Helga ja muusikauudised muusika uudised laupäeval kell üheksa, null viis. Saade kordub kell 15, null viis ja internetti. Siis ei sobi vanaemal sobival ajal heliga ja. Tervist head raadiokuulajad. Klassikaraadio eetris on 26. novembri muusikauudistesaade helikaja, millest tuleb juttu järgmistel teemadel. Täna toimub metodisti kirikus René Eespere autoriõhtu kontsert, daatus, dželaatus, kuuleta Kersti Inno intervjuud heliloojaga. Täna on Tartus Jaani kirikus kammerkooride kontsert ja Tartu Ülikooli aulas esinevad lastekoorid, lastekooride kontserdid, Ta on pühendatud Heino Kaljuste 80.-le sünniaastapäevale. Kontserti tutvustab Hedvig Lätile korraldaja Kadri Leppoja. Täna kantakse Toomkirikus ette Johann Sebastian Bachi missa. H-moll esinevad solistid ja kammerkoor, navi koorus Soomest. Tallinn barokk Helja Puuko juhatusel. Kuulete Kristo Käo intervjuud, indid arumiga. Liivi Listra laululapsed salvestasid uue CD plaadi päkapikku plaadivabriku parimad palad. Teemat vahendab Kersti Inno. Hiljuti ilmus Donovan piksli raamat lugupidamisega Mozart. Räägivad tõlkija Anu lamp ja LF Grupi kirjastaja Andra Orn. Rahvusooperi laste ja noorteprojekte tutvustab rahvusooperi noorte tööprojektijuht Anu Põrk. Homme toimub Kaarli kirikus Eesti Raadio Jazzkaare heategevuskontsert, aita alustada. Elu on ERMi küsitles Maria Mölder. Teisel detsembril toimub filharmoonia kammerkoori heategevuskontsert. Kersti Inno vestles Esper Linnamäega. Teisipäeval esineb teater NO99 kammersaalis ansambel eesti keeled. Ja teisel detsembril annavad Tallinna raekojas jõulujätsi kontserdi Jaak Johanson ja Robert Jürjendal. Stuudios oli Jaak Johanson ja saate lõpuks Priit Kuuse muusika uudised maailmast. Mina olen toimetaja Karingu ja soovin teile kena kuulamist. Täna õhtul Tallinnas metodisti kirikus on meie kontserdipublikul võimalus tutvuda René Eespere uuema heliloominguga tema autoriõhtul kontsert, daatust, laatus, mis seal kõlab, palun tutvustada heliloojal, Renees perel. Mul on tõepoolest väga hea meel, et nüüd jälle kaks aastat hiljem viimasest autorikontserdist on nüüd järjekordne autorikontserti uuesti Tallinna kammerorkestriga. Jälle ma kohtun dirigent Risto Joosti ka ja ka kõik teised solistid, kes esinevad sellel kontserdil, on tegelikult mu vanad head tuttavad, ei esine mitte esimest korda minu teoste ettekandmisel. Teosed on ise kirjutatud viimase viie aasta jooksul, valdav osa viimase kahe-kolme aasta jooksul ja on ka kaks täiesti esiettekandes teost. Põhiliselt võib teoseid liigitada nagu ka aitäh, et on kõigepealt kaks instrumentaalkontserti on tšellokontsert alapealkirjaga kontsert, daatus, dželaatus ehk varjatud võistlus või võitlus, kuidas keegi tahab seda trakteerida solistiks Sis Marius Järvi, teine instrumentaalkontserte klarnetikontsert. Kuna teos on pühendatud ka Toomas Vavilovi, siis tema nüüd seda ka uuest esitab ja on seitse epigrammi erinevatele häältele ja kammerorkestrile. See epigrammide sari on tegelikult nii-öelda algatatud Tarmo Eespere poolt, kes oma ooper raekojas festivali tarbeks on igal aastal tellinud ka minult ühe vokaalteose erinevatele väga tuntud solistidele, kes siis esinesid festivalidel. Ja nüüd on siis neid juba kogunenud kokku seitse. Kõik need tulevad praegu ka ettekandele ja seekord siis orkestri versioonis. Kaks viimast on päris esiettekandes, on siis 607. ning lõpuks ka aastal 2003 autorikontserdil detsembris kõlanud orkestri kammerorkester teoskantus. Millised solistid on tegevad epigrammides ja Gustan tekstid? Kõik need on vanadel tekstidel, tekstid on keskeltläbi paar 1000 aastat vanad. Meie ajaarvamise algusest pärit ja ladinakeelsed eestikeelsed tõlked on amme lillelt ja suur tänu talle selle töö eest. Nad on erinevatele häältele ja seekord siis osalevad sopran Jelena Skulskaja Venemaalt Francois solee Prantsusmaalt, tenor ja bariton on Sauli tilli kainen Soomest. Ja kõik nad on omaette nii-öelda, nad ei ole Iduetidega suuremad ansamblid, need on teosed üksikule häälele ja kammerorkestrile. Ja nagu juba mainitud, et kaks suuremat teostan, siis instrumentaalkontserdid, kus klarnetikontserti varem esitatud klarneti kontserdiga on üldse sarnane pikk lugu, võib öelda, see lugu on tegelikult oma päris algpunkti saanud aastast 1997 ja kunagi telliti minult, et üks teos Pärnu raemuusika festivalile koosseisuks, siis oli antud mulle Arsise käsikellade ansambel. Dirigent oli siis Aivar Mäe ja mul oli võimalus sinna mitte kasutada ainult kellade ansamblit, vaid ka üks solist. Ja ma mõtlesin just kellad, võib-olla üksi jäävad veidi ühekülgseks, et oleks sinna tore liita mingi instrument ja kuna teose pikkus oli tegelikult väga suur, teose pikkuseks oli 20 kuni 25 minutit vastavalt tellimusele. Ja siis saigi kirjutatud teosk lahendile käsikellade ansamblile, mis on tõepoolest oma sisult ja mahult oli nagu klarnetikontsert. Aga reaalselt võttes, kui tihti üks helilooja saab loota, et käsikellade ansambel seda lugu nagu mängis koos klanetega ja siis ma vaatasin, et noh, et mulle see materjal tegelikult väga meeldis, millesse nagu koosnes. Ma vaatasin, et juhul kui teha sellest kammerorkestriga versioon nad, siis on sellel teosel palju suuremat elujõudu ja loodetavasti ka esitatakse palju tihedamalt. Ja nüüd juba niimoodi nagu läinudki, sest et praktiliselt aasta tagasi mängis seda šoti kammerorkester koos Toomasega Tallinnas ja Tartus, nii et see on nüüd praktiliselt juba teine esitus. Tallinna kammerorkestrit dirigeerib see korter Risto Joost. Jah, mul on väga hea meel, mul on Risto Joosti ka juba tõepoolest pikaajaline koostöö, me oleme ka muidu Heatud, võib öelda isegi semude sõbrad. Mul on väga alati meeldinud, kuidas Risto väga suure põhjalikkusega oma tööd teeb ja see muusikaline tekst, mis praegu nii-öelda kirja on pandud, see tõesti nõuab ka väga suurt tähelepanu detailides. Ja samas on ju Risto ise suurepärane vokaalsolist tunnetab vokaali väga hästi ja ma väga loodan, et see koostöö nii-öelda teiste vokaalsolistide sujub tal väga kergelt ja väga loominguliselt, nii et ma väga ootan väga palju sellelt Juhtunud kontsert metodisti kirikus algab täna õhtul kell kuus. Klassikaraadio teeb kontserdist ülikonda. Täna saab Tartus kuulda lastekooride ja kammerkooride kontserte Tartu Jaani kirikus algusega kell 18 esinevad Eesti kammerkooride liidu Jõuluootus kontserdil tuntud eesti kammerkoorid Tartust, Pärnust ja Tallinnast. Koos kooridega astub üles ka Eesti noorte brassansambel Eesti kammerkooride liidu jõuluootus. Kontserdi tulu läheb Harju-Risti kiriku tornikella ostmise toetuseks. Kammerkooride kontsert algab täna kell 18 Jaani kirikus. Aga enne seda algusega kell 17 tähistas Ma tahaks ja Tartu Ülikooli aulas tuntud dirigent ja koolimuusika edendaja Heino Kaljuste kaheksakümnendat sünniaastapäeva kontserdiga, kus esinevad koolide koorid. Kontserdi peakorraldajaks on Heino Kaljuste õpilane Kadri Leppoja. Jah, selline plaan tekkis juba väga ammu tähistada tema sünnipäeva siin sellel kontserdil esinevad kümmekond koori erinevatest Tartu koolidest ja võiksin nimetada eelkõige Karlova gümnaasiumi, oma maarjalille ja kurekellaga. Samuti tuleb välja väikeste poiste mudilaskoor. Loomulikult esinevad seal ka minu koolikoorid, segakoor ja neidude koor Miina härma gümnaasiumist. Siis on kaasatud veel Reiniku gümnaasiumi mudilaskoor, Tamme gümnaasiumi poiste ja lastekoor kommertsgümnaasiumi lastekoor. Mida lauldakse, lauldakse seda, mida dirigendid on välja valinud kavasse, aga eelkõige on igaüks küll püüdnud otsida mõne sellise laulu, mis on kas Heino Kaljuste seatud, sest teadaolevalt Heino Kaljuste ei olnud muidugi helilooja, aga juhatades oma lastekoori, ellerhein ja tundest koorispetsiifikat väga hästi on ta on ta mõned väga vahvad eesti rahvalauluseaded teinud näiteks suhti juhti uhkesti ja toa teeksma, endal tamme alla. Sellised hitid tulevad kõik esitusele ja peale selle on natuke arvestatud siis ka seda, millised heliloojad Heino kaljustele mulje avaldasid. Niisiis lauldakse Zoltan koday laule, Ungari helilooja ja loomulikult ei puudu Veljo Tormise laulud ja kõige toredamaks või, või kõige kõige üllatuslikumaks kujuneb kontserdil muidugi see, kuidas Heino Kaljuste poeg Tõnu Kaljuste siis saab ka meie lastega, sest ta on lubanud tulla kontserti teistpoolt juhatada tema, need on siis laulud, mida me laulame mitme kooriga koos sultan koday laulud ja tormise üks väga raske teos. Õnn on laulda seekord Tõnu Kaljuste käe all ka Miina Härma Gümnaasiumi segakoorile. Kui palju tänapäeva koorilauljad lapsed jäävad? Heino Kaljuste. Tänapäeva lapsed kahtlemata teavad Heino Kaljuste vist väga vähe ja see on ka üks meie ülesanne, viia seda Heino Kaljuste õpetust ja olemist edasi sellel kujul, et me peame lastele teadvustama. Ja praegusel ajal muidugi Heino Kaljuste, et on ju kerge vähemasti teadvustada neile Tõnu Kaljuste läbi ja neid huvitab väga hästi. Mina olen oma koolis rääkinud küll, missuguse missioonitunnetusega ja millise mõtlemisega laste peale Heino Kaljuste elas, oma elutööd tegi ja sellel kontserdil on plaanis ka laulud ja, ja kogu see programm siduda. Räägitakse seal ka pisut Heino kaljustest ja seotakse laulutekste omavahel. Seda teevad Miina härma gümnaasiumi kirjandusõpetaja Daile laadse Ivika Hein. Me loodame küll, et tuleb ilus kontsert, aga aga kes tahab selles veenduda, kas tuli või ei tulnud? Te kõik teretulnud kella viieks ülikooli aulasse ja võin veel öelda seda, et mida rohkem rahvast on, seda toredam oleks laulda. Selle kontserditulu on meil plaanis kanda Heino Kaljuste stipendiumide jagamise fondi. Tulge kuulama, mis lapsed teevad ja tulge toetama kultuuri. Aitäh Kadri Leppoja selle intervjuu eest ja 26. novembril laupäeval Heino Kaljuste 80.-le sünniaastapäevale pühendatud kontsert toimub Tartus Ülikooli aulas ja esinevad Tartu linna koolide koorid. Kääbikud back. Ja kiige siis jääbki iga. Homme algab advendiaeg jõuluootuse aeg on eriline neis peredes, kus väikesed lapsed suhtlemises päkapikkudega aitavad lapsi muusika poolelt päkapikuplaadivabriku parimat kalad. Just sellist nimetust kannab äsja ilmunud CD Liivilistra laulu stuudialt. Laululapsed teavad päkapikkude kohta mõndagi. Mida võiks päkapikk sussi sisse tuua? Mingi väikega rendi väikene nukk Kas ka päkapikud laulavad? Vähestike Kistkümnekab ikkagi jääsiseselt Läänemäeg. Liivi Listra laulustuudio 27 tüdruku laulurõõm paistab nende säravast silmist ja kostub häälest. Plaadile on toredaid jõululaule Külli Murandi, Ave Kumpase, Märt hundi sulest, aga ka popurrii tuntud jõululauludest. Boonusena lastelauludele kõla plaadil Olav Ehala jõuluingel Maria Listra esituses. Ja kui 14 laulan läbi kuulatud ja selgeks õpitud, saab neid ise instrumentaalansambli saatel laulda. Küsisin, millised neist lauludest on laste endi lemmikud. Liivilistralt küsin, kui palju on plaadilt päris uusi laule? Sellel plaadil kõlavad kaks uhiuut küllymorandi laulu, mis sündisid tõepoolest Küllil kahe päevaga. Tänud talle kimbukese leelo tungla luuletusi, siis Külli lugesin läbi ja see tunne, mis kandus temale läbi nende värsiridade, sütitas temast sellise idee ja tahtmise, et luua sellised imekaunid, jõululaulud ja see jõulumaal laul. Ma arvan, et see tõepoolest Aastase pärast kostub veel meie laste huulil ja samuti laul päkapiku töö, mis on nii natuke karakterilt, teine aga, aga väga jõululik. Salvestusega seoses algas Liivi Listra laulustuudio lastele seekord jõuluaeg kõige varakult. Me elame jõulumeeleolus tegelikult juba esimesest augustist, nii et kuna plaadi projekt algas peale möödunud aasta jõuluajal, sai hakatud otsima vahendeid plaadi valmistamiseks. Nii et tegelikult ei ole meil jõulud lõppenud, pigem nagu aastaringselt 12 kuud, aga eriti aktiivselt siis, alates esimesest augustist, mil lapsed tulid kokku ja alustasime tööd, siis nende imeliste lauludega 26. novembril kell kolm päeval kantakse Tallinna toomkirikus ette Johann Sebastian Bachi missa h-moll esitajateks segakoor Novik, Horus, Espost, Tallinn barokk ning solistid, juhatab Helje puuka. Millal stuudios Imbi Tarum, kes on selles projektis osaline? Kui tihti tuleb ette, et Eestis kantakse ette Bachi h-moll missa? Siis ta tuleb, et kahetsusväärselt harva nagu kõiki selliseid passioone kantaat Lotte Bachi loomingust, neid kantakse tõesti liiga harva ette. Samas mujal maailmas on need üsna tavalised, et igal aastal. Aga eks siin on oma osa sellel, et nende teoste ettekandmise traditsioon meil ju nõukogude ajal siiski katkes ja nüüd läheb asi vist visalt. Räägime laupäevasest ettekandest, kelle idee algatusega on tegemist. Tegemist on soomlaste algatusega ja just nimelt koor navi koorus S-post ja selle dirigent, telia puuk on selle idee taga ja otsisid nad siis partnerit, kes tõenäoliselt Eestist. Ja meil on olemas täiesti orkestri täis barokkpillide mängijaid. On olemas väga toredad puhkpillimängijad. Nii et sellise koosseisus testist leiab. Peale solistide kogu esituskoosseis juba nimetatud, kes soleerivad Soleerivat siis solistid Soomest sopran Kristiina kroogios, Alt Johanna talasenjeni, tenor Heikki Rainio ja bass Jari parvi ainen. Muide, kokku on ise väga hea bassbariton, ta on teinud ka väga palju kaasa just sellistes barokk suurfarmides. Kard astub ta üles dirigendi rollis. Ja käesoleva ettekande solistid on kõik barokkspetsialistidest või. Kõige rohkem ma ütleksin seda võib-olla Eiki Rain, Johanna talasenjani kohta Rain ja nimelt just evangelistina väga tunnustatud on teinud koostööd ka palju Tallinna barokkorkestriga ja, ja just eri koosseisudega. Tema ning Johanna talas nimi on sellised spetsialistid. Kuidas on lood proovide tegemisega, orkester on Tallinnasse ja terve vokaal koos, seisan Soomes. See esitus oli meil eelmisel nädalalõpul Naan Dali kirikus ja me tegime eelnevalt siis proovi Espon lahti kirikus nende kodukirikus ja pärast seda Tallinna toomkirikukontserti pühapäeval me kanname sellesama teos ettegi just nimelt Espon lahti kirikus. Räägime sellest teosest veidi lähemalt. Miks on h-moll missa äärmiselt tähelepanu väärne teos? Ta on omamoodi kokkuvõte Bachi loomingus. Ta nimelt pani selle oma teoste põhjal teame ju üldse, et ta kasutab oma teemasid mitmetes teostes. See oli ka tol ajal tavaks, see ei olnud mingi taunitav asi. Samas pahan nii meisterlik, et ta oskab selle materjali ikkagi teise lube rüütada ja anda nagu uue teose sele. Ta kirjutas elu lõpul ja seda tegelikult tema eluajal, et ei kantudki. Aga manis missa, ta on, mis algab nagu ikka järjega lõpeb Agnus teiega, et ta on tõeline kirikuteos ja suurejooneliste osadega, kus on siis kolm trompetit koostimpaniga rõhutamas sellist pidulikku jumalikku meeleolu. Tänapäeval on kombeks, et vanemat muusikat esitatakse tihti ajastu instrumentidele. Kuivõrd see üldse võimalik on ja kuidas on lood Tallinna rockiga? No Tallinn Brock on tegelikult üks ansambel ja see on siis selle praeguse koosseisu toomikuks. Tallinn barokk tegutses ka olema, koosseis oli sena, praegu ta on, koosneb neljast liikmest. On olnud siin mitmed viiulid, praegu on meil koosseisus laulja basspill, siis tšello, klavessiin ning trompet või tsink. Aga meil on olnud viiuldajad ka koosseisus, nii et baasiks ja Eestis on väga palju mängijaid, kes siis kogu aeg tegelevad ka barokkpillimänguga ning neid saab sinna kaasata. Lisaks, nagu ma nimetasin, on puhkpillid, poed flöödid barokkpillidel olemas, meil puuduvad Eestis barokkmetsas oled täielikult, need on Soomes ka minu teada ainult Turu linnas olemas. Muu, kõik on olemas, fakotid. Aga kilbi koosseis on ikka kaasaegne. Ei keelpillimängijatel on barokkpillid või vähemalt barokk poognad sest see ei ole päris kerge hankida endale ka barok pill. Ja muidugi see õpetus Eestis on algusjärgus mingis mõttes, et muusikaakadeemias saab õppida klavessiini saab ka õppida Travers, Etti kuigi praegu minu teada ühtegi õpilast ei ole, aga muud pillid jäävad siis natuke juhuse hooleks. Nii et 26. novembril kell 15 null null on võimalik Tallinna Toomkirikus kuulata Johann Sebastian Bachi missa h-moll esitajateks Soomest, sega koornovi, koorus Talimba rock, juhatab Ella Kuuka. Eile toimus Rahvusooper Estonia talveaias uue eestikeelse muusika raamatu esitlus. Suure Mozarti juubeliaasta eel kandis L F-grupp välja Donovan piksli raamatu. Lugupidamisega Mozart. Raamatu tõlkis eesti keelde Anu lamp ja toimetas Liina Kotkas. Meil on nüüd stuudios kirjastuse esindaja Andra Orn ja tõlkija Anu lamp. Andre Pärn, kes on Donovan piksli ja miks te valisite? Käimiseks väljaandmiseks just selle raamatu Donovan piksli on Uus-Meremaalt pärit kunstnik ja ennemgi illustreerinud siis õpikuid ja noorteraamatuid on teinud ka filme. Ta vaimustus Mozarti kirjadest oma sugulastele ja tuttavatele ja tahtis selle leitud Mozarti edastada ka teistele inimestele. Ja miks meie valisime selle raamatu tõlkimiseks, ütleme vastus on siis Uus-Meremaa kirjastus, kelle tooted meie Eestis siis müüme ja me saime selle näidise sellest raamatust ja vaimustasime sellest koheselt, sest see oli täiesti teistmoodi ja see oligi Donovan piksli poolt taotluslik. Ta tahtis siis näidata, et Mozart on täpselt samasugune inimene reaalselt elanud ja et Ta on ise väitnud, et see on vastukaaluks, ütleme siis nende üheksasajaleheküljelist Mozarti elulugudele. Raamat koosneb Mozarti kirjadest, mis pole just tõlgitud sõnasõnaliselt, need on need toimetatud, et kunstnik ise siis oma äranägemise järgi, et paremini edastada seda sõnumit, selle ajastu sõnumit, Mozarti sõnumit, et oleks, ütleme siis kõigile lihtsasti arusaadav, loetav, kellele see raamat on mõeldud. Kui Mozarti elulood on pigem sellistele klassikahuvilistele, et siis see raamat on kõigile, seda sihtgruppi on mul väga raske määratleda, sest et nii minuvanune inimene kui ka täiesti noored lapsed võivad siit raamatust leida endale midagi. Raamatuga on kaasas ka CD-plaat, kuna Mozart on oma eluaja jooksul niivõrd palju teoseid teinud, siis neid lihtsalt ei oleks võimalik kuidagi siia raamatu vahele mahutada ühe seedepeale veel enamgi. Donovan piksli siis tegi oma valiku sellest, tal aitas seda valikut teha, ütleme siis sellised lõigud, mis ta niisama kirjades maininud nende teoste kohta muusikateoste siin raamatu taga ja välja toodud siis mis on kirjadest välja nopitud lõike nende ütleme, et võluflööti, et mis ta on ise oma kirjas selle teose kohta rääkinud, et seesama ka ütleme siis inimesel paremini aru saada sellest muusikast, kes ei ole, ütleme, muusikateadlane ja võib-olla on endal raske seda tõlgendada. Et siis ta saab sellised juhtnöörid, mida Mozart ise nagu sellest arvanud ja näiteks Mozart oma ühe teose puhul täiesti arvestanud juba stereoefekti. Et see oli minu jaoks juba täiesti huvitav tõlkija Anu lamp. Millise mulje jättis Mozart teile inimesena, kui te neid kirju tõlkisid? Ma ei teadnud, et ta oli sedavõrd Paimu, kas sõnaseadja, need ei ole ikkagi autentsed kirjad. Et neid on kompileeritud, neid on kokku lapitud vastavalt sellele, kuidas kunstnik Donovan piksli tahab, et lukku kulgeks, seda isiku avamise lugu, aga näiteks luuletused ma ütlesin, et ta oli väga vaimukas, mille põhjal räägin, need on autentsed, luuled, ta oli tuntud niisugune vaimukuste viskaja. Tegelikult ma ikkagi õppisin Mozartit lähemalt tundma, siis aeg-ajalt hoidsin ka kahe käega pead kinni, et oioi lapsekene kirjadest võib jääda mulje, tegemist on väga egotsentrilise isikuga, see mulje tekib sellest, et meie õpi tundma toda inimest, kellele kirju kirjutatakse ja siis jääb mulje, et Mozart räägib ainult endast. See nüüd seetõttu raamatu lõpus auto natuke nagu väsib ära, tal on vaja Mozarti elu anda edasi neid sündmusi. Ja seetõttu ei tunne Mozart absoluutselt huvi selle inimese vastu, kellele ta kirjutab ja see natuke hakkab häirima, kas see on tegelikult kunstnikku viga või, või siis tõlgendus ja, ja enne, kui te küsisite Andra ornilt, et keesson adressaat, siis mina mõtlen, et võib-olla kõige parem adressaat oleks. Ja sugugi mitte nüüd ma tahan kuidagi öelda, et see on lastele kirjutatud raamat, mida, seda aga see on niivõrd oluline osa on illustratsioonidel selles raamatus. Ja mis teebki tugevaks, see on väga fantaasiat. Käivitu ühe lapse jaoks. Nende illustratsioonide kõik, et võib isegi rääkida sellest, et seda on hea lapsele ette lugeda, kuna need tekstid on niivõrd humoorikad ja samas sa saad ju tegelikult ju haritades. Aga ajaloolist tõde siiski ei tasu sellest raamatust otsida, ütleme Mozarti elukäigu kohta palju raamatuid on ju autori poolt, ütleme siis tema tõlgendus sellest ajajärgust sellest inimesest, see on lihtsalt Donovan piksli tõlgendus sellest nagu faktide vastu ei eksita. Hülgeraamatu all on Helle toodud selle ajajärgu, mis toimus Mozarti elus, mis on väljaspool seda kirja. Need kirjad on jah, ütleme nii, et siit avaldab täiesti teistsugune Mozart tasuks meelde jätta, et Mozart oli 14 aastane, esimene kiri on siis sellest ajastust ja see annab nagu väga hea pildi sellest ajastust, et milline oli suhtumine perekonda, lastesse, kuidas nad käitusid omavahel. Et sealt avaldavalt nagu sellised väga ütleme, šokeerivaid asjaolusi ka, et näiteks meesterahvaid kasteeriti tuleb ühest kirjast välja siin. Et nad ei kaotaks oma lauluhäält. Et ma arvan, et see ei ole ka paljudel inimestel, nagu teada, fakt. Kindlasti on äärmiselt oluline ka see CD-plaat, see valik, mis on tehtud nende palade taga, on selgitus, kuidas nad on sündinud. Enamasti on muidugi ka mitte nii kurbi ja raskeid hetki looja, elus aga on ka üks või teine lugu sündinud nii, et on kaotanud ühe lapse. Seejärel on ta kirjutanud midagi valanud selles heliteos see rikastab mõistmist muusikamõistmist. Kas nüüd on meeles ka mõni selline kiri, mis eriti kuidagi läks hinge või tundus nii erakordne? See ei ole üldse Mozarti kiri, see on päris lõpus Mozarti nais Õe kiri, mälestuslõik, mis on kirja pandud. Sest Mozarti abikaasa oli 29 aastane, kui Mozart suri, olles sünnitanud seitse last, neist viis maha matnud väga ränk koorem ühe väga noore naise jaoks. Ja ta abiellus uuesti ja see tema uus abikaasa, kes oli ühtlasi ka Mozarti esimene eluloo kirjutanud ja ja see meeskogusse siis oligi veel elavad inimesed ja see mälestuskatke, mille Mozarti naise õde Mozart suremishetkest kirja pani, võib-olla ka sellepärast, et ma tean kindlalt, see on autentne. See avaldas mulle väga sügavat mõju. Niisiis, juba praegu on võimalik raamatukauplustest muretseda endale raamat lugupidamisega Mozart, mis äsja ilmus LF grupi eestvedamisel ja Anu Lambi tõlkes ja see raamat annab meile siis pildi Mozartist kui noorest võimukast toredast inimesest ning teadmisi ka sellest ajastust. Viimasel ajal on eriti aktuaalseks saanud küsimus, kuidas tuua lapsed ja noored. Klassikalise muusika juurde sellele on rõhk hakanud eriti pöörama Rahvusooper Estonia. Meil on stuudios rahvusooperi noortetööprojektijuht Anu Põrk. Kuidas te, lapsed ja noored ooperit vaatama meelitate? Meie mõtleme välja igasuguseid toredaid nippe. Eelkõige selliseid, mis lasevad lapsed kõigepealt lava peale vaadata, mis toimub lava taga ja siis alles saali publikuks, sest kui sa oled korra juba lava taga ära käinud ja näinud, kuidas seda teatrit, et tehakse ja kui palju inimesi töötab selle heaks, et üks lavastus jõuab lavale, siis lapsed oskavad ka seda etendust saalist hoopis teistmoodi vaadata. Lisaks sellistele rind käikudele majas on meil ka pakkuda eriteemalisi projekte. Üks neist on näiteks balletimaailm, mis tutvustab siis lähemalt balleti ajalugu, balletitundi, balletiriideid ja kõike sellega kaasnevat. Siis on üks tore projekt, mis tutvustab lähemalt põhikooli õpilastele ooperit. Kes on laulja, kes on näitleja, kes on lavastaja, kes on dirigent. Ja meie projektid on ka noorematele, algklasside õpilastele ka neile Medutvustame, kuidas sünnib üks lavastus ja väikestel on hästi oluline, saavad ka ise kaasa mängida nii-öelda lavastused tegemisest, aga sellel aastal on Mozarti aasta ja seeläbi on meil ka hästi palju ettevõtmisi, mis on seotud otseselt Mozarti. Ka jaanuarist on tulemas projekt, mis kannab nimetust moodne Mozart ja see on mõeldud kolmanda kuni neljanda klassi õpilastele. Projekti mõte seisneb selles, et tutvustada koolides kohapeal Mozarti eluloomingut ja tema tegemisi, aga seda mitte tavaliselt ja kuival moel, vaid läbi mängude. Läbi selle, et lapsed saavad ise näiteks Mozarti muusikale sõnu luues täiesti uue lauluga kuu või siis lapsed saavad näidelda, kuidas nende arvates Mozarti-aegsed, inimesed ja kombed kõik välja nägid ja me teeksime seda muusikatundide raames. Kõik see moodne Mozart, see projekt toimub tegelikult, et selle raames, et Rahvusooper Estonia on rahvusvahelise organisatsiooni, mille nimi on reseo liige. Rese on selline organisatsioon, mis koondab endas Euroopa ooperimajade haridus, osakondasid ja sellel aastal on need osakonnad siis koostöös loonud projekti, kuidas läheneda kreatiivselt Mozartile ja meie moodne Mozart on siis just üks moodus, kuidas lastele klassikalist muusikat lähemale viia. Reseo projekti raames on suvel juunikuus toimumas rahvusooperis Estoniaga hiphop ja see hipopoopera, samuti toetada tuppe Mozarti ainestikule. Selle aluseks on võetud Mozarti ooper Cosi fan tutte aga sisu ei leia enam aset 18. sajandil, vaid hoopis kaasajal. Ja selle Beria on lavale toonud kolm euroop, papa muusikateatrit, kelleks on siis klindemburoopera komisjon, Opera, Saksamaalt ja Soome rahvusooper. Ja etendust mängitakse üldse maailmas kokku kaheksa korda ja Eestil siis avaneb ka võimalus ühe korra seda ooperit näha 10. juunil. Laval on lapsed, Mozarti muusika, hiphop, tiik, sei ja see on kindlasti ka üks võimalus, kuidas siis noortele klassikalist muusikat ja Mozartit lähemale tuua, kuidas pääseb teie ringkäikudele või kuidas saab kooli teie trupi Sis ooperit tutvustama, kellel nüüd tärkas huvi, siis kindlasti tasub üks ühendust võtta minuga kas siis emaili teel, Anu, et Toperaee või telefoni teel kuus, kaheksa, kolm, üks-kaks neli kaks või siis külastada rahvusooperi kodulehekülge wwwdo pära poee, kus siis leiab juba lähemalt lingid ja kontaktid, et ühendust võtta. Aitäh, onu põrk. Homme, 27. detsembril leiab Kaarli kirikus aset heategevuskontsert aita alustada elu, mille korraldab Eesti raadio koostöös jazzkaarega. Kontserdist räägib helikajale Anne Erm mille heaks kontserte õieti raha kogub. Kontsert kogub raha kuuendat aastat, siis juba Pelgulinna sünnitusmaja heaks, et seal näevad ju meie pisikesed ilmakodanikud valgust ja esimesed hingetõmbed teevad seal ja et see kõik oleks turvaline, et kõik aparaadid, mis vähegi vaja on, kui on veidigi kriitilisem olukord, et seda on püüdnud siis sünnitusmaja nagu muretseda ja ikka midagi, mida oleks veel vaja. Kuigi neil on väga tubli sünnitusmaja fond, siis meie abi on ka alati väga teretulnud, et kui te mäletate neid kellukesi, mida on siin paaril aastal müügil olnud, siis see sümboliseerib sünnitusmaja, heategevust. Nende oma inimesi tuleb kontserdile väga palju kuulama. Ma pean kahjuks ütlema, et see kontsert on absoluutselt välja müüdud, ühtegi piletit koha peal ei ole võimalik muretseda. Olav Ehala on niivõrd populaarne ja näitlejad on niivõrd populaarsed, aga on ka põhjust, sellepärast et Ehala muusika ei ole just lihtsate killast, aga ta on alati väga huvitav ja mida rohkem kuulad, seda enam hakkab meeldima ja, ja esialgu oli selline tunne, et mitte igaüks ei saa Olav Ehala laulude esitamisega, aga ma nüüd on küllaltki keerulised, siis seda enam suur kummardus näitlejatele, kes tulevad meile siis linnateatrist ja Ugala teatrist. Nad on väga kenasti sellega hakkama saanud ja miks just näitlejateks Olav Ehala nõnda palju kirjutanud etendustele muusikat, mitu põlve näitlejaid on tema laule esitanud ja ja need siis noorema põlve näitlejad eesotsas, kelle kõrval Evelin pangi, Priit Võigemasti ja paljude teistega. Aga sellel kontserdil on väga oluline roll ka Eestil, raadio laululastel. Sel aastal on nad heliplaadi teinud ühe eesti helilooja lastelauludest ja sedapuhku siis Olav Ehala lastelauludest on seal siis Buratinos, jõuluinglid kõik sellel väga kaunil uuel heliplaadil peal, mis on just just just tulnud tehasest ja kontserdil on see heliplaat ka saadaval ja kadrihundile muidugi suured tänud, kes on meie lastega niivõrd toredat tööd teinud ja need kontserdid on alati väga, väga armsad ja väga südamlikud armastus, empaatia, valgus, jõulud, heategevus, see käib kokku. On ERM tutvustas heategevuskontsert, ei aita alustada elu, mis toimub homme õhtul Kaarli kirikus. Ja Eesti filharmoonia kammerkoor annab advendiaja alguses teisel detsembril taas heategevuskontserdi jõulupäike koori produtsent Esper Linnamägi ja see on heategevust Kontsert puuetega laste toetuseks. Täpselt nii selle kontserdiga me toetame lapsi seljaajusonga ja vesipeahaigete seltsist. Ja see kontsert toimub ka teil koostöös selle seltsiga. Kuidas on teil seekord kontsert üles ehitatud? Kontsert on üles ehitatud niimoodi, et Eesti fermoonia kammerkoor laulab. Pean koos lastega Tallinna metodisti, kiriku lastekoorist ja laste ansamblist ning Laagna lasteaed-algkooli. Ansamblist ja kontserdil. Esitatakse kauneid jõululaule Ehalalt, Britajailt, Sisaskilt ja teistelt. Kuuri ootab sellel kontserdil dirigent Veronika portsmat. Kas kogu kontsert on koos laulmine või esineb filharmoonia kammerkoor ka üksinda? Kava on erinevalt kokku pandud ja on lapsed, eraldi on filharmoonia kammerkoor eraldi ja siis on koos laulud. Ja võib-olla määriks ka veel mainimist, et kontserdi patrooniks on sellel aastal sotsiaalminister härra Jaak Aab. Heategevuskontsert jõulupäike toimub siis metodisti kirikus tuleval reedel, teisel detsembril kell kuus. Helgaja. Teisipäeval esineb teater NO99 kammersaalis ansambel eesti keeled kes annab sellel talvel ainsa kontserdi seal. Ja teisel detsembril võime Tallinna raekojas jõulujazzikontserdil kuulata Jaak Johansoni ja Robert Jürjendali koos musitseerimist. Oleme stuudiosse palunud Jaak Johansoni. Miks siis eestikeeltel aias kontsert sel talvel? Eks see ühest küljest ilmselt on selline tüüpiline reklaaminipp aga teisest küljest ma arvan, et see on suhteliselt tõenäoline ka ju, sest et seda koosseisu tõepoolest on Eesti pealt ja nii-öelda valdkondade pealt raske kokku korjata seda ühist aega leida. Seda aga selles mõttes, et saada mõtted ühe laine peale ka. Ja mingis mõttes on ta ju noh, nagu selline kaasaegne kammermuusika eriti ütleme, atraktiivne ja kuidas need sõnad on läbilöögivõimeline ja mida tahes, kuigi ta ta nagu klubimuusika mingil moel eeldaks nagu teatud tüüpi klubi mis ei ole päris džässiklubi jällegi selle klubi nagu ei ole olemas. Ja selle tõttu ma kujutan ette, et kontserdi organiseerijad on üpris keeruline seda veerida, seda organiseerida. Ja teisest küljest juba ruumi ja võimenduse mõttes sedasorti keelpillide kooslus, pluss veel mingisugused imelikud laulud ka, noh, et kui on kandled, kui on akustiline kitarr, elektrikitarr erinevat tüüpi, et seda kõike kinni püüda ja kokku liita, noh ma arvan, see oli Jaak Sooääreinitsiatiiv praegu kõige rohkem, et ikkagi mitte ära vajuda ja mitte 11 ära unustada ja ma arvan, et see no teatri kammersaal on üpris proovimata veel. Selles mõttes on ka huvitav. Teie kontsertidel publikuvaegust just ei ole. Aga kas millegagi üllatate ka kava suhtes või on vanad head tuttavad lood? Vanad head tuttavad, lood kui vanad head tuttavad need on, aga Need on ilmselt olemas, aga lumme saame nädalavahetusel kokku veel kord ja siis, et neid üllatusi on ju alati olnud, et ma usun, et tuleb seekord ka mõni selline spontaanse poole pealt mitte seatud, mitte noodilugude hulgast pärit lugu. Aga alanud on ka jõulujad. Ja teisel detsembril kohtute te Tallinna raekojas Robert Jürjendali iga. Kuidas tulite mõttele anda temaga nüüd koos kontsert? Kusjuures mõte mulle tundub, tuli Jazzkaare poolt, aga me tähistaksime selle kontserdiga koos Robertiga näiteks vanalinna muusikamaja kahekümnendat juubelit. Ja Me oleme mõlemad Marwan üpris algusest peale selles majas olnud vahelduva eduga rohkem või vähem. Ja oleme minu arvates üpris arvukatel kordadel niimoodi spontaanselt sattunud koos mängima mõne kolmanda sõbra kontserdil näiteks. Teie see võib-olla tuli ka mingil moel selle pealt, noh, et Robert tegi Kärdiga ju tegelikult väga vahva plaadi. Tõesti on väga haruldast tüüpi niukene, vägev pillimees. Ta on haruldaselt aus ja haruldaselt sügav ja oskuslik ja temaga koos Kerge ja huvitav asju teha. Ja siis me mõtlesime, me saime kokku ja mängisime, laulsime vastastikku üksteisele mingeid selliseid teemakatkeid ja mingeid laule, mis on jäänud kuskile kas mälusopp p või paberi peale ja siis me vastastikku ühe terve hulga neid niimoodi leidsime. Ja siis nüüd sätime neid niimoodi kokku omavahel ja see on üpris põnevalt. Mulle on väga meeldinud, kuidas Robert mängib seda tavalist akustilist kitarri, tal on väga hea, üks vana vene meistripill minu meelest. Ja minu arvates ei ole eriti kontserditel seda juhtunud, seda lihtsalt mängiks mingeid oma lugusid selle peal. Samuti on ta ju tegelikult laulja, tahaks teda meelitada ümisema ja koos temaga ümiseda mingeid teemasid. Ja siis omakorda olen valinud mina mingid laulud mitmelt maalt, mingid armsad laulud, mis nagu ei ole sobinud mingites kontekstides ja mida on harva saanud laulda, aga aga kuna Robert oskab nii-öelda hästi akvarellida, et siis seal ilmselt tuleb koguse tema ambient ja niisugune nüüd muusikaoskus ja mingi selline akvarelli, mis oskused, et siis me teeme koos armsaks jäänud, aga vähe lauldud laule. Nii et seda, milliseks kujuneb Jaak Johansoni ja Robert Jürjendali ühine kontsert Jõulujazzil võite tulla kuulama teisel detsembril Tallinna raekotta ja kontserdist teeb ülekande ka klassikaraadio. Aitäh, Jaak Johanson. Eile õhtul, täpsemini vaid mõni tund tagasi toimus Ühendriikides New Yorgi kuulsas kaarnegi hoolist tähelepanu väärne heategevuskontsert orkaan Katrina läbi kannatada saanute toetuseks. Selles mõttes oli keskne tegelane orkaani piirkonnast tulnud Lõuna-Mississippi Ülikooli Safe ainult korra üll dirigent Gregory Fulleri juhatusel ja pianism eritsiongi kaastegevusel. Nende ettevõtmist toetati kõvasti New Yorgis eesotsas kontserdifirmaga Manhattan kontsert Productions. Samas kutsutud osalema veel seitse kooris siitkandist New Yorgist. On lektikati osariigist. Lisaks kaks noorteorkestrit. Toetuskontsert oli põhjalikult ette valmistatud, sest tellitud oli ka uus teos. Kui Lõuna-Mississippi koor oli avanumbri Eerik vaid häkkeriloo. Leonardo unistab lennumasinast ära laulnud kõlaskorjelt meie Veljo Tormise kooristseen, Raua needmine, see palju maailmas rännanud lugu selles kuulsas saalis, aga esmakordselt ühendkooridel seejärel peateoseks Roberti Keedur missa piletit 30-st kuni 60 dollarini kontserti raamis kooritegelaste veebiajakiri koeral. Net ja selle haru korallist. Põneva sõnumi saatis maestro endale Tallinna tornis uurija niminud Gates New Yorgist. Ka nihoolisson Tormise muusikat varemgi kõlanud. 1996 jaanuaris käis siin külaliskontserdiga Detroiti sümfooniaorkester. Neeme Järvi käe all mängiti siin Tormise populaarne avamäng number kaks. Neeme Järvi ise on pärast seitset kontserti Detroitis täna ja homme juhatamas oma uut Euroopa orkestrit Hollandis haagis ja residenti orkestri kavas Antan Philipsi saalis Haydni sümfoonia number 67 Schumanni klaverikontsert, kus solistiks noor brittide Fredy Kent siis listi viies Repsoodia ja nende tseni viies sümfoonia. Vaid kolm päeva vahet ja jube juhatab Järvi New Jerseys Ameerikas nelja kontserdi alates esimesest detsembrist ning kava Arvo Pärdi kant Britteni mälestuseks. Teine viiulikontsert, solistiks noor hollandlanna seaniine Janssen, kellest oli siin juttu eelmisel laupäeval. Arvo Pärdist olulisemad taktuaalset nii palju, et tiblad, Jäägeri, Cramo, Found saab osaleda ideeni klassikalise elutöö preemia hääletamisel ja seda saame nende kaudu teha meiegi, kuni jaanuarini 2006 Prantsusmaal kannist toimuval muusika laadal myydemm Classic välja. Elutöö preemia nominendid on tänavu tenor Carlo Berkondsin, helilooja, dirigent. Bert mina olen igatahes tema poolt oma hääle jube äsja andnud. Kantus Brittenile ettekandel üleeile eile ja homme kallaipzigi keevantousse orkestrile liitsi festivali koor-Inglismaal laulab tänalitsi raekojas magnifikaati esitusi neil päevil veel Pärdi Londonis, Utrechtis, Rotterdamis, Zürichis, Saksamaal, Bootroppis. Paavo Järvi on pärast syndzinaatid, kus tal just äsja Tšaikovski viiulikontserti mängis, samuti hollandlanna asjaniine Janssen. Nüüd Portugalis Kulbenkjaani Fondi orkestri ees Lissabonis neljapäev eile Šostakovitši esimese viiulikontserdi solistiks meilegi tuttav Sergei Hatšhaturjan siis Bruckneri kolmas. Kohe järgneb Paavo uusim oma orkester, frankfurdi, raadio, orkester ja Domeni teist klaverikontsert. Tiin mängib soomlane Olli Mustonen. New Yorgi Metropolitan Opera ajakiri operia News korraldas kolmapäeval New Yorgi Pierre'i hotellis tähelepanuväärset peo, et austada oma esmakordseid laureaate ravinie festivalijuhtija peatselt Los Angelese ooperidirigent James Conlon Washingtoni ja Los Angelese ooperi juht, tenor plasside Domingo tipplauljatari kreem. Resin, kes Bean ja Dolores märgitakse Tseremoonial viibisid auväärsetena, kas sopranit Martina arroy ja Renatas Koto ja ühest preemiast veel maailma üheks hõivatumaks dirigendiks nimetatud Valeri järgi jääb, on ent Lääne-Euroopaski nii mõjusalt näidanud. Häirinud rootslaste Polar Music Price'i. Miljon Rootsi krooni märgitakse aasta pärast saab kerge ja vist ka veel London Symphony Orchestra peadirigent Colin Davis, seejärel see on ka orkester, millega kerge tegi oma Londoni-debüüdi 1988. Muuseas teise poleri kergema muusika poolelt vääris briti ansambel Led Zeppelin. Sellel nädalal ongi kerge olnud ja mis Lääne-Euroopa orkestri juures, Rotterdami filharmoonias, kus peadirigent kergijad Wontena õhtuni juhatamas kolmel korral huvitavat kava ja selles ka Detlef Laanertit, Raamsi, töötused, neljast prelüüdist orkestri jaoks ning praam tõsised laulud. Nüüd bariton Johan Reutersile filharmoonia orkestri saatel. Äss Inglismaal, siis käisime Pärdiga seoses. Eile õhtul oli samas liitsi raekojas uhke sündmusena endeli eetilisi oratooriumi Saul pool lavaline ettekanne, liitsis asuva Opera noosi etendus dirigent, nimekas Paul Mcrež, kes läinud aastal tegi kas Sauli silmapaistva plaadistused Hoisse Cramofonile Pianist Deniss matsu view. Äsja meilgi eile õhtul Peterburi Filharmoonikute ka-Inglismaal messing stockis Rahmaninovi kolmanda klaverikontserdiga Juri Temyricanovi käe all. Kolmapäeval olid nad enne veel Londoni Barbikanis Londonisse veel Inglise rahvusooperit koliiseumis endeli võluv Xerxes. Täna viimane etendus, see on Nicolas Meri, oli Viee preemia võitnud lavastus, kus metsa Katariina karneus teeb oma briti debüüdi kuninglikus ooperis eile juhatamas juubilar Charles Makerras ja Verdi maskipallis peaosalistele Niinast enne jaa. Suvefestivalide linnas passis on möödas Mozarti festival. Kohal oli pianist stiibenkovaatjevits Manchesteri kuulsas spreisi Potteri hallis, täna kodulinnahalli ookestra omapärane kava Oscarid orkestrile kesksed orkestri numbrid Oscari võitnud filmide muusikast autorid Victori yangist läbimoris šarry Erich Korn, Koldi Niina Richard rošessi Frederick Lõvi kuni tsioon Williams, siniKarel Davis, juhatada Damas pianist Mark Andrejev. Häemelin on praegu ka Briti saartel väga nõutud. Neil päevil koos poorne mousse'i sümfooniaorkestriga kese Vassili Petrenko juhatusel ja teisipäeval tal sealsamas messing Stocki ann, vili saalis soolokava viimased noodid. Beethoveni viimased sonaadid hoopis 109 110 ning Schubert tiime kaunis vee Tour d 900 kuuskümmen. Mõnda korda käisime uue muusika festivalil viin modern, mis jõuab lõpule just selle nädalavahetusel. Aga inglaste mainekas aders Fildi kaasaegse muusika festival kus sisukalt kata tüürija tormis tutvustatud, jõuab samuti lõpule. Homme alustas siin 18. novembril üllatuslikult Freiburgi barokkorkester kellele festival oli tellinud viis teoste esiettekandele autorite hulgas Kahaaders Fildi hiljutine festivali helilooja Rebecca Saunders. Veel siis kam Michel van der Aa ja Juljana Klein. Homme õhtuni kokku 33 üritust. Teema heliloojad Rolf, valliin Chamstigioon ja Helmut lahelmann. Ka publiku ees on nad kõik kolm vestlemas viimasele pühendatud festivali kaks viimast päeva ansambli resserssi ansambel moderni osalemise. Tahaksin teile esile tuua tähelepanu uuele norra muusikat kale Hathers Fildis, sest kohal olid ka sealt maaansamblid, Pitkaks kümmendiat sikaada Rolf ball liini kõrval veel lasse hooressen ning noor ei windebüüne orav tareid kokku seitsmel festivali kontserdil. Vahetult enne Neeme Järvi, nüüdset Haagi käiku, juhatuste residenti, orkestrit Islandilgi peadirigent olnud soomlane Peetris sangari tuues siin kenasti välja ka kaks Soome teost Heino Johani rauda varast sümfoonia number seitse valguse ingel ning Magnus Linberi kraan tuua. Ka Neeme Järvi on sind juba eesti muusikat jõudnud juhatada Edward Tubinat ja siinmail teda esmakordselt. Lõpetuseks veel viiuldaja Anne-Sophie Periga koos temas suurel Mozarti turneel helilooja viiulikontsertidega orkestriga. Kaamerad Salzburg dirigendiks Markmikovski ongi nüüd viimased kontserdid käsil, kolmapäeval Manhaimis, eile täna Esseni Aalto saalis ning ülehomme ja teisipäeval viimaseks amsterdami kontsert ka paus ja brüsseli kaunite kunstide palees. Helgaja. Novembrikuu viimasele heligajale tegid kaastööd Kersti Inno, Hedvig Lätt, Maria Mölder, Kristo Käo, Priit Kuusk. Operaator oli Katrin maadik. Toimetaja Karin kopra tänab kõiki kuulamast ja soovib mõnusat laupäeva jätku. Helga ja muusikauudised muusika uudised laupäeval kell üheksa, null viis. Saade kordub kell 15, null viis ja internet. Stiil ei sobi vana ajal teile sobival ajal sülgaja.