Tänase saate kangelanna on Texases sündinud ja üles kasvanud ameerika metsosopran Susan Grey ham, kes kerkis esile 1900 üheksakümnendail aastail oma põlvkonna ühe kiidetuma lauljana. Ta toob jätkuvalt värsket energiat lüürilise metsa ooperirollidesse. Straussi oktav Jaan ja helilooja, Mozarti, Kerobino ja Turab Ella vastne šarlotteke rubiin ning Berlioosi patris Margaret. Tan tõeline ooperis staar, kes oma elegantsi ja isikliku sarmiga on maailma ära võlunud. Nii kriitikud kui fännid. Näiteks New York Times teatab vaimustatud, et Susan Graham on suur suur vokaalne nauding. Imeline laulja, hämmastav ja unustamatu. Samas on ta ka tunnustatud kontsertlaulja Susan Grahami laulu kunsti on imetletud sooloõhtutel kogu maailmas, Saksamaal, Austrias, Hispaanias, Kanadas, Prantsusmaal, Hollandis, Amsterdami kontsert kebaus Inglismaal, Londoni Vigmarchoolis, Ameerika ühendriikides, New Yorg'is, Alice Dali hoolis ja mujal. Susan Kreichamann sündinud New Mexicos, seal, kus UFOd ken maandunud klaveritundidega alustas ta 11 aastaselt ema juhendamisel. Lauljatar meenutab, et nende kodus oli alati muusikat küll mitte klassikaline. Emal oli suurepärane kuulmine ja ta võis mängida paberil mida tahes ning saata keda tahes. Tahan emale selle eest nii tänulik ja ütleb, et ema mängib siiani temast paremini klaverit. Mõnes mõttes on see traditsiooniline algus ameerika suurte lauljate puhul. Laulmist alustas ta loomulikult kodus, kirikus ja lauluringides, laulis koolikooris ja seitsmeteistkümne aastaselt proovis vaadeldava lapsest peale on talle meeldinud muusika, teater ja teda tõmbas lava poole. Õppis laulu, tegigi lausa kohalikes ooperietendustes. 20 aastaselt oli vaimustatud roosikavalerist. Ühe etenduse ajal proovis ta lõpu tärtsetis esmakordselt oktavi jaaniosa originaalkeeles laulda. Seejärel tuli magus väike tüdruk Texasest, nagu ta ise ütleb. Tohutusse New Yorki. Manhattani muusikakooli osales mas neeger rubiini lavastuses ning talle avanesid piiramatud võimalused. Albert Innorato meenutab, et kuulis sanga reisija mitte esimest korda laulmas Manhattani muusikakoolis. Ta andis mas neeger kinnile täiesti maagilise võluva seletuse ning jättis unustamatu mulje. Mõni aasta hiljem oli Susan Greham Richard tokkeri Fondi stipendiumi võitjate hulgas. Ta laulis rase aaria Mozarti Tiido röövimisest. Laulupedagoogi meenutab, et Susan Kreehaami armsas lihtsuses nii muusikaliselt kui keeleliselt ja loomulik elegants Roosikujunduses oli tõesti midagi erilist samuti tema vastuoluline hääl. Hele, ometi määramatult tumeda varjundiga Susan Grey, lõpetanud Manhattani muusikakooli. Ta võitis Metropolitan Opera rahvusliku nõukogu katsed San Francisco ooperi Merola programmi eest Svabahhi auhinna ning ta on saanud ka Richard tokkeri ühingust pendiumi. Ta kuulub end ise üles töötanud talentide hulka. Susan Premiumi debüüt Metro politanu pärast toimus 1991. aastal samal aastal Reneff Lemingi ja Ben Hepner iga oktav Jeanie Keru piinu võeti vaimustusega vastu. Majas ei olnud seal muidugi üllatuseks, kuna ta oli 1998. aasta ettelaulmisel säravalt läbinud väga kõva konkursi. Sellest ajast on ta maailma ooperimetropolis alaline külaline, enamasti kolmes rollis. Johnny Harbissoni ooperis greid Get Spy, Kerru piina Mozarti Figaro pulmas Edode vaarti juhatusel ja Octavianus Straussi roosikavaleri stseemslywaini juhatusel. Ta laulis kasvantafees Stefanos roomias Juulias Louisis sarlotmas Neeverteris ja Erikatsamale barberi vanessas. Edasi läks samm-sammult helilooja ja Dorabel las Antafees 1991. aastal esimene gero piino debüüt 1993. aasta jaanuarist Salzburgi Mozarti nädalal sessiiliana Peter Mosbachi ekstravagantset lutše silla lavastuses oli suusangreighami läbimurre Euroopas. Lutsu silla avas mulle ukse, meenutab lauljatar. Raskeim mõistatuslikke lavastus, kus ma iganes osalenud olen, aga see tegi mind vabamaks ja järgmisel korral on vaid pool nii raske. Euroopas on ta eriti menukas Straussi ja Mozarti ooperites. Laulsin Salzburgi Mozarti nädalas raames päev või paar pärast esietendust. Rohkesti pakkumisi. Sellest peale olen olnud Salzburgis igal suvel. Saksamaal on tal suurim edu Straussi ooperites oktavi roosikavaleri siia helilooja Baieri riigiooperi uues Ariadne naksuselt lavastuses lõpu Nicolás Aarna kuuriga tehtud kero piino Figaro kohta on öeldud, et aaria Vaidžis apeedee lõpus võis kuulda nõela kumist. See oli nõnda maagiline, lõputuna näiv silmapilk. Tõeline rõõm oli koostöö nende muusikutega. Aga Susan Kreiumis süda kuulub prantsuse muusikale. Armastan väga prantsuse meloodiaid. See, kuidas sõnad muusikajõkke voolavad, inspireerib mind tõeliselt. Ja see, kuidas Berlioos sõna kasutab, selles on nõnda palju karakterit ja isikupära ning äratab minus tundeid. Neid need lähevad peenimate nüanssideni ja nõnda intiimsed, et lauljana on mul tunne, nagu oleksin saladusse pühendatud. Teate, see võib kõlada rumalalt, tunnistab lauljatar. Aga kui ma esmakordselt Pariisis olin, tundsin, nagu oleksin koju jõudnud. Tänaseks asjusangerei ham palju laulnud Pariisis joonis ja sel kevadel laulab oma esimese minioonitud pluusis. On kuulajaid, kes peavadki teda prantsuse lauljaks. On hingelt romantik ning sarnane Hector Berlioosile, kes on enda kohta öelnud, et ta on haiglas tundlikkuse ja tulise fantaasiaga muusik. Aastail 1840 41 kirjutatud suveööd on esimene orkestri laulude tsükkel üleüldse. Kuus laulu kujutavad kõik romantilist armastust. Esimene ja viimane, laulan, rõõmsad, keskmised on süngemad ja kurvemad. Viimast laulab ta pisut irooniliselt. Oletatavasti laulab normees sarkastilisest lugu tütarlapsest, kes on armuasjades juba mitmeid õppetunde nii saanud kui andnud. Eksklusiivlepingu plaadifirmaga Sony Classical on siiani ilmunud kaks sooloplaati. Oligi heliloojektoorberlioosi loomingust, mis sisaldab vokaaltsüklit, suveööd ja ooperiaariaid ning on salvestatud koos Londoni sümfooniaorkestri ja dirigent John Nelson ega ajakirjas grammofon kirjutatud plaadist. On raske ette kujutada mõjuvamat Berlioosi laulmist kui selle laulja poolt, kes tajub helilooja stiili nii oma hääle kui hingega on tunnetanud ja suudab väljendada iga esitatud pala hinge tema vibraatota selge ja soe hääl, mis reageerib nii sisuliselt kui tehniliselt, on selles kavas hinnataval kohal. Plaadi kriitikat on kirjutatud ka, et Susan Kreisam laulab oma esimesel sooloplaadil hoopis teistmoodi Berlioosi kui oleme harjunud kuulma Janet peeker, Josephine vesi või isegi Anne Sofie von Otter esituses. See on kergem, õhulisem, selgem ja saledam. Aga samal ajal on hääles vähem soojust ja intensiivsust kui näiteks temast Straussi Mozarti lavarollides mõnele laulule tsüklist Suveööd sobib see suurepäraselt, mõnele vähem. Lauljatar ise räägib suure soojusega oma esimesest Berli paadist. Need laulud on minu jaoks imeteksti, värvid, muusika on nõnda väljendusrikas kütkestav, nõiduslik, lummav, humoorikas, lootusrikas. Õhus on tunda nende helide lõhna, eriti ooperlikus laulus Roosi vaim. Susan Grey tunnetab seda muusikat nagu ei keegi teine noortest lauljatest. Perioosi ooperiaariate son, suured liinid, olulised Marga Ritaarias mõjub temaga kääbus eriti tungivalt hääle nooruse kaudu. Troojalaste Tiido hüvastijätulaulus on ta leidnud haruldase balansi surmavalu ja klassikalise väärikuse vahel. Robustne kaasakiskuv elurõõm on tajutava aarias ooperist Pennenutotšerliini. Nii nagu esimene plaat pälvis rahvusvaheliselt kriitikalt vaid kiidusõnu. Kassi usan kreisi ame järgmine plaat, prantsuse helilooja Reinalda Haani laululoomingust koos pianist Roger Winiooniga ning kannab pealkirja label back ehk ilus ajastu albumil just 1998. aasta sügisel ning on pälvinud ridamisi auhindu sama aasta oktoobris shokt koondtulemus, ikk ja Opera, ändernes Janal tämber, Teplatiin, 1999. Ta jaanuaris Saksa heliplaadikriitikute auhinna ja belglaste, sest Tšiili auhinna ajakiri grammofon iseloomustas albumit, kuid täielikku ilu. Niisiis, kus see plaat aasta kõrgeimalt hinnatud albumiks. Laulud pärinevad 20. sajandi algusest ning neis on selle aja Pariisi romantikat, ajastu ja koha idealiseerimist, mis väljendubki plaadis südamlikus nimetuses, label lepak, luuletused, toonid ikka ja jälle on siin äkilisi meetrumi ja harmoonia pöördeid. Kogu see repertuaar on nii kaasakiskuv, on lauljatar vaimustuses. 1999. aasta jaanuaris laulis Susan Kreeka Metropolitan operas Masneverteri uuslavastuses Charlotte osa, tema partneriks oli Toomas, rämps on nimiosas. Samasse hooaega mahtusid veel Mozarti diito röövimine ja Endel Jaltsiina Pariisis ning Berlioosi patrisse Benedict Londonis. 998. aasta suvel laulis ta patrissi osaga saantafio Opera uuslavastuses Engel puudi festivali ja New Yorgi Lincolni keskuse Mozarti festivali kontsertettekannetes. Susan Graham on ka Salzburgi festivali üks soosikuid ning osalenud seal mitmes ooperis Figaro pulmas Tyto röövimises, Luczio sillas falstafis ja Orpheuses mis aasta festivalil laulis ta väikest osa Glücki ooperis Ifi Keenia Tauridest. Eelmisel hooajal toimus tal ridamisi Euroopa debüüti Viini riigiooperis oktav ja las skaalas Margaret Faustineedmises Zeitšos haavaga mess ja Pariisi Opera aasta Arabella, Mozarti Cosi fan, tuttes kommentaarnis laulista Kerobiinat ja Dora Bellat ning ini rolli Monte Verdi ooperi Ariane maailma esiettekandel. Oktav jaani laulistaga Velzi rahvusooperis sarlotti Madalmaade ooperi uues verteri lavastuses ja patrissi osa Lyoni ooperiteatris. Kontserti lavalonsiusan Kreisam esitanud koos bostoni sümfooniaorkestriga seitse saava juhatusel peaosa Ravelli ooperis lapsi võluasjad. Ta on laulnud Mahleri rõkertti laule ja neljandat sümfooniat Minnesota orkestriga Edo devardi juhatusel. Lisaks Salzburgi festivali kontserdile on ta esitanud Berlioosi tsüklit suveööd ka söör Colin Davise ja New Yorgi filharmoonia orkestriga. Mnjah, papana ja brüsseli kuningliku teatri orkestriga Pariisis koos soovitud toa ja prantsuse rahvusorkestriga Nutiga bostonist Los Angeleses, Amsterdamis, Tokyost Sydneysse. Joonis Mozarti c-moll. Missat on ta esitanud koos New Yorgi Fire, Monikute, Philadelphia orkestri ja Saint Louisi Sümfooniaorkestriga. Susan Grey on sageli koostööd teinud selliste dirigentidega nagu Claudio Abado salgituaal, Zeitšov saavas, Sõrnevilmarryner ioneerivad kaardiner Donald roniklis, Edodevaardcennagano Tseemsli vaenla tiimi raskenaasi söör Georg Soldier Robert so. Professionaalselt Kontsert. Lauljadebüüdi tegi ta San Franciscos prestiižsem Svabacher debüütsarjas. Grey ham kutsuti laulma ka Schumanni Faustist Tseenidesse mille Sonic last rikal salvestas Claudio Abado ja Berliini Filharmoonikute. Ka saame osa keskel stseenist neljahalli ja salapärase naise laulust. Ühel on nimeks mure, teisel viletsus, kolmandal süüa, neljandal puudus. Kuulake, kas tunnete nende hulgast ära nende reisimisametisse metsa. Kaks valdkonda, millega siusan kreisi ei kavatse ooperimaailmas tegeleda, on pelganto Rossini, Berliini tonitsetiga Wagner. Aga talle meeldiks laulda Glücki ooperites suurid prantsuse osi. Käesoleval hooajal on ta San Francisco ooperiteatri tähttšikk higi ja Terrence McNeili ooperiteed man Vooking maailma esiettekandes. Meil on õde Heleni keskne osa menuromaani järgi vändatud Oscari võitnud filmi süzee kohandamine ooperilavale Susan Kreismann seal koos Frederick Franz staadega vanglas olev ema. Sellest on tehtud ka etenduse salvestus. Täna ja veel neljal aprilli õhtul laulab siusangereisan Prantsusmaal Duluusi oopereid Trisminioonis. Maikuus osaleb ta Jaapanis roosikavaleri etendusel ning juunis laulab Monte Carlos prantsuse operetimuusikat. Järgmise albumi kavatseb kiusangereisam teha prantsuse operetist Messažee ja Haani muusikat. Hiljuti ilmus Susan Grey kolmas plaat prantsuse firmal teraato võlucky ja Mozarti aariatega, mis meieni veel jõudnud pole. Ent asjatundjate arvates on Susan Grisham, Klucky ja Mozarti juures samavõrd kodus kui Berlioosi ja Richard Straussi juures. Ajakirja grammofon käesoleva aprillinumbris on juukaaningi kirjutis lauljatarist, mis keskendubki peamiselt tema uuele plaadile ja lavarollidele. Sooloalbum yldenera momento ehk õrn hell moment. Nimetus tuleneb kastraat kangelast, sest sest siilio suure staariast Mozarti ooperis lutše silla On aariaid tema Figaro pulmast, diito röövimisest ja idomeeniost, samuti Klucky ooperites paaris ja Helena Orpheus euri tiike ning Ifi Keenia Taurises. Susan Kreisime, esimesed salvestused toimusid vaevalt kolm aastat pärast ametlikku debüüti. 1991. taastarbellioosi ooperis patrisse Benedict ja Margaret Fausti needmises. Susan Grey peab plaadistusi oluliseks, tunnistades, et teda tuntakse nende kaudu näiteks kas või kauges Jaapanis. Pealegi on heliplaat ainuke viis, kuidas sattuda ajakirjanike huviorbiiti Nad lauljast välja teeksid ja temast kirjutaksid. Susan Kreisam laulab enamikes keeltes, milles on kirjutatud lüürilise metsa rolle. Mozarti kero, piinodorabella ja žesti itaalia keeles saksa keeles Straussi ooperites oktav Jaan ja helilooja prantsuse keeles patrisse Lotverterist ning nimikangelane mas Ni ooperis rubiin. Mul on tõepoolest hea muusikaline kõrv ja Mason hakkama. Aga ma ei ole Barbara poni, kes õppis kuue kuuga rootsi keeles soravalt rääkima, kes pühendus perfektsionistina sellele täiesti ega lubanud enesele ende puhkust, kui keel oli suus. Mina ei ole taoliseks ohvriks võimeline, ütleks Islam, kes imetleb Barbara ponid, lauljatari, kes on tema lemmik Soffi roosi kavaleris, millest nad on koos fragmente salvestanud. Muide, marssaliini osas annerene Fleming, kelle Straussi ooperite kangelannade plaadi jaoks salvestist tehtigi. Kolme ameeriklanna saadavad Viini Filharmoonikute Christoph Essen Bachi juhatusel. Salvestis on tehtud vini music säraini suures saalis. 1998. aasta detsembris. Metsana Antsiusangereisame, minu roll endiselt oktav jaan Richard Straussi ooperis Roosikavaler kuhu on ta enamasti kutsutud koos praegu 100 Ameerika diiva sopran Renee fleemingiga Octavianus ühtlasi valupunkt, ameeriklased peavad seda tema tunnusrolliks üksnes San Francisco. Kas on ta seda rolli üle 50 korra esitanud? Lauljatar on mures, kuna keegi ei kavatse seda salvestada. Samuti on lood Mozarti, ooperit ega kataloogid on neist küllastunud. Iga kuulus dirigent on salvestanud Figaro pulma, sama roosiga Valeriga. Sösson Kreigman püüdnud seda salvestada koos Renee Fleming. Ega nad on seda viie aasta jooksul koos teinud Pariisis Covend, kaadne Smetis ja San Franciscos. Ja kogu see aeg on nad otsinud võimalusi ooperi salvestamiseks, ent asjata. Ehk siiski täitub Susan Kreisame unistus oktavi jaaniosas. Tegemist on ju veel noore lauljatari iga kell enamik lavarolle ja salvestusi alles ees. Glamuurne, ilus ooperilaval ja kontsertesinemistes maagiline omapärasele kantsiga. Selline ameerika metsa suusangereicham, kellest kuulsite täna Kersti Inno vahendusel. Saate salvestas Helle Paas. Ringreis esituses kõlasid Renaldo Haani laulud öösel kevad ja maastik. Laul Robert Schumanni teosest stseenid Göte Faustist kolm osa külalaul roosivaim tundmatu saar Hector Berlioosi tsüklist Suveööd marjad dema ooperitest Pennenototšel liini ja patrisse Benedict ning muusika Richard Straussi ooperis Roosikavaler mis jääb saadet ka lõpetama.