Seekordsesse maailmapildi saate stuudiosse olen modeid, Sergei Stadnikov paranenud selleks et rääkida Egiptuse, nii Vana-Egiptuse kõiga, praeguse Egiptuse uskumustest ja religioonist. Kui nüüd me räägime kõigepealt vanast Egiptusest, kas on olemas mingisugused põhimõisted või põhiarusaamised, millest peaks lähtuma, ilma milleta ei saa? Muinas-Egiptuse religioon ei olnud ilmutuse religioon piibli tähenduses vaid ta oli ajalooliselt tekkinud ja aegamööda välja kasvanud usund. Teiseks ta ei olnud maailma religioon, see tähendab universaal religioon ning kolmandaks ta ei olnud nii-öelda raamatu religioon. Tauli kultususund puudus, kanooniline tekst. Teil on väga hea täiendus, tõepoolest kui alustada kolmandast punktist, siis võib öelda nii, et egiptlased, muinasegiptlased ei Tuutnud kanoonilise teksti vana ja uue testamendi tähenduses ja siis näiteks islami tähenduses sansis koraan. No see tähendab seda, et muidugi neil olid olemas pühad tekstid, näiteks püramiidide tekstid, Sarga tekstid, Surnute raamat egiptusepäraselt. Väljumine päeval, see tähendab, kui inimene sureb ära, siis teispoolsusesse egiptlane taaselustamisel nende taassünnil ta jälle nagu päeva nii-öelda pimeduses siis valgusesse tulema, aga mis puutub, siis kalonisid eetikste siis selliseid tekste nagu ütleme, vana ja uus testament, kus iga kirjatähti ja Rida Ta oli viimseni paigas ning kus ei tohtinud mitte millelgi ettekäändel ei heas ega halvas mõttes seda teksti ei lühendadega midagi sinna juurde lisatakse, oleks ketserlus jumalateotus, siis seal selliseid rangult reegleid ei olnud. Kui juba kaanonist rääkida, siis Gaalan kehtiski kluse kunstis. Vot see on juba palju jäigemad, inimest kujutati otsevaates, kui ta oli reljeefne silmad niiviisi. Aga siis rind näiteks niiviisi ka otsevaates jalad külg, vaatad, kas niiviisi ja palju muudki tagasi tulles tekstide juurde, vaata tekstis jah, kanoonilises tekstist teksti neil ei olnud, küll aga olid väga ühesed ja sarnased motiivid, mis näiteks hullude raamatus näiteks olid olnud kas või see surnute jumala Osirise kohus teispoolse kohus, kuhu iganes siis surnutoode, mille ta pidi ilmtingimata levima. See peatükk niinimetatud 125. peatükk oli alati surnute raamatus L1 samas. Ja see tähendab seda, et, et lisaks sellesse Winjetse kujutis, kuidas seda surnud südant kaaluti ühel pool, siis kaaludel olid temast südas, on siis intellekti tahtejõu, emotsioonikeskust, teisel pool siis maailma korral tõe ja õigluse jumalanna sümbol kas tema ise või siis Sulekijate ta väljendav sulekene tahad? Kaalu pidid olema tasakaalus, see on ka alati kujutatud, siis seal, nii aga pöördumise teksti pikkus ja sõnade järjekord võisid muidugi varieeruda, nagu nagu ma ütlen, et ka surnute raamat, enda maht, kõige pikema surnuteraamatut näiteks ei ole teada, kui pikad need olid näiteks Torino Egiptuse muuseumis säilitatakse surnu trump, mis on ligi 40 meetrit pikk ja umbes 35 sentimeetrit lai. Võiks öelda seda, et egiptlased ei kontseptuaalselt ei formuleerinudki kirja. Reegleid, neid tuletatakse aeg-ajalt siis jumala tepiteetilist kassoi. Tõsi küll, egiptuse usundi loose ajaloos on olnud üks väga selline tormil intermetsa suhteliselt lühike, 18 20 aastat väldanud 18. dünastia viimase vaarao Amenhadeb neljanda ehmatoni ning niinimetatud ketser vaarao valitsemine kella siis abikaaslase kuulus kaunis nohvreteete, siis olid ja tema siis ilmselt toetaja kaasvõitleja Anna uued monodistliku religiooni asutamiseks katses see katse ma ütleks, oli läbitud vähemalt kahe kolmandiku ulatuses. Aga ta oli egiptlaste vaimumaailma, läheb maailmatunnetusele looduse hoovumisele ikkagi võõras. Kuna ta suures peaaegu täielikult näiteks niiviisi eitas, purustas senist religioosset traditsiooni Kosele jumalate paljusus, aga see tähendab suurima küsimärgi alla seati Muinas-Egiptuse tsivilisatsiooni tänused tähendab teljega liiga jäik seal ka seda jah, ja väga radikaalne oma suhtu suhtumises mineviku, nagu praegu öeldaks. Mis egiptlastele muidugi tähendas ikkagi katastroofi, kogusselise, harmoonilise siin- ja teispoolse maailma ka teispoolsusse järv. Reform ju otseselt puudutas siis kokkuvarisemist. Aga no mis puutub kaasaegsesse Egiptusesse, siis siin võib öelda seda, et tegemist on siiski Samas kohas siis Egiptuses, mis nüüd kannab Egiptuse Araabia vabariigis asuva teise tsivilisatsiooni, saan siis islami araabia variandiga, millel ka muinasegiptuse traditsiooniga ka religioonitasandil ei ole peaaegu mingit seost. Räägime veel sellest Muinas-Egiptusest. Kõigepealt niisugune asi, kuidas nemad kujutasid ette seda teispoolset, maailma surnute maailma surnute maailm. Näiteks nii et kõige vanem ettekujutus ja ilmselt kõige püsivam, mis mõttes kõige püsivam selles mõttes, et teised kujutused aegamööda tulid juurde, kuid see ei tähenda, et see kõige iidsamaid äraheidet kui iganenud, vananenud või ei egiptlased väga hindasid iidsust traditsiooni ja isegi kui ta vananes kui elupraktika seda ei kinnitanud, vähemalt osaliselt, kinnitas sisu iidsuse pärast seda austati. Ja seetõttu teispoolne maailm, kõige vanemad ettekujutus, et nad tähed tähistasid teis poorsust eelkõige siin poolsuse jätkuna, see tähendab siinpoolse maailma jätkuna. Tõsi küll, mitmete nüansseeritult oluliste erinevustega, ilma näiteks siinpoolsuses aeg-ajalt aset leidvate hädadeta, näljahäda võimalik ka katk või taud. Võimalik, et Niiluse mitteküllaldane või liik, tugev üleujutus, feik pahade jääte siiamaani loomulikult teispoolsusesse näiteks hauakambrid, desmaalased lugevdan ikkagi Egiptuses oli siis vaatasin mere ruga hoogambrissis mitmete teiste ülikute hauakambrites, sisuliselt need on siis teispoolsuse paleed seal reljeefidelega maalingutel ei kujutatud näiteks päikest ilmselt päike kui loendatava ahjaa, vahend ja sümbol ja ka jumal Egiptuses oli päikesekalender, ei sobinud igaviku. Näiteks kui mereluga hoogavuse kujutatud põlluharimistöid maakündi või jaht jahipidamist või siis näiteks saagikoristust päikes seal ei ole. Ei ole kusjuures egiptlased muidugi oskasid seda päikest kujutada küll päikesekiiri, aga riigiaegsetes hauakambrites seda ei ole. No üks sellistest erinevustest hiljem keskmes Uueriga ajal lisanduvad teiselt poolt nimetatud üldmotiividele sellele privaatsusele intiimsel individuaalsele teispoolsuse selle ka juba üldistatavad ja mitologiseerivad. Väga sellised suured visioonid ajas ruumis, kus lisaks sellele elule ülik näiteks tal on võimalus saata Päikest nendel lodjas mööda siis seda tähista lavastajate taevalaotust ja seal ta aitab meil võidelda, siis olevat kogu olevat ümbritsevat siin- ja teispoolses suurt jubedat madu. No Apopist koreograafiat tasandil seda madu kujutatakse esmakordselt keskmise riigi alguses, seal siis kusagil tsirka aasta 2000 võib-olla ka varem, aga lihtsalt natuke varasemad säilinud meieni jõudnud kujutised. Ja see maailm nii siin kui teispoolne on ajas ja ruumis lõplik päike 12 tunni jooksul, kes keelne töödeni Talgar lõpet keskpäeval siis läbib iga tunni jooksul meie mõistes mitusada siis miili, nii et see teispoolsus kannid väga nii suur ei ole. Aga nagu ka siinpoolsusse Egiptus oli mõõdetov korrastatud paigas ja loomulikult ka Teisbonjumangusse meetrine igavik, tulisem igavikuni ja täiuslikum loomulikult, kui siinpoolsus tema oli ka siis täiesti paiga esimene ruum, kõige esmasem on seal siis küngas päikesekera, seal siis selle järgi Egiptusele loendasid siis aastaid ja aega üldse ja ja päike iseenda rahuldamisest eel sünnitab siis esimese jumalate paarid, saan siis õhujumal Shuu ja tema õe ja naise Def nuttis, on siis femiinse korrellaadi mis kehastas mingit niiskus siis, ja sealt edasi, siis tekivad taevas maa Osiiris avat esindaja, inimeste esindaja siis jumalate ees ja, ja luubis palsameerimise Hiiumaal, see on selline universumi mudel ja sellesse protsessis läks ja iga see jumal või jumalanna. Ta kehastab mingit ühte või mitut muuhulgas ka siis loodusnähtust, õhku, maad, vett, tähistaevast ja nii edasi. Seda kõige olulisem elementaarsemaid osi. Sergei Stadnikov. Ma arvan, et kõige tuntum nende jumala oli vist päikesemal ka. Ja see raha ilmselt siiski ei olnud, kõige vanem jumal, vaid aatom, aga aatom oli ka päikeseHiiumaal. Aga selles kohas Gustav Heljo puulises kusagil kosmogoonium preester muidugi seda mõtisklesin ja kõike seda vaatasid siis kus see päikesekera tekkis, siis? Raha tähendus ajapikku muutus üle maaliseks. Aga egiptlased ei soovinud mingi uue jumala nimel vanade autoriteeti põrmustada. Nad ei, ilmselt ei juurdunudki nii, seal lihtsalt on vaja mingi leida kompromiss. Egiptlased olid kompro missialtid, inimesed ka vaimu tasandil meda füüsikas, meie mõistes mütoloogilises mõtlemises. Ja siis aatom Jara ühendati ja sageli nad ilmuvad paaris lisandus hiljem ka Harahti neetikeks, nii. Aatom loojub väsinud. Nimi muuseas on seotud ka etümoloogia sõnaga varjatud peidetud raha on siis tähistaeva, see tähendab sviidis olev päike ja Haraktis on alles tõusev noorkulu kullikujuline, selle peal päikse ketas, ketta, ka siis päike, nii et tal oli need vähemalt kolm ilmutuse vormi. Nüüd kuidas sellesse pilti mahub niisugune mõiste nagu vaarao, kas ta oli siis mingisugune maapealne jumal? Ta oli maapealne jumal, jumalate esindaja siinpoolsuses ja üldiselt dogmaatiliselt tasandil. Meie mõistes ta oli ainus hiljem peamine, aga idealist, ainus kommuniki röökultuslikult tasandil jumalatega. Ja kes siis nagu oma noh, ütleme siis meie mõistes siis õigused ja võimu Telegeeris siis pärast preestrite ja Sest ta ei saanud üle maa ja seda teha. Muuseas, preester Egiptuses ei kujunenud kohe päris põlispreester, vaid ta ajapikku Kuu. Moodustus, nii et uue riigi alguseks ilmselt kusagil 1550 enne meie aega enne Kristust siis tekkis pärilik preester kond kus ikkagi tekkis kastisüsteem ja nii kergelt, nii naljalt juba kõrvalt kas siis talupõlvkonnast või siis käsitööperedest juba uusi inimesi kõrgetele preestri ametitele ei edutatud. Nüüd niisugune ehte Egiptusele iseloomulik nähtus nagu muumiat, palsoleerimine, miks seda tehti? Egiptlased uskusid just sellesse teispoolse eksistentsi sarnasesse siinpoolsusega. Sisuliselt ta ilmselt soovisid isiksust säilitada tema kordumatuse kogu täiuses, see on ka kehaliselt muumia, muuhulgas täiesti loogiliselt võttes blokeeris ka siis meda psühhooside ehk reinkarnatsiooni seal siis hingede rändamise või taassünni. Nüüd siia juurde kuulub ka puht niisugune tehniline detail selleks, et muumiat tulevast muumiat palsameerida, tuli eraldada aju, eraldada sisikond. Rääkige lühidalt, kuidas see toimub. Seda on kirjeldanud ainus allikas, mis seda on enam-vähem põhjalikult teinud. On siis ajal Isoferoodotos, kes umbes ütleme aastal kas 460 või 455 külastas Egiptust ja talla säilinud säilinud kolm retsepti. Kuidas seda tehti, kallim, keskmine, siis kõige odavam ja kõige kallim ummifitseerimise. Siis protseduur lühidalt kestis kokku 70 päeva, võeti väljas sisikond läbi konksuga konksud vinni laudooti välja, aju võetelt väljas, süda, keha vähemalt paarkümmend päevata, lahustati naatrium lahi lahuses seal täpselt ei teate, milles kindlasti selle üheks komponendiks oli sulfaat võib-olla teatud sooli ja kehasse siis selle nende sisikonna südame asemele. Kõiki see, mis sealt välja võeti, kõik see, mis võis hakata taanema, siis püüti täita aseainetega, neist tühjad olid ka kindlasti näiteks Kreeta saarelt ja siis Somaalia rannikul pärit kõikvõimalikud siis õlid vaigud ja siis spetsiaalsed siis rohud, muuseas, enamikke neist koostist ei teatatakse, kuna taimed ju muteeruvad, muutuvad ja see, mis on hieroglüüfides kirja pandud tõlgitaks no formaalselt ainult, aga üldjoontes kindlasti seal võis olla ka näiteks seda mürri veel. Nii et jah. See, et need muumiad mustad või pruunid nende õlide tagajärg, muuseas need muumiad, mähiti linasest rüüsse ja need siis linast, need sidemed, Need jäid ju kontide külge ja nende vahele neid sidemeid rästi palju. Pandi veel näiteks karabesson siis südame kohale siis päikese taastekke sümbol. Aga kõik need sisikond pandi niinimetatud skaloobits, meil Tallinnas on üks spetsiaalne anum sihikondada hoidmiseks aju hoidmiseks, südame hoidmiseks, neid on neli. Aga mind on hämmastanud see, et neid palsaneerimisi viidi läbi väga laialdaselt näiteks ka koeri ja kasse, palsami, eriti neil olid omaette surnuaiad. Ja ühes või teises egiptuse kohas ehk noomis, võis seda teha seal, kus austati kultuslikult, eriti mõnda tootemlooma, millel väga pikk eellugu siis seal Egiptuses ja krokodille ja iibis linde palsamit, teada, kasse, koeri vähem asjade peale ja Melgi veelgi tartlasi, varem olid mõned kassid ja Tallinnas andeks krokodilli, siis väike krokodill, krokodilli poeg, vitamiisi palsameeritud. Aga kõige odavam muifitseerimine oli need lihtsalt sisikond võeti välja. Nii kui siis tutvuse kaudu siis veel ka aju, sellest piisas, pandi soolalahust, mitte mingeid sulfaadi naatriumi teavad nii ja see kestis ased, ütleme päev või kaks ja siis see vaene egiptlane aeti auku isi. Ja kui siis šaakalid ja loomad selle välja kraapinud, siis tal üldiselt sellised vaesed, see ajaloo paradoks või kas ainult ajaloo paradoks, et ta säilib selts Paringuminivaarovoi sisse haarad juba selge või enamik elikuid, sest neid ei tuldud röövida. Ma panen ka kuskilt lugenud niisugust paradoksaalset asja, et omal ajal paisakas siis sajandivahetusel nüüd Kairo ja kartuumi vahel sõitva rongi kõige odavam ja kättesaadavam tualett, tus, materjal, muumia ja täiesti võis olla, me peaksime rääkima nüüd ka egiptuse tänapäevast, mis on, kui me nüüd räägime nende uskumustest ja nende islamist on tal mingeid erijooni, näiteks võrreldes teiste riikidega. No ma ütleks nii, et on tunda kuni ma ei ole teistes islamimaadesse veel olnud, aga ilmselt islamimaailmas Egiptus on üks suhteliselt liberaalsemad religioosses mõttes. Kuigi tema probleem on vaesus, kohutav vaeses see, millega enamik inimesi, neist on seal lett pinud või nad ei kujuta seda ette, et kus tõesti päeva toit on kaks-kolm, siis mingid leivapätsi, mingid oad ja mõned kruusid vett ja ongi kõik, nii. Nii päevast päeva, kus Egiptuses on miljoneid vaeseid, 10 miljoneid inimesi, kes parimal juhul mõned korrad kuus söövad puuvilja ja kas kana või siis loomaliha. Vaat see on juba niiviisi. Aga. Nad on suhteliselt tolerantselt kindlasti see nende islamiei ole nii jäik ja seal selliseid asju ei toimi, nagu kasseeris kas või, või Saudi Araabias ei ole see nii, ehk siis on selge. See on ajalooliselt niiviisi kujunenud, Egiptuses on juba sellel nismi ajast ikkagi väga palju nii öelda, mitte egiptlased elanud muulasi hiljem Egiptuses assimileerusidki neid ei olegi ju. Aga kui seitsmendal Islandil ja siis saad hiljem sinna valgus ikkagi väga palju araablasi. Siis latid kaasa, oma tsivilisatsiooni, paljuski muud ja teistsugused kombed ja teised kindlasti mitte, aga unustas, on siiski põhimõtteline ased hoolimata kogu veel, ma rõhutan seda aspekti. Suhtelisest liberaalsusest ei ole seal Egiptuses näiteks sellist nii sellist fenomeni nagu Iraani selline usurevolutsioon või Liibanonis kristlaste ja siis muhameedlaste vahel toimunud kodusõda, mille üheks tagajärjeks on siis Liibanonis okupeerinud Iisraeli poolda keskosa, siis hõivamine, Süüria pood ja maeti vaikselt. Teerib seda ja kogu lugu. Aga nädal aega tagasi olmetüli käigus, mis tekkis ühe kopti kristlased ja muhameedlased tänavate vahel, see on Ülem-Egiptuses umbes 440 kilomeetrit Kairost lõunas. Rahutuste ajal mõrvati tsirka 20 kristlast, purustati üks kirik ja mitu maja pandi põlema ja see kõik toimus mees nii-öelda silme all. Aga veel kord ütlen, et võrreldes muinasEgiptusega saanud teine tsivilisatsioon no vaadates kasvõi islami traditsioonilist kunsti jumala aru saama, aga islami jumala arusaam ekstreemset, monoteistlik põhipüha raamat koraan, mis koosneb 114-st suurest Kadoniseeritud traditsioonist, arvatakse, et koraani dikteeris Muhammed. Või pani ise kirja või dikteeris tõenäoliselt siiski tema siis ütluste järgi tegevuse järgi pekslemist järgi pärast tema surma. Nüüd ma küsin niisugust asja, kas praegune egiptlane, kui ta tunneb, et ta ei ole tegelikult ju selle vana Egiptusega veresuguluses, kas ta tunnebki selle suure traditsiooni vastu mingit austust andes selle peale uhke? Ta on uhke aeg-ajalt seda hoomasin, haritud muidugi kui ta on haritud ja Ta on uhke sel määral, et eurooplased, ameeriklased, tulevad jaapanlased sinna massiivsest kõigest hoolimata kogu sellest jamast, mis seal on neid imetlema imestama, vaatavad nii, sest see kõik see väärib nii, see jääb, jätab täiesti kustumatu mulje elamuse kogu eluks. Aga kuna see siiski nende traditsioonis ei ole koraanis asjast räägitud nii ja need ju jumalad, mida muinasegiptuse jumalad need on, nii paganlikud, need on nii koledad ja vastu võetanud ja islami kunstiinimesed ei kujutata ja nii siis see on siiski võõras, neid hinnatakse eelkõige väga praktilistel praktilist küüniliselt, aga ütleme niimoodi, toovad raha sisse toovad varastataks seda turistide rahaga ja nii edasi, mis mõttes mitte. Ma mõtlen taskuvargaid, see on veel väike asi, lihtsalt see, et näiteks Giza püramiidide juures, kui olin väga hea minu tuttav üks kohalike Muhamed muhameedlane isaliga muhameedlased on, ütleme nii Musulmann siis niiviisi, et nad usuvad Allahi prohvet, et ta ütles, et, et selle raha eest oleks võinud ikka renoveerida ja arheoloogse välja kaevamisi teostuda, Kiisas palju intensiivsem palju suuremal määral, aga läheb lihtsalt ka valitsusse. President Mubarak saab don isegi kirjutan sellest ja tõesti sealt kerinose Kaura egiptusepäraselt siis püramiidi juures, seal on esimesed sellised alused nii-öelda. Kiviplokid on restaureeritud, kin puhastatud ja siis kinnistatud ja siis üksteise külge, see on ju alles algus. Kus nad siis varem kõik need aastakümned on olnud? Vaat vähemalt see Swingson päris hästi ära parandad, aga see on Jon Esko kaasabil ja Ameerika ja Euroopa riiki ta kaasabil tehtud. Nii et korruptsioon, tänapäev Egiptuses korruptsioon on. Fantastiliselt tasandil son. Uskumatu. Nii et teie siin raadiomajas ei oskagi ette kujutada, kuidas võiksid põhimõte raha teha. Nii et vot nii ei, ainult vaata ja imesta. Aitäh Sergei Stadnikov selle nõuande eest, aga ma loodan, et me tekitame vähemalt oma jutuga huvi Egiptuse vastu ja nende vanade kultuuriväärtuste vastu. See oli järjekordne maailmapildi saade küsitleja rollis rihmartin piiranud.