Ja ehk sobib sinna 15 sentimeetri tsooni lastaga arsti. Ja ka ajakirjanik on seal tsoonis. Niisugust intiimset lähedust tajusime ka Taani raadio dokumentaalstuudios. Facta valminud selle aasta uurimusliku filmis pealkirjaga Filipp söber ja valge ordu. Se kuulub nii-öelda karmi publitsistika pehmemasse divisjoni rääkides meile lugu ühest uuest Taanis tegutsenud usulahust ja selle juhist. Uue usukuulutaja väitel oli ta juba 70.-te lõpus uus jumal. Veidi hiljem väidavad aga tema endised jüngrid, et Filipp kinnitas Jeesuse Kristuse olevat ei rohkem ega vähem kui enda noorema venna. Ajakirjanik sai loa kirjeldada rituaalsed esemed, milleks on küünlad, salamärkidega, paberitükid, kristallkuul, liivakell ja palju sinist tumedalt helk olevat siidilõhnaküünlad ja mis eriti huvitav ka käerauad. Hiljem tulevad veel mõned atribuudid. Uus usundipõhiseks teesiksia tunnistuseks oli teadvustada jüngritele, et ükski senine nii-öelda klassikaline usk ei kristlus ja judaism ja islam ei budism, ei päikesekummardamine ega ükski suure Hiina riigi ajaloo vältel seal domineerinud erinevatest uskudest ei anna täit kindlust ja selgust. Siin tahaks küll patusel tervitades tsiteerida suurt kombinaatorit, ostab penderit, kelle sõnul täieliku kindluse annab vaid, teadagi mis elukindlustuspoliis. Seda surematut kangelast tsiteerinud ma siin ilmaasjata, sest huvitavaid paralleele tuleb teisigi. Mõned neist annavad aga Philipile sõnuseletamatu edumaa. On ju teada, tegelikkus ületab kõik meie kaunimadki ootused mitmekordselt. Nii edasi Taani isemõtleja juurde pigem tagasi. Selgus tulevat vaid valges ordus uut usku omaks võttes. Usumehe kaunis kehakas olemine ei suuda ka fotodelt vaadatuna tagasi suruda mõtet elu nautlejast heast söögist, lugupidavast mehest, valge hõlst kuuluv loomulikult asja juurde, nagu ka kaelaehted. Valge ordu liikmed liiguvad seitsmeastmelise hierarhiaredelipulkadele ikka ülespoole, ikka täiusele lähemale. Liikmed tegelevad ka meditatsiooniga, mille eesmärk on saada ühendust kosmiliste heastraalsete jõududega. Sulgudes olgu öeldud, et hiljem nad tegelesidki nimetuse all joogafirma. 70.-te lõpus hakati ordusse võtma ka naisi, sest usujuhi Filipp Schröderi sõnul on vaja meeste usuliseks tegevuseks tohutut energiat mida toodavad vaid tasakaalustatud hormoonid. Naised pühitseti ordu liikmeks suletud silmadega, nad pidid liikuma, eriti rootiliselt ja hea käitumise eest anti tüdrukutele kuld, sõrmuski, sõrme. Ja nii sai müstikas tavaline seks. Igaks juhuks räägiti siiski uutele liikmetele ka nende õigustest. Õigusest õpetada ordu põhimõtteid, õigusest ravida, hingeliselt haigeid õigusest pöörduda otse kõige kõrgema juhi poole, õigusest otsida tõde ja õigust ning kohustusest vaikida. Valge ordu kogudused olid selleks ajaks Taani suuremates linnades Orfoosisvudensees sbergis ja Kopenhaagenis. Ja nüüd ehitasime siia vahele veel kord Jens Hanseni raamatut inimese eneseteadvusest mis kandis mäletatavasti pealkirja prostituudid ja ussikesed ehk müüdavad hinged. Ta viitab seal Taani Norra päritolu kirjaniku Aksel Sande moose ühest raamatust ülimalt kiiresti rahvasuus tavafraasiks kujunenud niinimetatud jante seadusele. Jante on muuseas küla nimi ja see kõlab niimoodi. Ära mõtlegi, et oled minust mingil moel parem või targem või erinev. Jante seadus kehtib Taani uurija Jens Hanseni sõnul tymarkantselt suletud süsteemides just seal, kus juhtivate institutsioonide soov alandada tekitab alluvates pugemist ja prostitueerimine. Ikka selleks, et omi ambitsioone rahuldada. Aastad läksid ja 1978. aasta paiku tuli ordule kätte suur rahapuudus. Rikkaid kaaskodanikke värbama hakata, rahapuudus sundis usujuhti isegi pisut muutma. Rikaste naiste meeleheaks vastuvõturituaale. Pühitsetud võis pisut rohkem aluspesu selga jääda kui alguses. Sellest hoolimata algavad arusaamatused ja just ordu sees. Lihtliikmed pole enam nõus tasuta tööga, mille tulud kaovad usujuhi taskusse. Filipp sööberite ennastki pole enam nii palju oma jüngrite seas näha. Andrus asjad ja ärinõuavad oma aja. Seevastu ilmuvad Taani ajalehtedes suured pealkirjad. Ususekt petab vähihaiget. Guru nõuab seksi hinge päästmise eest. Guru lollitab haiget inimest, käte, pealepanemise ja droogidega. Ei jäänud muud üle, kui kolida. Uueks kohaks sai korralik, 1922. aastal ehitatud kahekordne telliskivihoone endine koolimaja. Sulgudes olgu öeldud, et kummalisel kombel just seal 1922. aastal ehitati Taanis väga palju koolimaju. Ringi sõites on nende vanade korralike Telliskivihoonete peaukse kohal sageli seesama aastaarv 1922. Aga sellest kõigest siis need valge ordu juurde tagasi Pealkiri tollest ajast ühest ajalehest. Müstiline grupp endises koolis. Kas müstika või uuendust liikumine, aga tollased naabrid meenutavad nüüd, et hoones tehti ebaseaduslike müügilepingus fikseerimata ümberehitusi, lõhuti seinu ja reostati ümbrust mitmel muul moel. 1981.-ks aastaks otsustati ümber asuda Austriasse. Vanast koolimajast võeti muuhulgas kaasa ka suurel hulgal ehitusmaterjali. See on aga teadupoolest kallis kaup. Igal maal. Austriasse jõuti koos kodumaise ajakirjanduse saatesõnadega stiili näiteks üks noor neiu, seksuaalselt häbistatud. Austrias elati katoliiklikus ümbruses mägikülas, mille elanikud ei tea siiani valgest ordust suurt midagi. Elati ülimalt suletud süsteemis. Üks endine usu jõnger meenutab, et Philips söber lubas aidata naise astmahaiget tütart raviseanssidega. Ravitulemustest selles filmis juttu polnud ent naine meenutas, et suur usuvägilane vägistas teda teel mägikülas lennuväljale mitu korda. Muuhulgas saatis usujuht laiali ka trükitud usutunnistusi millele alla kirjutades kasutas ametinimetusena mõistet meister. Tüütu Meie ajakirjandus aga pruukis selliseid nimetusi nagu järgmises peakirjas kuuldagi võite. Kas jumala enda saadik või sallatan. Playboy räpased ettepanekud. Ja see kõik toob esile soovi siin veel kohar tsiteerida Jens Hanseni uurimust raamatust prostituudid ja ussikesed ehk müüdavad hinged. Ja just neid lehekülgi, kus ta kirjeldab erinevaid inimtüüpe. Hanseni määratluse kohaselt oleks flip söber paavian, keda on organisatsioonis hierarhias suhteliselt kerge mõista ja nii-öelda paika panna. Tal on selge initsiatiiv, tema olemist on kerge seletada. Keerulisem on aga lugu valge ordu, mis hiljem kandis ka nimetusi factum, humaanum, joogafirma, lihtliikmed, käitumismotiivide ja põhjuste puhul. Siin kasutaksin Hanseni määratlust jalgrattal kihutaja. Seal muidugi ülimalt taanilik iseloomustus. Sest jalgratas lihtsalt kuulub koos oma filosoofiaga igapäevaellu siin Taanimaal ja seetõttu on uurijalgi lihtsam oma mõtet. Illustreerimiseks kasuta nähtust, millega taanlane iga päev kokku kui puutub, ühesõnaga jalgrattal kihutaja kummardub Lengide kohale. Ta painutab ennast, et vähendada õhutakistust, ta on kas ise alandatud ja küürus või soovib alandada teisi. Igal juhul surub ta kõigest jõust pedaalidele, et hierarhias edasi jõuda. Jalgrattur ei oska olla võrdsetel alustel teistega. Ta on kas all või üleval jalgratturi hirmsamaks. Iseloomujooneks on see, et ta on nõus ootama taldrikut ükskõik kui kaua, peaasi, et tal avaneks siis võimalus alandada taldrikutoojat. Kui keegi proovib hierarhiast välja pääseda, siis on jalgrattur see, kes takistab kõigest jõust. Ta ei suuda nimelt kannatada, et keegi üldse võtab kätte autoriteetidest, kahelda. See on raske löök ja sunnib jalgratturit mõtlema oma realiseerimata unistustele ja saladustele, mis kõik on seotud mõtetega vastupanust paaviani juhitud hierarhias. Seda kindlamini on jalgratturid aga koputajate ridades, eriti kui see aitab kaasa paaviani võimult kõrvaldamisele sest iga jalgrattur tahab saada Paabjaniks. Valge ordu lihtliikmete seas aga kasvas rahulolematus seda peamiselt majanduslikel põhjusel. See, kes soovis elada koos õdede ja vendadega ühes majas pidi maksma toa eest 1000 krooni kuus. Sellest sai ta enda tarbeks 100 krooni taskuraha. Jäänu kadus valge ordu juhi Filipp sööberi Arbet. Mõne aja pärast oli usutunnistuse vastuvõtt null ka põhjust rõõmustada, sest nende usujuht ostis endale suure ookeani kaubalaeva ja käis ärireisidel Hondurase sky ära. Filipp söber Shipping oli registreeritud äriettevõte ja päris edukas. Valge ordutegevusse sekkus aga jõud väljaspoolt. Nii-öelda deus ex machina ja nimelt nõnda, et ordu tegevuse vastu hakkas huvi tundma ka arbuusi linnas asuv Taani uute usundite tegevusel silma peal hoidev organisatsioon. Dialoogikeskus. Dialoogikeskuse tegevuse põhimõtteks on jõuda vastuseisu kaudu teineteise mõistmisele. Ju siis valge orduga jõutud vastuseisu tõttu lõplikule üksteise mõistmisele ja dialoogikeskuse uurimistegevuse tulemusena. Ordu tegevus lõpetati. Ja nüüd ma tahaksin head kuulajad saada vastuseid nii-öelda esimesest otsesest kanalist, sest meie saatesse andis nõusoleku tulla nendele küsimustele vastama noormees, kes seda kõige paremini tunneb, tema nimi on fin löövlinud Pedersen, tere tulemast välkam. Ja meie tõlk drina aitab tõlkida taani keelest kõike seda juttu. Siin lööb lund, Pedersen esindab organisatsioonides, läheb kiriku ja ususuudmete vaheliste probleemide ja konfliktidega, kui neid on tal omamoodi missioone ja see töö on nagu misjonitöö, mida ta teeb, see on ka valgustuslik töö. Ja ma tahaksin teada nüüd, et kuidas niisuguses konservatiivses traditsioonilises kauast luteri usu traditsioonidega riigis nagu Taani võivad tekkida samalaadsed uususundid nagu äsja kirjeldatud valge ordu ja kogu seesamalaadne liikumine. Iiemmene asenseedee kest abstoni või SPD sa hull tännagi. Cerve Flo asel. Men Hullo seent Hoed, eliielsam Somenskeehaa Hanoi son, son. Seda võib kõigepealt vaadelda nii-öelda inimlikust seisukohast. Igaüks tunneb kunagi mingil hetkel vajadust mingisuguse toe rele ja usulisest vaatenurgast vajab inimene alati jumalat, kõige kõrgemat on veel midagi, mis on maailmas kõige kõige inimene vajab ka tegelikkuse mõtestamist ja siis võib nii aru saada, et luterlik kirik ei oska anda vastust inimest igavesti kiusanud küsimustele. Nii raudselt ei või muidugi öelda, et Taani rahvakirik ei võiks vastata inimeste elutavatele igavikuliste küsimustele. Taani elanikest on teadupoolest 90 protsenti, luteri kiriku liikmed maksavad korralikult kui maksu. Kuid kui paljud neist tegelikult on usklikud, elades usureeglite kohaselt ja käies pühapäeviti kirikus. Kuid teisalt jälle, kui inimene hakkab esitama endale küsimusi, millele vastuse saamiseks ei piisa lapsepõlveusust või lapsepõlvekogemusest, mis on saadud pühapäevases kirikus käimisest siis tuleb midagi ette võtta. Tundub, et nad pole selles usus aktiivselt ju tegelikult osalenud. Seepärast ongi uued usundid ka ligitõmbavad, et nad on atraktiivsed, efektsed oskavad end nii-öelda hästi müüa ja sobitada kaasaegsesse ühiskonda. Khanis hakkasid uued usundid levima 70.-te alguses. Ja nende leviku kõrgpunkt oli 80.-te alguses nagu mujalgi maailmas ning need uued usundid leiavad inimeses üles need salajased piirkonnad nii-öelda intiimsed, territooriumid, mida traditsiooniline usk pole ulatanud puudutama. Võib-olla on nad ka lihtsalt targad, need uued usukuulutajad ja oskavad teaduslikumalt mõjutada inimese aju. Igaühes meist on tarve tunnetada müstikat, on asju, mille olemust ei oska inimene seletada. Ja Revlenud Pedersen Esbergi interemissioonist on veendunud, et Taani rahvakirik ei mõistnud tegelikult seda müstikat arvet omal ajal rahuldada. Sest inimene on alati soovinud ja soovib ka selle sajandi lõpukümnenditel, et keegi või miski teda juhiks. Taani rahvakirik kui ka teised traditsioonilised kirikud mujal maailmas olid omal ajal liiga kaua liiga laisad ja enesega rahulolevad. Et kaotasid lõpuks võime veenda ja olla oma tõekuulutustes inimesele väga lähedal või lähemal kui varem. Kirik pole nimelt kaua aega seletanud rahvale lihtsaid asju, nagu näiteks. Mis asi on usk? Miks on vaja uskuda, milles on usu olemus? Teised selles kontekstis, millest meie tänane saade on siis uued usundid on olnud lihtsalt paremad propagandistid ja agitaatorid. Ehk võib siin tuua ka paralleeli, et kirik oli nagu täissöönud ja rahulolev majaisand, kes enam ei viitsigi laual olevat rooga pakkuda ja soovitada, või seletada, millest see tehtud on. Samas kui näiteks uususundid tulid rahva ette ja rahva sekka kui kari noori näljaseid ja energilisi hundikutsikaid, kes on uudishimulikud ja valmis kõike uut proovima ja katsetama nii enda kui ka teiste peal. Niimoodi see laisa peremehe ja näljaste huntide võrdlus sobib ka Taani oludesse väga hästi. Taani rahvakirik on tõesti olnud liiga laisk ja rahulolev. Pühapäevasest kirikus käimisest ei piisa, et igapäevane usk oleks atraktiivne ja intensiivne. Tahtsin teada, missugused uususundid on Taanis populaarsed ja missugused ebapopulaarsed ja miks see nii on? Alane ebapopulaarsed, need on sajantoloogia ja moonide liikumine. Nad mõlemad on osutunud oma tegevuspraktikas liiga kaugel olevaiks taani tegelikkusest. Ja kõigepealt, mis vastu hakkab, on see, et nad ei arvesta Taani elueetikat ja käitumisnorme. Muuseas praktik, kas väljendub see näiteks ka selles, et doktor Johannes ogar tükis on kirjutanud pikema uurimuse pealkirjaga Taani ja Skandinaavia visa Vii ehk uute usundite liikumine väidab sama, see väljaanne on suures tsüklis, mida annab välja Põhja-Taanis asuv Arhusi linnas tegutsev erinevaid uususundeid, liitev ja nende probleemidega tegelev dialoogikeskus. Aga populaarsete uus usundit hulka kuulub New Page. See põhineb Ida filosoofial, uusin tuismil, inimese usul, reinkarnatsiooni. Kuigi jah, inimesed ei taanisega mujal Põhja-Euroopas ei ela just võib-olla iga päev päev niimoodi, et valmis olla Rein karnatsiooniks. Ja nüüd tollest samast arbuusid dialoogikeskuse materjalidest mõned võrdlusmomendid, kuidas siis New Eight liikumise prohvetid tahavad inimestele selgeks teha, milles on nende usundi eelised näiteks traditsioonilise kristlusega New Page. Ja selle esimene postulaat on, et New York on tunne ennast hästi. Usk ja liikumine, aga kristluse esimene postulaat on, tee seda hästi. Ja järgmine õigupoolest siis järgmine huvitavate hulgas on, et niuete Jon nagu film, mida saab ikka ja jälle näidata ja ka vaadata. Kui mõni koht ei meeldi, lase see endast ruttu läbi, ehk pane filmiprojektor kiiremini käima või moodsamas keeles. Video kiiresti käima. Sest muuta sa oma elu film ei saa. Režissööri käsi on mängus ei pildirida ega helirida enam keegi ei muuda. Kuid sa lähed temast mööda. Sellest ebameeldivast ja möödaminekuks võid kasutada näiteks joogat ja chi puhul kasutatakse siis väga toredat nii-öelda ladinakeelset väljendit, et see on jooga tee ehk viia jooga. Aga kristluses on elu nagu improvisatsioon, sest et me ei tea sellest elust suurt, mitte midagi sellest elumängust. Kuid meie kohus on mängida seda mängu koos teistega, sealhulgas ka tagavaramängijatega. Me teame ka mängu võimalikest karistusaladest üht-teist, kuid sealt juhib meid õnnelikult mööda mängureeglite kogumik, nimelt piibel. Meil Eestis on olnud mõni aeg tagasi probleeme niisuguse uus usundiga nagu elu sõna. Kuidas siin suhtutakse sellesse uus usundisse? Ei saa öelda, et Taani rahvakirik oleks tundnud nii-öelda omal nahal näiteks elusõnalaste agressiivsust. Küll aga tundub, et nendega on olnud probleeme Taani vaba kirikul ja Taani apostlikul kirikul sest just nende kirikute kogudustest lahkunud inimeste baasil moodustusid Taanis elu sõna lasterühmad, kes hakkasid siis väga aktiivselt propageerima uut liikumist oma vanadesse tähendab endist Nendes kogudustes ja Need olidki need põhilised probleemid siis elu sõnalaste rühmitused kannavad siin ka nimetada Dust. Põhja-Atlandi piiblikeskus ja väiksemaid gruppe on samuti nimetustega näiteks elupuu ja gospelikeskus. Traditsioonilised kirikud tegelevad maailmas ulatusliku oikumeenilise tööga. Siit ka järgmine küsimus. Missugustes suundades liiguvad näiteks Taani uususundid. Kas tegeldakse pigem suletud ringis või on uus usundi mõju levikut võimalik kirjeldada aga näiteks kui vette visatud kivi poolt tekitatud ringe mis nüüd maailma muutudes pole enam nii korrapärased, vaid siit Taanist lähtudes rohkem itta kalduvad ellipsid, näiteks olles uue 21. sajandi usud, peaks neisse olema sisse kodeeritud tugev misjoni vajadus ja ka kohustus olla misjonär. Silver lõng Pedersen teab, et paljud liikumised on väga aktiivsed just Ida-Euroopas ja endises Nõukogude liidus, eriti kus on tohutult uususundite mission, härra liikumas, ka on mitmes uus usundis misjonitöö kohustuslik osa kas siis õpilase või ka õpetaja, no näiteks ütleme kuru täiustumise aastaisia hierarhilisi stes redelites ülespoole või allapoole, liikumises, see on neile ülimalt tähtis. Samal ajal on muidugi ka Taanis neid uususundeid, kes on ülimalt salajased ja suletud usulahud. Kellest või millest suurt ei teatagi väljaspool seda rühma. Ja nüüd üks isiklik küsimus. Kellena tunneb end fin löövlunud Pedersen ise, 33 aastane mees Taani läänerannikult Esbergi linnast. Seda väljendan kõigepealt oma suhtumises näiteks Euroopa ühisturgu, ma samaaegselt huvitun väga Euroopast ja eriti Ida-Euroopa asjadest. Isiklikult jälgin seal toimuvat huviga. Saates esinesid Riibe toompraost Jens torkilt back Taani progressipartei liige Fredi metsem. Intermissiooni esindaja Esbergis siin löölunud Pedersen tõlkisid triine Sander Adriana, Johansen, Gennadi tomiilin, tehniline teostus Maristombach. Jon Johansen, Vello priiman. Toimetajad Liivi Kedelauk, Nils Björn Pärt, haard. Jemati Kirotar, saate autor Reet Valing. Saates on kasutatud salvestisi Esbergi massimeediakooli, muusika ja tausta fonoteegist. Saade valmis Esbergi koolituskeskuse massimeediakooli kursusetööna augustis 1994 Taani kuningriigis.