Tänane saade on pühendatud 20. sajandi legendaarsele pianistile, pedagoogile, säravale isiksusele ja daamile Bella Davidovitšile pelada. Soovitus on sündinud Aserbaidžaani pealinnas Bakuus. Tema õpetajateks Moskvas olid Konstantin Igumnov ja Jakov flyer. Pärast võitlus konkursil Varssavis 49. aastal avanes palju võimalusi esineda Nõukogude Liidu ja Ida-Euroopa kontserdilavadel. Aga välismaal. Amsterdamis esines Bella alles siis, kui oli 40 aastane. Ja üsna pea tuli taaskeeld esineda välismaal, kuna pianisti poeg, nüüdseks maailmakuulus viiuldaja Dmitri Sid Covetski põgenes läände. 78. aastal emigreerus Bella David aabits Ameerika ühendriikidesse ja 10 aastat hiljem oli ta ja tema poeg Dmitri Sid Covetski esimesed emigreerunud muusikud, keda Gorbatšovi-aegne nõukogude liit kodumaale esinema kutsus. Pärast Liidust lahkumist on Bella Davidovitš olnud oodatud esineja seal. Teda on sidunud koostöö tuntumate orkestrite ja dirigentidega ja hiljuti oli võimalik seda 20. sajandi legendaarset pianisti kuulata ka Eestis, kontsertidel, Tartus ja Tallinnas. Kavas oli nendel soni esimene klaverikontsert ja kuulame nüüd siis lõiguga sellest esinemisest. See oli katkenud Felix Mendersoni esimesest klaverikontserdist soleeris Bella David aabits ja temaga koos musitseerisid Tallinna Filharmoonikute Andres Mustoneni juhatusel. Bella David Hovitš kirjeldab oma lapsepõlve ja ta kasvas üles keset muusikat ja muusikuid. Ainukene muusikust pereliige oli isa, kes oli tunnustatud kirurg. Kõik ülejäänud pereliikmed olid tihedalt muusikaga seotud. Ema ja vanaisa vaata siit ooperiteatris. Ema õpetas lauljaid ning vanaisa mängis ooperiorkestris esimest viiulit. Ema tegi tihti laulutunde kodus ja seetõttu viibis seal alailma palju muusikuid. Veel ütleb Bella, et väga suurt mõju avaldas talle lapsepõlves ka raadio kuulamine. Meenutades esimesi kokkupuuteid muusikaga, ütleb Bella, et siis, kui ta veel nooti ei tundnud, meeldis talle klaverit mängida, otsida meloodia Lotte ning panna nendest kokku kuulmise järgi. Kõiki neid viise ja meloodiaid, mis tan kuulnud olles kolme ja poole aastane, mängis ta kuulmise järgi soprani valsse. Ametlikult alustas Bella muusikaõpinguid kuueaastaselt. Üheksa aastasena esines ta juba solistina kuu filharmoonia orkestriga ja mängis Beethoveni esimest klaverikontsert. Kaheteistaastaselt läks ta perega Moskvasse, et alustada sealses ette valmistamas muusikakoolis oma klaveriõpinguid. Aasta hiljem algas aga sõda ning pere tuli tagasi Bakuusse, kuna Bella isa mobiliseeriti ning ta pidi alustama tööd kirurgina Bakuu sõjaväe haiglas. Bella emaga läks tagasi ooperiteatrisse ja jätkas seal taas lauljate õpetamist. Kui Bella oli 46. aastal lõpetanud Bakuu muusikakooli, läks ta tagasi Moskvasse. Teatavasti võitis Bella Chopini konkursil Varssavis 49. aastal. Selle võidu üle oldi Bakuus väga uhked. Koju saabudes tervitati teda soojalt vastu tuli võtta tohutult õnnitlusi ja häid soove. Muu oli tollal kultuurikeskus, kus armastati muusikat, kus kontserdisaalid olid tulvil publikut ja kus kirglikult kuulati oma muusikuid. Lugedes täna ajalehti ja vaadates televiisorit, tunneb pelada võidowitz enamasti suurt pettumust mõistes iga kord taas, milliste kohutavate asjadega on seotud tänapäeva noored, eriti Ameerikas. Kuidas saab juhtuda, õpilastel on koolis kaasas relvad ja et nad tulistavad kaasõpilasi ja õpetajaid. Kuidas saab juhtuda, et 14 15 aastased tüdrukud rasestuvad, sünnitavad kooli tualettruumides ning heidavad oma vastsündinud prügikasti. Ja loomulikult on kõigile teada probleemid narkootikumidega. Kahjuks on vist võimalik väga valesti tõlgid, seda sõnavabadus, arvab Bella Davidovitš. Ja kahtlemata on masendavalt mõjunud viimase aja traagilised sündmused, mis seotud New Yorgi maailma kaubanduskeskuse hävitamisega. Seda enam, et ka Bella Davidowitsid kodu asub Manhattanil üsna lähedal paigale, kus suur häving toimus. Samas teab pillad Avidovitš, et on ikka olemas suurepärased koolid ja noored, andekad inimesed, keda huvitavat muusika ja muud kunstid. Ta meenutab, et kui ta 98. aastal pärast pikka eemalolekut Ta läks tagasi Bakuusse, et anda kontserte oli ta rõõmsalt üllatunud, et saalid olid täis just nimelt noori, kes olid tulnud kuulama spetsiaalselt klassikalist muusikat. 1988. aastal kutsuti pela taavi dowitsid perestroikaaegsele Venemaale esinema olles nagu öeldud, esimene emigreerunud vene muusik koos oma pojaga, kes said ametlikult kutse esineda kodumaal. Tema kontserdid olid välja müüdud ja läksid tohutu menuga. Bella kutsuti kohe ka tagasi ja taas toimusid kontserdid Moskvas, Peterburis. Nii sool õhtut kui ka esinemise torkestritega, mida juhatasid Dmitri Kitaajenko, Juri temircanov ja maris Jansons. Praegu aga kuulame siiski üht salvestist, mis on tehtud enne mõlema muusiku välismaale minekute 75. aastal. See on Joseph Haydni kontsert F-duur klaverile ja viiulile ja siinsoleerivad koos pelada. Vidowitzia. Bella Taavi Dovitši lapsepõlv möödus Bakuus. 1939. aastal läks ta Moskvasse, et jätkata klaveriõpinguid professor Konstantin Kuunovi juures. Kurnav oli bella Talidowitzi õpetajaks juba konservatooriumis ette valmistamas muusikakoolis. Nimelt oli kurnav käinud Bakuus ja kuulnud 11 aastat Bellat mängimas. Selleks ajaks oli Bella juba mitmel korral ka orkestriga esinenud ja mänginud Beethoven esimeest ja Schumanni. Klaverikontserti soovitas saata tüdruk Moskvasse õppima ja lubas ta võtta enda õpilaseks. Bella sõitiski viienda klassi õpilasena Moskvasse. Ta meenutab, et kõige rohkem tegi kummnov tööd klaverikõlaga, öeldes klaverit tuleb hellitada, teda mitte taguda. Ta pööras ka suurt tähelepanu sellele, kuidas klaveri taga istuda, ei lubanud teha ülealuseid liigutusi ja tal oli oma väga kindlalt väljakujunenud pedaali käsitlus. Sõja ajal pidi pillanud minema tagasi Bakuusse. Aga pärast sõda jätkas õpinguid Moskvas oma armastatud professori juures. Pärast kummnovi surma sai tema juhendajaks Jacob flyer ja kolmandal kursusel hakkas Bella Taavi dowitz valmistuma šopääni konkursiks. Chopini konkurss toimus Varssavis 1949. aasta septembris. See oli esimene konkurss pärast pikka sõjast tingitud vaheaega. Eelmine kolmas konkurss oli toimunud 37. aastal. Tookord oli. Peaks ei hakka vasak. Ja juhtus nii, et järgmise, 49. aasta konkursi esimese preemia, mille suuruseks oli miljon Poola zlotti, sai Bella Taavi Dovitš. Muuseas, tookord anti erakorraliselt välja kaks esimest preemiat ja teise omanikuks sai Poola pianist Galina Tšernistefanska. Bella David hoovitšile aga anti lisaks kaasopeni hõbemask helilooja teise klaverikontserdi parima esituse eest. Pärast võitu Chopini konkursil alustas Bella Davidowitz regulaarset kontserditegevust. Ta esines palju nõukogude liidus ja sotsialismimaades, kuid läänemaailm oli tema ees enamjaolt suletud. Nagu juba eelpool öeldud, esmakordselt esines ta välismaal Amsterdamis alles 67. aastal. Ja 10 aastat hiljem tuli ametlik välismaal esinemise keeld, kuna pianisti poeg, nüüdseks maailmakuulus viiuldaja Dmitri Sid Covetski põgenes läände. Ja kohe varsti pärast seda emigreerus ka Bella Davidovitš Ameerika ühendriikidesse. 79. aasta obris toimuste püüdkornegi hoolis, kus pianisti tervitas seistes vaimustunult, aplodeerib publik. See avas uue, senitundmatu lehekülje pelada Vidowitzi interpreedi karjääris. Ta muutus oodatud esinejaks, seal esines koos tuntumate orkestrite ja dirigentidega. Ja dirigentide hulgas on näiteks niisugused legendaarsed nimed nagu Riccardo Muti Schenomandi Kirill, kontrashenkurtma suur Rudolf Parshai šarl tütva Andrew Davis ja ka Neeme Järvi. Bella David aabits on kõrgelt hinnatud ka õppejõuna. 82.-st aastast alates õpetab ta Suljardi muusikakoolis New Yorgis. Aastakümneid on ta andnud meistrikursusi maailma erinevates paikades, ka oma kodulinnas Bakuus. Pele taavi Dovitšile on kõige hingelähedasem romantiline muusika. Sealjuures märgib ta, et peab alati arvestama oma füüsiliste võimalustega, mis tähendab, et bella Need on üsna väikesed kuid alati on tema repertuaaris ka klassikaline muusika. Ilma selleta ei saa tema arvates hakkama ükski muusik. Tegelikult on pianisti repertuaar väga mitmekesine. Näiteks pärast Tallinna kontserte sõitis Bella Taavi Toots Hispaaniasse, et anda soolokontserte ja seal esitatavatest. Kavades on Mozarti-d-moll fantaasia ja B-duur sonaat, nende soni kuus sõnadeta laulu ja rondo, Kaplitsiooso palasid, ohvi süüdist Romeo ja Julia, Šostakovitši prelüüdid ja Al peenise kolm vala. Nii et selles kavas on kõike klassikat, romantismi ja 20. sajandi muusikat. Bela David hoovitsil on selja taga aastakümnete pikkune interpreedi karjäär. Tohutu kogemus, võimalus süveneda teostesse, tulles nende juurde ikka ja jälle tagasi. Bella ütleb, et ühtpidi võisid tema nooruspõlve tõlgitsused olla ehk tulisemad või rohkem särtsu ja energiat täis kuid samas arvata, et aastate jooksul on ta nootide tagant avastanud palju rohkem, kui ta oskas seda teha. Noorena. Noor interpreet ei suuda kohe mõista vaata kõike, mis on kirjutatud nootide taha. TeleTaavi Dovitš tunneb, et praegu, töötades teostega, leiab ta ammu tuntud muusikast üha uusi mõtteid ja nüansse. Ta toob näiteks šopääni neljanda ballaadi, mis oli tema konkursikavas 49. aastal. Möödus palju aega, kui pianistina oli kavas salvestada seesama teos. Avades üle pika aja ballaadi noodi, avastas ta kahjutundega, kui palju oli noore pianistina sellest muusikast märkamata ja mõistmata jäänud. Nii et areng toimub pidevalt ja iga esinemine on uus kogemus. Sündmus, mille eel pabistab ka nii kogenud ja palju esinenud pianist nagu bella taavi Dovitš nagu ta ise ütleb. Kui muusik enne esinemist enam ei pabista, siis tähendab see, et ta peaks istuma kodus ja mitte enam publiku ette tulema. Lisaks sellele, et bella David aabits on erakordne muusik, on ta olnud ka erakordne ema ja kasvatanud üles maailma kuulsaks viiuldajaks saanud poja Dmitri Sid Covetski on nimi, mis toob magnetina arvutult publikut maailma kuulsamatesse kontserdisaalidesse. Millise lapsepõlve suutis oma pojale pela dowitovitš luua? Bella David aabits ütleb, et spetsiaalselt polnud tal vaja midagi teha. Twitteri kasvas kodus, kus pidevalt kõlas muusika, kuulati plaate, mängisid raadio ja televiisor. Ema mängis klaverit ja andis klaveritunde. Räägiti kõikvõimalikel muusikaga seotud teemadel. Tema lapsepõlve varjutas ka väga suur tragöödia. Ta oli kolm ja pool aastat vana, kui suri tema isa. Suurepärane viiuldaja, juliansid Covetski. Kui saabus hetk, mil oli tarvis stiimale valida muusikaõpinguteks sobiv pill siis isapoolsed vanavanemad palusid väga, et selleks oleks viiul. KUI konsulteeriti. Professor Juri Jankelevitšiga soovitas stovi ja poiss õppima tuntud väga range pedagoogi majja klissarova juurde. Sealt algaski pele Taavi Tootsi poja Dmitri Sid Covetski kuulsusrikkas muusikutee. Ema ja poeg esinemas, et aeg-ajalt ka kuus, kahjuks harva, kuna poeg elab Londonis ja ema New Yorgis. On mõistetav, et hea kasvades on Bella Davidowitz pidevalt vähendanud oma sõita Euroopasse kuid siiski leitakse võimalusi koos mängida. Üks viimaseid sonaatide õhtuid koos toimus Bella David ohvitsis sünnipäeval, 16. juulil Amsterdamis. Novembris mängivad nad koos mendel soni topelt kontsertid, Zürichis tulles aga tagasi sünnipäeva juurde. Sünnipäeva kontsert ongi kujunenud üheks oluliseks traditsiooniks võimaluseks kohtuda nii isiklikus elus kui ka muusikas. See on poja iga-aastane sünnipäeva kingitus emale. Nii et kohtumine Tiimaga oma sünnipäeval pole pelada Avidowitzile mitte lihtsalt isiklik emotsionaalne õnnehetk vaid sisaldab ka suurt professionaalset vastutust. Praegu on inimesed jõuluootel, millised plaanid on jõuludeks pelada Vidovitšil. Bella Davidowitz peab oluliseks olla jõuluajal koos oma 98 aastase emaga. Seda on ta teinud viimaste aastate jooksul, mil ema ei suuda ise liikuda ja täielikult osa võtta aasta lõpuga seotud pidustustest. Nii veedaki bella ka tänavuse aasta viimased päevad koos ema ja õega. Saate kuulsast pianist-ist Bella David Howitzist seadis kokku Margit Peil ja salvestas Katrin maadik. Saate lõpuks kuulame katkendit Georg Friedrich Händeli viiuli sonaadist, mida esitab 12 aastane Dmitri. Siit ka veski koos ema Bela Davidovitšiga Praha rahvusvahelisel noorte interpreetide raadiokonkursil 1966. aastal, mil ta võitis esikoha.