Tere õhtust. IZ ja idamaist saade algas. Mina olen Tarmo tabas. Ja täna on meil jälle teemaks tõeliselt iidne muusika. Muusikat Türgist Istanbulist Ottomani impeeriumist kuulama ja esineb meile Burkhanne salli. Ansambel. Ansambli nimi on Istanbuli klassikalise muusika ansambel. Islami traditsiooniline ja kunstiline muusika iidsete poolsete struktuuride sujuv lakkamata jätkumine mis on rikastatud ja täiustatud 13. sajandi jooksul araabia, Pärsia ja türgi ja india muusika mõjutustega. Ottomani impeerium tõusis esile 16. sajandil, kui Abja ja pärsia kultuur allakäigu teel olid. Ja Califaatide just eriti Istanbuli Califaadis. Rafineeritud ühiskond 16. ja 19. sajandi vahel tõmbas igat kunstnikku kus sultanid või padi saaksid mängisid kunstis tähtsat osa. Millest Lääne ühiskond, tõsi küll, eriti ei tea. Paljude teiste kuulsate sultanitest heliloojate seas paistavad eriti silma Mahmoud esimene see linn kolmast Mahmoud, neljas ja 39. Tutomani heeliumi valitsejast olid 11 väljapaistvad poeedid. Kuulame vahepeal veel muusikat edasi. Selle heliplaadi nimi. On rast makam rast. Heliloode nimetatakse makammideks. Siit kahte. Kahte pala. Üksteise järel. Burkhannessalli ansambel. See on siis Türgi klassikaline muusika, mida kuulame ja Orhan salli ansambel. See ansambel koosneb siis sellistest pillidest nagu kamandža poogenpill. Siis UT. Mis on araabia lauto XL Bagda kiir mängib ka nunny. Metarif LT Pill neid. Jaburghanne seal ise mängib kisu löökpille ja edaspidi ikka laulab. Aga neid uti ja demonsaat mängivad osman jurdaldeks on ja linn Kleer. Selles. Kalifaadi õukonnas. Eks Seraagilia Seraljus selles suletud intiimses õhkkonnas loodi eriti peent kunsti kus armastus oli ülev. Ja armastuse lakkamatu õndsus polnud midagi muud kui jumalik. Aga selles osas toimus ka metamorfoos ja 18. sajandil hakkas tasakesi Armastus muutuma maisemaks ja ihulikumaks. Aga türgi muusika jäi ikkagi oma kõlalt endiseks mis on alati olnud. Kohati meditatiivne ja ja religioosse iseloomuga, mis eriti kinnistus siis, kui Istanbuli loodi need levi klooster. Need on need Pöörlevad või keerlevad? Ja see avaldas väga suurt mõju. Türgi klassikaline muusik klassikalisele muusikale. Kuulame nüüd muusikat edasi. Makam, sega ehk siis see kasu helilaad. Ja siin kuulame kõigepealt taks synni, see on siis selline sissejuhatav osa. Teosele või. Tervele tsüklile lugude tsüklile ja flööt nimega Neia dimensioon, poogenpill, mis meile kõigepealt siis sissejuhatuse Segachima kammi. Ja edasi kuulame siis juba kahte Segachi nimelist pala. Ja Türgi muusikast veel. Türgi. Helistik või helilaad, seal kasutatakse? Loomulikult. Neid veerandtoonia, neid kuulsaid veerandtoone, millest Euroopa muusikas võib-olla puudust tuntakse, aga siin nüüd eriti just ei ole. Mõnes rahvamuusikas võib nüüd küll kohata mõnel pool Euroopas. Aga. Aga see on isegi väga raske öelda, siis mitu, mitu astet nende heliredelil on. Sest kõik on suhteline, sõltub. Tõusvast meloodias või langevast meloodiost seesama pool tonni tooni, võib-olla kord kõrgem, kord madalam. Ja on püütud neid lugeda neid intervalle siis ei astmeid. Heliredelil siis türgi või araabia muusika heliredelil ja neid on sadudega erinev hulk. Mõned ütlevad, et seal on 29 intervalli, siis okta vis aga mõned ütlevad, et 41 ja ja kuskil seal see tõde on, aga sama on ka Macommiga nende helina koodidega siis. Ka neid on väga palju ja muutuvad paljudest asjadest sõltuvalt. Aga ma kammi on kirjeldatud kui komposid katsiooni reegleid. Ja need on kindlad laadid seal juhitud kindlate reeglite järgi. Nad sisaldavad näiteks meloodia tõusmist ja langemist nootide alustamist ja lõpetamist, ulatust, meerivaid noote. Ma kammin, teil ei ole mingeid allegooriaid, nagu näiteks hinge klassikalises muusikas, kus on. Hommiku ja päeva ja õhtu ja öö, vargad ja veel aastaaegadega seotud Raagad. Macamid, Macamiidi nimetused tähistavad tavaliselt lihtsaid asju, näiteks astmeid heliredelil, näiteks Sargach, mis tähendab neljas aste või linnanime näiteks s SKP on või tain, tähendavad nad mingisugust poeetilist, abstraktsiooni lihtsalt või rahvast kördi. Aga neid Macamme on siis ka püütud kokku lugeda, neid on. Teoreetiliselt oleks neid justkui 347, aga on mõned On loendanud rohkemgi kuni 553 aga tegelikult kasutatakse umbes sadat. Ja 13 nendest on siis need põhilised Macamid. Paasmaka meid nii-öelda ja nendest seitse lähevad peaaegu Euroopa. Helilaadidega. Langevad kokku. Aga Euroopa mõjud on ka siiski. Samas Türgi muusikas, Kuueteistkümnendal Islandil juba saatis prantsuse kuningas. Türgis oma ansambli mängima õukonda Istanbuli õukonda ja mõned rütmid said nime nende prantslaste järgi. Veel. Meil on ka kuulsa. Kuulsa helilooja vend. Tonitseti, kes võttis üle, siis? 19. sajandil orkestri Istanbuli õukonnas või siis hakkas seal mängima nii-öelda Euroopa muusika. Aga türgi muusika ei hävinud ära, vaid traditsioon on jätkunud siiamaani. Kuulame nüüd ühte. Makam. Kuulame kuuleme laulmas Burkhanist Sally, kes muidu mängib põhiliselt küll löökpinnaga, siin ta laulab ühe Neblaani teksti, see on siis riitus ja see klooster, mis rajati Istanbuli. Ja jätame selle sulinja vaikse muusika saatel hüvasti. Saade hakkab läbi saama saate nimi oliidset ja idamaist. Kus siis täna kõlas muusika. Ottomani impeeriumi ajast. 16. ja seitsmeteistkümnenda 18. sajandi muusikat esitas Istanbuli klassikalise muusika ansambel Burkhan salli juhatusel. Viis meest mängisid traditsioonilisi pille. Jaa. Kohtume tegelikult suvel, mitte aga sügise poole. Loodetavasti jälle. Mina olen, Tarmo tabas kõike head teile.