August Gailit Liina Reiman Viiendal märtsil New Yorgis sel aastal avatakse kontserdisaal, mis oma nime saab alles seitse aastat hiljem asutaja järgi. Kaanegi hool. Juunikuus peavad eestlased Tartus neljandat üldlaulupidu. Ilmub Oskar Vaildi, Dorian Gray portree ja niche. Nii kõneles saratustra. Okei, Prokofjevi 120 aastat sünnist. See on meie saatesarja tekkepõhjus ja see annab ka võimaluse küsida endalt. Mida mina tean inimesest, kes jättis maailmale 131 oopust umbes 45 aastase intensiivse loometöö tulemusena kes oli üks vene heliloojate pianistide säravas reas. Screabin, Rahmani Nov, Metner, Prokofjevi Šostakovitši, kes elas oma elu mitmes riigis, kes kirjutas teoseid kõikides muusikažanrites, välja arvatud operett kes rahvusvaheliselt tegutseva mehena otsustas siiski tulla tagasi koju ja jõudis koju kõige raskemaks painavamaks perioodiks Nõukogude Venemaa kultuurielus 30.-te aastate teises pooles. Meie käsutuses on kirjasõnaraamatud artiklid, uurimused aga ka Prokofjevi enesekirjapandu kirjad sõbrale Nikolai meeskovskile ja päevikud, mis on avaldatud pärast poolt sajandit arhiivi sulgemist. On Prokofjevi artiklid oma teoste kohta. On kolleegide mälestusi kokkupuudetest ja koostööst heliloojaga. Kalduvus kõike üles kirjutada oli mulle omane lapsepõlvest peale ütleb Prokofjevi oma päevikus. Aga ladus, täpne ja kujundirikas verbaalne eneseväljendus. See on pianisti, helilooja, dirigendi, Prokofjevi üksta. On öeldud, kui inimene on valmis, saadetakse talle õpetaja. Nii vist ongi. On ema, kes on muusikahuviline hea klaverimänguoskusega ja kes viib oma ainsa ellujäänud lapse Ukrainast Sonzovskast Moskvasse, et teada saada, mida teha edasi selle lapsega, kes juba mitu aastat kirjutab muusikat. Ja selle muusika hulgas on juba kaks ooperit. 1902. aasta jaanuaris kohtutakse Moskvas Sergei neijeviga kes hindab poisi võimeid väljapaistvat. Eks viib oma noore nimekaimu Serioosa orkestriproovidesse ja soovitab õppida muusikat. Daneemi sugulane Juri Pomerantsev, hilisem suure teatri dirigent annab kohe selsamal talvel seri osale harmoonia tunde. 1902. ja kolmanda aasta suvel viibibsonzovkaz pikemalt Reinhold klier, kelle juhendamisel käivad Norris Sergei Prokofjevi muusikaõpingud. 1904. aasta talvel otsitakse Peterburis kontakti Aleksander Clazonoviga kes, tutvunud noore Prokofjevi loomingulise portfelliga soovitab tungivalt Marja Prokofjevale tuua poeg Peterburi ja panna konservatooriumisse. 1904. aasta sügisel saab Sergei Prokofjevi Peterburi konservatooriumi õpilane vist noorim annatoliliaatovi teooria klassis. Prokofjevi oma autobiograafias kõneleb lapse- ja noorpõlve teostest. Nende arv ulatub üle 130, sellest hulgast suurem osa on klaveriteosed, sealhulgas kuus klaverisonaati. Aga on ka kaks sümfooniat, paar viiulisonaati ja üks ooper. Oma kujunemise kohta üksikasjalikku teavet pakkuv on kõnekas ka see detailsus, millega on jäädvustatud raske tee professionaalsuse suunas. Muljetavaldav on näiteks tabel Leadovile tehtud harmoonia ülesannetes leidunud vigade arvu kohta. Selgub, et õppegrupis peeti 11 teraselt silmas. Kes on parem. Kõige kibedamad konservatooriumis on noore Prokofjevi suhted annatoliljadoviga, kelle juures õppis ta esimesed aastad harmooniat. 1906.-st 1908. aastani kontrapunkti ja fugat kiita ei saanud. Peaaegu kunagi. Leadobile vist ei meeldinud pedagoogitöö. Prokofjevi kirjas 1908. aasta veebruaris Reinhold kliirile. Leado Villem oma teoseid ei näita, sest nende pärast ajaks ta mind klassist välja. Ljadov seisab kõvasti vana rahuliku muusika eest ja kõige hinnalisemaks peab head häältejuhtimist ning järgnevust, loogilisust aga uut muusikat huvitavate hormooniatega sõimata maa põhja. Minu viimased asjad just sinna kuuluvad. Nii et eelistan neid parem üldse mitte näidata. Muidugi Leadovi karmi väljaõppe kasutegur ilmneb Prokofjevi hilisemas helikeeles vabas häälte juhtimises. Oma polüfoonilise stiili väljatöötamises. Tuntud on Ljadov irooniliselt kommentaaridena pillast töödele. Mis te minu juures õpite minge Rihast Straussi võide püssi juurde. Reederi muusika kohta ütles Ljadov, et see on lihtsalt rohi. Rimski korsakov nimetas reegeri Polifooniat horisontaalseks rumaluseks. Regeri kontserdid Peterburis toimusid 1906. aasta detsembris ja noorele Prokofjevi le hakkas Reeker kohe huvi pakkuma. Õpingukaaslane muusikas usaldusväärseim sõber läbi terve elu, Nikolai Moskovski Prokofjevi ja Moskovski kohtuvad Peterburi konservatooriumi kompositsiooniklassis 1906. aastal. Prokofjevi on siis 15 Moskovski 25. Meie käsutuses on nende kirjavahetus 43 aasta jooksul ja Prokofjevi päevikud mõlemapoolne au, paklik suhtumine, aus arvamuste avaldamine teineteise loomingu kohta ja kõnetamine ees- ja isanimega nagu venekeelses skulptuuris seda viisakaks peetakse. Ja vastastikune teietamine tutvuse algusest lõpuni. Et Moskovski helilooming ju praktiliselt, et meil praegu ei kõla ei meie kontserdilavadel ega raadioski siis olgu tema kohta mõned sõnad. Musikaalne noormees, kes perekonna traditsiooni kohaselt pidi saama sõjaväelise hariduse ja olema teenistuses armees leidis võimalusi tegeleda muusikateoreetiliste õpingutega sedavõrd tõsiselt, et 1906. aastal Peterburi konservatooriumisse kompositsiooniklassi vastu võetud saada. Ljadov, Rimski, korsakov ja Vitols. Need pedagoogid on eskovskil ja Prokofjevi lühised. Esimene maailmasõda viib sõpradena lahku Prokofjevi kui leskproua ainus laps ei kuulu mobilisatsiooni alla. Moskovski kui sapöörivägede ohvitser on tegevteenistuses kolm aastat osaliselt ka Tallinnas seoses Siinse sõjasadama ehitusega. 1918. aastal on Moskovski juba Moskvas seoses sõjamereväe peastaabi üleviimisega Peterburist Moskvasse. Eskovskist saab Moskva muusikaelu aktiivne osaline riiklikus muusika kirjastuses. 21. aastal mobiliseeriti Tallinna sõjaväeteenistusest. Kutsutakse Moskovski Moskva konservatooriumi kompositsiooni professoriks. Sellel ametikohal on Moskovski oma surmani 50. aastal välja arvatud 1948. Ast. Moskovski mahukast loomingust nimetagem kahtekümmend seitset sümfooniat. Kolmeteistkümmet, Kell, pillikvarteti üheksat klaverisonaati, sadakond klaveripala vokaalmuusikat ja mis võib-olla mitte vähem. Oluline on enne muusika kujunemisloos Ta pedagoogiline töö 70 õpilast kompositsiooniklassis ja veel lugematul hulgal neid, keda ta tarvilikul hetkel oma professionaalsete oskustega aitab või toetab. Tema õpilastest olgu nimetatud Hermann ka Lõõnin, Dmitri ballevski vanumurathly, Nikolai pikku, Boriss Mokroušov, Aleksander Mossolov Aram Hatšhaturjan, Boriss Tšaikovski Vissarion, Shepallinn. 18. detsembril 1908 astus Sergei Prokofjevi üles avalikul kontserdil esmakordselt kui helilooja. See oli kaasaegse muusikaõhtute 45. üritus. Kohvi kandis ette oma seitse klaveripala, mis mõne aasta pärast Peeter Jürgensoni kirjastuses publitseeriti, kui uppus kolm ja uppus neli. Osa publikust oli hämmelduses. Peterburi press kajastas kontserti laialdaselt äärmuslikult. Prokofjevi teosed olid ilupiiridest väljuvad ühe jaoks kuni oma julguselt modernistid, äärmusliku suuna, kõige julgemad esindajad originaalselt kaasaegsetes prantslastest kaugel ees. Prokofjevi kontserttegevus pianistina oli alla andnud ema Maria Grigorjev. Noh, kogus hoolikalt ajalehe väljalõikeid. 1909. aasta kevadel lõpueksamil näitas helilooja, 18 aastane Sergei Prokofjevi oma kuuendat sonaati ja lõpustseeni ooperist pidu katku ajal. Eksamineerija tulid rahulolematud. Nad tahavad ilmtingimata Kanadas krabiniteks. Pahandanud Ljadov. Joosep sviitols iseloomustab nüüdsest vabakunstniku diplomit omavat Prokoffevit kõige teravamate äärmusteni novaator üsna ühekülgselt arendatud tehnikaga. Prokofjevi helilooja haridus. Sellega lõppes neile kuulajaile, kes Prokofjevi kuuendat sonaati teavad olevat hoopis hilisemast ajast pärit. Lisagem, et nii ongi. Kuulus kuues Jonaatide triaadi avateos hoopis 82 on olemas. 1940. aasta kevadest konservatooriumis kirjutatud teosed, sealhulgas sonaadid, on autorile hiljem pakkunud materjali klaver Jonaatidele number kolm ja neli. Mis on alapealkirjaga vanadest vihikutest. Vanemad purid Moskovski Assafjev lahkusid konservatooriumist ilma kahetsuseta. Vabakunstnik Prokofjev sõidab teelsonzovkasse läbi Moskvast ja külastab seal oma esimest õpetajat Reinhold klieri. Kleer mäletab oma kunagise õpilase enesekindlust. Ta hinnangut kaasaegsele muusikale olid rõhutatult vasakpoolsed. Siiski lahkusime sõpradena lisabklyer. Et ainelisi takistusi polnud, võis Prokofjevi õpinguid konservatooriumis jätkata. Eriklaver. Nüüd anna Yeshippova klassis ja dirigeerimine Nikolai Tšerepnini juures Anna Jeshippova maailmanimega kontsertpianist. Lehvetitski koolkonnast oli äsja loobunud avalikust kontserttegevusest ja pühendunud pedagoogilistele tööle. On ootuspärane, et liiga enesekindel ja pisut hoolimatu kiprokoffjev õpetaja heakskiitu ideeni. Kui õpilane eirab klassikuid ja teeb oma tahtmist pidi ümber mängitavaid teoseid näiteks listi h-moll sonaati ja leiab, et jeesipova kammib kõiki ühe kammiga siis Essipova kirjutab 1910. aasta mais eksamilehele vähe omandanud minu meetodit. Väga andekas, kuid jämedavõitu. Järgnevatel aastatel sundiski Essipova Prokofjevi mängima nii Mozartit, supportit kui ka šopääni. Need heliloojad olid noorele Prokofjevi üsna vastuvõetamatud. Vähemalt esimestel tööaastatel. Teistlaadi suhe tekkis noorel Prokofjevi dirigeerimise õppejõuga Nikolai Tšerepnynniga, keda professuuri loeti modernistiks. Ta rääkis Novaatorlusest nii, et mina tundsin ennast peaaegu ajast maha jäänud muusikuna mäletab hiljem Prokofjevi Tšerep. Linn oli seotud Mir Escustva rühmitusega Aleksander penoa, helilooja Tšerpnini naise vend olitsereplynni balletilavastuste kujundajaks. Tusk konservatooriumis, ainsaks professoriks, kes toetas Prokofjevi uue meelsust. Dirigeerimine seevastu edenes heliloojal Prokoffevil visalt. Linn üritas teda õpetada, et heliloojana omi teoseid dirigeeridesta tuleks toime. Peab küll lisama, et kaasaegsete mälestused Prokofjevi ist kui dirigendist on negatiivse värvinguga mida süvendab Prokofjevi kohatine üleolev suhtumine orkestrantide esse. Terpnelil õnnestub pöörata noore Prokofjevi eelarvamuslik suhtumist varasesse. Klassitsismi. Pole keeruline näha selles läbi kumamas Merris Kustva esteetikat huvi 18. sajandi kunsti vastu. Aga ettehaaravalt olgu see öeldud ka vana veneainese vastu paganliku ristiusueelse vastu, nagu on hästi teada. Stravinski kevade pühitsus, mis lavale skandaalset jõudis. 1913 on Prokofjevi küüdi süüt algselt ala ja loll lee. Kui ballett valmis 1915. 1910. aasta suvel suri 64. eluaastal Sergei Prokofjevi seenior. Üheksateistaastane helilooja pidi nüüd ka praktilises elus kiiresti iseseisvuma. Shansovka mõisaga seotud asjad likvideeriti sügiseks. Kui sügava jälje jättis lapsepõlv. Ukraina külas võib kuulda ooperis Jemjankot koolüüriliste stseenides. Paraku ei jõudnud Prokofjevi enam kunagi külastama lapsepõlvemaid, kuigi tahtnuks. Aga ta päevikutest, loeme, et iga uue eluaseme puhul on oluliseks hinde kriteeriumiks aed või ümbrusest tulenev võimalus pikkadeks jalutuskäikudeks. Liigirikas mets või park. Isa mõju noore muusiku kujunemisteel on suurem kui tavabiograafiatest nähtub. Nimelt juhendas isa-poja üldhariduslikku edenemist. Prokofjevi oli ju nii-öelda koduõppel laps. Kui keeled ja üldisemad muusikaalased teadmised tuli tema käest siis üldharidusisa poolt tegelemine õppimisega oli peres päeva endastmõistetav osa. Ja sellele pühendati vähemalt viis tundi regulaarselt kasuvel. Kas selline tõsidus töösse suhtumises on päritav või kujundatav, jäägu kuulaja arvata. Aga mis tahes eluperioodid Prokofjevi puhul ka ei süveneks, ikka leiab Ta tegelemast paljude asjadega. Huvitumas uute mehhanismide tööprintsiipidest tutvumas uute paikadega, suhtlemas paljude inimestega, olema kursis teatri- ja kontserdieluga, kirjutamas uut muusikat või valmistumas trükiks ette järjekordset toopust või mängimas malet, et või bridži või tegelemas kas või inkubaator iga. Teine kontsert klaverile, orkestrile oopus 16 valmis esimest korda 1913. aastal. Teos on loodud Prokofjevi noorpõlvesõbra Maximilian Smithi mälestuseks. Temal on pühendatud ka teine ja neljas klaverisonaat. Kontserdi esiettekanne toimus seitsmendal septembril 1913 Paavlovskis. Soleerisi autor, terrigeeris Aslanov. Neljaosalises dramaatilises teoses sai Peterburi kõrgseltskonna publik küll vist üsna vähe aru. Ettekandest kujunes suurim kontserdiskandaal Venemaal Peterburi muusikakriitiku istoli karatõgen. Ainus, kes heliloojale suurt tulevikku ennustas. Muide, seitsmendal märtsil 1915 toimus Rooma suurimas kontserdisaalis Auguste ummis Prokofjevi esimene välismaine esinemine teise kontserdiga kavas. Teise kontserdi partituur jäi Venemaale ja revolutsioonijärgsel ajal. Väidetavalt läks kaduma Prokofjevi Peterburi korterist heliloojad aastas kontserdil 1923. aastal. 1914. aasta kevadel lõpetas Sergei Prokofjevi teist korda Peterburi konservatooriumi dirigeerimise. See iseloomustas Tšerepnin oma õpilast nii. Tal on hirmus tänamatu ja raske, käsitöövõime on erakordne. Klaveriklassi lõpetamine tekitas Prokoffebis tõelise Hazardi. Lõpetada lennu parimana. Kavas fuga Bachi fuuga kunstist. Vaatnerlisti tan fantaasia ja Prokofjevi klaverikontsert number üks. Peter Jürgenson tuli helilooja tungivale palvele vastu, trükkis esimese klaverikontserdi klaveripaari nädalaga, et zürii saaks tundmatu teosega varem tutvuda. Klaverifirmast Schröder kinkis igal aastal klaveriklassi parimale lõpetajale oma firma klaveri. See oli Anton Rubisteni preemia. Schröderi kontsertklaveri oli saanud 1908. aastal ka Artur Lemba. Kui lennu parim pianist. Prokofjevi konkurss eksam toimus 22. aprillil 1914 20 konkušandy hulgast sai just tema hõbeplaadiga klaverivõidu oma kaasvõistlejate üle tunnustuse Venemaa kontsertorganisatsioonide silmis. Nüüd oli teda tõesti raske. Temme ärgata. Lõpuaktusel mängis Prokofjevi oma esimest klaverikontserti orkestri saatel. Dirigeeris Nikolai Tšerepnin. 16. jaanuaril vana kalendri järgi 1916 toimus Maria teatrisaalis Aleksander sil Loti seitsmes abonoment kontsert, mille kava oli stilistiliselt kirevuse musternäidis. Koreograafiline draama katkendites Glinka kamarendskaja kriigi klaverikontsert siloti soleerimisel, aaria Tšaikovski ooperites ja Prokofjevi küüdi süüt esiettekandes ja autori juhatusel. Sõber Moskovski oli Tallinnast spetsiaalselt kohale sõitnud, et järgmisel päeval tagasi sõita oma tööülesandeid täitma. Aleksandr Bolshunov, kes oli spetsiaalselt Prokofjevi poolt kohale palutud olevat väljunud, süüdi viimase osa ajal demonstratiivselt saalist väljus endast ja saalist, vaimutseb Prokofjevi hiljem oma autobiograafias. 1905. 11. aasta novembris alustatud ja 16. aasta aprillis lõpetatud ooperimängur klaviir näitab Prokoffebit vastuvoolu ujuja. Ta peab ooperit kõige võimsamaks lavakunstidest sel ajal, kui ta ametikaaslased žanrit surnuks arvavad. Ja helilooja lootis, et mängur lavastatakse Maria teatris 16. aasta detsembris. Esietendus toimus alles 29. aprillil 1929 Brüsseli kuninglikus teatris. Nõukogude Liidu piirides. Toimus Ooperimängur esietendus 1970. aastal Teatris Vanemuine. Novembris 1916 organiseeris Aleksander siloti kammerkontserdimille. Kava koosnes üksnes Sergei Prokofjevi teostest. See oli Prokofjevi esimene autoriõhtu. 1900 seitsmeteistkümnenda aasta alguses võeti teatrikavast välja ooper mängur. Aga et seni oli olnud lootust teose lavastuseks, siis paljundati ooperi klaviir emperaatorliku teatri raamatukogule litograafilisel viisil et 100 eksemplari klaveri oli siiski olemas. Helilooja Moskovski ütleb oma vaiksel ja tagasihoidlikul moel. Mul on julgust lugeda Prokofjevi andelt oma päralt oluliselt kõrgemaks stravinskist. Moskovski lootis Prokoffewist vene maaklerit. Prokofjevi kaasõpilastest ulatub meie aegadeni ju õieti ainult paar nime maskovskist oleme me mõne sõna rääkinud, võtame nüüd ka kõneks. Boris šašoughjevi Safjev 1884. aastal sündinud. Õppis Peterburi ülikoolis ajaloo-keeleteaduskonnas, külastas Leadovi kompositsiooniklassi mõned aastad ja õppis Leatovi juures vist eraviisiliselt. Erinevad allikad jäävad kidakeelseks, kui nad peavad rääkima Šafjovi muusikahariduse plikkusest. Tundub, et ta orienteerub väga hästi küll partituuridest, aga tema enda helilooja talent see diplomitööga Peterburi konservatooriumis silma ei paistnud. Nõukogude muusika esimestel kümnenditel käitus Assafaga uuendusmeelsena, toetas Leningradis näiteks Bergib otseki lavale toomist, kirjutas Igor Stravinski teostest. Ikka väga värsketest tol hetkel raamatu, mis nõukogude edasise kultuuripoliitika hoovustes muidugi hoolega maha vaikiti. Assaffelli loojana ei ole praegu tuntud suure terror, rajal asus ta nii-öelda õigele positsioonile järgides nii muusikas kui ka oma artiklites. Kremli-suuniseid. Ei Vanzolvertinski olevat öelnud ühes oma avalikus esinemises Nõukogude balletist Chevy ballett, vabandage väljenduse pärast. Pariisi Leic. Teatmeteosed kirjutavad aga 28-st Assafi balletist 11-st ooperist neljas sümfooniast. Seetõttu on Ashevi suhtumine oma suurtesse kolleegidesse eriti ta elu viimastel kümnenditel üsnagi kahetsusväärne. Nõukogude aastatel tõsteti Assafjevi uurimus muusikavorm kui protsess. Nalja, esimene köide ilmus 30. lastel, teine köide 47. aastal. See uurimus tõsteti nii-öelda pühakirjaseisusesse ja selle uurimuse tsiteerimine teadustöödes oli teatud ajal sama kohustuslik nagu marksismi klassikute tsiteerimine. Igor pleebow raamat stravinskist ilmus Leningradi kirjastuses Triton 1929. Igor kleebow on Assafjevi kunstniku nimi. Selle raamatu uus trükk ilmus 1977. aastal. Kes vaevub neid astelnumbreid kõrvutama, teeb ilma palumata juba järeldusi nõukogude kultuuripoliitika kohta. Prokofjevi puul Hašafjevist põhjust on 1900 seitsmeteistkümnenda aasta suvi Petrogradi lähistel käisin mõttega kirjutada terve sümfooniline teos ilma klaverit. Nii tekkis projekt sümfooniast Haydeni stiilis. Hadiendi tehnika sai mulle eriti selgeks pärast töötšerrepninny klassis. 1916. aastal sai kõigepealt loodud ka Ott ja siis materjali esimeseks ja teiseks osaks seitsmeteistkümnenda aasta suveks veel korralikult tööd. Finaalin kriipsutasin lõpuks maha ja komponeerisin uue eesmärgiga, et selles puuduksid igasugused minaarsed akordid. Prokofjevi klassikalise sümfoonia esiettekanne toimus Petrogradis kaheksandal aprillil 1918 autori juhatusel. Klassikaline sümfoonia. D-duur Opus 25 on pühendatud Boris Assa. Kuulsite esimest saadet sarjast Sergei Prokofjevi 120 kooli ja kujunemisaastad. Saates kõlasid katkendid Prokofjevi alljärgnevatest teostest. Esimene ja teine klaverikontsert klassikaline sümfoonia küüdi süüt, saatanlik, viirastus ja põgusad hetked. Saate autor oli Tiia Järg. Helioperaator Katrin maadik.