Alguses ja siis aasta tagasi olles Hollandis sai siis nende inimestega see asi paika pandud, et et millise muusikaga nende festivalil üles astuda ja mida siis selleks vaja on. Ja selle, selle kogu selle organisatoorse asja enda peale võttis siis Rootsi kontsert, seal on üks mees, selge, see on väga suur spetsialist sellel alal, kes siis tegi tohutu töö kogu selle asja kokkuviimisel. Kuhu on siis praegu kaheksast üheksast maast on muusikut selles kokku tulnud malmfestivali eel. Me tegime proove nendega, selle festivali jaoks sai loodud spetsiaalne Rootsist motet Swingers, kelle esimesed kontserdid need nagu oligi selles projektis see ainult meeslauljad 12 meeslauljat ja nendega nagu rohkem tehtud Soome. Ja siis paljud solistid Inglismaalt ja Saksamaalt ja puhkpilli mängijaid ja laudtee Diorbi orelimängija, siis tuligi Euroopa, kõikidest. Kõikidest paljudest maadest tuli siis juurde, kuidas need muusika tulid, tulid, miks just need, see aeg nõuab teatud koosseise, mida ei ole niisama lihtsalt võtta, kui 18.-na muusikas on, selgelt on kammerorkester, sellise kooslusega nõuab sellist koor ja need on nagu juba formuleerime kujunenud välja muusikamaailmas. Ja neil on lihtsam kasutada. Aeg on niisugune, mis ei allu sellele seoses sellega, et näiteks kas või täiesti teised teised lauluhääled on vaja olla vaja mitut-mitut, koti noorrühma, ükski väike ansambli oma on vaja üheksat trombooni, nelja, kolme, nelja tsinki, need on kõik niuksed asjad, mida ükski ükski ansambli omaseks, et ansamblid põhiliselt väiksed, need omasid omale seal need kirikud, kus ta muusikat ette kandikas, Püha Markuse kirik, eelkõige me saame rääkida sellepärast, et see oli Veneetsia rikkaim aeg, kus kultuurid toetatigi kultuurile anti võimalust. Ja näiteks Saksamaal on kohti, kus see on väga vaene, näiteks Südsi aeg, kuni 100 aastane Šveits kirjutas väga palju, muidugi piikstel koostasid mitte sellepärast, et ta tahtis seda, kirjutab, et tal ei olnud lihtsalt võimalust muud. Väga palju asju on sõltumis niukses lihtsatest materiaalsetest asjadest mis hiljem unustatakse ära, et, et vaat kui huvitav, kirjutas Niukest väikest kammermuusikat tegelikult miks ta kirjutas vaid lihtsalt. Aga ülev barokkmuusika või varaja barokkmuusika, kui me vaatame neid kirikuid ja siis seal kõlas ka vastavasisuline muusika. Muusikat ei saa üldse praegu ette kanda maailma muusikapraktikas ja niisugust akadeemilisi kontsertkollektiive niukse muusika jaoks ei ole, selleks pidi kokku kutsuma need, kes selle muusikaga tegelevad, aga siis niukses maalsemates vormides valiku. Kuid see on nagu minu väljavalitu taga kontserte, palatiin on üks, kellel on need tromboonid ja, ja singid niuksed muusikud siis siis noh, see sai nagu juba aasta tagasi neid asju arutada, kellega seda asja tegema hakata. Sisendi ideed seal aga lõplik valikest laulma jäi nüüd kas Rootsi poolt näiteks või, või kumis trombooni me veel vajame juurde, see lihtsalt andsime omapoolset palved ja see, see on siis juba organisatsiooni küsimus. Kus, millal esimest korda selle esimest korda oligi Malmes ette valmistatud selle festivali jaoks ja pärast seda läks siis nagu ringkäigule. Tegelikult me ei olegi rohkem seda teinud praegu nüüd ennem ennem Tallinnat kui Stockholmis, Malmes ütlete festivalil asigi Utrid festivalil Taanis, Orphise festivalil ja Turu festivalil Soomes käisime ühel ühel päeval seal seda tegemas viiel korral ja nüüd siis tuleb ta ka Eestisse. Tallinnasse me teeme Leningradis, Moskvas ja siit edasi läheme siis festival Fan Flanderisse Belgiasse sellesama kavaga Antwerpeni kirikus ja kas on plaanis plaadistada? Plaadistamine jäi natuke hiljaks, minu poolt on antud sisse Covid, aga ei ole veel leidnud seda firmat, kes seda asja võtaks. Kõigi maade raadiot on seda lindistanud endale niidetud muusika tegelikult nagu on jäänud alles võib-olla veel lähemalt sellest kõvast on väga huvitav selles suhtes, et Markuse kiriku idee üldse muusikas on pakkunud väga palju uusi vorme. See tähendab, seal ei õitseaeg vokaalmuusikas, õitseng instrumentaalmuusikas, see oli õitseaeg koosseisude mitmekesisuses, oli, see oli erinevate kooride kokkupanek kasutades Markuse kirikuarhitektuuri, rõdude pealset muusikat, kus kõlas kuni kuuele erinevale koorile muusika, meil oli maksimaalselt neli kuud žanriline mitmekesisus, mis see aeg pakub? See on täiesti unikaalne ja see on täiesti tundmatu tegelikult laias muusikamaailmas, noh, mitmesugust põhjuste, mis ma rääkisin. Koorimõiste ja, ja muu laulu instrumentaalina koosseisude mitmekesisus on, on see, mis teeb selle asja kohutavalt põnevaks ja huvitavaks. Ja see pakub mängijatele väga suurt näiteks selle ala pillimeestele, kes esindavad Kornetite pinkidel või trombooni viiuldaja pakuta väga, väga niisugune tippnõudmisi asetab nendel pillidel vist ja samuti lauljatel. Tan praeguses aspektist vaadatuna täiesti värskelt muusika ja ja kuna ta taastatud ja kuulatud, siis ma saan rääkida sellest kui ühest ühest huvitavast tööst, mida olen mina teinud ja, ja ilmselt milles on Hortus osalenud, kuigi me oleme teinud ka teisi projekte varematel aegadel koos, aga aga Muuseumis on pakkunud see oli täielikult niuksed, avastuslikud. Kas ei räägiks lähemalt, kas solistidest? Solistide alguses oli planeeritud kolm Salisti? Kuna ma ütlesin juba, et kõik on meeslauljad, siis ka sopran kõrguses laulavad mehed, sopran, kontratenorid on David koordi ära, see on üks tuntumaid konter tenoreid üldse maailmas. Tankünnist siis Richard vist trass on korra käinud ka Tallinnas muide, laulmas ja väga suursele alatundja, eriti Monte Verdi aegse muusikatundja. Meiega laulis John Popperson, viljad, ansamblid, tenor, kõik nagu natuke tuttavad juba, need on tegelikult lihtne oli. Töötada temaga kahjuks ei tule siia, siia tuleb Pariisi laulja jal unimal suurepärane tenor inglise astronoom pärist ja aga need olid nagu kolm, kolm niuke spetsiaalselt kutsutud tenorid, aga samas ma valisin, valisin ka rootsi lauljatest väga suurepärased haruldased muusikud. Mikael Berliini kontserdi noor ja närvid on ja ja paljud teised, kes teevad samuti solistideni kaasa niidet otseselt see muusika ei ole solistlik ja koorimuusika, vaid lihtsalt koori, selle laulukoori seest peab olema ka solistid ja nii ka need eelpool mainitud nimed laulavad kõikkada kooris kaasa. Alati olen Richard kaasa ka kõige madalamat bassihäält ja David laulab ülevalt nii-öelda kuivkoor, solistid, orkestri, niisugust asja selles mõttes, kes ei ole. Kas on võimalik kuidagi kirjeldada, seda kogemust sellisest tuleb? No see on mitmesugune, et kuna enamuses Johvrilens, nõndanimetatud muusikud, siis organisatoorsed on väga raske kokku tuua. Kael natukene erinevad, on ju inimesed alati kuidagimoodi. Aga see on, see on huvitav, et taolises koguses, mis inimesed tulevad, tähendab kasutatakse väga ühele printsiibile või ühele inski muisitseerimis laadile ja selle sellega, nagu kõik püüad kaasa tulla, tähendab siin ei ole nagu see isiklik veendumus, nüüd absoluutne seadused, nii peab tegema vaid vaid et see, mis juhataja dirigendi poolt antakse, püütakse nagu sellele liinile minna. Ja muidugi see on täiesti hämmastav, sellepärast et et selle peale on, mida suurem professionaal, seda kergem, mida selle peale tuleb, sellele liinile läheb. Ja see koostöö laabumine on, oli minu meelest täiesti harukordselt kiiresti see asi, kõik klappis ja läks kokku. Ma ei ütle, et, et lõpptulemus on mingisugust suurt sellepärast teha tõelist ansamblite tõelist kunsti ei saa nii lühikese ajaga loomulikult tekkida. Alati selles asjas see asi peab muutuma ja nagu, nagu küpsema selliste võimaluste juures, mis meil olid ja mis ei olnud sugugi mitte väikseid, on palju, palju väiksemate ettevalmistusega aegadega on tehtud suuri projekte. On, on muidugi märkimisväärne see inimeste paindlikkus ja inimeste töövõimeline harjutused, kes meil seal tihtipeale seitse-kaheksa tundi ja, ja natuke meie arusaamiste järgi on see ikkagi. Küllalt palju, eks ole, inimesed nii palju samas nagu ei, võib-olla ei harjuta. Ja samas, et väga paljud tegid ka veel muid asju, samas seal kõrval, nii et niisugune töö tegemise võime ja, ja üldse nõustuda, nii palju teha, see on olnud ratastel. Aga muidu ei ole võimalik, ütleme, lääne läänemaailmas üldse eksisteerida läänemaailma kultuurielu väänab su välja, kui sa tahad, aga kui sa ei taha, siis sa võid mitte selles osaleda ja mitte tegutseda nii et see vabadus on seal täielik. Aga selleks, et eksisteerida ja saada teha nõuab muidugi inimesel seda viimast.