Tere, mina olen Olavi Pihlamägi. Tänase saate teema sai algatuse. Kuulajate kirjadest on päris palju uuritud, mis on saanud kuulsast ansamblist ABBA pärast nende laialiminekut. Pean teid kohe rahustama. Nad on kõik elusa tegusad. Saate pealkirjaks panin ma elu pärast hambad. Seega hüppan üle nende elu kõige kuldsemast. Aga kõige kurnevamast perioodist, mis kestis kümmekond aastat. Ma ei saa jutustada kuulsa neliku lapsepõlvest ega kujunemisaastatest, kuid ühe tähise ma siiski sellest ajast pean teieni tooma, sest see on kuldse epohhi algus. Oli 1974. aasta tohutult tuuline ja vihmane kuues aprill, mil Inglismaa kuurortlinna käitumisse olid kogunenud seitsmeteistkümne riigi muusikud, et järjekordsel Eurovisiooni lauluvõistlusel selgitada välja see Euroopa kõige parem laul. Kuigi Rootsi nelik nimega apa meenutas eurooplastele pigem sama nimega kuulsat heeringafirmat, mille kalatooteid paljudes riikides tarbiti said just neist selle aasta muusikaline sensatsioon. Oma maskeraadi kostüümides suutsid nad sütitada kogu Euroopa ja karmid kohtunikud andsidki võiduks vajalikud punktid. See oli esimest korda, mil Eurovisiooni lauluvõistluse võitis ansambel. See oli senise 19 aastase lauluvõistluse ajaloo kõige tempokam lugu. Kuigi laulusõnad rääkisid Napoleoni allaandmisest Waterloos, siis Waterloo ava võitis. Võib öelda, et sellest hetkest oli maailm nende jalge ees. Aegade jooksul on müüdud 375 miljonit heliplaat. Kuid isegi 10 aastat pärast laialiminekut sõidan Monte Carlos kõige paremini müüva Rootsi kollektiivi auhinna. Võib-olla tundub kummalisena, kuid isegi praegu müüakse ABBA plaat igal aastal kahe, kolme miljoni eksemplari ümber. Kui kaba legendaarsest võidust oli möödunud 30 aastat soostus kuulus nelik esinema järjekordse Eurovisiooni lauluvõistluse vaheklippides, et oma kunagist võitu meenutada. Publik hoidis hinge kinni, kas see on märk, et nad tulevad taas kokku? Paraku salvestati vaheklipid kõigi liikmetega eraldi ja ei olnud nad seejuures üldsegi koos. Teine Eurovisiooni suur hetk saabus 2006. aastal mil võimsa mälestuskontserdiga tähistati Kopenhaagenis lauluvõistluse viiekümnendat sünnipäeva. Üleeuroopalise eelhääletuse teel valiti lõppvõistlusele 14 laulu erinevatest järkudest ja nüüd sai televaataja hääletada ajaloo parima laulu. Oodatult kogus Waterloo 88 protsenti häältest ja taas hoidis public hinge kinni. Kas nüüd ilmub vabakogu koosseisuga seda suurt võidukarikat vastu võtma? Paraku polnud pealinnas neist neljast kedagi kohal ja fänne kurvastas eriti Benny Hendersoni kommentaar. Tore, et võistlusega sel korral võitsime, kuigi ma seda show'd ei vaadanud ja üldse ei meeldi mulle sedasorti kalakontserdid. Publiku pika ninaga ning solvumist lisas veelgi asjaolu, et auhinna võttis vastu Vähetähtis plaadifirma esindaja. Samas oli just eurovisioon see võlukepike, mis aba jaoks maailma kuldseks. Nüüd hüppame ajaloos kaheksa aastat edasi ja maabume 1982. aasta algus päevale mil toimus ABBA uusaastakontsert Stockholmis mil oli saatuse tahtel määratult jääda kuulsa neliku viimaseks live esinemiseks. Veel märtsi olid plaanitud grupi esinemised Nõukogude liidus kuid parteiametnike vastuseisu tõttu jäi sõit ära. Põhjuseks hapa teleintervjuus väljendatud poolehoid Poola solidaarsuse liikumisele ja tema juhtidele. Sama aasta detsembris toimusidki ABBA viimased teleesinemised. Samaks. 1982.-ks aastaks olid neliku abielusidemed nii sisuliselt kui formaalselt katkenud ja kõik kolinud eraldi elama. Tuletan igaks juhuks meelde, et omavahel olid abielus Lond Anietta ja kitarrist Björn ning Jonathan Frida ja klahvpillimängija Benny. Ma ei saa piiratud aja tõttu rääkida, miks nende õnnelikult alanud kooselud karidele jooksid. Kuid lugedes väga hästi kirjutatud raamatut abamängu nimi, mis ilmunud ka eesti keeles saab selgeks, et kuulsuse ja rikkuse hind on valus. Selleks ohverdati isiklik õnn. Ja võib-olla oleks õnne pikemaltki suudetud hoida. Kuid isiklikud ambitsioonid ja meeletu stress kiirendasid lahkuminekuid. Olnud kaheksa aastat päevast päeva ninapidi koos otsisid nad nüüd vaheldust. Mõlemad mehed olid juba 1981. aastal uuesti abiellunud, naised aga uut abielu veel ei igatsenud. Selles suhete segapuntras nõuda, et rõõmsalt üheskoos edasi esinetakse, oleks mõttetus kuulsuses kulina tipus käinud jäädes 70.-te kõige mugavamaks popgrupiks maailmas. Rahaliselt olid nad sõna otseses mõttes ülekullatud. Aba tõi 1982. aastal Rootsi riigikassasse rohkem raha kui autokontsern Volvo. Nende investeeringute üle valvas muuseas ka meie oma rootslane Jaan Manitski, kes ilmselt just abaraha liigutades ka endale suutis varanduse koguda. Kui avamänedžeriks oli Stig Henderson, mees, kelle meeletu energianeliku maailma kuulsaks tegi siis tema oli ka rahakotivalvur. Kuid iga usaldust saab ükskord kahtluse. Ja juba 1990. aastal olidki Björn ning Benny kindlad, et Stig on neid autoritasudega petnud. Üldse suurtel summadele. Üks seaduspärasus nimelt ei, jaguneb täpselt ja ikka keegi vihane. Ma ei suuda ega tahagi välja tuua summasid, mis Aban teeninud, kuid puudust neist keegi oma elu lõpuni kannatama ei pea. Ja olgu mälestusmärgiks sellele kas või Polar Music auhind, mis abarahade kasutatud ja mille esimeseks laureaadiks sai kuulus biitli poiss poolmekaatni. Siia sobiks kuulata raba üht sisukamat laulu sängi fol või Music mida võib tõlgendada kaheti. Tänud teile muusika eest. Ja ega see ja muusika teile samuti tänu võlgu ei jäänud. Alates grupi lahkuminekust, mida polegi ametlikult dateeritud, aga meie lepime kokku aastaga 1982 on kogu aeg spekuleeritud, tappa tuleb uuesti kokku. Isegi astronoomilise tunduv summa. Miljard dollarit olevat ansamblile pakutud maailmaturnee eest. See kõik on vaid unistus. Ja kui nad aeg-ajalt kokku saavadki, siis ikka vaid selleks, et mõnd üritust kaunistada. Tegelikult laulis ABBA kord koos pärast laialiminekut. See juhtus 1986. aastal jaanuaris Rootsi televisioonis nende mänedžeri Stig Hendersoni 55. sünnipäeva auks tehtud saates ja lauldi penni akordioni saatel. Pärast seda enam koos isetehtud ei ole. Kuid väga harva juhtum neil ikkagi ikkagi kukun. Muide, vaba viiendaks liikmeks hüütud mänedžer Stig Henderson suri 1997. aastal infarkti. Viimati oli abafännide hõisete saatel tal koos 2008. aasta suvel. Stockholmis toimus filmi mamma Mia, esilinastus koos filmistaaridega poseeriti Kinoteatri rõdul ja nietta, kes saabus koos Friida ja Merilist tripiga. Kell filmis peaosa kiskus naised tantsuringi. Üldiselt on nad aga rohkem omaette. Vahest kõige tihedamini võib koos näha Björn ja Benita, mis on ka loomulik, sest nende ühine muusika tegemine ei lõppenud apaga. Ma püüangi järgnevalt hästi põgusalt rääkida neliku loomingust pärast Abbat. 1983. aastal olin Björn ja Benny saanud ettepaneku koostööks tuntud muusikalide libretistil Tim Raisilt. Rikke tahtis luua lavateose külma sõja aegadest ja lahinguväljaks Timmale, kus Ameerika suurmeister ja Vene maletajad pidid tõestama, kes on parem. Heliplaat Chessi muusikaga sai valmis 84. aastal. Kaks aastat hiljem toimus Londoni West Endis esietendus ja Ameerikasse proodwile jõudis jess 88. aastal. Ilmselt ei saa öelda, et Chess oleks olnud üliedukas kuid kolm hooaega Londonis ning ainult kaks kuud Broadwayl polnud ka läbikukkumine. Muusikalile on ette heidetud tema liigset pikkust ligi neli tundi. Kuid paarid tee sellest lavateosest keerlevad tänaseni. Raadiotes. Vahest kõige kuulsam neist on. Mürnie veni järgmiseks ühiseks ettevõtmiseks oli 1994. aastal Rootsi kirjaniku Wilhelm Moberi teosel baseerub muusikal Kristina tuge moolest milles juttu Rootsist Ameerikasse siirdunud õnneotsijatest. Esietenduseni Malmes jõuti 1995. aastal ning aasta hiljem plaaniti esietendust ka New Yorgis. Kuid siis astusid areenile kirjanikku USA-s elavad pärijad ja kiirustasid kohtu kaudu etenduse. Nii kantigi 1996. aastal Kristina kaanega hoolis, et kontsertvariandina ja nii on kõikjal maailmas välja arvatud Rootsis, kus ta on Stockholmi diaatris jooksnud lausa viis aastat. Mingi lootus seda lavastada ka soomlastel avalast tuleval aastal. Muusikal Kristiina pole nii kuulus kui Chess kuid väikest silikaat kätt sellest saame ometi saates kuulda. Suurvormide kõrval jätkus bjornil ja Bennil aega ja tahtmist kirjutada laule mitmetele Rootsi artistidele varieteeprogrammidele ning esineda ka ise. Eks ikka, kõige suuremaks õnnestumiseks peab pidama muusikali mamma Mia mis on etendunud kümnetest, ütles üle maailma ja külalisetendustega esinetud üle 120. linnas mäletatavasti ka Tallinnas. Seda etendust on esitatud 13. keeles. Alguse sai aga aba 27-st laulust koosnev muusikal kolme naise ideest. Üks neist, produtsent, teine lavastaja, kolmas kirjanik Kathryn Johnson, kes nende laulude põhjal kirjutas raamatu, mis sai lavastuse aluseks. Algul olid Björn ja Benny ideele vastu sest see olevat banaalne ja äkki keegi seostab seda nende eluga. Naised suutsid aga mehed rahustada ning kuuendal aprillil 1999 esietendus muusikal mamma Mia Londoni stendis Prints Edwardi diaatris. Muide, see kuupäev polnud juhuslik, sest täpselt 25 aastat tagasi võitis aba Eurovisiooni. Ameerika esietendus toimus San Franciscos ning 2008. aasta juunis esilinastus film mamma Mia mille esilinastusel Stockholmis kuulus nelik üle pikkade aastate kokku sai. Ma olen abamuusikasõber kuid vaadata lavatüki või filmi, mis oma primitiivsuses on erakordne, käis mulle üle jõu ja finnis mängivad esmaklassilised näitlejad on ilusad maastikud, kaunis muusika kuid kogu see jant. Andke andeks. Kahjuks pole see minu maitse. Kuigi minu maitsekesisust näitab muusikali pöörane edu nii laval kui ekraanil. Üle 42 miljoni vaataja ja üle kahe miljardi dollari puhast tulu tahaks hüüda mamma mia. Ja seda ma teengi Rootsi noortegruppi Athens kaasabil, kes olid ühed toredamad aba jäljendajad. Tänaseks on nad oma tegevuse lõpetanud ja loodavad läbilööki sulardist. Rootsi grupp Athens oli avamuusikat esitamas ja eksmaailmas ole neid piisavalt palju olnud, kes ABBA sõiduvees end hästi tundsid. Mäletan, et mingi grupp pöörnagen külastas omal ajal ka Eestit ja meie Kärt Karpa, Tiina Kimmeli, Madis Milling ja Henrik Normani ool, staaž oli samuti ABBA tribuutbänd. Eks saba muusikat ole ikka väga palju kaaperdatud ning pole siin eestlased väga piiri pidanud. Põhjuseks ikka hea meloodia rütm. Aga mitte alati pole aba oma jäljendajaid heatahtlikult kohelnud. Ikka on mõned saamatud programmid ja miinietendused ka keelustatud. Nüüd aga nelikust ühekaupa. Bjornoolveus, kes on apa vanim liige, on praegu 65 aastane ja tema mälu hakkas halvenema kolme aasta eest. Taimenete paljusid sündmusi ning ainult hüpnoosi abil tuuakse talle mälestused tagasi, kuid ainult osaliselt. Ta elab oma teise naise leinaga teleajakirjanikuga, kes on väliselt väga sarnane Aniettale Stockholmis, kuduma korteriga Londonis, kus tal on ühine IT-firma oma vennaga. Tema veel ainsana on suvekodu yks saarel, kus omal ajal kõik abalased suvitasid ja kus sündisid enamik nende laule. Bjornil on leinaga kaks tütart, kelle muusikalistest saavutustest ma kahjuks ei tea rääkida. On aasta noorem ja muusikaliselt aktiivsem. Lisaks laulukestele on ta kirjutanud muusikat filmidele ja teleseriaalidele. Ning 2001. aastal leidis endas jõudu luua oma bänd või tegelikult ikka orkester. 16 liikmeline meni Andersoni orkester, mis on väljanud viis heliplaati. Neist viimaselt tahangi kaks väga eripalgelist lugu mängida. Esimesena kõlab sünnipäeva Valsbenny praegusele abikaasale moonale, kellega neil on poeg Ludwig. Muide, see kena 28 aastane noormees on rokkbändi Ella Ruus liider ja solist. Oma varasemast kooselust modelli Christina Grünvaliga on Benil muusikust poeg Pier kes oma ansambliga man mor. Taim jõudis 1996. aastal Eurovisioonil kolmandale kohale. Nüüd aga Vass munale. Raske uskuda, et sellist rahvalikku muusikat on loonud üks apa käilakujudest aga on. Ja see plaat huvitav just seetõttu, et siin on palju erinevaid stiile ja meeleolusid. Ja kui te kahtlete, kas Benny on aba unustanud, siis kullake järgmist laulu mille esitab seesama muusikalitäht helemissholm, kes oli peaosas muusikalis Kristina. Tema leidub aega laudaga penni orkestris. Menüü on tunnistanud, et oma orkestri repertuaari on ta tikkinud neid laule, mis mingil põhjusel omal ajal ka sabast või mõnest muusikalist ülejaid. Võimalik, et seegi on üks neist. Nüüd heidame pilgu aba naispoole tegemistele pärast ansambli lagunemist. Mõlemad naised olid selleks ajaks vallalised, jäid vabadeksperism mitmeks aastaks. Rida, kes oli kahest kaunitarist vanem, põrutas 1982. aastal Londonisse ja jäi sinna elama, sest Rootsist tulevad tal küllalt saanud. Tema esimene muusikaprojekt pärast Abbat algas tegelikult sel ajal, kui Abaga veel stuudiosse lindistati. Nybida päris tihti Stockholmi ja Londoni vahel lendama. Aga riidal vedas, sest ta leidis uueks muusikaliseks kaitseingliks kuulsa trummari solisti Phil Collinsi, kellest sai tema esimese abajärgse plaadi samphinkovingunud produtsent. Plaatori üllatavalt edukas, rukilikum kui aba. Ning eks lisas siia oma teraga Phil Collins, kes trummide taga istus. See plaat võttis maha lahutus kibeduse ja andis lootust uueks alguseks. Kuulame sellelt laulu. Kustu Eedikson ühinenud sõida ja Phil Collins. Mõne aja pärast koli sõida lühiajaliselt Pariisi, kus osalesime. Muusikali abrakadabra põsutseerimises tuli järgmine sooloplaat, mis juba sedavõrd edukaks ei osutunud ning mõneks ajaks pühendus rida igat sorti heategevusprojektidele. Peaksin nüüd mõne sõnaga rääkima ka Frida eraelust. Enne abat oli ta olnud abielus vaibakaupmehe Ragnar Freidiksoniga neli kaks last, tütar Liisa-Lotte, kes hukkus kolmekümneaastasena autoavariis USA-s ja poeg Hans, kes muusikuteele pole pöördunud. Kuusalust Pennyga neil lapsi ei olnud kuid üksikuks uhke ja kaunis rida ka ei jäänud. 1992. aasta augustis abiellus ta endast viis aastat noorema saksa arhitekti Heinrich Russo pressiga. Ja kuna tema abikaasa oli sinivereline, kandes tiitlit prints, siis abielujärgselt kannab ka Frieda printsessi tiitlit. Kui proovida tema täieliku nime välja öelda, läheb keel sõlme, aga ma püüan. Tema majesteetlik kõrgus printsess Anni-Frid sünniress. Bloueni krahvinna. Kahjuks ei kestnud suursugune abielu kaua sest 1999. aastal suri vürst lümfivähki. Ja selles peres on ka kaksikud kasutütred. Olles sinivereliste seltskonnas suhtes riida koos oma abikaasaga Euroopa kuningakodadega ja polnud erandiks ka Rootsi oma. Seda enam, et Rootsi kuningas ja Frida abikaasa olid koolivennad. Nii polnud ime, et just Friida oli nõus esinema 1993. aastal kuninganna Silvia 50.-le sünnipäevale pühendatud galaõhtul lauluga Dancing Queen mis sai esmaesituse Karl Gustavi ja Sylvia pulmade eelõhtul 1976. aastal. Nüüd tuli Frida sama lauluga tervitama oma head tuttavat kuninganna Silvia, et abiks Rootsi üks paremaid ja kuulsamaid vokaalansambleid Ruja grupp nende ühises esituses pala nüüd kõlabki. Rida elab suhteliselt tagasi tõmbununa Šveitsi mägikuurordis Sermatis aga heategevusest pole loobunud kuigi üsna hiljuti tulid kurvad sõnumid, et tema suure varanduse fondihaldurid olevat heategevuse sildi all osa rahast mujale kantinud. Kahju, aga samas olevat riidaga kuulsa neliku kõige rikkam liige. Seda tänu justama kolmandale abielule. Kuigi lavategevusest on Friida loobunud, pole teda siiski võimatu mõne huvitava projektiga siduda ja nii ilmub ta aeg-ajalt ka avalikkuse ette. Kuulsa neliku kõige noorem liige Blundanietta olevat praegu aga lausa erak elades Eckerö saarel asuvas suures mõisas koos oma tütre perega ja kasvatades hobuseid. Tema oli see, kes kinnitas, et pärast taba lagunemist tema enam ühtegi abalaulu ei esita. Ja nii on ta oma lubadust ka pidanud. Aga aastal 1982, mille lõpetas, oli temagi kange soov soolokarjääri teha. Tahtis ta seda ka pärast olla. Temaga leidis Londonist endale uue eestkostja kuulsa produtsendi Mike Chapmani kes oli ta 1983. aastal ilmunud väga eduka heliplaadi Brabyraamsel randmi taga. See on väga hästi produtseeritud ja edukas plaat, mis müüs mühinaga ja promotuuriga mööda Euroopat. Tuhisedes sattus Anniet ta koju, pöördudes bussiavariisse, mis ta mõneks ajaks haiglasse sulges. Kuulame sellelt plaadilt plaadi nimilugu, mis paljude maade edetabelitesse ka tõusis. Samal 1983. aastal mängisin jätta aga mängufilmis Rootsi Casanova. Meenutame Daniel oli rootsi malli järgi väga ilus ja pilkupüüdev naine kelle üht kehaosa ülistasid pea kõik kollased lehed. See oli tema tagumik, mida ta pingult 11 ka meile demonstreeris. Olles üksi koos oma kahe lapsega ja veidi pelglik, et tema lapsed talt röövitakse, suutis ta nii 1985.-le kui 87. aastal välja anda uued albumid. Isiklikku ellu tõi vaheldust 1990. aastal abielukirurg Toomas sonar Feldiga. Kuid see suhe kestis vaid kolm aastat ja tore on vahest see, et Anietta poeg bjorniga Kristjan on praegu tegev omakasuisa IT-firmas. 90.-te lõpus tekkis Anjeedeeuu suhe hollandlase Kert wandering graafiga, mis kestis kaks aastat ning mille lõppu hollandlane sugugi tunnistada ei tahtnud. Ta jälitas Anietot, kolis elama tema mõisa naabrusesse. Asi läks kohtusse ning visa hollandlane saadeti maalt välja ning talle anti lähenemiskeeld. Päris selge, et taolised üleelamised Anietta mitte kõige tugevamat närvisüsteemi ei turgutanud ja mõnda aega oli ta peaaegu erak. Paljude üllatuseks oli Aniettaga 2004. aastal esitamas oma uut heliplaati mis koosnes ainult klaveritest. See on väga armas ja hingega tehtud plaat, kus sa nii-öelda teeb sügava kummarduse oma noorpõlve iidoritele, kelle tipplauluta nüüd esitada võttis. Kuulame sellelt plaadilt laulu, mis oma peakirjaga võtab kokku meie saate minevik, olevik ja tulevik. Muide, sellel plaadil lööb taustalauljana kaasa ka nii-öelda tütar Linda, kes on rohkem tuntud näitlejana ja kasvatab oma peres kolme tütar. Siinkohal olekski sobilik panna punkt saatele ilu pärast abat. Vaba kohta võib öelda kuldne ja tormiline minevik. Mõnusalt rahulik olevik. Ning eks me kuule neist ka tulevikus, sest legendid ei sure, nad jäävad ja eks ikka meie südameisse. Mina Olavi pihlamägi, tänan teid kuulamast.