Viieteistkümnendal märtsil lõpetas Eesti esimene laevakaitsemeeskond Euroopa Liidu operatsioonil Atalanta Aafrika idarannikul Džibutis koos Saksa Bregati Hamburg meeskonnaga. Neli kuud kestnud missiooni. Meil on nüüd stuudios vanemleitnant Rait luks, tere. Tervist. Miks te sinna tahtsite minna, kas siis Eesti mereväes on niivõrd igav, et tuleks käia väljas proovimas teisi missioone? Mina isiklikult läksin seoses sellega, et mulle Pakkumine osaleda laevakaitsemeeskonna kursuse läbiviimisel ettevalmistamisel ja kursust osaleda ka sellele missioonil. Minu jaoks emissioon oli esimene missioon ja kuna oma teeninud mereväes ja teenin mitte mereväes laeva peal, vaid siis baasikaitse kompaniis siis missioon tundus mul igatpidi loogiline, nii teenistuse kui ka siis edasise kogemuse saamise näitel. Kes seda kogemust saab nüüd siis rakendada või, või kuidas te seda saate siin kohapeal rakendada? Eestis kindlasti seda kogemust saab rakendada juba eelkõige siis järgmiste üksuste koolitamisel. Ehk siis on olemas selgem pilt, et milline see väljaõpe peab olema ja mis siis ootab ees koha peal ja vastavalt sellele siis suunata ja arendada edasi järgnevat üksuste väljaõpet. Väljaõpe toimub baasikaitsekompaniid ja kuna neid peale tagasitulekut jätkame baasikaitsekompaniiülemana, siis saan loomulikult seda väljaõpet ja kogemus suunata selles suunas. Kui suur see erinevus oli enda väljaõppes ja kohapeal enda väljaõppes oli pigem erinevus see, et me olime rohkem valmis paljudeks ülesanneteks, mille hulka oleks kuulunud ka siis laevade kontroll laevade kontrolli raames, isikute kinnipidamine ja nii edasi, antud missioonil meil seda teha ei tulnud, selle jaoks oli sellel laeval, kus meie asusime frigata, Hamburg oli oma meeskond olemas. Kes siis kontrollis, aga meie ülesanne antud missioonil oli kaitsta saksa laeva ja vajadusel kaitsta Eskorditavat laeva. Et väljaõppe osas oli meie väljaõpe pähe kas siis parem või olime arvestanud suuremate ülesannetega, kas neid õpetati suhtlema Somaalia piraatidega või käituma, kui tekib konfrontatsiooni olukord? Neilt otseselt suhtlema kui sellist ei õpetatud, aga meil oli kindel vei, selge pilt, milline mõttemaailm võib tüüpilise Somaalia inimese või spiraadi puhul olla, milline see võiks olla, noh, kindlasti, kui me räägime motivatsioonist, siis esimene motivatsioon, Firaadil on raha ja see on siis üks eesmärk, milleks ta üldse piraadiks hakkab. Nüüd peaks juba olema järgmine laevakaitsemeeskond vist oma väljaõppe lõpetanud ja, ja ta läheb järgmine kuu prantslastega koos teenima. Oni? Jah, praegune üksus on lõpetamas, nad veel lõpetanud ei ole ja aprilli keskel peaksid minema prantsuse laeva peal. Milliseid õpetussõnad teil neile oli? Soovitused? Soovitused on kindlasti see, et olla valmis selleks, et ei pruugi olla seda tegevus nii palju, kui on arvestatud ja väljates läbitud, et võib tulla ehkki päevi ja nädalaid selles osas, kus ei pruugi näha ühtegi laevaga alust, ehk siis tuleb arvestada ka rutiiniga mererutiiniga. Kas ta nüüd raske on, pigem, pigem on see, et ta on kindlasti üks missiooni osa, mis võib mõjuda siis mingil hetkel vähe raskemalt, et üks on läbinud väljaõppeüksus, on valmis, üksus vajab ja ootab tegevust, aga seda tegevust ei pruugi tulla. Kas kodustega on võimalik kontakti hoida? Meil sellel laeval oli kodustega väga hea kontakti hoida, kuna meil oli võimalus kasutada elektronkirjavahetust ja lisaks, kui asusime sadamas, oli võimalik kasutada ka telefoni selle nelja kuu vältel olete suutnud oma missiooni edukalt täita, suruta siis piraadid eemale Somaalia rannikust, kas selle Euroopa Liidu missiooni oleks vaja, võib-olla siis laiendada edasi ka teiste ranniku äärde? Minu arvates kui võimalik, siis loomulikult, sest see pilt, mis meie oleku missiooni ajal meile siis selgeks ning see, et seal, kus on alused, seal on ka kontroll, aga kui me vaatame seda kaarti, siis ala on väga, väga suur ja lai, et loomulikult mida rohkem seda ala seal valve all või kontrolli all on, seda suurem tõenäosus, et piraatlus väheneb või kaob üldse tulevikus. Kui nüüd neid samu ÜRO abilaevu vaadates neid ei ole kaaperdatud juba paar aastat, aga tankeritel hoitakse endiselt silma peal ja neid üritatakse rünnata. Kas nendele see teie missioon ei laienenud? Meie missioon laieneb selles osas, et loomulikult, kui meie alus patrullib kindlal alal, siis sellel alal läbivad laevad on ka kaitstud või siis kui peaks mingisugune intsident toimuma meie lähialal siis operatsioonil olev laev ei jää ükskõikseks, vaid võtab need hädaabipalved vastu ja teeb kõik, et see laeva siis ründav läbi raatide üksus saaks kinni võetud ja laev saaks siis oma aaspunkti B-s rahulikult liikuda. Piraadi esiteks, vanustal võib-olla 16 kuni 45 ja piraatlus kui selline on lühidalt kokku võttes on organiseeritud kuritegevus, kus on siis loomulikult need mõtlevad mõtlevad isikud, kes ei pruugi paatidega ja otseste rünnakutega mitte mingit moodi seotud olla ja siis on need üksused või piraadid, kes siis ongi läinud seda teed pidi, et teenida lihtsalt ja kergelt rahasest piraatlus kui selline on Somaalias üks väga auväärt amet ja väga tulus amet. Ja seoses sellega ei olegi seal need piraadid mitte ainuüksi siis vaesed rannakalurid, vaid sinna võivad kuuluda ükskõik kes, kes siis on läinud selle nimel teenida kergelt raha ja ennast seoses sellega ka elus hoida. Samamoodi piraatide näol võib öelda, et nad on väga head meremehed, sest kui võtta seda, et see ala on suur ja nad liiguvad mootorpaatidega ja need navigatsiooniseadmed on neil kas siis puudulikud või ei ole üldse, siis peab loomulikult nende kasuks, ütleme, et nad on väga head meremehed lisaks kuid piraatide näol on ikkagi ikkagi tegemist meie mõistes kurjategijaga, kelle eesmärk on minna ründama laevu ja mitte siis hea sõna ja redeliga, vaid selleks kasutavad nad relvi. Nad on valmis ka laskma nende relvadega laeva meeskonna piht. Seletage tsiviilinimesele ära, kuidas on võimalik, et väike mootorpaat seal on peale meeskond, kes suudab kaaperdada suured tankerid? Kaubalaevad on erineva kõrgusega parda kõrgusega, nad on erineva kiirusega ja loomulikult, mida madalama vaba pardage ehk siis kõige madalama kõrgusega laeva ülemisest äärest veepinnaga. Mida madalamal laev, seda lihtsam on sinna laevale pääseda. Laeval on meeskond, kellel ei ole relvi, kes ei ole koolitatud ja valmis vastu astuma piraatide vastu, kellel on relvad. Loomulikult on laevade puhul ka erinevaid initsiatiivi, kus siis üritatakse veekahurite ehk siis tuletõrjevoolikutega piraat eemal hoida ja ka laevamanöövrite osas, aga kuna piraadid on kindla peal väljas ja nad on oma kiirpaatidega mitu korda kiiremad sellest kaubalaevast ja kaubalaeva manööverduskiirus on üldjuhul aeglasem, siis nad lihtsalt ronivad sinna oma redelitega peale ja kui juba meeskond on relva vintraua ees ega siis midagi seal vastane oma hakata ei ole. Piraadilaev, võib-olla seesama kiirkaater, kus on meeskond peal, kes siis läheb kaubalaeva ründama, kaaperdama ja piraadilaevaks nimega nimetada ema alust, ehk siis vähe suuremat laeva, mis on siis ühtlasi tagalaks nii kütuse kui meeskonna puhkejaoks, aga meil õnnestus üks paadides niinimetatud piraat ikkagi peatada, aga kuna nad jõudsid tööstusmaterjalid enne kinnipidamist üle parda visata, siis ei olnud kahjuks mingisugust tõendusmaterjali, mis oleks kehtinud koht ja seoses sellega tehti sõjaväe politseilised operatsioonid. Ometi selgitati nende isikuandmeid nii palju kui võimalik ja peale seda märgistad Paat ja nad lasti minema. Me ikkagi ühet, piraadid saime selles suhtes ikkagi, olgugi et nad suutsid oma relvad ennem ära visata, aga fakt on see. Vähemalt samal päeval nad oma üritust ei jätkanud.