Foorumteater on üks teatriliik ja see on Eestis olnud üle 10 aasta juba ja laiemalt. See kuulub ühte teatrisüsteemi, mille nimi on rõhutute teatrisüsteem. Rõhutute teatrisüsteem, seda peaks natukene selgitama. Jah, et see on ühe brasiillase Augusto Baali poolt loodud teatrisüsteem mis on mõeldud kui teater inimestele ja mis omal ajal tegi revolutsioonilise diaatria, mille eesmärk ongi noh, seda on raske öelda, aga eesmärgiks võib öelda, et on inimesi panna mõtlema, tegutsema teistmoodi, kui nad tavateatris. Inimesed vaatavad traditsioonist, vaatavad etenduse ära ja see lavastus esitab küsimuse tihti ka vastuse. Aga foorumteatris esitab just lavastus küsimuse ja publikult oodatakse vastust. Mari-Liisiga foorumteater ei ole selles mõttes tavaline, et on kutselised näitlejad, kes esitavad kutselise dramaturgi või näitekirjanikud kirjutatud näidendit. Ei jah, et foorumteatri puhul võib olla eelnevalt kirjutatud lugu, mida mängitakse, aga enamasti ta jah, on selline stiile, et need lood sünnivad nagu inimeste enda reaalsetest lugudest ja, ja see on juba omaette protsess, kuidas seda lugu leida, et toimuvad töötoad, toimub inimestega, interaktsioon, minnakse kogukonda näiteks kohta takse lastega, kellel on mingid teatud, ma ei tea, koolivägivalla probleemid või mis iganes muud teemadel tähtsad ja siis leitakse nendega koostöös juba protsessi käigus teemad ja siis pannakse see need nagu teatrikeelde lavale. Nii et sellepärast nimetatakse lisaks rõhutute teatrile ka kogukonnateatriks sotsiaalteatriks. Et selles mõttes üks üks vorm ongi see, et või üks viis seda teha, et mängivad inimesed ise, kes on nagu selle probleemiga seotud. Aga miks mitte, tehakse mujal maailmas ka palju, nii et mängivad nagu kutselised näitlejad seda, et Eestis ei ole lihtsalt see niimoodi väljendunud veel. Merle Karusoo minu meelest teeb niisuguseid töötubasid ja etendusi, mis põhinevad tõestisündinud lugudel ja teeb neid kutseliste näitlejate. Jah, just väga hea näide, et Merle karusoo teebki nii-öelda sotsioloogilist teatrit hästi sügavuti, uurib seda grupid, kelle lugu siis lõpuks lavale viiakse, aga ta ei, ütleme nii, et ta näitab seda probleemistikku, seda sügavust, kõiki neid lugusid väga-väga laiapõhjaliselt, aga seal ei ole seda interaktsiooni millestki rääkis siis Niki, et et ei küsita publikult, et mida te nägite, mida te tahaksite selles loos või selles jah, selles loos muuta, et vorm, teate, see on hästi oluline nüanss nimetatakse ka dialoogiteatriks, et näidatakse probleemi Lugusta sügavuste kõike, aga ühtlasi on seal ka niisugune inimene nagu jokker, kes vahendab seda lugu publiku ja, ja siis lava vahele, kes küsib inimestelt, mida te nägite, mida te tahaks muuta nii et selles mõttes nagu kodanikuühiskond, aktiveeriv, teater või ta hästi palju tahabki nagu inimeste arvamust teada, ta ei ole selline mugav teater, et sa lähed, istud ja vaatad ja elad kaasa ja kõike tunned kaasa ja mõtled kaasa. Aga et keegi küsis sult, mida sina arvad, et ta ei ole päris nii, nagu teises võtmes. Jah, kui palju see Eestis see dialoogiteater üldse on juurdunud, kui palju meil seda kohtab? Aina rohkem ja rohkem on rõõm tõdeda, et kui mitu aastat tagasi võis öelda, et VAT teatri foorumgrupp on praktiliselt ainuke, kes sellega tegeleb, siis nüüdseks on meil gruppe üle Eesti, kes sellega tegelevad ja ka Viljandi kultuuriakadeemias omal ajal. Piret Soosaar ja Mari-Liis Velberg õpetasid foorumteatrit, nii et ka mitmed tudengid on saanud foorumteatrikoolitust, kes on nüüdseks ise õpetajad foorumteatris, nii koolides, huvijuhtide kui ka mujal. Et rõõm tõdeda, et sellel aastal festivalil osaleb meil üheksa gruppi ja on ka üksikisikuid. Mariliis. Just et neid gruppe tuleb aina rohkem juurde ja üksikuid tegijaid ka, mille üle meil on väga-väga suur rõõmsast, üksime emissioonist. Mõtet reform grupi emissioonist ongi just see, et nagu innustada inimesi tegema foorumteatrit, sest me ise teame, kui kihvt on, kui hästi see võib mõjuda. Me oleme just hästi palju teinud noortega koolinoortega ja nad väga vajavad siukest ruumi, kus neile antakse võimalus öelda, mida nad tahaksid ise muuta oma elus oma koolielus oma oma lugudes. Et neid gruppe on tulnud juurde ja nii üle Eesti, mitte ainult nagu Tallinnas ja Tartus on näiteks noorsootöötajate grupp ja ja on olemas Sindi grupp, kes on juba aastaid teinud ja lastekaitse liidu juurde tuli uus noortegrupp just hiljuti. Ja MTÜ pall, mis tegutseb ka Tartumaal ja ja kanepis on üks grupp dramatiino ja siis Viljandi kultuuriakadeemia juures on ka just see õpetus, mis on palju uusi innustunud, nii-öelda loonud või toonud, et sealt on üksikuid siukseid tegijaid päris palju, kes läinud kooliteatriringidesse, ei hakanud seal foorum teadet levitama. Üks eesmärkidest ongi, et ta jõuaks paljude noorteni just kuna ta on nagu ka ühtlasi selline sotsiaalpedagoogilise meetodina väga efektiivne, et aidata lastel oma lugudest rääkida ja ma probleemidele läbi loova vahendi lahendusi leida. Et et ta on teater, aga ta on nagu kogukonnateater, et on rakendatav siis kogukonnas mistahes probleemide käsitlemiseks. Ei tea, Eestis on sotsiaalne rõhuasetus suurem olnud, et mitte siis mitte siis see teatripool või ütleme, nagu nagu te küsisite ka, et kas traditsioonilised näitlejad teinud, et siis rohkem on just selline kogukondadega ürgne farm, teatri põhiolemus nagu Eestis olnud. Hästi. Noh, ma arvan, et tugev rõhuasetus on sellel just noortega. Kuidas kool ja õpetajad sellesse suhtuvad, kas nad näevad selles niisugust nagu abivahendid selleks, et noor inimene oma isiksust täiendaks, rikastaks või, või ta tajub foorumteatrit, kui äkki mingit konkurenti No peab alustama sellest, et esiteks foorumteater on täiesti vabatahtlik tegevuse vorm, et mitte kedagi ei sunnita mitte midagi tegema, kui ta ei taha. Nii et iga kord, kui koolides midagi toimub, on see toimunud ikkagi kooli enda palvele kutsel. Ja tundub küll, mulle väga meeldib koolidele õpilastele see, et see läheb, muutub aina populaarsemaks näiteks VAT teatri juures on nüüdseks selline projekt pärast etendust noored saavad käia vaatamas etendust ja pärast seda on võimalik tellida foorumteatri töötuba, et saada siis vastuseid küsimustele ja lahata neid küsimusi edasi, mis etenduses jäid õhku. Ja eriti populaarne on see just noorte näidendite puhul näiteks kirjaklambritest, vöö, kus on väga palju nii enesetapusõprade, uimastite, alkoholi kui ka erinevate suhete probleeme ja see kõik jääb õhku pärast teatrit, mingil määral. Aga pärast seda võimalik koolil tellida foorumteatri töötuba, kuhu tulevad siis foorumteatritegelased kohale ja nad saavad näidata noortele, et mis seal tegelikult mitte, mis seal tegelikult toimus, aga avada noorte enda mõtteid, et mis nad arvavad, mis oleks võinud teisiti olla. Tellitakse kooli, te lähete kohale, mis hakkab juhtuma? See on saladus. Tegelikult seal on foorumteatri töötuba, et foorumteatris on väga palju erinevaid meetodeid, kuidas lahata probleeme, kuidas inimesi panna mõtlema ja ega siin ei saagi niimoodi, ühesõnaga öelda, et mis seal hakkab toimuma, toimuvad erinevad mängud, toimuvad erinevad diskussioonid. Ja nagu ka töötoa vormel praegu Nikki rääkis sellest söödavormist just, et et seal ongi hästi paljuski selline nagu protsess. Ja me ei anna mingeid vastuseid nendele sotsiaalsetele probleemidele, vaid me küsime ka hästi palju inimestelt endalt, et mis te arvate, mis on siin, kuidas võiks lahendusi leida, et foorumteatri üks põhimõtetest on ka see, et inimestel on endale vastused kõik sees olemas ja kui sa neilt küsid seda teatrivormis ja nad näevad neid peegeldusi teatri kaudu, et siis nad oskavad paremini neid reaalses elus lahendada, et see nii-öelda nagu reaalsuseks harjutamine või, ja õpilaste jaoks on see väga kütkestav, et see on niisugune, mitte traditsiooniline meetod, rääkida näiteks koolivägivallast, et et me räägime läbi siukse mängu või läbi loovuse läbi küsimuste läbi selliseid asju hästi innustama jõustuva protsessi, et see on nagu töötuba ja teine variant on teha etendust, et siis me näiteks valmistama eelnevalt Watedri foorumgrupi puhul. Ühe sellise form teatrietenduse eelnevalt küsima näiteks õpilastelt, mis on nende jaoks kõige tähtsam probleem selles klassis või koolis ja nende vastuste põhjal siis mõtleme sellise loo. Lavastame sellise loo, mida me mängime nendega koos seal koolis läbi jokker, kes siis on etenduse läbiviija küsib siis läbi sellise dialoogilise protsessi, et mida nemad arvavad, mis võiks olla need lahendused, nad saavad ka lava peal neid lahendusi mängida koos nagu foorumteatri näitlejatega. Et see kõik on niisugune loomulik ja hästi selline mänguline ja loovusest õhkab nagu protsess, et etenduse töötuba, et need võivad olla nagu koos, aga pead ka eraldi olla, et, et palju eri variante on, kuidas teha seda foorumteatrite. Ja meie eesmärk ei ole nagu kritiseerida traditsioonilist teatrit ja nemad nagu teevad niimoodi, et Töötoa etenduse eesmärk on lihtsalt näidata, et endal on ka võimalus midagi sekka öelda, mitte et öelda, et need näitlejad tegid midagit halvasti valesti, kuna see on teater ja neil on lugu olemas. Me lihtsalt tahame avardada natukene neid piire, et nad mõtleksid, et mida nemad oleksid selle asemel teha ja mis oleks endaga kaasa toonud ja millised on erinevad võimalused käituda erinevates situatsioonides. Jah, sest vorm teatris on just see, kellele kaasa elatakse, nagu tavalises traditsioonilises teatris on peategelane ja siis Forandades, mis küsime pärast etendust, aga kas oli mingi muu variant ka käitumiseks, et seal tuleb see sotsiaalne nõks, et et me uurime nagu seda käitumise tagamaid, et oletame, et etendus lõpeb traagiliselt, et siis, mis oleks võinud olla see alternatiiv, et kas peategelasel oli mingeid võimalusi ütleme, sotsiaalses mõttes just nagu teistmoodi käituda. Et, et selles mõttes me uurime nagu seda ja siis annabki innustust inimestele muutused on võimalikud ja saab midagi teisiti teha, et ei ole staatus koha või sa ei pea näiteks kannatama või et korraldajateks nimetatakse peategelast kohvrisse kannataks teinekord, et Smi innustama nagu inimesi võtma nagu sellist vastutust oma elu eest, et mitte nagu siis kannatama või muutma midagi. See pakub kindlasti noortele inimestele hästi palju võimalust iseennast väljendada, otsida küsimustele vastuseid ja probleemidele lahendusi. Aga oletame, et näiteks ühes koolis, kus selles töötoas kõik noored jõuavad ühesugusele järeldusele või sarnasele lahendusele, aga elu iseenesest ju nii kiiresti ei pöördu, et mida teha, et lahendus, mida ühes töötoas leitakse ka ilus, midagi reaalselt muudaks. No see on see, et foorumteatri puhul ja ka paljude teiste asjade puhul me tegelikult ei oska kunagi hinnata, kui suurt mõju see avaldab. Aga see ongi meie üks eesmärkidest, et kui noored inimesed näevad seda, nad ei pruugigi võib-olla kohe aru saada, et see on otseselt nende probleemid, aga nad näevad, nad lähevad lavale, nad käituvad kuidagi ja eesmärk ongi mõttemallides mõttestruktuurides viia esile see muutus, et nad hakkaksid mõtlema, et temal oli halb seal ja niimoodi saab takistada. Ja kui nad järgmine kord seda teinekord näevad päriselus, äkki nad käituvad siis teisiti, et ei olegi, ei ole selgeid hindamise kriteeriumid, aga see ongi eesmärkideks mitte ainult, et neil oleks lõbus seal foorumteatri töötoas, vaid et sellest tuleks ka mõni sügavam muutus, et see on, et see ongi, et kuidas muuta inimese mõttemaailma selles mõttes altimaks teha rohkem. Ma ei taha öelda õigeid otsuseid, aga võib-olla enda suhtes paremaid õigemaid otsuseid, õiglasemaid. Täna neljapäeval algab Tartus lausa foorumteatrite festival. Räägime sellest festivalist ka, palun. Jah, et tõesti täiesti kolmas kord juba ja seekord on meie siis nimeks kooste, et sellega me üritame siis rõhutada seda, et me tahamegi Eestis, sest neid gruppe Jokerit, kes formteatrit peavad nendevahelist koostööd parandada ja tõhustada ja ühtlasi siis festival on üles ehitatud nii kahel päeval me mängime hommikupoolses osas siis festivalil neljale Tartu kooliõpilastele foorumteatrietendusi, seal osalevad nii need õpilased kui ka festivali ülejäänud rahvas siis, kes ei mängi parasjagu laval lugu, ehk siis need õpivad need inimesed, kes on siis festivalile tulnud ja õpilased kogevad oma lugu ja mängitakse nende reaalseid lugusid. Et eelnevalt õpilased vastasid kahele küsimusele, et mis nad tahaks oma klassis muuta ja mis on nende suurim mure nende klassis nende lugude põhjal siis foorumgrupid tegid etenduse valmistasid sihukese loo ja siis pärast seda on töötoad, õpitoad, mida viivad läbi väga kihvtid õpetajad, Walesist ja Soomest jõuan prajok ja mikker ellund siis seal õpitakse uusi teadmisi, foorumteatri kohta, avaldatakse oma oma teadlikkust selle meetodi osas ja õhtul toimub veel Jokerit mõttekoda, mille eesmärk on siis arutada, et kuidas me saame sedasama teadlikkust tõsta meetodi osas ka Eestis laiemalt ja kuidas me saaks omavahelist koostööd paremaks muuta. Sest kihvte tegijaid on aga et meil on, et iga asi saab jõudu just siis, kui ühinetakse ühendatakse oma jõud ja, ja ühiselt aetakse seda asja. Vot ja siis kolmandal päeval me veel mängime üksteisele ka oma lugusid ette ja on selline suur foorumteatrimöll ja pidu kavas meil. Ja see, et festival toimub Tartus, see on nagu tunnustus Tartu ja Tartumaa foorumgruppidele. See on üks selline huvitav teekond, et kui nad toimub kolmandat aastat, siis esimene aasta tegelikult sai korraldatud Lille majas Tartus ja siis teine aastaga tegi, tuli ta jälle seal ja nüüd kolmas aasta taaskord tegelikult koostööst siis VAT teatri, lastekaitse liidu ja lillemajaga see festival sünnib ja kuidagi on jäänud praeguse Tartu. Aga me olemegi just uurimas ja uudistamas, mida teised Eesti tegijad arvavad. Võib-olla võiks toimuda festival ka, miks mitte? Ma ei tea, Sindis või Pärnus või Viljandis, kus, kus kus tahes kohas, et, et see ei ole nagu kinnistunud see kohta. Ta on praegu nii kukkunud välja jah. No aga see on ju väga tore, et Tartu on olnud nii hea võõrustaja, et festivali korraldajad taha sinna ikka ja uuesti tagasi minna. Kas need etendused ja töötoad, kas need on ka kõikidele huvilistele avatud või see on niisugune siseringi üritus? Nad olid avatud kõikidele huvilistele, kui nii registreerimine lõppes. Et selles mõttes registreerimine algas juba veebruari lõpus ja märtsi keskpaigas ta pandi lukku, kuna soovijaid oli lihtsalt nii palju, et füüsiliselt ei mahu enam rohkem inimesi ruumidesse. No see näitab, et, et huvi on nii suur, et palju edut kõigepealt täna alanud festivaliks ja kõikideks järgmisteks teile, aitäh, söörite.