Kui pärast sõda stuudio Tallinna kinokroonika oma uksed avas, siis me juba teame oma eelmistes saadetes, et inimesi oli seal vaid käputäis, sõna otseses mõttes üks, kaks, kolm, neli, viis, ja ka need, kes olid, need olid enamalt jaolt entusiastid või siis näiteks aparaator Vladimir parvel, kes oli jäänud veel kultuurfilmipäevilt. Inimesed kasvasid koos stuudioga. Aastatega tuli sinna seltskonda juurde. Põhiliselt oli siiski tegemist Eesti stuudioga, ehkki on olnud nagu hiljem selline pilt on muutunud või, või kuidas seda ütelda. Juttudes legendides on selline mulje jäänud, et 40.-te 50.-te aastate stuudia, see koosnes põhiliselt vene rahvusest loomingulistest töötajatest, nii see päris siiski ei olnud. Pigem olid ikkagi seal põhiliseks kandvaks jõud need, kes olid pärit veel Eesti vabariigi aegsetest aegadest ja tegemist oli ana intelligentsiga. Juurde tuli aga inimesi ja see oli seletatav eelkõige sellega, et siiski meil ei olnud oma professionaalseid operaatoreid ainult parvel märska aga kahe inimesega ainult filmi ei tee. Ja nii oli stuudio sunnitud otsima endale jõuda väljastpoolt Eestit. Peeti läbi Räkkimisi dokumentaalfilmide keskse stuudioga. Ja selle läbirääkimiste tulemusena sündis film esimene film Nõukogude Eesti. Hiljem tehti teine värviline Nõukogude Eesti variant. Ja vot selle esimese Nõukogude Eesti peamiseks kutsutigi siis esimesed operaatoreid väljaspoolt Eestit dokumentaalfilmide keskist stuudiost ja nendeks olid Semjon Škotnikov ja Mihhail pruudoff. Kui Jaanus Komikov tuli Eestisse, oli ta juba piisavalt nimekas operaator, palju ringi rännanud, teinud filmi Arktikas partisani tagalas olnud rindeoperaator ja juba küllaltki nimekas operaator. Edasi räägikski Semjon Canikov. Sellest, kuidas oli tema esimene kokkupuude Tallinnaga, Tallina stuudioga. Milline oli stuudio tehniline baas, millised olid inimesed, kes seal töötasid? Sinu jaoks ka ikka rääkis, et tema esimene kokkupuude Eestiga oli 38. aastal, kui ta sõitis avagaledakol Arktikasse ja siis näitas talle selle laeva legendaarne kapten, varoonin Tallinna tornitippude poole ja ütles, et näe, vaata, see ongi röövel. Viiendal mail 1946 tuli ta aga juba ise sellele maa alla. See tähendab skolmikov täis metraažilist filmi Nõukogude Eesti, nii nagu oli ka eespool juttu. Esimesed, kellega ta jaamast tuttavaks sai ja kes teda kohtasid, oli tolleaegne stuudio asedirektor Arkadi pesseegov ja Albert Tuganak. Esimesed võteti Semjon skoomika üheksandal mail 1946 Vabaduse väljakul. Nüüd peangi ma heakuulajast vabandama, et vaade on põhiliselt sedapuhku vene keeles, aga ma mõtlen, et see ei ole vast maagiline. Sellepärast et keel on küllaltki lihtne. Ja mulle näib, et veel paar aastat tagasi me saime vene keelest aru, ma ei tahtnud seda sellepärast tõlkida, et mälestuste juures on niisugune feeling, et kui ma hakkaksin siia kogu aeg rääkima oma eestikeelset teksti peale, siis see saade võib-olla kaotaks oma Ta või vähemasti suure osa atmosfäärist. Küsisin Semjon skonnikovilt ka seda, et kas ei oska ta rääkida juhuslikult eesti keeles, sest mõningaid sõnu hääldas ta üsna perfektselt. Rääkimata sellest, et ma tean, et Tallinnfilmis neil aastail olenemata sellest, et siis ei olnud keeleseadust. Ometigi viidi läbi nendele, kes tulid Moskvast Leningradist meile tööle keeltekursused ja dollar, seal oli näiteks võtteplatsil valdavaks eesti keel ja kõik said oma asjad aetud ära eesti keeles. Jaanus kannika ütles, et mul on õigus, palus aga siiski vabandada, et nii pikka juttu ta eesti keeles rääkida ei saa. Et puudub vajalik sõnatagavarasaates, kõlab Villem Reimani muusika dramaatilises süüdis keelbyli orkestrile. Villem Reiman on kirjutanud muusika Nõukogude Eestile ja ta on ka paljude tolleaegsete ringvaadete muusika aut. Stuudio kolimisega Harju tänavale lõppes niukene mustlasperiood ja algas märksa stabiilsem elu. Ja algasid ka traditsioon konid, millest nii mõnedki veel olid elus isegi paar aastat tagasi. Üheks selliseks kohaks oligi näiteks helisaal pidaga Semjon skonnikas puudutas helisaar, kus siis juba maeti inimesi, see tähendab oli traditsiooniks, et kui lahkus stuudia inimene, siis lahkus ta oma viimasele teekonnale just nimelt helisaalist. Päris peeti viiekümnendatel aastatel pulmad. Helisaalis peeti aastaid juubeleid. Helisaalis alustasid filmi võttegrupid. Filmi esimest võtet sellega, et löödi katki šampusepudel. Helisaalis tuli filmigrupp kokku, kui film oli valmis. See oli üks nendest paikadest stuudios, millega on seotud stuudio traditsioonid ja üks neid kohti, mis aitas liita inimesi ka siis, kui olid kõige raskemad ja kõige keerulisemad ajad. Kahjuks nüüd seda enam ei ole. Ma ei ole selles saalis peetud ühtegi pidu ja juba ammu enam ei ela selles saalis peetud ühtegi juubelit. Ja stuudio ei mata enam oma inimesi sealt saalist. Getub Primmuudris nädansketu onlik Grasmi kirjeldamine. Item vats Vossimiliad ja printer. Pingistavas Director of. Tolka seltskond täie matrioot tuubreemiast saama ja ta käis Viasna silmis hirmannilganski Metro määr. Olgu öeldud, et pärast pensionile minekut töötas Dani loos veel aastaid kuni oma eluga, vabanda lõpuni stuudio toimetuskolleegiumis ja ma arvan, et ega see polegi vist taga lihtne olla alluv selles majas, kus sa oled nii pikki aastaid olnud ülemus, aga räägitakse, et olevat sellega saanud väga korrektselt ja hästi hakkama. Eto Turivossobsnerdama pildi stuudio prosta IBU. Botakotitud Janis taku, esin EDP Pirwif seal jätkamas jusi Igre voi silm. Vipsi võisti. Kenaadi alp oli tõepoolest legendaarne kuju, isegi mina veel mäletan ja mäletan ühte stuudia vana-aasta lõppu, kus kenaadi alk käis õnneliku näoga mööda stuudiot ringi, näpu vahel oli tal presid Ardo õnnitluskaart. Aga eks ta Pole kord nii et mälestustes ole kõik natukene ilusam, natuke pehmem ja natukene silutum. Ja aeg on see, kes meil kustutab nii mõnegi keerulise kuru nii saatusest kui karakterist. Ja, ja ei ole ka see, kes lõppkokkuvõttes annab vastust meie tegudele ja meie mõtetele. Räägi küllaltki vastuoluline natuur võib aastate möödudes muutuda kaunis kenaks ja toredaks. Järgmises saates esineb Siimaleid, kes oli ka jällegi aastaid ja neid aastaid oli tal üle 20 tublisti meie stuudio Tallinn film kaadriosakonna juhatajaks. Tänaseks on siis kõik ja kuulmiseni järgmisel laupäeval.