Edith Sepp, võib-olla sa räägid nüüd natukene oma tööst ja mida sa teed ja mis on üldse su amet? Amet, amet on, amet on mul üliõpilane, tegelikult ametlikest sega, see amet on aga. Aga ma tegelen filmidega filmide tegemisega, miks sind filmindus huvitab ja kus sa seda õppinud oled õppinud, olen ma seda praegu nüüd? Kõigepealt ma õppisin muidugi filmistuudios Tallinnfilm ühel ma arvan, et seal on eriliselt hea. Hea kool tuli sellepärast et seal mäletasin assistendina ja selline praktiline töö ja minu arust kohutavalt oluline, et üldse nagu kiviga kokku puutuda. Ja siis ma läksin õppima Poola, kus ma õppisin paar aastat ja, ja nüüd ma siis nüüd ma siis olen teel inglismalet oma kool seal ära lõpetada viimase kursuse järgmine aasta räägi natuke oma töödest. Nüüd Eesti telepublikul oli võimalus möödunud reedel vaadata kahte sinu filmi. Kas need on ainukesed filmid, mis sa oled teinud? Need olid kaks dokumentaalfilmi, mida ma olen teinud, see Need olid mu kursusetööd, üks oli esimese kursusetöö ja teine oli siis teise kursusetöö, aga siin paar nädalat tagasi oli veel üks, mida ma tegin kristliku televisiooni jaoks vanglavaimulik koda, niisugune päris pooletunnine dokumentaalfilm. Ja enne seda kõigepealt, kui ma üldse läksin kooli, alustasin siukest ametlikku kooli, ma ise tegin ühe 10 minutilise kui nii võib väljendada mängufilmi, mida ma ise provotseerisin ja ise tegin režiid ja kuidas oli selle filmi nimi, kas seda kuskil on näidatud ka? Ei, seda kusagil näidatud, selle filmi nimi oli võõras, seda pole näidatud sellepärast, et nii kiireks läks. Ma tegin selle nagu Poola kooli tegelikult sisse saada ja see film on praegu üldse video peale ainult, kuigi ta on 30 viievineerimine filmitud, sest ma ei ole teda näidanud. Räägi nüüd natukene nendest kahest filmist Boguslavist jaa. Üks hea ja üks film on siis esimese kursusetöö Sämbogus low, mis räägib Poola vangist, kes on sunnitud oma elu veetma vanglas ja võib-olla see, mida ta teinud on, edasi need inimesi on tapnud ja, ja et see siuke sokiline momente maa elus mul ei olnudki niivõrd oluline, et mul oli põhilis nagu põhiline oli. Et mida ta nagu nüüd ise mõtleb ja kuidas ta sellesse asjasse suhtub, et, et see on selline, see oli üsna raske film ja siuke minu jaoks oli ta sellise negatiivse hiilinguga tegelikult, aga peale seda filmi siis kohe teise kursusetöö tuligi selline sihuke huumoririkas, eks Pariisis luksemburgi aiast, kus siis käivad koos sellised elukutselised kiigolod või eluvennad ja seda see film on minu minu jaoks on seesugune. Seda tuleks ikka vaadata ka, mitte nüüd nii päris tõsiselt, või on sul ka mingisuguseid plaane teha mängufilmi? Ja tähendab selle viimase viimane aasta, mida ma nüüd Inglismaal ta on, tehase ongi 12 kuud ja sa ei lähekski niisugune lühi lühimängufilmi tegemisele, et jah, ma kulane pole muidugi mingit plaani olnud ja kas ongi vaja suurt vahet teha, mis on ta kommentaariumis mängufilm, mis sa arvad, mille taha see jääb, et, et meil ei tehta praegu väga häid ja kõrgel tasemel filme, kas raha või lihtsalt entusiasmi taha? Tead ikkagi teadmatuse taha selles mõttes, et ma tähendab entusiaste on küll, aga noh süsteem on niivõrd muutumas ja julgusest jääb puudu ja kedagi ei saa süüdistada selleni, aga see on, see on ainult aja märk, et see läheb mööda, et ma siin vaatan praegu Eestis on väga palju selliseid inimesi, kes ütlevad, et tahaks seda teha filmialale, seda ta teha, et puude ja produtsentide eest ja, aga see on lihtsalt ma arvan praegu, et juba juba kui hakatakse tõusma üles sellest madalseisust, et see läheb mööda. Kuidas sul endal on, kas sa oled saanud teha kõike, mida sa tahad? No mitte filmi vallas, et on sul olnud finantsi selleks piisavalt. Kus sa neid üldse saad? Ei tähendab ei, niimoodi need, kellel ei ole teinud, et mida ma olen tahtnud teha, ma olen ikka teinud tööd selleks, et raha teenida ja finantse. No esimene aasta, kui ma läksin poole, siis oli muidugi raske, siis ma ei teadnud midagi, kust raha saada, nii, aga kui sa selle süsteemi sisse nagu lähed ja, ja siis siis hakkavad ka rahad liikuma. Tegelikult ma võin praegu öelda, et ikkagi need rahad leiduvad, aga no nendele lähedale saada selle, selle teadmisega, mis meil on kohutavalt raske. Ta, mina, mina olen ühe aasta nagu selle peale nüüd siin ära aidanud kehaga vastavalt sellele, millega oleme targemaks saanud ja nüüd tean, kus neid nagu leida. Räägi praegu võib-olla, mis sul hetkel käsil on? Et need, ma olen juba selle aastaga nii ja ettevaatlikuks tehtud, et ma üldse nendest projektidest räägitud käsilane parema meelega räägiks nendest filmidest, mis valmisid, tõsteta projekte, mida on pakutud ja mis on nagu peaaegu käigus olnud nende ja pole välja tulnud neid projekte on tunduvalt rohkem kui neid, mida ma olen, mida ma olen täiesti lõpuni viinud, et ma parem nendest räägin, ma räägin juba siis, kui ta valmis saab, aga on küll üks film jah praegu käsil ja, ja loodame, et see saab järgmise aasta alguseks valmis mujal. Ma arvan, et see tuleb niisugune natuke nagu-eestimaaline filmi moodi dokumentaal ja sul on väga huvitav teooria mõistest filmikunst noh, siin Eestis on niisugune suhtumine välja kujunenud, et filmikunst ja et, et, et see on ikkagi kunsti juhtkond ja sinna ta peab jääma, et noh, minu arust on sellest arusaamine, et see on eelkõige eel, mitte eelkõige, aga noh, see on ka majandusharu ja, ja kui seda märgata siin Eestis räägitakse siis kunstist, et siis ma arvan, et see on lühinägelikkus täiesti sellepärast, et sellepärast et filmis on potentsiaal, on ootavalt suur ja tuleb samamoodi ära kasutada nagu igal teisel alal, et seda, neid siin rääkida kunstist, et mis Eesti film üldse kunagi on olnud, et Eesti film on täpselt selline olnud, nagu on olnud Eesti rahvale Eesti kultuuri üleüldse teda nüüd välja tuua ja see on Pole mõtet, kõik, kõik kõik on vaja, peegeldas jaa. Jaa, kas, kas Eestis üldse õpetatakse välja praegu häid filmitegijaid ja kus seda tehakse? Kas sina õpiksid Eestis filmitegemist? Tähendab, Eestis on muidugi filmikool pedagoog, sellise instituudi juures ma ei ole sellega seotud selles mõttes, et ma ei tea, kuidas ma olen seal mõne üliõpilasega rääkinud ja ma ei, ma mul ei ole ettekujutust ausalt öeldes mida nad seal õpivad, üheski loengus ma pole käinud seal. Ja no muidugi mina nagu olin enne töötanud niivõrd pikalt sellel ka ma olin, enne, kui ma läksin õppima, ma olin kuus aastat töötan kinoseta. Siis ma leidsin, et mul ei ole nagu mõtet Eestisse jääda, mitte seda paa, hindaksin neid, kus ma julgeksin. Aga lihtsalt ma, ma leidsin, et asju peab natuke avaramalt vaatama, et võib-olla Eestis ja Eesti koolidel Jah, on teistsugune. Et teistsugune ettevalmistused teistsugused, mõtlen, et no ma tahtsin natuke suurema haardega asja, võib-olla võtab, ma arvan, et mul alguses kujuneb väga raskeks siin üldse teha, vaadates enda ümber, et mul läheb raskeks ainult siinsete rahadega filme teha ja ja noh, muidugi eks tähendab ma ei, ma ei saanud öelda, et mõni, et režissöör von koha poolest kinni ja ta on selles kinni kust ta, kust ta raha saab, et oma töid teostada, et kas on Eestis või kusagil mujal, et ma arvan, et ei maksa niimoodi määratleda. Maailm ei olegi nii suur, kui see vene tegelikult tundub. Aga kuidas sulle tundub, kas Eestis on noorel inimesel kerge sinna filmitegijate turule vahele trügida? No see oleneb muidugi inimesest, kui sul on ikka, sa tahad sadu enne tahtmine on, tähendab, noh, siis ei jõua ju kõiki arvestada, siin on loomulikult keegi sulle käsi ja tee sirutajad, palun tule astu pähe. Mida noored noh, rajada. Aga, aga kui sa muidugi tõsiselt siiralt tahad, mida ma siin noorte puhul ma vaatan, et kõik on siuksed kiirelt ja kiirelt ja edukalt, ma arvan, et filmi tegemine on ikka selline. Kas nüüd just raske, aga ta nõuab kohutavalt baasi ja et seda nõuab aastaid, et ma ei tea, kas need täna meie siin Eesti noored on, tahavad oma elu pühendada sellele, sest see, see on ikkagi elustiil ja seal ei ole, see ei ole niisugune, nüüd teen filmi ja siis vaatan edasi, et, et ma arvan, et saab sinna sisse. Teine küsimus on, kas sa tahad eesti filmidega tegeleda ja kas sa tahad, küll ta siis ikka saab. Meil on väga palju noori, kes õpivad välismaal, praegu ma olen ise üllatunud, et nüüd nalja tulnud, kes õpib resiidiks, õpid stsenaristika TTJA, kes operaatoriks Inglismaa ja nii et muidugi oled sa oma tuleviku suhtes optimistlik. Optimistlik inimene? Olen küll praegu, eriti praegu on selline väga hea suvi ja praegu läheb. Eks ma muidugi, sõna on siin nüüd selle hääle äraga. Praegu on praegu on väga hea.