. Selline tore elu, et ma olen üle hulga aja väga rahul. Ma selliseid. Ma ei pea kumbagi ala teisele eelistama seal väga suur mõnu, sest et ma ei kavatse pillimuna karavan. Arvest Toomas Vavilov, keda tunneme ka kui suurepärast klarnetimängijat. 12. novembri kavas kõlavad Schuberti sümfoonia number kolm D-duur tsentraalse klaverikontsert number kaks g-moll ja Rimski korsacavee sümfooniline sõid Shere, saad. Ma ei tea, kuidas teistel dirigentide on, aga minu puhul on küll kava valik alati väga minu enda teha olnud, mida ma ikka ikka väga armastan. Kavadega on niimoodi, et dirigendid on ikkagi väga palju ka muusikat, mis on kavas repertuaaris klaveri peal, veid kohapeal, kuidas kellelegi, kuidas mul endal kunagi palju on ju kohustuslik repertuaar, palju lugusid, mida ma pean õpetama muusikaakadeemias, palju on lugusid, mida ma ERSO abidirigendina olen kohustatud nagu valdama, ütlen eelproove võib-olla salvestusi, eks ole, et tahame, enda puhul tunnen küll, et väga tihti on selline kuulad lugu, kus kontserdisaalis või lindi pealt raadioülekandes Einar, et see, see on ikka jalga. Suurepärane lugunev telligendil, ruttu partituuri kas iseenesest või akadeemiast, võtad välja veidi pardi tretist, klaveri taha, töötajad nädalakese ja leian, et see on üks väga hästi konstrueeritud luu seest emotsioonist pole nagu midagi sellist asja juhtub, juhtub minul küll tihti, pean tunnistama, ega midagi kaasa võtan siis ikkagi ma lähtun nagu sellest, mida see muusika mulle emotsionaalselt pakub lugu, mis oleks piisavalt huvitav, et seda kaua uurida ja piisavalt emotsionaalne, et seda tahaks ikka veel teha. Dirigendi õnnetus, et me töötame pikalt ette, seeria saadi puhul, ma teadsin seda, käsi oleks üle aastake. Esiteks korsakab üldse võib-olla üldse kõige parem orkestreeri, kelle partituuri veidi uurima jääda, sest see värvikirevus on otsatu. Kontserdi 1000 muinasjutt nurgakiviks sai siis, nagu kuulsite, Kressi korsakovi sümfooniline sõitis, Šeheri saad, kuid kavas on ka klaverikontsert sansaanzilt, kus soleerib Saksamaal elav eesti pianist Toomas vana tavasõna- ja Toomas Vavilov. Tänased koostööpartnereid on olnud kunagised klassivennad. Täiesti juhuslikult on ta on ta minu klassi Toomase kaverdamist head sõbrad olnud, hästi, kui oli omal ajal bändi teinud Toomas, aga ma olen kontserte teinud, Schumanni klaverikontsert on meil käest läbi käinud ja midagi toredat korras olnud ja meie mõlema ühine suur armasson praaws. Aga kuna siin aulas mängis esimest klaverikontserti alles hiljuti sekestaamiga prantslased, klaverikontsert on tulemas, siis oli lugu leida, mis tseeri saadiga nagu kokku läheksid kenasti ja see kuidagi sans Ilvese Alik peale. Vaata see kuiva seeria saadan kavas, mis tegelikult on nii programmiline teos, niivõrd ilus teos, kirev fantaasiaga tehtud ja miks mitte siis aeg-ajalt sellisest hallist sügisest korraliseks Väikse passi kireva idamaale põigata. Kaheteistkümnenda novembri kontserti alustab Schuberti 1815. aastal valminud sümfoonia number kolm D-duur Toomas Vavilov kõneleb lähemalt sellest, milline osa Schuberti loomingust on tema jaoks oluline. Need suured on helilooja, kellest rääkides pöördutakse kõigepealt tema sellise viimase aasta või loengu pooled siin lõpetamata sümfoonia või suur sümfoonia ja siis on vaja võtta loomulikult talle ette, et viimased laulud või kuulus update, et räägitakse sellisest meeletust, traagilisest alatoonist, küsimus selles, kas Suberdanud kuulajaks? Ta on üks selline kaheksast sümfooniast ansiiminaalne või näkida äkki ta ikkagi line forelli kvintetti. Viienda sümfoonia kolmanda sümfoonia. Võtan ikka selline natuke helgem tüüp, ma arvan niimoodi, et muusika peab inimese õnnelikuks tegema peda, et muusika peab inimese hinge leegitseva panema. Järgnevalt selgitab Toomas Vavilov ka seda, et miks me ei ole jõudnud tema kavasse esialgu ühe mõttena välja käidud Helena Tulve teos Sula. Kuna korsa kooli nagu see asi, mis nagu minu jaoks nagu pidi olema see teos, mulle pakub lihtsalt suurt huvi ja ta, ta on lihtsalt nii kire modulatsiooni, need üllatused, statsiooni, värvid, mis ta kasutab, see on, see on ikka midagi väga erilist, et kuulge, teadsin korsaga, igal juhul jääb siis kaks väga ülivõimsa kulminatsiooni lugu ühel kontserdil hästi ei klapi. Toomas Vavilov viitas siin siis Helena Tulve teose lõpus kõlavale hiiglaslikule kombinatsioonile. Kontsert, mis kannab pealkirja 1000 öö muinasjutt toimub reedel, 12. novembril kell 19 Estonia kontserdisaalis ja sellest kontserdist teeb ülekande klassikaraadio. Heligaja. Kuigi Viinis kestab teist nädalat suur festival, viin modern, vaatame täna enne sisse Londonisse lõunakalda kontserdikeskusse, kus 20. oktoobril alanud maestro Harrison vöötvisli 70.-le sünnipäev päevale pühendatud festival vöötrisse käims. Juunis-juulis toimusid tema uute teoste maailma esiettekanded, oldi pöörijatšeltenhani, festivali aju bastion ning 26 Orpheus leegiat. Teine osa lutserni festivalil tegi Clevelandi orkester tema pala must lindmaailma esiettekande. Nüüd on jõudnud need uued teosed ka Londonisse. Ja just üleeile tegi Christoph von tohnani kuninglikus festival hoolis öömusta linnu Londoni esiettekande. Samas mängis orkester filharmoonia oma peadirigendiks alga pöötuvusly sädav ovlait kava või mis ansambel New London konsodka Elizabethi-aegse ning John laulandi muusikaga, millega ka pöördusli orkestri hobused seotud on. Harrison oli publiku ees ka kontserdieelses vestluses. Ja kui üheksandal novembril tehakse Visli ooperi second, mis Kang Londoni esiettekanne kontsertkorras dirigendiks Martin prävins siis täna tehakse lõunatund selle ooperiga põhjalikumaks tutvumiseks. Workshop vormis. Õhtul on Queen Elizabeth hoolisega London Symphony eta. Dirigendid eks Pier Andrejeva laadi David hätteston. Õhtu lõpetab teos teesivuse mängud. Kui missi Skongi esitajaks teisipäeval kuninglikus festival hoolisson BBC sümfooniaorkester siis viimaseks mänguks jääb seekord kava neljapäeva õhtul Westminster Alice kus kaastegevad katedraali oma koores libiicii Swingers ning kuningliku muusikaakadeemia vaskpilliansambel. Siingi pöördvisli teoste kõrval näiteks motedi tsüklist viimne kannatus veel inglise renessansiajastu muusikat, samuti Jon täbener ja Olivier Messiaen, dirigendiks sans Tiivel, leiton orelil, Cheimz odonnel. Londolilt igal juhul pöördvissile väga sisukas kummardest. Kuigi siin kõrval oli neil ju ka teine suur juubilar Pieter Maxwell Davis. Viimane tegi oma juubelifestivali Püha Magnus katedraalis ookeani saartel koos BBC Šoti Sümfooniaorkestriga. Ja ärgem unustagem, et juubeli künnisel sai Maxwell Davisest ka kuninganna väga augu väärse Mastrov lusika tiitli kandja. Ta oli festivalile viin, modern 30. oktoobril alistatud Jon case'i retrospektiiv on siin täies hoos. Kümneid ettevõtmisi veel ees, novembrikuu lõpuni. Teisipäeval, kui alles toimus Gavin moderni esimene orkestri kontsert, mängis Viini Raadio Sümfooniaorkester helilooja Matthias spincheri dirigeerimisel John case'i aastaaegu. Samaskestnassion Gates'i filmide festival üleeile aga põnev sooloklaveriõhtu Margaret Lenk Dannyt, kes Ameerikas George krambi juubelikontsertidel kaasa tegi. Keilsilt nüüd süüt mängu klaverile v muusika, Austraalsetatiidid ja hommegi. Üks Gates'i klaverikava nüüd sarjast kontekst, geid number üks esinemas iiris Kerber tsükliga piano transandentaal. Eile kava keisrilt luksus esinemas ansambel integraal kontraldile loodussarjas viis laulu Ann ekspektid laulmas kontratenor Rudolf Brul Hauser täna-homme juba case'i filmifestivali seitsmes kaheksas üheksas 10. seanss. Need kiik Austria filmimuuseumis. Oodatav põlevamatena Maali saarte arma Kamelale ansambleid Gatesi mängima, haarediti kvartetti Londonist ja palju muud. Mujalt kavast meenutaksin vaid teisipäevaseid orkestri kontserdilt ka kuubalased Horfeeezzanchez Cheongilt tellitud orkestripala kätwoog n Kwan tahan oma maailma esiettekannet. Et just viinist ja viin moderni alguses päevildi alustas oma esmakordselt Euroopa reisi koos Cincinnati Sümfooniaorkestriga. Paavo Järvi. Oleme juba kõnelenud, ent Viinis anti asja välja ka järjekordne Austria teaduste ja kunstide aumedal. Seekord pälvis selle kuulus ameerika pärit on just ka muusikauurijana hinnatud ja Viinis elav Thomas Hämpson. Medali andis talle Austria president isiklikult. Laiemale üldsusele pole ehk teada, et Toomas sämpson on endale nime teinud ka Gustav Mahleri uurijana. Ja veel ühest autasust preemeni. Festivali preemia. Kuna tänavu sügisel kroonbergid tšellofestivali ei toimu, seal tehakse üle aasta, korraldati sotsialistide meistrikursused. Professorid Franz Helmerson, kääri Hoffman Ameerikas andsid sel ajal ka ise kontserdi. Helmerisson esitas muuseas twitrissicovetski seatuna, Bachi Goldbergi variatsioonid aga anti välja ka esmakordne porisberg Amenzikovi mälestusstipendium parimale kursuslaste hulgast. Ning aprillis lahkunud Bergaananssikovi mälestati erikontserdiga ka nüüdsel Beethoveni festivalil Bonnis välja müüdud Beethoven. Halles esines neli Berg Amentšikovi väljapaistvamad õpilast, Aleksander lonkuitsi klaverit Nendel muuseas kõik Beethovenit sonaatidega, peadirigendi, ametite kõrval Pariisi ja Londoni mainekamat orkestrite ees on end taas rohkem Saksamaaga sidunud 77 aastane maestro kurtma. Suur. Ta võttis enda kanda Beethoveni maja direktori ametiposti Bonnis et toetada Beethoveni loomingu uurimist ja selle esitamist. Siitkaudu tahab taga ergutada muusikaga samaviisi, Beethoveni tegelemist kogu Saksamaa kõrgkoolides. Ja lõpetuseks Eesti muusikast ja muusikutest. Paavo Järvi jõudis oma euroop reisil Cincinnati Sümfooniaorkestriga teisipäeval Kölni filharmoonia suurde saali, kus kavas Erkki-Sven Tüüri, Aditus, Schumanni klaverikontsert, hooge ning Mahleri viies sümfoonia. Siis edasi Frankfurdi Alt per Mannerheimi kultuuri- ja kongressikeskus. Eile aga juba kontsert Pariisis kuulsas sat lee Teatris. Siingi Mahleri viies täna ainus kontsert Hollandis anšeede muusikakeskuses ning alates ülehomsest kolm viimast kontserti. Kristjani järvil oli eile aga kontsert Põhja-Saksa raadio filharmooniaorkestri ees, kes resideerub han ooperis. Sealses kuppelsaalis olid kavas Daniels niideri kriisis, vihjal, Straussi metamorfoosi, klisti esimene klaverikontsert, solistiks noor hiina-ameerika klaveritäht, jundi lee ning Äravelli boolero. Nädala pärast juhatab Kristjan aga juba Berliini filharmoonia suures saalis Berliini Raadio Sümfooniaorkestrit. Arvo Pärdi loomingu ettekandest nimetaksin see esitus teele Brittend sümfooniat stiirlingis ja ülehomme Londonis ning tänast esitust keski Pohjan ma kammerorkestrit juha kangasse dirigeerimisel. Colas. Brittend sümfoonia toob kantuse Britteni mälestuseks teisipäevaks ka Rotterdami. Ning kolmapäeval esietendub kantuse põhjal tehtud balletinumber Aleksander Burda koreograafiaga Soome rahvusooperil laval muuseas kõrvuti Tabula Rasa lavastusega samalt koreograaf silt. Selline oli tänane helgaja muusikauudistetund jälle nädala pärast jooksvat infot mitte saada ka meie uuenenud klassika hommikust, kui teete hommikul klassikaraadio lainel raadio lahti kena päeva jätku.