Tere, head muusikasõbrad, geimpsastik, koor ja orkester on juhatamas sisse. Kes käis operetisaadet? Nii see on, juttu tuleb ungari operetiheliloojast Franz Leharist keda, et asjatundjad asetavad selle sajandi operetikomponentide nimekirja etteotsa. Teised panevata teise ungarlased. Imre Kalmani järele teisele kohale. Olgu kuidas on selle paremusjärjestusega meil Eestis on peetud mõlemast lugu ning nauditud nende võrratuid meloodiaid. Saksa meelelahutustööstuse tippkuju, dirigent ja arranžeerija Tseemslast tõlgendas oma orkestri ja kooriga Lehari lõbusale lugusid maksiimi minekust ja naiste olemusest sellisel kuulataval moel. Pillitüli foonikas ja Tiit Made stuudios pakuvad teile põgusa läbilõike Lehari operetitoodangu paremikust maailma ooperi ja operetitähtede esituses. Ajal, mil Johan Strauss komponeeris oma esimesi operette, sündis 30. aprillil 1870. aastal Ungari kapellmeistri ferens Lehari peres poeg. Talle pandi isa järgi nimeks ferents. Tänapäeval tunneb kogu maailm seda ungarlaste opereti suurmeistri Franz Leharina. Oma lapsepõlve kohta on Franz Võiferens juunior öelnud niimoodi. Tsiteerin. Olin sõduri lapsi ja pidin ühel perioodil, kui isa oli väikese Ungari karnis, oli linna Komorani sõjaväe orkestri dirigent kandma tema rõõmuks mundrit. Isalt sain muusiku vere kuid esimese laulu, mille kirjutasin, meenutab Franz. Pühendasin emale. Olin siis taastane. Isa tahtis, et ma saaksin korraliku hariduse ja pani mind Budapesti gümnaasiumisse. Kui ma poleks muusikatundides nii hoolega orelit mänginud, oleks nad mu viletsa käitumise ja õppimise pärast kindlasti koolist minema saatnud. Nüüd toob Ponte vedro saatkonna sekretäri Danilo Daniil Avicii mõneti patriootiline laul Isamaa ja maksiimi viib mind tee Rootsi ooperi operetitähe 60.-te ja 70.-te aastate Euroopa juht tenori Nikolai ja ta ettekandes. TP. Muide, tolle maksiiniga on Leharil olnud oma lugu. Kui noored Leharid olid pulmareisil Pariisis, õhtustasid nad kortmaksiimis. Kui tuli arve maksmise aeg, märkas Frans ehmatusega, et rahakott oli jäänud hotelli restorani omanik suhtlusolukorda mõistvalt. Arve maksti järgmisel päeval ja Lehar lubas mõnes oma muusikaloos maksiimi meenutada. Maestro on ise kirjutanud, et palunud Libretist Victor Leonilt panna lese üks vaatus maksiimi ja kirjutada Daniil ole laulusõnad, milles read. Et just sinna ta hea meelega läheb. Hiljem sa ei lähe maksiimi omanikult kirja, et ta on saanud kuningliku kompensatsiooni. Praha konservatooriumis oli Lehari muusikateooria õpetajaks Antonina voolsak. Lehar on selle kohta kirjutanud näitasinud voolsakile kahte sonaati, mille olin just kirjutanud. Ta vaatas need üle ja sõnas. Riputa viiul seinale ja hakka heliloojaks. Saanud vrakilt innustust, näitas Franz omasonaatega Johannes Pramsile. See helide suurmeister rõhutas otsekohe Leharit viima oma sonaadi kirjastamiseks. Nad räägivad ise enda eest, ütles Pauls ja kirjutas saatekirjaks oma nime kaardile soovituse kirjastajale. Lehar on jätnud selle kaardi alles, see jäi maestro kodumuuseumi auväärseks eksponaadiks. Nüüd veel üks lugu, mille eelmäng juba taustaks kõlab 30. detsembril 1905. aastal dirigent Robert Stoltzi meenutuste järgi aga 28. detsembril teater Anderviinis esmaettekandel olnud lõbusast lesest. Austraalia sopran sham Savdaland ja Austria tenor Werner Grenn esitavad kolmanda vaatuse armastuslaulu. Täitšat ponies dirigeerib inglise rahvusliku filharmoonia orkestrit. Lehari isa oli praktilise meelega inimene ja korraldas poja muusikuteed viiulimängija ameti suunas. Franz Elberfed baarmeni ühendatud muusikateatrite juures vupertalis. Hiljem tuli sõjaväemuusiku koht Ungari linnas Losonaalses ning seejärel viini 26. jalaväerügemendi orkestri dirigendiamet. Sissetulekud olid aga kasinad. Lehar hakkas lisa teenima marsside palkade ja valsside komponeerimisega ning nende esitamisega Viini publikule. Ühelt kontserdilt naasnud kolmeteistaastane tüdruk öelnud oma isale, et sellist muusikat, et kui ta Lehari orkestri ettekandes kuulis, polevat isa operettides kunagi olnud. Tüdruku isa nimi oli Viktor Leon, tuntud opereti Libretist. Tema huvi Lehari vastu muutis kõik. Algas uus eluetapp. Lehar sai dirigendi koha mainekas teater Ander Viinis. 1902. aastal valmisid esimesed operetid viiner Froven ja del rastel pinder mis aga ei äratanud erilist tähelepanu. Leharist räägiti ikka kui tollest ungari noormehest. 1905. aastal tuli aga lõbusa lesega täistabamus. See operett lei Leharile maine ja kuulsuse ning kindlustas teda majanduslikult. Kuuldu oli maksiimi Kressettidegangaa inglise operetti artistide esituses. Lehar oli lese esmaettekande ajal 35 aastane. Ta on loonud 30 operetti, mille hulgas on kaheksa, üheksa tähelepanu väärset lõbus lesk ka konkurentsitult tema ja selles Viljandi operetitoodangu nimekaart. Lesest on tehtud kahel korral, 1934. ja 1952. aastal film. Lisaks veel Austrias Itaalia telefilm sham Saasalandiga peaosas. Leske on 90 aasta jooksul maailmateatrites kokku mängitud üle 120000 etenduse. Kuuldud Angele ja Renee toet saksa operetti aktitside Margit Tammy Rudolf šoki poolt laulduna Lehari teisest menu operetist Krahv Luxemburg, mille maailma esiettekanne oli teater Ander Viinis 11. novembril 1990. aastal. Krahvi libretistil Alfred Milner ja Robert transki on andnud nimi kangelasele lõbusale. Seda Niilo loomusele. Lähedased jooned. Graaf Renee on varanduse kaotanud, aadlik, lõbujanuline ja hea väljanägemisega. Sobib hästi vene vürstinna pakkumine sõlmida hea kompensatsiooni eest fiktiivne abielu. Ega see venelaste hingekosutav fiktiivsete abielude sõlmimine mööda laia maailma pole ka tänaseks kadunud. Luxemburgi grafis tehti esimene tummfilm juba 1910. aastal. Muusikat mängib kinodes juurde äsja leiutatud grammofoniga. Alles 1957. aastal vändati heli ja värvifilm kuulsa ooperiprimadonna soprani Renate Holmiga, peaosas kuulakem Lotters, näitleja Claudio Nikolai ning liini sümfoonikut ettekandes jätvermooni armaan missari duetti. Akva peenes. Naises rätilises Rumi soojusti. Saifaa. Lehar lähtus oma töödes asjaolust, et operett ei pea olema ilmtingimata koomiline ja säravalt õnneliku lõpuga. Ta kirjutas mitmeid väga tõsise sisuga operette, näiteks föderice, milles räägitakse ühest episoodist noore Göte elust. Kui ta oli armunud kirikuõpetaja tütresse, kelle nimi oli riike prioon. 1929.-le aastal, kui operette esietendus käsitleti Lehari ettevõtmist vägitükina. Kuna helilooja julges hellitatud opereti publikule pakkuda tavalist armastuslugu. Publicaga, armastas Leharit ja võttis ka selle töö hästi vastu. Ehkki Frede riike lõpetada traagiliselt. Berliini esietendusel mängisid peaosi Rihad tau pärija käte tors, kahe ilmasõja vahelise perioodi säravamad operetitähed. Igal juhul oli tegemist teatud pöördepunktiga Lehari loomingus. Frederik, kes on mitmeid ilusaid meloodiaid, kuulame ühte neist Rudolf šoki esituses. Sean Göte laul, ütlesin, ma olin, mätsin neiu, mu neiu. Teine tõsise sisuga operett on 10. oktoobril 1929. aastal Berliini metropoli teatris maailma esmaettekandel on määratustama ja see oli kuus aastat varem loodud, kuid publiku soosinguta jäänud digihelbe Jake modifikatsioon ja kirjutatud tolle ajastu Pava rotile Richard tau pärile. Ilmselt saiale Janar julgust tõsisema opereti viljelemiseks Just Frederick Keedust. Lehar oli selleks ajaks juba korduvalt avaldanud mõtet, ka operetis peavad tegutsema elavad inimesed, mitte mingisuguseid karikatuurid või väljamõeldud persoonid, nagu oli tollal kombeks. Ta tahtis operettides näha inimesi, keda kohtab tänaval ja kes võivad normaalselt elada samasugust elu nagu lavalaudadel. Publik peab end laval ära tundma, rõhutas Lehar. Naeratuste maas tehti esimene film 1931. aastal, kui South Jongi rollis oli Richard Tower. 1952. aasta filmiversioonis esitasid peaosi abielupaar Marta haiget ja Jan Puura operetti tuntuma South Changi laulu. Sa oled mu südame horm, esitab aga teine, 30.-te aastate ooperi- ja operetilavade suurkuju, rootslane Jussi Perling. Naeratuste maa tegevus algab 1912 10. aasta sõjaeelset muretust nautimas Viinis. Feldmarssali tütre Liisa armastuslugu on seotud Hiina printsi South Jongiga, kellest saab peaminister ja lisas tema abikaasa. Elama asutakse Pekingisse. Liisat hakkab vaevama peagi koduigatsus, ta tahab tagasi Viini. Peaminister ei taha küll Liisat kaotada, kuid Hiina suuremeelsus arvestab koduigatsust ja Liisast loobutakse. Lehar soovis ikka rohkem, et tema operettide käsitleksid kaasaega. Teda huvitasid erinevad inimtüübid ja erinevad rahvad. Ta üritas pühendada oma operette mitmetele rahvastele. Näiteks lõbus Lescan. Montenegro teemaline riike on pühendatud Göte kaudu sakslastele. Naeratuste maa tegeleb hiinlastega. Mustlasarmastus on Ungari rahvaproblemaatikaga. Zareevis tervitab venelasi fras kiita hispaanlasi ja paganiini itaallasi. Inglise bariton Ivan Porros laulab armaandi laulu 1009 22. aastal teater Ander Viinis esmaettekandele olnud fas kiitast, kus armastajapaariks on elegantne Pariisi elupõletaja armaandja temperamentne kõrtsitantsijatel mustlastüdruk fras kiita. Mu. Moondus. Lehel oli Putšiini lähedane sõber, itaalia ooperigeeniuse mõju on Lehari 20.-te aastate operettides märgata ja seda peamiselt traagiliste armastus teemade kaudu. Franz Lehar on ise öelnud, et tema puhul tegemist veendunud putšinistiga. 1925. aasta oktoobris tuli vini Johann Straussi teatris esmaettekandele Paul Kepleri, Jabela Jen Bachi libreto kirjutatud Opelid paganiini. Lehar oli siis 53 aastat vana, kui näplar talle esimesel aprillil. Libreto tõi. Rasmus otsekohe samal õhtul tööle, kuid töö sai valmis alles kahe aasta pärast. Esimene etendus polnud edukas. Kriitikud heitsid ette ebaühtlust, sest tõsine muusika vaheldus raipamate lugudega. Mõne kuu pärast esietendus paganiini Berliinis Taukariga peaosas ja see versioon võeti vastu entusiasmiga nii publiku kui ka kriitikute poolt. Sellest ajast peale on paganiini püsinud maailma operetiteatrite repertuaaris kõrvuti lese ja Krahv Luxemburgi iga. Dorotja Christian Ferry, Gruber esitavad Bella ja Timbinelli duetti Berliini sümfoonikute saatel. Vihma. Paganiini on romantiline operett, kus pool sündmustest on tõestisündinud faktid ja teine pool fiktsioon. Paganiini kohtab Napoleoni kaunis tõde. Anna-Liisat, kes on abielus rikka vürstiga. Paganiini, saab võimaluse elada vürsti lossis ja armastada öösiti Napoleoni õega. Paavstil endal rullub samal ajal oma romaan. Keiser Napoleon aga ei talu sellist sebimist oma õe ümber ja saadab paganiini maalt välja. Anna Eliisa ja paganiini kohtuvad veel kord piiril ja siis minnakse paratamatult lahku. Operett on selles mõttes eriline, et armastajapaar ei saagi teineteise omaks. Kanada sopran Teresa ratas laulab Anna Eliisa laulu. Niisk. Kaskraasamaid. Lehari veneteemaline operett Zareevitš esietendus 1927. aastal Berliinis ja selle libreto aluseks on Poola kirjaniku Gabriela Sappolska samanimeline näidend. Jutt on Peeter Esimese vanema poja Aleksei traagilisest saatusest, kes püüdis vastu seista oma brutaalsele isale ja sattus õukonnaintriigide keerisesse. Aleksei põgenes Venemaalt koos soomlanna sõbratariga Naapolisse. Mõjukad venelased nägid Aleksei pretendenti troonile ning tema kaudu head võimalust võidelda peeti vastu. Nad meelitasid Aleksei tagasi Venemaale, seal aga ei andnud. Isa armuZarevitš sai hea vastuvõtu osaliseks. Lehar oli osavalt kasutanud palalaikat, et anda muusikale vene värvikut. See tuleb hästi esile. Ka laulus, mille esitab emapoolselt vene päritoluga Rootsi tenor Nicolai Jeda Muidugi pole päris õige mõõta Leharid sama mõõdupuuga nagu Johann Straussi või Sharkoffenbachi. Need mehed olid klassikalise operetirajajad. Kuid Lehar oli selles sajandi alguse moodsa Viini operetikoolkonna isa. Andres Au tõdened. Lehari operettides pole ohvenbachile omassatiiriyastraaži huumorit. Ehkki Leharit tunti kui naljasoonega mõnusat meest. Seevastu on tema töödes imeilusaid, rahvuslikke koloriit kandvaid meloodiaid kaussi offenbach hõljusid pilvedes, siis Lehar seisis kahe jalaga maa peal. Bretti kriitikud kinnitavad, et Lehar tähendavad selle sajandi operetimaailmas Samamis. Putšiini ooperi moderniseeriana oli keskprogramm ungari opereti komponistist Franz Leharist. Tänase saate tegid Külli tülija, Tiit Made. Meie tänast kohtumist. Jääb lõpetama Anna Eliise lahkumislaul sulav oreve armastus elab igavesti paganiinist, mille esitab Austraalia Sapranson osalenud kuulmiseni.