Jõudu ja tervist vikerraadio lavamuusikasõber. Viimane tund on muusikali päralt. Nagu õigesti arvasite, on Kelly tüli fonikas linte keerutamas lugusid ja jutte kuulamisvalmis sättimas ning Tiit Made stuudios. Avalugu on reibas haamer, Suomen ehk maakeeli midagi põlduri ja lehmamehe moodi. Sest võõrapärane farmer ei saa ju ometi olla mokka mööda meie riiklike subsiidiumide ja kaitsetolle ootavatele põllumeestele ja tema poliitilistele esindajatele kõrgel Toompeal on USA ühe edukaima muusikalitootjate paari Richard Rogersi ja Oscar Hammerstein teise esimesest ja kohe super edukast koostööst. Oklahoma esitasid koondama šarlot, kriinbud ja teised solistid, tontis seitscheri Foxi 1956. aasta filmiversioonist. Muusikalid, ajaloo, uurijad ja muidu asjatundjad on ühest suust kinnitanud, et see ongi just see muusikal, milline tappis 100 aastat meelelahutustööstust valitsenud operetti. Kujundlikud tapatalgud algasid mõni sekund pärast pool üheksat õhtul. 31. märtsil 1943. aastal, kui dirigent Jakob lõi lahti orkestri Oklahoma esimese etenduse avamänguks. Ja eesriie tõusis publikust, tere tasa täis pakitud New Yorgi Broadway jampsi teatris. Rogersi vahel sädelevat hoogne, siis lüüriliselt mõtlik muusika, hämmesteni vaimukad ja sentimentaalse laulutekstid koreograafia, Ignaste milli, hoogsad tantsud ning laval rullub nostalgiline farmiidüll tõmbasid viie aasta jooksul igal õhtul kokku 2212 järjestikust korda sellesse teatrisse palju publikut. Rodgers ja Hammerstein kirjutasid koos üheksa muusikali, millest kuus olid edukad ja neli muutusid ajapikku Ameerika muusikatööstuse kuldvaraks. Nendest neljast kõige edukamaks töös teemegi täna põgusalt läbilõike. Hääldatiimas aas Nazbekkes tegija. Kena. Jest sampi genoomi. Kuu. Kuuldud lugu saare juurde, Frension ta topp narma, sääristusega, kaarik laulduna korduma, krae šarlatk viinud ja Shell Johnson oli Teise maailmasõja aastatel nii populaarne lugu, et mahtus meelelahutuslaulude edetabelite tippu nii Ameerikas kui ka Euroopas ning oli palju aastaid armastatud ka Eesti raadiokuulajate poolt. Muusikali tegevus kulgeb Oklahoma Toomas ja selle omaaegse Ühendriikide põllumajanduskeskuse ümbruses. 20. sajandi alguses on ma romantikat ja kauboiarmastust aitäh omavahelisi suhteid ja konkureerimis tüdrukute pärast. On lugupidamist vanema põlvkonna suhtes ning nende elutarkusest osasaamist. Esitatakse elu ennast, klassikalisi operetti, jubedus, unistused, krahvid ja pompöösselt sõjaväelased olid laualt kadunud ja on seda teisel pool Atlandi ookeani tänaseni. Tekst, mida Oklahoma tegelaskujud rääkisid, oli sama mahlakas ning igapäevane, mida muusikaliõhtule tulnud publik ise oma igapäevases elus kasutas. Ehkki kuskil kaugel Euroopas oli käimas verine sõda ja Ameerika oma poisid surma ei läinud see siiski Broadway publikule sügavuti korda. Nad lustisid meelsasti täiesti uue moelist ja igioma lavamuusikat teost ning unustasid õige pea Euroopas sisse veetud kunstlike faabulatega operetis. Oklahomas on mitmeid aastatega tuntuks lauldud meloodiaid, kuid last üle kõige tõuseb suunama aegne hitt ja aastakümneid lauldud ning kuulata soovitud lugu, milles peakangelasest kauboi Külli laulab kohe oma armastusest, kui eesriie lahti läheb. Seal muidugi õu, votüübiootiformooning, oh mis kaunis on hommik. Siinse lugu on ja eriti heas esituses, laulab tenor Placido Domingo. Ta elas Päevast linna ekstaas. Vallandas sobi? Niisiis eesti mees Rodgers oli 40 aastane hämmest 47, kui Oklahoma alustas oma ajaloolist võidukäiku Produeil 25 vastad enne Oklahomas polnud Richard Rodgers Aga kirjutanud ühtegi nooti kellegi teise kui Lorenz Haati tekstile. Neid peeti lahutamatuks tandemics ja nad olid koos loonud 26 muusikalist komöödiat, kümmekond neist vägagi edukad, kuid ükski ei küündinud oma tasemelt mitte kuidagi Okla hoomani. Orhideed viisid 1942. aastal lahku ja maestro vaatas ringi uue partneri järele. Talimeloodiaid ääretasa täis, mis nõudsid välja purskamiseks Libretasid teed, ristusid Oscar Hammerstein teisega number siin on nime järel on täiesti asjakohane, et mitte kahte kuulsat ühe nimelist tegijat Ameerika muusikamaailmas segamini ajada. Oskari vanaisa, samuti Oscar Hammerstein, kuid numbriga esimene oli omal ajal New Yorgi teatrimaailma üks juhtivaid Impressaariusid ning Manhattan Ooperi asutajaid. Igal juhul olid esimesed värsid, mida Hammerstein Oklahoma le kirjutas, seesama oh, mis kaunis on hommit, mida äsja kuulsime. Rodgers on selle kohta kirjutanud. Kui Oskar mulle need värsid ulatas ja ma olin need läbi lugenud, siis olin rõõmust pisut segane. Kui teile antakse värsid, kus on read et mais on kõrge nagu elevandi silmad, siis peab teil olema selle kohta midagi muusikaliselt öelda. Protsess istus klaveri taha ja ühe hetkega sündis laul, mis sättis kohe alguses kogu etendusele meeleolu ja tõmbas publiku kaasa. Rodgers ja Hammerstein kirjutasid rütmiliselt iga kahe aasta tagant uus lugu. 1945 tuli karussell 1947 allegro, mõlemad mõõdukalt edukad. Ta jõudis kätte 1949. aasta seitsmes aprill, kui märchestik teatris etendus esimest korda Saustassific meil tuntud nime all vaikne ookean. See muusikal pidas vastu 1925 etendust. Wonderful suurepärane poiss, laulis Evelin naid Ameerika armee noorukese ja pisut naiivse meditsiini Nelly igatsevad armastuslaulu, keskealise prantsuse plantaatori ja maailma Me Emilde Becki vastu hämmestani neljandast muusikalist nimega vaikne ookean. Salvestus on 1949.-st vastast, kuid mitte Broadway, vaid Los Angelese etendusest. Selle muusikali tegevus rullub teise maailmasõjapäevadel ning romantiline armastuslugu segatud paraja annusega. Rassismi rassismi teema on küllaltki ootamatu ja üks vähestest sähvatustest Ameerika muusikalistest lavalugudes. Tasuks seda märkida, et laias plaanis on tegemist ühega paljudest ja seekord Ameerikaniseeritud versioonides. Putšiini madaam pater slaiditeemadel vastsele muusikali kõige tuntum laul, mis samuti jõudis tollaste poplugude edetabelite tippu. See on talle prantsuse plantaatori armastuslaul sam intsidenti tiiv ning mõni nõiduslik õhtu laulab legendaarne Charleston pooli angi orkestri saatel. Kuningas ja mina, Gingendai oli esmaettekandel 29. märtsil 1951. aastal ehk umbes kaks aastat pärast Vaikse ookeani lavale tulekut. Ka seekord oli uue muusikali esitamise koht New Yorgi santseemsi teatris. Peaosas siis siiami kuninga rollis hiilgas Jill Brunner oma paljaks aetud peaga, mis jäi selle näitleja kaubamärgiks. Selle muusikali üks tuntumatest lugudest on romantiline ja õpetliku alatooliga Hallo noored armastajad. See on üks nendest paljudest muusikalilugudest, mida mitmed interpreedid armastavad tõlgendada. Originaal lavastuses laulab seda. Anna noor kooliõpetaja, kes võtab endale raske ülesande koolitada ja kasvatada kuninglikke lapsi. Kuulakem, seda ka täna seda elegantset laulu hoopis tuntud muusikalilugude interpreteerida Ahmet mon rõhu esituses. Aeg võeti siis ühe mu isa on ju. Bla öödalasid. Kuningas ja mina tegevus toimub 1860. aastal siiami kuningriigi õukonnas. Libreto aluseks on Anna Leon Owensi raamat inglise koduõpetaja siiani õukonnas. Selle muusikali tugev saab olla ja Lääne tsiviliseeritud publiku soov näha midagi eksootilist garanteeris edu. Ida rahvaste sinivereliste valitsejatel oli möödunud sajandil kombeks võtta õukonda kasvataja ennasid arenenud maadest et õpetada oma lapsi kaasaegsemalt mõtlema ja tutvustada neile progressiivseid lääneideoloogiad. Sellega ei peetud silmas, et kuninglikud võsud võiksid tulevikus loobuda orjapidamisest või muuta meeste valitsemise all olevat ühiskonda. Kuid pikaajalisest plaanis. Nii ometi siiski juhtus. Küll aga taheti oma lastele anda võimalikult hea haridus ja kes meiegi vanematest seda ei tahaks. Kunagi meesterahvas, ükskõik siis, kui kõrgelt ühiskondliku positsiooni ta ei valitseks, on nõrguke naisterahva võludele ja tahtmistele vastu panema. Siis langes inglannast kuvernandiks hüppega võimukas ja isepäine siiami kuningas. Siin on mõnus lugu, kuidas kohmakad kuningad tantsima õpetatakse. Tõsi, tantsu lisaks, teise vaatuse lõpuosas on too isepäine valitseja juba inglannasse armunud. Ta soovib, et anna jääks õukonda ja võtaks sisse auväärse koha tema haare, mis, kuid see on siiski liig mis liig. Ja anna otsustab lahkuda. Laulavad värbarakuuckia. Muide, hämmestanil oli pisut sekeldusi 50.-te aastate printsipiaalselt ameerika naisõiguslastega, kes panid tahaks mõningaid meeste ja naiste vaheliste suhete tõlgendamise põhimõtteid laulusõnades eriti käisse muusikali lõpuosas oleva kuninga selgitus laulu kohta Annale, kui too ei soostunud jäämaariumisse. Seletatakse, mida endast kujutavad meeste ja naiste vahelised suhted. Nimelt teatab kuningas hämmastunud inglannale et naine olema õis, mis avaneb vaid ühele mehele ja mesi, mis on maista sellele ühele. Kuid mees peab elama kui mesilane, kes lendab õielt õiele ja olema vaba, et korjata seda mett. Tüdruk aga ei või olla õis, mis lendab ühe mesilase juurest teise juurde. Vaat sedamoodi ja kommenteerima ei hakka, sest see võib subjektiivsena välja hukkuda. Kuningat mängiti Broadwayl ühtejutti 1246 korda. 1956. aastal tehti sellest filmiversioon, mille eest Ilbrünnar sai parima meespeaosa täitmise eest Oscari. Seda tükki on 40 aasta jooksul korduvalt uus lavastatud. 1991. aasta Ameerika versioonis mängisid peasi Liz Robertson ja balletisuperstaar Rudolf Nurejev. Kuulakem veel südamliku laulu jätting nõu ju õppides sind tundma, kus Anna kohtub oma hoole alustega ja selgitab neile omi põhimõtteid ning üritab saada lastega esimese kontakti. Selle laulu ülesehitust ja põhimõtteid kasutasid ratsias hämmestaja hiljem oma supermuusikalis helisev muusika, millest peagi juttu tuleb. Laulavad Barbara Kukk ja ühinenud rahvaste organisatsiooni. Rahvusvahelise koolilapsed. Küllap on viker kuulajatele kõige rohkem tuntud Rolls hämmestani toodangust, kuuekümnendatel aastatel tal tohutult populaarne helisev muusika Sound of Music oma kümnekonna eriti populaarse meloodiaga ning 1965. aastal valminud südamliku ja vaatemängulise filmiga, millest ka Eesti kino ja muusikasõber on osa saanud. Heliseva muusika esmaettekanne oli prootvel Land fanteni teatris 16. novembril 1959. aastal. Seda mängite seal 1443 korda. Londonis läks tükk 2385 etendust. Šosaidoni auhinna tõi teatrile sisse 3,3 miljonit dollarit, mis oli ennekuulmatut suur edu ning juuli ändriuszile Maria osatäitmise eest filmis kolm Oscarit. Heliseva muusika filmiversiooni LP Album on tänaseni kõige enam müüdud filmimuusika heliplaat. Julie Andrews laulis trepi perekonna lastele lemmikasjadest vast ehk kogu show armastusväärsema laulu. Hammerstein kirjutas faabula tõestisündinud sündmustel teatud Lindsey Jacrouci raamatu baasil mis käsitles Maria Ränie ja parun Georg von trappi. Armastuslugu ja abiellumist ning trappi laste kiindumist Mariasse loobuendiks on tegelikult toimunud räppi laulva perekonna dramaatiline põgenemine natside eest teise maailmasõja aastatel. Huvitav on vast ehk seegi, et Euroopas laialt populaarne räpp Familisse hinges lõpetas oma esinemised kontsertlavadel 1956. sel aastal, sest lapsed hakkasid looma omi perekondi. See oli umbes samal ajal, kui Radio Hammerstein hakkasid oma show'd kavandama ja muusikat kirjutama. Richard Rodgers on osavalt töödelnud tirooli meloodiaid eriti kuuldud raipas loos üksindusest kitsekarju, sest see annab isegi Broadwayl intuna hilisemale muusikale päris hea keskeuroopalikku alatooni. Tuleb aga imeks panna, avaldada tunnustust Oscar Hammerstein teisele leidlikke laulu sõnade ja optimistliku Heliseva muusika Aladooni eest. Seal meile seda muusikali kirjutati, oli Hammerstein juba raskelt haige ning oma peatsest lahkumisest teadlik. 10 kuud pärast muusika esmaettekannet Kuretuna vähihaigusest ta manalateele lahkus. Lagunes üks viljakamad ja edukamaid muusikalitööstused, andmeid nadolid kahekesti avaldanud tugevat mõju nii publiku maitsele, muusikalitööstuse toimimise põhimõtetele kui ka selle lavakunstiala eesriidetagusele rutiinile. Ehkki heitsid kriitikud korduvalt ette, et nad põgenevad oma töödesse, ebarealistlikku elu aurat ja Ameerika publiku maitsele vastuvõetamatut, magusat ning liigset optimismi. Selle peale oli rodgers seal alati vastus varrukast võtta. Ta ütles, mis siin magususe ja elu valgustamisega valesti andnudki, siis maestro seda meie ümber küllaga. Isegi klišee on õigus olla tõepärane. Mulle küll meeldib satiir, kuid ma ise ei ole suuteline seda kirjutama. Publikule aga läks neljakümnendatel ja viiekümnendatel hästi peale Rosiasse muusika ja hämmesteni pisut ilustatud, pisut suursugune, kuid igapäevasest elust võetud tekst. Kas või see tohutult populaarne tarne igatsev Edelways muusikali lõpuosast, kus kapten trapp Maria ja lapsed ülistavad alpiaasade looduse ilu ja külvavad vaatajatesse rahu ja tasakaalu laulab vints hill. Richard Rodgers elas oma partneri Oscar Hammerstein teise 19 aastat üle ja lahkus manalateele 1979. aasta eelviimasel päeval. Pärast oma partneri lahkumist ei loonud rootslast teiste teksti autoritega koostööd tehes enam ühtegi nimetamisväärset muusikali. Kuid see polegi peamine. Kahtlemata oli tegemist mehega, kes kujundas Ameerika muusikali maailma näo paljudeks aastakümneteks ja kutsus kolleege heliloojaid, kas siis ennast järgima või üle trumpama. See oli vikerraadiole oma muusikaprogramm. Selleks korraks kuulasime ritsas Rogersi muusikat kirjutatuna Oskar hämmest teise tekstidele. Saate tegid Külli tülija, Tiit Made. Lõpulooks võiks hästi sobida kuuekümnendatel aastatel hullupööra populaarne olnud õpetlik ja südamlik tooremi esitavad Joeli, Andrius ja lapsed kuulmiseni.