Tere hommikust, hea kuulaja, mina olen Concordia ülikooli kaplan Marko Tiitus. Ja ma soovin sulle algavaks päevaks rahu, tervist ja rõõmu. Olgu jumal, kelle ees me hetkeks vaikseks jääme. Meie saatja, kõigil me teedel. Ma loen pühakirjast tänase päeva, vaimulikud loosungi salmid, vana testamendi, 32. psalmi esimeses salmis, öeldakse. Õnnis on see, kelle üleastumine on andeks antud, kelle patt on kinni kaetud. Ja Luuka evangeeliumi kuuendas peatükis. 30 seitsmendas salmis ütleb Jeesus oma jüngritele. Ärge mõistke kohut ja ka teie üle ei mõisteta kohut. Ärge mõistke hukka ja ka teid ei mõisteta hukka. Andke andeks ja teile antakse andeks. Küllap on teatud piibli salmidel eri aegadel ja eri kultuurides sootuks eri tähendus. Jeesus elas maailmas, kus nii inimeste omavahelised suhted kui nende kohustused looja ees olid rangelt reglementeeritud ja normeeritud. Rabid või kirjatundjad uurisid vana testamenti ja Moosese seadust et sealt jumala tahet võimalikult täpselt välja lugeda. Variseride püüdeks oli seadust kompromissitult ellu rakendada. Kui mängureeglid on paika pandud ja kõikide poolt omaks võetud. Kui kõik teavad, mis on õige ja mis vale, mis on hea ja mis kuri, mis lubatud ja mis keelatud siis on ka karistused karmimad ja kohtumõistjad halastamatumad. Meie ajal, mida nimetatakse pluralistlikuks ja tolerantseteks on piirid lubatu ja keelatu õige ja vale vahel üsnagi häguseks muutunud. Kõik on lubatud, kui see vähegi inimesele naudingut valmistab ja otseselt kedagi ei kahjusta. See, mis on ühe meelest inetu ja taunimisväärt, ei pruugi seda sugugi olla. Teise arvates. Las igaüks elab nii, nagu ta tahab. Iga inimene mõtleb, tunneb ja toimib omamoodi. Kui kõik väärtushinnangud relatiivseks või suhteliseks muutuvad ei ole ka enam erilist alust kedagi või midagi hukka mõista. Niinimetatud uus sallivus on ilmavaade, mille alusel kõiki, kes armastavad tõde või tunnistavad inimesest kõrgemal seisvaid autoriteete süüdistatakse sallimatuses ja fanatismist. Neid Jeesuse sõnu ärge mõistke kohut ja ka teie üle ei mõisteta kohut. Ärge mõistke hukka ja ka teid ei mõisteta hukka. Saaks ju suurepäraselt kasutada niisuguse salliva eluhoiaku õigustamiseks. Ela ise ja lase teistel ka elada. Ära kellelegi midagi ette heida, siis jäetakse sind rahule. Ma olen kindel, et niisugust lodevust, käegalöömist ja ükskõiksust Jeesus küll ei propageerinud. Ilma kirjutatud ja kirjutamata seaduste normide ja reegliteta ei saaks ükski ühiskond koos püsida. Aga küllap vajab igaüks meist selle meeldetuletamist, et meiegi oleme ekslikud ja ebatäiuslikud olendid, kes vajavad andeksandi ja halastust. Ja kui me ei ole seda valmis teistele võimaldama ja jagama, siis ei tasu meil endilgi leebemat kohtlemist nõuda. Jeesuse sõnade mõte on ehk selles loobuge topeltstandarditest, kahesugustest, mõõdupuudest enda ja teiste suhtes. Loobuge silma kirjalikkusest. Armastage kaasinimest, sest ta on inimene nagu mina. Kristlik meelsus ei toetu üks kõiksusele ja kõik sallivusele vaid jumala armu ja halastuse universaalsusele. Õnnis on see, kelle üleastumine on andeks antud, kelle patt on kinni kaetud. Me palvetame, halastaja jumal, kes sa oled meie hingele lähemal kui meie ise. Näed meie varjatumadki mõtteid. Sinu ees oleme me kõik maskide ja kostüümide ette. Sina tead, mis meis on kõlbavat ja millest me peaksime lahti laskma Veloobuma. Anna meile madalat meelt, et võiksime kohtumõistmise usaldada sinu hooleks ja paluda. Isa, anna meile andeks meie võlad, nagu meiegi andeks anname oma võlglastele. Aamen.