Tere, ooperi sõber. Tänane keskööprogramm on möödunud sajandi esimese poole saksa, romantilise ja koomilise ooperi suurmeistrite Carl Maria von Weberi, Friedrich von flotoviija, Otto Nicolai tänaseni maailma ooperimajades ettekantavate stipp teostest. Sissejuhatuseks kõlas ooperikooride klassikasse kuuluv jahimeeste Carl Maria von Weberi 18. juunil 1821. aastal Berliini sous pil Houssis helilooja endaga dirigendipuldis esmaettekandel olnud nõid kütist. Saadet on tänagi tegemas pilli tülija Tiit Made. Igal poolteist kuud enne esietendust Preisimaa pealinna jõudis, et oma ooperi lavastamist juhtida, leidis ta ees innukad berliinlased, kes ilmtingimata tahtsid ära teha treesidenile, kus muusikalist maitset kujundas itaalia ooper. Saksa oma toodangule oli seal ooperilava peaaegu et suletud ja üldse vaadati treeridenist Berliinile ülevalt alla. Pärast oli berliinlased entusiast mõistetav, kui nad said esitamiseks tõeliselt meloodilise ja romantilise saksa ooperi. Pealegi kui maestroks oli Veeber tolleaegsed Kesk-Euroopa heliloojad, panid ainult teda arvestatavaks Rossini konkurendiks. Loomulikult oli treisideni ooperiluure Berliini esietendusel Maal ning oli sunnitud tunnistama, et uuel ooperil on suur edu. Pealegi kütti nõidkütti etega dressenissis. Press laus Prahas Königsbergis karsruuesbestis Kopenhaagenis Hannoveris. Kuulakem nõidgiti kolmandik vaatuse romantilist rahvalaulu eest pruutneitsid ansamblit, uid, winden, teeden, Jonson, Grans esitavad Kreesteni, Stats, Kappel, Leipzigi raadio, koor ja Kundulejanovis ning Editmatis. Saksa romantilise ooperiarengus võtmepositsioonil olnud Carl Maria von Weber sündis ligi 211 aastat tagasi eutinis Põhja-Saksamaal muusiku perekonnas. Kalmeri ja lapsepõlv möödus keset teatrielu ja saksa Singsbiilide laulumängude ettekandmist. Tema isa oli helilooja, viiulivirtuoosi mängis ka kontrabassi. Ema oli laulja võitleja kaks poolvenda, samuti ooperilauljad, onu aga helilooja ja viiuldaja ning kolm onutütart olid kõrgelt koteeritud sopranit. Ühte neist Louisa Veeberit armastas meeletult Mozart, kuid Louisa suhtus temasse ükskõikselt. Siis võttis moodsat ette teise Veeberi onu, tütre Aloisa õeke dance, kellest saigi lõpuks Wolfgang ja abikaasa. Maria oli pisut põdur, kuid seda enam musike reaalne ja andekas laps. Ta õppis muusikat paljudes kohtades ka Joseph Haydni venna Mishelli juures Salzburgis. Tema enda esimene Singsbiil. Armastuse ja veinivõim oli näitlejatel ja lauljatel mängida siis, kui Karl Maria ise oli alles kõigest 12 aastane. Mõni aasta hiljem valmis metsa neid siia siis Peeter small ja tema naabermida kaasajal küll enam ei esitata, sest partituurid ei ole säilunud. Kuid mille laule esitatakse aeg-ajalt kontsertidel. Seitsmeteistaastaselt sai veebruaris Preslow teatri dirigent ja kuus aastat hiljem Praha ooperi juht ja dirigent. Peetakse tänaseni Kesk-Euroopa muusikateatrite tunnustatud reformaal saatoriks ja publiku ooperimajja kutsujaks. Weberi teeneks ongi ehk et sakslased lõppude lõpuks loobusid Itaalia Belkanto ooperit teid realiseerimisest ning võtsid omaks Germaanliku romantilise ja koomilise ooperi mis on jäänud õieti tänaseni püsima tänu Richard Wagneri hilisemale tegevusele. Kuna sakslased on teatavasti janune rahvas ning on sajandeid ja maast madalast pidanud väga laias ulatuses lugu õllest ning veinist siis pidi reeglina olema ka igas oma ooperis üks korralik joogilaulja stseen, kuidas pakkusele au ja kiitust jagatakse. Nii on Ma täna tähelepanu all olevates ooperites. Siin on nõidkütti joogilaul hiir Irssenjammertaal, mille esitab saksa pass, kurt Rüütlil. Berliini Raadio sümfooniaorkestri saatel. Carl Maria von Weber on loonud kokku 12 ooperit ja laulumängu. Ooperid ei sündinud tal nii lennukalt nagu veel kanto elukutselistele komponentidele Itaalias. Ühe teose peale kulus kakskolm aastat nõidkütti komponeeris ja viimistlus Veeber muu töödirigeerimise lavastamise ja teatrijuhtimise kõrval umbes neli aastat. Kui nõidkütti esitatakse Kesk-Euroopas ja eriti saksa keelt kõnelevatest riikidest suhteliselt sageli, siis ülejäänud ooperitest pälvib aeg-ajalt ehk tähelepanu kaob ära. Kuna saksa Laulu-Mängu, prantsuse koomilise ooperi ja itaalia Bel kanto õnnestunud segu nõidkütt nii väga inglastele meeldis ja Londonis tohutut edu nautis, siis tellis inglise kuningliku ooperi juhtkond Weberilt oma teatrile uue ooperi. Ja nii sündiski. Ümber on, mis oli Londoni kommend taandanis autori dirigeerimisel esmaettekandel 12. aprillil 1826. aastal. Kuulakem esimese vaatuse ressija jahvat imeduett Tiinatowelfeglük, mille esitavad Birgit Nilsson Juulia hämari Baieri Raadio sümfooniaorkestri saatel. Londoni kommend Guardiani juhtkond sõlmis veebiga komplekslepingu. Tuli kirjutada üks ooper, mille veto esitas inglane Charls Robinson Blancee neli oratooriumi kontserdil ettekandmiseks ja kõike sedapidi maestro ise dirigeerima. Selle kõige eest maksti heliloojale tollal muinasjutuliselt suur summa 100 naela. Se kindlustas Weberi abikaasale ja lastele tükiks ajaks laheda äraelamise. Veebruar oli tõesti Briti saartel tohutu populaarne looja. Kui ta näiteks astus dirigendipulti, et lüüa lahti esimese lepingujärgse oratooriumi kontsert siis tõusis kogu auditoorium seisma ja korraldas maestro ele veerandtunnise aplausi. Sama edukas oli ka ooberoni esietendus, mis valmis 16 prooviga. Ehkki kogu ettevalmistust nagu tervet Carl Maria von Weberi elu tapnud üks ebaõnnestumiste saatana silm. Hoberoni puhul oli see eriti teravalt tunda. Esiteks vahetult enne esietendust suri primadonna, mis Bethany laps mõistetavalt saatis naispeaosalise emotsionaalses kriisi. Peale selle kukkus soovil primadonna-le kaelaosa lavakujundusest, nii et üks dollastest kuulsamates soprantest ei olnud võimeline ise jalule tõusma. Lisaks sellele organiseeris konkureeriv teater rooli lein samal ajal oma ooberoni ettekandmise, mida ta oli kiirustades tellinud. Mis muidugi ei konkureerinud mitte kuidagi saksa romantilise ooperimeistritööga, kuid tõmbas siiski osa publikut ära. Kuid kõik 12 etendust, mis lepingu järgi Veeber pidi ise terrigeerima, läksid täismajale ja leidsid vaimustatud vastuvõtu. See oli ooberani, teise vaatuse kvartett, hüüberdi Blouen, voogen esitatuna plaatida. Toming ahelman Prei, Birgit nelsoni juuli hammari poolt. Ober on omamoodi segu rüütliromantikast, maagiast, eksootilistest ning religioossetest, figuuridest ja paikadest mille hulka on põimitud isegi seits pidi suveöö unenäofragmendid. Aitäh. Muusika poole pealt on tugevasti tunda Hoffmanni Udine mõju, aga ka Weberi enda varasemate pärlite teemasid. Samas on väidetud, et just see ooper andis idee ja suuna Vaarnerile tulevaste romantiliste suur ooperite kirjutamiseks. Igal juhul oli selge, et maestro Inglismaa niiske ja udune kliima istunud pandi tähele, et Veeber köhatus sageli etenduste ja kontsertide dirigeerimise ajal. Ja vaid ligi kaks kuud pärast ooperani esietendust varises maestrot kopsupõletikust purjetanud manalasse. Ta oli siis kõigest 38 aastane ja jõudnudki kahetsusväärselt seda ooperit ringi kirjutada saksa ooperimajade tarvis. Carl Maria von Weberi teema lõpetuseks kõlab kooria heani aaria ooperini. Kolmandast vaatusest esitavad Baieri Raadio kooria plaasida Domingo. A. Veel 18. sajandi alguses oli saksa ooperimaine väga madal. Kääbusvürstiriikide valitsejad soosisid itaalia ja prantsuse oopereid. Oli vähe elujõulisi ooperiseltse ja needki olid itaallaste valduses. Kui kuskil katsetati saksa ooperiga, asusid itaallased kohe armukadedalt takistama nende ettekandmist. Viinis oli Singsbil mõningane audit toorium kuid ka seal pakuti ikka ja aina prantsuse koomilisi, oopereid või itaallaste opera puhvat saksakeelses tõlkes. Osaliselt päästis olukorra Beethoven oma Fidailiaga, kuid sedagi ajutiselt. Romantika lavamuusikas ja muusikas üldse pole mingi sakslaste avastus eesti olevat nende hingeelu ja ellusuhtumise kõige täpsem väljendaja romantika, saia oma peamise impulsi Britannias seitsmeteistkümnenda sajandi teisel poolel. Romantikuid iseloomustas religioosne müstifikatsiooni ja soov idealiseerida indiviidi. Ükskõik mis teemat käsitleti ikka väljendasse kunstniku omi, tundeid ja nägemusi elust ning võimalikust tegutsemisest haaramatus maailmas. Romantikut ettekujutus hingest sai köisi kaunima väljenduse nende suhtumise kaudu loodusesse. Göte kinnitas, et loodus on nähtav hing ja hing on nähtamatu. Loodusmuusikaga pakkus selle mõtte väljendamiseks kõige ainulaadset võimalust. Nii kasvaski saksa muusikasõber romantikute poolt mõjutatud tatuna. Kinnitatakse, et romantika õitsemisperiood saksakeelses maailmas algas Beethoveni surmaga 1827 ja kestis kuni Wagneri surmani 1883. Täna kuulatavad meloodiad on saksa romantilise koomilise ooperi esimese perioodi parimad esindajad. Kuuldud tärdset on Otto Nicolai koomedis fantastilise ooperi Windsori lõbusad naised, finaal ja kanti ette Münchenis asuva Baieri riigiooperikollektiivi ning solistide poolt. Tegemist on kõige parema ja meloodilisema saksa koomilisi operiga. Libreto aluseks on seikspiri samanimeline näidend, mille Saalomon Herman von Moosentaal sättis germaanlaste vastuvõetavaks asendades muuhulgas ka suurema osa originaalnimedest saksa pärast, aga sisu on tänapäevaste mõõdupuude järgi naiivsevõitu ja seda ei pruugi võtta ka mitte teadmiseks, kui kuulata head muusikat. Isegi Nikolai ooperimoraal, et naistega ei maksa naljatada, sest karm karistus tuleb ilmtingimata on paljude poolt oma naha peal aegade jooksul korduvalt katsetatud ja laialt tuntud ega tooda tänapäeval erilist uudist. Windsori lõbusate naiste esietendus toimus üheksandal märtsil 1849. aastal Berliini How ooperis maestro dirigendipuldis ja sai tohutu menu osaliseks. Kaks kuud hiljem ka 38 aastane helilooja südamerabandusest murtuna manalamees ega saanud täielikult nautida oma meistriteose võidukäiku. Santa bande jätkas. Aeti satis untsu. Siis Ott Ott. Tõsi. Küll mitte. Midagi. Mis mis ronid? Veel. Hoopis. Põrn supp. Mitt. Intran öeldi. Eesti. Kriketit. Kuulda oli Johnfalzdafierrefluti teise vaatuse puhtu, et sinna aine Vascorv esitatuna katab trikki Steini poolt. Nagu eespool öeldud, pidi saksa tol ajal ooperites ilmtingimata olema ka joogilaul. Nii on sega Nikolai lõbusates naistes. Teisiti ei ole ju õieti selle ooperi puhul võimalik, sest see on ikkagi lugu tuntud naistemehest ja lõbusast käraka vennast, söör John Falls tahvlist. Koor esitavad laialt tuntud kõrtsis nii ALS püüblank Line, Ander mutter prust. Otto Nikolai, õieti Karl Otto Heeren Friid sündis 1810. aastal Königsbergis filosoof Immanuel kanti sünnilinnas või tänases venelaste mereväebaasis Kaliningradis. Fotopõgenes 16 aastaselt kodust vabaneda brutaalse isa haardest, kes soovis teha pojast peaaegu et jõuga imelapse. Ta läks Berliini õppima, milleks sai kuningas Friedrich Wilhelm kolmanda stipendiumi. Seal tutvus ta otsekohe ideega ja suhtles Berliinis TÖÖD rügavate tonitsetilisti ja vaagneriga. Muide, viimase Renzi lendava hollandlase mõju on tunda ka Windsori lõbusatest naistest. 27 vastaselt sai Nikolai ist Viini Kärtner tort teatri kapellmeister ja pärast kolme aastaseid õpinguid Itaalias sama teatri peadirigent. Sel ajal asutab ta tänaseni kuulsa Viini Filharmoonikute orkestri, olles selle esimene dirigent ja orkestri kuulsate ringreiside mõtte algataja. Itaalias olles pidas ta muuhulgas ka preisi Rooma saadiku organisti ametit. Viinist suundub Nikolai aga Berliini kuningliku ooperi peadirigendiks. Viivadki tema ooperid, mida on kokku viis, kuid ainult Windsori lõbusad naised on tänasele publikule eriti saksakeelsele auditooriumile tuntud ja armastatud. Kuulame veel tantsu- ja koori. Naiste kolmanda vaatuse lõpuosast esitavad Müncheni riigiooperikoor, orkester ja solistid. Tänase saate lõpuosa saksa romantilise ooperi suurkujudest kuulub vabahärra Friedrich Adolf Ferdinand von flota vile kes erinevalt kahest eelpool käsitletust heliloojast elas 70 aastaseks ja oli oma 18 ooperiga tollaste saksa loojate kohta suhteliselt viljakas tegija. Ooperid olid oma loomult kosmopoliitilised, kus on märgata kummardusin nii prantsuse koomilise ooperi kui ka itaallaste lüüdilisemale Belkantale. Orkestratsioon Mul on aga alati saksa romantilise päritoluga muusika, on kergepoolne ega nõua ette kandjatelt ja lavastajatelt ränki pingutusi. Tõsi, sellest suurest toodangust on ainsana tänaseni veepinnale jäänud Marta või Richmondi turg, mis on lahe ja kuulata romantiline ning ka hingeline lugu. Slovaki päritoluga soprani peamiselt Viini riigiooperis nimede hinnatlus. Siiapoole. Ta esitab kleidi härja törghami. Teise vaatuse aarialetsest Roose, saator, kest Müncheni raadiost. Neljavaatuseline romantilist koomiline ooper Marta oli esmaettekandel novembris 1847 Viinis ning sai väga hea vastuvõtu osaliseks. Marta juured ulatuvad aga pisut varasemasse aega. Mitu aastat varem etendati Londonis ballett pantomiimi leedi hävi, et võikriin utši teener, mille esimeseks matusemuusika paluti kirjutada flootovil. Maestro meeldis inglaste leedi. Harrieti temaatika palus Friedrich Wilhelm riisel kirjutada libreto kuninganna Anni ja tema lähedal seisvale Idi Harrieti seiklustest kus viimane tüdines elust õukonna selleks koosteenijana nüanssiga linna peale meelt lahutama. Igaks juhuks võeti varjunimedeks Marta ja Juulia. Kaunid ja ettevõtlikud naised leidsid otsekohe ka kaks noort austajat. Farmerid blanketti ning Lioneli hakkas veerema romantiline armastuslugu. Maestro fotovi Martas on vast kõige popule laarsem meloodia blanketi. Kolmanda vaatus sissejuhatav joogilaul Lastmis. Haagen mille eelmäng juba kõlab ning mille esitab võimas saksa pass. Karl veider Bush. Friedrich von flotav oli pärit aristokraatlikus perekonnast ning esialgu planeeris perekond valmistada Friedrichi diplomaatilisteks tööks. Siis aga tulid ilmsiks muusikalised anded ning poisile lubati minna Saksamaale õppima. Ja edasi läks Pariisi ja sealsesse konservatooriumi. Pariisis olid õpetajad ja sõbrad kahtlemata esmaklassilised. Adam tonitseti Meyerwerrassini, Obeeerr alevi ning eriti tugevate mõjutatena Kunooja ohvenbach. Prantsuse revolutsioon tõrjus kaheksateistaastase flotovi koju tagasi ning tema esimene ooper jäi pooleli. Kümnekonna aasta pärast naasis ta Pariisi. Ta kirjutas seal oopereid nii Pariisi kui ka Saksamaa mitmetele teatritele. Friedrich von fotokoli originaal, reaalne ja ettevõtlik mees mitmes plaanis. Vikerraadiokuulajatele võiks ehk pakkuda mõningast huvi tema naisproblemaatika lahendamine. 54 aastaselt lahutas ta end oma teisest abikaasast annast ja võttis uueks naiseks oma noorema õe Rõusi. See on siis selleks tahaks vikerraadio ooperiprogramm, mis sai pühendatud möödunud sajandi esimese poole saksa romantik tilis koomilise ooperi kolmele mainekale tegijale. Carl Maria von Veeberile oota Nikolai-le ja Friedrich von Klootavile. Saadet jääb lõpetama Martas väga populaarne ja tenorate poolt sageli kontsertidel ette kantav Lioneli aaria, so from Assad raudtee. Selle esitab teine plaatida Domingo Los Angelesi filharmoonia orkestri saatel. Tänase muusikasaate vahendus teieni Külli tüli stuudios oli vestlemas Tiit Made. Soovin teile meeldivaid ja päikeselise ning saagirikkaid päevi kuulmiseni. ERR-i siis.