Tere, mina olen Vello Salumets. Alates tänasest pakun teile igal pühapäeva hommikul kella 10-st 11-ni kuulamiseks saateid, mis käsitlevad rokkmuusikat kümnendatel ja kuuekümnendatel aastatel. Teisisõnu üritan tutvustada teile rokkmuusika sündi ja noorust. Ma kutsun teid kaasa selle kuumalainega, ehk nagu inglased ütlevad, Welcome to. Kohe pärast teist maailmasõda hakkas Ameerika plaaditööstus arenema ennenägematu tempoga. Sellele andsid tõuke mõned uued avastused, nagu näiteks transistorid ja õlitööstuses kõrvaltootena sündinud vinüül. Esimene võimaldas muusika kuulamist matkaraadiotes ja teine parandas märgatavad plaatide kvaliteeti. Raadiotähtsus massiteabevahendina kasvas jõudsalt ja esimesi samme tegev uus meedia televisioon lõi suurepärase kasvupinnase massimeelelahutuse arengule. Muusikaautomaadid Chuck boksid viisid uuemate hittplaatide mängimisvõimaluse väljaspoole kodu ja neist enim keerlevate singlitest koostate ajalehtede siit tabeleid. Lisaks sellele, mis olid olemas tänu plaadi müügile ja raadiosaadetele. Plaadiautomaate oli viiekümnendatel aastatel Ühendriikides üle poole miljoni ja nende osa aastasest plaadimüügist moodustas kuni 40 protsenti. Kõik viis selleni, et sündis täiesti uus ühiskondlik fenomen noorsookultuur ja see polnud sotsioloogilist vaatevinklist sugugi vaid meelelahutus ja vaba aja veetmine. Selles olid tubli portsjon mässu, vanemate positsiooni ja väärtusmaailma vastu. Enesetunde tõusuks ei kõlvanud noorsoole loomulikult midagi, mida nende vanemad imetlesid. Kõige enam andis tunda meelelahutuses. Vajati uusi soengu ja riietumisstiile, uut slängi, uusi moetantse, uusi filme ja filmistaare ja ennekõike uut muusikat. Rock n roll. Rütmimuusika on maailmas eksisteerinud sama kaua kui inimkond ja kuigi sedasorti muusikat vaadeldud niinimetatud kõrgkultuuri esindajate ninajuurtpidi pole see takistanud tavalist rahvast rütmimuusikat nautimas. Kui Muinas-Egiptuse templites mängisid kõrgklassile flööti ja harf siis Teeba tänavatel lõbumajade vürtside sisemuses hõljus hoopis teistsugune atmosfäär. Seal kõla sellised algupärane süüriamuusika, mille võõrapärasus torkis kõrva, kuid mille tümi takerdus mällu. Vere keema. Kahtlemata juba Muinas-Egiptuse noorsugu tahtis ja oskas hävitada vanemaid, kuid 50.-te aastate rock n roll oli selles mõttes võrratumalt efektiivsem vahend kui kõik eelnevad kokku. Klassikalist muusikat, džässi ja estraadilaule soosivale publikule oli rock n roll-i pealetung täielikuks šokiks. Kuus muusikalil lärmakas, kuum ja pulbitsev ning samal ajal laulutekstid tundusid paljudel olevat täiesti. Kuna rock n roll leidis üha suuremat kandepinda noorsoo hulgas, hakkas see paljudele teistele muret tekitama. Õpetajad, kirikuisandad ja vanemad tervikuna olid kindlal seisukohal, et rockil on laastav mõju millele lisasid tuld veel Klu Klux Klani hoiatus kohutavatest tagajärgedest, mis on paratamatult ees, kui lastel lubatakse osta neegrite plaate kuid midagi ei aidanud. Rock n roll, rock n roll-i müügikõver tormas kiirelt ülespoole. See oli seik ainult suurtele plaadifirmadele märkamata. Väikefirmadest esile marssinud rock n roll oli hea kaubaartikkel ja sellest kakkust pidi saama võimalikult suure suutäie. Hiigelfirmad. Kas ostsid kirkamaid solistid endale või otsisid potentsiaalseid staare ise? Tulemus oli mõlemal juhul sama, rock ei olnud enam noorte pihus. Suurte firmade professionaalsed laululoojad komponeerisid sobivaid laule noortele, kes seda enne ise tegid. Mustade muusika kohitsetud ning neist tehti valgeid cover. Versioone niisugusena tuli rock n roll 50.-te aastate lõpus Euroopasse. Võttis veel tüki aega, enne kui üllatuslikult just traditsioone armastavalt Inglismaalt kerkis üles 60.-te aastate algul tohutu laine mis näitas neuroopale Ameerikale kui kogu maailmale. Mis asi on õieti rock n roll ja kus asuvad tema juured? USA esimene plaadimüügi edetabel avaldati Bilbo ajalehes neljandal jaanuaril 1936. aastal, kuid ametlikult hakati hiti tabeleid avaldama alles 20.-st juunist 1940.-st aastast. Esimene tabelijuht Wilbur tabelis olid Tommy Dorsey orkester, kus laulusolistina esines muuseas Frank Sinatra palaga I Never Small agenda. Alates sellest ajast on Pill Baud avaldanud nädal soositumaid plaate ja nende pingeridasid ja kuigi müügitabeleid on nähtud mujalgi selle ala ajalehtedes on Bilbouri harjutud pidama kõige usaldusväärsemaks. Algselt oli seal tabeleid neli Veszelorzynstors, siis kõige rohkem müüdud radid. Muuspleidin jupaks, kõige enam muusika autor, maatides kõlanud plaadid, must-play, muust pleid jokkis, kõige enam raadiojaamades kõlanud plaadid ja Hot 100. See oli kokkuvõte kolmest esimesest. Neist neljast kõige tähtsam ja kõige usaldusväärseim oli pessellers tabel. Lisaks neile neljale on Bilbourdis avaldatud ka teatud muusikastiilile orienteeritud tabeleid näiteks country and Western Friedemann, bluus ja džäss. 958. aasta neljandal augustil ilmus esmakordselt top 100 tabel, mis tõrjus Billboard lehest välja Chuck poksi ja Tšaki tabelid. Aasta septembrist läks hingusele ka bestseller tabel ja top 100 ongi siiani olnud singlil tabelite edukuse ainus mõõdupuu Bilbavlis. Inglismaa esimene edetabel avaldati New Musicale Express Ajalehes 14 10. novembril 1952. aastal. Siis oli seal tabelis esikohal ameeriklane Elmar tiino palaga in my haat. Esimene briti tabel käsitluses algul vaid kaht teist enimmüüdud plaati esimesel oktoobril 1954. aastal laienes TOP 20-ks ja 13. aprillil 1956. aastal TOP 30-ks. Alates 1960.-st aastast hakati Inglismaal ametlikke staabimüügi tabeliks pidama Recordreid Taylor Music Weekend'i poolt avaldatud top 50 tabelit. Alates 1983.-st aastast koostati Briti tabel Gallupi meetodil ja seda kutsutakse ametliku nimega Britis kindlasti Charles. Vana väite järgi on maailmas kolme liiki valesid lausvale hädavale ja statistika. See ütlus kehtib suuresti ka edetabelite kohta ehk teisisõnu, uurides vaid plaadimüügistatistikat, pole võimalik saada mingit selgust mingi plaadi või esineja tähtsusest omale ajastule. See, et mõned artistid pole saanud tabelisse esikhitte, ei tähenda sugugi, et nad on vähem tähtsamad kui tabeli tippu jõudnud. Kuigi menuplaat võib samas olla kunstlikult väärtuslik, siis see pole siiski alati ise enesestmõistetav olla soosid tuim ei pruugi alati tähendada sama, mis olla tähelepanu väärne või parim. Kuid midagi plaadimüügistatistika omast ajastust siiski räägib. Eriti kui vaatluse all on viiekümnendad kuuekümnendad aastad, sest siis oli soositud muusika tihtiga kvaliteetsel tasemel. See johtus sellest, et tol ajal pidi muusika omal jõul läbi murdma, mitte nagu tänapäeval, kus palavaid taust tõusta tabelijuhiks kasvõi seepärast, et sellega kaasneb hästi tehtud video või on seda laulu kasutatud mingis reklaami esikhitid peegeldasid tolle aja ühiskonda üsna mitme kandi pealt, ka siis, kui nad ei rääkinud selle kohta mitte midagi. Elvis sümboliseeris vanemate ja hoidjate eestkoste alt pääsenud vabaduse häält ja sama hääl kõlas ka järgnevat selle aastakümnetel, kas või Rolling Stonesi muusikas. 50.-te aastate rock n roll ja ennekõike 60.-te aastate popmuusika olid pigem mingi varajane vorm kodaniku allo allumatusest suured mõõtmed saanud alternatiivliikumine, sõjavastane nähtus ja pehmete väärtuste kaitsja. Möödunud aastakümned on kirjutanud teraselt täpselt tolle ajahittide rütmikasse, meloodiasse ja kõlapilti. Rokkmuusika esindab selletüübilist ühiskondlikku poliitilist ajalugu ja mõttelaadi, mida paljud meie tänapäeva poliitikud vaevalt kunagi mõista suudavad. Alustan oma rokkmuusika ajaloo tutvustamist mehest. Kell esmapilgul vaadates pole midagi ühist rokkmuusikaga kuid see ainult tundub nii. Ehkki küll tema kirjutatud ja esitatud palad ei kuulu rokkmuusika valdkonda, näitas see suurepärane muusik, mis tähendab olla populaarne. Mida tähendab professionaalne viite muusika ja kuidas muusikat võib kaasa haarata miljoneid inimesi üle kogu maailm. Mainekas Ameerika orkestri juht Glenn Miller sündis esimesel märtsil 1904. aastal. Clear rindas i joovas, kuid oma lapsepõlve veetis Ždanov platsis. Nebraska. Trombooni mängimist alustas Miller kolmeteistaastaselt selleks, et osta pill, pidi ta raha koguma lehmade lüpsmisel. Kooliajal mängis Glenn Denveri poid sentriorkestris ja 1927. aastal liitus Ben pollaki orkestriga. Selle koosseisus mängisid niisugused anded kui Benny Goodman. Jack. Ma olen ja Jimmy Mc paatlenud. Pärast lahkumist pollaki bändist tegutses Glenn Miller Aranžeerijana ja tromboonimängijana nii Victor yangi kuju Reet Nikkalisi ansamblis. 935. aastal kogus ta orkestri inglasele Rain Noble, et läbi viia kontsertsari New Yorgi Rainbow ruumis samal aastal. Palkad palkas Colombia Records Millerit juhatama lindistustel mängivat stuudio swing orkestrit ja paar aastat hiljem hakkas ta kokku klopsima oma orkestrit. Pärast mõningaid viivitusi ja vaheseiku oli Glenn Miller andis Orchestra 1903 69. aasta kevadel valmis esinema. Siis kirjutas Glenn Miller alla lepingule Jersey ei Viktor plaadifirmaga ja üheks kõige esimeseks plaadistuseks oli Milleri oma pala muunlaitsereneid mis mängiti linti neljandal aprillil 1939. aastal. Miller oli kirjutanud selle algselt nii-öelda huuleharjutuseks tromboonimängule hiljem viimistlus ta mõnda kohta ja muunlaid. Näidis sai orkestri tunnusmeloodia, mida kuulati sõja ajal kolm korda nädalas soositud Glenn Miller orkestri raadiosaates. 1944.-ks aastaks oli plaati müüdud üle kahe miljoni. Muunlatsiooneid jäänud orkestri ainsaks menupalaks. Üle miljoni müüdi ka 1939. aastal plaadistatud lill praaklill Pround, jaak ning roki svingi ja bugi sidemetega in muut. 1942. aastal ilmus pala pealkirjaga suu mida võis kuulda filmis ohkest ja näha Glenn Milleri orkestrit. Esimest korda ekraanil. Teine sõja ajal tehtud film oli mitmekordse olümpia võitjaga norralannast iluuisutaja Sonja Heinjega koos filmitud San Välizzareneid ehk päiksepaistelise oru serenaad. Sealt tuli millerile üks kuldplaat lisaks, sest filmis kõlanud Tšatanuga Joe Joe oli üheksa nädalat USA tabeli tipus ja plaati müüdi üle miljoni miljoni piiri ületasid ka palad sambel sureneid ja eespool kuuldud American Petroleum. 1942. aastal sai Glenn Miller käsu astuda USA armeesse õhujõudude koosseisu kuid riigi soosid tuima tantsuorkestrijuhi Milleri käesolev taktikepp loomulikult relvaks ei vahetunud. Miller sai ülesandeks kokku koguda orkester armeesse kutsutud muusikutest ja paljud sõja ajal tehtud plaadistused. Valmisidki selle koosseisuga. Glenn Milleri orkester oli peagi oodatuim esineja ja mullatsiooneid nende kontserditel nõutava Impala. Kuid Milleri muusika kõlas mujalgi kuivaid liitlasarmee publikule. Tema plaate kuulati meeleldi ka rinde teisel poolel. Nii Saksamaale kui selle poolt vallutatud maadesse suunatud BBC propagandasaadetes kõlasid tihti just klemm miljoneid. 1944. aasta 15. detsembril lendas majori auastmes Glenn Miller Londonist Pariisi. Vaata ta jõulude ajal suurt raadiokontserti. Inglise kanali kohal kadus äkki tema lennuk, ilma et oleks jätnud mingeid jälgi. Kuigi tõenäoliselt oli õnne pettuse süüks tookord hästi kehvad ilmastikutingimused on Milleri kadumise kohta esitatud teisigi teooriaid. Ühed väidavad, et lennuk tulistati kogemata alla omade poolt, teised taas, et ülalpool miljoni lennukit lendasid Saksamaalt tagasi pöörduvad liitlasvägede pommituslennukid, mis polnud leidnud oma eesmärki. Määruste järgi pidid nad laskma pommikoorma enne baasi jõudmist Inglise kanalisse ja Milleri lennuk oli jäänud õnnetuseks just kukkuvate pommide alla. Nii või naa, kuid sõjaaja tuntuim muusik oli igal juhul mängust väljas. 1954. aastal valmis miljonäri eluloost rääkiv film Glenn Miller story, kus peaosa mängis edukalt James Stewart. Film vedas täis kõik kinosaalid, kus seda ka ei näidatud ja see tähendas miljoneid plaatide uuestisündi. Nii Inglismaal, Ameerikas kui Euroopas müüdi näiteks muunlaid sära näidi miljonite kaupa. Sama Taska, Glenn Milleri ja tema orkestrialbumeid. 1976. aastal olis singlil avaldatud muunlaid sõra, neid Inglismaal jällegi suursoosik ja kuni tänaseni kõnevad raadiot omades ikka ja jälle tema maailmakuulsad meloodiad. Mina soovin teile kõike head ja kohtumiseni nädala pärast.