Klassikaraadio kuulajad tänane saade sarjast klassikud pühendab järgneva pea tunni jooksul tähelepanu Johann Sebastian Bachi vanimale pojale Wilhelm Friedemann Bachile, kel sel aastal täitus 300. sünniaastapäev. Isend Friedemann Bach oli saksa helilooja improviseerida ning organist. Ta õppis oma isa Johann Sebastian Bachi käe all muusikateooriat, komponeerimist, orelit ning klavessiini ning hiljem jätkas Wilhelm Friedemann Bach õpinguid Leipzigi ülikoolis. Teda tuntakse kui muusikut, kes töötas Halles ning hiljem vabakutselisena Berliinis, kuid enne viljem Friedemann Bachi eluloo juurde minekut veel paar sõna Bachi perekonna genoloogiast. Pahhide muusikute dünastia on huvitavad väga tõsiselt ka geoloogiaga tegelevaid teadlasi. Pahhide perekond tegutses alates 16.-st sajandist Kesk-Saksamaal ja siin või välja tuua mõningaid kohti, nagu saksa Eisenachi saaks kotaa saks mainingensaks vaimar Schwartz, Purgarstad. Jaga Erghort ja selles regioonis peeti vaatamata poliitiliselt keerulisele ajale väga oluliseks hoida ja säilitada kultuuritraditsioone ning sestap oli selles regioonis ka Bachi perekonna muusikutel mõnus töötada ja neil säilivus selles regioonis töötades teatav majanduslik kindlustatus. Muusikute perekonnas oli tavaks jagada admisi isalt pojale, õpetataks sobisid ka lähemad sugulased või ka kaugemalt perekonnaliikmed, näiteks ka Johann Sebastian Bach õpetas Johan Lorentz, Bachi Han Bernhard Bachi, Johannese hüljes, Bachi Johann Heinrich Bachi, Samuel Anton Bachi, Johan Ernst Bachi loomulikult ka tema enda poegased William Friedemann Bachi, kes oli tema lemmiklaps kõige vanem poeg. Kuid haridus said ka nooremad pojad Carl Philipp Emanuel, Johann Gottfried Bernhard, Kathryn Heinrich Bach, Johann Christoph Friedrich Bahia, Johann Christian Bach ning enamik neist tegutses ka hiljem muusikutena ja pigem võis pahi perekonna puhul välja tuua seda, et õpingud väljaspool perekonda olid haruldased. Näiteks Johann Christian Bach õpist tiitrich puks Thai Huude juures Lübeckis muusikute perekonnad tihtipeale ka abiellusid omavahel ja sugulussidemed olete, kaudu olid seotud vilkel Emergency Hoffmanni ja Bachi perekonnad. Kui nüüd tagasi Wilhelm Friedemann Bachi juurde, kes elas ajavahemikul 1710 kuni 1784 ja suure osa oma elus, tegutses ta tõepoolest Halles, vihjan Friedemann Bachi kohta on liikvel väga palju kumu ja osa sellest ei vasta ka tõele ning kumu levikuks on andnud oma panuse kindlasti ka tema elu käsitlevad ja mõneti valesti käsitlevad kunstiteosed näiteks ka palgreeneri, 1931. aastal valminud ooper või ka kuulus mängufilm Gustav rüntgensiga peaosas ning samuti kuulus saksa romaan, mis ilmus 1858. aastal, kus Albert Emilbrahwoogel käsitles vihja Friedemann Bachi elu ja mis on andnud toitu, arvamusele, et oh, oleks Vilsem Friedemann, Bach, kelle elu ei olnud just kergete killast, kuulanud oma isa nõuandeid, küllap oleks teda saatnud edu tegelikult muidugi Hay vihjanud Friedemann Bachi elu täis ebakindlust ja ka otsinguid, kuid samas võib sellise käsitluse all lausa näha ja mõned pahi juured on seda välja toonud, teatavad, et alateadliku isegi kättemaksu kuulsale Bachi perekonnale. Igatahes on Albert Emil prahwoogeli romaan, mis käsitleb Friedemann Bachi elu üsna vale nurga alt minnes mööda isegi faktitäpsusest väga kuulus, väga hinnatud ja välja antud ka taastrükkis 1983. aastal ning küllap võib seda leida ka vähemalt Saksamaal. Antiigiraamatupoodidest saksa muusikateadlaste hämmastuseks võib nimetada mõnda leksikoni, kust on võimalik lugeda. Prafoogeli raamat põhineb rikkalikule informatsioonil ja ajalooliselt ümber lükkamata. Võtan faktidel ja tooks siinkohal ühe faktiga välja Rafoogeli raamat, aseta Friedemannil sünnidaatum 1704.-sse aastasse ning nimetab tema emaks torud ja tegelikult sündis Johann Sebastian Bachi perre esimene poeglaps 22. novembril 1710. aastal ja tema emaks oli Johann Sebastian Bachi esimene naine Maria Barbara. Kui aga rääkida Bachi poegadest, siis tõepoolest Carl Philipp Emanuel Bach, kes oli 50 Wiedemanni neli aastat noorem võis nautida väga head elu Hamburgis. Moodsatki nimetas teda suureks pahviks. Tegemist oli heliloojaga, kestaks kaasa tormi ja tungi ja vormieksperimentidega ning kindlasti oli ta ka väga hea suhtleja ja tundub, et muusika jaoks haruldasele kombel, kuid siiski varustatud vajaliku omadusega olla ka hea ärimees. Friedemannil ei õnnestunud siin elus nii lihtsalt läbi lüüa ja oma heas paistis ta kindlasti silma hoopis selle poolest, et ta tundus olevat konservatiivne ning tema loomingu keskpunktis oli kontrapunkte reeglitest kinnipidamine. Kontrapunkti reeglitele jäi hiljem Friedemann truuks nende reeglitega üles kasvanud vaimaris ja nendele reeglitele ehitas ta üles ka enda loomingu. Ja siinkohal tasuks võib-olla meenutada ka seda, et Johann Sebastian Bach kirjutas siseneb hõigemanile klavessiinipalu ning osaliselt komponeeris klavessiinipaluga, hiljem Friedemann ise ja need olidki tema omaaegsed harjutused, mille najal arenes edasi tema muusika tundmine. Ja kuulame siinkohal katkendit Johann Sebastian Bachi kolmest palast William Friedemann Nile kogumikust klavierbiisle. Mõne hetke pärast kõlab siin Fuvad see tuur ja seda mängib Mennovandelf. Tegemist on kontserdi salvestusega aastast 2010. Samas ei ole see ju midagi imestamisväärset, William Friedemann Bach oma lapsepõlvele sel ajal omandatud reeglitele maailmatunnetusele truuks jäi, sündis ta ju tõepoolest, nagu saate alguses juba mainitud muusikute dünastiasse. Erinevad uuringud küll väidavad erinevaid numbreid, aga võib öelda, et nii umbes 77 muusikut Bachi muusikute dünastia sica aegade jooksul ka tegutses ja see muusikutes dünastia oli alguse saanud juba 16. sajandi keskpaigas. Mil Bachi perekond oli Ungarist Tüüringi metsadesse põgenenud ja juba siis, kui Friedemannil vanaisa proosias siis oli pahi imest saanud sünonüüm sõnale muusikud. Kindlasti Bachi perekonnanime kandvad muusikud tunnetasid ennast väga andekate inimestena ja küllap ka Bach võttis juba varakult, et tema poegadest saavad ka tulevikus muusikud. Eks juba ilmnevad anded pluss väga hea muusikaharidus andsid toetust arvamusele. Poegadest saavad tulevikus ka väga head heliloojad või improviseerivad. Nõnda kuldas ka Johann Sebastian Bach oma esmasündinud poega elion Friedemann Bachi juba varakult ülem väga kaunite kiiduavaldustega ja ka üsna kõrgete ootustega. Siin kõlas veel üks selline näide Johann Sebastian Bachi kolmest põlast Philine Friedemann Nile Klavjueer pühvlainis, mis valmis 1720. aastal. Me võime ainult ette kujutada seda pilti, kus klaveri juures õpib Norwich Friedemann. Tegemist on 1780. aasta suvega ja Bachi perekond elab ketšenis ja laste seas. Nii vihjen Friedemann kui ka tema 11 aastane õde Katariina Dorothea kuueaastane vend Carl Philipp Emanuel ja viieaastane vend Johann Gottfried Bernhard ootamatult Marie Barbara sureb nii et kui isa Johann Sebastian Bach oma teenistusreisilt kars paadist naaseb, ei ole tal enam naist ja naine on isegi maha maetud. Ja siiani ei ole selgunud, et mis põhjusel Maria Barbara ootamatult suri. Me võime ainult osaliselt ette kujutada, mida selline kaotus perekonnale tähendas. Ja küllap neid tundeid, mida Friedemann Bach üle elas, aimas siiski isa hansabasse vohh eriti sest et oli ta ise oma mõlemad vanemad küllaltki varakult üheksa aastaselt kaotanud. Igatahes püüab ta nüüd oma poja eluteed kindlustada ja annab talle võimalikult hea. 1723. aastal liigub Bachi perekond edasi Laitsigi. Bach on nüüd abielus oma teise naise Anna-Magdaleena kam. Isa soovil alustab Wilhelm Friedemann õpinguid ülikoolis. Ta saadab ka kuueteistaastase Närse Burgeda õpiks parima spetsialisti juures viiulimängu. 18 aastaselt on Filsem Friedemann, kes on lõpetanud ülikooli. Seal on väga hea hariduse matemaatikas, filosoofias ja õigusteaduste vallas. Kuigi Kuulsa Johann Sebastian Bachi poeg on nüüd saanud haritumaks, kui ta ise on kunagi olnud, siis siiski esimesele töökohale kandideerimiseks annab Bahama kaaskirja kaasa. Nüüd siis kandideerib Kiviljon, Friedemann Bach Dresdeni Sofia kirikusse organistiks ja mängib, et isa ühe väga raskemuusikateose prelüüdi G-duur, mis nii-öelda murrab sõrmi veel ka tänapäeva organismidel. Ja ettemänguaegu kiidab õukonna kapellmeister, siseneb Wiedemanni mängu vihjan, Friedemannil saab 22 aastaselt Dresdeni Sophia kiriku organist ja sealt edasi on tal võimalus oma tööd nautida, ehkki tegelikult peaks seda kirjeldama, et tal oli võimalus seda tööd välja kannatada. Sest kui ühelt poolt Dresdenis asuva kiriku orel oli erakordne, pakkus häid musitseeris võimalusi, siis teisalt töö eest saadav tasu oli uskumatult väike isend. Wiedemanni aasta sissetulekuks kujunes kaheksa kümmentaal ret samal ajal kui Dresdeni õukonna kapellmeister Johann Adolf Hasse teenis 2000 aadrite aastas ja tema naine Fowstiina, kes oli ooperidiiva, teenis koguni 4000 taldrikut aastas. Kuulame siin tänases saates ka mõningaid viiteid teiste heliloojate loomingust, kes tõenäoliselt mõjutasid omal ajal ka Wilhelm Friedemann. Ehksin, kõlavad katkendid Johan Adolf Hasse ning andis masse NK loomingust Academy hüralde music Berliin. Interpretatsioonis Kristjani perioodil õppis Friedemann Bachi juures ka Johan klipp Goldberg klavessiinimängija, keda seostatakse üsna tihti Bachi Goldbergi operatsioonidega. Kuigi Goldbergi variatsioonid on kirjutatud hoopis karbon Kaiser lingile, kellel oli probleeme insomnega, kuid Colbert tõepoolest Bachi perekonnaga seotud, aga siis õpetaja õpipoisi seisuses. Sellised olid siis muusikalised mõjutused Wilson Friedemann Bachi orkestrimuusikale ja tõepoolest, kuna ka viiuldaja Johann Georg pis endani sõnul olin Dresdeni Sophia kiriku organist ja post väga halvasti makstud oliivi Evan Bachil põhjust aga tegelikult ka aega oma loomingulist potentsiaali rakendada, siis orkestrimuusikas. Kuna aga samal ajal oli olemas Hasse küllaltki heal tasemel mängiv orkester ja ise Friedemann, Bach, kirjutaski muusikat kohalikule õukonnale või ka muusika armastajat, aristokraat rottide koduses ringis esitamiseks ja Philine Friedemann Bachi F-duur sümfooniast, millest me siin ka kolmandat osa kuulame. Sellest sümfooniast võib leida vihjeid jändis Zelenka või Johann Adolf Hasse stiili näidetele. Kuulasime siin kolmandat osa, vihjen Friedemann Bachi sümfooniast, F-duur teos valmis, tema on Dresdeni perioodil, mil William Friedemann Bach töötas Dresdeni Sophia kirikus ja kuigi see eelpool kõlanud sümfoonia oli selline võib-olla mõnevõrra kergemate meeleolude väljendaja, siis kindlasti võib siin esile tuua väga elegantselt viiulipartiide käsitlust. Samas kirjutas William Friedemann Bach tol ajal ka orkestrile sügavamat muusikat ja ka näiteks Foogasid. Me kuulame järgnevalt ühte Foogat, mis on pärit sümfooniast d-moll ja kuigi otseselt ei ole teada, mis puhul Friedemann Bachi teose kirjutas, siis teose üldine iseloom, ka kontrapunkti kasutamine, vihjab pigem treestani tolleaegsele kirikumuusikale ja võimalik, et seda kasutati ka missas orkestri vahe osana ja viisin Friedemann Bachi loomingut, esitas ja esitab jätkuvalt Academy sööraltimisik Berliin ning ansamblit võtab klavessiinimängija Rafael Altermann. Rääkides edasi viisem Friedemann Bachi loomingust, siis ajal, mil vihjan Friedemann, Bachi isa Johann Sebastian Bach viimistles oma h-moll missat, tegelesid pojad väiksemate vormidega ja püüdsid enda jaoks mõtestada klaverisonaadi olemust. Carl Philipp Emanuel Bach oli sealjuures palju produktiivsem. Tal olid ilmunud juba 12 klaverisonaati Mil. Friedemann on 1745. aastal alles oma esimesena jõudis William Friedemann Bachi klaverisonaat. D-duur on tegelikult oma olemuselt erakordselt terviklik. Selles on kontrapunkti ja ka väga kiiresti vahelduvate meeleolumuutuste süntees. Ehk siis, et Friedemann selles teoses leidnud lahenduse, kuidas järgida oma isa poolt edasi antud kompositsioonireegleid ja samas leida kaasaegne ja isikuomane stiil. Aga vihja Friedemann Bachi loomingut ei ole kerge müüa ja loobub esialgsest plaanist kirjutada samas stiilis veel kuus sonaati. Tema järgmine klaverisonaat ilmub trükis alles 1748. aastal ja see on kirjutatud juba nii-öelda kergemast stiilis kuulama, et siinkohal vihjan Friedemann Bachi sonaat TT tuur, mida esitab Mennoman Delft ja tegemist on taas kord kontserdi salvestusega ja meno mängib seda teost klavikordil. Kuulasime siin katkendeid William Friedemann Bachi Sanaadis D-duur ja mängis siin klavikordil menna Valtelft. Tõepoolest, siin oli võimalik nautida pisem Friedemann Bachi kontrapunkti oskusi ja peab ütlema, et tema Polfoonilist käsitlust on tõenäoliselt imetlenud ka Wolfgang Amadeus Mozart, kes on mõningaid tema muusikalisi materjale oma teostes edasi arendanud. Vähemalt sellisele järeldusele on tulnud mõned muusikauurijad. Organistina saadab William Friedemann Bachi edu ja kuulsus, mis ulatub treestianist kaugemale. Nii ei peagi ta 1746. aastal, mil ta kandideerib Halle kirikusse organisteks, üldse enam ette mängima. Tegemist on sellesama töökohaga, kuhu püüdis Johann Sebastian Bach 33 aastat varem tööle saada, ise Friedemann. Bach saab tõepoolest tööle Halles. Tema sissetulek muutub kahekordseks võrreldes sellega, mida ta teenis Dresdenis lifrow kirje. Organistina satub ta kahjuks tihtipeale vastu olla oma tööandjatega. Ja üks selline konflikt leiab näiteks ka 1749. aastal, mil tekib konflikte liigroungise kantori Godfrey Mittagiga üheks väga palju kõneldud näiteks kui aga 1700 viiekümnendat aastat, mil lahkus siit ilmast Friedemann Bachi isa Johann Sebastian Bach ning Wilhelm Friedemann Bach võttis ette edasilükkamatu reisi, tundub, et ta seda reisi küll Halles oma tööandjatega kokku ei leppinud. Sestap tuli neile üllatusena, kui isa Friedemann, Bach viibis mõnda aega Hallest eemal, viies oma 15 aastast venda Johann Christian Bachi Berliini venna Garfilippemaanoli juurde, kes parajasti töötas Friedrich Suure õukonnas aasta hiljem, 1751. aastal, isend Friedemann, lõpuks ka abiellus Halle maksuametniku tütrega, Dorothea Elizabeth Giorgiga. Kuulame siin katkendit, vihjan Friedemann Bachi ülestõusmispühade kantaadis ertsiterdunud Fallet mis tõenäoliselt valmis ajavahemikul 1749 kuni 1755. Tegemist on teosega, kui ta isegi kuulata, mis pigem viitab hilisParockile ja sarnaneb küllaltki palju hansa Bastian Bachi kontaadi loomingule. Ja tõepoolest, Miša Friedemann, Bach, Halle kirikumuusikajuhina tõid ettekandele pidulikel puhkudel nii enda kui ka oma isa, Johann Sebastian Bachi kantaat. Tihtipeale kasutas ka samuti tekstikatkendeid, nagu ta isa ja William Friedemann tõepoolest kasutab varasema ajastu vorme, kuid püüab neile anda uue substantsi. 1756. aastal tungivad preisi väed Saksimaale ja algamas see on seitsmeaastane sõda. Tavaliste inimeste jaoks tähendab see maksude tõusu ja teisalt mõnega Vision Friedemannil teenistus. Helilooja Višnu Friedemann Bach ei ole õnnelik, töötades Halles ja otsib endale lisaväljundeid. 1753.-st aastast pärineb esimene dokumenteeritud Friedemann Bachi katse ja soov vahetada ametikohta, kuid kõik need katsed ebaõnnestusid. 1762. aastal pidas vihjan Friedemann Bach läbirääkimised asuda tööle Tarbstati õukonna kapellmeistrina. Ja kuigi ta on isegi kirjutada Tänud ühema klavessiini kontserdi e-moll, tituleerida ennast kui Hessen Tarmstaadi õukonna kapellmeistrit. Tegelikult ta sellel ametikohal tööle ei hakanud ja ajaloolastele väga segastel põhjustel, et sündmused aset leidsid. Siin aga kõlab katkend ühest varasemast klavessiini kontserdist, mille tõenäoliselt viis Berliini visanud Friedemann Bachi noorem vend Carl Philipp Emanuel teos tõenäoliselt valmis enne 1740 esimest aastat Dresdenis. 18. sajandil oli see teos Euroopas küllaltki tuntud ja lisand, kas helilooja enda partituuri koopiale olid Euroopas liikvel veel mitmed ning siinkohal esitavad seda teost Richadega harja, London barokk šas Merlame juhatus. William Friedemann Bach mõnevõrra siiski tüdines läbirääkimistest Halle tööandjatega ja 1764. aastal taga hakkas vabakutseliseks heliloojaks. Vabakutselise heliloojana töötades püüdis ta läbi lüüa, kirjutades tol ajal küllaltki populaarseid Poloneese, milles William Friedemann väljendab enda melanhoolsema poolt ja neid palun, ise võiks nimetada isegi helilooja salajaseks tunde päevikuks. Ning siinkohal veel, eks helinaide Wilhelm Friedemann Bachi Poloneesist ja me võime siin väikese mõttelõnga tõmmata ka Frederick Chopini loomingule. Vihja Friedemann Bachi Polonesi esitas, Venemaa on, Delfi peab siinkohal muidugi meeles pidama, et melanhoolia ei olnud Wilson, Friedemann, Bachi ainus väljenduslaad ja emotsioon, vaid tema fantaasiates näiteks leidis kajastamist rikkalik ka improvisatsioonivõime, mida ta tõesti rakendas oma orelimängus kus oli tõepoolest helistiline värvikirevus. Väga kaunis tämbri, ballett, kindlasti ka faktuuri vahelduvus ja temast kui orelimängijast tõepoolest teab. Kuid samal ajal püüdis ta 50 seitsmeaastaselt ka endale veel töökohta leida ja edutult. 1770. aastal lahkus perekond Hallest koos kolmeteistaastase tütre Frida riike Sofiga, nad müüsid ka oma kinnisvara. Kuigi tema orelimängu väga kõrgelt hinnati, siis toodi esile alati seda veidi põikpäist iseloomu kaasaegsema käsitluse kohaselt, nagu on seda väljendanud ka muusikateadlane David Schallenberg 1999. aastal siis võib-olla jäi hiljem Friedemann Bachi jalgu muutustele ühiskonnas ja selline väga eneseteadev virtu Oz kes Vicia Friedemann Bach kahtlemata oli, ei saanudki olla liiga edukas kirikumuusikapositsioonil töötades või ka õukonnas liikudes ning tundub, et vihja Friedemann Bach ei soovinud nii lahkesti nagu paljud tema kaasaegsed kirjutada moes olevat ja lihtsasti arusaadavat muusikat. Miljon Friedemann Bachi orelimäng võlub ära ka Friedrich Suure õe printsess Anna maalia ning vise Friedemann juba loodab. Ta saab tööd, anna anomaalia juures ja pühendab talle ka mõned muusikateosed. Kuid siis satub ta intriigide keerisesse, mille teisel poolel on anomaalia kompositsiooniõpetaja preisi kapellmeister Johann Philipp Kirnberger ja sellest seisust lahkuv pisem Friedemann Pahka ajana. Kuid nüüd oli võimalus pankurite perekonnale Itse Kell palgata. Ellen Friedemann Bach õpetajaks noorele saarele ja nii olemegi jõudnud Saaram endal soni ehk siis Felix Hendersoni vana tädini, kelle kätte annab Wilhelm Friedemann Bach ka Johann Sebastian Bachi Matteuse passioon ja tõenäoliselt veel teisigi partituuri ja seda fakti tuleb kindlasti silmas pidada, kui lugeda kõikvõimalikke süüdistusi teemal, et filiaal Friedemann Bach oma elu jooksul võlgade katteks ka oma kuulsa isa partituuri müüs. Tundub, et Saara mängis koos õega või ka Villem Friedemann endaga esstuur kontserdi kahele klavessiinile, mis just valmis umbes samal ajal, mil filisem Friedemann Saarahhidzigi õpetas ja on võimalik, et ka perekond selle teose heliloojalt tellis. Tegemist on ideederikka küps elegantse teosega, milles on väga palju väljendusrikkaid, dialooge, vürtsikaid, romantism, ka iroonilise sissepõikeid, samuti kui rafineeritud Vanabahhiliku klavessiini kunsti, milles on ka tunda uue ajastu hõngu. Nii et tegemist on erakordse stiilitajuga väga omanäolise teosega, mille hiljem Friedemann Bach isegi perekonna rüpes kirjutas. Nii võibki öelda, et kuigi ise Friedemann Bachi elu parimad aastad vähemalt väliste tunnusmärkide järgi kunagi ei saabunudki, siis see küpsus tema loomingus on siiski olemas. Vaatamata sellele, et vise, Friedemann, Bach suri 1784. aastal juulikuus Berliinis ja suures vaesuses jõudis ta siiski edasi anda ja kanda oma isa Johann Sebastian Bachi ideed ja ka detailid eluloost, mida nad mõlemad Carl Philipp Emanuel Bachi kam, Johan Nicolaus Forkelile jutustasid, kes andis 1802. aastal välja esimese Johann Sebastian Bachi biograafia. Loomulikult kandis Wilhelm Friedemann Bach edasi ka Johann Sebastian Bachi-ajastu ambitsioone ja teadmisi. Ning üheks selliseks näiteks on kindlasti ka tänase saate lõpus kõlav klavessiini kontsert F-duur, mille partituuri andis ta hoiuks Saara mendel sonile ning seda teost tänase saate lõpus. Esitavad veel Richardiga harja London barokk Shark meloni juhatusel ning vihjan Friedemann Bachi elust ja loomingust, kõneles tänases saates.