Armastusest sinu vastu Marmsain, võiksin saada tuleroaks oma verega, tahaksin kogu maailma punaseks värvida. Isegi kui tahaksid verel leste voolata, haavates mind oma ripsmete noortega. Ma armastatu tahaksin, mina lendasin näo ümber kui liblikas ümbert küünla. Nende usbekid, tärn Jet jultševa lauldud sõnadega tahaksin alustada teist saadet sussidest ning nende eneseväljendusest. Stuudios on Helena Tulve. Sofismi võib paremini mõista ehk sufide ajaloo ühe kõige mõjukama õpetaja Imammali selgituste kaudu. Amir Almume ninna lee oli prohvet Muhamedi vennapoeg ja väimees ning üldse esimene prohveti järgija ning islami tunnistaja. Samuti on ta paljude jaoks olnud suurim innustaja kogusufismi 15 sajandi pikkuse eluaja vältel. Prohveti enda sõnade järgi. Mina olen teadmise linn ja Lian selle värav. Muhameedlaste jaoks on ta usklike kuningas suppide jaoks teekonna valgustaja. Tema ongi ehk kõige paremini selgitanud sufismi olemust. Subismi tähistamiseks on araabia keeles ka üks teine termin. Tasa puh mille neli kaashäälikut on pärit sõnadest, mis tähistavad kahteteistkümmet omadust, millest üks tõeline supi peaks lähtuma. Sõna tasavov. Esimese kaashäälikuteed aga seisavad sellised omadused nagu tark ehk loobumine tube ehk meeleparandus. Tuga ehk vooruslikus. Esitaha varjuvad järgmised kolm omadust. Saabur ehk kannatlikkus, sekt ehk ausus ja tõe järgimine ning safa ehk puhtus. Tähele vastavad sõnad muud verd ja faa tõlkes vastavalt armastus, jumala mäletamine ehk mõtlus jõustavus viimasele kaashäälikule effile Aga Phard, Fangre ja fana ehk üksindus, vaesus ja enesest lahtiütlemine. Nende põhimõtete järgimine aitab ületada inimese piiratud mina saada üheks olemise ookeaniga. Sofie maailma nägemise lähtepunktiks ei ole mitte meel paid süda. Südamelöögid on elu esimeseks märgiks ning nende puudumine kannab sõnumit füüsilise keha surmast. Enam kui ükski teine organ tähistab nii algust bow. Südame kaudu tunnetatakse ümbritsevat südames, kohtuvad ärkveloleku ja une piiril kaks maailma taevane ja maine. Puujumal kaotasin oma südame. Varjatud saladused langeb kate, oh häda. Tuulevaikusesse kadunud Me paat, sina, tuul, mu saatja, õnnetus käigus kannul, kuuleme Pärsia surfitraditsiooni laulikuid Sahramnaaserit laulmas Neljateistkümnenda sajandi poeedi Hafeesi luulet. Sufism on südameteekond ja Suhvide poeetilise eneseväljenduse keskmeks on armastuse teema. 20. sajandi pärsia sufi mahlana šahmaks uudisõnadega. Olgu armastus, olemus, pole kartust, kas olen või ei ole muutukkuse raudkullaks ülenedes armastuse leekides. Üksufismi luulekujundeid on ka kaeblemine aia üle olude heitlikus muutumine, elu põgusus, surm, aeg, aja kulgemine ja seda sümboliseerib taevavõlvi tiirlemine. Kaduvikku, ängi kogemine on sufi pärimuses sageli esoteerilised teekonna alguspunkt. Aia üle kaeblemise vastand. Kujundiks on tavaliselt hetke nautimine millega kaasnevad veini ja lembuse nautimise ja mure unustamise motiivid. Need sümboliseerivad viibimist paradiisis, kus ajal ja Kadovikul pole enam võimu. Mängija rõõmu vaheldumine on sufide tunnetus teel viibimise olulisi tunnusmärke. Pisarad voolavad silmist nagu vihmapiisad haavatud hingele ainsaks lohutuseks armastus. Laulavad isa ja tütar Aling Asimov ja Fergana Kazimova Aserbaidžaanist. Juba sajandeid on sufide oluliseks praktikaks vaimulik kontsert mida Indias nimetatakse Eka valiks. Mis tuleneb araabiakeelsest sõnast Kavl, mis tähendab siinses kontekstis jumaliku sõnumi avaldumist. Väga isiklik suhe jumalaga ja sellest lähtuvad müstilised kogemused ei saanud realiseeruda islamirituaalide kitsastes raamides. Selle tarvis arenes välja eriline muusikaliste koosviibimiste vorm. Muusikat käsitletakse supismis kui jumalikku kunsti sest vastupidiselt teistele kunstivormidele ei ole tal mingisugust nähtavat vormi. Ta puudutab vahetult hinge ning valmistab teda ette sisenemiseks lõpmatusse. Juba 11.-st sajandist pärit vaimulike kontsertide toimumise reeglistik Vahel võib kohata kahte tüüpi kogunemisi, mis eristuvad oma kuulajaskonna poolest. Ühelt poolt privaatsed kogunemised kus osalevad vaid asjasse pühendatud vaimne õpetaja ja tema õpilased ning kui sidemuusikute ja kuulajate vahel on väga tugev. See on salajane tseremoonia, kus rep spontaansus ning osalejad lasevad end kaasa viia täieliku enese unustuseni. Plaksutamine on keelatud. Oma lugupidamise väljenduseks võivad osalejad muusika üle anda vaid mõne väiksema rahatähe. Teiselt poolt laiema kuulajaskonnaga kogunemised mis toimuvad mõne pühaku haua ees. Õpetaja istub alati paksema vaibal, mis näitab tema juhi rolli. Kõik osalejad istuvad rististes maas ning lauldakse otse pühakule, kelle haua juures koosviibimine toimub. Haualäve peetakse pühaks ning erinevatest religioonidest pärit palverändurid saabuvad sinna et taotleda jumalikku soosingut ja imelist tervenemist. Ka valijaajal. Kõik sellised võimed vallanduvad ning ilmutavad end kõikvõimalikel viisidel, milledest kõige muljetavaldavam Andranssi langemine. Ka valija hääl toimub vahendajate põhimõtte vaimulik õpetaja ehk šeik esindab jumalat. Pühaku haud on jumaliku armuedastamise paik. Pühak ise on vahendaja kahe maailma vahel ning muusik ehk ka vall on poeedi vahendaja kuulajaile. Möödunud sajandi kuulsaim kaval kahtlemata nus Ratvad teha liike on kes oli meister juhtima, kuulajaid, transsi ning sageli tundus, et järgnes neile sinna ka ise. Kuid sellest hoolimata säilitas täieliku kontrolli olukorra üle, tuues oma kuulajad õrnalt tagasi maa peale. Ta võis improviseerida mõned minutid, tund aega, isegi terve öö. Ta ise on öelnud. Hetkest, mil ma hakkan laulma, sukeldun oma muusikasse ja muud pole minu jaoks enam olemas. Ka vali peaidee seisneb siiski kuulajate meeleseisundi avamises. 13. sajandi pärsia meister, siha Putin suuravardi tuletab meelde seda et muusika saab südames elustada ainult neid tundeid. Mis sellele südamele omased? Surelike kogukond kuulab muusikat igaüks vastavalt. Oma loomusele algaja igatsuse ja kartusega. Aga sellele, kes on saavutanud vaimse täiuslikkuse ilmutab jumal end muusika kaudu ilma igasuguse katteloorita. Kuulsite saadet islami müstikutes Suhhidest stuudios oli Helena Tulve. Laulmas kuulsite mõned jätti Ultsevat šahrannaderit lingasyymavik Fergana kasiimavat. Salamattalitan Tškatalitan, Jaanus Ratka tehelikana.