Austatud, esinejad ja vestlusringi osalejad, hea publik. Tere tulemast Kanuti Gildi saali. Täna toimuvad teestkonna avalikud loengud ja vestlusringid. Muusikakriitika luubi all. Ka sel aastal jääb oluliseks põhiküsimuseks, miks on muidugi sitika ühiskondlik hääbumas. Kas muusika kriitikaga koht ongi ajakirjanduse kõige kaugemas servas või oleks teda kuidagi võimalik nihutada rohkem tähelepanu keskmesse? Seegod läheneme sellele teemale veidi spetsiifilisemalt kutsutud kõnelejad on oma ala asjatundjad. Kogenud kriitikud, meediateoreetikud või on kokku puutunud spetsiifilist, ühiskondlik sotsiaalsete nähtustega. Avame lisaks laiematele teemadele nagu popmuusika kommertskriitika ning uuendama meediamaastikku, sealhulgas netikeskkondade mõju kultuuri kriitikale. Ka selliseid teemasid, mis enamasti jäävad laiema avalikkuse fookusest välja. Net teadvustatakse alles siis, kui see kedagi isiklikult puudutab. Lapsendab teid ja kriitika ning indiviidi muusikast kihutamisel. Muusikakriitika luubi all on saanud 2010. aastal alguse koostöös festivaliga Eesti muusika päevad. Sügav tänuavaldus, siin Virgod, sellise sünnitusabi eest. Kevadel sai internetis loodud kultuurikriitika Foom luubi all, mis kavandab lisaks muusika ketika spetsiifilistele, loengutele ja vestlusringidele ja seda samuti teist kohatsed muusika-kunsti-tantsu-, filmi ja interdistsiplinaarsed sündmusi hõlmavat konkursi noorte kriitikute lubjal. Samuti Loone tänast päeva ka uue heli- ja visuaalkultuurikriitika ühingu asutamispäevaks. Edaspidi aitab lubjal üritusi korraldada. Pakume siinviibijatele astuda liikmeks ja selleks jagame kallis ankeedid, need asuvad siis ka eesruumis laudadel. Enne kui ettekannete juurde jõuame. Tahaksin tänada südamest kõiki kaaskorraldajaid, kaasaaitajaid ja kaasamõtlejaid. Nende hulk on on rõõmustavalt suur ja loodan, et keegi ei pane pahaks, kui antud hetkel tõstan esile eelkõige üht inimest. Mavilis rebane, tänu kellele see üritus üldse on sündinud sellises vormis. Samuti tänan ma sügavalt Tallinna Tallinna Ülikooli kunstide Instituudi muusikaosakonda ilma kelleta muidugi kriitikat ei oleks võimalik nõnda fookusesse asetada. Üritust toetavad ka Tallinna spordi- ja noorsooamet. Tallinna keskraamatukogu muusikaosakond ja muusikaosakonna veebipäevik. Eriline tänu, aga kulub nagu ka eelmisel aastal Eesti rahvusringhäälingu klassikaraadiole tänu kellele ka tänavune üritus saab olema professionaalselt talletatud. Jah, tänan ka Kanuti Gildi saali, tänu kellele me üldse siin olla võime? Kriitika on väga erinevaid. Ei ole kõik inimesed sündinud, kriitikuks. Kriitikuks olemine ei ole lihtne. Tsiteeriksin siinkohal üht meie tänast kõnelejad Tõnis kahu, kes arvab, et kriitiku roll on luua teatud muusika kuulamise mudel. Võta muusika muusiku käest ära ja anda kuulaja kätte. Muidugi tuleb silmas pidada, et muusika, millest kriitik kirjutab ja muusika, mida muusik teeb, need on eri asjad. Kriitik, tsitaadi, lõppkriitik kahtlemata seisab alati väljakutsete ees, sealhulgas toimetajate erinevate sotsiaalsete rühmade näiteks kunstnike ja lugejate jah, ka ta enda ootused. Kõige suurem ja põnevam väljakutse on aga sündmus ise, antud juhul muusika. Lubage mulle pakkuda teile sissejuhatuseks kuulata kaht näidet. Demonstreerimaks, milles mainitud väljakutse seisneb. Tegemist on katkenditega kahest eelnevast teosest. Palun pange tähele seda hetkeni taibata, mis tegelikult toimub ja refekteerige, mida algu haavasid. Kuulasite kõigepealt aasta 1949 sündinud USA helilooja Christopher bluusiorkestriteost kätite albaris päästatud Alberis ja sealt algust see Jägala külas töök Piligadenud Erkki-Sven Tüüri neljandast sümfooniast magma. Muide mõlema salvestuse solistiks on löökpillide Evelin Glenni. Kas panite tähele, et esimene katkend, viiteid arvatavasti helilooja tundmata kõigepealt 19.-sse sajandisse enne kui tuli pillisoolo puhul hakata nüüdisaja? Kas võisite oodata, et aimamata, kes helilooja on päevast rokk-kontserdile sobivad, löökpillisoolomuusika uppus muudab oma karakterit ja sellega seoses muutub ka kontekst ja arvatavasti ka teie haavamas. Need ongi väljakutset, millele kriitik peab olema ette valmistatud ja mis just pakuvad intrigeerivad ained kajastamaks vastavat sündmust põnevalt ja meeldejäävad. Aitäh tähelepanu eest. Jätkame nüüd kutsutud esinejatega.