Tere hea helikaja kuulaja algavas muusikauudiste, nii räägime järgmistel teemadel. Eile hilisõhtul selgusid Pärnus kolmanda Klaudia Taevi nimelise rahvusvahelise lauljate konkursi võitjad. Telefonitsi räägib sellest veel Pärnus viibiv toimetaja Kersti Inno. Eesti riikliku sümfooniaorkestriga hooaja lõpukontserdist Schönbergi korre lauludega, vahendab nuiaid iija Remmel. Pärnu Eliisabeti kirikus algas eile suvine orelifestival. Tartu suvesari on tosin pluss üks ja esimene kontsert kannab pealkirja torisevad vanamehed. Rahvas, meeskoor tuuritab kavaga varsti Jaanid väravatornimuusikal ka hakkab hooaja otsi kokku tõmbama. Saabuval teisipäeval on hooaja viimane Tubina ühingu muusika õhtu neljandal juulil, mil algab festival Tubin ja tema aeg. Tartus kõlab suvel mitmel pool puhkpillimuusika. Algab rahvusvaheline heliloojate Rostrum ja saate lõpuks teeb Priit Kuusk valiku maailma muusikauudistest. Tere hommiku märjast Pärnust. Eile õhtul lõppes siin kolmas Klaudia Taevi nimeline rahvusvaheline noorte lauljate konkurss. Finaal ooperi Chlakond Sõrk toimus Pärnu kontserdimajas ning pakkus tõelise muusikaelamusega nõudlikumale vokaalkunsti austajale. Algselt 54-st konkursile pürgijast ja 22-st konkursile jõudlust pääses finaali kuus. Igaüks neist esitas kaks ooperiaariat koos 21. sajandi orkestriga Erki Pehki juhatusel. 21. sajandi orkester on konkursi valdaja ning Erki Pehk selle kunstiline juht. Konkursi algataja ja president on Pärnu lauluõpetaja Klaudia Taevi üks õpilasi, Toomas Cutter. Žürii tööd juhtis professor Virkiiliusgnoreika Noori olid hindamas tuntud vene lauljad Galina Pissarenko, Aleksander teedik, Soome ooperiliidu esinaine Vaasa ooperi peadirektor Irma Revell, Rahvusooper Estonia peadirektor Paul Himma, Urve Tauts, lavastaja Georg Maljus ja Erki Pehk. Pärast pikka ja pingelist arupidamist avaldati kannatlikult oodanud publikule ja finalistidele ka tulemused. Esimese preemia 7000 eurot ehk 100000 Eesti krooni sai Leedu bariton laimonas Authienjov, Kaunase muusikateatri solist. Teine preemia väärtuses 3500 eurot ehk 50000 Eesti krooni läks jagamisele kahe soprani vahel. Eesti esindaja Tatjana romaan, lobavorm Fova Vanemuise teatri solist ja Jelena Semjonov Moskva ooperiteatri silikon solist. Kolmanda preemia 1500 eurot pälvis saksa sopran Eleanor Marqueer. Anti välja ka üks eripreemia, teises voorus olnud kohustusliku laulu Schuberti Ave Maria parimale esitajale Hollandi paritonile Igor poogartile, kes sai ka koos Kasahstani tenori Norlan EK mokk hambaid, viitab ikka konkursi diplomi. Parima kontsertmeistripreemia pälvis Piia paemurru. Žürii esimees, professor versilius Noreika hindas seekordse konkursi taset erakordselt kõrgeks ning kõiki finaliste headeks professionaalseteks lauljateks, keda ootavad loodetavasti maailma suurimad lavad. Ning Noreik avaldas lootust, et. Kirjutada Pärnu Klaudia Taevi nimelise rahvusvahelise konkursi laureaat laulja taga tundsid rõõmu konkursil valitsenud sõbralikust õhkkonnast ning olid võlutud kevadistest Pärnust. Saadet kolmandast Klaudia Taevi nimelisest rahvusvahelisest noorte lauljate konkursist saab klassikaraadiost kuulata kolme nädala pärast. 21. juunil pärast helikaja saadet konkursi finaali ooperi galakontserdisalvestise vahendame 22. juuni õhtul kell seitse. Pärnu ootab uusi noori andeid taas kahe aasta pärast, siis juba neljandale Klaudia Taevi nimelisele rahvusvahelisele noorte lauljate konkursile. 23. mail andis Eesti riiklik sümfooniaorkester hooaja lõpukontserdi Schönbergi kurje lauludega. Muljeid vahendab iija Remmel. Alustaksin tsitaadiga Toomas mannilt. Ja ta ütleb. Muusika võimsaim meelel istumine leiab aset akestaalses väljenduses, kust ta siis kõrva kaudu kõiki meili näib erutavat ja helinaudingu värvi ja lõhnanaudinguga uimastavalt ühte sulatab. Siin on ta tõeline võrgutaja rüüs patukahetsuse ja meeleliistu akestuaalne väljendus võrgutaja rüüs patukahetsuseks. Ankur laulud kahtlemata. Lisaks sellele eelmise sajandivahetus, kust see teos pärineb, paistis silmagi kantomaaniaga üha suuremat koosseisud, üha pikemad teosed. Paralleeliks Schönbergi teosega võiksin tuua Richard Straussi loomingu aga niisama hästi ka meie endi. Rudolf Tobiase Joonase lähetamise kurelaud on kõige sellise äärmuslik väljendus. 19. sajand oli jõudnud kaugeima piirini millest edasi minna enam ei saanud. Edasi võisid viia ainult totaalne suunamuutus, mis peagi aset leidiski. Schönbergi kurve laud on tema viimane nostalgiline karje. Edasi tuli 20. sajandi suurim konstruktivistlik avastus todega foonia. Elamust muusikateosest võib saada mitmeti. Kassis teosed, mida kuulan, on väga head või on esitus väga hea või on esitus keskmine, aga teose taas kuulmine pakub ikkagi rõõmu. Või siis on midagi sellist, et tajud, kuulates ähmaselt algideed nagu seemet, millest asi on idanema pandud. Murelaulude puhul on see seeme olnud tilluke nagu piibli sinepiiva millest kasvab hiigelpuu koos taevalindudega ladvas. Ja teose kasvamise aegki on olnud grandioosse sele vastav 11 aastat pinnasega olisi kavia rammus Rihad vaagnev Gustav Mahler Richards taus. Väga tähtis, kui meelelisto akestraalne väljendus on siin ka sõna ja muusika seos. Korre laulud ongi õieti ooper kontserdisaalis loo aluseks armulugu, traagiline armastus nagu Tristan ja Isolde. Hauast pimeduses ilmuvad kummitused, mitte iial rahu leidvad nagu Lendav Hollandlane. Lõpuks Nemanja ühtesulamine loodusega. Uus ja omamoodi. Dirigent on selles teoses, kui väejuht peab olema selline. Ma lähen poole on, kes õigel ajal hulki ohjes hoiab. Mõelda vaid. Laval oli korraga kaks orkestrit, ERSO ja Rahvusooperi Estonia orkester. Siis veel lavale mitte mahtunud koor põrandal, kes dirigenti sai jälgida vaid saali paigutatud televiisoritesest. Nikolai Aleksejevi son piisav hulk Napoleoni tagamaks väehulkade laitmatu liikumine. Aga temas on ka vallutaja soont. Mõne juhiga saavutatakse võite sagedamini kui teistega. Aleksei kuulub nende võidukate hulka. Esimene kujund, millega tol õhtul esitatu seostus Oliveri olid publiku hulgas, kui pikamaasõidu laevale võetu kord mahedal päikselisel merel, siis ägedas tormis kõrval kuulmedki pandi vahel proovile. Nii nagu mäletan ka Tobiase Joonase lähetamise ettekandest tekkis vägevusegatarsis piirsituatsiooni viidud tajude vabanemise läbi. Solistidest laevameestest tekitas suurt lugupidamist kaali staarich Lätid no kelle kanda oli teose läbi vaimujõudu nõudva peaosa kuningas Valdemar Joll. Rääkimata hääle valmisolekust, oli ka tema teksti hääldus väga selge. Minu kontserdikaaslane igal juhul lausus, et sai ka tekstibukletis lugema vaata sõnadest aru. Algselt välja kuulutatud Peterburi Maria teatri solisti Kogolevskajat asendanud taina piira Soome rahvusooperis laulist Dove osa. Tubli oskuslik laulja, kuid mitte väga särav. Tavapärase ahastavalt rabelema metstuvi vaherepliigi esitas Peterburi laulja Larissa Siliverstava metstuvi laul on kurelauda sõlmpunkt. Koht, kus kirglik armastus murdub, hävib peaosaline, kuningas Valdemar neab jumalat ja siirdub vaimuderiiki. Vaimude riigis asusid tegevusse vaid mehed. Maise maailma esindaja talumees, esitajaks Leonid Savitski, kuningas Valdemar ja tema meeskond koori esituses ning nende kahe maailma vahel seisneb Claus narr esitajaks Algirdas ja Nuutas Leedu ooperist. Selle muusika saatanlik kappamine, pinget kuivate dünaamiliste tõusudega oli esitajal lahendatud kõigi draamakunsti reeglite kohaselt. Fanteistlik loodusetunnetus lööb teose lahti ja võtab kokku. Pimeduse riigist viib välja metsik kevadtuulehoog. Loodus ärkab. Seda kujutab jutustaja sel õhtul sigida stiirse leedu ooperist. Siin kasutab sönberg esimest korda siis Brecht imet ehk kõne häält, mis on hilisema koobia roo super võtta. Ja mis oli põhimulje põhitundeelamus, seda hiigellaevareisi kaasa tehes? Võib-olla kõige enam tõdemus loodusest algab, loodusesse suubuvad kõik inimlikud, suured kired, Abelenised, ahastused, piinlemised, muld katab, rohi kasvab peale, kõik tasandub, omandab harmoonilised piirjooned. Ja veel, et sel ajajärgul oli Arnold Schönbergi jumal isikust võimsam jumal loodus. Eile algas Pärnu orelifestival, millega tähistatakse Pärnu Eliisabeti kiriku oreli 70 viiendat aastapäeva. Festivali kunstilise juhi Jaanus Tormi sõnul on Eliisabeti kiriku orel hetkel heas korras. Pill on väga heas seisus, ta on läbi teinud ilukirurgia ja, ja kõikvõimalikku noorenduskuurid. Aga kui nüüd inimese moodi rääkida, siis kindlasti on pillil taastatud tema algne intonatsioon ja kõik need ülemheliregistrid ja kogu see dispositsioon või see muusikaline niisugune kõla on saavutanud niisuguse enneolematult Ilusa vormi. Eliisabeti kiriku oreli taastamiseks toimus mitu heategevuslikku kontserti, mille tulud läksidki oreli renoveerimiseks. Eile alanud festivali üheks ülesandeks ongi demonstreerida orelit uues Ilus jõus. Teine asi on see, et orelikontserdid on suveti Pärnus juba aastakümneid toimunud, ainult et tal on puudunud nagu niisugune kindel vorm või kindel nagu suunitlus. Ja see Pärnu orelifestival ongi see siis mis, mis paneb selle sarja vormi. Kontserdid, mis selle festivali raames toimuvad, hakkavad siis olema reede õhtuti kell kaheksa Pärnu Eliisabeti kirikus. Täpselt nii, üks mõte on ju olnud ka see, et Pärnu on teatavasti suvel pealinn, külastab Pärnut väga hulgaliselt turiste. Ja muidugi ka Eesti enda turist, et inimestel kujuneks nisu sugune teadmine, et suveti on võimalik iga reede õhtul orelikontserti kuulata vastupidise Tallina orelifestivalile, mis, mis enamalt jaolt nagu toob sisse välismaised, et kaupa siis Pärnu orelifestival on võtnud küll oma mõtteks just propageerida eesti organistide mängu muidu nagu eesti organismidel polegi väljundit, aga loomulikult me teeme ka koostööd Tallinna orelifestivaliga ja ja selle raames on ka kaks kontserti planeeritud Eliisabeti kirikus. Ava peabki olema mitmekesine, et, et kuna Pärnu linn on võtnud oma motoks sellel aastal pärandiaasta, siis ka orelifestival lisaks sellele, et on Eliisabeti kiriku oreli 75. juubel on meie mõtteks just eesti rahvaviisid orelimuusikas, mis on ju ka üks pärand ja läbi nende kontserdite, siis enamalt jaolt ka mängitakse neid rahvaviisi töötlusi. Pärnu orelifestival laotub üle kogu suve ja orelikontsertidele oodatakse Eliisabeti kirikusse reede õhtuti kell kaheksa. Lähemat infot saate Eliisabeti kiriku kantseleist. Tartu suvefestival on tosin pluss üks ja see algab saabuval pühapäeval, vahendab Hedvig lett. Suvefestivali tosin pluss üks raames toimub kokku 13 kontserti erinevalt des Tartu kontserdipaikades ja esinejateks on Eesti tippartistid ja ka külalised välismaalt ja selle festivali programmi kunstiline juht on Vanemuise kontserdimaja produtsent Merle Kollom. Millega üllatab publikut selle aasta festival? Tosin pluss üks üllatusi on meil mitmeid. Üllatus on see, et me jätkame selle sarjaga, sest külastajaid oli meeldivalt palju möödunud suvel ja nii need inimesed, kes tartus suvel välja ei sõida, kui ka need, kes on siis väljastpoolt eestitki siia sõitnud, on nendel kindlasti põnev kord nädalas vaadata mõnda klassikalist diaprofessionaalselt korraldatud kontserti. Kuna see pealkiri tosin pluss üks räägib seda, et 12 pluss üks, mis pluss üks siis võiks nagu midagi erilist olla, siis selleks korraks on see meil Ukrainast pärit vokaalseks det, kes külastab Eestit esmakordselt ja teda õnnestus mul ka Ameerikas ise kuulata. Need on väga vapustava köitmis võimega lauljat, kelle muusika plaadi peal pole kunagi nii mõju, kui on see lava pealt, kus neil kuulas tookord 10000 inimest ja see toimub siis meil seitsmeteistkümnendal juulil Vanemuise kontserdimajas. Üllatusi on veelgi, kindlasti on päris põnevat. Silvi Vrait on kokku pannud kirikumuusika kava. Kaastegevad on Toomas Trass, orelil Vanemuise teatri bariton Jaan Willem Sibul, aga ka Silvi Vraidi kauaaegne muusikuna partner olnud Jaak Jürisson, kes on siis elektroonilisel pillil värvi juurde andmas. Üllatus on ka see, teeme kontserdi esmakordselt avalikku kontserti uues kohas ja selleks on siis Vallikraavi tänav 16 asuv Tartu Püha Luuka kirik ehk siis rahva seas tuntud metodisti kirik. Mis veel, üllatus-üllatus, kas on see, et botaanikaaias saab mõnusat jazzmuusikat kuulata? Üllatus usun ka see, et augustikuu sees on kontsert, kus korraga on kunstilist elamust KUMUs nii orelimängija Ines Maidre, Hispaania viiuldaja kui ka Rahvusooper Estonia priimabaleriin Kaie Kõrb. Üllatus on ka see, et tuleb 15 liikmeline mandoliiniorkester Saksamaalt ja usun, et, et väga tore on ka selle festivali lõpp, kus siis 15 muusikut, kes on ajastu kostüümides ja neid juhendab siis priimus Johann Strauss siis nagu jutumärkides, kes on siis monomänni, esitatakse mõnusat suvist Strausside muusikat pulkasid ja valitsuse avakontsert on pühapäeval, esimesel juunil. See on üks väga tore kava, pealkiri on torisevad vanamehed ja see ei tähenda sugugi seda nüüd kas elust tüdinenud halvasti makstud muusikud seal siis omavahel arveid klaarima hakkavad, aga tegemist on huvitava ansambliga, mida tihtilugu ei kuule nimelt siis barokkfagoti ja barokktšello samuti fagoti tšelloesinejateks, siis Peeter Sarapuu ja Peeter Klaas kõlab 18. 19. sajandi muusika nii originaalloomingut kui ka arranžeeringuid. Avakontsert on Tartu linnamuuseumis. Alguse kellaajaks on kuusk, sest null null nagu meil on tavapärased pühapäevaste kontserdite kellaajad seal. Nii et siis esimesel juunil ehk siis lastekaitsepäeval torisevad kaks vanameest, Peeter Sarapuu ja Peeter Klaas esitatakse Kuperääni pois marti tele-mani, Rossinia paganiini, muusikat aga edasi juba kõik suvekontserdid toimuvad siis algusega kell kaheksa õhtul. Eesti rahvusmeeskoor kutsub kontserdile Eesti rahvusmeeskoor alustab täna kontserditurneed suveteemaliste ja jaanilauludega, räägib dirigent Andrus Siimon. Kava on iseenesest küllaltki mitmekesine, nii et kuulajad peaksid küll igaüks endale midagi ilusat ja meeldivat sealt leidma. Kava tervikeesmärk on eelkõige kuulajaid häälestada nende mõtteid ja eelkõige meeleolu algavale suvele ja lähenevale jaanipäevale. Ei laula ainult jaanilaule, neid on küll kavas ka Eduard Tubina ja Gustav Ernesaksad kava on rohkem niisugune head meeleolu loov. Seal on nii tantsulaule, naljalaule, laule, ilusast suvisest loodusest, armastusest ja loomulikult läheneda seriaalidest, nii nagu ma äsja ütles. Kes need heliloojad on? Palju on eesti heliloojaid, on Veljo Tormis, Gustav Ernesaks, Eduard Tubin, siis on suur osa ka rahvalaule. Päris mahukas temperament sõid rahvalaule erinevatelt lõunamaadelt on Jamaica, Trinidadi Itaalia, Andaluusia ei hakka. Üks vene rahva laulan kavas võrdlemisi mitmekesine on segava. Te toetate paljuski erinevate maade rahvamuusika peale. Sellest kontserdist võtab ramm täies koosseisus osa. Ja kindlasti ansambli koosseis ei ole, on, on siiski tervikkoori koosseis, on mitmeid lugusid solistidena ja koorile. RAMi solistid. Eesti rahvusmeeskoor esineb suvekavaga täna õhtul kell kuus laiusel. Laiuse lossi õuel on teada, et ka halva ilma korral on see kusagil siseruumides, siis jätkub selle kavaga meie tuur viiendal juunil Elva lauluväljakul laululaval kuuendal juunil oleme Räpinas ja lõpetame Tallinnas 20. juunil ja see kontsert toimub kell 18 null null Toompeal Stenbocki maja sisehoovis. Mina kutsuksin kuulama kõiki nii meie suuri pöidlahoidjaid ja austajaid ja ka neid, kes võib-olla meie kontsertidel on vähe käinud. See kontsert peaks tänu oma kavale, mida me pakume looma niisuguse hea tuju ja, ja hea meeleolu suviselt mõnusa olemise ja, ja ma usun, et inimene, kes seda kuulama tuleb, läheb sealt tõesti paremas meeleolus ja naerusui. Andres Mustonen, milline on olnud Hortus muusikuse viimane hooaeg 2002 2003. See oli 30. hooaeg ja sama õnnelik ja loominguline kui kõik eelmised hooajad, mis ükski teisega sarnane, sest nii kaua, kui inimene hingab ja temas on see siin, kes niisama ta otsib ja üritab leida seda, mis teda rahuldab. Loomingulisem on olnud väga rikas ja ka geograafiliselt. Kas Hortus Musicus on väljaspool Eestit esinemas käinud, vihka Londonis? Prantsusmaal Inglismaal Londoni kontsert kantiga paljudesse raadiotes üle, Põhjamaad Venemaad, Saksamaa muidugi on väga olulised Baierifestival croitis, me oleme juba korra käinud, aga ma ütlen seal korduvalt, iga aasta toimub kaitsing kammermusicfestival Baieris ja nendega on meil väga tugevad kontaktid. Ja siis suurepärased soomefestivalid naatorid Kuhmud ja Turu muusikapidustused. Kuidas teile endale tundub, millisele tasemele on jõudnud hords, muusika musitseerimine, et siin on räägitud elastat kuidas veelgi paremini suudetakse koos improviseerida, ühtteist tunnetada? On ju neid, kes, kes aastast aastasse võib-olla arvavad, et nad mängida noodist nii lõbus, vot see, nagu meil kirjas on, on teises äärmuses, kes võtab seda nooti kui ühte vihjet ainult ja tegelikult loob ise sinna nagu hobuse ümber ja eks selle vahel kogu see tegevus nagu käibki. Me oleme muidugi siinpool, mis annab meile rohkem nagu vihjeid, ainult eks ole, ja, ja isiklik panus ja rituaalne improsatsioonilisesse loomingulisus. Ma pean seda kõige tähtsamaks üldseetseerimises mitte ainult keskaja renessansi muusikast, vaid tegelikult kogumusitseerimises. Aga viimase hooaja jooksul oli Hortus Musicus el võimalus ka lähemalt kokku puutuda India kultuuriga, ma mõtlen, et ka koolis Aga see on üldse niisugune, mis võib-olla hakkab tugevamini olema, tähendab, kui kultuurid ei ole üksteisest väga kaugel ja seerimine india v araabia muusikutega osutub väga võimalikuks, sest kõik traditsiooniline kultuur ja kõik, ütleme ehtne kultuur kantakse nagu kõrvast kõrva või ütleme, suust suhu, seal peab olema nagu avat. Kui, kui sa hakkad meid tajuma, siis sa vaatad, kui palju sa pead oskama, aga milline vaimne vabadus selles ja indie-muusika muidugi annab seda väga ja mõjul loome selle teose ju kohapeal sellel hetkel see on ju hoopis teine tunne, kuid kui sa oled harjutanud orkestriga kolm-neli päeva ja siis üritad midagi värsket anda. Viimasel hooajal astusid üles ka jaskar raames. Tähendab džinsbon, improvisatsiooni, visus, loomingulisus ja vaba fantaasia käega kuulen teatavatest teostusid väga tugevat, allus maagilist rütmielementi kui sellist, siis hakkas mul ideed pöörlema ja kõigepealt oli see ka, ütleme džässmuusikutele trummarite oli fantastiline. Aga nüüd veel klassikalise muusika vallas, siis nalisingaks meeldejääv kontsert, kus Šveitsi muusikat esitasite palmipuudepüha puhul. See on asi, mis peaks nagu kogu aeg kõlama muusika, mis on loodud liturgiliseks, ta on seotud teatud kirikupühaga, siis ma olen ikka püüdnud ja see seda ka jätkata, et peaks kõlama ikkagi õiges aja selles kultuuriajas, religiooni, aja ikka nendelt heliloojatelt, kes spetsiaalselt selleks on kirjutatud. Millest kõneleb see muusika, mida on võimalus kuulata väravatorni lõppkontserdil? No nendest samadest asjadest liigume keskajas selles suhtes, et et materjalid on seal üht-teist tuttavat, mis on olnud nii raadiokuulajatega kontsertidele, aga noh, eks iga programm omamoodi näoga, eks me üritame jälle luua keskaja bändi tunnet ja loomingul, aga muusikaks on siis ikkagi trubatuurid ja troveerid ja natukene karmine Buraanas kõik on 13. sajandi ja 14. sajandi alguse piires. Kuna see liin on olnud väga tugev, siis ma mõtlesin, et sellega Lõpetuseks Hortus muusikuse selle hooaja salvestustest neid Andolm kahe plaadi materjali jagu. On siis uue muusikasalvestus, kus on siis Sumera ja Grigorjeva muusika pärast, et nendega on kõige tugevam loominguline koostöösummadega oli ja Galina Grigorjeva aga on jätkunud. Ja millele on pühendatud teine plaat? Täielikult pühendatud ühehäälsusele ja parae paramitmehäälsusele üldse ühelsus korallid ja algne mitmehäälsus. Taoline nimetus oli üldse esimene plaat 73. aastal juba tehtud. See oli tehtud prantslastele. Üks projekt. Täna kell 16 toimub siis hooaja viimane väravatornikontsert mille pealkiri jaam bravuurselt variatsioonid keskaja teemadel ja sellest kontserdist teeb klassikaraadioülekande algusega kell 16. Helikaja teisipäeval, kolmandal juunil kell 18 toimub Estonia talveaias Rahvusvahelise Eduard Tubina ühingu, selle hooaja viimane muusikaõhtu Vardo Rumessen. Mida sellel õhtul kuulda saab? Muusikaõhtul esineb tuntud hiina viiuldaja Xiang Gao kes on kutsutud esinema selle aasta muusikafestivalile. Ta mängib K2 Tubina viiulipala. Mäletatavasti esines ta siin festivalil Tubin ja tema aeg kaks aastat tagasi siin edukalt Tubina esimese viiulikontserdiga. Sel aastal mängib ta Sibeliuse viiulikontserti. Hiljuti esitas ta Prahas väga menukalt Tubina esimese viiulikontserdi, mida seal varem ei olnudki esitatud. Ja eks sellel muusika õhtul talveaias, mis toimub siis teisipäeval kell kuus? See on kolmandal juunil. Eks me teeme ka kokkuvõtteid nendest festivalidest, kutsume kohale ka neid inimesi, kes sooviksid võib-olla polemiseerida festivali korraldajatega. Siin on ajakirjanduses ilmunud mitmeidki niisugusi artikleid nii Tubina festivali kui ka ütleme viimase tema artiklite Matu kohta oleks hea siis võimalus meil seal muusikaõhtul natukene mõtteid vahetada nende teemade peal. Ja Tubina festivali eesmärk on olnud ju päris selgelt fikseeritud algusest peale, et aidata kaasa Eesti klassikalise muusika osatähtsuse tõstmisele meie Eesti kontserdikontserdikavades. Kuidas on juhtunud, et just hiina viiuldaja esitab Eesti helilooja Eduard Tubina loomingut, kuidas ta selleni jõudis? Algne tõuge olevat tulnud talle Neeme Järvilt. Kui Neeme Järvi kutsus teda kord esinema Detroiti ja oli pakkunud talle välja siis esimese viiulikontserdi. Ja seda kontserti ongi Xiang Gao nüüd Ameerikas mänginud. Ta töötab Tel Averi muusikaülikooli viieli professorina, nüüd on ta siis juba kolmandat korda kutsutud Eestisse ja ta tunneb üldse väga suurt huvi Eesti vastu. Võiks ütelda lausa, et ta on Eesti fänn, oleks ju väga kena, kui me saaks ka teda edaspidi ja mitte ainult teda, vaid teisi selliseid inimesi edaspidi rakendada. Kellel on huvi meie väikese Eesti muusika vastu? Niisiis, Hiina viiuldaja Xiang Gao esineb Estonia talveaias kolmandal juunil kell 18 ja sissepääs sellele õhtule on tasuta. Järgmisel nädalal algab rahvusvaheline muusika festival Tubin ja tema aeg, festivali kunstiline juht Vardo Rumessen. Millises mahus ja millise sisuga on käesolev festival? Seekordse Tubina festivali kavas on 15 kontserti ja mul on hea meel, et nendest üheksa on Tallinnas, ülejäänud toimuvad kõik teistes Eesti linnades. Sellel festivalil on pandud suurem rõhk ka eesti oma interPlettidele. Kokku esineb festivalil näiteks 10 pianisti, nendest kaheksa on eesti pianistid. Esineb kolm viiuldajat. Nendest kaks on Eesti viiuldajad. Ja see on niisugune teadlik suund selle festivaliga tuua esile just seda nõndanimetatud Eesti asja. Anda võimalustest interprojektidele rohkem enese teostamiseks ja samuti tuua esile neid Eesti klassikalise muusika helitöid, mida muidu väljaspool seda festivali kuuleks. Harva. Avakontsert on kuuendal juunil Estonia kontserdisaalis, mis avakontserdil ettekandele tuleb. Avakontserdil kõigepealt on meil kavas ka üks üllatus sellel aastal. Nimelt on Volvo autotehas otsustanud välja anda Neeme Järvi nimelise Preemia ja vastavalt meievahelisele kokkuleppele Volvo autotehasega antakse see preemia igal aastal ühele noorele eesti interpredile kes on edukalt esitanud Eesti klassikalist muusikat, eriti just Tubina muusikat. Selleks, et anda stiimulit ka teistele noortele interpreetide, pöörata rohkem tähelepanu eesti klassikalise muusika väärtustele ja viiendal juunil, see on siis neljapäeval kell kaks on meil Estonia talveaias pressikonverents, kus me avalikustame selle nime, kellele volvo järgmisel päeval pidulikul avakontserdil annab üle 50000 rootsi krooni ja avakontserdil on lubanud osaleda ka festivali patroon proua Elizabeth Porscimbonjeer, kes avab selle festivali ja festivali avakontserdikava on vaatamata korduvatele ümber tegemistele siiski päris huvitav ja mitmekesine, praegu väga olulisel määral on taga vokaalse kallakuga, seal on mitmeid vokaalseid helitöid kus Pille Lill esitab Tubina ja Straussi laule orkestri saatel. Seal esineb Estonia teater tri segakoor, esitades kaks osa Rudolf Tobiase lõpetamata jäänud oratooriumist sealpool Jordanit. Aga ühe peanumbrina esitab Xiang Gao seal Sibeliuse populaarse ja tuntud viiulikontserdi et kõik muusikahuvilised on kindlasti oodatud ja teretulnud. Samuti nagu ka kõikidele teistele festivali kontsertidele. Nii Tallinnas, Pärnus, Tartus, Viljandis ja Narvas. Festivali Tubin ja tema aeg avakontsert toimub kuuendal juunil Estonia kontserdisaalis algusega kell 19 ja klassikaraadio teeb avakontserdist ka ülekande. Sellel pühapäeval toimub promenaadi kontserdite seeria Emajõe suvi 2003 avakontsert. Kontserdisarja raames esinevad mitmed puhkpilliorkestrid. Kontserdisarja peakorraldaja on puhkpilliorkester Tartu ja kunstiline juht Margus Kasemaa. Taas sellel suvel Tartus siis toimumas vabaõhukontserdite sarja Emajõe suvi 2003 ja avakontsert toimub siis tõepoolest esimesel juunil 21 null null sadamateatrivälilaval, kus siis mängib puhkpilliorkester Tartu ja teil on võimalik tantsida. Lisaks sellele me tutvustame ka lähemalt, mis meil siis on plaanis suvel. Plaanis on suvel igal kolmapäeval ja augustikuus igale reedel korraldada üks puhkpillimuusika kontsert. Lisaks sellele on meil ka lõunakontserdid ja need toimuvad Tartu Ülikooli kohviku õuel igal kolmapäeval juunist augustini kell 12 null null ja kell 13, null null. Lisaks sellele on kolmapäeva õhtuti juunist augustini ristiisa suvekohvikus mõnusad promenaad meelel õhtud. Esinejatest on väga palju huvitavaid ja erinevaid koosseise, sugugi mitte ainult puhkpillimuusikat kui tõepoolest, kui meie üritused algavad peale puhkli kontsertidega ma siin juba mainisin. Puhkpilliorkester Tartu, neljandal juunil kell kuus. Sadamateatrilaeval esinevad meie linna tublimad noored pupli muusikud, Tartu linna laste bukli orkester, Mart Reiniku Gümnaasiumi tantsutüdrukud, Tartu esimese muusikakooli flöödiorkester ja meie ühingu laste orkester. 11. juunil on Vanemuise teatrikohviku terrassil kontsert läbi raskuste tähtede poole ja esineb Tartu pimedate ühingu puhkpilliorkester. 18. juunil on risti saab abi ees mängimas ansambel roheline raamat. 25. juunil esineb teile puhkpilliorkester. Fort Teil on võimalus püssirohuvälilaval tantsida ja kuulata nende repertuaarist kaunimaid pulkasid valssi. Augustikuus on lisaks bukli muusikale mitmed huvitavad džässmuusika üritused 22. augustil Atlantise suvelaval esineb Tartu Juniori bigbänd, kes just just tuli tagasi Vilniusest. Seal oli rahvusvaheline festival, Nad esinesid väga-väga edukalt. Millega see puhkpilliorkestrite kontserdisari lõpeb? On siis suur galakontsert augustis 29. ja kell kuus raekoja platsis seal esinevate paremad Tartu puks orkestrit forte ja popsid Tartu külalised Põlvast ja pärast läheb edasi pidu kella kaheksast püssirohusuvelaval hiljem siis sees. Tartus saab sellele suvel kuulata kolmapäeviti, augustikuus reedeti puhkpillimuusikat. Ja sellega seonduvat head muusikat, sest meil on siin esimesed näiteks ka Vanemuise teatri Buckley kvintett, kes mängib tantsumuusika töötlusi ja meil on siin näiteks saksofonikvartett, Salvador saks kvartett esinemas, meil on siin klarneti ansambel väga mitmeid muid ansambleid, on võimalus täpsema infoga tutvuda meie ühingu koduleheküljel, see on siis www. Punkt. Punkt ee kaldkriips Peeyotart ja infopunktidest. Tere tulemast nautima puhkpillimuusikat Tartus sellel suvel. Kõik kontserdid on tasuta, kõik on teile ja linnarahvas, aga muidugi ka külalistele. Algab rahvusvaheline heliloojate Rostrum. See toimub tänavu teisest kuuenda juunini Viinis. Ürituse korraldab rahvusvaheline muusikanõukogu. Kaaskorraldajad on Austria raadio, austria muusika infokeskus ja rahvusvaheline muusikakeskus. Rostrumil osalevad raadiojaamad üle kogu maailma oma helilindistustega, uuest rahvuslikust nüüdismuusikast. Tänavu toimub Rostrum viiekümnendat korda. Eestit esindab tänavu kaks teost. Tõnu kõrvitsa sümfooniline teos, armastuse märk, esitaja Eesti riiklik sümfooniaorkester Olari Eltsi juhatusel ja sellest katkendit äsja kuulsite. Ning teine teose Märt-Matis Lille taevajõgi. Tallinna kammerorkestrit juhatab selle ettekandel Risto Joost. Selle loo katkendit varsti kuulete. Rostrumi žürii tööst võtab osa klassikaraadio peatoimetaja Tiia Teder. Rostrumi tulemused selguvad reedel, kuuenda juuni keskpäeval. Maikuu viimasel laupäeval mängitakse paljudes maailma raadiojaamades rootsi muusikat. Klassikaraadio pakub Rootsi klassikat, džässi ja folki. Laupäeval 31. mail kell 19 kuni 21 Rootsi muusika päev klassikaraadios. Tänasele helikajale tegid kaastööd Kersti Inno, Tiia Remmel, Hedvig Lätt, Marge-Ly Rookäär, Mirje Mändla, Tiina kuningas ja Priit Kuusk, kelle valikut maailma muusikauudistest kohe kuuletegi. Lõuna-Euroopa üks vanemaid mainekaid festivale, Firenze May festival, musikaalne Fiorentina kestab veel edasi juunikuusse, kuigi olulisem osa kogu programmist on siiski maikuul. Koguni kaheksal festivali üritusel dirigeerib siin tänavuga Paavo Järvi juhatanud kolm aastat tagasi Firenze May festivaliorkestrit, neljal kontserdil, aga mitte. Festivalil kutsuti Paavo tagasi ja nüüd festivalile, kus ta tegi ka oma ooperidebüüdi suurel rahvusvahelisel festivalil Beethoveni Fideeliuga. Olles varem juhatanud oopereid hooajakavadest, Skandinaavia Davies, Oslo ooperis Jöteboris ning Stockholmi kuninglikus päris peetuminifideeljo viiest etenduses toimus Paavo järvil viimane juba 21. mail Kanada tuntud teatrimehe Robert Karlssoni lavastuses kuulsas Firenze teatrocumanales. Küll aga oli Pavale tehtud austav ettepanek juhatada May festivali pidulikku erikontserti eelmisel pühapäeval, 25. mail sama May festivaliorkestriga aga vanalinnas, südames kuulsas Palazzolekioosse vanas palees selle auväärses ülikut ajaloolises saalis salonede Chinkuvatsiento Viieteistkümnenda sajandi salong. Sinna oli tulnud pühapäevane eri publik, kutsetega kontsert aga transleeriti paleest ka otseüleväljakule peatsadel singi oriina. See kontsert tähistas uue traditsiooni kümnendat aastapäeva. 27. mail 1993 oli peadirigendi Subin Mehta juhatanud esmakordselt festivaliga ühendatud kontserti programmis kultuur ja muusika vägivalla vastu. Sellel pühapäeval Paavo Järvi käe all, siis Richard Straussi selleks väga sobiv teos metamorfoosi ning Beethoveni neljas sümfoonia Annotatsioonid märkisid tähtsat kontserti juhatab eesti dirigent. Juba ammu olid kavandatud Paavo Järvi kaks korralist kontserti massi musikaalse orkestriga Verdi teatris. Need on eile ja täna ühe ja sama kavaga, mille avanumbriks on Arvo Pärdi kantus Benjamin Britteni mälestuseks elludes Slovski orkestri kontsert ning Brahmsi neljas sümfoonia. 12. kuuendal juunil juhatab Paavo Pariisi kuulsaimas šamaan sellise teatris meilegi Tallinnas üleeile mänginud prantsuse rahvusorkestri, seal siis kurtma sõõri asemel Bergija Bruckner kavas juba veebruarikuu moonidele. Ki number reklaamis seda juunikuist päeva kontserti seoses oma ühe intervjuuga Paavoga ning plaadi arvestusega. Lõppeval nädalal värskendas siis praegu Pariisis, Londonis peadirigendina tegutsev maestro kurtmas suur oma ammust 43 aastat tagasi alanud tutvust ka Eestiga. Kuidas siin esmakordselt seisis meie ERSO ees, leides ideest huvitava eesti teatri helilooja Eino Tambergi või mõni kuu hiljem Essveriinis lavalisele maailma esiettekandele Eino Tambergi ballett-sümfoonia? See oli märtsis aastal 1960 veel hiljemgi vähemalt kahel korral ka esmasuur irsad juhatamas. Seda muidugi tänu sellele, et ta oli jäänud Saksamaa idapoolele. Ja tema teeneks tuleb lugeda ka seda, et Eino Tamberg 1967. aastal oma orkestrit Kaota kirjutas ning maa suur selle siis jube there eestilistascapelle peadirigendina seal. Ta oli kohal viibides ette kandis. 11 aastat New Yorgi filharmooniaorkestri peadirigent olles on ta seal ka juhatanud veel Eduard Tubina kontrabassikontserti. Belgias ja Prantsusmaalgi on praegu meie Gregoriani ansambli Vox Clamantis jäätiseesinemised võib-olla aasta tähtsaimad Jaan-Eik Tulve nende eesotsas. Teisipäeval andsid nad omaette kontserdi Brüsseli Anderlechti kollegiaalis. Kolmapäeval algasid esinemised maailmakuulsal, too Gregoriaani festivalil, kus paremaid Gregoriani ansambleid kõikjalt ja kuhu kutse on väga suureks auks igaühele. Kontsert Prantsusmaal öösse heimis, siis Belgias veeeffikis neile aga juba Vatuus endas ning täna-homme väiksemad ülesastumised ühiskontserti. Brüsseli teisipäeval seal oma kontserdil kõlasid gregooriuse laulud vaheldumisi Kadri hundi esitatud Eesti vaimulike rahvalauludega. Teisel juunil sõidetakse Belgiast Kreekasse, kus suures Ateena kultuurikeskuses tekk nopolises antakse kolmandal juunil kaks kontserti. Neist üks taas koos Kadri hundi ja Eesti vaimulike rahvalauludega. Ent teisel kontserdil Vox Clamantis ühinenud Eesti Muusikaakadeemia Gide stuudioga siin siis Lätist Monikamat, diisel ja helilooja Margo Kõlar, kõlab väga põnev kava. Viie eesti helilooja Galina Grigorjeva, Mart siineri, Mirjam Tally, Rauno ränne ja Toomas trassi. Lisaks Steve Reichi loomingut vaheldumisi Gregoriaani lauludega, niisiis kahel kontserdil Eesti muusikat ka Kreekas Firenze May festivalil neil päevil ka festivali teise uuslavastuse Mozarti kiituse, viimased õhtud Viini pidunädalail aga tulemas Verdi Aida. Uuslavastus Pieter Conwitznilt Iida ja osades vastavalt Silviiwalleer ja Hildiko sööni. Möödas on ictus ansambli intrigeeriv balletifilmi kontserdiprogramm. Just eile oli trupid nai opereviin esmakordselt vaatajaid Helmut lahelmanni uus ooper, väike tuletikutüdruk Alfred Kirchner uuslavastuses nimiosas ikka võrratu Elizabeth Koiš, kes ka esiettekande tegi. Uuel nädalal tuleb esmakordselt välja ka Schuberti imeilusa möldrineiu lavastus Christoph Marthlerilt. Keskne solistan roosmari haadi. Veel toodi maigul lavastaja Herbert Vernike mälestuseks välja tema tehtud varajane Berka valli ka liistu ja nende edasi. Meenutaksin ennist ka üht põnevat uudist. Esimest korda mängib nüüd Viini Filharmoonikute kogu 158 aastases ajaloos tema koosseisus naismuusik, see on 27 aastane vioolamängija Ursula, bla hinger. Nüüd räägiksin hoopiski mõnest tunnustusest. Eks eelöelduga ei ole suur tunnustus 27 aastasele aldi mängijale prantsuse valitsuselt on saanud kõrged autasud kaks nimekad muusikud. Helilooja Hans Werner Hence auleegioni kavaleri ordeni mille talle andis üle prantsuse raadio president Jean-Marii ning Prantsusmaal kaua asunud Kreeka helilooja Giorgio ossa Bergis manud saanud vabariigi presidendi eripreemia šarl kroo heliplaadiakadeemia auhindade jagamisel, mis nüüd toimus juba 50 viiendat korda. Tipptenor plastidel Ingo valiti aga Oxfordi ülikooli muusikaaudoktoriks. Ka tema suur konkursi peraalia finaalvooru toimub ju teatavasti tänavu suvel Euroopas. Ning tänavuse Pulitzeri preemia muusika alal on väärinud helilooja John Adams muidugi 11. septembri mälestusteose hingede ümberrändamine eest. Poliitika päriselt muusikas. Rahvusvahelise heliloomingust kurss Master Price on jõudnud poolfinaali. Žüriil tuli valida enam kui 800 sümfoonilise lühiteose hulgast heliloojatelt 65-lt maalt. Üheks õnneliku nimed on nüüd avalikustatud ja nende hulgas ka lätlane turs mascats. Teine žürii valib neist edasi viis finalisti, kelle palad siis London Symphony Orchestra kannab ette tänavu 30. oktoobril ja saab 30000 naela. Prantsusmaal bow ees toimus juba üheteistkümnendat korda tsivilistide kohtumisfestival ka uue teosega, milleks Bioter mossis tabatumad. Tere. Kõik kontserdid toimusid pikale kestriga Pascal ÜRO juhatusel. Disla Stropovitš ürituse algatajaid ja esines siin taaska, ised voolsakid sello kontserdil solistina soolo trandiskan Boris Bergaanessiku Genfis, fiktoria hallis toimus aga omalaadne heategevuskontsert sarjas. Südamed teile, Vene rahvusorkestrit, dirigeeris filmilavastaja Karla Bon, Tiia näitleja Sophia Looreni muusikust poeg Karl oponti juunior Tšaikovski esimese klaverikontserdi, solistiks Mura printsess Caroline hapner. Mad Ammasseraga välje pika kontserdireisi tegelikult viimane õhtu toimus säärabrückeni kongressihallis, see oli seitsmeteistkümnes kontsert järjest. Jääb veel üks esinemine suvefestivalil Saksemal Singenis juulikuul. Lauljatari aprillikuise seitsmekümnendat sünnipäeva intervjuus fonofoorumile edastas ta üllatus tavafakti, et õpib praegu veel kolme Uudo privasse. Need on kuninganna Likud peapartiid, Donizzetjov päris märja Padilia massini ooperis Kleopatra ning Katariina respingi ooperis Maria Victoria mille monster aga välja hiljuti ise taasavastas. Zbigi ooperit pole veel kunagi ette kantud.